Konec vlaků Praha – Mnichov? ČD zvažují konec na hranicích nebo v Plzni
Západní Express do Mnichova projíždí zastávkou Plzeň - Skvrňany. Ta se přesune o pár desítek metrů jinam na novou trať domažlického přesmyku. Foto: Jan Sůra
Opakované problémy s velkými zpožděními či nedodržováním řazení na Západních expresech mezi Prahou a Mnichovem nutí České dráhy řešit další
Poloprázdné? Pardon, ale já tím jezdím několikrát týdně a je to spíš narvané Němci a dalšími cizinci…
…navíc v případě vlaku je poloviční naplnění kapacity relativně úspěchem. Pokud by to jezdilo poloprázdné, je to dobré. Pokud je tam 7 lidí, tak to je průšvih.
Jak rozdělit? Ty stejné ČD které se bály tříštění lokálek a proto navzdory ROPIDu a s mlčením OREDa rozřízly Praha-Kolín-Pardubice? 😀
Vy vidíte mezi těmito věcmi nějakou spojitost?
Tudletu trasu znám moc dobře a s problémy na ní naprosto souhlasím. Před zavedením Z.Ex v 12/2017 kdy na trase jezdily čtyři páry vozů bylo řazení dodržováno, ale pak DLB ty vozy, kterých mělo být víc a v lepší kvality, prostě nesehnaly a musely to za ně řešit ČD. Zpoždění tam byly kvůli špatné trati lokálkového charakteru a spojování souprav München-Hof/Praha vždycky. Kromě toho BEG minimálně dvakrát do roka dopravce z DLB (Alex, Oberpfalzbahn, Waldbahn…) veřejně kritizuje a uděluje jim pokuty, často dost masné. Naplněnost hlavně ranních a večerních vlaků není valná, ale přes den byl i přeshraniční úsek často… Číst vice »
Za současné situace bych preferoval vypovězení smlouvy Česka s Bavorskem, mnichovskou Ex6 ukončit Plzni, Plzeň-Domažlice – objednávka státu na novou R linku ve dvouhodinovém taktu . Sice v Plzni s přestupem, ale bez šaškárny spojené s přepřahem. Díky letošnímu ukončení přesmyku domažlické trati v Plzni by mohl být prostor pro další zastávky – více zastávek – lepší obsluha Plzeňského kraje – integrace do IDP. Úsek Domažlice-Furth im Wald – ať se stát nebo Plzeňský kraj rozhodnou, jestli tento plonkový úsek chtějí platit a objednávat zde dopravu a v jakém rozsahu.
Proč by stát objednával dvouhodinové rychlíky z Plzně do Domažlic? To je nereálné. Maximálně ať si to zaplatí kraj a má to podobu spěšných vlaků, tedy aby to zastavovalo ve více stanicích.
Je to bohužel tak. A kraj se k tomu mít také nebude. Ostatně stejně je to na R26, kde je dvouhodinovka vystřílená a Stč kraj to nehodlá doplnit Sp, protože nechce platit dálkovku. Takže si radši nechává nadávat, že jsou autobusy na D4 přeplněné. Ta koordinace VHD a zjištění, že je pouze jedna i když realizovaná na silnici, nebo železnici, bude trvat roky, možná generace. Z historického pohledu se jeví, že oddělení autobusové dopravy od ČSD, bylo to nejhorší co se v oblasti VHD provedlo. Ostatně ČD díky neexistenci divize autobusové dopravy, jsou tím znevýhodněné dodnes.
Skvělý postřeh!
V Rakousku, s nímž máme historicky hodně společné (zejména stran železnic), pokud ÖBB ruší provoz na nějaké trati, nasadí tam svoji autobusovou dopravu ÖBB-Postbus (viz https://www.postbus.at).
Fi integrované dopravy se se za člen jí vlaky max do kategorie R. Ohledně Alexu co by jste čekaly když ho vlastní FS.
On to R v úseku Plzeň – Mnichov je. Stejně jako jsou v IDP Ex Plzeň – Mariánské Lázně.
ANO, soukromník zajistil kvalitní dopravní obsluhu. Uráá. Úředníci mlčí, cestující je naštvaný, stát (státní dopravce) krvácí (proplácí zpoždění). Vyhrávají auta + autobusy = mají kvalitní silnici. A votom to je………
ale státní dopravce moc neprotestoval když mu to zase nabagrovali napřímo, že….
DLB není soukromník.
Jaký soukromník? Italské státní dráhy?
CD měly již dávno pro Německo mít vlastní dceru a soutěžit části spojů od hranic dále. Pokud samy nebudou mít ambici vstoupit v rámci IV. železniční balíčku na cizi trhy, tak půjdou “do kopru”.
Pardon, ale na nějaké zahraniční podnikání státního podniku nejsem moc zvědavý. Zvlášť když tentýž státní podnik stále neumí posunout služby v tuzemsku za rok 1975…
Prosím? O jakém podniku u nás mluvíte? ČD to totiž fakt nejsou.
A kolik akcií ČD a.s. patří někomu jinému než českému státu?
Že akcie patří státu, z nich ještě nedělá státní podnik.
Jinak pokud ČD nebude podnikat v zahraničí, čeká je omezování, možná i zánik? Proč? Protože okolní národní dopravci už tu podnikají a budou ještě více, tím srážejí ČD v soutěžích marže.
By jim vlastně jim chcete vyklízet pole, když nechcete naopak podnikat zahraničí „u nich“ a tím naopak srážet marže i jim.
To mi připomíná veselou diskusi o státní vs. „veřejnoprávní“ televizi…
Vaše šotonápady ohledně mezinárodní expanze mají několik trhlin. Jedna je že ČD neumí moc podnikat ani tuzemsky a druhá je že moc nemá v cizině co nabídnout.
Ale na železničáře se ve světě byznysu orientujete nadprůměrně.
Za a) nejsem železničář, za b) ČD může v cizině nabídnout nižší náklady. Viz linka do Hamburku. Proč myslíte, že si tam DB ČD vybraly? Vybírají si tam německé jízdné a ČD platí za sourpavy málo. A podobně by mohlo ČD svými soupravami jezdit celou linku Praha-Mnichov.
