Poslanci schválili zjednodušení podmínek provozování taxislužby
Taxi. Ilustrační foto: Pixabay.com
Pravidla taxislužby se zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace.
Pozitivní vývoj :-). Čím větší konkurence, tím lepší podmínky pro cestující. Ten středověký cech taxikářů bylo třeba rozehnat už dávno.
Nevím, ptám se: jaký je společenský přínos regulace taxíků a taxíkářů všemožnými pravidly? Co by se změnilo, kdyby směl převážet lidi za peníze každý bez jakýchkoli omezení a formalit?
Myslím si, že taxametr spíš slouží tomu taxíkáři než přepravované osobě, takže by nemusel být povinný, a taxíkáři by si ho mohli instalovat ve vlastním zájmu. Pro přepravovanou osobu si myslím je výhodnější stanovení (smluvní) ceny předem.
Bez formalit jsem samozřejmě myslel, s výjimkou EET, aby se odvedly daně z příjmu…
Zajímala by mě otázka pojištění přepravovaných osob (mimo povinné ručení) . Nehoda a zranění v autě není úplně nahodilý jev
A co byste kromě povinného ručení potřeboval?
Pojištění sedadel přeci. Když bude někdo zraněn ve vašem autě, nesete za to odpovědnost. Pokid vím, tak toto obyčejné povinné ručení nekryje. Pokud máte ve zvyku brát stopaře, tak pozor na to.
tak to víte špatně…
§1 Vždycky se to tak dělalo
Nutno dodat, že aplikace, které používá třeba Uber, nejsou těmi aplikacemi, které mohou být použity jako alternace k taxametru. Jde o to, že aplikaci Uberu se stanovuje cena předem. To co nově zákon stanovuje, kdy nemusí být použit taxametr, je případ, kdy nebude určena cena předem (jako je v případě Uberu), ale bude stanoven způsob jejiho výpočtu, např. na základě ujeté vzdálenosti. Pro počítání vzdálenosti pak může být použita např. ta v článku zmíněná aplikace.
Tak to není. Měřit veličiny je možné jenom certifikovaný měřidly. A to je v autě jenom taxametr.
Aplikace certifikovaným měřidlem v českých podmínkách být nemůže. Jedná se o zjednodušení fungování aplikací typu Uber, které se na novelu již připravily, proto nyní účtují cenu předem a ne jako dřív podle ujeté vzdálenosti.
Tak to nemáte pravdu. Je pravda, že nově zákon umožňuje určovat cenu předem pomocí aplikace, ale rovněž stanovuje možnost určit způsob určení ceny. A to je např. pomocí aplikace měřící vzdálenost. V současné době nejsou tyto aplikace zařazené v druhovém seznamu stanovených měřidel, ale to se může změnit. Navíc se mohou dohodnout, že cenu budou určovat například na základě toho, že budou počítat křižovatky, kterými projedou a na základě toho určí konečnou cenu.
Bože mě netrestej. Miluju ty, co o probletice vědí kulový a chtějí diskutovat a tím akorát šíří dezinformace. Tak za prvé, dnešní znění zákona umožňuje provozovat taxislužbu „klasicky“ s taxametrem nebo na základě předchozí písemné smlouvy. V této smlouvě může být uvedena konečná cena nebo způsob jejího určení. Ta může být stanovena jakkoliv. Pokud má být určena na základě změření ujeté vzdálenosti, musí být změřena taxametrem. Může ale být určena na základě času, počtu projetých zón nebo třeba hodem kostkou. To je jedno. Na tom zákon vůbec nic nemění. I do budoucna půjde provozovat tento druh taxislužby a písemnou smlouvu… Číst vice »
Dohodnout cenu předem jinak než aplikací nebude možné? Nebo tou „aplikací“ může být třeba i ústní/telefonická dohoda? V jakém režimu vlastně dnes fungují taxíky za pevnou cenu po městě?
Pokud je auto vybaveno taxametrem, což je základní zákonem předpokládaný stav, tak se můžete na ulici domluvit na jakémkoliv způsobu účtování, pokud se nejedná o město a cenovou regulací. Kromě změření vzdálenosti a vynásobení cenou za kilometr je možné stanovit třeba pevnou cenu. Tuto domluvenou cenu následně nabouchá řidič do taxametru, protože ten slouží jako obdoba registrační pokladny a musí se do něj zaznamenat, co se s vozidlem děje. V menších městech se to nejčastěji řeší nástupní sazbou třeba za 100 a cenou za kilometr 0. Pokud auto není vybaveno taxametrem, tak se musí podmínky přepravy sjednat v písemné smlouvě,… Číst vice »
se smluvní cenou ten zákon počítá
dříve to Uber podle ujeté vzdálenosti počítal, tak se k tomu může klidně vrátit
Alternace je sdílení jedné role dvěma herci, nebo také výroba střídavého proudu. To, co máte na mysli, je alternativa :-).
Nenašel jsem zmínku o povinném pojištění přepravovaných osob ( komerční jízda).. dokud se nic nestane, pohoda , pak bude dotyčný/má tvrdit, že zranění jsou stopaři? Někomu takovému sednout do auta, to chce odvahu – subjektivní názor, jak jinak
tak tohle bych sklidem riskl….
Zraněná přepravovaná osoba může podat žalobu… Otázka je, pro koho je to riziko větší – jestli pro cestujícího či pro řidiče.
povinné ručení?
a kryje povinné ručení újmu na zdraví spolujezdce, resp. v tomto případě i zákazníka?
Povinné ručení kryje jakoukoliv škodu a újmu třetím osobám. I těm ve vozidle. Samozřejmě vyjma řidiče.
Jste si tím jist ?
Ano, samozřejmě. Stačí místo dlouhého diskutování podívat do zákona.
Řekl bych, že v Praze by se někteří z taxametru měli pořádně přezkoušet. Viz investigativní seriál Honest Guide. Bohužel i přes jeho obsah a výzvy k veřejným činitelům se nic nezlepšilo a to už tam není Krnáčová. Zvláštní že?