Poslední úsek D1 má postavit Strabag s Doprastavem a IDS, ŘSD u Přerova čeká na rozklad
Výběr vítěze přichází v době, kdy se řeší kvůli ruskému spolumajiteli účast Strabagu ve veřejných zakázkách.
Sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc je zatím nejblíže stavbě posledního úseku dálnice D1 Říkovice – Přerov. Hodnotící komise vybrala konsorcium, které přišlo s cenou 6,922 miliardy, jako vítěze soutěže. Běží ještě lhůty na odvolání. Na twitteru o tom informoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Jde o největší dálniční zakázku za posledních deset let. Stavební firmy měly na podání nabídky téměř rok, soutěž s odhadovanou cenou 6,75 miliardy korun vypsalo ŘSD předloni těsně před Vánoci. Opakovaně ale posouvalo termín na podání nabídky. Sdružení vedené Strabagem nabídlo nejnižší cenu.
Výběr Strabagu přichází v době, kdy se obecně řeší účast této společnosti ve veřejných zakázkách. Minoritní podíl ve firmě totiž drží ruský miliardář Oleg Děripaska. „Strabag přistoupil k několika krokům, aby pana Děripasku maximálně odstavil. Dostali jsem garanci, že nedosáhne na dividendu, čímž zjednodušeně řečeno nedosáhne na žádné finance například z veřejných zakázek. Zároveň bude mít pan Děripaska zamezený prostor ve vedoucích orgánech,“ uved Mátl.
Dlouho odkládaná stavba nemá zatím pravomocné stavební povolení, běží rozklad u ministerstva dopravy. Povolování kromě úřadů zaměstnává i soudy. V únoru například Nejvyšší správní soud nevyhověl kasační stížnosti několika spolků.
ŘSD v informačním letáku stavby uvádí, že chce stavbu zahájit letos. Hotovo má být v roce 2025. Celkem 10,1 kilometru dlouhý úsek je posledním, který chybí k dokončení D1. Kvůli jeho neexistenci je dlouhodobě zahlcen Přerov tranzitní dopravou.