Infrastruktura Silnice

Poslední dva roky lepení dálničních známek. Vláda schválila přechod na elektronické

Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy
Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy

Roky debat o zavedení elektronických dálničních známek se blíží ke konci. Vláda dnes schválila novelu zákona o pozemních komunikacích, která putuje do Poslanecké sněmovny. Podle ministerstva dopravy by systém fungující již několik let v Maďarsku či na Slovensku měl začít fungovat od roku 2021. Roční kupon bude i nadále stát 1 500 korun, horní limit se nezvýší.

Řidič zaregistruje přes internet nebo v mobilní aplikaci registrační značku vozidla, zaplatí a už nemusí lepit známku na čelní sklo. Počítáme i s tím, že poplatek půjde uhradit i na vybraných distribučních místech, kde si dneska řidiči kupony kupují. Ušetříme tím až sto milionů korun za tisk a distribuci klasických známek,“ dodává ministr dopravy Dan Ťok.

Řidiči vozidel do 3,5 tuny budou mít na výběr mezi on-line platbou a nákupem na prodejním místě, papírové kupony úplně skončí. Vlastník vozu si zaregistruje přes e-shop registrační značku, zaplatí a může jezdit. Kupovat bude možné stejně jako dnes desetidenní, měsíční a roční kupóny.

Kontrolu zaplacení dálničního poplatku bude i nadále provádět jako doposud celní správa a policie. Využívat k tomu bude několik stálých nebo mobilních kamer. Platby bude evidovat informační systém ve správě Státního fondu dopravní infrastruktury.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

No to jsem zvědav, jestli opravdu stát něco ušetří.

Standa
Host
Standa

Bránilo by v případě el.myta něco tomu kupovat dálniční známku ne na rok, ale na 365 dní?
Eventuálně zavést více variant platnosti?

R.L.m.
Host
R.L.m.

By mne zajímala možnost využití stávajícího mýtného systému pro auta nad 3,5t pro výkonové zpoplatnění aut pod 3,5t. Co si budem povídat, jsou tací, pro něž je cena ročního kupónu v poměru k nájezdu km po dálnicích směšná a takoví by si přece zasloužili, aby těch dálnic bylo co nejvíce (, protože jim obvykle extrémně šetří (jejich velmi cenný) čas). Na druhé straně jsou tací, co s prominutím „brečí“, že po dálnicích jezdí jen pár km (denně) a jsou kvůli nim nezpoplatněné úseky. Při vhodně zvolené ceně za km … (Jaké?) … Výhodu také vidím v tom, že by to… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Zajímavé téma, tak další fakta do pranice. Jeden kamion „ojede“ dálnici jako několik desítek tisíc osobních automobilů. Platily by tak kamióny 10000násobné mýto ve srovnání s osobními auty? Pokud ne – soudil by se někdo, že je znevýhodněn? Nebo by se jen nadávalo v hospodě? 😉

Jen tak
Host
Jen tak

Jeden kamion .. . ojede dálnici jako několik desítek tisíc osobních automobilů…

Jste si jist, že jste se … nespletl? 🙂

R.L.m.
Host
R.L.m.

Výše mýta resp. jeho poměr mezi jednotlivými druhy vozidel je další / jiné téma. Jedním faktorem je rozhodně míra opotřebení komunikace (např. vyjeté „koleje“jsou asi vždy od „velkých“ vozidel), ale dalším faktorem je „zabrané místo“ na komunikaci u jedoucího vozidla a tady ten poměr bude zjevně diametrálně jiný. :o)

AAA
Host
AAA

Pokud někdo denně dojíždí třeba 20 – 30 km po dálnici do většího města, tomu je asi úplně šumák že za jeho mýto dostaví kus dálnice na druhém konci republiky. Akorát se tím totálně zabije mobilita pracovní síly.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Ano, souhlasím. Tak doplním, že také je možné investovat i do („zkvalitnění“ =) údržby, případně patřičnému dimenzování (rozšíření) stávajících úseků. :o)

Standa
Host
Standa

Mýto od kilometru byste fakt platit nechtěl. Pro lidi jezdící jen nějaký krátký úsek denně by byla vhodnější dálniční známka jen na určitou dálnici ( Já potřebuji například jen D1 v useku Jihlava – Praha + D11 do Hradce ,príležitostně jednou za rok D2/ D5).
V systému elektronického mýta by to neměl být problém.

R.L.m.
Host
R.L.m.

:o) … Asi nej by bylo bez zpoplatnění, ale jinak já osobně systémově preferuji výnokoné zpoplatnění před časovým.*) Ale reálně se nelze vyjádřit, když nejsou známé přesné (finanční) parametry. Když by výkonový systém byl akceptovatelný pro drtivou většinu, tak bych s tím skoro jistě neměl problém ani já. ;o)

*) Ze zahraničí vidím jako problém především zdržení (hlavně v kolonách) při placení na mýtnicích. A pokud bych tam byl často či jezdil denně, tak samozřejmě cenu mýtného. Ale zas postavit „legrace“ jako Brenner autobahn, v IT A1 zvláště ve „variante Vallico“ prostě něco stojí., atd.

