Poslední Eso s ETCS. České dráhy převzaly 67. lokomotivu se zpětně doplněným zabezpečovačem
Poslední lokomotiva 362 s retrofitem ETCS. Foto: Škoda Group
Rozsahem jde o jednu z největších zakázek na takzvaný retrofit.
Rozsahem jde o jednu z největších zakázek na takzvaný retrofit.
Jsem rád že se s těmito lokomotivami počítá i nadále.Jsou to kvalitní stroje
162 WTB asi není správně…
Je to správně. Jsou to lokomotivy, které jsou určené pro vozbu s řídícími vozy „Sysel“.
Tak doufejme, že správně umístili anténu.
Troufám si tvrdit, že na lokomtivách problém nebude. Problém je u nízkopodlažních jednotek. A je otázka, zda-li zcela náhodně nebo se to týká několika konkrétních jednotek, které mají jinak anténu či jiný díl oproti ostatním jednotkám.
Ale není, minimálně u těch homologovaných. Problém je nepokrytí pár úseků signálem. A občas zastaví i sprželí Vectron.
Troufám si tvrdit, že problém je stejný na jednotkách i lokomotivách. Tedy žádný. Problém je na stacionárkách (na straně SŽ). Jednotky i lokomotivy, ať už retrofity (esa), či novoty (vectrony), trpí na zásahy stejně. Všechny jednotky i lokomotivy prošly stejnými testy kompatibility na okruhu a vyhovují. A u těch stejných vectronů, které na západě žádný problém nemají, při testovacích jízdách na Uničovce (nebo např. než se vyloučil úsek Olomouc – Červenka zastavilo to zde i již aktivované Vectrony na EC) dochází k nouzovému zastavení pro ztrátu popisu tratě. Antény jsou jen mediální masáž Zkázy Železnic, alá #mynic.
Problém je, že anténa musí kolem sebe mít volný rádius 360° do všech polosfér, a to jaksi mnohdy výrobci vozidel nechápu, když například velmi často umístí anténu jako „čelní růžek nosorožce“ nad čelní okno a pak se diví – viz řídící vůz níže:
https://www.zeleznicni-magazin.cz/resources/news/1026/1024x0_push-86-72-002-s-380.016.jpg
A nebo ji nesmyslně strkají někam na střechu vozidla mezi dva trakční kontejnery nebo ji narvou někam ke klimatizační jednotce.
Až se to naučí, že 360° je prostě opravdu na všechny strany a ne pouze do jedné čelní polosféry, tak to pak to jako zázrakem začne všechno všechno konečně správně fungovat:-))
Takže jediné možné umístění je na vrch sběrače, nebo jak toto interpretovat, pane Gavenda?
Na nejvyšší pevné místo na stroji?
Jako třeba na trakční kontejnery? Tak, že bysme třeba zvedli kvůli ETCS trakční vedení, aby nám tam ty antény vlezly?
Dobrý den, nejsem z oboru, ale absolutne nechapu tu cenu. Cidla, komunikacni zarizeni, ridici jednotka a asi dalsi, co me nenapada… Opravdu za cca 14 mil/ks je ta cena relevantni? Nebo na tyto prace ma opravneni par vyvolených a tomu pak odpovida cena?
Myslíte si, že se platí pouze za materiál? Pracovní doba, montáž, dokumentace, schválení, zkoušky, ručení je zdarma?
Cena odpovídá zájmu, který je vytvořen časovou tísní.
Stejný princip, jako u dynamické tvorby ceny jízdného.
Jde taky o to, že ETCS se musí integrovat s dalšími systémy vozidla z nichž některé podléhají bezpečnostním certifikacím (např. brzdy). Takže krom toho, že musí vzniknout projekt jak to udělat (+ jeho schválení) musí se předpokládám po instalaci udělat recertifikace systémů, do kterých bylo zasáhnuto. Nic z toho nebude zrovna levná věc. Náklady na tyhle etapy (projekt, zkoušky, certifikace, …) se pak musí rozpočítat na počet vozidel, která se osazují. Proto pro některá vozidla, kterých je malý počet vychází dodělávka ETCS jako neekonomická. V minulosti se řešil i problém, že některé jednotky, kterých je relativně hodně, se postupně vyráběly… Číst vice »
Jak psali ostatní, má to více faktorů:
Jedna věc je složitost zástavby do vozidla, u kterého se s něčím podobným při vývoji nepočítalo. Prakticky se ta integrace musela znovu naprojektovat a napojit dnešní technologie na něco, co vývojově pochází z přelomu 70. a 80. let.
No a pak je tu samozřejmě velmi omezená konkurence firem, které jsou schopny a ochotny do toho jít, a tak si mohou říct prakticky libovolnou cenu.
Obecné vzato je ale retrofit často nákladnější než úplně nová věc, kde už dá všechno navrhnout jako celek.
S tou zástavbou – u některých vozidel výrobci tvrdili, že jsou připravená (třeba 380). U těch by to mělo být hlavně zapojení bazmeku do slotu, pár detailů jako digitachometr to má.
