Poslední vlak v Pardubicích kvůli chybě výpravčího nezastavil, padesátka lidí musela do Prahy autobusem
Železniční stanice Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Vlak měl omylem postavenou vlakovou cestu na kolej mimo nástupiště.
Divím se, že nikdo nezatáhl za záchrannou brzdu.
Pokud by vlak nezastavil ve stanici, kde chci vystoupit (+ ten vlak tam skutečně má zastavit), tak bych to asi udělal.
Záchranka se přemostí a jede se dál.
Neopravuje se náhodou nádraží a ……….výpravčímu to nedošlo (chyba) ……….strojvedoucí (bohudík) ……nevysypal lidi do (kopřiv). Lidská chyba a řev jak při masakru. Hlavní je, že cestující měli kde vystoupit a nikdo se při tom nezranil ! Přiliš spoléháme na techniku a když selže člověk je to v pr….
S ohledem na zdržení, jaké dotčené cestující zasáhlo, se tomu řevu nedivím.
Skoro 300 komentářů – doufejme, že ráno si to přečtou systémoví specialisté a jejich vedoucí. Bylo by dobré, kdyby k tomu vydali nápravné opatření, jak takovéto věci do budoucna řešit. Tím myslím závaznost pro SŽ + všichni dopravci. Uvítal bych popis sledu událostí tohoto případu a proč se věci udály tak, jak se udály, protože je zde (viz. komentáře) mnoho dohadů.
Věřte nevěřte, ono se to stane.
Abych tedy nekecal: drážní inspekce má stránky, kde se lze snadno doklikat k závěrečným zprávám z mimořádných událostí. Samozřejmou soucasti,, asi povinnou, je právě doporučení – je-li třeba – přijmout předpis, který by takovému průšvihu pro příště zabránil.
To je tuším dopravní nehoda. Např. na lokálce fíra přejel hranu nastupiště a měl z toho pěkný ofuk, když jeden cestující vystupoval jakžtakž do kamení a jakžtakž v pořádku vystoupil. Nehlásilo se to.
A na koridorové trati, že nejsou blokované dveře, kde se jezdí 100-160 km/h. V roce 2023. Nevtipkujte. Myslel jsem, že dráhy jsou už modernizované. Je to tedy asi něco jako to ETCS u Olomouce, kde jim to prý občas brzdí rychlobrzdou, prej nějaké chybky v systému ETCS. Je rok 2023 safra. To není dobrá reklama pro železnici.
A nebo jako skoro před 20 lety v Břeclavi, kde Rakušáci už měli Taurusy. U nás velmi zastaralé laminátky. I to tenkrát rozhodlo, že jsem šel pracovat raděj do soukromé firmy a ne jako fíra. Sorry. Ale život si zkazit nenechám. Dnes je velmi hezký Vectron, solidní mašina, ale ty noční šichty bych nedal. Zůstávám tedy raděj ve firmě na ranní/odpolední směnu. Jinak vlaky mám rád, ale bordel opravdu ne. To netoleruji.
Dveře blokované jsou. Akorát při zastavení „povolí“. Ano je to špatně. Rozhodně ale „nepovolí“ za jízdy. Tedy až na výjimky.
Při zastavení by bez odjištění mělo být otevření možné pouze nouzově.
POZOR! Příspěvek není pro citlivější povahy. Fakt že ne.
Což taky nemusí být dobře, chlapa to stálo život. Totiž- ty konkrétní dveře se ZAblokuji, respektive rovnou zavřou někde při 4km/h. Takže když v České Třebové vylezl na nesprávné straně za účelem cigárka a pokusil se nastoupit do rozjizdejiciho vlaku, dveře ho čaply za ruku, nepustily dovnitr a ještě mu vagón zaklapl schod.
Sice to kdosi viděl na protějším nástupiště a cestou i nějaký nádražák, ale než vlak někde snad v Rudolticich zastavili, bylo už pozdě.
Ty neblokovane dveře- víte něco konkrétního? Totiž- pravidelně jezdim mezi Pardubicemi a Prahou, a neuvedomuju si, že by něco takového jezdilo, včetně momentalne „nahradnich“ souprav od Brna.
Leda že by něco takového jezdilo na rychlicich Jeseník- Brno, tam se vyskytují dobré vykopávky.
Mě stejně fascinuje že i při běžném provozu nastavuje výpravčí kolej manuálně a že to nedělá nějaký automat podle jízdního řádu s tím, že výpravčí zasahuje jen při mimořádnostech jako je zpoždění víc než několik minut.
Jenže ten automat musí na něčem běžet a to něco musí umět spolupracovat se zabezpečovacím zařízení. Donedávna byla v Pardubicích releovka (ta to neuměla), co je tam teď po dobu stavby netuším, bývá to zpravidla nějaké provizorní ZZ, u kterého bych nějaké automatické stavění vlakových cest neočekával. Po skončení výstavby tam bude dálkovina z Prahy. Jestli ona má možnost automatického stavění cest se musíte ptát u AŽD.
Já měl zato, že i po skončení rekonstrukce zůstanou Pardubice řízený místně, plus budou dělat PPV.
Tak zas takové detaily neznám, ale přijde mi to nelogické mít čistě místní obsluhu.
Co to je PPV?
Půlnočním vlakem z Pardubic do Prahy? Zní to až poeticky. Dobrodružství však začíná když nás průvodčí vyhání ze zhasínající soupravy s tím, že toto není ten vlak který hledáme. Skupina asi čtyřiceti cestujících spolu s dvěma pány na pracovní cestě, mluvících pro mě neznámým jazykem, se zmateně rozhlíží po nástupišti kde měl přijet náš vlak. Ujal jsem se se svojí angličtinou dvou pánu a vysvětluji, že u nás vlaky mívají zpoždění, ale většinou je neruší tak jako v Německu. Skupina se začíná pomalu socializovat. Informační tabule na nástupišti jsou vypnuté a tak je vždy třeba dobrovolník, který dojde zkontrolovat dolů… Číst vice »
Ahoj kolego 🙂 napsals to az moc romantishe xD ale vtipne, cenim. Na zazitek taky dlouho nezapomenu.. zvlast na perone, kdyz se vsichni po sobe koukame a smejeme.. kdyz projizdi vlak na Prahu, vrati se.. nevrati xD tak priste 🙂
Nej popis reality včetně vtipného zpracování. Jen mi tam „chybí“ ten konec s těmi dvěma cizinci 👍🎖 Lepší než případná tisková zpráva SŽ. Cool man 🎉 PS. Chybka se stane, jak dopadne pan výpravčí? Kdo ví, jak to v reálu chodí, pokuta, výtka, náhrada škody, přeřazení na jinou pracovní pozici apod?
Skvělé. Konečně vím, že tímhle stylem necestuju sám (nejenom vlakem, ale i životem a je to boží).
Klasika. Každý průšvih s sebou přinese par skvělých lidí, které by člověk jinak nepoznal.
My jsme jednou někde u Roudnice vyprojektovali na cestu do Prahy vor. Teprv když jsme začali o půlnoci shánět nářadí, někomu došlo, že vor proti proudu bude asi dost dřina.
Má to ještě jednu pointu. Do Prahy jsme dorazili v půl třetí, ale já v Praze nebydlím, tak jsem celkem nudně strávil zbytek noci v tramvaji a, fakt nekecám, ráno na nádraží potkal tátu, an jede na výlet.
Škoda, že v tom půlnočním frmolu nikdo nedokázal včas a dopředu odhalit, že je něco špatně..
Neštěstí už bylo dost.taky mohl zastavit a něco je smetlo.treba jako vagón za poličkou,že ano.
V momentě, kdy firma provozuje (již) >>ČTYŘI<< systémy blokování dveří při nulové rychlosti, se mi zdá věta "a cestující by mohli začít vystupovat" poněkud úsměvná… 🙂
Zkusím zapátrat v hlavě které to jsou: TBS, SSOD, CODS, zde souhlasím, strojvedoucí má plnou kontrolu nad dveřmi. U TB0 tak napůl. Ví se který byl použit na tomto vlaku?
U TB0 pokud funguje zelená linka je také plná kontrola. Bez zelené linky jen vím, že lokomotiva vysílá trvalý signál na devítce UIC vedení, ale nepoznám, kdyby mně někdo odblokoval nějaké dveře.
Na vlaku EC 270 je předepsána TB0.
Jenže TB0 nemá vůbec zelenou linku – pokud tedy někdo otevře nouzově dveře, tak je problém, protože fíra to nepozná – jediná řada, kde je zelená linka s TB0 „dobastlená“ je řada 380 a to je je jediná výjimka – Vectroni/Traxxy…nic zelenou linku u TB0 nepoužívá.
Zelenou linku kontroluje 380 i 362. Na Vectronech nejezdím.
Jo, oni si to ti cestující neumí nouzově odblokovat? Ale umí. A skáčou i do výhybek. Osobní několikrát opakovaný zážitek.
