Letecké společnosti Letectví

Poslanci navrhují aerolinkám povinnou minimální rozteč sedaček pro lety nad 4 hodiny

Interiér letadla Ryanairu. Foto: Ryanair
Interiér letadla Ryanairu. Foto: Ryanair
Podle poslanců ohrožuje nedostatečný prostor pro nohy u delších letů zdraví cestujících, do navržených norem se nevejdou Ryanair či Smartwings.

Letecké společnosti by podle návrhu několika poslanců měly cestujícím garantovat u letů nad 4 hodiny dostatečný prostor mezi řadami sedadel. Rozteč má být nejméně 79 centimetrů, na palubě musí dopravce umožnit preventivní cvičení proti plicní embolii a žilní trombóze.

Vyplývá to z návrhu novely zákona na ochranu veřejného zdraví, který je zveřejněn na stránkách Poslanecké Sněmovny. Pro řadu leteckých společností by zákon znamenal ubrání části sedaček v letadlech.

Rozteč 79 centimetrů je pro řadu dopravců ve stávajících konfiguracích problémem. V úzkotrupých letadlech typu A320 či Boeing 737 se dnes velmi často létá s roztečí 28-31 palců (71-78,7 centimetrů), jak ukazuje například přehled na serveru Airlinequality.com. Do nových norem českých poslanců by se nevešly například KLM, Ryanair či Lufthansa.

Například největší evropská letecká společnost Ryanair má rozteč 30 palců, o více než dva centimetry tak normu nesplňuje. Smartwings nikde rozteč neuvádí, vzhledem k tomu, že používají jako Ryanair letadla Boeing 737-800 rovněž pro 189 cestujících, lze očekávat stejný údaj.

Letecké společnosti se často snaží dostat do letadel co nejvíce sedaček, úzkotrupá letadla nasazují běžně i na lety nad 4 hodiny. Jde například o lety z Česka na Kanárské ostrovy či Blízký východ.

„Cestování tohoto typu se bohužel začalo využívat cestovními kancelářemi na velmi vzdálená místa mimo Evropu. Cestující letí mnoho hodin ve velmi omezeném prostoru pro nohy a nemohou tak dělat nutná cvičení proti plicní embolii a hluboké žilní trombóze,“ uvádí poslanci.

Pod návrhem jsou podepsáni poslanci napříč politickým spektrem včetně opozičních stran. „Přestože všechny letecké společnosti upozorňují na nutnost cvičení nohou, malým prostorem mezi sedadly toto některé aerolinky fakticky neumožňují,“ píší autoři novely, kteří dopravce za nesplnění tohoto požadavku chtějí pokutovat nejdříve milionem korun, při opakování deseti miliony korun.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

No já nevím, 30 palců používá i spoustu aerolinek na dálkové lety normálně, pokud to změní, letenky půjdou nahoru a lidi moc nepribyde, spíš opačně 🙂
Jinak smartwings mají v B737 běžně také 30 palců (vč dálkových letu), výjimka byl snad jen B737 (max), který teď ale neléta 🙂

Václav

Letel jsem s Ryanair do Las Palmas de Gran Canaria a byl jsem uprimne receno prekvapeny kolik tam bylo diky slim sedackam mista. Pak vzpominam na let do Madridu s Iberia a tam uz to od pohledu vypadalo stisnene diky tlustym sedackam. Podle me se tady jedna o podobny problem jako u prilis obeznich lidi resp. tady prilis vysokych lidi. Reseni je podle me premium economy (tady by stacilo misto u nouzoveho vychodu). Pravne bych ale asi neresil do te doby pokud nejde o bezpecnost, ale to je otazka na EASA.

Mik

Osobne mam 193 cm a nikdy som nemal problem ani pri letoch na Kanare, skor je to o tom ze ludia uz od dobroty nevedia ako sediet :O

sch

Mám také 193 a mám problém všude včetně transkontinentalních letů, kde je sice místa víc, ale zase se letí déle a příplatek 10 tisíc za premium economy na mě je moc.

Petr Novák

Ovšem, s B737-800 s Eximem (SW) na Zanzibar a Mombasy. Aneb „péče“ o zákazníka. Pár let zpětně takhle operovali třeba i Cancún nebo Varadero a před lety Thajsko. Za vše: dvě wc pro 164 koupáků v economy a jedno pro 16 kousků v „business“. 18 hodin tam, 13-14 zpět. No, z takové cesty na/z dovolené bych se léčil alespoň několik dnů.

