Potvrzeno: Škoda vyhrála obří soutěž pro italské dráhy na výrobu vozů pro noční vlaky

Oddíl Comfort v nových vozech pro noční vlaky v Itálii. Foto: Škoda GroupOddíl Comfort v nových vozech pro noční vlaky v Itálii. Foto: Škoda Group

Škoda ve sdružení s Titagarh Firema dodá tři různé typy vozů.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Itálie také upadá do stylu šedého moru? Při poslední návštěvě to tak nevypadalo. Stavěly se krásné barevné domy, jako u nás v 90. letech, kdy jsme si konečně odfkrli po době komunistické šedi…

Elb

Bude to zajíždět do Vídně nebo ještě dál?

M@trixX

V clanku pisu, ze su urcene na linku Milano-Sicilia. Trenitalia linku do Viedne nema a nic nenaznacuje, ze by taku chystali. Z Viedne do Talianska jazdia ÖBB. Nove nightjety by mali nasadit tento rok.

TPal.

Ta Economy třída ve skutečnosti vypadá jako úžasná jednička. Jsem vděčný Českým drahám (a snad i RegioJetu), že kupují zajímavé vlaky s kvalitní první třídou, ale toto je za mě ještě maličko jiná liga. A to se to jmenuje „Economy“. A jsem zvědavý na DeLuxe.

Vojtech

Proste normální business a ne 2 trida

Gajda

Tak i todle by mohlo být malinko lepší – přeci jen náš Borcad s jejich premium sedadly vypadá ještě malinko líp a to nemluvě o Grammeru a jejich Premium3000.

jan v

Googlení Tiargath Firema mnoho nepřineslo, nicméně dle několika málo dohledatelných článků má ve firmě 30% podíl italský stát a 13% private equity fond z UAE. Rovněž se tam píše, že firma hodlá vstoupit na evropský trh s nočním/rychlíkovým vozem z hliníku na 200km/h. Článek z nějž byl psán již cca před rokem. Co může tedy přinést do projektu Škoda, pokud jak tento článek tvrdí výroba bude probíhat v Itálii? Asi může poskytnout nějaké know-how ohledně výroby hliníkových skříní, možná dělat fit-outy interiérů podobně jako pro comfortjety a interjety. Osobně bych si tipl že Škodovka se k tomuto projektu dostala nákupem… Číst vice »

Klabavátor

Co konkrétně myslí tou 160letou tradicí ve výrobě vozidel?

Klabavátor

Zahrnul tam Ansaldo jako akcionáře Firema? Nebo možná jen něco plácnul. Fakt nevim, jestli někdo ví, ať napíše. Ne že by to bylo důležitý, ale vrtá mi to hlavou (přitom taková blbost).

Figo

Gratuluju Škodě.

micat1

Jsem zvědavý na ekonomiku provozu. Určitě je lákavé mít možnost jet ve spacím kupé sám, ale otázka je, kolik lidí bude ochotna za to zaplatit. Jak tady už přede mnou někdo píše, nové finské nebo rakouské vozy mi v tomhle ohledu přijdou lepší. Já bych radši jel sám, sice v kóji, ale za třetinovou cenu.

Kubrt

Trenialia provozuje denně 10 párů nočních vlaků + 2 páry víkendové, včetně „jednolůžkových“ vozů, takže mají informace o tom, jak to ekonomicky funguje a měli by vědět, co dělají.

Jan Zwirtek

Čekal jsem, že první příspěvek bude mudrlantsko-brblavý, nezklamal jste 🙂

micat1

Psát, že jsem na něco zvědavý, nebo že mě něco zajímá je mudrlanství, aha. Pak tedy nevím, od čeho jsou tu diskuze 🙂

Georg

a jak mi chybi kurz z prahy do benatek… ach, to byly casy…

Permonik

Čekal jsem spíše uspořádání jak v nových nightjet pro OBB, třeba vagon se spácimi kojí, nebo spořadaní jak ve finsku, kde je více dvojlůžkových kabinek.

Mimochodem nevi někdo kdy vyjedou nové nightjety. Ve člancích zde na webu to měl být letošní srpen.

JakubP

Niektore lehatkove vozy uz jazdia – napr Zurich – Vieden. Treba si vybrat „Comfort compartment“

M@trixX

Comfort-Liegevagen su prestavby starych Bmz s relativne obycajnym usporiadanim. Nove lehatkove vagony maju mat to rakvove usporiadanie s bunkami pre jedneho ako sucast 7-vagonovej supravy. Tie este nejazdia nikde.

M@trixX

Naposledy to prelozili na „Herbst 2023“. Konkretny datum zverejneny neni, ja ich cakam az s novym GVD v decembri.

Permonik

Díky. To se mi moc nechce jet až na podzim, ikdyž zaří by šlo.

Tukan

Takže Škoda samotná nic vyrábět nebude?

dizgrafyq

Je to v článku. Škoda Group je součástí sdružení.

Karel IV.

Lůžkový vůz typu Economy je velkoprostor se sedadly a dělící přepážkou?! Proč ten název „lůžkový“?

Kubrt

Kde u tohoto vozu figuruje název lůžkový?

Karel IV.

2. věta 2. odstavce:
„První dílčí smlouva zahrnuje dodání celkem 70 lůžkových vozů – 44 z nich v kategorii Comfort, 22 DeLuxe a 4 typu Economy – v celkové hodnotě 138,59 milionu eur.“

Kubrt

Aha, díky, to je nějaká zdejší špatná formulace, v itaslkých textech se objevuje univerzální carrozze notte.

Blzx

Tak kolik tipujete zpoždění? Dávám tak 15 měsíců

Simona

Vzhledem k tomu, že vývoj je v bodě 0 a podvozky Škoda pod vagón vůbec nemá ani na papíře, problematické schvalování, spolupráce s Italy…. 3 roky. A na to bych si vsadila.

Kubrt

Jak se liší „podvozky pod vagón“ od podvozků použitých na německých push-pullech?

Jiří Kocurek

Nebo běžné, nehnané podvozky z Pantera.

Kubrt

Ty zvládnou 200?

Simona

Je to úplně něco jiného :-). Škoda nemá podvozky pod vagón a Siemens SGP400 jim asi neprodá – proč by to dělali a pokud ano, tak za takovou cenu, že výsledek projektu nebude růžový. Výroba a testování nových podvozků bude velký úkol. Proto skluz 3 roky.

Kubrt

A v čem je to jiné? O Siemensu jsem tu mluvit nezačal, to je nesmysl.

Jerys

Je problém koupit hotové podvozky Siemens asi nee

Bartol

To bude jedno. Siemens radši prodá podvozky než nic. Navíc Transtech již používá podvozky od SIG/Alstom. A jinak už i CityElefant je od začátku koncipován na 200 km/h. Takže Škoda má své podvozky.

krystof.bohm1

Doufám že aspoň podvozky, elektrika a interiér budou český.

Lišák

Interiér budou dělat v Itálii.

Peeetr

Podvozky budou určite z Indie.

Kubrt

To si nemyslím, Titagarh je primárně producent nákladních vozů, do osobní dopravy začali pronikat právě až s nákupem Firemy.

Georg

a v interieru bude zatuchla a strasne hlucici skodovacka klimatizace a bizarni pohony dveri.

krystof.bohm1

A k čemu tam ta škodovka vůbec je když nebude dělat vůbec nic?

M@trixX

Dakujem za odpoved na moju otazku z pod predchadzajuceho clanku!
Neni to ziadna revolucia, ale vyzera to dobre. Vsetko je akoby o triedu vyssie ako doteraz.
Trochu prekvapiva je vyrazne mensia kapacita (lozka 10, lehatka 28) tak snad vedia co robia.

jfp

Až taliáni postaví Messina-Villa S. Giovanni bridge, tak to bude jedno, prostě si potáhnou vlak dlouhý jako Lovosice. Perony maj dlouhý dost. Spíš mě zaráží, že nejmenší počet má být těch „economy“ vozů, jen 4? Přitom je to docela pěkná první třída s možností se opřít o stěnu a zalomit to. Nebo je to proto, že pro většinovou klientelu – dělňasové z Palerma jedoucí za prací na sever – tam bude ještě jiná kategorie, a asi i jiný vlak, kde budou jezdit ty škopky, co tam jezdí teď.

Košičan

Držím palce, aby se v Itálii nenaučili nové slovo ‚Schade’… Mrzuté, že se ani část výroby nebude realizovat v ČR či SK, ale mít to na 1 místě je asi logické a taky to mohlo mít vliv na rozhodnutí o vítězi v soutěži.

Jiří Kocurek

Pokud je příprava a následná kordinace výroby její součástí…

Kubrt

Lokalizace výroby v Itálii, nadto v Kampánii, určitě hrála roli při jednání (klasická soutěž to nebyla). Z pohledu Škody, dodávat know-how je výhodnější, než svařovat vagóny.