Potvrzeno: Škoda vyhrála obří soutěž pro italské dráhy na výrobu vozů pro noční vlaky
Oddíl Comfort v nových vozech pro noční vlaky v Itálii. Foto: Škoda Group
Škoda ve sdružení s Titagarh Firema dodá tři různé typy vozů.
Itálie také upadá do stylu šedého moru? Při poslední návštěvě to tak nevypadalo. Stavěly se krásné barevné domy, jako u nás v 90. letech, kdy jsme si konečně odfkrli po době komunistické šedi…
Bude to zajíždět do Vídně nebo ještě dál?
V clanku pisu, ze su urcene na linku Milano-Sicilia. Trenitalia linku do Viedne nema a nic nenaznacuje, ze by taku chystali. Z Viedne do Talianska jazdia ÖBB. Nove nightjety by mali nasadit tento rok.
Ta Economy třída ve skutečnosti vypadá jako úžasná jednička. Jsem vděčný Českým drahám (a snad i RegioJetu), že kupují zajímavé vlaky s kvalitní první třídou, ale toto je za mě ještě maličko jiná liga. A to se to jmenuje „Economy“. A jsem zvědavý na DeLuxe.
Proste normální business a ne 2 trida
Tak i todle by mohlo být malinko lepší – přeci jen náš Borcad s jejich premium sedadly vypadá ještě malinko líp a to nemluvě o Grammeru a jejich Premium3000.
Googlení Tiargath Firema mnoho nepřineslo, nicméně dle několika málo dohledatelných článků má ve firmě 30% podíl italský stát a 13% private equity fond z UAE. Rovněž se tam píše, že firma hodlá vstoupit na evropský trh s nočním/rychlíkovým vozem z hliníku na 200km/h. Článek z nějž byl psán již cca před rokem. Co může tedy přinést do projektu Škoda, pokud jak tento článek tvrdí výroba bude probíhat v Itálii? Asi může poskytnout nějaké know-how ohledně výroby hliníkových skříní, možná dělat fit-outy interiérů podobně jako pro comfortjety a interjety. Osobně bych si tipl že Škodovka se k tomuto projektu dostala nákupem… Číst vice »
Co konkrétně myslí tou 160letou tradicí ve výrobě vozidel?
Zahrnul tam Ansaldo jako akcionáře Firema? Nebo možná jen něco plácnul. Fakt nevim, jestli někdo ví, ať napíše. Ne že by to bylo důležitý, ale vrtá mi to hlavou (přitom taková blbost).
Gratuluju Škodě.
Jsem zvědavý na ekonomiku provozu. Určitě je lákavé mít možnost jet ve spacím kupé sám, ale otázka je, kolik lidí bude ochotna za to zaplatit. Jak tady už přede mnou někdo píše, nové finské nebo rakouské vozy mi v tomhle ohledu přijdou lepší. Já bych radši jel sám, sice v kóji, ale za třetinovou cenu.
Trenialia provozuje denně 10 párů nočních vlaků + 2 páry víkendové, včetně „jednolůžkových“ vozů, takže mají informace o tom, jak to ekonomicky funguje a měli by vědět, co dělají.
Čekal jsem, že první příspěvek bude mudrlantsko-brblavý, nezklamal jste 🙂
Psát, že jsem na něco zvědavý, nebo že mě něco zajímá je mudrlanství, aha. Pak tedy nevím, od čeho jsou tu diskuze 🙂
a jak mi chybi kurz z prahy do benatek… ach, to byly casy…
Čekal jsem spíše uspořádání jak v nových nightjet pro OBB, třeba vagon se spácimi kojí, nebo spořadaní jak ve finsku, kde je více dvojlůžkových kabinek.
Mimochodem nevi někdo kdy vyjedou nové nightjety. Ve člancích zde na webu to měl být letošní srpen.
Niektore lehatkove vozy uz jazdia – napr Zurich – Vieden. Treba si vybrat „Comfort compartment“
Comfort-Liegevagen su prestavby starych Bmz s relativne obycajnym usporiadanim. Nove lehatkove vagony maju mat to rakvove usporiadanie s bunkami pre jedneho ako sucast 7-vagonovej supravy. Tie este nejazdia nikde.