Martin Hájek
Host
Martin Hájek

Zavést ten drahej hnus co v Chorvatsku nebo be Francii? Fuj…

AAA
Host
AAA

Horní limit byl navrhován na 2000 Kč. Ťok se sice dušuje že to neznamená hned zdražení. No, možná hned první rok ne….

„Nechystáme se zdražovat dálniční známky. Limit se sice upravuje, ale není to proto, že bychom chtěli zdražovat,“ řekl ministr dopravy Ťok a dodal, že by dálniční známka stála stejně jako dosud.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/elektronicke-dalnicni-znamky-tok-doprava.A190204_154727_ekonomika_kop

Rossec
Host
Rossec

Chlubí se někdo někde tím kolik miliónů bude stát zahájení a provoz elektronického systému oproti tisku a distribuci kupónů? A el. krabičky si budou muset řidiči koupit na zálohu? tzn. půjčit zdarma peníze provozovateli systému.

Pavel
Host
Pavel

Žádné krabičky nebudou, přečtěte si to ještě jednou.

Rossec
Host
Rossec

Omluva, já to nedočetl…

Poudy
Host
Poudy

Tak proč tady blekotáte? Číst mi smrdí ale hlavně hurá vyplodit hate!

AAA
Host
AAA

je ovšem pravda že před pár lety byly krabičky navrhovány

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pokud bude známka elektronická, není důvod, aby stála více než elektronická na Slovensku nebo vylepovaná v Rakousku. Cena České dálniční známky je v porovnání s okolními státy dlouhodobě přemrštěná. Souhlasím i s názorem, že prodávat v době elektronické měsíční a týdenní známky, když by se daly prodávat i denní je anachronismus. Je to stejné, jako by se s mobilem lezlo do telefonní budky.

petr.r
Host
petr.r

když se podíváme na slovensko, tak ano, máme drahou, ale když někdo tahá vozík a součet je nad 3,5tuny, tak ji máme levnější.

Pavel
Host
Pavel

A hodinové byste nechtěl? Nebo co takhle rovnou po minutách? Jsem dlouhodobě vskutku konsternován českými fňukači, co nemají 1500 na známku, ale každej den lahváče a krabku cigaret, na to je peněz dycky dost.

...
Host
...

Nalepená známka na skle narozdíl od toho lahváče žádným způsobem nezvyšuje dotyčnému kvalitu života (snad jen, že si nemusí tolik dávat pozor na hlídkující celníky). Je to daň jako každá jiná, čili peníze spláchnuté do kanálu.

Hasler
Host
Hasler

Každému zvyšuje kvalitu života něco jiného… Pro Vás lahváč, pro mne třeba ta dálniční známka za kterou mohu v klidu na výlet kamkoli po republice a nemusím sedět s rukou v rozkroku s lahváčem u fotbalu. Každému je vhodné něco jiného.. Pro mne to rozhodně nejsou splachnuté peníze. Rozhodně míň, jak lahváč…

petr.r
Host
petr.r

myslel jsem, že to bude mět na starosti SkyToll cz jak bude mět mýto a bude to jak na slovensku, nevím proč do toho motají celníky a ty jejich ještě neobjasněný náhrady na kontrolní vozidla, která nekontrolují- jsou to ty vw s tou trubkovou anténou. V minulým článku bylo, že stím pomáhají rakušané, proč? Když nás xx let okrádali.

Gogo
Host
Gogo

Proč se nevyužije té elektronizace k tomu aby šlo koupit třeba i jen jeden den? Dejme tomu třeba 10 Kč na den krát počet dní které potřebuji, určitě by za těchto podmínek dálnice využili i ti kteří se dnes dálnicím vyhýbají protože nehodlají platit za deset dní když jedou ráno tam a odpoledne zpět, měsíční a roční samozřejmě nechat ale s volitelným prvním dnem platnosti.

Michal
Host
Michal

To jsou hodně naivní dotazy… stát si potřebuje nakrást, no. Takhle by půlka lidí zaplatila pár dní a příjmy by šly o třetinu níž…

Jen tak
Host
Jen tak

Cim ten stat krade?

petr.r
Host
petr.r

roční bude platit rok, aspoň si to myslím podle okolních zemí.

Poudy
Host
Poudy

Tak ono ve výsledku těch 1500 korun není zase tak moc. Kdo potřebuje jet jeden dva dny v roce, tak to vezme po staré a má to, těch pár cest si roka asi takový člověk vydrží.

Gogo
Host
Gogo

Jen že těch jednodeňáků bude asi dost, viz. např. stará poděbradská, a navíc lidé bydlící u těchto starých silnic by si určitě oddechly.

Partneři



CSCARGO
RSD