Václav

Opravdu nechápu. Já nelítám Ryanairem/Wizzairem/Smartwings, protože nesnáším jejich servis, každopádně nechápu tuto iniciativu – pokud někdo chce letět s větším komfortem, tak si snad (stejně jako já) může za jiného dopravce připlatit, nebo ne?!

Vlastimil

Lidi většinou vybírají aerolinky, které létají do destinace, kam se chtějí dostat. Podívejte se, na která letiště vámi zmíněné společnosti létají a pak můžete napsat, jak byste tam letěl s větším komfortem. Podaří se vám to max. u několika procent oněch destinací.

insider

podaří se vám to naprosto u všech destinaci, stačí se u SW podívat do sekce bizjetů a jeden si objednat

Pete

Poslední dobou mám pocit, že se v této zemi dělá vše pro to, aby byla letecká doprava ještě více v útlumu. Tímto krokem akorát z PRG odejdou další dopravci, jako kdyby nestačily obstrukce kolem paralelní rwy, absence kolejového spojení, nesmyslné podmínky vjezdu na letiště atd.. už tak je nyní po lockdownu z Prahy celkem mizerné spojení. Možná je účelem udělat z PRG zábavní park (viz víkendové akce) a základna pro vyhlídkové lety..

švestka

Tak proč ne, další na řadě budou autobusy, pak se vymyslí něco co zlikviduje komerční vlaky přes hranice a dosyp do ČD bude, z kapes cestujících, když jediná možnost jet do ciziny bude za předražené NRT…

Marťas

Cestování letadlem se tak alespoň znovu stane důstojným způsobem přepravy a ne, že se cestující budou mačkat jako sardinky a ani cestou nedostanou napít.

mik

Uznavam ze lidi co meri nad 190 cm mohou mit v nekterych typech letadel problem ,ale rozhodne to nelze pojmenovat jako nedustojny zpusob prepravy a co se tyka obcerstveni behem letu., tak koupit si ho muze kazdy a nektere spolecnosti ho poskytuji i na linkach kde let trva i mene nez 4 hodiny zdarma Nikdo pak nikoho nenuti aby letel se spolenosti co nema v cene obcerstveni pri letu nad 4 hodiny a pri cestach po Evrope .,ktere znamenaji vetsinou let v delce jedne az tri hodin nepotrebuje clovek v podstate nic Zajima me aby ta preprava z bodu A… Číst vice »

Fresh Z

Rozteč sedaček 71 cm při mé výšce 182 cm znamená, že kdosi neznámý přede mnou dostává do svých hýždí průběžně aktualizovanou nevyžádanou informaci o poloze mých kolen, což bylo jedním z důvodů přesednout ke konkurenci, když evropské linky ČSA začaly obsluhovat na 189 seslí zahuštěné boeingy Smartwings. U letenek na dovolenou vždycky přihlížím k rozteči sedaček, kterou dnes už dokonce uvádějí některé vyhledavače.

Nekdo

Dostatek relevantnich informaci naleznete i na seatguru 😉

Gajda

Mám 186 cm a u Ryanairu s těma novejma sedačkama (co jsou na obrázku v článku) mám místo na kolena a ještě nějakou malinkou mezírku, že se sedačky před sebou nedotýkám. Je pravda, že už jsem ale letěl i v 737, která měla hodně silný opěradla a měl ty kolena zaražený v něm, tak jak popisuješ, takže ona jen rozteč není taky všechno.

mik

No ja nevim ja mam 181 cm a vzdcky si umim sednout tak ,.abych koleny do sedacky prede mnou netlacil Po Evrope litam s Ryanairem a tam zadny problem neni Mimo Evropu jedine ,kdyz si neurvaly cestujici prede mnou sklopi operadlo co to jde S CSA nebo se Smartwingsem jsem letel v poslednich letech minimalne,ale nic tragickeho to neni …alespon co se tyka sedacek ..

MPE

Proboha, cim vsim jeste bude kdo chtit zaplevelit cesky pravni tad…Proste jak rika klasik: „Mit tak jejich starosti a Rotschildovy penize, to by se to zilo…“

Y.K.

