Poslední úsek jihočeské D3 postaví česko-slovensko-maďarské sdružení, začne za dva měsíce
Dálnice D3 v úseku Kaplice - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD
Pro stavbaře půjde o zřejmě nejnáročnější úsek D3 na jih od Českých Budějovic.
Tak konecne. Ta silnice vzdy ridicum jasne zduraznovala pri navratu z Rakouska/Chorvatska/Italie, ze prijizdi zpet do chude vychodni evropy, kdy stat neni ani schopen zajistit kvalitni paterni propojeni s hlavnim mestem a zaroven neni tak schopen ani zajistit bezpecnost. Jsem rad, ze tohoto komunistickeho reliktu (silnice I3) se konecne zbavime a budeme mit normalni dalnici, tak jak je vsude jinde standardem. Jako bonus se navic clovek vyhne te hruze jmenem Dolni Dvoriste.
Chorvatsko je chudší než ČR.
Přesně. A i tam mají páteřní dálnice dokončeny.
Postavili to rychle, to je nepochybné. Ale když se podíváte, kudy třeba vede klíčová dálnice A1, tak zjistíte, že to většinou nejsou ani chráněná území, ani zemědělské pozemky, ani to není v blízkosti obcí. V tomhle tam je situace značně jednodušší.
To jsou výmluvy. Obě země na to dostávaly od EU peněz dost. Navíc jak říkáte, my jsme bohatší, pro nás by snad neměl byt problém postavit ten jeden most nebo malý tunel. Taky nemáme extra náročný terén.
Pokud by průjezd obcí Dolní Dvořiště bylo to nejhorší, na co se dá v Česku narazit, tak bychom si mohli gratulovat. Ono úplně stačí se při jízdě autem podívat napravo a nalevo na hnusné vyšisované reklamy na cokoliv a svinčík okolo silnice a porovnat si to třeba s tím Rakouskem. To vás jednoznačně informuje o tom, kde jste i bez Dvořiště. Pro nepřátele individuální dopravy: Stejně úchvatný (mnohdy i výživnější) pohled se nabízí při jízdě vlakem. Na venkově se za plotem zahrady „na cizím“ zakládá v lepším případě kompost. Ve městě je to zase pohled na zvláště malebné firemní dvorky.… Číst vice »
Souhlas. Ten rozdíl Rakousko/Cesko je stále extrémní jen po projetí hranice. Ale musím uznat, ze se to i v ČR za posledních 20 let hoooodně zlepšilo. Před 20 lety to vypadalo opravdu všude jak nějaký levný cirkus(dobrý je na to Google street view a porovnání si těch roku)
Trefně napsáno. Akorát bych dodal, že komunismus sice skončil r.89, ale komouši jen vyměnili kabáty, aby zůstali ve sféře vlivu a možná proto nejen D3 není stále hotová.
I3 se D. Dvořišit vyhýbá už teď. Ostatně obchvat je v části polovina dálnice. Ale souhlas s tím, že je to tam fakt hnusný.
Dolní Dvořiště je velmi upravená a pěkná a klidná vesnice – až městského typu, kde jste asi nikdy nebyl, 1/3 přes ní nevede a ten kasinový blázinec je až u hranic, i když to katastrálně spadá pod Dolní Dvořiště.
Jojo, krasne-hlavne ten eroticky klub s napisem Florida hned vedle kostela primo na namesti :DDD Jestli tam ta obluda teda porad je.
Vzhledem k úplnému úletu kolegy Míření a některých dalších diskutujících, bylo by možné do dopravy.cz zařadit takový rychlokurz jak se zpracovávají závazné ceníky pro příslušný rok, kdo je dělá (ne není to ŘSD), jak se s nimi pracuje, jak není možné do odhadu ceny nacpat žádnou větší vatu, jak se zpracovávají naceněné soupisy prací, které jsou pro interní potřebu investora a při soutěži je nesmí nikdo vidět, a nenaceněné, které jsou součástí zadávací dokumentace a které po řádném vyplnění všech položek předkládá soutěžící v zalepené obálce? Děkuji. Projektant.
To nemusí nikoho moc zajímat. Pokud ale člověk vidí, že každá stavba je o čtvrtinu až třetinu levnější než odhad, tak mu musí být jasné, že něco není úplně v pořádku. A logicky to pak směřuje na ŘSD, které je zadavatelem.
Míření aka Leštění aka Kování je známá místní firma, která jak kolovrátek mele své bludy. Podobně otravná jako Axel nebo Frantisek.
Celá dálnice v roce 31, tak to vážně chci vidět
Ukážu na papíře kdykoliv. V rohu je rozpiska z roku 2001.