Proč ten pesimismus, myslíte, že cestující neumí odblokovat dveře? 😉
To nemohl zastavit v Pardubicích-Svitkově?
To by lidem, kteří chtěli jet z Pardubic hl.n. do Prahy stejně moc nepomohlo. Mě spíš zajímá, proč nešlo vlak naposunovat k nástupišti.
Tak zrovna přesně tímhle vlakem jsme dva týdny zpátky jeli a měl hodinu a půl zpoždění i tak.. 😄
Zajímalo by mě jak byste vy všichni kritici tuto situaci řešili. V těch pár vteřinách co na rozhodnutí máte. Sem s návrhy.
S centrálním ovládáním dveří strojvedoucím bych věděl, ale bez něj? Odhaduji že zde bylo pouze TB0.
No jak to měl fíra řešit????? Vždyť se choval krajně neodpovědně !!!! Přeci mu musel být okamžitě jak zjistil, že jede špatně, jasný rozpor mezi sešitovým jízdním řádem a skutečností!!!! V rekonstruované stanici, v takovém stupni rozkopanosti!!!!!…..Prostě neví jakou má v tu chvíli kontrolu CDP nad kolejovými obvody, má okamžitě předpokládat, že někdo něco rozpojil a přepojuje a někdo něco strašně zmastil a on se řítí do p…..u. Kvůli vlastnímu zdraví to má předpokládat!!!!!Na cestující s…e pes. Ta kolej kam by dojel, taky klidně mohla končit pětimetrovou jámou!!!!!…..Fíra přece neví jestli je zrovna správně nastavená závislost mezi výhybkami a návěstidly… Číst vice »
Pardubice se ještě řídí místně…
Nechcete si zajit k doktorovi?
On tam už byl, ale svévolně vysadil prášky.
Konečně trošku rozumný názor
Toto je výplod, že je vysoká znalost problematiky a zejména místních poměrů.
Zatím jsem o vysoké rychlosti nic nečetl, takže až na další mám za to, že jel pěkně pomaličku.
Ani s blokováním bys nevěděl. Oni ti tam totiž začnou skákat lidi z perónu a rvát za dveře. Ti unvnitr taky začnou rvát za dveře. Když by ses náhodou začal rozjíždět panika se značně zvýší a nakonec ti ty dveře někdo urve. Nebo vezme za nouzi. Nebo zůstane viset na schůdkách. Jediné správné řešení je nezastavit.
Věděl. Pokud je kontrola nad dveřmi (třeba Panter nebo Elefant, nebo třeba i Regionova) není problém. Zastavíte, vlakovým rozhlasem oznámíte cestujícím uvnitř že vlak zajede k nástupišti, domluvíte s výpravčím posun a přeposunujete ke koleji s peronem. Na lidi na peronu zahulákáte ať počkají. Ale pokud není kontrola nad dveřmi pak opravdu nevím, jsou jen špatná rozhodnutí.
Jojo, z reginy asi v pohodě. Už vidím jak hulakas na lidi přes 7 vozů. Vlakovým rozhlasem neřekneš nic, budeš mít plno práce s domluvou s výpravčím a následně s četou co a jak bude. Než tohle všechno uděláš, stane se to co jsem psal výše.
Vím a už jsem to tu psal.
V každém případě jako vlak pravidelně zastavující podle článku SŽ D1 ČÁST PRVNÍ, čl. 343, odst. (5) :
Svolení k průjezdu . . . platí pro vlaky s přepravou cestujících pouze v případě, že mají ve stanici zastavovat z dopravních důvodů; VLAK ZASTAVUJÍCÍ PRO VÝSTUP A NÁSTUP CESTUJÍCÍCH MUSÍ VE STANICI ZASTAVIT VŽDY.
Ano? A píše se tam taky něco o tom, když nejsou splněny podmínky pro bezpečnost cestujících?
Pouze TB0? Nevím jaké blokování dveří mají vlaky, které vozíš Ty, ale TB0 (s fungující zelenou linkou) je zabezpečení dveří na úrovni CODS.
Nechápu, proč nešlo informovat cestující, zastavit za perónem a vlak posunout zpátky do stanice… Tohle jsem zažil před pár lety na ranním přímém vlaku ze Zlína do Prahy v Otrokovicích. Zdálo se, že se to tam tak dělá normálně, aby ten vlak do Prahy stál na 2. nástupišti (kam od Zlína neprojede).
Někdo z toho udělal větší problém, než to byl…
To vypadá, že strojvedoucí s výpravčím nemá žádné rádiové nebo telefonní spojeni.
Naopak, to vypadá, že to bylo předem domluvené. Nedovedu si představit, že fíra projede stanici, protože ukradli perón. Dřív peróny vůbec nebyly a vlaky zastavovaly. 🤣
A to chtějí provozovat rychlo dráhu,komici
Neberte jim sny a zbožná přání….
No však. Na rychlodráze se moc nezastavuje 😀.
Nezastavujeme máme zpoždění, vystoupíte si v příští stanicí , prý říkala vlakvedoucí , můra jedna
Strojvedoucí smí jen tak projet stanicí ve které pravidelně zastavuje ??? Spíš mi to přijde tak, že dělal bůhví co (jistě související s prací) a až byl někde notně za (odkud už se moc vracet nešlo) mu došlo, že právě projel Pardubice, a pak holt nejblíž byla Přelouč ….
Argument o dveřích je dost úsměvný…. To by v takovem Turnově, Chodově muselo být prejetych ….
Lépe číst…jel po průjezdné koleji.. vůbec nejel k perónu. Zastavit mohl a vyklopit cestující do kolejí. Což nesměl
Nesměl prásknout VZ?
Z článku je dost evidentní, že jel po tý prostřední koleji mezi nástupištěma, takže tam asi opravdu zastavit nemohl.
Více číst, méně honem psát. Snažit se více porozumět textu.
to se v dnesni dobe moc nenosi
A co se stane, když praskne VZ a vlak s neblokovanými dveřmi zastaví těsně před peronem? Co když začnou cestující už vystupovat? Nebo zákazeme zastavovat jinde, než u perónu vlakům ve stanici, kde mají mít výstup/nástup?
A nemají mít vagony pro tyto případy blokované dveře? 🤔 Jinak bych zrušil i návěstidla.
Lidi začnou vystupovat a průvodčí na ně začnou řvát, ať okamžitě zalezou zpátky do vlaku. Letos několikrát zažito na rychlíku Labe.
tak se to stane. s tim nic nenadelate, keome toho, ze se budete modlit.
proc ale riskantni situaci vyvolavat umyslne?
Podle vás, jakmile z libovolného důvodu nemůže vlak zastavit pro cestující u perónu, tak nesmí zastavit? A i kdyby, tak to jako nešlo, Pardubice projet jako vlak, zastavit na záhlaví, nouzově zrušit závěr vlakové cesty, pokud by to bylo třeba, zrušit předvídaný odjezd a postavit posunovou cestu zpět k perónu a toto vykomunikovat se strojvedoucím a průvodčími?
Ještě štěstí, že ho neodklonili do Semtexu. 🙂
No bóže, to se toho stalo. Hlavně, že nikdo nepřišel k úhoně. Jedině dobře, že nezastavil, mohlo by dojít k pořádnému maléru.
Notpčo! A zacouvat, přehodit výhybku a zajet na správnou kolej byl zřejmě nadlidský problém. Nepochybuji, že teď na mě naběhne místní skvadra s vysvětlením, proč to nešlo.
Nadlidský problém to nebyl. Ale strojvedoucí reagoval na nastalou nečekanou situaci. Argument proč nezastavil byl logický. Kdyby zastavil a cestující kteří už jistě čekali u dveří aby hned po zastavení vystoupili, by začali vystupovat a došlo by ke zranění, přecházení lidí přes koleje a pak zase výlez na perón, to by jistě taky vzbudilo pozornost. Nebo kdyby dokonce na tu kolej mezi vlakem a peronem něco přijíždělo. Není to jednoznačná situace a on měl málo času. Tak se prostě nějak rozhodl.
Máte pravdu, strojvedoucí se musí umět rozhodnout ale ne tak, že se rozhodne porušit předpisy. Někdo před ním a na vyšším místě rozhodl, že EC ve stanici Pardubice zastaví, tak tam MUSÍ zastavit. Dráha nejsou el. autíčka na pouti. 😏
Jak píši výše, mohla by z toho být pořádná katastrofa!
A co kdyby něco jelo v protisměru? Fíra se prostě rozhodoval v pár sekundách a zvolil jistotu.
„Jistotu“ že nikdo nezatáhne záchrannou brzdu, nepráskne mu VZ(ani kdyby na odjezdu bylo stůj), při výpadku trakčního napájení by jel výběhem co nejdál za stanici…
Neznám výpravčího, který by řekl, že zacouvat k perónu nejde, nebo že to odmítne. Ono se to totiž z různých důvodů dělá docela často. Samozřejmě i s vlaky bez blokovaných dveří. Stejně tak se v noci přeřazují noční vlaky i s cestujícími, kdy se klidně jeden vagón vyskytne u různých nástupišť ve stanici víckrát. Nebo stojí třeba někde na záhlaví v tunelu. Normální starý Wlaby a béčka. I v Německu a ve Švýcarsku se to dělá desítky let.
