umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Potvrzeno. ČD musí zaplatit 275 milionů korun za predátorské ceny

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad Českých drah proti prvoinstančnímu verdiktu, v kterém dopravce pokutoval za zneužití dominantního postavení v případu rychlíků Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Jde o pozůstatek rozhodnutí vedení Josefa Bazaly z roku 2005.

Konečná výše pokuty za protisoutěžní jednání činí 274, 797 milionu korun. O rozhodnutí dnes informoval ÚOHS v tiskové zprávě. České dráhy v roce 2005 nabídly z obav před vstupem konkurence ceny, které odpovídaly spíše autobusové dopravě. „Společnost zneužila své dominantní postavení v souvislosti se zadávacími řízeními na provozování dálkové drážní osobní dopravy na tratích Plzeň – Most a Pardubice – Liberec, když předložila Ministerstvu dopravy nabídky s nepřiměřeně nízkou výší prokazatelné ztráty,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.

České dráhy doplácí na rozhodnutí vedení z roku 2005, kdy firmu vedl Josef Bazala. Ministerstvo dopravy se v roce 2005 rozhodlo zkusit poprvé vysoutěžit provoz rychlíků. O byznys dálkových vlaků v objednávce státu měl tehdy zájem Viamont a Connex česká železniční.  Soutěže o zmíněné tratě byly vůbec první (a na dlouho poslední), které stát vypsal. Dráhy nabídly své služby za 36 korun na vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a  17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.

„Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály, a poté začal poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl ÚOHS.

Podle ÚOHS šlo o uplatňování zakázaných predátorských cen, kdy si dominant způsobuje ztrátu za účelem uzavření trhu nebo vytlačení konkurence z trhu. „V konečném důsledku došlo i k možné újmě spotřebitelů a současně potenciálnímu ovlivnění obchodu mezi členskými státy při poskytování služeb dálkové osobní železniční přepravy,“ tvrdí ÚOHS v prohlášení. Namísto jednotek Siemens Desiro, které tehdy nabízel Connex, zůstaly na trase dosud motorové jednotky řady 843.

Rafaj částečně snížil Českým drahám pokutu z 368 na 275 milionů korun. „V prvostupňovém rozhodnutí nebyla zohledněna různá míra závažnosti dopadů jednání na obchod mezi členskými státy a na trh národní, což se projevilo tím, že základní částka pokuty byla za všechny delikty spáchané v souběhu navyšována stejně přísně. Pokuta tedy byla odpovídajícím způsobem upravena,“ napsal ÚOHS v tiskové zprávě.

Na konci roku 2017 tehdejší předseda představenstva Jozef Bazala uvedl, že nevidí pokutu pro České dráhy jako svůj problém, podle něj by se měly České dráhy odvolat. „Nespadalo to do mých kompetencí, není to můj problém. Podepisoval jsem jen podklady připravené náměstkem pro osobní dopravu,“ řekl Bazala, který je pod smlouvou podepsaný. Náměstkem byl tehdy současný ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Ten uvedl, že si na případ už nevzpomíná. Kolář se aktuálně hlásí na post v představenstva Českých drah.

České dráhy se chystají kvůli verdiktu obrátit na soud. „Jedná se o 14 let starou záležitost. České dráhy mají nadále za to, že rozhodnutí trpí řadou vad, mimo jiné je založeno na nesprávném právním posouzení věci a nesprávných   skutkových zjištěních ekonomické povahy, proto budou proti rozhodnutí v zákonné lhůtě podávat správní žalobu s návrhem na přiznání odkladného účinku žaloby,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bufik

On Ing. Kolář má vůbec špatnou paměť. A také selektivní. Na své vlastní průšvihy si nepamatuje, zato si moc dobře pamatuje, kdo mu k čemu pomohl.

Anonymni Petr

Tak mě napadá… Nejezdí JHMD za podnákladové ceny? Dal bych jim pokutu. :))

Divočák

neřešte 2005, řešte ten dotační marast od loňska.. Kluci s mobilem za 30k ( nic proti nim) jezdí pařit za veřejný prachy do vedlejšího města atd atd..

Anonym

To ještě není promlčené? Nechápu, to se fakt může stát jen u nás…

Tronda

Jakože se to mělo promlčet, aby z toho jedinná správná dráha vyklouzla?

