Letecké společnosti Letectví

Poslední tečka za jumby v barvách British Airways. 747 přelétl pár kilometrů, čeká ho muzeum

Přílet Boeingu 747-400 na letiště St. Athan. Foto: British Airways
Přílet Boeingu 747-400 na letiště St. Athan. Foto: British Airways
Letadlo na rozdíl od jiných strojů nečeká sešrotování, zůstane zachováno pro další generace.

Letecká společnost British Airways včera udělala definitivní tečku za padesátiletou érou letadel Boeing 747 ve své flotile. V pátek se vydal na poslední let Boeing 747-400 registrace G-BYGC. Šlo současně o zřejmě jeho nejkratší trasu v historii: letěl z Cardiffu na 6,5 kilometrů vzdálené letiště St. Athan.

To je sice častým cílem letadel určených ke šrotaci (skončily zde například Airbusy A319 Českých aerolinií), Boeing 747 zde ale čeká uctivější zacházení. Firma eCube Solutions ho zde zachová jako památku pro další generace.

Jde o další jumbo, které se podařilo zachránit před šrotací. Jeden ze strojů bude sloužit jako filmová kulisa, jiný bude pronajímán pro konference.

British Airways bývaly největším provozovatelem Boeingů 747 na světě, postupně je začali vyřazovat kvůli nástupu úspornějších modelů. Vyřazení těchto letadel ještě urychlila pandemie koronaviru.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

A také tam je vidět L 39 albatros.

Jouda

Mám dotaz pro znalé, letadla která se podaří zachránit do budoucna jako exponáty, jedná se pak již trvale jen jako o neprovozní stroje, nebo se i v některých případech zachovávají jako provozní pro občasné lety například v rámci nějakých oslav a pod ? Zkrátka zda li je to jako například v případě historických lokomotiv, nebo to prostě třeba z legislativních důvodů není možné ?? Zkrátka je li reálné, že i třeba za 20 let budou někde po světě takto zachovaná dvě, tři Jumba..

VíKo

Aby letadla byla letuschopná i v případě takových odstávek, je potřeba vynaložit dost peněz. Jen údržba v pdobě náplní, které přirozeně degenrují, včetně teoreticky nevypuštěného paliva. Hydraulické hadice… všechno, co má tendence v čase degenerovat se musí udržovat v kondinci a to je hodně drahé, když to letadlo jen sedí. Ale ne nemožné. Myslím ale, že investice se do takového letadla moc nevyplatí. Naštěstí v Cargu je 747 zatím nenahraditelné. Takže v této vrzi 747 uvidíme ještě dlouho. Doufám.

Jouda

Tak nějak jsem si to myslel, že to bude problém hlavně peněz.

Kuba

Hned na začátku videa, jde vidět trsátko ČSA na ocasu.

Jakub

Je vidět i OK-NEP – wow prague

Tomáš

Byly tam tři letadla v barvách ČSA, myslím si že to bylo OK-NEO, OK-NEN a OK-NEP

Partneři

Škoda transportation