Naposledy to prelozili na „Herbst 2023“. Konkretny datum zverejneny neni, ja ich cakam az s novym GVD v decembri.
Díky. To se mi moc nechce jet až na podzim, ikdyž zaří by šlo.
Takže Škoda samotná nic vyrábět nebude?
Je to v článku. Škoda Group je součástí sdružení.
Lůžkový vůz typu Economy je velkoprostor se sedadly a dělící přepážkou?! Proč ten název „lůžkový“?
Kde u tohoto vozu figuruje název lůžkový?
2. věta 2. odstavce:
„První dílčí smlouva zahrnuje dodání celkem 70 lůžkových vozů – 44 z nich v kategorii Comfort, 22 DeLuxe a 4 typu Economy – v celkové hodnotě 138,59 milionu eur.“
Aha, díky, to je nějaká zdejší špatná formulace, v itaslkých textech se objevuje univerzální carrozze notte.
Tak kolik tipujete zpoždění? Dávám tak 15 měsíců
Vzhledem k tomu, že vývoj je v bodě 0 a podvozky Škoda pod vagón vůbec nemá ani na papíře, problematické schvalování, spolupráce s Italy…. 3 roky. A na to bych si vsadila.
Jak se liší „podvozky pod vagón“ od podvozků použitých na německých push-pullech?
Nebo běžné, nehnané podvozky z Pantera.
Ty zvládnou 200?
Je to úplně něco jiného :-). Škoda nemá podvozky pod vagón a Siemens SGP400 jim asi neprodá – proč by to dělali a pokud ano, tak za takovou cenu, že výsledek projektu nebude růžový. Výroba a testování nových podvozků bude velký úkol. Proto skluz 3 roky.
A v čem je to jiné? O Siemensu jsem tu mluvit nezačal, to je nesmysl.
Je problém koupit hotové podvozky Siemens asi nee
To bude jedno. Siemens radši prodá podvozky než nic. Navíc Transtech již používá podvozky od SIG/Alstom. A jinak už i CityElefant je od začátku koncipován na 200 km/h. Takže Škoda má své podvozky.
Doufám že aspoň podvozky, elektrika a interiér budou český.
Interiér budou dělat v Itálii.
Podvozky budou určite z Indie.
To si nemyslím, Titagarh je primárně producent nákladních vozů, do osobní dopravy začali pronikat právě až s nákupem Firemy.
a v interieru bude zatuchla a strasne hlucici skodovacka klimatizace a bizarni pohony dveri.
A k čemu tam ta škodovka vůbec je když nebude dělat vůbec nic?
Dakujem za odpoved na moju otazku z pod predchadzajuceho clanku!
Neni to ziadna revolucia, ale vyzera to dobre. Vsetko je akoby o triedu vyssie ako doteraz.
Trochu prekvapiva je vyrazne mensia kapacita (lozka 10, lehatka 28) tak snad vedia co robia.
Až taliáni postaví Messina-Villa S. Giovanni bridge, tak to bude jedno, prostě si potáhnou vlak dlouhý jako Lovosice. Perony maj dlouhý dost. Spíš mě zaráží, že nejmenší počet má být těch „economy“ vozů, jen 4? Přitom je to docela pěkná první třída s možností se opřít o stěnu a zalomit to. Nebo je to proto, že pro většinovou klientelu – dělňasové z Palerma jedoucí za prací na sever – tam bude ještě jiná kategorie, a asi i jiný vlak, kde budou jezdit ty škopky, co tam jezdí teď.
Držím palce, aby se v Itálii nenaučili nové slovo ‚Schade’… Mrzuté, že se ani část výroby nebude realizovat v ČR či SK, ale mít to na 1 místě je asi logické a taky to mohlo mít vliv na rozhodnutí o vítězi v soutěži.
Pokud je příprava a následná kordinace výroby její součástí…
Lokalizace výroby v Itálii, nadto v Kampánii, určitě hrála roli při jednání (klasická soutěž to nebyla). Z pohledu Škody, dodávat know-how je výhodnější, než svařovat vagóny.