Na lince do Hamburku ale není ČD dopravcem a nápady „jít do výběrek“ by znamenaly se jím v Německu stát.
Taky jedna věc může být se nákladově vejít do Drážďany-Berlin-Hamburk a druhá do regionálky BEGu.
A to je zajímavé, najednou se jedná o a.s., která není státní. Ale když šlo o bagrování výkonů od českého státu, tak furt bylo kvičení, že se to musí všechno nabargovat státním Českým drahám, už to začíná zavánět schizofrenií.
Že zrovna vy někoho obviňujete z kvičení.
„se to musí všechno nabargovat státním Českým drahám“
—
až na to, že teď zde diskutujete se mnou a já nic takového nikdy neřekl.
Nedělejte ze sebe vola a soustřeďte se na podstatu věci. ČD neumí podnikat ani v rámci ČR, Kupec si někde stěžoval, že má 15 objednatelů a to je na něho strašně moc. Sice má v každém kraji jednoho tesilového strejce jako key accounta, ale podle rozhovorů v Železničáři to vypadá, že tesilový strejci organizují NAD namísto aby makali na byznyse. Pražský uzel nezvládají, o většinu významných výkonů v nezávislé trakci ČD přišly, na dvou hlavních tratích bojují a dotují to ze státních dosypů bokem. Na zbytku je to bída bez silnější vize. Kdyby měly dneska BEGu nabídnout, že to odvozí,… Číst vice »
Jenže jim nic jiného nezbývá než nastoupit, tu nejspíš ještě delší cestu, k přetvoření na konkurenceschopného dopravce. Jejich ochranný štít má skončit za 13 let a i když se budou snažit o jeho prodloužení, nepředpokládám, že by jim to konkurenti umožnili.
No hlavně že byl vyražen p. Krtek, který rozvojové záměry měl slušné, ale asi to nějak někomu vadilo?!
To je velká škoda, že se rozvoji nevěnoval dříve než se začalo soutěžit, v časovém okně, které na přípravu dostal…
Ja myslim, ze by bylo na miste, aby Ceske drahy zacaly provozovat tuto trasu CELOU samy, tj. az do Mnichova… Madarske drahy obdobne provozuji vlaky az do Rakouska, tak proc ne CD? Pokud se dohodnou, ze si s DB budou prodavat a uznavat listky, popr. prevezmou zavazek dopravni obsluhy se souhlasem BEG, bude to jednoznacne.
V současné době asi ne, jelikož na to ČD nemají odpovídající vozidla. Možná časem.
Mínusy jste dostal za to, že nevíte, že to může odvozit brejlovec a bastard. 🙂
Jojo, taky si říkám 🙂
Otázka je, zda mají Brejle přechodnost do Neměcka. Ale zas můžou pronajat Herkula a tlačit SŽDC k zadrátování.
Za to může SŽDC, resp. politik. Stačí opravit Beroun až Praha a Plzeň až státní hranice. Dvoukolejně. Pak si ty vlaky zákazníka najdou a tyhle problémy budou minulost.
A politiky volí kdo?
Např. vy.
Ti pitomci. Přestavte si, kdo může dát hlas koblihářovi.
Kdo je, prosím, „koblihář“?
Trestně stíhaný předseda vlády podporované komunisty.
Uniká mi něco, nebo jak jakkoliv výrazná modernizace tratě Praha – Domažlice zvýší spolehlivost německé italoidní firmy, která se z českého pohledu chová jako náhodný generátor vlakových souprav vypouštěných v náhodných intervalech přes státní hranici?
Ano, uniká. Základy ekonomie. 🙂 Lepší infrastruktura = vyšší (neuspokojená) poptávka. A kdopak nám v tržní ekonomice reaguje na neuspokojenou poptávku?
Konkurence a nespokojený (potenciální) zákazník. Jenže i kdyby se někdo rozhodl, že si tu linku vezme na vlastní komerční triko, narazí na problém, že na německém úseku jsou dvě úvrati, část na elektrifikované trati na 160, část na diesel lokálce s rychlostí 70.
Na základě toho se domnívám, že (pokud nemá být celá linka provozována dieselovou jednotkou pod trolejemi – nebo nějakým hybridem), není tenhle scénář moc reálný, pokud se něco významně nezmění i na německé straně.
Ano, to je pravda, museli by se (o hodně) víc snažit i Němci. Infrastruktura se musí zlepšit i tam. Pak tu podobné články vůbec číst nebudeme.
Kde to v Německu jede po diesel lokálce na 70? O žádné takové nevím…
Pokud existuje tak velká poptávka, nepochybně by již soukromý investor stavěl vlastní tratě 😂
Něco Vám v té ekonomice chybí 😜
Nedovedu si to sice představit, ale když myslíte… 🙂 Lepší infrastruktura = vyšší dosažitelná rychlost. A to je plus. Jedna z návrhových variant modernizace z Prahy až do Mnichova umožňující časy 4:15 by atraktivitu spojení výrazně zvýšila. Pak bychom asi tyto články vůbec nečetly, protože podobné problémy s nekvalitním dopravcem by se vyřešily rychle.
Tak jestli se do toho někomu chce, ať to klidně dělá. Tady bych to jako řešení moc neviděl, ale návrh je to zajímavý. 🙂 Tady je na vině nekvalitní dopravce, ale bez kvalitní infrastruktury to asi o moc lepší nebude. Rád bych se mýlil. 🙂
Žlutý guru?
To by bylo fajn, ale nic takového se asi nechystá. Teda jestli myslíte vlaky RegioJet.
Mimochodem moc se mi nelíbí váš výraz „itaolidní“. Možná byste se mohl trochu mírnit. Zavání to rasismem.
Já na tom nic rasistického nevidím. Tahle hyperkorektnost nás přivede do pekel.
Firma Länderbahn (DLB) je skrze další dvě firmy vlastněná italskou státní železniční společností, a bohužel vidím jistou podobnost mezi spolehlivostí služeb DLB a v Itálii působících dopravních firem se stejným vlastníkem. Přípona „-oidní“ vyjadřuje podobnost, pochází z řečtiny (kde mimochodem železniční dopravu převzali rovněž Italové) a její použití mi tedy v tomto kontextu přijde nanejvýš výstižné.