Vyskytuje se to tu casto, kolejiste ma zhlavi ne zahlavi.
Jen tak z hlavy, jsem líný koukat do D1:
Zhlaví=část kolejiště s výhybkami.
Záhlaví=část kolejiště od vjezdového návěstidla k první výhybce.
Má obojí ! Přečtěte si D1-první část !
Pán bude asi z Drážní inspekce.. ovšem po lobotomii. 🤣👍
Kecáte, naučte se pojmy. U RZZ se standardně uvraťuje při posunu na záhlaví. Pouze pokud jsou ve zhlaví vložené ranžírky, jde to standardně i ve zhlaví.
Chyba se stane, nevím co je z toho takové hallo….
Holt kdyby to nenapráskal sem, třeba by to hodil na tv Prima a to by bylo teprve tóčo.
Jako provozák vím, že ono se rozhodnout na první dobrou u takové neočekávané situace je někdy oříšek. A nejhorší psát sem ty hejty co by kdyby a jak se to má udělat..
Kdyby došlo ke zranění, tak ti samí chytrác zde budou tahat z klobouku další řešení..
Zhroutil se někomu kvůli tomu život ?
Lidi běžte radši k ohni a na pivo než se tady hádat..
Šel bych taky..
Tak. Co by vlastně za to mrzké jízdné chtěli, kaštani nevděčný. Chlebíčky s kaviárem?
A jednal by pan strojvůdce stejně, kdyby měl postavenu jízdní cestu z Pardubic do Hradce?
Jako že by jej poslali na kolej u které není peron a ještě to měli dále postavené na jinou trať? To už je trochu přitažené za vlasy.
Jasně, ale zastavil by v Rosicích, což bylo ještě lepší.
Ale hlavně, je technicky nemožné jet od České Třebové na Hradec Králové a nejet kolem některého z nástupišť, takže tím pádem ta otázka postrádá smysl, protože problém by se tím paradoxně vyřešil.
Myslím, že po 6 kolejí to jde. Ta je mimo peron. I kdy teď při přestavbě nevím, jestli je v provozu.
Ovšem, strojvedoucí jsou idioti, věčně pod parou. 🚂🤣
Tak by asi dojel do Rosic. Ale mám dojem, že na Hradec se podél nástupiště musí, takže otázka je irelevantní.
Tak jak jsem to pochopil, tak strojvedoucí podle předpisu má v tomto případě ihned zastavit z důvodu postavení jízdní cesty jinam než měl jet. Zbytek, včetně pisunu, je problém výpravčího a jeho průser. V tom případě provinění obou. Jeden špatně postavil, druhý nezastavil když měl.
To jsem se tady pokoušel vysvětlit, ale zřejmě je tady mnoho odborníků, kteří staví obecné blaho nad určující pravidla.
Jaký předpis?
A to jako myslíte že když přijel do stanice kde probíhají tak rozsáhlé stavební práce a obecně nejde zrovna o malou stanici, že jako hned poznal, že jede po koleji u které není nástupiště?
Velmi pravděpodobně to věděl u odjezdového návěstidla, spíše už někde v úrovni nástupišť.
Nováčku, strojvedoucí jistě poznal, že je v Pardubicích a měl tudíž zastavit! Na to je zákon a 8 let natvrdo, za obecné ohrožení. 🙄
Právě jste ze sebe udělal pitomce non plus ultra.
A vy jste z Drážní inspekce, od Chocholouška, Napoleon nebo samouk latiník? 🙄
No až na to, že to co popisujete, je odjezd na jinou trať. Nic takového totiž v D1 není, pakliže to neřeší vnitřní předpis ČD.
A co „projetí zastávky“ ve které je pobyt určen jízdním řádem?
No vy tomu nějak rozumíte zdá se, mohu poprosit o ten článek z předpisu SŽ D1 , část první? Děkuji.
Ne, nemůžete.
Strojvedoucí, který projede cokoliv, skončí v příští obsazené stanici. Následuje dechová zkouška, výměna strojvedoucího, vyšetřování, dílna, přezkoušky a psychotesty. To si každej rozmyslí. Nevěřím, že se to stalo. 🧐
No asi se to stalo, když je o tom článek a Vy na něj reagujete. Pouze zřejmě nenásledovaly všechny ty úkony, které uvádíte, i když….?
Vždyť mohl zastavit ve stanici, cestující by počkali na příjezd hasičů jako při mimořádných situacích,ti by pomohli cestujícím a jede se dál.Ale to je asi moc složité,😄
Tak určitě, dodržování pravidel a pokynů pověřených osob totiž funguje v Česku na výbornou. Jistě by vůbec nikdo nevystoupil do kolejiště, protože přeci pospíchá a zakazovat mu vystoupit ho omezuje na osobní svobodě… 😄😄
Důležité je vynadat cestujícím za to, co se nestalo.
Přitom stačí obejít vozy a lidem říct, že se stala chyba a vlak se bude vracet do Pardubic, aby nevystupovali. Případně to vyhlásit rozhlasem, když už ty vymoženosti jsou.
Ani jednu metodu nikdo nezpochybňuje, jen jejich efektivitu…
Takže
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
Jen si říkám, kolik lidí by vyskákalo z vlaku do tmy a kopřiv, když by věděli, že za 15 minut budou na peroně. Dotaženo ad absurdum je veliké štěstí, že v Přelouči na vjezdovém návěstidle nebylo Stůj.
I to je zcela legální řešení.
Jenom by mě zajímalo, jakým způsobem zastavil pan strojvedoucí u nástupiště ve stanici Přelouč. Na základě nějakého pokynu (rozkazu, ruční návěsti apod.) nebo opět svévolně, jak svévolně opustil stanici Pardubice..
Ty mínusy chápu tak, že pan strojvedoucí je vlastně takový zachránce. Zachránil chudáka výpravčího, protože co kdyby někdo utrpěl újmu při vystupování z vlaku mimo nástupiště. A taky zachránil svého chlebodárce, který provozuje nostalgické jízdy s nezabezpečenými dveřmi své zastaralé flotily. I pana vlakvedoucího zbavil průjezdem stanicí zodpovědnosti za včasné podání bezpečnostního hlášení o neotvírání dveří cestujícími mimo nástupiště. A samozřejmě zachránil cestující před vlastním, život ohrožujícím rozhodnutím, neuposlechnout případnou výzvu o setrvání ve vlaku do vyřešení situace v rámci všeřešící drážní legislativy.
Zato nejlepší dopravce ve střední Evropě (RJ) má na svých šrotech vše funkční a v pořádku. Pardon, to jsou vlastně „o třídu lepší šroty“ než má ČD :-).
Stačí si jen přečíst inzeráty toho nejlepšího dopravce (RJ), jakou požaduje kvalifikaci při náboru elektromechanika. Ani netuší, že vyhláška 50 už neexistuje (ano, dobíhá platnost u dříve proškolených, vím).Ale co hůř, berou i neproškolené, přitom základní elektrokvalifikaci má každý po vyučení… Na všechny drážní dopravce přesně sedí ta věta z Kalamity „bereme každého“.
Ehm, pokud by strojvedoucí nechal vystoupit cestující mimo nástupiště a něco by se někomu stalo, šlo by to nejspíše za ním. Cestou do Přelouče dohodl s dispečery další postup. Máte s tím nějaký problém, chytrolíne?
Tak s to zodpovědností si nejsem zcela jist, JUDr. Vlku..
Jee, tady má někdo velké sebevědomí, pane AA. Dovolím si svévolně odpovědět na vaše debilní dotazy a narážky. Člověk snad nemusí mít ani licenci, aby věděl, jak se v těch pár vteřinách v té situace rozhodnout. Dobrá, strojvedoucí se tedy rozhodne zastavit. Některým, rozumějte většině, cestujícím to nedojde, že nevystupují na perón a skočí do štěrku, přeběhnou vedlejší kolej, nebo dvě, a sápou se na vedlejší nástupiště o výšce 550 mm nad temenem kolejnice. Pěkný pohled, co, spousta legrace? Ta ale končí, jakmile projede po té vedlejší koleji nějaký vlak, cokoli, co tam výpravčí pustí. Otázka: Ví strojvedoucí o tom,… Číst vice »
Tady si někdo dost protiřečí. Jednou měl strojvedoucí pár sekund na rozhodování, pak zase bylo dost času, aby mu dal dispečer svolení projet bez zastavení. Ptám se. To neměl výpravčí čas, zastavit kvůli bezpečnosti jízdy v sousedních kolejích? I na to předpisy pamatují. Jak mohl strojvedoucí například vědět, že díky stavebním pracím v dotčené stanici, se někde na koleji, na které se neplánovaně ocitnul, nepotká s lžící stavebního bagru, a různá další překvapení. Zkrátka. Nevím, kam jedu? Okamžitě zastavím. Vaše teze o vyvrtnutých kotnících je také naprosto mimo. Každý by měl zodpovídat především za své vlastní zdraví a život. Stejně… Číst vice »
Zkuste popsat tu příčinnou souvislot mezi strojvedoucím, zastavením vlaku mimo peron a porušením přepravního řádu ze strany cestujícího, aby z toho strojvedoucí mohl být vůbec obviněn. Tedy že to státní zástupce neshodí ze stolu.
