Poslanci po více než roce schválili zákon o dráhách, zavádí kontrolu pracovní doby strojvedoucích

Strojvedoucí v lokomotivě 362 WTB. Ilustrační foto: Zdopravy.czStrojvedoucí v lokomotivě 362 WTB. Ilustrační foto: Zdopravy.cz

Novela míří do Senátu, zavádí pojem specializovaná infrastruktura, vypadly z ní plány na konzervaci lokálek.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AdamK

Taka odpowiedzialna praca – powierzony majątek, życie kilkuset ludzi – niby lekka praca, siedzisz za pulpitem, naciskasz przyciski. Kolej się rozwija, pociągi jeżdżą coraz szybciej, zwiększa się poziom bezpieczeństwa, będzie postępować automatyzacja. Potrzebne zmiany – skrócenie czasu pracy (maksimum 10 godzin z przerwami), zwiększenie obsady do 2 osób w pociągach jadących powyżej 130 km/h (jest to kosztowne – bo trzeba zwiększyć zatrudnienie maszynistów), lub 160 km/h przy pociągach i trasach wyposażonych w ETCS. Dwie pary oczu to zawsze bezpieczniej. Pomocnik zajmowałby się dokumentami, korespondencją z dyżurnym, zgłaszałby usterki, obserwowałby szlak i semafory. W Rosji nawet powolne pociągi towarowe mają 2… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Zaměstnavatel je povinen vést evidenci pracovní doby pro potřebu výpočtu mezd.
Pokud má někdo podezření, že některý strojvedoucí jezdí pro více dopravců, pak stačí aby si DÚ / orgán státní inspekce práce (nebo jak se ta instituce sídlící v Opavě jmenuje) vyžádal písemné podklady a bude jasno …

Zaměstnanec v profesí strojvedoucí může jezdit ve svém osobním volno i pro jiného „drážního“ dopravce jako řidič tramvaje / trolejbusu nebo nedrážního dopravce – jako řidič autobusu …

Pavel

Všichni si všímají jen strojvedoucích. U řidičů autobusů úplná džungle, totéž kamiony… skoro každý den nehoda, dost často zaplatí životem nevinní. A hlavně politici by také měli mít jen jednoho zaměstnavatele na plný úvazek a né 150 funkcí.

medical examiner

Ono to asi nebude lepší…
Jen ti politici se vyřeší, neboť nebudou žádné výbory, komise, žádné politické strany…žádné platy, žádné náhrady…

Jiří Kocurek

Za letošní rok:
4 mrtví řidiči kamionu
1 mrtvý cestující v autobusu

No děje se to skoro denně, hrůza!

Výkolejka

No ale zapomněl jste na ty mrtvé, kteří zahynuli u dopravní nehody, kterou způsobili ti kamioňáci a autobusáci.

medical examiner

A těch bude asi daleko víc…

Miroslav Zikmund

Zajímavé to bude u stevardů žlutého dopravce na trase Praha – Split / Rajka.
Jsou to zaměstnanci dopravce – nikoli cateringové společnosti, na které se vztahují ustanovení nařízení vlády číslo 589/2006 Sb.
Tudíž jejich směna nesmí přesahovat 13 hodin, včetně rg 15 hodin …

rozinka

A jakpak to asi meli pruvodci luzkovych vozu Praha – Moskva dopravce ČD?

Miroslav Zikmund

Jednak průvodci WL nejsou zaměstnanci dopravce ČD, ale společnosti JLV a měli odpočinkové přestávky.
On se tenhle problém týká i posádek WR do Budapešti. Otočit Praha – BP za 13 hodin nelze … s odřenýma ušima se stíhá Púchov ….

Jirka

Mel by, prosim, nekdo z vas, co vsechno tedy kvuli te novele ma byt nyni nové, popr. pozmeneno? Dekuju. 🙂

Dominik

O čem se nepíše, je bohužel fakt, že spolu s tím prošel i sankční systém pro strojvedoucí, byť by měl být údajně změkčen (výše pokut, atd…).