Taková technická. Kolik lidí v ČR kdy v letadle či po cestě zemřelo nebo mělo závažné komplikace s cestovní trombózou? Že si to vysloužilo návrh speciálního zákona a hnutí k mohutné regulaci a pokutování. A přitom se v tomhle stát pořád legálně prodávají kupříkladu cigára, což je legitimní zabiják.

UzNechciRousku

Ono těch technických bude víc. Např v té jejich tabulce uvádí, že LH má B737, ale nemá. Na webu LH, taktéž není uvedena rozteč, ale jen počet sedaček… A to jsem to jen tak letmo pročetl..

Y.K.

Jj, buď to budou stará data, LH před lety provozovala 737 a nebo zfušovaná. 🙂

mik

Uz vidim jak O Leary plni napad nejakych ceskych poslancu co vymysleji blbosti
Jinak kolik ma Ryanair z CR letu nad 4 hodiny ?
Stejne hloupa snaha ,jako snaha Rakouska ,prikazat leteckym spolenostem nejnizsi moznou cenu letenky
Italie taky nedavno vymyslela blbosti a jak to dopadlo ? a Lauda ve Vidni ?
A pochybuju ,ze nejaky poslanec kdy leti ekonomickou tridou ..

Michal

Ryan to vyřeší tak, že na delším letu udělá přestup na „jinou“ linku, cesta se prodlouží o několik hodin a je vyřešeno 😁

Nekdo

Kde máme v ČR, prosím, vnitrostátní leteckou linku s délkou letu nad 4 hodiny, že se tím takhle nutně musí erár zabývat?

Jiří Kocurek

Lázně-Plzeň-Praha-Ostrava. Let v hladině nula. Nic jiného mě nenapadá a ani tady to není 4 hodiny bez „mezipřistání“.

J.D.

Pokud by tato iniciativa byla jen takový výkop směrem k evropskému parlamentu, tak bych to dávalo smysl. Jak zmiňují ostatní, tohle by chtělo řešit na celoevropské úrovni. Samotné téma má také smysl – jak se prodlužuje dolet úzkotrupých letadel, vyvstává otázka právě rozdílného standardu sedaček. A argumenty typu, ať si lidé koupí vyšší třídu jsou také trochu mimo. Pokud máte např. nařízenou služební cestu, tak si jako běžný zaměstnanec opravdu nemůžete říci o vyšší třídu, často nemůžete vybírat ani aerolinku nebo let. Také v podobných situacích vždy neplatí, že by cena letenek odpovídala ploše, kterou „zaberete“. Pamatuji si, že jsem… Číst vice »

ABC

S vys(í)láním na služební cestu souhlasil bežný zaměstnanec sám a dobrovolně

J.D.

To je hezká teorie založená na myšlence, že zaměstnanec a zaměstnavatel mají stejnou vyjednávací pozici a takové odmítnutí cesty nemá na zaměstnance, jeho odměny atd. žádný vliv. V životní praxi je to však často jinak.

ABC

Tak může jéct klidně vlakem, že

J.D.

Koukám, že už se pomalu blížíte ke slavnému zvolání „Když nemají na chleba, ať jedí koláče.“ :-).

Y.K.

Je to nějaké postavené na hlavu. Za prvé mi není jasné jak to chtějí uplatňovat u leteckých společností neregistrovaných v ČR. Za druhé rozteč neříká nic moc. Jsou různé konstrukce sedadel a u starých silných je někdy zoufale málo místa i při slušné rozteči a naopak slim dávají solidní někdy i subjektivně větší prostor i při malé rozteči. A nakonec si někdo nacpe batoh nebo tašku pod nohy a nehne se i kdyby měl pitch naprosto luxusní. Za třetí by mě zajímalo (když se ohání ochranou zdraví), jak definovali, že těch 8 a méně centimetrů skutečně ochrání proti trombóze. Protože… Číst vice »

Martin

Já jsem tedy těch 5 hodin z Prahy na Tenerife v B737-900 nějak netrpěl.

Petr Novák

No paní Viková a CK Canaria Travel se dlouhodbě snaží u Kanárů o udržení jistého standartu kvality služeb, nicméně to tak není vždy a všude.

Ogden

Tak asi uz je vsechno v nasem state v poradku a nemaji na reseni nic dulezitejsiho, tak to je dobre. Boze, ktereho chytraka to napadlo?