Strojvedoucí odpovídá za cestující ve smyslu Zákona o drahách a předpisů. Cestující jsou dospělí a každý zodpovídá sám za sebe, blbolíne! 😛
Takže strojvedoucí byl cizí vinou postaven před situaci, kterou musel nějak vyřešit. Předpis ji samozřejmě nezná. Tak se nějak rozhodl. Kolik měl tak asi času na to aby se rozmyslel? A jak dlouho jste svoji reakci vymýšlel vy?
A jak víte, že neměl pokyn zastavit v Přelouči?
Tuhle situaci neměl řešit strojvedoucí! To si měl vyřešit ten výpravčí, co to podělal. A ani nevíte, co si Fíra s výpravčím domlouvali poté, co Fíra zjistil, že jede mimo peron.
Strojvedoucí si nemá co rozmýšlet. Strojvedoucí má zastavit, tak zastaví a basta! 🙄
Strojvedoucí má zastavit před návěstí stuj,nebo u peronu,ani jedno nebylo splněno,tak jak to řešit_Možná se domluvil s CDP at jede do Přelouče,než aby shodil odjezd a riskoval neočekávaný posun po stavbě.Snad do týdne vyjde poučný list jak toto řešit,ale spíš ne.
Předpis ji samozřejmě zná a řešení je jednoznačné – SŽ D1 ČÁST PRVNÍ, čl. 343, odst. (5).
Jak víte že Pce opustil svévolně ? Vy jste seděl na stroji nebo mluvil s vlakošem nebo proč tu píšete cosi o svévoli? Myslíte že nebylo postavena VC a fíra nekomunikoval s VČ ? Tihle chytrolíni jsou na pěst…
A vy jste na tom stroji seděl, chytrolíne? Jak tedy podle vás proběhla výprava vlaku pravidelně zastavujiciho? A když spolu podle vás tak dobře komunikovali, proč si nedokázali vykomunikovat přestavevení soupravy k nástupišti? A pěstí si dejte sám. Z obou stran..
Anonymní blbeček nejchytřejší za klávesnicí, klasika.
Bohaté zkušenosti z provozu samozřejmě nesmí chybět..Ještě že jsou tyhle diskuse pod pseudokauzami, aby se tihle frustrovaní jedinci mohli předvést , jak tomu všemu rozumí a vědí naprosto vše
Z obou stran. A dvakrát..
Snažim se pochopit tok vašich kritických myšlenek. Na jaké pracovní pozici na dráze pracujete?
Výprava vlaku v této stanici proběhla na 100% návěstí hlavního návěstidla dovolující jízdu.
K tomu, aby PRAVIDELNĚ ZASTAVUJÍCÍ vlak ze stanice mohl odjet musí dát souhlas k odjezdu vlaková četa. (Pouhý návěstní znak dovolující jízdu na klacku opravdu nestačí.) Pokud se tak nestalo a vlak nezastavil, pak projel místo, kde má dle NJŘ, SJŘ, KJŘ , povinnost zastavit k nástupu a výstupu cestujících.
Povinnost zastavit je pouze u peronu a ten tem nebyl.Něco podobného byla Chuchle při mimořádné jízdě z Radotína do Krče kdy se tam NESMELO zastavit i když se jelo kolem peronu,neb tato trat tuto zastávku neznala.
Že by návěstidlem platným pro jednu kolej?
Podmínky pro posun uzamknout všechny dveře,seznámit zučastněné se zamýšleným posunem, označit posunový díl 2bílé,asi nemožné,komunikace pouze asi mobil,což možná ani předpis neumožnuje a kdo ví co ještě.
Urcite komumikoval s dispecerem. Pres radiostanici
Určitě je jako možná, snad, asi, nebo taky nevím. Není vyloučeno, že se ta událost seběhla tak rychle, že než si to stačili říci, bylo už pozdě.
Jinou situací, daleko lepší, by bylo po zjištění strojvedoucího kam skutečně jede (dle postavení poslední rozhodující výhybky, pokud ne již z návěstního znaku), okamžité zastavení vlaku. Následně se začít domlouvat s dispečerem co dál, zda se couvne, atd. Výmluva, že by se odblokovaly dveře neobstojí, protože na různých přednádražích, u cestových návěstidel, vlaky zastavují zcela běžně. A vlak do stanice v přestavbě jistě závratně vysokou rychlostí nevjížděl.
Určitě ano, muselo to být domluvené, jinak je to na kriminál. Musela o tom být uvědomněna i vlaková četa, jinak by hrozilo, že někdo z nich zatáhne za záchrannou brzdu. 😉👍
Asi před rokem v Jihlavě odjel rychlík na Brno dřív, než stihli přestoupit cestující z osobáku od Brodu. Jen jsem viděl jak někteří nabehli na chudáka výpravčího, který tam stál. Najednou rychlík zastavil na mostě přes řeku a po delší prodlevě se vrátil zpět pro cestující z osobáku. Zpoždění půl hodiny.
Mohli to řešit zrovna tak.
Když se strhne záchranka, tak se stojí a už se to musí řešit na místě neb to jinak nejde jako mimořádnost, ale takto se to vyřešilo jinak.
Tyto chyby se běžně řeší zastavením a posunem k perónu. A to se dělalo i s béčkama a jinýma kraxnama s neblokovanýma dveřma. Zpoždění tak do 20 minut.
mínus je za co?
za pravdu 🙂
To je od těch, kteří tuhle situaci nikdy nezažili na vlastní kůži. V takovém Přerově dokonce kdysi postavili vlakovou cestu rychlíku přes svážný pahrbek – a zvládlo se to s „béčkama“ taky.
a bylo to i s takovým tím šimráním v podbřišku ? 🙂
Ano, výpravčí udělal chybu ale strojvedoucí spáchal trestný čin obecného ohroženi, se sazbou 8 let. Strojvedoucí nemůže projíždět stanice a návěstidla, jak ho napadne. 🧐
On asi žádnou červenou neprojel, víte?
Né, to jsem nevěděl, já jsem úplně blbej. Promiň inžinýre. 🙄
Taky jsem nepochopil, proč to pak neřešili posunem, ta souprava musela být blokla TB0, takže aby lidi nevystupovali mi přijde na hlavu.
Pokud je to tam rozkopané, tak to asi nechtěli riskovat. Pamatuji rozkopaný Děčín, jak tam z toho byli na palici.
A proč ten vlak nezůstal stát v Přelouči a nepočkal na autobus z Pardubic, to by se do Přelouče dal poslat třeba nějaký zatahující bus DPMP nebo záloha, koneckonců vozovna je kousek od nádraží a do Přelouče je to 20 min busem. A pak by mohl odvézt i cestující, co chtěli vystupovat v Pardubicích z Přelouče a jako bonus by je třeba odvezl do centra Pardubic, vyšlo by to jak levněji, tak i rychleji. A bezdomovci by skončili na noc v Přelouči🙂
No protože je to moc logické a jednoduché,a to se na železnici nedělá, ČD a SŽ moloch, složitě a co nejvíc nasr.. cestující
pritom je to naipak – aby zustal cekat v prelouci, bylo to nejmene logicke a nejmene jednoduche reseni.
mimojine, jeste nevedel, jak velke zpozdeni bude a zpozdit cely vlako dve hodiny – to by mu cestujici v tom vlaku podekovali.
zkuste pred tim, nez ma nekojo zacnete kydat hnuj, sam premyslet.
No vzhledem k tomu, že NP/rozvoz řidičů vyjíždí z vozovny o půlnoci, tak by to byl docela problém. Přece jenom po 9 hodinách za volantem, budete někoho težko přesvědčovat, aby si šel od dveří od domu protáhnout směnu o další hodinu.
Po devíti hodinách za volantem toho už moc najezdit nemůžete. A plus povinná přestávka mezi směnami, vám těžko vyjde, abyste se na další směnu dostavil včas.
Ale na denní místnosti na garážích sedává záložní řidič.
Na denní místnosti v noci asi nikdo nebude.
Budapešťské rychlíky jsou dost hororové i bez tohoto extempore…
Děkuji za převážně podrážděné reakce.
Mohu jen dodat, to že dráze není vlastní proaktivní přístup k řešení problémů je hlavní problém celé věci.
Chtělo by to rozbourat a postavit znovu.