Rozhodně jsem se termínem „italoidní“ nechtěl dotknout dopravce provozujícího vlaky pod značkou italo ani jeho zaměstnanců a dalších Italů bez ohledu na barvu pleti, pohlaví, náboženské vyznání, politické názory, původ nebo sociální postavení.
Jsou myšlením italoidní, výsledky práce na této lince to jenom potvrzují
Další rasista. 🙂 Příčina je hlavně v té infrastruktuře. Tyto problémy nebudou tak časté, pokud se udělá modernizace tak, jak je naplánovaná (4:15).
To jste trošku přehnal, ne? Jak souvisí národnost a kvalita jedné firmy?
Ony jsou i velké kvalitativní rozdíly v rámci různých filiálek téže DLB.
Bože…pseudo/rádoby-korektní ubožáky jako je tady “XY” tu prosím zakažte. Jeho příspěvek mi přijde až nechutně stupidní…
🙂
Ital je rasa?
Jasně. Tak příště budu tu jeho urážku svých dobrých známých kvalifikovat přesněji. Tupost se zkrátka nevyhnula ani tobě. Pokud jsi stejný nácek jako on, tak radši mlč. Je to provinění jedné firmy a je úplně jedno, jaké národnosti je její majitel nebo kde má sídlo. Pokud máš odlišný názor, tak raději nepokračuj v diskusi, protože se mi to přestává líbit.
Martin Chovanec: To podstatné Vám uniklo. Totiž, že v případě zdvojkolejnění, elektrifikace a hlavně zrychlení na 160 – 200 km/hod v úseku Plzeň – státní hranice bude trať Praha – Mnichov rychlejší vlakem než busem a je předpoklad, že DB či Regiojet budou jezdit bez dotací. A MD nebude muset řešit podobné problémy.
Klid, to ještě hodně let nebude
O to nejde. Nekvalitní infrastruktura u nás a v Německu je hlavní příčinou podobných problémů. Řešením je modernizace trati a konkurence dopravců.
Vlakem je teď Praha – Mnichov 5:30, busem 4:40, rozdíl je 50 minut. Plzeň – Furth im Wald trvá 70 minut, po modernizaci 35, tj. Praha – Mnichov bude 4:55, což sice není rychlejší, ale budiž, je to srovnatelné. Samozřejmě se můžu mýlit, třeba by se to spojení skutečně uživilo samo, ale pořád je tu ten problém, že se přiřítí dvoustovkou elektrický vlak do Furth im Wald, tam na něj bude čekat dieselová lokomotiva (čí?), ta vlak sedmdesátkou doveze do Schwandorfu. Budu optimisicky počítat s tím, že má vlak řídící vůz, takže nebude nutné objíždění soupravy, a pojede se dál… Číst vice »
Ano, souhlasím, měla by se opravit celá trať až do Mnichova.
Ano, měla by se opravit celá trať z Prahy až do Mnichova. Včetně elektrifikace v Německu. Tím se odstraní hlavní příčina těchto problémů.
Ona by to nebyla žádná škoda – tím vlakem stejně většinou jezdí Němci ožrat se do Čech, kdy jsou v Plzni vagóny poblite, zničené a špinavé. Zdržení je dáno tím, že ozralej Němec vyleze z vlaku a mezi dverma si dá cigáro takže se na něj čeká až dokouri.
To je pravda, ale spíš než likvidaci spojení by to chtělo nějaký zásah proti alkoholové turistice na úrovni samosprávy přímo v Praze.
Čistě z pohledu cestujícího – Do Mnichova se lépe jezdí busem. Vlaky mám rád, ale počty spojení a flexibilita spojená v dopravou busem jsou proti vlaku. Bohužel. Není to tak daleko a ačkoliv by teoreticky měl být vlak podstatně rychlejší, tak vlastně ani ve výsledku není o tolik. Smysl se hledá těžko.
Nevím, co myslíte slovem „teoreticky rychlejší“. Rychlejší prostě není, protože je trať taková, jaká je. Po VRT by rychlejší byl, ale to je hodně velká teorie.
Jnak ten rozdíl zas tak veliký není. 4:45 oproti 5:30 a vlak má lepší návaznosti na další vlaky, jelikož jede na Hbf.
Myslím to tak, že pokaždé, když jsem jel busem na Mnichov, těžko se dodržoval jízdní řád. Mluvím tedy o zeleném dopravci. Nepamatuji se, kdy jsem přijel na čas. Ale třeba to je dáno specifickou dobou, ve které obvykle tímto směrem cestuji.
Tak proč jezdíte tím busem, když jezdí se zpožděním?
Protože vlak mi nenabízí časy, které pro své cestování potřebuji. PS: Až budu žádat odbornou konzultaci svých možností při cestování, určitě se na tebe obrátím 🙂
Jen klid, nemyslel jsem to ve zlém. Nedávalo mi to smysl.
Spíš je to dáno specifikem dopravce. S Flixbusem musíte být flixibilní (čteme flexibilní), zpoždění mají již v samotném názvu.
Ten bus jezdí za 4:45? Na to není potřeba VRT. To přece zvládne i konvenční trať a v návrzích je 4:15, resp. 4:18 podle varianty (naklápění, objezd Schwandorfu atd.).
Je smutný, že je v článku zmíněná jen jedna událost a s ní související obsazenost. Každopádně je vidět, že se tomu článku opět nedalo tolik kolik by mělo. Neříkám, že všechny vlaky jezdí zaplněné, ale kolikrát vidím jak z Plzně dál do SRN jede více jak 3/4 plný vlak. Vidím to i když jezdím mezi Plzní a Prahou. Jinak řazení je podle mého názoru hrůza. Ačkoliv se to za poslední dobu zlepšilo.
Zlepšilo – místo *nic* jezdí aspoň Bm…
Hm byl včera jen na jedné soupravě… Haha…
Minimálně na dvou – jeden kus na 354 a dva kusy na 357… (Bm a ABvm je stejný šrot).
Já vím jen o jednom, a to jsem to sledoval včera i předevčírem celý den.
