Doprava ve městě Taxi

Poslanci schválili zjednodušení podmínek provozování taxislužby

Taxi. Ilustrační foto: Pixabay.com
Taxi. Ilustrační foto: Pixabay.com

Pravidla taxislužby se zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů. Změny přináší novela o silniční dopravě, kterou dnes Sněmovna schválila přes protesty Sdružení českých taxikářů.

Klíčovou změnou v novele, kterou nyní posoudí Senát, je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by taxíky mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu (dříve Taxify).

Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny taxíky označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé zastaví na ulici.

Poslanci v novele upravili především pravidla evidence vozů taxislužby. Kdo by evidenční nálepku vozidla taxislužby dal na jiné auto, než pro které byla vydána, tomu by hrozila pokuta až 350.000 korun. Neuspěl Jakub Michálek (Piráti), který chtěl mimo jiné zavést registrační povinnost i pro alternativní přepravce, kteří najezdí více než deset hodin za dva týdny.

Sněmovna do novely vložila ustanovení, podle něhož revizoři získají právo žádat po nezletilých černých pasažérech, aby jim kvůli pokutě poskytli kontaktní údaje jejich zákonných zástupců. Změnu navrhl poslanec ANO Martin Kolovratník podle požadavku Sdružení dopravních podniků. Zdůvodnil to tím, že revizoři nyní s ohledem na občanský zákoník nemají možnost informovat rodiče o tom, že jejich potomek cestoval bez platné jízdenky. Pokud to svým rodičům děti nepřiznají a pokutu nezaplatí, mohou si do dospělosti přinést skrytý několikaletý dluh, uvedl poslanec.

Sněmovna naopak omezila pravomoc obcí stanovit taxikářům jako podmínku znalost místopisu nebo absolvování zkoušky obsluhy taxametru. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.

Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady. To vadilo společnosti Bolt. Sdružení českých taxikářů se zase nelíbilo zrušení povinného taxametru.

Podle taxikářů nová pravidla pro provoz taxislužeb povedou k zahlcení měst komerčními auty a ke snížení bezpečnosti cestujících. Zástupci alternativních přepravců a jejich řidičů novelu naopak vítají. Novela, která by podle vlády i opozice mohla vést k levnějším cenám taxislužby, se dotkne desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce.

ČTK

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

Pozitivní vývoj :-). Čím větší konkurence, tím lepší podmínky pro cestující. Ten středověký cech taxikářů bylo třeba rozehnat už dávno.

libcha

Nevím, ptám se: jaký je společenský přínos regulace taxíků a taxíkářů všemožnými pravidly? Co by se změnilo, kdyby směl převážet lidi za peníze každý bez jakýchkoli omezení a formalit?

Myslím si, že taxametr spíš slouží tomu taxíkáři než přepravované osobě, takže by nemusel být povinný, a taxíkáři by si ho mohli instalovat ve vlastním zájmu. Pro přepravovanou osobu si myslím je výhodnější stanovení (smluvní) ceny předem.

libcha

Bez formalit jsem samozřejmě myslel, s výjimkou EET, aby se odvedly daně z příjmu…

Sopko

Zajímala by mě otázka pojištění přepravovaných osob (mimo povinné ručení) . Nehoda a zranění v autě není úplně nahodilý jev

AAA

A co byste kromě povinného ručení potřeboval?

liberal shark

Pojištění sedadel přeci. Když bude někdo zraněn ve vašem autě, nesete za to odpovědnost. Pokid vím, tak toto obyčejné povinné ručení nekryje. Pokud máte ve zvyku brát stopaře, tak pozor na to.

AAA

tak to víte špatně…

AAA

§1 Vždycky se to tak dělalo

Jakub

Nutno dodat, že aplikace, které používá třeba Uber, nejsou těmi aplikacemi, které mohou být použity jako alternace k taxametru. Jde o to, že aplikaci Uberu se stanovuje cena předem. To co nově zákon stanovuje, kdy nemusí být použit taxametr, je případ, kdy nebude určena cena předem (jako je v případě Uberu), ale bude stanoven způsob jejiho výpočtu, např. na základě ujeté vzdálenosti. Pro počítání vzdálenosti pak může být použita např. ta v článku zmíněná aplikace.