Sacrebleu

Co že je to ten Connex? Joooo to je ta firma co před lety jezdila půl roku o sobotách z Reichenbergu do velkého City nad Sprévou. A kdeže jí je teď konex tedy konec? 😁 A Viamont ten měl jezdit čím? 🤔 Ty brďo nemít Siemens Desiro Classic tak si budou muset šotoušci vymyslet jiné zaklínadlo.

Tronda

Connex je dnešní Arriva, dcera těch správných DB. Nastudujte si fakta, než začnete blábolit.

Jiří Kocurek

Podepsat smlouvu a ani si ji nepřečíst. A to mu nemůžou dát k podpisu doznání?

Roman Svačina

Se dlouhou dobu snažím dopátrat, ceny za které jezdí v sousedních státech. Hlavně SK a PL by mě zajímalo. Nemáte někdo odkaz? Jestli je jen u nás v cenách za vlakokilometr takový svinčík…

VRT

No, z vesela. Čekal ale někdo něco jiného? Zábavným bonusem budiž, že stát bude platit státu (při plném vědomí, že ČD jsou a.s.)

Vaba

Ano z daní se to přece platí lehce.
Nejsou to ničí peníze. Tak proč se starat. Máme skvělé státní zaměstnance, krásná práce bez odpovědnosti.

VRT

Tak jim to zlevnili, tak by to hoši mohli dát ze svého. Když zodpovědnost pro fíru, tak stejně pro vedení (byť bývalé, co se vymlouvá, že se ho to netýká).

kakov

to by jste nesměl žít v ČR, kde se zavírá jen plebs, podnikatelé a manažeři jsou nedotknutelní….

to v německu jsou lepší, DB chtěli nehodu u Eschede hodit na průvodčího, ale soud řekla, že postupoval podle pokynů DB a tudíž není vinen, v ČR si v adekvátním případě šel posunovač sednout tuším na 8 let…..

AAA

u nás máme nějaký adekvátní případ když nemáme žádné rychlovlaky?

Petr

Pane Rafaj, co takhle napsat něco o vašem Radimovi? Nepřipomíná vám to něco?

Tronda

Aha, on dal pokutu špatnému dopravci za podstřelené ceny a to se šotouškům nelíbí.

Jiří Kocurek

A v Americe bijou černochy, proč o tom nepíšou?

Panda

Ano, Radim dostal třeba pokutu na Praha-Brno, přestože jezdil na svoje riziko, neměl tam dominantní postavení (zapomnělo se jaksi na vlaky) a ani celkově ho na síti nemá… Zatímco u ČD takhle silné křížové financování z jiných linek na tyto dvě, je zřejmý podvod na MD/kraje.

BoH

Na jednu stranu mě to jako cestujícímu mrzí, že každá díra do hospodaření ČD snižuje šance na rychlejší obnovu vozového parku, na druhou stranu jsou ty ceny v porovnání s ostatními výkony směšné a je zjevné, že tady něco nehraje (buď jezdili podnákladově, nebo na ostatních tratích extrémně dojí stát).

mirekk

Bylo to v roce 2005, ceny byly jinde než dnes. Ano, ČD tehdy šly pod obvyklou cenu, ale bylo to v řádech korun oproti dalším dvěma nabídkám. Ještě nedávno byla obvyklá cena kolem 80 Kč, dnes 130, 150 a každým rokem jde o dost nahoru.

Pampara

Čím to connex chtěl vozit?

železničář v důchodu

No, tolik štěstí najednou by si snad rychlíkoví cestující nezasloužili ani tenkrát …

Dominik

Jestli to nebude tím, že se všechno zdražuje (energie, apod…) a tím, že jsou čím dál tím větší požadavky na vozidla, WiFi, klimatizace, holt novější vozidla něco stojí.

liberal shark

Jako cestujícího mě především zajímá to, aby na železnici (a všude jinde) fungovalo férové konkurenční prostředí. Jedině to mi dokáže zajistit maximální hodnotu a minimální cenu.

BoH

Pokud jste idealista, nebo vám nebude vadit, že to bude trvat desítky let, tak prosím. Mně nejde (na prvním místě) o maximální hodnotu a minimální cenu. Mně jde o to, aby se na R12 co nejdříve objevilo něco jiného, než současné pojízdné šroty.

liberal shark

Jistě, takže podojíme veřejné rozpočty o trochu víc a znehodnotíme lidem peníze, hlavně když si „národní dopravce“ bude moci koupit nové vagónky za úrovni devadesátých let minulého století. Samozřejmě na úkor svých konkurentů. Tak jste to myslel ?