Pak jste sledoval špatně.
No já ty vlaky vozím, tak nevím no. Asi je chyba na Vašem přijímači.
A já včera v Plzni viděl křižování Ex 357 a Ex 354 při čekání na Os do Horní Břízy… tak vámi nevím.
A jak víte, že ty lidi nejedou do Domažlic?
Jasně. Vietnamci, Němci a další lidé? Proboha. Používají to jako spojnici na letiště do Mnichova.
Nejde ze 3/4 obsazený spíš do Domažlic? 😀 Já tuto trasu jezdím poměrně často, využívám ji do Freisungu jako přípoj na mnichovské letiště. Jezdím v různých časových obdobích oběma směry. V životě jsem nezažil, že by vlak mezi Domažlicemi a Chamem byl aspoň nějak slušně obsazen. V přeshraničním úseku jsou se mnou ve voze vždy maximálně 3-4 lidi… Právě kvůli letišti by mi bylo líto zrušení přímých spojů (protože busy přímo na letiště v Mnichově nejezdí, resp. jen dva denně v časy, které mi nevyhovují), ale z logického hlediska provoz přímých vlaků do Mnichova naprosto nechápu.
Neříkám, že všechny vlaky, ale ve většině případů je vlak z Prahy naplněn 50 procenty cestujícími asijského původu, kteří jezdí do Mnichova na letiště.
Ano a do večera jsme ty lidi neodvozili. Museli jsme nasazovat i busy z ČR.
A stejně to nestačilo. Koukám, že je to tu samý odborník na slovo vzatý. Raději se dejte do kupy a večer hurá na Kanadu. Stříbro je naše (i když tohle sem nepatří), snad autor jednou promine
no jestli 50% je cca 10 lidí tak pak by to i odpovídalo. 🙂
Těch stromů na Českém území bylo v tomto případě více. A souprava se ve Schwandorfu točila od zpožděného ex350, protože kvůli větru od Mnichova nic nepřijelo. A do Furthu přijel ve 23.45 tj. +4.05hod, proto asi tak málo lidí ve vlaku…
Proto si také myslím, že je článek psaný bez zkušeností a bez podkladů
Je především smutné, že tyto vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků a daňový poplatník nemá nárok vědět na to, jak jezdí plné.
Co se týká obsazenosti.
Ono by pomohlo, aby na tyto expresy bylo možné koupit Včasnou jízdenku dále do Německa, jako je tomu u EC do Berlína. Protože když pro Praha-Stuttgart e-shop na ten samý den ukáže 3500 Kč (přes Fürth i Wald) nebo 419 Kč (přes Cheb), to je dost brutální rozdíl.
A za druhé, přeshraniční úsek je u každého vlaku nejslabší. Ale v Bavorsku je vlak slušně plný, je to příměstská doprava do Mnichova, stejně jako mezi Plzní a Prahou. Úseku Domažlice-Plzeň by mohlo pomoci zastavování na Domažlice-město a/nebo ve Stodu.
Z Česka je to možné řešit nákupem jízdenky MPS Länderbahn na přeshraniční úsek. Akorát tu jízdenku lze koupit jen na pokladně nebo u průvodčího.
V praxi to znamená rozlomení na tři jízdenky – česká vnitrostátní, MPS a německá vnitrostátní.
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/-27105/
Možné je všechno, navíc i kombinace s Bayern Ticket, či Včasná jízdenka jen po trase tohoto vlaku (což koupit jde) a dále pak ta německá sparpreis. Ale jsou tam problémy.
1) přijde na to jen šotouš. ovšem šotouši a jejich známí vlak nezaplní.
2) česká včasná jzídenka je téměř vždy levnější, že DB Sparpreis.
3) dělením ztrácíte garanci přestupu. Což je zde kvůli těm zpožděním obvzlášť důležité.
1) To je pravda, a na to upozorňuji i v jiných diskuzích.
2) Lze jezdit i na nabídky jednotlivých dopravních svazů v Německu a dostat se tak na nižší cenu.
3) Neztrácím, pokud dělení provedu ve stanici, kde nepřestupuji.
2) to ovšem není případ dálkových spojů. Včasná jízdenka platí v dálkových. Viz ten příklad Praha-Stuttgart. Spojení s nejmenším počtem přestupů je Praha-Mnichov-Stuttgart. Michov-Stuttgart za pomocí IC/EC/ICE. Jenže e-shop ČD umí na toto spojení vystavit pouze NRT, což je pěkná pálka.
3) ani to vám nepomůže, pokud z té stanice bude kvůli velkému zpoždění vystavena náhradní souprava.
Obsazenosti by hlavně pomohlo, kdyby MDČR bylo ochotno připustit integraci do iDP Plzeň – Domažlice, coź nechce, s odkazem, že by tím jezdili lidi… a mohly by být potřeba vagóny…
Není to tak dlouho, co se zde rovinula diskuze zda expresní vrsrva patří do idsů a šotoušci s režijkou se shodli, že nepatří, že by tím jezdilo moc lidí a nemohli by spát.
V úseku Plzeň – Bavorsko to je REx, tam je platnost IDP bez diskuse…
Vy jste asi ještě neviděl jizdnířád tratě 180 a proto nevíte jakých kategorií zde jezdí vlaky.
A vy jste nečetl koncept linek na webu MDČR. Ex7 v úseku Budějovice – Linz je taky zastovavovací politikou R.
představte se, že tuto na první pohled šoto pitomost prosazují i mladí železničáři vzdělaní v zahraničí…. pár jich znám osobně a už jsem je za to pořádně jebal… Jejich názor je stejný, jako modrogumní pravidlo číslo jedna… aneb je to rychlík, má to jet jako rychlík, že to má shodnou jízdní dobu jako Sp či extrémně Os je nezajímá
Mezi Plzní a Domažlima to nemá smysl brát jeko expresní vrstu, protože zde není vrstva rychlíků. Takže tu tento vlak nahrazuje. Mezi Plzní a Prahou se o expresní vrstvu jedná.
A proto se jedná o linku Ex a ne R, je mi líto, stát to vidí jinak.
