lot
Letecké společnosti Letectví

Ministerstva odmítla návrh na minimální rozteč sedadel v letadle

Interiér letadla Ryanairu. Foto: Ryanair
Interiér letadla Ryanairu. Foto: Ryanair

Ministerstva dopravy i zdravotnictví mají výhrady k poslaneckému návrhu, aby letečtí dopravci museli při letech nad čtyři hodiny zajistit dostatek místa mezi řadami sedadel. Cestující by si tak mohli preventivně zacvičit, čímž by odvrátili nebezpečí vzniku žilní trombózy nebo plicní embolie, které při delších letech můžou nastat. Dopravci by museli zajistit minimální rozteč 79 centimetrů mezi sedadly.

Návrhem se bude zabývat vláda, ministerstva se k němu vyjadřovala v připomínkovém řízení.

Návrh novely zákona o ochraně veřejného zdraví podepsalo 14 poslanců ze šestice sněmovních klubů: ANO, SPD, KDU, KSČM, TOP 09 a ODS. Je mezi nimi i předseda sněmovního hospodářského výboru Radim Fiala (SPD). Za opakované porušení nově navržené povinnosti by podle nich měla hrozit až desetimilionová pokuta.

Poslanci v důvodové zprávě uvádějí, že u většiny běžných leteckých společností nejsou rozteče sedadel v ekonomické třídě menší než 31 palců, tedy přibližně 79 centimetrů. Naproti tomu u nízkonákladových společností činí vzdálenost sedadel 28 palců, tedy přibližně 71 centimetrů. „Přestože všechny letecké společnosti upozorňují na nutnost cvičení nohou, malým prostorem mezi sedadly toto některé aerolinky fakticky neumožňují,“ stojí v důvodové zprávě.

Předkladatelé argumentují zároveň tím, že v současné době nemá naprostá většina občanů jinou možnost, jak se dostat do místa zakoupené dovolené než právě prostřednictvím nízkonákladových společností, jejichž služby využívají české cestovní kanceláře. Za nepřijatelné označili tvrzení, že lidé s nízkonákladovým dopravcem šetří na své dovolené.

Ministerstvo dopravy: návrh by vytvořil konkurenční nevýhodu

Ministerstvo dopravy označilo návrh zákona za mimořádně nestandardní a vládě doporučilo zaujmout negativní stanovisko. Navíc neshledává jako potřebné rozteče sedadel jakkoli upravovat. Rozteče sedadel jsou podle MD především záležitostí vztahu provozovatele letadla a jeho klientů.

Ministerstvo zdůrazňuje, že je svobodným rozhodnutím cestovních kanceláří, za jakých podmínek a jaké letecké dopravce si sjednají pro leteckou dopravu svých klientů. „Měly by to být právě cestovní kanceláře, které budou při výběru leteckých dopravců myslet na pohodlí svých klientů,“ uvedlo ministerstvo. Návrh by navíc podle něj vytvořil konkurenční nevýhodu pro letecké dopravce, kteří létají do a z tuzemska.

„Zákon byl by vymahatelný jen na našem území a na druhou stranu by se vztahoval i na letadla přelétávající nad naším územím. Máme dále za to, že taková národní úprava by narušila hospodářskou soutěž v letecké dopravě,“ uvedlo ministerstvo zdravotnictví. „Návrh je nesystémový a nekoncepční. Ohledně dané problematiky by muselo být postupováno jednotně minimálně v rámci EU,“ stojí ve stanovisku ministerstva zdravotnictví, které rovněž vyjádřilo nesouhlasné stanovisko.

Pouze ministerstvo práce zaujalo k návrhu neutrální postoj, ale navrhlo jinou formulaci zákona a upozornilo na některé nedostatky návrhu.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Chápal bych, kdyby taková regulace byla přijímaná na linky (lety) dotované z veřejných peněz v rámci dopravní obslužnosti.

Daniel Mach

A pak že hloupé návrhy vznikají v evropském parlamentu :)))

Jiri

Konkurencni prostredi? To jako ze si muzu vybrat jestli na dovolenou poletim se SW nebo SW nebo SW nebo autem? 😀

Nekdo

Proc myslite? Ono je nejaka povinnost letat na dovolenou s QS? Ja jsem vzdy kupoval letenky na dovolenou s jinymi aerolinkami. Treba loni to byli AirBaltic, TransAviaBaltika, FR. Predloni zase LH a Condor.