Vizionář

Toto nebude muset TVS vůbec řešit, i kdyby letěli s B 737 do Karibiku, tak mají stejně každé 4 hod.mezipřistání 🙂

Petr Novák

Však Karibik s B737 dávali. Tankovalo se na Salu , nebo Azorách a pak ještě někdy i s koupáky na palubě při silném protivětru na Bermudách. Nazpátek většinou v Ganderu v Kanadě. Pak to už lidi Eximu přestali kupovat.

Mickey

Nápad je to smysluplný, jako běžně velký člověk se na místa vždy tak tak vejdu. Ale měl by se tím zabývat spíš Evropský parlament, ne ten český.

pzag

A co si takhle koupit premium economy, když vám economy nevyhovuje? To je stejné, jak říct, koupil jsem si trabant a je úplně na houby. Potřebuju stát, aby mi nařídil, že si mám koupit mercedes.

Peeetr

Protože i u těch automobilů jsou minimální zdravotní a bezpečnostní normy.

pzag

Tak bezpečností normy snad řeší trošku jiný „papír“ než populistický pseudozákon proti low costům. Pokud letadlo neodpovídá předpisům, tak je to snad problém ÚCL, EASA a vůbec toho, kdo o něm prohlásil, že je použitelné.

Martin V.

Já bych to tak tragicky neviděl. Pokud budou muset zvětšit rozteč z 30″ na 32″, tak to uberou zhruba 6 % cestujících a jen nad 4 hodiny letu. To mi nepřipadá jako premium economy.

pzag

A to si myslíte, že ty sedačky v tom letadle se dají přehazovat tam a zpátky? Že někdo jenom tak, pro pár letů předělá některá letadla? že si Ryanair z celé flotily několika set 737 vybere pár, které přiřadí Praze jenom na pár delších letů a nechá je extra předělat? Nevím, na čem jedete, ale měl bych o to zájem.

Martin V.

Jestli to projde (o čemž velice pochybuju), tak bych čekal, že Ryanair nebude z Prahy lítat dál než 4 hodiny. Jen kvůli Praze se mu podobné komplikace nevyplatí.

Jiří Kocurek

Vzheldem k dané šířce trupu to znamená ubrat celou jednu řadu sedadel.

Jiří Kocurek

Teda pokud se jedná o příčnou rozteč sedadel.

Y.K.

Chtěl bych vidět tu normu. Myslím, že sezení v autě není o nic volnější než v ekonomické třídě letadla co se týče možnosti si protáhnout nohy. Možná u spolujezdce, pokud vzadu nikdo není a může se šoupnout sedadlo maximálně vzad. Ale i tak máte po pár hodinách křeče a přestávka je nutnost.
A co takový autobus? Zákon bude?

Vizionář

U trabanta se dá posunout sedačka, u letadla bez sroubováku ne 🙂

Tomas

Proč by se tím měl zajímat?

vy snad máte „právo“, resp. tedy „nárok“ na to, cestovat letadlem s více jak 79″ roztečí?

proč si tedy nekoupíte letenku se společností, která je má a nabízí?

Y.K.

Legrace je že to je vše čistě otázka ceny. Pomalu ve většině letadel létajících běžně lety přes 4 hodiny (ano není to ani 737 ani A320) jsou místa s větší roztečí a to něco stojí. Economy Plus je typický zástupce. Letadlo není vlak. Náklady jsou dané a rozpočítávají se mezi cestující. Čím více jich tam narvete, tím méně připadne na jednoho. Když si zkusíte přepočítat místo First Class zabranou plochou, kde by mohlo sedět 6 – 9 lidí ekonomické třídy, zjistíte, že to není nijak přepálená cena, je to prostě cena +- odvozená ze zabrané plochy.

Vlastimil

Naposledy jsem s Ryanairem letěl v lednu do Eilatu (Izrael). Výběr sedadel za poplatek, jako snad všude. Sedadla, kde je o něco více místa, tudíž jsou dražší, byla vesměs k dispozici až do konce, než na ně náhodně posadili naše přátele. Podobně do Maroka – ta sedadla zůstala neobsazená, než jsem si na ně po startu svévolně sednul já (nikomu to nevadilo). Tím chci říci, že až takový zájem o více místa není, ani když to vyjde dost lacino.

pzag

Tak se prostě linky zruší a ostrouhají zákazníci, co bude potřeba odletět se udělá s „přestupem“ a zase to odskáčou cestující (a ekologie). To se zase předvedly mozky.

