Postupně, nebo najednou? Ptejte se Jana Hořeního, jak se budou opravovat dálnice
Nová dálniční odpočívka na D1 Studený. Foto: ŘSD
Pod Jana Hořeního spadá i problematika dálničních odpočívek či pronájmu čerpacích stanic u tuzemských dálnic.
Dobrý den, zajímalo by mě, proč se přistupuje laxně k havarijním opravám závad na dálnicích, konkrétně u SSÚD, pod kterou spadá D8 mezi Prahou a 29. kilometrem. V kopci před sjezdem Úžice jsou už od poloviny července (tedy 4 měsíce!!!) zničená svodidla a snížená rychlost na 80 km/h kvůli asi 50 metrů dlouhému úseku. Kvůli tomu v místě pravidelně vznikají krizové situace. Celkově je dnes na uvedeném úseku D8 asi 10 neopravených závad na svodidlech, které nikdo neřeší. Zmíněné snížení rychlosti je ale jediné a nejnebezpečnější. Opravdu není možné provádět na tak důležitém tahu řádnou údržbu?
Zdravím, Dalo by se při projektování odpočívek vytvářet ty odpocivky v pestřejších konfiguracích, aby více připomínaly Drive-in v parku, kde si člověk opravdu odpočine, kam třeba i zajede s rodinou na piknik, něco ugrilovat, nebo si s kamarádama zahraje pingpong/volejbal? A dalo by se ty odpocivky pojmout více umělecky, aby každá sice byla v korporátním kabátku, ale uvnitř co se konfigurace, možností aktivit, uměleckých plastik/soch, monumentů jedinečná? Druhá otázka souvisí s dotazem parkování pro kamiony. Existuje možnost parkování dále od dálnice kabinami směrem pryč a vytvoření smíšených mist, která by ve dne sloužila autobusům/karavanům/osobním autům a v noci například 19:00-09:00… Číst vice »
Dobrý den,
Většina nových projektů odpočívek počítá s parkováním kamiónů kabinou k dálnici. Podle mě je to nešťastné řešení, které má zbytečně přináší hluk při spánků řidičů v kabině. Neplánujete se na tyto ergonomické fauly zaměřit a při dalších projektech toto připomínkovat projektantovi?
Plánuje se rozšíření používání stínění osvětlení protijedoucích vozidel se středním dělícím pásu? Myslím tím ty zelené plastové plácačky na svodidlech uprostřed. Čím dál tím větším množství vozidel má výkonné (LED- nebo xenon-) reflektory a v zatáčkách už dost oslňují. např. dodávky, které mají světla logicky výše. Vidím v tom mj. vhodné užití recyklátu plastů. Děkuji.
Stejně tak mají vliv na propustnost dálnice v případě nehody v protisměru. Když já za placackami spousta lidí si ani nevšimne, že se nějaká nehoda stala, jinak se stojí i v protisměru. Tohle bych prostě dával automaticky všude.
Otázkou je, proč jsou zaváděna stále silnější světla, když se pak musejí stínit – a na silnicích nižších tříd zástěny pravděpodobně nepostavíte. Ale jo, jako provizorium, než to lidem docvakne, proč ne. A využití odpadu před jeho konečnou likvidací též není špatná věc.
Třebas nižší spotřeba proudu, což sníží i spotřebu a vyšší světelný tok ? Proč se asi na lokomotivy montují LED, když by stačila obyčejná ?
Proč lepší světla? Z důvodu bezpečnějšího provozu, aby bylo méně nehod.
Lidem má docvaknout co přesně? Že mají častěji bourat, aby byl František spokojen?
Rád bych věděl proč u odpočívek je vždy požadavek jen na fosilni pumpu a nepočítá se s nabijeckami, ani u těch nových. Planuje se přidat požadavek na nabíječku EV také do projektování silnic a dalnic? Aby současně s pumpou tam už byla i nabíječka.
Uplne krasny by byly pristresky se solary a baterkou … nebo stani pro nakladni auta, kde by mely kabinu smerem od dalnice at maji klid.
Ale to bude vetsi scifi nez Star Trek v nasich podminkach.
Dobrý den, proč zmizelo DZ u Jihlavy, zakazující vjezd nad 3,5 t do levých pruhů? Resp. chystá se na D1 řešení této neutěšené situace? Na ostatních dálnicích to problém asi není, resp. ne tak výrazný, ale na D1 se běžně zpomaluje ze 130 na 70 a není problém natrefit na kamiony, které obsadily všechny 3 jízdní pruhy a předjíždí se několik minut.
Dobrý den…
1)Jaké jsou plány s I/13? Průtah Bílinou, Kladrubská spojka, další rozšiřování od Chomutova na Karlovy Vary (4 nebo 3 pruhy)? 2)Bude někdy hotov Pražský okruh?
Ing. Hoření má na starosti správu a rekonstrukce současných dálnic, s tím dotazem musíte jinam.
Ale je to také bývalý tiskový mluvčí ŘSD a spoluautor webu ceskedalnice.cz, takže by i k tomuto nějaké informace mít mohl.