To je snad jedno, jako je tam písmenko. Jde to skutečný dopravní význam. Kdybyste se v Plzni na ceduli měnila kategorie, tak to akorát bude mást lidi.
Ono je to mate stejně, když Západní expres jede jednou do Chebu a jednou do Mnichova, takže je to jedno a není to tak dlouho, co zrovna ČD strašně řešili, jak jiní dopravci zneužívají dopravní kategorie vlaků EC/IC a vylomcovali si jejich zrušení, měli by se tím tedy sami řídit a nezneužívat kategorii Ex.
Dohodou politiků zavedený nadvlak, který vyhnal R26 ze 171 na 173. A nakonec se ukáže, že Mnichovské memorandum, myslela vážně jen česká strana. Německá strana zřejmě předpokládala,že RS3 nikdy nepostavíme a Západní expres zavedeme hned po jejím dobudování. Netušili. že zavedeme mezinárodní vlaky, na úkor národních dálkových vlaků.
Jenže obsazenost je špatná v úseku Plzeň-Cham. To s úsekem Praha-Plzeň nesouvisí – zde tento vlak po zrychlení trati smysl má.
Jenže v úseku Praha -Plzeň je potřeba posílená R16, ne Ex6, která nestaví v Berouně a dalších nácestných stanicích. Až bude RS3 mimo Beroun a Mimo Zdice a Hořovice, ať si to klidně zaplácne každé dvě hodiny jeden slot. Ostatně to je i v dalším memorandu podepsaného politiky a to v memorandu Dolní Berounky.
Beroun-Praha je stále relace spíš pro autobus, kvůli stavu a trasování 171.
Zatímco na Praha-Plzeň má nyní už vlak oproti dálnici šanci. Ovšem jen pokud to bude expres, protože delší jízdní doba i zastavování cestující otravuje. A neobávám se, že by 170-tisícová Plzeň v kombinaci s dalšími místy za Plzní expres každou hodinu nenaplnila. Jen je tomu třeba dát čas, protože trvá nějakou dobu, než cestující nové spojení objeví a rekonstrukce Plzně ještě ani celá neskončila.
Musíte porovnávat porovnatelné. Autobus Beroun -Zličín a vlak Beroun -Praha, nejedou do stejného místa k tomu autobusu připočtěte 30 minut metrem ze Zličína na Můstek.
Přesto pro většinu relaci Beroun-Praha je to rychlejší autobusem, autobusy mají více zastávek na lepších místech v Berouně, než vlak, jezdí častěji, a tudíž tak většina lidi jezdí. A nepočítejte jen Zličín, busy jezdí taky na Butovice.
Jeden kolega bydlí v Berouně, na zastávku busu to má určitě blíž, ale už je to pár let, co jezdí téměř vždy jen vlakem. Osobákem na hlavák to je asi 50 minut, rychlíkem kolem 40, ale dá se tam sednout, pracovat, nebo číst. Narozdíl od busu, kde se často jede na stojáka půl hodiny do Butovic a pak ještě poměrně dlouho metrem do centra.
A až bude C20 zaintegrovaná , bude to ještě využívanější. Dnes je spíš problém návaznost MHD a ostatních busů na vlaky. Bohužel ta D5 dnes už je na tom podobně jako 171. Je to prostě o náhodě zda dojede bus nebo vlak včas.Ostatně i D5 se připravuje na rekonstrukci na 3+3 v úseku D0-Beroun.
Ono jim moc jiných možností nezbývá D5=171 v otázce spolehlivosti cestování. V okamžiku integrace Berounska, bude pak lidem celkem jedno zda na nádraží v Berouně přeskočí na panťák, při ucpané dálnici.
Butovice moc nepomohou, než tam dojede bus je tam člověk metrem. Co by stálo za úvahu, je postavení terminálu v oblasti Chuchle a tam zakončit po zastavení na Zličínem C20, stejně jako v něm nechat zastavit D97. Dost totiž chybí propojení autobusem D4-D5 po D0
„Praha -Plzeň je potřeba posílená R16, ne Ex6, která nestaví v Berouně“
s tím kategoricky nesouhlasím, sorry, ale ČR není jen Beroun a Praha, expresy jezdí Plzeň-Praha plné, občas se jede i na stojáka, současný stav je z hlediska konceptu dobrý, jen by to chtělo Ex+1 vagon a R dodržovat kvalitu vozidel, o problémech s kapacitou tratě vím…
A jaký rozdíl by byl, kdyby ten Ex měl třeba o tři vozy víc a jezdil pod označením R16 každou hodinu a zastavil v těch čtyřech místech navíc?
prodloužení jízdní doby, čtyři navíc by nestačili (z toho může plynout problém, nevím), omezení nabídky spojů z Prahy do Plzně (půl hodinový takt je super) = zhoršení přestupů+prodloužení čekacích dob v Praze, psychologický efekt R (defakto spěšňák) je fuj,
to vše by mohlo převážit jazýček vah proti vlaku, jak píšu není jen Praha-Beroun, pro cestující do Plzně a za Plzeň by to bylo zhoršení…..
Nic nebrání označit to Ex 6 . ČR není jen Plzeň 60 km od Prahy je interval rychlíkové dopravy do Prahy 2 až 4 hodiny.
a to jako kde? je ten interval 2-4 hodiny? berounka jezdí co hodinu max 2
R26 Otava.
Mimochodem ten spoj, kterému byla na základě politického rozhodnutí odejmutá trasa a předána Ex6.
PS: mě nejde o označení, ale o zastávky, prostě vlak, který nikde nestaví je pro normálního cestujícího přitažlivější než zastávkový a uvědomte si, že těch deset minut navíc je není na tak krátká trase málo, ano není jen Plzeň, ale Váš návrh zhorší spojení lidem z Chebu, Mariánek, Tachova, Plané, Domažlic a mnoha dalších….
A Váš Západní expres zhoršil spojení liden z Lochovic, Jinec, Příbrami, Březnice, Mirovic, Písku .. 77km jede nyní R26 90 minut místo 71min. Jen kvůli podpisu v Hofu.
na to bych měla lepší řešení, než rušení Z.Ex., co třeba Berounku a otavu spojovat?? mezi Prahou a Zdicemi??
navíc, si musíte uvědomit, že tam (Otava) ten interval je horší z důvodu nižšího potenciálu (horší trať, proti busu Příbram-Praha nebude vlak nikdy konkurence a méně lidí)
rozhodně vinou delšího intervalu není Z.Ex.
