Poslanci navrhují aerolinkám povinnou minimální rozteč sedaček pro lety nad 4 hodiny
Interiér letadla Ryanairu. Foto: Ryanair
Podle poslanců ohrožuje nedostatečný prostor pro nohy u delších letů zdraví cestujících, do navržených norem se nevejdou Ryanair či Smartwings.
No já nevím, 30 palců používá i spoustu aerolinek na dálkové lety normálně, pokud to změní, letenky půjdou nahoru a lidi moc nepribyde, spíš opačně 🙂
Jinak smartwings mají v B737 běžně také 30 palců (vč dálkových letu), výjimka byl snad jen B737 (max), který teď ale neléta 🙂
Letel jsem s Ryanair do Las Palmas de Gran Canaria a byl jsem uprimne receno prekvapeny kolik tam bylo diky slim sedackam mista. Pak vzpominam na let do Madridu s Iberia a tam uz to od pohledu vypadalo stisnene diky tlustym sedackam. Podle me se tady jedna o podobny problem jako u prilis obeznich lidi resp. tady prilis vysokych lidi. Reseni je podle me premium economy (tady by stacilo misto u nouzoveho vychodu). Pravne bych ale asi neresil do te doby pokud nejde o bezpecnost, ale to je otazka na EASA.
Osobne mam 193 cm a nikdy som nemal problem ani pri letoch na Kanare, skor je to o tom ze ludia uz od dobroty nevedia ako sediet :O
Mám také 193 a mám problém všude včetně transkontinentalních letů, kde je sice místa víc, ale zase se letí déle a příplatek 10 tisíc za premium economy na mě je moc.
Ovšem, s B737-800 s Eximem (SW) na Zanzibar a Mombasy. Aneb „péče“ o zákazníka. Pár let zpětně takhle operovali třeba i Cancún nebo Varadero a před lety Thajsko. Za vše: dvě wc pro 164 koupáků v economy a jedno pro 16 kousků v „business“. 18 hodin tam, 13-14 zpět. No, z takové cesty na/z dovolené bych se léčil alespoň několik dnů.
Opravdu nechápu. Já nelítám Ryanairem/Wizzairem/Smartwings, protože nesnáším jejich servis, každopádně nechápu tuto iniciativu – pokud někdo chce letět s větším komfortem, tak si snad (stejně jako já) může za jiného dopravce připlatit, nebo ne?!
Lidi většinou vybírají aerolinky, které létají do destinace, kam se chtějí dostat. Podívejte se, na která letiště vámi zmíněné společnosti létají a pak můžete napsat, jak byste tam letěl s větším komfortem. Podaří se vám to max. u několika procent oněch destinací.
podaří se vám to naprosto u všech destinaci, stačí se u SW podívat do sekce bizjetů a jeden si objednat
Poslední dobou mám pocit, že se v této zemi dělá vše pro to, aby byla letecká doprava ještě více v útlumu. Tímto krokem akorát z PRG odejdou další dopravci, jako kdyby nestačily obstrukce kolem paralelní rwy, absence kolejového spojení, nesmyslné podmínky vjezdu na letiště atd.. už tak je nyní po lockdownu z Prahy celkem mizerné spojení. Možná je účelem udělat z PRG zábavní park (viz víkendové akce) a základna pro vyhlídkové lety..
Tak proč ne, další na řadě budou autobusy, pak se vymyslí něco co zlikviduje komerční vlaky přes hranice a dosyp do ČD bude, z kapes cestujících, když jediná možnost jet do ciziny bude za předražené NRT…
Cestování letadlem se tak alespoň znovu stane důstojným způsobem přepravy a ne, že se cestující budou mačkat jako sardinky a ani cestou nedostanou napít.
Uznavam ze lidi co meri nad 190 cm mohou mit v nekterych typech letadel problem ,ale rozhodne to nelze pojmenovat jako nedustojny zpusob prepravy a co se tyka obcerstveni behem letu., tak koupit si ho muze kazdy a nektere spolecnosti ho poskytuji i na linkach kde let trva i mene nez 4 hodiny zdarma Nikdo pak nikoho nenuti aby letel se spolenosti co nema v cene obcerstveni pri letu nad 4 hodiny a pri cestach po Evrope .,ktere znamenaji vetsinou let v delce jedne az tri hodin nepotrebuje clovek v podstate nic Zajima me aby ta preprava z bodu A… Číst vice »
Rozteč sedaček 71 cm při mé výšce 182 cm znamená, že kdosi neznámý přede mnou dostává do svých hýždí průběžně aktualizovanou nevyžádanou informaci o poloze mých kolen, což bylo jedním z důvodů přesednout ke konkurenci, když evropské linky ČSA začaly obsluhovat na 189 seslí zahuštěné boeingy Smartwings. U letenek na dovolenou vždycky přihlížím k rozteči sedaček, kterou dnes už dokonce uvádějí některé vyhledavače.
