Poslanec Kolovratník stáhl svůj návrh, který mohl omezit nákladní vlaky. Není správný, přiznal

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Ministerstvo dopravy má připravit vlastní řešení, jak řešit problém s přidělováním kapacity u přetížené dráhy.

Z procesu novelizace zákona o dráhách vypadl pozměňovací návrh poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka, který měl v některých situacích upřednostnit komerční osobní vlaky před nákladními. Kolovratník svůj návrh, za kterým stojí Správa železnic, stáhl. Uvedl to dnes při jednání hospodářského výboru.

Byl jsem trošku radikální. S kolegy ze Správy železnic jsem vymyslel a podal řešení, které je legislativně možné, ale není správné. Toho si jsme vědomi,“ řekl Kolovratník. Ke stažení došlo poté, co ministerstvo oznámilo, že s jeho návrhem nesouhlasí.

Kolovratník bude podle svých slov požadovat, aby ministerstvo samo přišlo s legislativní změnou, jak problém přetížené dráhy řešit. Podle něj jeho návrh reaguje například na situaci, která nastává pravidelně v Libni. „Zaměstnanci Správy železnic téměř porušují zákon, když grafikony kreslí, protože v Libni je přetlak. Kdyby ho důsledně plnili, tak by se ve špičkách mohl zastavit koridor,“ řekl Kolovratník. Podle něj na tento problém poukazovala Správa železnic už před dvěma lety. Ministerstvo dopravy uvedlo, že připravuje svoje řešení problematiky.

Poslanec svůj návrh vysvětloval tím, že při současné podobě zákona by při vyhlášení přetížené dráhy mohla Správa železnic odmítnout komerční spoje osobní přepravy. V tomto režimu ale jezdí prakticky všechny vlaky mezi Prahou a Ostravskem. Teoreticky může nastat situace, kdy by se kvůli přetížení dráhy na trať vůbec nedostaly.

Na koridorové trati mezi Prahou a Moravou hrozí vyhlášení přetížené dráhy kromě úseku Kolín – Česká Třebová i na dalších úsecích. Dlouho se například mluví o problému v Praze-Libni, kde je nedostatečná kapacita zejména kvůli průjezdu vlaků od Holešovic dál do Malešic. Vyhlášení tohoto institutu by v případě Kolovratníkova návrhu znamenalo v Praze-Libni velké omezení nákladní dopravy zejména pro Metrans Rail, který po Malešické spojce jezdí s kontejnerovými vlaky do svého hlavního terminálu v Praze-Uhříněvsi.

Tagy Ministerstvo dopravy přidělování kapacity na železnici Top zákon o drahách
114 komentářů