Autobusy už kapacitně nestíhají ani v trase PB-Praha, jezdí po 10 minutách a od srpna se budou nasazené velkokapacitní autobusy.
Ohledně spojování. Copak by to ty retro stroje co nasazuje ČD vydržely? Před hozením na 173 měla R26 dost cestujících i přes horší cenu jízdenky, která se nyní v rámci integrace srovnala, ale prodloužení JD o 20 minut, to je páni pokrok. Ostatně heslem voleb tu bylo „nechceme Příbram na vedlejší koleji“. Už tady byli ministr a premiér aby zklidnili situaci.
přiznám se, že jsem netušila, že Příbram je tak kritická…. každopádně Vaše myšlenka má jednu velmi důležitou vadu, západní expres vytváří spojení konkurenceschopné autobusové i automobilové dopravě, Otava nikdy konkurenceschopné spojení vytvořit nedokáže, i když zrušíte Z.Ex. nedostanete se s Otavou na rychlejší spojení než 75 minut. To je 50% delší čas než rychlíkovým autobusem. To konkurenceschopné není, proto na koridoru každou hodinu naplníme 8 vagonů a na Otavě sotva hydru s přívěsem, Vaše tažení za zrušení Z.Ex. tedy není na místě. kromě toho Vámi odkazovaný článek uvádí i ten nejzásadnější problém, jestliže někdo považuje za velkokapacitní autobus vůz s… Číst vice »
Ano je to celý rok. Velkokapacitní budou od srpna klubáky „nové velkokapacitní autobusy délky 15m vypraveny na linky 393 a 395 od cca srpna 2019“. https://pid.cz/integrace-pribramska-2019/ Ale ona konkurenceschopná byla. Autobus jede na Smíchov 55 minut, pak cesta metrem do středu města a jsme na 70 minutách. Několik let jsem takto jezdil a to jak busem tak vlakem. Jinak loni obce Blatenska, Písecka, Příbramska, odeslaly dopisy s protestem k chování MD k tomuto koutu ČR.
v tom případě se nabízí spojování Otavy a Berounky, kdy se na těch 75 minut Otavou dostsneme, taková situace tu nebyla nikdy, nemluvím o přepřahání, ale o tom, že úsek Praha-Zdice pojedou dvě soupravy spojené, současná technika to zvládne,
každopádně to neřeší další problém, protože bus projíždí Příbram durch a tudíž na něj má výrazně lidí blíže než na vlak,
navíc bych osobně byla pro výstavbu nové („vysokorychlostní“) tratě v úseku Příbram-Dobříš-Praha (otázka je terén), to by si tenhle kraj zasloužil
V současnosti probíhají poslední přípravy, před stavbou zastávky Příbram sídliště, která vzniká právě s toho důvodu. Trať totiž prochází také durch Příbramí. Ostatně uvidíme, jak se s problémy vyrovná Arriva od prosince 2019, jako dopravce linky R26. Ohledně nové trati. V případě varianty F u RS3 se dostává vlak na lince Praha-Příbram k cca 45 -50 minutám JD i při zacování nevyhovující traťové rychlosti PB-odbočka Lochovice. Ale bohužel to je program na léta. V současnosti stačí doplnit takt na dvě hodiny, zastavovat i na nové zastávce, trasovat podle vody a vylepšit aspoň trochu vozový park (Od prosince budou jezdit o… Číst vice »
mě osobně se na základě diskuze s Vámi jeví jako nejlepší řešení pro současnost, Berounka+Otava v jednom, s tím, že by do Příbrami jezdila Otava v taktu Berounky (tj. hodinový takt mimo dvou vynechaných párů dopoledne) a reorganizace autobusové dopravy, nasadit opravdu velkokapacitní busy a drtivou většinu posílat Příbram-Praha bez zastávky, přes Dobříš posílat jen to, co odpovídá frakvenci Příbram-Dobříš a doplnit busy Dobříš-Praha
No nevím, spojit vlak ČD a vlak Arrivy, to snad bude dřív ta RS3, než se tyto dva dopravci dohodnou na spolupráci. Ohledně těch páteřních autobusů, další posílení kapacity (pravděpodobně na takt po 7,5min ve špičce) se předpokládá v okamžiku realizace P+R , které zřídí Stč.kraj před Prahou na D4, konkrétně se jedná o prostor u letiště Příbram vedle obce Dubenec. Kde bude řidičům umožněn přestup na autobusovou linku Příbram-Dobříš-Praha.
ještě se Vás prosím zeptám, víte kde má být ta zastávka sídliště?? mohl by jste sem hodit odkaz na mapu nebo GPS?? Děkuji
Ono by zase stačilo to, aby MHD navazovala přímo u budovy nádraží v Příbrami a jezdila v intervalu do 10 minut.
V tom je Příbram daleko před Berounem, kde MHD jezdí v podobném taktu, jako R26 😀
Ta Příbram a celá 200 s návazností na další místa navazující na trať spočívá v tom, že tam musí být nejdelší interval mezi R a Sp ve špičce do hodiny a v sedle do 90 minut a večer např. s dojezdem do Prahy kolem 22. hodiny. Čili spojení musí být častá a mít pro cestující smysl a atraktivitu. Většina lidí neřeší, zda tam bude o 10 nebo dvacet minut dříve, ale zda to jede, zda je to pohodlné a zda jsou služby, které chce (scházející kapacitní 1. třída například). Pak musí být přípoje a také musí být přípoje autobusů. Kolik… Číst vice »
https://www.pribram.cz/clanek/autobusy-na-trase-pribram-praha-jsou-nacpane-k-prasknuti-co-je-pricinou/12212/
Něco podobného už tu před mnoha a mnoha lety bylo, když v rámci úspor trakční nafty (tak se naftě tehdy říkalo) Otava přepřahala v Berouně z Bobiny na Zamračenou, že by ten prostoj přilákal davy cestujících se říct nedá.