Na rekonstruovaných úsecích D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, například na úseku 04, ale i jinde, byla použita jiná než obvyklá česká svodidla – rakouská Voestalpine. Která jsou jednořadá a nemají žádnou ochranu pro motorkáře (proč?). Naopak, jejich dva plechy křížem přišroubované ke sloupkům působí jako vyčuhující nože. Připadají Vám tato svodidla opravdu vhodná k používání na našich silnicích?
Dobrý den, kdy se dočkáme výrazného rozšíření liniového řízení dopravy a opravdoveho zkvalitnění jejich využívání. V místech s velkou dopravní zátěži, by se tak mohl dopravní proud skutečně moderně a vymahatelné řídit, coz by výrazně pomohlo prostupnosti a bezpečnosti na vytížených úsecích.
Dobrý den, kdy se dočkáme opravdu kvalitních informací na dálničních zpi/pdz- napr.: doba zdržení v koloně.Take se naprosto nevyužívá dodatkové tabulky u vzdálenosti k události. Pokud je událost do 5000 m tak je ta informace mnohem lepší než hledat
než aby řidič hledal kilometrovníky.
Plnohodnotná informace o kolene je: symbol kolona, na dodatkové tabulce vzdálenost do čela kolony. Na zpi úsek kolony tj např: km 100-105 a doba zdrzeni v minutách. Na jedné zpi/pdz by tak řidič dostal komplexní info. Slušná data na to máte už leta vytendrovana.
Taky by se mi líbilo vidět na rozblikaný ceduli že za 10km bude kolona, z dálky vidět rozblikanou couvající dodávku v odstavným pruhu, která je 2km před kolonou a za ní druhou rozblikanou pomalu couvající která je těsně před kolonou.
Bylo by fajn, pokud by ty chytrý cedule taky měřily rychlost a informovaly při překročení řidiče zobrazením SPZ těsně před průjezdem že jede moc rychle se zobrazením rychlosti, ale bez pokut.
Dobrý den, kdy se začne používat vodorovné a svislé dopravní značení upozorňující řidiče na využívání pravých pruhu, u třípruhového uspořádání. Mnohdy řidiči jezdí uprostřed a pravý naprosto ignorují a vytvářejí tak velmi nebezpečné situace. Jakékoli značení, které by na toto řidiče upozornilo však naprosto chybí. Pár šipek v na dálnici a nápis „jed vpravo“ by v těchto úsecích dost pomohlo.
Naprostý souhlas, proč se u nás řidiči nevychovávají k jízdě v pruzích na šesti- a vícepruhu? 90 % jich to neumí, vychovávat je sám je proti předpisům, extrémně to snižuje kapacitu dálnic a je to rozčilující i pro jinak slušné a klidné řidiče. Tabule a značení na to existují.
Na italskych dalnicich je velmi casto, ne-li vsude k videni svisle dopravni znaceni (obdoba nasich znacek Z3) pomahajici upozornit na zahybajici dalnici. I pri relativne velmi malych polomerech zatacek. Neco takoveho u nas neni (na par svetlych vyjimek). Pritom to v noci velice pomaha orientaci a jizda s timto “napomahajicim” znacenim je nestovnatelne komfortnejsi, kdyz se ridic musi orientovat podle svodidel s neviditelnymi odrazkami. Neplanujete neco takoveho zavest?
Pardon za preklep.
*…je nesrovnatelne komfortnejsi, nez kdyz se ridic musi orientovat podle svodidel…
Kdy prosim konecne zmizi vsechny nelegalni billboardy kolem dalnic, ktere jsou od roku 2017 zakazany, predevsim pak reklamni panely na mostech, kterych v poslednich mesicich probyva a RSD odstraneni techto nelegalnich reklam ignoruje?
Jak se stavíte k údržbě na starších (zatím) nesouvislých úsecích dálnic (např. D7), která je často žalostná (vzrostlé stromy v těsné blízkosti dálničního tělesa, náletové dřeviny prorostlé skrz ochranné ploty a dřeviny vysazené při výstavbě úseků dálnic, o které není správně pečováno, načež pojdou (i kvůli neprostříhávání náletů, které těmto stromům a keřům odebírají živiny), všudypřítomné odpadky, ke kterým se není přes tyto náletové dřeviny možné dostat, dále všudypřítomné odpadky na provizorních odpočívadlech podél stávajících silnic první třídy, u kterých zatím nedošlo k jejich rozšíření na dálnice – absolutní absence velkoobjemových kontejnerů, místo nich titěrné košíčky, které rázem zaplní jeden… Číst vice »
Jako student jsem pracoval na dálnicích a i přes nestavebni vzdělání jsem viděl závazne prohřešky. Nepr.: že se při zasypavani hotové mostní betonaze se navázal do mezer od staveni pláně opravdu jakýkoli materiál, který následně nezhutnoval a ani nevapnil, takových prohřešku je na úseku do z Hranic do Ostravy mraky, však je nyni frezujete a opravujete. Nebylo by lepší udělat kvalitní staveni dozor, než řešit hned po záruce opravy závažnějšího charakteru?
Máte pravdu. Na D1 z Hranic do Ostravy bylo opravdu podloží na mnoha místech odfláknuté, což následně působí problémy s nerovnostmi na povrchu dálnice.