ABC

slušný člověk se nemá čeho bát!

medical examiner

To kdyby měla být pravda…

Milan

někde jsem již četl, že prej maximální výše pokuty snížena z uvažovaných 50tis. jen na 10 tis., a hlavně možnost udělení prej až po opakovaném porušení!

Ještě by to chtělo znát jak dlouhé/krátké období neporušení není/je považováno za opakované porušení. Je to v měsísích či letech (např. odvozeno od trestných bodů řidičů, že po roce netrestání se 2 trestné body umazávají.)?

Daniel

Naivko

Dominik

Tady jde spíš o to, že celý návrh je nekoncepční a je postaven na teorii – zakážeme chybovat a MU zmizí.

medical examiner

A přitom je potřeba „udělejte to tak, aby MU nebyla možná z podstaty fungování“…

Tomas

Rád bych tomu věřil. Ale znáte to přísloví „kdo chce psa bít…..“ ?

Vašek

Aha, kdo je slušný, nemůže zavinit nehodu.

rozinka

Přesně tak a takový ty vyslovený průseráři pak budou jezdit maximálně s vysokozdvižným vozíkem.

Tomas

A nějaký sankční systém pro zaměstnavatele? Ten by nebyl?

Vin

Z principu jde o blbost … budu dělat u jedné firmy, ale v soukromí budu stavět svůj dům apod.

Vin

Ještě navážu sám na sebe … bude se kontrolovat i to zda měl strojvedoucí ve své směně zákonnou přestávku?? Jsou takto turnusy dělány?? Příklad – dojedu se zpožděním 15 minut ale teoretickou pauzu 30 minut už mít nebudu … ?

Další věc jaké jsou skutečné pracovní podmíny strojvedoucích .. jezdíme na mašinách které jsou i víc jak 50. let staré … a na druhé straně na nejmodernějším Vectronu není nic kde by se dalo např. ohřát jídlo … asi to v Německu mají zařízené jinak … strojvedoucí na mašině nejí 😉

petr

CDC prej mikrovnlky va Vectronech ma. Stezujte si u sveho zamestnavatele, at neskudli tech par stovek.

medical examiner

Jestli je „má“ je jedna věc. Druhá věc je, jestli tam skutečně jsou a jestli funkční.
Jestli nějaký potentát nevyhlásil „hoši nepoužívejte tam ty mikrovlnky, dělá to bordel“(nebo tak něco).

Petr Šimral

Stalo se nám v pár případech, že podmínkou pro nástup strojvedoucího bylo vybavení lokomotiv vařiči. Na nabídku daru plastového nádobí do mikrovlnky nebylo reflektováno a tak holt se tací k nám nedostanou…

M152

Bez vařiče je lokomotiva neschopná. 😀 Vařič nebo rychlovarka je na mašině je boží věc, na uvaření kafe nebo čaje.

ABC

A jestliže jsi labužník a přes kapsu se praštíš, upečeš i krávu na železničních pražcích!

Lukáš Chytil

Tak si říkám, jestli Vectron vůbec máte. Ta lednička umí i ohřívat. Zkuste dát přepínač dolů a bude to ohřívat. 😉
Mají to tak všechny Siemense. 😉

Miroslav Zikmund

Na 471 je elektrický vařič zabudovaný v pultu ….

medical examiner

To je asi aby strojvedoucí odvracel zrak jen na nezbytnou dobu a neprojel nějakou zastávku (např. Všenory).

Radost

V realu ta kontrola bude probihat jak? Kazdy strojvedouci dostane k noze svyho urednika ,ktery ho bude hlidat? Nebo se to bude hlidat elektronicky? Coz predpokladam bude trvat dalsich 8 let nez se vypise vyberove rizeni, vymysli system, zavede a zprovozni system, pak se nesmi zapomenout na kmotry a lobisty co to vse dohodi … budou chtit taky nakou kacku za to… A pak se prijde na to , ze to fungovat nebude. Viz OpenCard, ze jo …

medical examiner

Ne. Dostane čipovou kartu a každá lokomotiva, motorový vůz, elektrická jednotka, nebo řídící vůz dostanou na to čtečku.
A pokud nebude odpočatý – jízda zablokována.
Společně s tím dostanou řečená vozidla i alkoholtester. Kdo bude ožralý – jízda zablokována.

Tomas

Víte co mi Váš příspěvek připomněl? Film Demolition man. Přesně tam se totiž nezadržitelným tempem řítíme.

ABC

No tak cokoli těžšího než dodávka a dálkové autobusy už tu kartu dávno povinně mají. Sice ne že by bez ní nešlo vyjet, ale kontroly jsou časté a pak je to hodně drahá sranda. Manipulace s tachografem je pak trestný čin.
Zabudovaný alkoholtester, no někde už je povinnost mít ho pro recidivisty, jinak jeden z návrhů EU požadoval povinnou přípravu všech vozidel pro jeho instalaci od roku 2022. Zatím to neprošlo, ale nápad jistě zapomenut nebyl.

Výkolejka

Nějak nerozumím tomu, proč někomu vadí, že se bude sledovat, zda strojvedoucí nepracuje přes stanovenou dobu, třeba tím, že pracuje u více dopravců. Tohle může vadit jen tomu, kdo ty pravidla porušuje, nikdo jiný mě nenapadá.
A argument, že bezpečnost na dráze zabezpečuje více profesí je sice pravdivý, ale řešení je spíš zavést kontrolu i tam a ne že kvůli tomu nebudeme kontrolovat nikoho ne snad? Ikdyž nevím teda jestli dispečeři, posunovači nebo výpravčí chodí dělat ještě někam jinam, kde dělají to samé.

Koro

Jde o princip. Každý ví, že problémy způsobují spíše skladby směn, než zanedbatelné procento bláznů, kteří jezdí pro více dopravců.

Výkolejka

Ano skladba směn je problém.
Ale myslíte, že nějakému strojvedoucímu bude vadit, když nad ním bude nějaká kontrola se kterou se nebude vůbec nijak setkávat a nijak to neovlivní jeho pracovní život?
Jako plus vidím krom odstranění toho „procenta bláznů“ také to, že žádný strojmistr si už nedovolí fíru přesvědčovat aby například odvezl nějaký vlak navíc nebo dojel při zpoždění. Někteří to sice dělají, ale jaksi ze“solidarity“ a zároveň vědí, že když se cokoliv stane, jdeto jen za nimi.

Lukáš Chytil

Já jsem hlavně zvědavý, kdo pak odveze ty houfy zamčených osobních vlaků při nějakém průseru (spadlá trolej, porucha zab. zař, atd.). Kdy bude mít fíra 13 hodin třeba v Kolíně, Polomi, Uhersku a dalších úžasně dostupných stanic.

Výkolejka

Tak tohle je o flexibilitě dispečera nebo strojmistra. Ne o tom, že aby to někdo nemusel řešit, tak budeme nutit fíry jezdit přes 13hod na jejich zodpovědnost.

asdfg

Tak se u ČD udělá ještě víc kratších směn, aby se náhodou někdo nedostal na 13h.

Prostě to nebude končit stylem fíro tak to nějak dovez, případný průser jde za tebou. Ale dispečere, strojmistře – starej se abych měl vystřídání.

Mimopražský

Můžete specifikovat nebo konkretizovat pojem „zamčený osobní vlak?“ Ještě jsem se nesetkal se situací, že by strojvedoucí vlaku osobní dopravy s lidmi ve vagonech někde zamkl.

Miroslav Zikmund

Pro více železničních dopravců jezdí „agenturní“ strojvedoucí …

Rudolf Tuček

A co když někdo bude kmenový zaměstnanec DPP metro a na vedlejšák jezdí ještě pro železniční dopravce.