Pak se není čemu divit, že je u nás železnice jen okrajový způsob přepravy, když je i u takovéto věci řešení tak složité a jakýkoliv nápad na rozumné řešení (např. dojet za stanici a sjednat posun zpět) je utlučen mnoha argumenty, proč to nejde. Cestující, kteří tímto vlakem měli jet, už velmi pravděpodobně služby železnice příště nevyužijí, neboť ji (oprávněně) mají za pořádný holubník. Opakuji – nejde mi o to, proč situace vznikla, ale jak byla řešena.
Okrajová ale na hraně kapacity 😀
To není nic proti ničemu.
Přemýšlím, zda by se dalo doprogramovat „Opravdu chcete vlak -číslo- na průjezdnou kolej? ANO-NE“ A v databázi mít -číslo- a informaci zda ten vlak zastavuje. Technika má pomáhat…
😀
Když jsou schopni odklepnout při informaci, že nemá traťový souhlas, je obsazený úsek, není splněna bloková podmínka, stejně pustit vlaky proti sobě, (Český Brod, Hoštejn) se obávám, že je to moc tankovat nebude.
Jak u nás, tak u vás. 😛
To snad existuje. Jenže musí být data o zastavení pro cestující v každém případě aktuální. Takže na tito funkci bych se při mimoradnostech moc nespoléhal. Každopádně u ASJC toto fungovat musí. Stejně jako ochrana proti postavení na jinou trať. A to, kde všude vlak zastavuje pro cestující má každý vlak ve svých datech.
Určite áno. Zariadenie, ktoré je v Pardubicích, to dokonca normálne k dispozícii má, lenže v prípade Pardubic hl.n. sú určité špecifiká, na ktoré sa to nestihlo včas upraviť tak, aby sme si to trúfli dať do prevádzky.
Já se ani nedivím , pardubické hl.nádraží je v takové přestavbě, že jsou zmatky. Pro vyšší kategorii vlaků se momentálně používá pouze 3.nástupiště (2 koleje) pro oba směry. 4.nástupiště je zbourané a 5.se staví. Pokud přijedou dva vlaky za sebou v rozmezí pár minut , tak musí čekat před Pardubicema, než 1.vlak odjede. Už aby ta rekonstrukce skončila. Včera jsem shodou okolnosti jel trolejbusem těsně po půlnoci, tak teď už rozumím tomu počtu lidí u nádraží. Normálně je tam po půlnoci prázdno
Hans- nemáš pravdu pro vlaky vyšší kategorie používáme i nástupiště 2 kolej 8 pro regionální vlaky směr Vysočina a Hradec je k dispozici kolej 10, 12, 14 takže ve finále moc vlaků u vjezdu nečeká.
OK, ja jen z vlastního pozorování , jezdím do Prahy cca 4x týdně na otočku.
Tak asi občas jo.
Posledně jsem ale zbytečně čekal na Regiojet , který nabral najednou zpoždění kvůli vlaku ČD s ještě větší zpožděním, oba odjížděly z 3.nástupiště chvíli po sobě
A to neslo vyresit posunem ?? Jsme v 21.stoleti, vsude radiostanice.
radiostanice bez člověka který má zkoušky pro posun je vám k ničemu.
Tak to potom platové ohodnocení vlakvedoucich v vlaku je zbytečné a měl by se nad tím někdo zamyslet.
Tak rok zpět šibola RJ po Pardubicích taky z důvodu poslání mimo peron.
Pokud vlakvedoucí dělal na posunu tak si dokáže poradit. Pokud tam bude vlakvedoucí, který z posunu má zkoušky, ale nikdy v životě neposunoval tak si už tak jistý nejsem že to zvládne.
Vlakvedoucí nemají obvykle zkoušky pro posun?
To že mají zkoušky neznamená, že automaticky umí posunovat. Na to potřebujete aspoň nějakou minimální praxi.
Čili k získání praxe je potřeba mít praxi, aby se se mohla praxe začít získávat. Argumentace kruhem.
žádná argumentace kruhem, pokud tohle jste nikdy nedělal je logické že se dotoho nehrnete
A to je tam o půlnoci fakt takový frmol, že to ve spolupráci s výpravčím nešlo vyřešit?
Ne. Praktický drilling krizí. Jednou ročně.
To tu praxi teď mohl získat….
Což je ovšem problém krizového neškolení, stejně jako nemají drilovací krizová školení výpravčí. Je to hrozné, ale bohužel to tak je.
Máte pravdu. Hrdý název vlakvedoucí – zdůrazním ten konec slova „vedoucí“ je vlastně jen na ozdobu. Starší průvodčí znělo lépe, nebylo tak provokativní a hlavně je pravdivé. Vedoucí/mistr vždy rád ukázal jinému, slabšímu, zaměstnanci jak se má ta práce správně dělat a tady to neumí ani ten „…-vedoucí“, co ty zkoušky má, anebo se k tomu „nehrne“. Snad to tady cestující veřejnost moc nečte…
Samozřejmě má každý vlakvedoucí zkousky a je oprávněnou osobou řídit posun. Říci že něco v prci neudělám, protože jsem to dlouho nedělal by byla velice chabá a trapná výmluva a ten člověk by měl inet ve svém zaměstnání skončit. Ale protože se „červené kravaty“ na vlacích vyšší kvality považují velice často za něco víc než je zbytek vlakového personálu, zvládli by to nepochybně s prstem v noce. Jenže co se bude dít dnes nerozhoduje vlakvedoucí, ale dispečer… A ten s velkou pravděpodobností s ohledem na noční hodiny a bezpečnost rozhodl jinak a pokud se tak dělo, myslím že správně. Blbců,… Číst vice »
V Pardubicích není ve stanici k dispozici posunovač?
Každý člen vlakového doprovodu musí mít dopravní zkoušky, aby právě takovýto posun zvládl
Jak je definován „člen vlakového doprovodu?“ Steward, minibarista,… vlakvedoucí v zácviku…?
V Pardubicích není v noci posunovač?
Opět a zase. Posun není problém. Problém jsou lidi a odblokování dveří, při zastavení vlaku.
Omlouvám se, nejsem železničář. Můžete to prosím více rozepsat?
Zdravím,
jde zřejmě o to že když by vlak zastavil na oné průjezdné koleji bez nástupiště, cestující by po automatickém odblokování dveří vozů (tuším při rychlosti cca. 3-5 km a méně) začali „vystupovat““ do kolejiště. Proto bylo s ohledem na jejich bezpečnost lepší dojet do nejbližší stanice/zastávky kde byla možnost na nástupiště z vlaku vystoupit.
David
Tak to mohl zastavit ve Svítkově …
Krátké nástupiště.
Krátké nástupiště je na síti ČD nejedno a taky tam staví vlak, který má víc vozů než je délka nástupiště.
Nerozumím tomu automatickému odblokování dveří vozu. To snad nejde. To by přece u každého zastavení u vjezdu lidi vyskakovali taky a to se neděje.
Velmi zřídka, ale děje.
No a?
Rozhodně funguje hlášení „vlak zastavil mimořádně, nevystupujte „.
A nelze to automatické odblokování dveří zarazit? Dočasně vypnout?
A není to náhodou těch cestujících chyba, že by začali vystupovat z 2 metrové výšky do štěrku? I přesto, že se dveře odblokovaly? Nebo snad může za to potom strojvedoucí, když cestující vystoupí na širé trati u návěstidla? 🙂
Vlak zastaví ve stanici, kde má předepsaný pobyt, a odblokuje dveře ačkoliv stojí mimo nástupiště. Kolik cestujících vystoupí do kolejiště, kterým projíždí jiný vlak?
(Možná by to šlo, kdyby to mohla posádka vlaku ohlásit mikrofonem, ale na to nebylo moc času – a mašiny které to umí, vesměs mají i blokování dveří.)
A kdyby tam měl strojvedoucí na Stůj, tak ty dveře budete řešit jak?
Nijak. Problém vyřešen. 🙂
Problém je vaše neznalost a alibismus.
S těmi cestujicimi mají problém hlupáci a alibisti. Nikdo nemůže odpovídat za svévolné opuštění vlaku a svévolné lození cestujícího v kolejišti. Nikdo, jen on sám. Kdy už to do prkna pochopíte?
Já jsem už couvání vlaku EC na jinou kolej zažil, tak nechápu, proč nemohli zastavit na zhlaví a posunem se vrátit, když to v jiných případech jde.
Možná proto že on to nezažil tak jej to v danou chvíli nenapadlo.
duvod mate v clanku.
ale tak hlavne ze placate a placate 🙁
Zdravím.
Podla cestovneho poriadku ma EC 270 odchod z Pardubic o 23:24.
Unikla mi zmena CP?
https://www.cd.cz/vlak/270/1.5.2023/5453613/0.00/5457076/0.55/
Je tam výlukový řád kvůli odklonu na hranicích.
posunuty jizdni rad + 20 minut zpozdeni
Mašinfíra nám nezastavil v Třinci. Třinec centrum jo, ale v Třinci už ne. A nikdo to neřešil. Jen lidé co jeli do werku do železáren měli smůlu a museli z Těšína jet zpět. Těch situací je víc, jen ne vždy se to dostane do médií.
další stanice je Třinec Koňska
Na IC 548 fakt není.
Konská
Sorry jako, ale srovnávat zastavení přes den někde v Třinci na jedne zastávce (když zastavil kousek dál ) se zastavením posledního vlaku v Pardubicích o půlnoci, kdy fakt už nic nejede , je těžce mimo.
Tam čekalo několik lidí , co jeli na letiště. Místo 55 minut jeli mnoho hodin. Fakt dost průšvih, když vidíte vlak který jen projel ..
Tady (primárně) nejde o to kolik to zasáhlo lidí. Tady jde o selhání železnice. A to že to není ojedinělý případ a že vlak neumí zastavit ani v Třinci je ještě větší skandál.
To se stane, když je to jediný rychlík za den, který tam zastavuje. Strojvedoucí si neuvědomil, že řídí zrovna tento.
Kdyby si někdo stěžoval, v další stanici by vlak jízdu skončil ,začalo by mnohahodinové vyšetřování a lidi ve vlaku by byli jistě nadšeni.
Nikdo z přejevších si ale nestěžoval, ani neměli čas, protože nastoupili ihned do protijedoucího. V práci byli víceméně včas, takže ani proto nebyl důvod si stěžovat.
A naštěstí pro fíru nikdo zrovna na rychlík nečekal. 99% lidí nastupuje o zastávku dřív, v centru.
Je to o tom, že někdo naštvaný to hodil do médií. Jednou se stalo, že elefant projel zastávku Chotěbuz a couval. A je to někde? Není. Je to lidský faktor, který se stává a málo co se dostal do médií. Těch věcí co se stává z lidského faktoru je každý den dost. Ale tady si budem honit triko.
Jinak komplikace to byla pro dost lidí, kteří jeli na ranní do třineckých železáren.
S ešusem se dá couvat?
Lidé jedoucí do Třince do práce, milý Hansi, nejsou o nic méně hodnotní lidé jako lidé z Pardubic!
To nikdo netvrdí. Akorát ,že v 0:00 zavřou Mekáč před nádražím, vše v hale je zavřené , MHD poslední spoje jedou kolem půlnoci krom pár nočních .. a mezi půlnoci a 4:50 nejede opravdu nic na Prahu.. Největší zábavu z toho měli bezdomovci, jsou zvyklí na cca 4 hodinový noční klid v ten čas : -)
Kdysi jeli na letiště lidi a vlak někoho přejel. Bylo to ve městě, ale předpis hovoří jasně-dveře se nesmí otevřít a výstup jedině pomocí hasičů.
Než by se tak stalo, letadlo by asi bylo fuč.
Průvodčí lidi s letenkami nasměrovat na konec vlaku, dveře jim tam otevřel.
Odešli na taxi s doporučením, že průvodčí o ničem neví a dveře si otevřeli nouzově sami.
To nemůže vlak couvat? V dobu, kdy je nádraží zcela prázdné by byl takový bezpečnostní problém nastavit ze všech ostatních směrů červenou a za výhybkou zacouvat zpět?
Pokud tomu brání technický problém, prosím jaký?
Pokud legislativní, je čas na to legislativu změnit.
No ty vole 🤦🏻♂️😀😀😀
Soumare, existují předpisy to v první řadě. A v druhé řadě druhy vozů, kterým dveře blokuje strojvedoucí a vozy, které se po zastavení odblokují sami. Není nic horšího kdyby strojvedoucí zastavil, odblokovali se dveře a lidi by vyskákali do kolejiště, kde by se nedej bože zranili. V tu chvíli s tím četa neudělá vůbec nic. A vina jde jednoznačně za strojvedoucím a je jedno jestli příčina byla na straně SŽ
Když vlak zastaví na stůj před vjezdem, taky se cestující derou ven?
Pokud mají oči, tak ne, neboť nevidí nádraží. V popisovaném případě ho vidí a proto vystupují.
Vlak by zastavil až někde na zhlaví, aby se mohl zahájit posun zpět, ne?
Stává se 😀
§1 Nikdy se to tak nedělalo
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na večeři
§4 Na to je předpis
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno
Co by šlo za strojvedoucím? To i kdyby bylo na cesťáku nebo odjezdu stůj, a vlak zastavil(snížil rychlost pod tu, při které se blokují dveře) tak by to strojvedoucí schytal?
Přesně tak
Kecy prdy beďary. Vlaky zcela běžně zastavují mimo peron. I ty bez blokování dveří. Fíra se má po dohode6s výpravčím domluvit s průvodčími, že se bude posunovat k perónu, jeden průvodčí bude v čele sunuteho dílu, a před tím průvodčí s omluvou oznámí všem cestujícím, že k perónu se bude couvat. Povinností výpravčího je v tu chvíli nejezdit ničím okolo, aby nějakého uniklého cestujícího neohrozili. Přesto platí, že pokud nepovolil, nebo nenařídil žádný nádražák cestujícím lézt do kolejiště, tak lezení v kolejích obecně všem zakazuje zákon o drahách. Čili ti, co svévolně vystoupí mimo nástupiště by měli své ohrožení na… Číst vice »
Proč by měla jít vina za strojvedoucím? Co by udělal špatně“ Jaký předpis by porušil?
Mohl by, jenom je pár dalších předpisových otázek.
Za významný problém tu někdo zmínil, pokud vlak bez blokování dveří zastaví v předepsané stanici mimo nástupiště, je velké riziko že někdo začne vystupovat (a ještě dřív než se domluví zastavení ostatního provozu, běhají cestující po kolejích)
Večer tě očekávám na posunu. Předám ti vysílačku a pěkně si zajezdíš na vláčku ať tady nepíšeš nesmysly.
Čili jde o legislativu.
K tomu blokování dveří – vlak nemá rozhlas, aby průvodčí vyhlásil – nevystupujte, za minutku se vracíme do stanice?
Nebo i tohle je problém legislativy, která zakazuje zastavit vlak mimo stanici? Co se děje u návěstidla?
Neberte to nijak špatně, chci se dobrat k příčině. To, že dráze není vlastní proaktivní přístup k řešení problémů je zase jiná věc a na jinou diskusi.
no rozhlas možná má. otázka je zda má funkční rozhlas 🙂
Nebrání tomu nic a několikrát jsem to zažil.
Je to běžná situace, na rychlíku Olomouc – Břeclav – Brno jsme couvali několikrát… Například strojvedoucí nedobrzdil a zastavil v následující stanici, tak couval zpět. Nebo jsme asi „omylem“ odbočili na kolej mimo náš směr, takže opět couvání. Všechny tyto zkušenosti jsou ze starých rychlíků, které automaticky odblokují dveře při zastavení. Nově už většina jezdí InterPanter, takže tam přímo couvání nemůže nastat, tam jedeme jen zpět, (již také několikrát)…
Zažil jsem i v Interpanteru, rychlík směr Břeclav nezastavil v M. Písku, projel to až někam na most přes Vláru. Pár minut stání, potom posun zpět, výstup a nástup, pokračování v jízdě. Zpoždění zvýšeno o 10-15 min. Žádné drama.
V tomto případě je plusem, že fíra nikoho nepotřebuje, přejde si na 2. stanoviště a s jednotkou zajede zpět.
V tomto případě jde o jednotku takže není potřeba žádný posun s lokomotivou jako to bylo u toho EC
Nejde o jednotku, já píšu o dřívější době, kdy to byla klasická souprava lokomotiva a vagony, takže to stejné jako toto EC.
No, nevím.. odbočení na jinou kolej mimo směr bych viděl na nehodovou událost.. Zažil jsem to a opravdu jízdu vlaku zrušili a čekalo se na drážní inspekci, policii atd. (žst. Srní u České Lípy).
Odbočili jsme mimo směr, kousek jeli potom prudce zabrzdili, 10 minut se nic nedělo a pak jsme couvali zpět před výhybku. Na kolik to bylo „plánované“ nebo mimořádná událost nedokážu posoudit, červenou jsme předpokládám neprojeli to by byla mimořádná událost jak píšeš.
A to strojvedoucí může, projet stanici, ve které má pobyt? A jestli ano, za jakých podmínek? Slyšel jsem jen jednou, že někde ve vedlejší stanici ujely vozy a výpravčí u perónu dával zastavujícímu vlaku průjezd, aby zabránil střetu. 🤔
Nemůže
Těch pohádek na dráze je hodně. Nevěř všemu.
Takže nám na školení říkali chlapci z DI, před čtyřiceti lety, pohádky? 😲
Strojvedoucí ve stanici s výstupem cestujících nesmí zastavit mimo peron pro vystup…pokud tam peron neni,tak samozrejme projede
To myslíte vážně? To jakože projede návěstidlo v poloze Stůj a střetne se s protijedoucím vlakem, jenom aby se cestujícím něco nestalo při vystupování? Pracujete na dráze? Máte v pořádku psychotesty? Ještě, že už vlakem nemusím. 🤪
Můžete sem dát citaci? Který předpis?