Přepřahala i 7901/7912. Bohužel ani v rozstřelech se nepožadovala nová vozidla, protože hybridy prý nejsou na trhu.Prostě na slušné vlaky si ještě pár desítek let počkáme, než se postaví RS3 a dokončí se elektrifikace Protivínky. Je příznačné, že trvá stejně jako stavba koridorů. Osobně si myslím, že koridory se dokončí dřív.
Jen malá poznámka, dnes jsem se dočetl, že 27 km trati Pňovany – Bezdružice bylo na počátku 20. století v poměrně složitém terénu a s velkým mostem postaveno za dva roky. A my v dnešní tzv. moderní době stavíme tratě v rámci desetiletí, natož jejich rekonstrukce nebo částečně překládané. není někde chyba a něco hodně špatně? A to víc než moc?
Nuž, jestli pak tehdy řešili územní řízení a odvolání obcí, sdružení a podobně dlouhé roky po soudech.
A dost možná … to, co postavili tehdy, jaksi není stejná železnice, kterou stavíme dneska. Tak například tehdy se to obešlo bez trolejového vedení a co je hlavní: Nestavělo se za provozu.
Řešili, například nesouhlas Příbrami s ukončením tratě Sedlčany-Protivínka v Březnici, místo v Příbrami, zapříčinila její nepostavení.
A malou drobnost, nestavěl on tu trať kapitalista?
Nezastavovat Zdice(Přípoje), Hořovice (cestující) je pode mě taky blbost. Nejvíc kazí jízdní dobu 171 (a tam by klidně sneslo přibrzdění nějakého R v Karlštejně či Řevnicích). Kor když nadvlak SC pak ten samý čas prostojí v Praze. Eliminaci zpoždění neřešme, vlak nemá co mít zpoždění, od toho je jízdní řád.. Když to zastavování vadí, dejme tam extrémní čas na zastavení max 1 minutu, v principu zpožděnou, aby vlak co jede s náskokem tam nečekal týden..
Že by jel nejméně o 10 minut déle (možná až 15 minut), obtěžovaly by zastávky a lidi, co jste nově nelákal, by se tudíž vrátili do busů po dálnici. Podobný efekt by mělo, pokud byste nechal EC a Railjety Praha-Brno zastavat v Přelouči, Chocni, Svitavách, Blansku …
Pouze do doby výstavby RS3 Ostatně na 171 není ani po skoro 30 letech koridor.
A toto je pravda!
Jo, vlakový personál se musí často omlouvat lidem s místenkami do 1. nebo i 2. třídy, že tam nejsou plánované vozy. Hlavně cizincúm. Náladu spraví kafe za 20 Kč z pojízdného minibaru.
EC Albert Einstein Praha-Munchen-(Zurich)…jak se to zpívá? Bejvávalo, bejvavalo…
http://www.railpage.net/putovani-za-historii-slavnych-vlaku-ii-dil-ec-166167-albert-einstein/
Když on ani ten úsek Munchen-Zurich neni nic moc. Chybeji dráty, trať je klikatá, vmax někdy jen 80 km/h. Na spojnici Bavoska se Švýcarskem celkem ostuda. Však tam taky jezdí jen tři páry EC, zbytek DB řeší busem.
Lindau se drátuje.
Kvalita spojení na této trase vlivem německého dopravce je určitě slabá. Jen faktická poznámka, případ 7 pasažérů z ledna, kdy najel vlak do stromu, není úplně správný. Ten den byly všechny vlaky na trase Praha – Mnichov ukrutně zpožděné vlivem počasí na Šumavě a mimořádnostmi u Berouna. Pravda, že spoje nebývají moc vytížené s výjimkou pátku a neděle večer, kdy bývají přeplněné. To byl i tento den. Velká část spojů nedojela ani do cíle (Praha) a byla ukončena v Plzni. Vlak, co narazil do stromu byl asi případ z těch zkrácených, který nejel z Prahy. Vlak, který jel za ním… Číst vice »
Cca před rokem a půl jsem tento spoj z Mnichova použil. Osazenstvo ve vlaku cestou po Německu znatelně ubývalo a někde před hranicemi, když jsem si dával kávu od baristy co projížděl s vozíkem vlakem tam a zpět jsem se jen tak ze zvědavosti zeptal, kolik nás v tom vlaku vůbec je. Řekl že jestli moc tak deset a že každý má de facto svůj vagon. Trochu jsme se zapovídali a on říkal, že tuhle linku jezdí pravidelně, ale přepravní frekvence je hodně slabá vyjma úseku Regensburg – Mnichov a pak Plzeň – Praha, Já osobně už to taky jezdím… Číst vice »
*cca před rokem to bylo jiné.
Ne, nebylo.
U těch přeshraničních úseků to tak bude vždy, už jen kvůli ceně, tedy tarifu. Ale proto nezrušíme celou trasu?! Ta je potřebná a těch pár km jednou bude vytížených, jednou ne. Pořád lepší než neustále vše cpát do silniční dopravy. Je nutné hledat vyhovující řešení, hledat, jak dostat lidi do vlaků a ne je vyhánět. A ty časy, opakuji, nejsou to nejdůležitější. A určitě to zkrocení vyžadují zahraniční cestující, jejichž vychování odpovídá korektní době a nedostatku nároků na vychování a morálku. A o případných trestech škoda mluvit. Z těch si dělají všichni legraci. Nehledě k tomu, že je nemá kdo… Číst vice »
Ono by to chtělo spíš vyřešit problém, že stále není v tomto směru pořádná trať. Plzeň – Domažlice má i 30 let po otevření západních hranic parametry lokálky. Další věc je tarif. Tam se dá koupit cenově příjemná jízdenka, zpět, pokud nejedete týž den, už koukáte po jiné dopravě.
Kdyby trať měla parametry jako směr Děčín – Drážďany, mohly by tam čd jezdit samy s vozidly, které již provozují (nebo někdo jiný). Jinou věcí je to, že když jsou dlb nespolehlivé, tak si toho herkula i posádku mohu domluvit jinde.