Dominik

Právě

Dominik

Právě proto, že nijak nebylo prokázáno, že by zmiňované skutečnosti byly nějakou většinou příčinou MU (možná Světec). Je to jen alibismus pro veřejnost, místo skutečně systematického řešení.

Výkolejka

Tak ono ikdyby to byla menšina MÚ.
Já to spíš beru jako jeden z kroků, ne jako výsledné řešení pro zvýšení bezpečnosti na železnici.

Dominik

Promiňte, ale pokud něco dělám jako opatření v důsledku nehod, které se staly, tak by to především mělo být něco, co reaguje na skutečné příčiny, ne domnělé, toto je jen pro uklidnění veřejnosti, že se něco děje.
Pokud chtějí řešit skutečné příčiny, tak ať se řeší, na jakých tratích smí být provoz řízen dle D3 (ideálně by S3 neměly existovat vůbec), způsob zpravování, atd…

Výkolejka

Tak pravdu jistě máte, že mělo jít už o nějaké rozsáhlejší řešení. Bohužel to se nepodařilo, to už bude na další vládě, jak se na to bude dívat.
Na druhou stranu když potkáte v poledne na trati strojvedoucího o kterém víte, že ráno šel z noční „od vás“ tak to určitě v člověku nebudí důvěru …

Amper77

Třeba i ten kdo chápe, že každá regulace s sebou nese i nějaké náklady. A pak ten kdo přemýšlí, ve které zprávě DI prokázala takovéto pochybení v souvislosti se vzniklou MU.

Gargy

Hlavně ty soukromníky kontrolujte..

Výkolejka

Bohužel pravidla se porušují i u nesoukromníka.

Gargy

S tím sem se nesetkal.většina mimoradka co byla byl soukromník…a byli na sichte i víc než den

Výkolejka

Neříkám, že se u ČD porušují pravidla ve smyslu, že fírové mají hodně plánovaných směn nebo delších směn. Ale že prostě občas někdo nepřijde do práce včas a někdo to za něj ještě odveze ikdyž už 13hod překročil a podobně.

M152

Mě zrovna nedávno ČDC strojmistr vyrobil sled směn, že to porušovalo úplně všechno. Když sem ho na to slušně upozornil začalo přemlouvání, „já nemám lidi“, „to bude pohodová směna“, „chybí ti hodiny“. V odporu sem pokračoval a směnář se změnil tak, že všemu vyhovoval.

medical examiner

To negeneruje počítač ale člověk?

Radek

Počítač generuje, ale pouze turnusové šichty. Když je půlka směn turnus, ve kterým nikdo bejt nechce nebo vypadlý turnusák, musí se ručně.

Miroslav Zikmund

Zajímavé, před 40 lety byl obrovský počítač ve výpočetním středisku dráhy, zpracovávaly se na něm hlášenky V5901 – turnusy, včetně komanda letmo se dělalo ručně a nikdo neměl problém dodržovat turnusový řád. Jednomužka 12 hodin, s pomocníkem 15 hodin … venku minimálně 6 hodin mezi jednotlivými částmi směny, doma 12 hodin …. konvoje lok do ŽOS/zpět se jely třeba 3 dny, délku směny a odpočinek si hlídala lok četa sama, zda to, co bylo vykázáno v provozním záznamu nikdo „podle proužku“ vedoucího hnacího vozidla nikdo nekontroloval … A to byl v Praze nedostatek strojvedoucích a roční limit přesčasové práce 960/900… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Kdo je nesoukromník – ČD / ČDC jsou z právního hlediska soukromoprávní právnícké osoby.

Koro

Novela, která vůbec neřeší problémy na dráze. My to víme, oni to vědí, ale veřejnost to neví. A té stačí aspoň nějaký čin.

Oldřich Sládek

Ale houby, mluvíte z neznalosti věci. Je to především technická novela.