Mají dnes průvodčí znalosti pro posun? Zastavit na zhlaví a sunout zpět. O půlnoci tam není předpokládám provoz takový, aby to koridor zasekalo.
Zkoušky na posun dělají..
krom zkoušek mají v tom nějakou praxi, nebo udělají zkoušky a tímto končí?
Takže díky tomuto přístupu tu praxi ani nikdy nezískají, protože by mohli něco zvoslit???
Situací, kdy je potřeba pravidelně osobním vlakem nějak posunovat, ubylo – jsou jednotky/řidičáky.
Jsou stanice, kde vlakvedoucí dělají posuny pravidelně, pak jsou stanice, kde se k tomu vlakvedoucí nedostane. Záleží na místních podmínkách, bohužel nějaká základní praxe u posunovače / vozmistra vlakvedoucí ČD zatím v rámci příprav na své povolání nemají. Přistupuje se k tomu tak i ve znalostech se stanicemi, kde se posun dělá mají přidělené a podepsané poměry (ZPD) a znalosti tak musí držet sami. Tam kde to není podepsané, by měl dle předpisů seznámit při mimořádném posunu s místními poměry odpovědný člen řídící dopravu. (Výpravčí / nějaký dispečer DOZ) nepamatuji si přesně jaký mají titul ti na CDP.
V roce 1995 jsme to museli dělat, ale nikdo nás to neučil a ani nás z toho nikdo nikdy nezkoušel.
Normálně mohl zastavit a zorganizovat se presun lidí. 😉 Navic v noci neni takovy provoz, pokud se to pohlídá, tak to lido přejdou na pohodu, jenze to by musela vlaková četa premejslet.
Přesně… Ať žije GSMR a schopnosti vlakové čety sunout
Přeně tak a Starlink taky zakázat, to tehdy nebylo.
Urcite v Pardubicich maji stanicni posunovace. Navic neni problem na radiostanici naladit prislusny kanal. Pokud by tey posun pro vlakovou cetu byl problem.
Jak vypadá staniční posunovač?
Vlaková četa musí mít poznání , posunovač od carga tam vůbec nemusí být a jak to budete řešit.
A víš jaká na vlaku mašina? A jaké má kanály?
Jestli by přemýšlela jako ty tady, tak pánbůh s nimi.
Jasně Jardo, jeden úraz a všechno to jde za strojvedoucím. TAKŽE rozhodně NE!
Byly jen dvě varianty. první co udělal strojvedoucí a druhá, pokud by to byl vlak s blokováním dveří strojvedoucím, tak zastavit a zkusit domluvit posun a následně odposunovat k nástupišti, Pokud není blokování dveří, což pravděpodobně u toho EC nebylo, tak je jen jedna varianta. a to ta kterou udělal pan strojvedoucí toho vlaku.
Já ani kolegové si nechodíme do práce dělat problémy a přicházet zbytečně o peníze. Tečka!
Co by strojvedoucí dělal, kdyby neměl postavený odjezd? 😀 přemýšlel by jestli projet stůj nebo riskovat odblokování dveří?
dobrá poznámka, v tom případě zastavení HV před hranou nástupiště u vedlejší koleje, tak aby cestujícím při pohledu z okna nepřipadalo, že už mají vystoupit. Je to zajímavá otázka, ale jelikož nejsem znalý Pardubic, tak by to chtělo názor někoho místního,
Podle toho co čtu, tak při dnešním stavu Pardubic musel vlak jet po 6. koleji, která je jediná použitelná průjezdná bez nástupiště. Tipuji, že kdyby neměl postaveno a zastavil na téhle koleji tak by se cestující z vlaku vyvalili bez ohledu na nepřítomnost nástupiště. Ale asi by nenastupovali.
No ještě, že ve Vídni jsou cestující chytřejší… Tam když vlak zastaví na stůj před hlavákem v místě, kde jsou u vedlejších kolejí perony pro autovlaky, nikdo kupodivu nevystupuje.
Při křižování rychlíků na jednokoljce, ve stanici kde se pro výstup nezastavuje a tak jeden projíždí…
Já jenom, jestli tady neděláme z komára velblouda.
Normálně by to projel, když už projel stanici.. Měl by pokračovat důsledně a zastavit až v Praze. Tady s tím skoro všichni souhlasí. A většina rozhoduje. 😂
To jsme takhle vyjeli z Vyškova směr Brno a najednou po 1/2 km stojíme. Za 5-10 minut se vlak vrací zpět do stanice a vsadím pořádně velký pytel buráků na to, že B249 blokování dveří z mašiny nemají. Do Brna jsme dojeli vlakem od Olomouce, co měl jet hned po nás.
PS: Je to už nějakých 10 roků…
Vagony jsou dělané na to, že se do nich leze z 550 mm vysokého peronu. Z nižšího, který je vysoký 250 mm, je to už jen pro zdatnější. A ze štěrku, který má mínus 200 mm, už aby půjčovali horolezecké vybavení.
I to je řešení.
Takže zastaví a zahlásí, že lidi musí počkat.
Co se ve skutečnosti stane? Budou vystupovat, někteří, tak jako tak. Někdo si vymkne nohu a .. co bude následovat? Jak to, že fíra zastavil, když to nemá v předpisu.
Zastavení u vjezdu, v případě že to má někdo blíž odtamtud, bývá k vystoupení využito. Ale tady nehrozí fírovi postih v případě úrazu vystupujícího.
Jedná předpisově.
Moc si to představujete jako v silničním provozu.
A teď si představte, že by měl postaveno skrz po špatné koleji, jak se to stalo a do toho by mu někdo do té koleje vběhl? Přejet a nebrzdit nebo nasypat tam rychlobrzdu a mít mrzení, že cestující, co nemají oči ani uši, polezou ven.
I na silnici autobusak nesmí zastavit mimo zastávku, to ze se to často porušuje je zodpovědnost řidiče. Pokud by se někomu neco stalo tak to jde za řidičem.
Před kovidem jezdila žloutenka z Prahy se čtrnácti vagóny. Z tech posledních se vystupovalo v Ově na hlavním, až za perónem. Když už, tak už, na druhé nástupiště na Bohumín přes koleje.
Ne, jde to za řidičem, pokud ho ten cestující udá a má žaludek se s ním za těch pár tisíc soudit. A to je většinou zobrazováno v amerických filmech. To není realita.
No jistěé. Strojvedoucí, když zjistí, že ukradli perón, jede do další stanice kde perón je. Na to je předpis ale musí si ho vyzvednout v lékárně. (Nebo na psychiatrii) 🤣
A jak víte, že úplně každý je takovej blbec, že strojvedoucího udá a bude se s ním za tu vymknutou nohu soudit? Jen pořádný b*bec tohle udělá.
Ne, to by muselo lidstvo zase začít přemejšlet normálním selským rozumem a přestat se udávat a natáčet kamerama atd. atd.
Nedávno jsem zažil podobnou situaci v Třebové. Tam to vyřešili tak, že přejeli posunem přes zhlaví k perónu. Tam ale měli to štěstí, že to výpravčí nepostavili i na odjezd.
Jaký nástupiště svítilo na ‚pragotronu‘ a co hlásila ‚plechová huba‘? Kdo ovládá ty informační systémy? Že vzniknul takový nesoulad?
Na kolej číslo 1 v Přelouči přijede vlak EC 270 směr Praha.
Opravdu nechápu, proč nezastavil na Svítkově. Lidi by byli určitě radši.
Ale to by na tuzemskou železnici byla až příliš duchapřítomná reakce, na to nejsou lidi zvyklí.
Důležitý faktor je čas …. z Přelouče jel rychlík, osobák ze Svítkova jede až ve 4 ráno tuším. Nevím jak v noci jede MHD v Pardubicích, ale myslím že to nakonec bylo efektivnější a výhodnější pro cestující
Jezdí noční linky 98 a 99, každopádně ze Svitkova raději taxíkem
99 nejezdí do Svítkova vůbec. 98 tam jede jednou za hodinu, ale nejbližší zastávka je cca 900 metrů od vlakové zastávky a kdo není místní, bude mít dost velký problém ji najít.
Podle mapy.cz je tam nastupiště dlouhé cca 200 m. takže vlak se nejspíš celý nevejde k nástupišti.
nástupiště 200m vlak dlouhý 200m. Jako Strojvedoucí, který jezdí R a EC, tak opravdu neznáme všechny délky nástupišť všech zastávek, tudíž nejlepší je vybrat stanici, kde normálně stavím/e i s R a stanici známe a víme, že se tam vejdeme a cestující vystoupí v bezpečí. Není nic horšího než zmatený cestující vyskakující do kolejiště nebo mimo nástupiště, protože se tam ten vlak nevejde. Všechno jde následně za STROJVEDOUCÍM!