Dostatek relevantnich informaci naleznete i na seatguru 😉
Mám 186 cm a u Ryanairu s těma novejma sedačkama (co jsou na obrázku v článku) mám místo na kolena a ještě nějakou malinkou mezírku, že se sedačky před sebou nedotýkám. Je pravda, že už jsem ale letěl i v 737, která měla hodně silný opěradla a měl ty kolena zaražený v něm, tak jak popisuješ, takže ona jen rozteč není taky všechno.
No ja nevim ja mam 181 cm a vzdcky si umim sednout tak ,.abych koleny do sedacky prede mnou netlacil Po Evrope litam s Ryanairem a tam zadny problem neni Mimo Evropu jedine ,kdyz si neurvaly cestujici prede mnou sklopi operadlo co to jde S CSA nebo se Smartwingsem jsem letel v poslednich letech minimalne,ale nic tragickeho to neni …alespon co se tyka sedacek ..
Proboha, cim vsim jeste bude kdo chtit zaplevelit cesky pravni tad…Proste jak rika klasik: „Mit tak jejich starosti a Rotschildovy penize, to by se to zilo…“
Taková technická. Kolik lidí v ČR kdy v letadle či po cestě zemřelo nebo mělo závažné komplikace s cestovní trombózou? Že si to vysloužilo návrh speciálního zákona a hnutí k mohutné regulaci a pokutování. A přitom se v tomhle stát pořád legálně prodávají kupříkladu cigára, což je legitimní zabiják.
Ono těch technických bude víc. Např v té jejich tabulce uvádí, že LH má B737, ale nemá. Na webu LH, taktéž není uvedena rozteč, ale jen počet sedaček… A to jsem to jen tak letmo pročetl..
Jj, buď to budou stará data, LH před lety provozovala 737 a nebo zfušovaná. 🙂
Uz vidim jak O Leary plni napad nejakych ceskych poslancu co vymysleji blbosti
Jinak kolik ma Ryanair z CR letu nad 4 hodiny ?
Stejne hloupa snaha ,jako snaha Rakouska ,prikazat leteckym spolenostem nejnizsi moznou cenu letenky
Italie taky nedavno vymyslela blbosti a jak to dopadlo ? a Lauda ve Vidni ?
A pochybuju ,ze nejaky poslanec kdy leti ekonomickou tridou ..
Ryan to vyřeší tak, že na delším letu udělá přestup na „jinou“ linku, cesta se prodlouží o několik hodin a je vyřešeno 😁
Kde máme v ČR, prosím, vnitrostátní leteckou linku s délkou letu nad 4 hodiny, že se tím takhle nutně musí erár zabývat?
Lázně-Plzeň-Praha-Ostrava. Let v hladině nula. Nic jiného mě nenapadá a ani tady to není 4 hodiny bez „mezipřistání“.
Pokud by tato iniciativa byla jen takový výkop směrem k evropskému parlamentu, tak bych to dávalo smysl. Jak zmiňují ostatní, tohle by chtělo řešit na celoevropské úrovni. Samotné téma má také smysl – jak se prodlužuje dolet úzkotrupých letadel, vyvstává otázka právě rozdílného standardu sedaček. A argumenty typu, ať si lidé koupí vyšší třídu jsou také trochu mimo. Pokud máte např. nařízenou služební cestu, tak si jako běžný zaměstnanec opravdu nemůžete říci o vyšší třídu, často nemůžete vybírat ani aerolinku nebo let. Také v podobných situacích vždy neplatí, že by cena letenek odpovídala ploše, kterou „zaberete“. Pamatuji si, že jsem… Číst vice »
S vys(í)láním na služební cestu souhlasil bežný zaměstnanec sám a dobrovolně
To je hezká teorie založená na myšlence, že zaměstnanec a zaměstnavatel mají stejnou vyjednávací pozici a takové odmítnutí cesty nemá na zaměstnance, jeho odměny atd. žádný vliv. V životní praxi je to však často jinak.
Tak může jéct klidně vlakem, že
Koukám, že už se pomalu blížíte ke slavnému zvolání „Když nemají na chleba, ať jedí koláče.“ :-).