hedonism.bot

No a takhle to vzdycky zacina – mozna dobry zamer, vznikne nesmyslna norma, nabere se nekolik uredniku, kteri se budou vymahanim zabyvat, aby se nakonec nic nezmenilo – maximalne bude se bude konat pri letech do karibiku prvni mezipristani do ctyr hodin letu a par dalsich letu se seskrta a presune do Vidne nebo do Katowic a urednik nakonec vykaze cinnost a uspech…

Tuaer

Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy – po neúspěšné měnové reformě v červenci 1993

Tuaer

Vypadli mi tam autor. Tím je: Viktor Černomyrdin

Jiří Kocurek

Zato ta v 53. roce byl veleúspěšná, vzpouru v Plzni se podařilo potlačit…

marty-t2

Z podobných lokálních českých nápadů nekonzultovaných s partnery v EU budou jen víc profitovat blízká letiště v zahraničí. Ostatně z jihu Moravy téměř nikdo jinak než přes Vídeň za obchodní schůzkou stejně nelétá…

Greta

Máte pravdu, kdyby to přikázal nařízením Rady a EP Evropský parlament pro celou EU, tak bych zatleskal, na úrovni české legislativy se to do praxe prosadit nedá.

Nekdo

dovolím si dodat, že i pro velkou část dovolených se už dnes z jižní moravy nikdo neobtěžuje na malé regionální letiště do Prahy…

M H

Bude-li tato věc řešena na národní úrovni, nezmění se vůbec nic. Respektive jen to, že se z ČR přestanou létat některé destinace. Má-li být změna systémová a zajistit cestujícím skutečně prostor navíc, musí být řešena minimálně na úrovni EU. Na druhou stranu je otázka, kolik pravidelných linek z ČR za normálního stavu, jichž by se tato norma týkala, létá – ono jich zase tak moc nebude, protože po Evropě by se pod 4 hodiny mělo dát doletět téměř všude až na výjimky typu Island. A pokud jde o dálková letadla třeba do Kataru či USA, tak to už nejsou králíkárny… Číst vice »

Miropiro

Pochopil bych to u europoslanců či u vlády velké země, kde takové cesty jsou běžné, ale u nás?

Stony

Ptakovina

Radiátor

Nesmysl.

Jiří 24

No jasně, narvou tam sedačky co má LH aby se ušetřilo co nejvíce místa a bude se lítat dál, až na to že každýho bude bolet zadek 🤦‍♂️

J.K.

No tak SW udělá na tom letu do Dubaje někde mezipřistání…. To je super že poslance netrápí nic vážnějšího.

Jozef

Je krásne vidno, že niektorí poslanci nemajú nič na práci. Vymýšlať takéto nezmysli može len človek čo sa do usporiadania kabíny v lietadle vobec nevyzná.

Tuaer

To je zase nápad. 1) Pokud někomu nevadí malý prostor pro nohy, proč by nemohl ušetřit. 2) Pokud to skutečně projde tak všichni budou do těchto destinací létat z Drážďan, Mnichova atd.

Alca

To mě po ránu hodně rozesmálo 🤣 Kam z Prahy létá 4 hodinový let RyanAir?
Takže Tel Aviv i Amman se zvládá pod 4 hodiny, zbývá tedy jen Dubai, kam pokud vím Smartwings přerušili lety. Nechteli tedy páni poslanci spíše jen pohodlně letět na dovolenou na Kanary, Madeiru?.. okurková sezóna

Jakub

Super. Jednoduché a efektivní řešení boje s lowcosty tam, kde opravdu nemají co dělat.

Kubrt

Když si najdou své zákazníky…

Jackub

Kde mají či nemají co dělat, určí kdo? Vy? Nebo někdo „moudrý“? O svém pohodlí a vůbec o tom, co je pro mě dobré, si rozhodnu sám.

Mik

On aj taký low-cost ako Qatar sa s 787 nezmesti do tejto blbosti…

Juraj

Až na to, že legacy aerolinky majú často horší seat pitch než lowcosty. Krásny príklad je Iberia, ktorá má v niektorých A320 rozostup 28″, pretože vpredu držia trochu viac miesta pre business class, ale zároveň chcú max. kapacitu.
A teraz si úplne odmyslime to, že 30″ v slimline sedačkách je zásadný rozdiel oproti 30″ medzi starými mohutnými sedadlami. Tá metrika nehovorí nič o skutočnom priestore na nohy.