Walt

Tak to není. Měřit veličiny je možné jenom certifikovaný měřidly. A to je v autě jenom taxametr.
Aplikace certifikovaným měřidlem v českých podmínkách být nemůže. Jedná se o zjednodušení fungování aplikací typu Uber, které se na novelu již připravily, proto nyní účtují cenu předem a ne jako dřív podle ujeté vzdálenosti.

jakub

Tak to nemáte pravdu. Je pravda, že nově zákon umožňuje určovat cenu předem pomocí aplikace, ale rovněž stanovuje možnost určit způsob určení ceny. A to je např. pomocí aplikace měřící vzdálenost. V současné době nejsou tyto aplikace zařazené v druhovém seznamu stanovených měřidel, ale to se může změnit. Navíc se mohou dohodnout, že cenu budou určovat například na základě toho, že budou počítat křižovatky, kterými projedou a na základě toho určí konečnou cenu.

Walt

Bože mě netrestej. Miluju ty, co o probletice vědí kulový a chtějí diskutovat a tím akorát šíří dezinformace. Tak za prvé, dnešní znění zákona umožňuje provozovat taxislužbu „klasicky“ s taxametrem nebo na základě předchozí písemné smlouvy. V této smlouvě může být uvedena konečná cena nebo způsob jejího určení. Ta může být stanovena jakkoliv. Pokud má být určena na základě změření ujeté vzdálenosti, musí být změřena taxametrem. Může ale být určena na základě času, počtu projetých zón nebo třeba hodem kostkou. To je jedno. Na tom zákon vůbec nic nemění. I do budoucna půjde provozovat tento druh taxislužby a písemnou smlouvu… Číst vice »

babilon

Dohodnout cenu předem jinak než aplikací nebude možné? Nebo tou „aplikací“ může být třeba i ústní/telefonická dohoda? V jakém režimu vlastně dnes fungují taxíky za pevnou cenu po městě?

Walt

Pokud je auto vybaveno taxametrem, což je základní zákonem předpokládaný stav, tak se můžete na ulici domluvit na jakémkoliv způsobu účtování, pokud se nejedná o město a cenovou regulací. Kromě změření vzdálenosti a vynásobení cenou za kilometr je možné stanovit třeba pevnou cenu. Tuto domluvenou cenu následně nabouchá řidič do taxametru, protože ten slouží jako obdoba registrační pokladny a musí se do něj zaznamenat, co se s vozidlem děje. V menších městech se to nejčastěji řeší nástupní sazbou třeba za 100 a cenou za kilometr 0. Pokud auto není vybaveno taxametrem, tak se musí podmínky přepravy sjednat v písemné smlouvě,… Číst vice »

jakub

se smluvní cenou ten zákon počítá

AAA

dříve to Uber podle ujeté vzdálenosti počítal, tak se k tomu může klidně vrátit

liberal shark

Alternace je sdílení jedné role dvěma herci, nebo také výroba střídavého proudu. To, co máte na mysli, je alternativa :-).

Petr Nick

Nenašel jsem zmínku o povinném pojištění přepravovaných osob ( komerční jízda).. dokud se nic nestane, pohoda , pak bude dotyčný/má tvrdit, že zranění jsou stopaři? Někomu takovému sednout do auta, to chce odvahu – subjektivní názor, jak jinak

Dalibor

tak tohle bych sklidem riskl….

Gremli

Zraněná přepravovaná osoba může podat žalobu… Otázka je, pro koho je to riziko větší – jestli pro cestujícího či pro řidiče.

AAA

povinné ručení?

Sopko

a kryje povinné ručení újmu na zdraví spolujezdce, resp. v tomto případě i zákazníka?

Walt

Povinné ručení kryje jakoukoliv škodu a újmu třetím osobám. I těm ve vozidle. Samozřejmě vyjma řidiče.

liberal shark

Jste si tím jist ?

Walt

Ano, samozřejmě. Stačí místo dlouhého diskutování podívat do zákona.

Martin z Moravy

Řekl bych, že v Praze by se někteří z taxametru měli pořádně přezkoušet. Viz investigativní seriál Honest Guide. Bohužel i přes jeho obsah a výzvy k veřejným činitelům se nic nezlepšilo a to už tam není Krnáčová. Zvláštní že?

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO