Potvrzeno: Bavorsko nechá provoz vlaků mezi Mnichovem a Prahou až do roku 2027 Die Länderbahn
Vlak alex Praha - Mnichov, Regensburg Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Od konce roku 2027 by měl na trasu vstoupit dopravce ze společné soutěže Česka a Bavorska.
No potěš, v létě jsem zažil v Domažlicích, že se do ALEXu takřka nevešli cestující. Já jsem vyměkl a jel raději osobním vlakem. Dokonce to v ALEXu zkoušel cyklista s kolem v chodbičce. Za 2 měsíce mně ovšem ČD, coby společný dopravce k mé výtce na kvalitu služeb neodpověděly
Bavoři vyměkli, fajn. Takže pestrobarevný a rozverný italský dopravce bude pokračovat v krasojízdě, to se máme nač těšit ! Řazení vždy nezaručeno, rychlé obraty díky zpoždění = neuklizeno a toalety bez výcucu s přetékající hladinkou, na čtyři kočáry funkční dvě, ale zato do Minchenu klidně i bez kontroly jízdního dokladu, bo není personál, pozdě ale přece.
Díky páni ministři, vše výše uvedené vyzkoušeno a další překvapení jistě budou.
V zemi české kategorie EC, mohlo by to být i o level výše …
Ach jo.
Je otázkou zda byla ještě nějaká alsi nabídka.
V Sasku, v podkrusnohori nepodal nabídku současný dopravce DB Regio
Na lince Mnichov – Furth im Wald – Plzeň – Praha byli skutečně další soutěžící.
Poté, co BEG jako dopravní úřad kvůli trvalým problémům znovu vypsal trasu do Hofu a Prahy, Alex již ztratil trasu do Hofu do DB Regio. Původně trasu do Prahy vyhrála Allegra, nová dceřiná společnost ÖBB. Znamenalo by to skutečný konec Alexe po ztrátě trasy do Allgäu před třemi lety. DLB vznesl námitku a byl přiznán DLB a Alex na přezkoušení.
Tak zůstane jim to co jezdí do Hofu, to už brzo potřebovat nebudou. A zrovna tam mi přišlo, že to docela zvládaly. Oproti tomu co předvádí přes Domažlice to byla skoro japonská kvalita.
Zaujalo mě, že o dotovaný Regional Express neměl zájem DB Fernverkehr.
ER20 Herkules si mohli půjčit třebas od Beacon (už si nějaké půjčují).
Odstavených rychlíkových pasažerských vagonů mají dost (třeba v Engelsdorfu).
A nevyužitých odstavených lokomotiv má DB nemalé množství.
Pasažerský vagon – koho mi to jen připomnělo? Lokotky, autobusky….
nejlepší by bylo pohodlí zhodnotit po 5 hodinové jízdě Praha-München.
Tak aspoň fotky
např. Avmz109 (DB) vs. ABbmdz (ALEX)
DB
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Avmz.php
ALEX
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DLB_ABbmdz.php
Že by stavědélko v Koryčánkách.
A srovnání fotek interiérů vagonů u hypotetického dopravce do Mnichova (Deutsche Bahn) vs. současný dopravce (ALEX Die LändernBahn).
2. třída
DB
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Bvmsz186.php
ALEX
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DLB_Bmz.php
Axel
Jak to jen vždy psal: pasažérští cestující?? či jak? Nestýská se mi.
papací vagónky stejně nic nepřekoná
No jo, kdepak je Axelovi asi konec?
Myslíte, že ALEX navýší počet vagonů ze dvou na tři? Plus 2 vagony ČD = celkem 5 vagonů ve vlacích mezinárodních Západních Expresů Praha/Plzeň – Mnichov?
Pokud se nepletu, tak ALEX a ani sesterské železniční dopravní firmy neprovozují linku s jednopodlažními vagony. Akorát linka Hof-München, ale ta od 12/2023 končí.
Více vozů v celé trase není možno přidávat kvůli stíhání jízdních dob dieselem.
Před 5 lety jezdívalo Praha-München např. 5 vagonů
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=Ex&cislo=350&nazev=Albert%20Einstein&rok=2017
vždyt stejně jeden vagon ve směru do Němec v Pzni odpojují a stojí tam.
Ano, a odpojují ho tam právě z mnou zmíněného důvodu.
Kdo vyhledává retro vozy s gravitačním (otevřeným) WC, má ve vozech Alex příležitost. Německá ostuda na mezistátním spoji.
nebo na Os Plzeň-Domažlice vedených klasikou
Os Plzeň-Domažlice. Mezinárodní ostuda?
neee, ale dají se tam potkat vozy s otevřeným WC, možnost pro milovníky retra 😉
To sice ano, ale větší ostuda než u vnitrostátního Os jsou tyto záchodky u mezistátního rychlíku.
To se ptejte Faltýnka/Kremlíka/Schillerové proč v 2019 výslovně umožnili tuto výjimku na těchto konkrétních vlacích.
A to za dotaci cca 186 Kč/vlkm.
Pro srovnání – InterPantery Olomouc-Břeclav-Brno jezdí za dotaci zhruba 90 Kč/vlkm.
Z Chebu do Norimberku jezdí DB Regio za dotaci cca 90 Kč/vlkm
Neboť nic netlačí ČD, aby tlačila na LändernBahn. ČD mají možnost to řešit, neboť LändernBahn má vagonů víc než dost
https://zdopravy.cz/konec-vlaku-praha-mnichov-cd-zvazuji-konec-na-hranicich-nebo-v-plzni-28819/?comments=1#comments
A oni mohou do tunelu Ejpovice?
Ano mohou, jen se nesmí používat v tunelu WC
Retro, ale spolehlivé. Dámská vložka, nebo papírový ručník je nevyřadí z provozu.
Mám to chápat tak, že do Mnichova se bude muset přistupovat? To je tedy velký krok zpět a další motivace se vlaku na této trase úplně vyhnout.
A to vyvozuješ z čeho?
Ne.
Pokud pojedete z Prahy do Mnichova, tak budete přestupovat z vlaku na autobus asi v Plzni, a zpátky pak asi okolo Stoda někde… (Protože od r. 2024 se bude modernizovat trať z Plzně na Nýřany)
Nebo se bude jezdit odklonem 😉
Přes Klatovy. Záleží jestli je tam dost kapacity.
Vzhledem k častým kontrolám na německé hranici bych řekl, že by bylo na zvážení, zda vlakům neprodloužit pobyt ve Furthu o přiměřenou dobu.
Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby se obě strany dohodly na provádění kontrol v jedoucím vlaku už od Domažlic.
Vlaky EC/IC mají být kontrolovány za jízdy a na hranicích mají mít pobyt max. 10 minut na výměnu lokomotiv z jiného důvodu ne. A nepochybně na to musí existovat nějaká mezistátní smlouva, podle které se policie na všech přechodech řídila např. do našeho vstupu do Schengenu, kdy taky EC/IC byly kontrolovány za jízdy.
Přesně tak. Nechápu, že nikdo není s to k tomuto bavorskou policii dotlačit aby nastoupila prostě v Domažlicích/Furthu a kontrolu prováděla do další stanice. Léta se tak úspěšně děje v RE vlacích mezi Schirndingem a Marktredwitz.
Jestli není problém to, že nástup německých policistů v Domažlicích by musela povolit česká strana.
Výstup by byl v pohodě, pravomoci (že by němečtí policisté vynucovali německé zákony na českém uzemí) to už by byl sakra problem
V Německu Západní Expres z Prahy/Plzně do Mnichova není EC/IC, ale Regional Express.
Pro srovnání – např. na jiné mezinárodní lince Regional Expressu (RE98) z německého Lindau do rakouského Bludenz jezdí Bombardier Talent
Přesně tak, nebo REX Linec-Pasov: Talent, Desiro ML
Od prosince postupně Desiro ML místo 4024, takže ještě lepší spojení
Herkulesy jezdí celý úsek mezi Schwandorf a Plzní. Ve Furth se už nepřepřahá a i český strojvedoucí jede celý úsek. Co jsem nepochopil, proč Herkules nepokračuje z Plzně až do Prahy. Ušetřilo by se jedno Eso a čas v Plzni.
Vmax=100 km/h pro Herkula v CZ. A nedostatek Herkulů na takovouhle věc + diesel pod dráty je fuj.
Herkules pod dráty je momentálně levnější než eso a vectron.
Zdroj? Jakože Vectron jezdí za spotové ceny na krátkodobém trhu?
Před vstupem ČR do schengenského prostoru se to tak dělalo, ale přijde mi, že nyní se to tak nedělá a každá země si kontroluje na svém území. Snad výjimkou je Cheb, kde bavorská policie kontroluje v Sp už od Chebu.
Samozřejmě, nejlepší by bylo se dohodnout na kontrolách mezi Domažlicemi a Furthem, pokud už teda musejí být.
Divím se proč existují ty hraniční kontroly ve Furthu, když není žádná kontrola v úseku Děčín-Bad Schandau nebo Hrádek-Zittau a další… přechod u Hrádku je sice menší přechod, ale když už kontrola musí být, měly by ty kontroly být všude jako ode dneška mezi ČR a SK.
Tak oni asi vědí, kudy vedou trasy převaděčů. O kontrolách v Berlinerech jsem taky četl, takže to Němci taky umí. A určitě by to uměli i v Žitavě nebo, řekněme, v Grosschönau.
Jj, ale Bavory jsou na tom ještě velmi přísné. V Sasku je situace vážná, ale saská policie není tak přísná jako je bavorská.
Kontrolovať v idúcom vlaku? Čo sú to za nápady, buzerovať a nasierať cestujúcich je predsa oveľa lepšie!
(Strašne sa mi lúbilo, ako som išiel nočným vlakom do Mníchova, ktorý zastavili Nemci vo Freilassingu, kde ten vlak ani nezastavuje, a nechali ho tam stáť kým skontrolovali všetkých 10+ vagónov. Pri tom ten vlak zastavuje až v Rosenheime, takže by bolo času dosť. Ale predsa je lepšie cestujúcim spestriť cestu polhodinovým navýšením meškania…)
Tak schválně jak se od prosince 2023 vypořádají se zpožděním, které bude u nás generovat modernizace Domažlické a Praha – Beroun…
Tak například předevčírem jsem absolvoval cestu přímým výlukovým busem Plzeň – Schwandorf – po dálnici a bez zastávek, v cíli s mírným náskokem i včetně pasové kontroly. Pokračování na Mnichov vlakem od Hofu. Za mne spokojenost s dobře zvládnutou výlukou.
Jaký byl náskok při příjezdu do SAD?
Ve Schwandorfu cca o 15 minut dřív (akorát tak na jedno v bufáči). Jen mám pocit, že se v Plzni nečekalo na čas odjezdu, ale nemohu jistě potvrdit, nesledoval jsem, jen jsem tupě přestoupil z vlaku od Prahy. Busů tam stálo víc, tak nevím, jak přesně funguje vymetání mezistanic.
Takže pořád na trase Praha-Mnichov bude rychlejší autobus ☝️
Což by ovšem platilo i při jiném dopravci, na stávající infrastruktuře.
No pokud by tam byla ta jednotka co jezdí Cheb – Norimberk, tak by to bylo rychlejší tak o půl hodiny za přepřahy a úvratě.
Akceptoval by takové řešení český dopravce a objednavatel? Já bych s tím problém neměl, diesel pod dráty ani spřažené jednotky mě nepobuřují.
Vagony Baureihe 612 jsou ve vlastnictví Deutsche Bahn. Možná se pletu, ale DB svoji starší techniku prodává jen výjimečně své německé konkurenci.
Ländernbahn by za drobné peníze od Transdevu mohl získat tak akorát, to co jezdí mezi Lipskem a Saskou Kamenicí
– 2 jednopodlažní vagony
– 2 dvoupodlažní vagony
– Steurwagen
Tamní dopravce od 12/2023 chce koupit baterkové Alstom Continental
https://de.wikipedia.org/wiki/Mitteldeutsche_Regiobahn
Samozřejmě ten by před to v Plzni mohl zapřáhnout eso, aby to zpomalil, zkomplikoval a prodražil, tomu se meze nekladou…:)
Jinak samozřejmě jako bonus by to mohlo jezdit přes Rudnou v případě problémů kolem Berounky, kterých tam během modernizace určitě bude hromada.
K tomu by se pak ovšem musel pořídit spojovací vůz, nejlépe na bázi Eas 🙂
😃
Kolik že je volných rychlíkových tras na Hrbaté? Já jen, aby z toho nebyla křížová cesta, 13 zastavení, 14. na Smíchově.
Nevím, jel sem to dvakrát a dvakrát celkem hrůza. Jak personál tak vozy. Za pasažéry dopravce nemůže, taková partička co jede do Práglu na pánskou jízdu, ale na komfortu taky moc nepřidala:-)
Jestli někdo dělá ve vlaku binec, tak je možné ho vyloučit z přepravy.
No právě, jen „možné“.
Když jsem tím jel z Domažlic, německá party skupinka kouřila v té spojovací chodbě mezi vagony a průvodčí kolem nich prošel, nic neřekl..
Holt si musíte stěžovat a trvat na dodržování SPPO.
Akorát pak můžou chtít přesadit vás, jako se to stalo mně v Pendolinu.
Vcelku by mě zajímalo, jak se bude trasa soutěžit? Jestli už budou počítat, že bude na trase provedena elektrifikace či nikoliv.
Podle toho, jak zatím probíhá příprava, tak plná elektrizace v celé trase v r. 2027 těžko bude. Takže to vypadá na komplikovanou soutěž, protože znovu prodloužit smlouvu stávajícímu dopravci do dokončení elektrizace by pravděpodobně bylo hrubým porušením předpisů EU.
Linka z Mnichova do Furthu a Prahy bude na německé straně označena jako RE36 (München-Furth).
Expressverkehr Ostbayern Übergang (EVOÜ)
RE36: München-Prag
-> https://beg.bahnland-bayern.de/de/wettbewerb/vergabeverfahren
Takže to je konec spojování vlaků ve Schwandorfu nebo ne?
Ano, konec. Vlaky odjíždí v Mnichově dle dnešního jízdního řádu, ale bez vozů do Hofu. Do Hofu bude jezdit DBR v 5.40, 7.40, 9.40, atd.
ano, od prosince 2023 konec
Díky. To je myslím to nejdůležitější, neb přestává hrozit riziko „nestihnutí přímého vlaku“, „v Labutí Vsi přestup“ a podobných opičáren. Kvalita vozů je podle mě až za tímhle.
Teda ne že by to byl ideál.
Konec spojování vlaků je jinými slovy konec roztrhávání spojů z důvodu zpoždění pražské části a ujetí té hofské. Zajímalo by mě jestli jsou tam do roku 2027 předepsané nějaké nové požadavky na kvalitu – jako třeba že bych si během 5,5 hodiny dlouhé cesty měl možnost aspoň koupit vodu.
Na německé straně nejsou takové požadavky, vlaky a kvalita zůstanou stejné, protože na německé straně je to i nadále běžný spěšný vlak, takže RE jako Sp/RE Cheb-Nürnberg nebo Nürnberg-Lindau, takže bez občerstvení nebo další nabídek.
Přesto byly doby, kdy i v tomto RE byl český bistro vůz v celé trase, a i DLB na své RE nasazovala něco jako jídelní vozy, byť spíše s omezenější nabídkou hlavně nápojů a baleného občerstvení. RE v Německu (ani u DB Regio, nedávno jsem viděl nějaké patrové RE kde byl také občerstvovací koutek) neznamená, že tam nemůže být občerstvení 🙂
Přesně tak, od 12/27 nejsou jen úplně České a úplně německé soupravy… většina RE nemá občerstvení.. to je v ČR samozřejmě mnohem lepší než u nás v Německu, dobrý příklad s vyšší kvalitou je R15
12/17
To můžete už dnes v minibaru. Tuším, že jezdí jen z Plzně do Prahy.
Jezdí až do Domažlic
Jj, správně
Ano, ale spolehnout se na to asi vždy nedá, minule nepřišel vůbec 🙁