Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Posun: Trať na Kamechy v Brně nebude mít významný vliv na okolí, rozhodl úřad

Brno, pohled na Bystrc od tramvajové trati. Pramen: dokumentace EIA/Ecological Consulting a.s.
Brno, pohled na Bystrc od tramvajové trati. Pramen: dokumentace EIA/Ecological Consulting a.s.
Město se muselo vypořádat s řadou připomínek, týkaly se například zrušení autobusové linky 54.

Město Brno zdolalo důležitý krok v přípravě nové tramvajové trati na sídliště Kamechy. Odbor životního prostředí Jihomoravského kraje rozhodl, že trať včetně tunelu nebude „mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzována podle zákona“. Projekt tak nemusí do složitého a zdlouhavého procesu posuzování vlivu na okolí (EIA).

Záměrem města je prodloužení tramvajové tratě z dnešní konečné stanice Ečerova v Brně-Bystrci na sídliště Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a Kamechy. Součástí tratě o délce 1,5 kilometru bude i 320 metrů dlouhý tunel.

Město se přitom muselo během řízení na úřadu Jihomoravského kraje vypořádat s řadou připomínek od občanů. Týkaly se například chystaného zrušení autobusové linky 54, což údajně zhorší dopravní obsluhu oblasti. Řešilo se i znehodnocení zelené plochy kolem zastávky Ruda, kterou podle stěžovatele využívají děti k sáňkování a pouštění draků, nebo seizmické vlivy tramvajové dopravy na paneláky. Město i krajský odbor životního prostředí námitky zamítly.

Trasa je v platném územním plánu vedena podél ulice Vejrostovy až k Teyschlově ulici, kde se zanoří do tunelu. Konečná bude u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. Jako předpokládaný termín zahájení stavby dokumentace uvádí rok 2023.

Městští radní schválili tunelovou variantu letos v červnu, čímž se obloukem vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.

Tunel bude dlouhý 320 metrů, z toho 242 metrů bude ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním. Odhadované náklady na celou trať činí bezmála 2,3 miliardy včetně DPH.

Zajímají vás tramvaje? Vyšel nový kalendář jako pocta tramvajím ČKD Tatra KT4 z produkce bývalé továrny ČKD. Autorem fotografií je Michal Chrást. Objednat je ho možné za 200 Kč na e-mailu ckd.kt4dt@gmail.com.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Dříve či později bude ta šalina pokračovat přes Žebětín do Bosonoh a napojí se na stávající trasu osmičky ve Starém Lískovci.

Panda

To už je solidní sci-fi, snad dokonce větší než Brněnský diametr.

robert

Nevím, co je na tom za sci-fi. V některých německých městech jezdí tramvaje po jednokolejné trati i v řídce osídlených oblastech. Podívej se na Gothu a Bad Tabarz.

Panda

Sci-fi je to proto, že se o tom zatím ani neuvažuje. Navíc jsou prioritnější stavby a tramvaj po půl hodině s dlouhou JD a jízdou po úzkých silnicích (nebo s vysokými náklady částečně tunelem) nebude úplně snadno prosaditelná. Ale třeba se pletu…

robert

„…se o tom neuvažuje…“? Já o tom ale uvažuju. 🙂 A uvažuju i o dalších věcech, o kterých nemá vedení měst ani ponětí. 🙂 Ostatně je to můj úkol jakožto dopravního inženýra. 🙂

Ondra

To by nebylo špatný… přece jen se kdysi mluvilo o tom postavit v Bosonohách vozovnu (prodloužení trati z Lískovce, smyčky)

Berťa

Že si tam děti pouští draky. Tak je opravdu pádný argument pro zablokování stavby tramvajové trati.

Jiří Kocurek

A taky tam Jeníček venčí Punťu. Punťa už si zvykl a nové místo se mu nemusí líbit. Chudák punťa a proč tady všichni jezdí autem, vžyď Punťu zajedou. … i takoví se najdou.

Luboš Beneš

A ty seismické otřesy….což teprve zemětřesení….to ty paneláky složí!

Frantisek

Tak v tom posledním by zrovna tramvaj mohla Punťovi pomoci. 🙂 Místo proudu 50 aut občas tramvaj s 50 lidmi.

mgr.pavel

Teda ty připomínky jsou ale vtipné 🙂 Zavedení tramvaje a současné zrušení linky 54 nezhorší dopravní obslužnost; dopr.obslužnost se zavedením tramvaje výrazně zlepší, zrušení 54 nic nepoškodí, protože linka je pouze posilová v trase 52 a vede paralelně s budoucí tramvají.

Že si děti sáňkují a pouští draky na místě, kde se dlouhé roky plánuje tramvaj? No tak těch pár týdnů v roce budou tyto radovánky dělat o kousek dál za silnicí směrem k lesu..

Kernteriér

Ovšem linka 54 (spolu s dalšími) obsluhují na Kamechách více zastávek, než je plánováno v případě šaliny, takže k určitému zhoršení pro některé oblasti dojde. Ale určitě ne k zásadnímu, spíše jen v počtu spojů. Pokud tedy zároveň nedojde k ukončení linky 52 ve směru od Žebětína na Kamechách, což by mě nepřekvapilo.

mgr.pavel

Ano, pár zastávek bude mít míň spojů, ale jestliže 54 slouží primárně jako sběrač na šalinu a ta bude v docházkové vzdálenosti..

