Poslední den „rakví“ na R14. Zaměstnanci ČD umístili do vlaků parte, poukazují na amatérismus Arrivy
České dráhy dnes vypraví poslední rychlíky na trasách z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic. Poprvé v historii na
České dráhy dnes vypraví poslední rychlíky na trasách z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic. Poprvé v historii na této trase začne jezdit jiný dopravce. Provoz od zítřka přebírá Arriva vlaky.
Na cestující ve vlacích i některých stanicích čeká dnes ale netradiční výzdoba. Neznámý autor označený jako zaměstnanci ČD se v textu loučí s cestujícími. Výběr Arrivy označuje za „podivné a nepříjemné okolnosti“.
„Nejedná se o tiskový materiál společnosti České dráhy. Logo ČD bylo použito bez souhlasu bez souhlasu s jeho užitím,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. V textu se autor pouští i do společnosti Arriva vlaky. Uvádí, že služby Českých drah „vystřídá amatérismus a neznalost“. V textu vyjadřují naději, že se potkají s cestujícími v „lepších politických časech“.
Proti výběru Arrivy od počátku bojují hlavně odboráři v čele s Jindřichem Berounským. Výběr řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který dosud nerozhodl. I kvůli tomu ministerstvo dopravy uzavřelo s Arrivou zatím jen dvouletou smlouvu. Ministerstvo dopravy vybralo Arrivu proto, že nabídla o 24 % nižší cenu než České dráhy.
Nepotřebné vozy 843 půjdou do jiných krajů
Pro České dráhy znamená konec na lince R14 uvolnění motorových vozů 843 (přezdívané rakve) a přípojných vozů. Část z nich by měla být převedena do Královéhradeckého a Olomouckého kraje.
Neznámý autor v textu parte nezmiňuje jiné skutečnosti, které by mohly cestující zajímat. Podstatně dříve měla na trase jezdit modernější vozidla. V roce 2005 vypsalo ministerstvo na provoz linky z Liberce do Pardubic soutěž, ve které nabídla společnost Connex nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro. Zakázku ale vyhrály České dráhy, které nabídly výrazně podnákladovou cenu a udržely se tak na trati i za cenu ztrát dalších deset let. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže později označil chování Českých drah jako protizákonné a pokutoval dopravce částkou 275 milionů korun. K rozhodnutí o podnákladové nabídce došlo v době, kdy osobní dopravu Českých drah vedl Jiří Kolář, současný ředitel Drážního úřadu.