Papír snese všechno a slibem…., ale chci věřit.
Neni to zas tak nerealne. Za poslednich par let se atmosfera i legislativa zmenily. Ve StC uz se dela na trase geologicky pruzkum, skodna ma ted uz omezene moznosti do toho hodit vidle, vlada i opozice to ma ve svem programu a neodvazili by se to ani jeden pribrzdit, prachy se na to vzdycky najdou a pokud ne tak PPP…
Nyní je potřeba dotlačit ÚR a SP a tady je PPP zatím úplně k ničemu.
Ty bys toho chtěl na svoje mládí nějak moc!
Asi se jim to trochu zpozdí tím pozdním začátkem ne? Nebo že by opravdu stihli tak dlouhý a náročný úsek za rok a půl?
Pardon blbě počítám. Dva a půl roku, tak to už by stihnout mohli.
Myslím si, že zrovna tento úsek se za 2,5 sezony (u nás) nestihne, a na rozdíl od řady jiných úseků to zrovna tady bude oprávněné.
Ale rád se budu za 2,5 roku mýlit. 🙂
Myslím si, že zrovna tento úsek se za 2,5 sezony (u nás) nestíhá, a na rozdíl od řady jiných úseků, to zrovna tady bude oprávněné.
Ale rád se budu za 2,5 roku mýlit. 🙂
Tvl. co pak slováci a magyárzši něco postaví???? Proč to nedají Polské firmě, Poláci za 10 let 800 km dálnic..
Tvl. to je úvaha hodná páté cenové nebo novinek, tak se tam prosím zase vraťte.
Vy asi nevíte, že problém rychlosti výstavby dálnic není ve stavebních firmách, ale v legislativě, přístupu státu, jeho prioritách atd., že? Stavební firmy jsou až to poslední, co zpomaluje výstavbu. Nejprve musíte mít veškerá povolení, pak můžete stavět.
Souhlas, ale je tu ještě jedna věc, projektové chyby a tzv: Ostatní. Uvedu u D3 okolo ČB:- projektová chyba v technologii hloubeného tunelu Pohůrka, neevidovaná velká skládka odpadu, a dále zbytečné vedení dálnice okolo Vidova do svahu, kde se ukázalo, že hrozí zasypání dálnice, .a místo změny trasování, se projektani pustili do „opravy“ – – dokonalého přetvoření krajiny, které nemá obdoby, prostě byla by nutná fotografie nebo video, co zničili, a rok práce navíc. Prostě i po první chybě, se rozhodli chybu napravit další chybou, aby nemuseli přiznat, že trasování bylo nevhodné. Přitom Jihočeský kraj ničím nezdržoval, ponechal původní trasování… Číst vice »
Dovolím se zopakovat svoji výzvu: po roce 2030 nechat Radka Mátla a jeho tým stavět VRT. Je tak jistá šance, že se něco postaví.
Jste nepochopil. Nic se stavět samozřejmě nebude. To je jenom taková zástěrka, aby vypadalo, že SŽ něco dělá. Interní význam zkratky VRT je „Výmluva na rozpadající se tratě“.
Mínusující stále ještě věří na pohádky?
Pokud budou dotace z EU tak se rozhodne stavet bude. V pripade, ze by to financovani padlo, tak pak to nepredpokladam. Ale tvrdit, ze VRT nebude je v tuto chvili hovadina bez jekohokoliv opodstatneni.
Jenže dálnice se staví v trasování, o kterém se rozhodlo často ještě za komunistů, tedy v době, kdy do toho majítelé blízkých pozemků neměli co kecat. Když se tito majitelé (nebo noví majitelé) nyní soudí při samotné výstavbě, moc es v rukávu nemají, protože o tom, že jim za humny povede dálnice, ví už třeba 30 let, nebo o tom věděli při koupi pozemku. VRT je oproti tomu nový projekt na zelené louce, proti kterému se mnohem jednodušeji brání. Navíc VRT se ze své podstaty oproti dálnicím hůře vyhýbá kritickým lokalitám, kde to mohou zaříznout např. ekologové. Pak to celé… Číst vice »
To bude mrzení, pokud se stavět bude.
No proto píšu, co je třeba udělat, aby se stavět začalo.
1. Není kudy,
2. Není za co.
Navrhujete založit dceřinku „RSD – HSL“?
Kdyby si ŘSD uměle nanavyšovalo předpokládanou cenu, tak by to vůbec nenastalo. Smutné je že to nikomu nevadí a naopak to ještě brání a chválí je za to.