Neznáš délky nástupišť?! Jak se připravuješ na vedení vlaku v dané trase?! Nestuduješ před jízdou TTP? 😲
Na trati z Prahy do Vsetína je XYZ zastávek a pokud by si měl strojvedoucí pamatovat všechny poměry i těch nejzapadlejších zastávek, tak je to vskutku nemožné
Budete se divit ale strojvedoucí je placen za znalost a né, za neznalost. Proč myslíte, že mají tak přehnaně vysoké mzdy? 🤭
Dlouhodobě pít ředěné nápoje zanechavá negativní stopy.
Divim se, ze nikdo pri prujezdu zhlavi nestrhl zachrannou brzdu.
To jo, za půl hodiny pěšky by byli u nádraží Pardubice.
50 lidí?? Vždyť to by pobral jeden autobus, jak si může někdo dovolit pro tento počet lidí dotovat dražší vlak?! A vždyť to nádraží ani není v centru Pardubic! Trať z Pardubic do Prahy zrušit, postavit cyklostezku a na železnou dráhu mezi těmito městy jednou pro vždy zapomenout!
(ironie, kdo nepochopil)
Slabota.
Takže zaměstnanec SŽ maximálně 100% VO dolu (což to se může stát každému), ale hádám SŽ určitě dopravci a případně cestujícím nezaplatí ani floka.
zde se přesně hodí ten obligátní hashtag #mynic
A to hádáte na základě čeho? Jasná chyba řízení provozu, takže dopravci to určitě bude muset zaplatit, nebo nějak vykompenzovat.
Určitě v očích zákazníků bude kompenzace od SŽ dopravci k nezaplacení jako reklama pro cestování vlakem.
Cestujícím prodal jízdenku dopravce, ať si ten kompenzuje. Jo otázkou je, jestli komenzace Spržele dopravci jsou odpovídající(pokryjí i taxiky cestujícím pro které nebyla jiná možnost) a včas.
Cestující nějaká SŽ nezajímá, přepravní smlouvu mají s dopravcem a ne provozovatelem dráhy.
Ale asi kompenzace pro cestující dopravce u provozovatele dráhy neprofakturuje, takže stejně na tom dopravce bude tratit.
To byla skutečně divoká noc!
Slušná groteska umocněná těmi bezdomovci místo cestujících. 🤣
Ano, v Pardubicích život tepe.
Myslíte snad i toto?
https://www.youtube.com/watch?v=b3i4p5OzwUA
Bezďáci v Pardubicích jsou peklo. Radši večer desetkrát v Praze přes Sherwood a pětkrát přes Smíchov, než jednou v Pardubicích od nádraží pěšky do centra. Pražští bezďáci jsou dotěrní, ale když je člověk pošle pryč, tak to respektují. Pardubičtí jsou agresivní, sprostí a vyhrožují násilím, pokud jim člověk odmítne dát peníze na chlast.
Je to tak.. V Pardubicích se vůbec nezavírá v noci budova, což vede k velké oblibě tohoto nádraží bezdomovci z celé země. Městapo v noci akorát spí, maximálně projíždí v autě přes cenrum. Asi lepší pěkně se pěkně zašít a ráno v plné polní ve dvojicích i trojicích náhanět pokuty 🙂
To nemá mezinárodní rychlik centrální zavírání dveří, že nešel udělat posun k peronu?
A posunovače si nakreslite?
Tak to by snad zvládla vlaková četa, ne? Nebo dnes už ani to neumí?
Musí to umět. Sice s toho mají docela strach (nedivím se jim), ale když je třeba, tak posunujou. Tohle problém není.
Tedy „je to jedna z otázek u zkoušek na vlakvedoucího. Ale prakticky moc neposunují, maximálně koukají jak fíra s 810 objíždí btax. „
Dělal jsem průvodčího před lety, posunovat jsme měli umět, ale NIKDY Vás to nikdo neučil a tudíž jsem z toho měl ohromnej strach tenkrát, ale naštěstí k tomu nedošlo.
K tomu je tam vlakvedoucí. Cca před měsícem nastala stejná situace v Třebové. Situaci vyřešili jednoduše tak, že souprava přejela posunem k perónu. Hotovo za 5 minut možná méně.
Nerikejte mi, ze v Parbubicich na nocni neni alespon jeden clovek posunovaci cety.
A k čemu by tam byl ? Aby většinu směny prospal ?
není. je tam pouze vozmistr.
Má centrální zavírání dveří, ale to je celkem k ničemu, když nemá blokování dveří.
To mě taky hned napadlo – vždyť ty dveře ovládá strojvedoucí. Stejně, jako kdyby zastavil někde, kde zastavovat nemá, tak dveře zůstanou blokované. Mohla z toho být záležitost na 15 minut…
U takovýhlech souprav to NEovládá strojvedoucí.. vůz podle nastaveného režimu při poklesu rychlosti pod 5 km/h / 0 km/h odblokuje dveře na obě strany. Souprava by musel jet v režimu SSOD abychom je, jako strojvedoucí mohli otevírat až tehdy kdy je to potřeba a otevřít příslušnou stranu podle nástupiště😉
Koukám jeden odborník vedle druhého, závěry bez znalosti problematiky. Jeden si plete centrální zavírání dveří a blokování dveří, druhý zase ovládá u klasické soupravy dveře strojvedoucím a ještě má nějaké pomalé hodinky … za 15 minut sehnat posunovače, domluvit posun, přestavit soupravu k nástupišti. … Takže pánové ne, dveře u soupravy klasických vozů zpravidla opravdu neovládá strojvedoucí, po zastavení nejsou blokované a výše zmíněnou proceduru taky za 15 minut nevykonáte. Strojvedoucí se ve vteřině rozhodl nejlépe jak mohl a měl by dostat minimálně pochvalu, ne vaše zcesté hejty.
„za 15 minut sehnat posunovače“
Vlakvedoucí nemůže?
No, když se pan strojvedoucí se rozhodne že pravidelně zastavující vlak bude vlakem projíždějícím, a jede vesele dál, tak z toho asi pochvala nebude. To příště nezastaví u vjezdu na Stůj, protože by se mu odblokovaly dveře?
Na druhou stranu je otázka jak to tam vlastně bylo, jestli k tomu nedostal pokyn, jestli na JOPce nejel pod jiným číslem, atd., atd.
Nevím proč tu píšeš o klasických vozech. EC 270 jezdí s 380 a má TB0, NBÜ a kdovíco ještě, pokud nebylo mimořádné řazení. Takže po zastavení zůstanou dveře zablokované. A přiznám se, že já bych se rozhodl jinak.
Pokud jsou ve vlaku vozy (i lokomotiva) s funkční TB0, tak ano, dveře ovládá (odblokovává) strojvedoucí. On má možnost je i zablokovat, ale to dělá vlakvedoucí. Takto jezdí třeba jížní expresy. Pokud ale TB0 není, (což předpokládám nebyla, když strojvedoucí nezastavil), tak se dveře zablokují při rychlosti větší než 5 km/h a strojvedoucí s tím neudělá nic…
Stane se, lidská chyba
Zde naštěstí nedošlo k nebezpečí újmy na zdravi
Samozdrejme stávat by se nemělo, ale jsme jen lidé
50 lidí o půlnoci z Pardubic do Prahy.
Docela slušné číslo. A že okrajovými spoji nikdo nejezdí. Občas se takový názor zjeví že okrajové spoje nejsou potřeba.
Přesně tak. Tyto spoje mají svůj velký význam, ale i přesto poslední vlak z Ostravy odjíždí již v 19:13. Opačným směrem to je trochu optimističtější díky nočním vlakům, ale přesto bych očekával, že na koridoru budou jezdit alespoň vlaky s odjezdem z uzlů kolem 22:00 hodiny.
Spojení z Ostravy na Pardubice a Prahu večer je zoufalé. Člověk musí jet autem , pokud potřebuje být v Ostravě déle než do 19 hodin .. Pak už leda chlastat na Stodolní a čekat na noční vlaky z východu Slovenska
No ale ty na Stodolní nestojí.
Do ČB zrušily před lety poslední vlak a nyní jezdí jen do Tábora, průvodčí v něm spí, lidi musej na tři hodiny do města uprostřed noci a pak ta souprava s těmi stejnými průvodčími (vlakvedoucími) pokračuje jako první ranní osobák do ČB. A první ranní vlak do ČB od Prahy přijíždí v osm hodin.. taky sranda. Tzn. že Praha- ČB nejede vlak od 22 hodin do 06 hodin do rána.
přesně!
zaroveň jsem nepochopil, jak je možné, že z Moravy na Prahu odjiždí jako poslední spoj Pendolino Košičan v 19:13 z Ostravy, to mi hlava nebere….
Morava je i na jih od Olomouce…
Já zase nechápu, proč tam vůbec jezdí vlaky. 🤔
Prodloužený víkend a konání mnoha kulturniích i sportovních akcí