Je to nějaké postavené na hlavu. Za prvé mi není jasné jak to chtějí uplatňovat u leteckých společností neregistrovaných v ČR. Za druhé rozteč neříká nic moc. Jsou různé konstrukce sedadel a u starých silných je někdy zoufale málo místa i při slušné rozteči a naopak slim dávají solidní někdy i subjektivně větší prostor i při malé rozteči. A nakonec si někdo nacpe batoh nebo tašku pod nohy a nehne se i kdyby měl pitch naprosto luxusní. Za třetí by mě zajímalo (když se ohání ochranou zdraví), jak definovali, že těch 8 a méně centimetrů skutečně ochrání proti trombóze. Protože… Číst vice »
Já jsem tedy těch 5 hodin z Prahy na Tenerife v B737-900 nějak netrpěl.
No paní Viková a CK Canaria Travel se dlouhodbě snaží u Kanárů o udržení jistého standartu kvality služeb, nicméně to tak není vždy a všude.
Tak asi uz je vsechno v nasem state v poradku a nemaji na reseni nic dulezitejsiho, tak to je dobre. Boze, ktereho chytraka to napadlo?
Toto nebude muset TVS vůbec řešit, i kdyby letěli s B 737 do Karibiku, tak mají stejně každé 4 hod.mezipřistání 🙂
Však Karibik s B737 dávali. Tankovalo se na Salu , nebo Azorách a pak ještě někdy i s koupáky na palubě při silném protivětru na Bermudách. Nazpátek většinou v Ganderu v Kanadě. Pak to už lidi Eximu přestali kupovat.
Nápad je to smysluplný, jako běžně velký člověk se na místa vždy tak tak vejdu. Ale měl by se tím zabývat spíš Evropský parlament, ne ten český.
A co si takhle koupit premium economy, když vám economy nevyhovuje? To je stejné, jak říct, koupil jsem si trabant a je úplně na houby. Potřebuju stát, aby mi nařídil, že si mám koupit mercedes.
Protože i u těch automobilů jsou minimální zdravotní a bezpečnostní normy.
Tak bezpečností normy snad řeší trošku jiný „papír“ než populistický pseudozákon proti low costům. Pokud letadlo neodpovídá předpisům, tak je to snad problém ÚCL, EASA a vůbec toho, kdo o něm prohlásil, že je použitelné.
Já bych to tak tragicky neviděl. Pokud budou muset zvětšit rozteč z 30″ na 32″, tak to uberou zhruba 6 % cestujících a jen nad 4 hodiny letu. To mi nepřipadá jako premium economy.
A to si myslíte, že ty sedačky v tom letadle se dají přehazovat tam a zpátky? Že někdo jenom tak, pro pár letů předělá některá letadla? že si Ryanair z celé flotily několika set 737 vybere pár, které přiřadí Praze jenom na pár delších letů a nechá je extra předělat? Nevím, na čem jedete, ale měl bych o to zájem.
Jestli to projde (o čemž velice pochybuju), tak bych čekal, že Ryanair nebude z Prahy lítat dál než 4 hodiny. Jen kvůli Praze se mu podobné komplikace nevyplatí.
Vzheldem k dané šířce trupu to znamená ubrat celou jednu řadu sedadel.
Teda pokud se jedná o příčnou rozteč sedadel.
Chtěl bych vidět tu normu. Myslím, že sezení v autě není o nic volnější než v ekonomické třídě letadla co se týče možnosti si protáhnout nohy. Možná u spolujezdce, pokud vzadu nikdo není a může se šoupnout sedadlo maximálně vzad. Ale i tak máte po pár hodinách křeče a přestávka je nutnost.
A co takový autobus? Zákon bude?
U trabanta se dá posunout sedačka, u letadla bez sroubováku ne 🙂
Proč by se tím měl zajímat?
vy snad máte „právo“, resp. tedy „nárok“ na to, cestovat letadlem s více jak 79″ roztečí?
proč si tedy nekoupíte letenku se společností, která je má a nabízí?
Legrace je že to je vše čistě otázka ceny. Pomalu ve většině letadel létajících běžně lety přes 4 hodiny (ano není to ani 737 ani A320) jsou místa s větší roztečí a to něco stojí. Economy Plus je typický zástupce. Letadlo není vlak. Náklady jsou dané a rozpočítávají se mezi cestující. Čím více jich tam narvete, tím méně připadne na jednoho. Když si zkusíte přepočítat místo First Class zabranou plochou, kde by mohlo sedět 6 – 9 lidí ekonomické třídy, zjistíte, že to není nijak přepálená cena, je to prostě cena +- odvozená ze zabrané plochy.