To opravdu nikomu nepřijde zvláštní že ŘSD dva roky vychází všechny stavby o 20-30% níž je jejich “ předpoklad“.
Např je nutné si uvědomit co vše se počítá z předpokládané ceny : bankovní záruky, reference, částky o které pak jde zvyšovat cenu v realizaci atd. a tímto defakto vylučují menší firmy, mnohem lepší je předpokládanou cenu ponizit a tím naopak pocty uchazečů zvýšit.
Podle počtu nesouhlasu jsem trefil přímo do černého. 😀
No spíše než trefa do černého to jen ukazuje absolutní neznalost v oboru stavebnictví..
Spíš to z vadí strany vypadá na neznalost zadávání veřejných zakázek a tvorby předpokládaných cen. Stavebnictví je obrovský obor se spoustou zadavatelů a pokud jeden z mnoha zadavatelů není schopný odhadnout předpokládanou cenu tak je chyba u něho.
Ne, opravdu tomu vůbec nerozumíte. Před pokračováním diskuze zde by to chtělo aspoň základní školení o tvorbě odhadu ceny díla. To, že jsou odhady cen před soutěžením dodavatelů vyšší ukazuje, že jsou započítány správně a dolů je tlačí právě konkurenční boj. a nepokřivené prostředí přípravy staveb ŘSD.
Do očí bijící ve srovnání s monopolizací staveb na dráze, kde jsou rozpočty nadhodnoceny s odůvodněním nutnosti použití jiného extra ceníku a ještě se v soutěži přihazuje.
Tak to je dobrej joke. Tak znova je vidět že vůbec netušíte jak se stanovuje předpokládaná cena. Pokud už loni byly ceny hluboko pod předpokládanou cenou, tak se tabulky na tuto cenu také upravily. Takže letos už by ty předpoklady už měly sedět, jenže oni jsou stále hluboko pod. Jestli to tedy půjde takto dolů tak brzo budeme v záporných číslech.
Prostě ŘSD ty ceny uměle nafukuje ať se vám ti líbí nebo ne.
A čímpak to nafukujou? Pumpičkou?
Jenom od začátku roku jsem dával dohromady 2 rozpočty. Ať mi přijde, kdo má zájem, ukázat, kde jsem je mohl nafouknout.
Soudit cokoli na základě počtu mínusů na veřejné diskusi, to už chce gigantického fištróna!
U nás na firmě to funguje tak, že máme nějakou částku na investice. Udělá se seznam projektů včetně předpokládané ceny a pak se během roku tyto akce realizují. V seznamu je více projektů než na kolik jsou peníze. Pokud se vysoutěží lepší cena, tak peníze zůstávají ve fondu ze kterého se realizují další projekty, které byly pod čarou, kvůli nedostatku peněz. Ale pokud se vysoutěží vyšší cena než odhad, tak se rozjede kolečko vyšetřování, dokazování, papírování a přezkum úplně všech akcí co jsou v realizaci, v plánech apod. Fakticky se vše zastaví a řeší se toto. Proto si dáváme na… Číst vice »
Ano, hra na „vypadá“… Divím se jen, že „průšvih“ nehrozí i za zbytečně velkou rezervu, která přece mohla být o to dříve využita na něco dalšího. Možná to bude další stupeň. 😉 (Ne, že bych tuhle pakárnu vůbec někomu tak či onak přál.)
Rezerva musí být do 25%, pak se zase rozjíždí mašinerie opačná. Proč je tak velká rezerva? Kdo kde udělal chybu? A zase přezkum. Kamarád na podobné pozici v jiné firmě má přezkum už u 10%. Je to o nastavení jednotlivých firem.
Jenže tady nejste ve firmě ale ve státním. Kde máte přesně alokované peníze na určitou stavbu. A dopravní stavby se platí systémem dotací ( ať uz evropských nbo národních) přes SFDI a nevycerpane peníze prostě propadnou nebo si je managementrozda na odmenach. A nikoliv že si je ušetříte na něco jiného, tak to opravdu nefunguje. A příští rok vám je ještě sníží s tím že je nejste stejně schopní vyčerpat.
ŘSD ale tvrdí, že ušetřené peníze používá na další stavby. A určitě si je management nerozdá na odměnách, to je takový hezký blábol….
ŘSD je nemůže používat na jiné stavby protože ty peníze nemá. Ty má SFDI a ŘSD je dostává až po proinvestovani. Chtělo by si to nejdříve zjistit jak funguje financování dopravních staveb v ČR, respektive i jinde v Evropě.
Tak proč předtím ty bláboly o rozkradení managementem? Prostě ty prachy zůstanou ležet na SFDI a opravdu se použijí na další stavbě. No a je po pohádce.