Zpět, pokud mluvíme o tomto vlaku, se dá kdykoliv koupit Bayern Bohmen Ticket, což je dobrá cena, zvlášť ve skupině.
Ovšem musí cestujcí vědět, že to existuje.
e-shop to neukáže. český vůbec, německý jen pokud hledáte spojení do Plzně, ne pokud hledáte až do Prahy.
Cestující nesmí složitě nic hledat, normální jízdenka za přijatelnou cenu musí být k dostání kdekoliv, kdykoliv, zejména na nádraží nebo u průvodčího. Zatím se jen házejí klacky cestující pod nohy. Tady jde hlavně o jízdenku, kdy jedu např. jen tam a zpět , nic neplánuji a vracím se třeba za dvě hodiny, protože jsem tam jel jen něco zařídit a třeba mne to napadlo půl hodiny před jízdou atd.
A to nemůžu spolupracovat s DB?
Nemůžou, protože na území Německa vyhrálo výběrové řízení DLB. Takže ČD musí spolupracovat s tím, koho vybrali bavorské úřady.
Tak můžou zrušit smlouvu s DLB a udělat nové výběrové řízení
Však o tom Bavorsko uvažuje. Ale to neovlivní ČD.
dokud tam jezdilo DB Regio tehdy vlaky Norimberk-Praha, bylo řazení katastrofální, co se jim kde povedlo vyhrabat…. tehdy už DLB (ještě neitalská) jezdila Mnichov-Praha a byla spolehlivější než DB
Když už rozlomit, tak jedině v Plzni a ne někde na čáře uprostřed lesů. Z Plzně do Prahy jede jiný vlak každou chvíli.
Při výlukách stejně v Plzni ujíždí kmenová souprava, nebo při větších zpoždeních se to roztrhne běžně. Měl by to mít jeden dopravce celé, takhle to nikdo nemá za svůj produkt.
Tak zkuste přemýšlet proč ujíždí kmenová souprava. Nemůže to být kvůli tomu, že vlaky do Prahy jezdí dost často a takhle při čekání by vznikala zpoždění?
Po modernizaci celé trati to tak téměř jistě bude a dopravců bude více (DB, ČD, RJ atd. atd.). Podobně jako z Prahy do Vídně přes Brno. Za 4:15 to bude poptávaná trasa.
Kam Makarón sáhne, něco je špatně. Viz Slovenské elektrárny, české dálnice, německé dráhy a také most v Janově.
Co když v tom Janově zrovna zapůsobil přetížený český kamion? 😉 To, že EU žene náklady z kolejí na silnice, čemuž nadšeně tleskáme, a pak se divíme, že je máme hnedle rozbité, je jiná věc, a je to asi právě Německo, které nás k tomu neblaze inspiruje. Most v Janově zkrátka na takové zatížení zjevně nebyl připraven.
Ne, tam zapůsobil čistý italský šlendrián. Zanedbaná údržba, to známe i z domova.
Tímto způsobem cestující nepřitáhneme, když je každou chvíli problém s řazením. Asi bude nejlepší ukončit to trápení DLB.
To není pravda, dopravce DLB přece vzešel z výběrového řízení, a ty přece zachrání železnici a posunou ji dál. A jak je možné, že státní fuj České dráhy celou situaci alespoň trochu zachraňují. Ono to bude nejspíše bude tím, že výběrové řízení, kdy rozhoduje nejnižší cena není ta spása železnice, jak se nám mimochodem i zdejší novinář snaží tvrdit. Však si to od prosince také užijeme. Utažené obraty na krev, minimum nebo žádné zálohy atd. Je hezké, že pár korun ušetříme, ale za jakou cenu.
Tak v tom případě si nevyberete, když tvrdíte, že nás čeká pohroma v podobě DB, která ČD přebrala nejvíc rychlíkových linek. Podle toho co píšete je tedy úplně jedno jestli na Kubici z Německa budou jezdit Italské nebo Někecké státní dráhy.
Spíš poukazuji na to, že výběrová řízení, kde se vybírá dopravce jen podle nejnižší ceny jsou nesmysl.
Arnošt: Nesmysl je objednávat vlaky na tratě, kde je autobus výrazně rychlejší. Mimochodem, pokud se nepletu, tak na území ČR jsou dopravce ČD a výmluva na soupravy Alex je vcelku mimo realitu.
Hlavní příčinou spíše bude, že ČD mají nejlepší vagony nasazené na tratích Praha – Ostrava/Brno, kde je konkurence a kvalita na ostatních vlacích je jim volná, pokud jim nehrozí pokuty od objednatele.
ČD mají na trase pěkné vozy, v tom problém není. Ale DLB jaksi neřadí svoje vozy tak jak má podle smlouvy (například místo Bmz řadí Bm, případně neradi prostě nic)
Blbost. Co se týče nasazování vozů na trasu do Mnichova, ČD své závazky plní – jsou dané mezistátní smlouvou. Proč by ČD měly na vlastní náklady kompenzovat neschopnost německého dopravce?
Noerf: Akorát, že porovnáváte bus Praha – Mnichov, ale ty vlaky staví i jinde, kde autobusy nejezdí. A za další, stejně by vlaky Praha – Domažlice a Furt im Wald – Mnichov jezdili, tak se ty dvě linky spojí a a nabídne se cestujícím i další možnost a nové relace. A ty řeči o tom, jak vlaky jezdí prázdné přes hranici nejsou zase tak pravdivé. Samozřejmě, že v zimě v týdnu to není žádná sláva, ale o víkendech, v letní sezóně, během adventu a podobně jezdí ty vlaky dost plné, někdy dokonce už z Německa přeplněné.
Očividně arogantní debilní pražák? Koukněte na nabídku dopravy Plzeň – Cham/Regensburg/Mnichov, tam jsou vaše slavné autobusy těžká tragedie. Ne všichni jsou z Praha…
je to především filosofická otázka, zjednodušující rčení typu „státní je vždy fuj“, „soukromník je vždy nej..“ nebo obráceně, vedou k přehmatům a ignoraci reálných podmínek, ve všech sférách jsou špatní, dobří i ti průměrný..
Zkazit lze i výběrové řízení, např. stanovením nesprávných kritérií.