Naposledy jsem s Ryanairem letěl v lednu do Eilatu (Izrael). Výběr sedadel za poplatek, jako snad všude. Sedadla, kde je o něco více místa, tudíž jsou dražší, byla vesměs k dispozici až do konce, než na ně náhodně posadili naše přátele. Podobně do Maroka – ta sedadla zůstala neobsazená, než jsem si na ně po startu svévolně sednul já (nikomu to nevadilo). Tím chci říci, že až takový zájem o více místa není, ani když to vyjde dost lacino.
Tak se prostě linky zruší a ostrouhají zákazníci, co bude potřeba odletět se udělá s „přestupem“ a zase to odskáčou cestující (a ekologie). To se zase předvedly mozky.
No a takhle to vzdycky zacina – mozna dobry zamer, vznikne nesmyslna norma, nabere se nekolik uredniku, kteri se budou vymahanim zabyvat, aby se nakonec nic nezmenilo – maximalne bude se bude konat pri letech do karibiku prvni mezipristani do ctyr hodin letu a par dalsich letu se seskrta a presune do Vidne nebo do Katowic a urednik nakonec vykaze cinnost a uspech…
Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy – po neúspěšné měnové reformě v červenci 1993
Vypadli mi tam autor. Tím je: Viktor Černomyrdin
Zato ta v 53. roce byl veleúspěšná, vzpouru v Plzni se podařilo potlačit…
Z podobných lokálních českých nápadů nekonzultovaných s partnery v EU budou jen víc profitovat blízká letiště v zahraničí. Ostatně z jihu Moravy téměř nikdo jinak než přes Vídeň za obchodní schůzkou stejně nelétá…
Máte pravdu, kdyby to přikázal nařízením Rady a EP Evropský parlament pro celou EU, tak bych zatleskal, na úrovni české legislativy se to do praxe prosadit nedá.
dovolím si dodat, že i pro velkou část dovolených se už dnes z jižní moravy nikdo neobtěžuje na malé regionální letiště do Prahy…
Bude-li tato věc řešena na národní úrovni, nezmění se vůbec nic. Respektive jen to, že se z ČR přestanou létat některé destinace. Má-li být změna systémová a zajistit cestujícím skutečně prostor navíc, musí být řešena minimálně na úrovni EU. Na druhou stranu je otázka, kolik pravidelných linek z ČR za normálního stavu, jichž by se tato norma týkala, létá – ono jich zase tak moc nebude, protože po Evropě by se pod 4 hodiny mělo dát doletět téměř všude až na výjimky typu Island. A pokud jde o dálková letadla třeba do Kataru či USA, tak to už nejsou králíkárny… Číst vice »
Pochopil bych to u europoslanců či u vlády velké země, kde takové cesty jsou běžné, ale u nás?
Ptakovina
Nesmysl.
No jasně, narvou tam sedačky co má LH aby se ušetřilo co nejvíce místa a bude se lítat dál, až na to že každýho bude bolet zadek 🤦♂️
No tak SW udělá na tom letu do Dubaje někde mezipřistání…. To je super že poslance netrápí nic vážnějšího.
Je krásne vidno, že niektorí poslanci nemajú nič na práci. Vymýšlať takéto nezmysli može len človek čo sa do usporiadania kabíny v lietadle vobec nevyzná.
To je zase nápad. 1) Pokud někomu nevadí malý prostor pro nohy, proč by nemohl ušetřit. 2) Pokud to skutečně projde tak všichni budou do těchto destinací létat z Drážďan, Mnichova atd.
To mě po ránu hodně rozesmálo 🤣 Kam z Prahy létá 4 hodinový let RyanAir?
Takže Tel Aviv i Amman se zvládá pod 4 hodiny, zbývá tedy jen Dubai, kam pokud vím Smartwings přerušili lety. Nechteli tedy páni poslanci spíše jen pohodlně letět na dovolenou na Kanary, Madeiru?.. okurková sezóna
Super. Jednoduché a efektivní řešení boje s lowcosty tam, kde opravdu nemají co dělat.
Když si najdou své zákazníky…
Kde mají či nemají co dělat, určí kdo? Vy? Nebo někdo „moudrý“? O svém pohodlí a vůbec o tom, co je pro mě dobré, si rozhodnu sám.
On aj taký low-cost ako Qatar sa s 787 nezmesti do tejto blbosti…
Až na to, že legacy aerolinky majú často horší seat pitch než lowcosty. Krásny príklad je Iberia, ktorá má v niektorých A320 rozostup 28″, pretože vpredu držia trochu viac miesta pre business class, ale zároveň chcú max. kapacitu.
A teraz si úplne odmyslime to, že 30″ v slimline sedačkách je zásadný rozdiel oproti 30″ medzi starými mohutnými sedadlami. Tá metrika nehovorí nič o skutočnom priestore na nohy.