Ta cena je nastavená i s ohledem na určitou míru pravděpodobnosti, že při realizaci nedojde k jejímu překročení.
Systém je prostě nastaven tak, že je lepší mít alokovaných víc peněz, které pak zbydou, než řešit odkud vzít peníze když při stavbě dojde k překročení odhadu.
Při tak velkých stavbách se může přihodit leccos, a mít ve financování rezervy je rozumný.
Opravdu to tak není, jen je prostě velká konkurence a holt tabulkové ceny jsou vyšší než si dokáže firma nasmlouvat… Jinak zrovna tady byla nabídka Metrostavu se 70% odhadu velmi osamocená, proto se musela zkoumat neobvykle nízká cena. Celkem přišly 4 nabídky, další v pořadí byly v solidním odstupu (rozdíl o více než 1mld. Kč), konkrétně v poměrech 86%, 93% a 101% !!! Na druhou stranu Metrostavu hraje velmi do karet že staví sousední úsek do Kaplice nádraží
Konkurence je pořád stejná, veškeré tabulky vychází z cen z předchozího období, problém je když ty ceny začnete uměle navyšovat, což ŘSD běžně dělá. Ono předpokládaná cena se nesklada jen z tabulkový hodnot.
Co berete? Vždyť vy píšete úplný blbosti.
Ok tak mi teda řekněte jak vznikají ceníky jak OTSKP. tak ÚRS? Všechny ceníky vznikají na základě cen z předchozího období? Při stanovování předpokládaných cen se vychází z těchto ceníků, které se následně vynasobi předpokládaným inflacnim koeficientem, který určí zadavatel přičemž musí vzít vliv ekonomiky té stavby aby byla stále efektivní .
Pokud nepíšu pravdu tak můžete napsat vy jak si myslíte, že se stanovuje? Zatím jste nic nenapsal jen o všem tvrdíte že je to nesmysl.
Jinak ceníky jsou ke stažení zde: https://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/cenove-databaze/
Tady vidíte že na zeleznicich a silnicích se používají jiné ceníky.
Máte zde napsáno jak ceníky vznikají a jak je máte používat takže si to nejdříve nastudujte a až pak někoho osocujte že píše nesmysly.
Fakt nabízím pro různé zde diskutující exkurzi do práce, kterou dělám 35 leta a mám na ní dvě kulatá razítka. Se lvíčky.
Ale prosím vás. Zjistěte si konečně, kdo zpracovává naprosto závazný a nijak nezaměnitelný a neupravitelný podrobný položkový ceník prací pro příslušný rok a kdo podle něho připravuje odborný odhad ceny a kdo tento kontroluje. ŘSD to rozhodně není ani v jednom případě!
Já si taky navyšuju rozpočet na IT. Pak to jde na schválení a korporát mi to o 20-30% sníží. A je to v poho, protože dostanu přesně to, co jsem chtěl 😉 Jasně, tady je to něco jiného, ale aspoň se potom dostane peněz i na projekty, které byly odsunuty, protože na ně původně nebylo
ŘSD musí počítat s ceníkovými cenami materiálů, prací, strojů apod. Nemůže předjímat, že některý dodavatel má třeba vlastní lom na kámen nebo poblíž vlastní betonárnu nebo uspoří, protože buduje navazující úsek, a nebo má většinu strojů funkčních, ale jsou krátce účetně odepsané. Tohle všechno se v nabízené ceně promítá plus samozřejmě konkurenční boj. Dá se předpokládat, že ke snížení ceny dojde, ale zadavatel nemůže tušit k jakému, tudíž musí počítat s cenami beze slev. A ty ušetřené peníze nemizí, jen se díky nim může zahájit další akce, která byla v zásobníku pod čarou a nevědělo se, jestli jí bude z… Číst vice »
Člověče, vždyť vy píšete úplně z cesty!
Když už se náhodou nesoudí ekologové, vlastníci pozemků ani neúspěšní uchazeči, tak stavbu zablokuje ještě aspoň ŘSD :-/
Chápu že jde o velké peníze a je potřeba to brát zodpovědně, ale stavby se zdržují fakt už kvůli úplně všemu. Když už se tohle musí zkoumat, tak by ty podklady, podle kterých to ŘSD zkoumalo, mohly být povinně součástí nabídky (třeba jen v případech, kdy jde cena o X % dolů oproti odhadu). Aby se nemuselo zkoumat, ale jen zkontrolovat údaje a rozhodnout.