A ta konkurence ano, je omezená. Tlakem na výhradní provoz, nutnost retrofitu i do párovek. A výrobci kapacitu zvyšovat nepotřebují, ode dne započetí výhradního provozu se zase bude mobilka ETCS dávat jenom do nových lokomotiv.
Větší zábava je to, že ta cena té krabice je vyšší než je hodnota té lokomotivy. Daňový poplatník to opět zatáhne.
Za relevantni odpovědi dekuji, mam v tom jasněji…
Leta letoucí dodávají drážním firmám cokoliv jen vyvolení, co dobře platí do správných kapes, jen není slušné o tom mluvit.
A skutečně nejde jen o ČD dodávám pro hnidopichy.
Vcelku by mne zajimal podíl ČD Telematiky na těchto pracích. Instalujeme to Škoda či ČMŽO, zařízení dodává a oživuje AŽD.
ČD Telematika je pouze jakýsi prostřeník. Před časem jsem od nich dostal nabídku na pozici „architekta ETCS“. Nabídka zněla lákavě tak jsem si dohodl pohovor. Pohovor dopadl tak, že pozice by byla jen adminitrační, kdy bych kontroloval stavy jednotlivých zakázek na ETCS jestli subdodavatelé (Škoda, ČMŽO, AŽD, ALSTOM atp.) stíhají svoje věci včas, a když ne, tak na ně patřičně tlačit aby to všechno bylo. Prektickou částí by pak bylo při oživování být na místě a pomáhat s oživováním. Jakmile by došly projekty na ETCS (po cca 3 letech neboli po 2025), tak se jen stát údržbářem a měnit díly.… Číst vice »
A bylo nutné brát OBU za každou cenu právě od Alstomu? Kdo rozhoduje o tom, jaká bude vůbec použita? Ovlivní to zákazník?
Cena, objem zakázky, termín a schopnost dodávek, podpora, zkušenosti, návaznost na STM (LS,SHP,…), homologované řešení… je tam vícero vyhodnocovacích kritérií… A k zákazníkovi: Co si napíše, to dostane, ale musí mít vybrat z čeho. Je pak na jeho volbě, co si napíše jako podmínky. Neméně je důležité, kdo se do takového tenderu zapojí… pak může být problém si vybrat z jednoho přihlášeného..
Tak jak píše Xarex. Víceméně pro naše národní specifika se vlastně musí zajit např. Škoda/AŽD ale výrobců OBU za tak moc není a pro většinu jsou zakázky pro 40 zařízení „pod jejich úroveň“, takže buď nabídku vůbec nepošlou, nebo za opravdu vysokou cenu.
A tady do toho vstupuje ČD Telematika, která se přihlásí s nějakou cenou a zastřešuje nákupy u subdodavatelů (OBU od Alstomu, zapojení u CMŽO atp. a dají z toho dohromady to co chce zákazník) Bohužel s tím spěchem u nás toho ČD Telematika dokázala 100% využít.
Ok, chápu. Super a díky oběma za vysvětlení . 👍
Pojal jsme myšlenku do procesu vstoupit za obsluhující personál, protože některé zástavby odporují ergonomii, logice obsluhy, jednotnosti, komfortu a efektivitě aj. Ale je to asi nerealizovatelná myšlenka… ☹️
Tohle je samozřejmě možné. Jsou dopravci, u kterých se retrofity umisťují třeba na třikrát, než se najde to přesné místo kde to strojvedoucím vyhovuje. Nebo jsem i zažil že dřívě objednaný velký dotykový displej byl po první zástavbě vyměněn za menší nedotykový (stejný jako na 362 vpravo nahoře na pultu) protože zástupci strojvedoucích přišli s celkem dobře popsanými nevýhodami a zákazník nakonec uznal, že pro displej nemá takové využití, jaké plánoval a tento vyměnil. Jenže v obou pířpadech se bavíme o Švýcarsku…. Při soudném zaměstanavateli a velikosti řady, by to mohlo jít i u nás jenže… Jediný problém by mohl… Číst vice »
Díky za reakci. Zkusím možnosti ale reálnému zájmu protistrany moc nevěřím…
V drtivé většině případů to končí tak, že se sejdeme, vyslechnou naše argumenty, uznané pokrývají hlavou, uznají je jako oprávněné a… Tím celá věc končí….
Je to (žel) tím, že o fungování mnohých celků rozhodují úředníci, kteří celek, o kterém rozhodují, nikdy nepoznali z pracovního hlediska a nemohu mít tedy ponětí o tom, o čem rozhodují. Ale toto samozřejmě neplatí jen na železnici… ☹️🤷
Jojo, najít opravdu dobrého zaměstnavatele a ještě k tomu i dobrého šéfa je věc k nezaplacení.
Z těchto OBU se nejsnáze sundává samolepka Alstom a lepí na její místo samolepka AŽD.
Výrobců ETCS po Evropě opravdu moc není a jsou to v podstatě jen výrobci nových vozidel, kteří logicky nemají zájem na prodlužování životnosti starších vozidel.