52 imho ponechají až dolů k ZOO, jednak tam je přestupní uzel a druhak u konečné na Kamechách by nebylo moc kde busy otáčet a odstavovat.

Kernteriér

Šlo by to blokově, jako je tomu doteď u 54.

M H

Prakticky by to ale nešlo, protože 52 je dlouhá linka, která prostě potřebuje vatu na konečné pro eliminaci zpoždění a odpočinek řidiče.

Kernteriér

Ale šlo. Zas tak nepřekonatelně dlouhá není, aby se nedala udělat 5minutová pauza na Kamechách na vyrovnání, a jelo by se zpátky. Celková doba by byla kolem jedné hodiny, což není tak strašné.

M H

Jenže 54 se tam blokově otáčí bez jakékoli pauzy…nebo se pletu?

Kernteriér

A to by něčemu vadilo, kdyby se tam ta 52 chvíli zdržela? Resp. nezdržela, ale díky té např. 3-5minutové pauze by pokračovala včas zpátky?

M H

A jak by se vám líbilo, pokud byste měl těch 5 minut sedět v buse, či z něj dokonce vystoupit a za pár minut znovu nastoupit.

Luboš Beneš

No a není pohyb zdravý?

Tomáš

Jen aby to nedopadlo, že na Kamechy pojede jen tram 1 a 3+11 skončí na Rakovecké. Celkově ale vítám, že se stavba tramvaje posunula, snad na konci dalšího volebního období se dočkáme začátku stavby, v tomto volebním období už se to těžko stihne.

robert

Kamechy jsou docela velké sídliště a ta tramvaj tam měla jezdit už dávno. Nicméně rád bych viděl dokumentaci. Neví někdo, jestli je někde ke stažení?

Petr Kusavec

Naprostý souhlas!

Petr Kusavec

Kamechy = strašné sídliště. Pokud si někdo stěžuje na králíkarny postavené za minulého režimu ať se zajede podívat na toto novodobé sídliště! Už z leteckého pohledu na fotce přiložené k článku jde vidět rozdíl mezi starým Bystrckým sídlištěm a tímto paskvilem. Aby bylo jasno nejsem obhajcem komunismu :-)!

vydra

Takto namačkaně vypadá každé novodobé sídliště. Bohužel

mgr.pavel

Což ale zase není argument proti kritice takových sídlišť. Byť s vámi souhlasím.. Město zkrátka developerovi dovolí zastavět co nejvíce plochy, jemu jde o zisk z metru čtverečního. Kupujícím sice nedostatek zeleně apod. může vadit, ale když není lepší konkurence (resp. pár je ale za strašnou cenu..), tak co jim zbývá.. Tady jde vina na městská zastupitelstva.

Leinad

Kdyby to zastupitelstvo nepovolilo, klesla by cena konkurence?

mgr.pavel

Nerozumím otázce. Správný přístup by ale byl, aby město ve svém územním plánu či při povolování výstavby trvalo na nějakém procentu zeleně a služeb. To by sice zvýšilo náklady, které by byď developer zatáhl ze svého zisku nebo kupující z ceny bytů. Ale ve výsledku by nevznikaly tak hnusné vybetonované sídliště.

Chápu sice, že by to znamenalo další kousek růstu cen nemovitostí, ale.. zrovna toto mi přijde pro město a v důsledku i pro občany jako dobrý trade-of..

Jiří Kocurek

Takže vlastně požadujete aby těch bytů bylo „pár je ale za strašnou cenu“.
Protože developerovi prostě nepřikážete, aby stavěl pod náklady. Můžete mu zkusit přikázat aby neplatil za materál. Nebo aby neplatil mzdy. Pak se ale nepostaví vůbec nic.

Tomáš

Nemyslím, že by cena bytů nějak dramaticky stoupla, kdyby byly větší rozestupy mezi domy a více parků, samotná zastavěná plocha bude stejná, jen sídliště zabere víc místa na úkor polí, ta jsou ale levná, výsadba stromů – to je zanedbatelná položka. Konkurence by ceny stlačila dolů, kdyby ale bylo kde stavět – vina je na straně zastupitelů – málo ploch k zástavbě a nediktování podmínek developerům. Sadová je další brněnská ostuda – sídliště absolutně bez jakékoliv občanské vybavenosti, ale prostorově to tam špatné není, s tím se ještě dá něco udělat, s Kamechy už ne.

Jan Pytela

No hlavně by tam nepříklad nemuselo být nutné stavět šalinu za 2 miliardy .)))

Petr Kusavec

Sohlasim s vasi argumentaci!!!

mgr.pavel

Pár nevýhod Kamech bych určitě našel, ale dost rád bych ocenil, kdyby vaše kritika byla mnohem více konkrétní (např. že jde o sídliště naležato s mnohem méně zeleně a relax.ploch než vedle).

Nicméně pořád jde o sídliště kde žije pár tisíc lidí, a to si prodloužení tramvaje zaslouží. Resp. zasloužilo už před pár lety..

a8n

Náhodou, coby developerský gulag pro střední třídu už se dostaly i do průvodce. 🙂

abc