Ale tak to uplně není. Ono to ŘSD zkoumalo krátce, ale to sdružení společností si stěžovalo u ÚOHS a ten má lhůty k vyřizování. Mezitím ŘSD rozhodlo, ale nemohlo s tím nic dělat, protože běželo řízení u ÚOHS. V podstatě si to zbrzdil budoucí realizátor sám. Pěkně vysvětleno v podcastu ředitele ŘSD: https://www.rsd.cz/-/podcast-s-gener%C3%A1ln%C3%ADm-%C5%99editelem-%C5%98sd-%C3%9A%C5%99ad-pro-ochranu-hospod%C3%A1%C5%99sk%C3%A9-sout%C4%9B%C5%BEe
Nerozumím, co jste chtěl sdělit. Zkomplikoval to samotný uchazeč, který se ohradil.
A předpokládám, že uchazeč odhad Řsd (oficiálně) nezná, takže toto zjednodušení možné není.
Odhad ceny je běžnou součástí zadávací dokumentace, jinak by ji nevěděli ani novináři.
Aha, tak to se omlouvám za mystifikaci.
Neomlouvejte se. Míření je úplně mimo.
Odhad ceny soutěžící nezná a nesmí znát. Naceněný soupis prací není součástí zadávací dokumentace, ale slouží pouze pro potřeby investora, aby mohl porovnat nabídku, zda někde uchazeč nevyplnil nesplnitelné. To jsou ty dodatečně řešené nezvykle nízko naceněné práce.
—
Součástí zadávací dokumentace, která se dostane do ruky soutěžícímu je prázdný nenaceněný soupis prací.
—
Novináři a my všichni s nimi známe odhad ceny až po otevření obálek a zveřejnění vítěze. Druhá možnost je samozřejmě nahlédnout do předchozí dokumentace pro stavební povolení, která je veřejně přístupná. Ale cena se může během přípravy zadávací dokumentace výrazně změnit.
Mi roads stále nemá zákaz?
Naopak v červnu vyprší trest i Metrostavu.
nebude to až v roce 2025?
Nabídku za dvojnásobek odhadu by nikdo nezkoumal, ale 70% je podezřelých…
Tak by bylo krátkozraké přiklepnout to tomu nejlevnějšímu a pak až ze stavby uteče, protože zjistí, že se to za vysoutěženou nízkou cenu opravdu nedá postavit, vypsat nové výběrko, do kterého se vám pohrne „spousta“ uchazečů (protože kdoví, co tam ti umělci s tou spodní stavbu za ty prachy udělali a co za sajrajt do ní zapracovali, aby ušetřili), takže nový geoprůzkum (abyste věděli, co můžete po novém staviteli chtít a co mu můžete předložit), zdržení nebude menší než rok, a samozřejmě vyšší cena. To, že můžete nějaké sankce po původním zhotoviteli požadovat, to běží vedle. Ale stavba vám stojí… Číst vice »
Jenom tak namátkou, kolik staveb ŘSD postihl ten váš útěk dodavatele?
Reko D1 na Vysočině a problémy byly podle mě i na D3, kde utekl člen konsorcia. Omlouvám se za připadné nepřesnosti, lovím to narychlo z hlavy.
Proto že to jsoz mizivé počty, považuji obezřetný přístup za správný.
A co je na tom divného , když vidím něco o mnohem levnějšího než obvykle tak siten výrobek také mnohem více kontroluju a hledá vady, které tu cenu snížily. Pokud je něco dražší než čekám, tak si to maximálně nekoupím protože na to nemám, ale podrobně nekontroluji stav toho výrobku.
Vy jste ještě neviděl výrobek, co byl nekvalitní, i když byl drahý?
No když přijde více nabídek řekněme v rozmezí 70-75% (což je u některých staveb běžné, tak se to tolik nezkoumá, ale tady přišly celkem 4 nabídky v následujících poměrech k odhadu: 70%, 86%, 93% a 101%. Vzhledem k velkému rozdílu mezi prvním a druhým se to muselo zkoumat pro neobvykle nízkou nabídku
Já myslím, že 200% by určitě někdo zkoumal, protože jednak na to nebudete mít peníze a pak někdo totálně ustřelil a otázkou je proč a nebo udělal chybu…
Jako ta sranda s uhos je dobrej bizár, ale tak na druhou stranu už se tahle cestička prošlapala a příště už to rozhodnutí uhos-u snad padne hned.
Co je bizár? To, že si stěžovaly, nebo že stížnost je nepřípustná?
Že to rsd prozkoumala relativně rychle, ale že uhos to s jejich lhůtama docela natáhnul. Předpokládám že už na to měli připravený výrobní prostředky a jenom si to o půl roku natáhli…
konečně nějaký posun za ty roky.