BoH

Prosím, přečtete si můj příspěvek (i ten první) znova. Věřím, že je tam odpověď napsaná dostatečně jasně. Hezký den.

liberal shark

Promiňte, ale vaše příspěvkyý se zdají být vzájemně rozporné.

BoH

Pokud to tak vidíte, tak to zkusím objasnit. 1) Rovina morální a idealistická: Existují v tomto státě pravidla a ČD je zjevně porušilo a mělo by za to být potrestané. A je to tak správně a já s tím plně souhlasím. Pravidla by měla platit pro všechny a nikdo by na otevřeném trhu neměl být poškozen. 2) Osobní rovina cestujícího, kterému maximalizaci vlastního užitku: I když s pokutou souhlasím, mrzí mě, že to bude na mě mít negativní dopad, protože ČD nebudou moci tyto peníze investovat. Jak bude probíhat liberalizace není ani tak otázkou ČD (i když se samozřejmě tomu… Číst vice »

Mašinka

Na druhou stranu – cena třech vagónů na 200 km/h.

Mašinka

A to je přesně to, co jaksi v této vámi uvedené kombinaci logicky nejde.

Jarda V.

Otevrela se Pandořina skříňka….

Filip

A letošní zisk zase zmizí očividně 😀

liberal shark

Páni ! Jestlipak si někdo dovolí takhle zakleknout i na Flixbus ?

V. K.

Ačkoliv mě ten obrovský nárůst flixu taky trochu děsí nemůžu říct, že by používali příliš nízké ceny. Na těch trasách co jezdím já, patří k těm dražším.

liberal shark

Flixbus provozuje predátorské ceny už několik let a pohlcuje jednu dopravní firmu za druhou. Jeho cíl je jasný – celoevropský monopol.

Netris

FlixBus nemá dominantní postavení na trhu.

liberal shark

Ale dělá všechno proto, aby ho získal. V celé EU.

noerf

Netris: V ČR ne, v německu a některých jiných zemích, už by se o dominantním dopravci v dálkové autobusové dopravě dalo mluvit.
Problém je, že flixbus je prodejce a fakticky dopravu zajišťuje několik dopravců, čili nelze to dokázat, ale časem a zároveň nelze doložit kartelovou dohodu dopravců, protože žádná není.

TomikV

Co se Flixu týče, tak tady se vlastně jedná „pouze“ o „doménu“ která pod sebou má hromadu dopravců provozujících autobusy, kteří okolnostmi (cenová válka) byli donuceni se pod onu doménu uchýlit. Co se financí týče tam to rovněž je peklo,ale to naštěstí nemusí řešit ČMF.

Netris

V Německu možná ano, ale posuzuje se vždy relevantní trh, kterým budou buď jednotlivé linky (tak byl třeba vymezen u sporu Student Agency vs. Asiana, jako autobusová linka Praha – Brno), případně třeba i celý český trh autobusové dálkové dopravy. Každopádně na žádném z nich FlixBus dominantní postavení nemá.

Jarda V.

Obávám se že u nás je rozdíl v cenách nadnárodního flixbusu oproti lokálním dopravcům ještě v míru, podívejte se někdo na ceny oproti Německu Holandsku nebo Francii. Tam jezdí na stejné trase i za desetinu. A kdyz už to léta prochází tam těžko s tim naše práva zemička něco udela. Bojim se aby to pan nedopadlo jako s CNTS nebo diag human kdy to pak platíme všichni.

liberal shark

To víte, foukat do kaše německým bankám a investičním fondům se hned tak někdo neodváží :-(.

Tronda

Vzhledem k tomu, že teprve teď rozhodli o predátorských cenách z roku 2005, tak další na řadě bude podstřelení cen jízdného ČD ze dne na den na lince do Ostravy v roce 2011 a teprve pak Flixbus.

Jiří Kocurek

Mno pokuta ve výši < 1 % z obratu je vyloženě zakleknutí. Fakt že jo.

TomikV

A to jako proč ….

Partneři


Czechtoll

pst
podcast