Tomas

a nemůžeš si snad vybrat? samozřejmě, ze muzes.

1) nikde neni psano, ze musis jet cestovkou – pokud jedes s cestovkou, je to tve rozhodnuti
2) muzes letet s radou jinych leteckych spolecnosti, muzes letet v C class – pokud si i pres to vyberes lowcost, je to opět tvé svobodné rozhodnutí

problém hledej u sebe, nikoli u jiných.

Thegrid

Ja s tim sice souhlasím – misto by mělo mit prasátko i člověk, ale at to proboha neřeší zaprděné Česko. Ale EU. Poslanci by si meli uvedomit, ze je nas 10mil a takto akorat vytvori znevýhodnění.

Tomas

proč by to proboha měla řešit EU?

Thegrid

Proč by to proboha měla řešit ČR? Kolik je od nás letů s více jak 4 hodinami? Já vždy létám přes jiné město v Evropě. Takže jaky bude mít další nesmyslný zákon význam? 0.

Václav

Pani poslanci zase prokazali, ze jsou uplne mimo. Hlavne ze zduraznuji, jak jim jde o nase dobro pri ceste na dovolenou. Co my bychom bez jejich pomoci delali? Ja osobne bych navrhoval, aby pani poslanci museli kazde ceste na dovolenou udelit pozehnani, za ktere by se platilo hotove v kolcich 14Kč. No, dnes uz i ty tradicni aerolinky (legacy carriers) maji v economy <79cm, google flights to ukazuje a bezne vidam max 76cm, ale napr. Iberia ma jenom 71cm. 79cm a 81cm maji pouze nektere aerolinky na dlouhych letech (neberte me doslovne, vyjimky urcite existuji). Alespon ze ministerstva poukazaly, ze… Číst vice »

Radek Janata

„v současné době nemá naprostá většina občanů jinou možnost, jak se dostat do místa zakoupené dovolené než právě prostřednictvím nízkonákladových společností, jejichž služby využívají české cestovní kanceláře“

To by mě zajímalo, jak na to přišli. Které místo není dosažitelné „klasickou aerolinkou“ a/nebo pozemní dopravou?

Kamui

Řekl bych že je to myšleno z finančního hlediska. Ty lowcosty jsou prostě levné až je to divné. Do destinací jako Londýn se dá (dalo) letět fakt za pár stovek, když člověk věděl jak na to a spokojil se s nějakým tím kompromisem. Nevěřím tomu, že jízdenka na (rychlo)vlak Praha – Londýn bude kdy levnější než pět tisíc, s podstatně delší jízdní dobou.

Frantisek

A je nějaký právní nárok na levné létání, nota bene po Evropě? Má stát pomáhat lidem k tomu, aby co nejlevněji cestovali byť jen na dovolenou, a tímto způsobem navíc dost dávali zabrat životnímu prostředí? Nemyslím si a návrh považuji za populismus.

Jan

Bože, proč zas ty kecy o životním prostředí…

pzag

Protože to je kokot, co je naprosto vystříkaný z železnice, a vymýšlí neskutečné ptákoviny v každé diskuzi.

Nekdo
Samo

To nie je zlý argument, ale ak zákonodarca tvrdí že lowcosty sú jediná možnosť preto, že tie ostatné sú drahé, tak prinútiť lowcosty aby boli drahé tiež by asi nebolo riešením problému.

Kamui

Lidem to evidentně nevadí. Jinak by s těmi lowcosty co mají v letadle sedačky namačkané jak v honeckeru nelétali.

Y.K.

Já bych pěkně prosil, aby poslanci řešili obecné, zásadní a důležité věci. Máme polofunkční a čím dál obludnější státní správu a přidávat k tomu bandu přeměřovačů sedadel nám moc chybí.

Václav

Alespon vidime jake tam mame odborniky… Dokonce to jde napric politickym spektrem.

Jan

Já se nechci nijak zvlášť zastávat poslanců, ale je dost nefér si myslet, že poslanci řeší pouze rozteč sedadel na základně jednoho vybraného poslaneckého návrhu a zanedbání stovek dalších. Každý má nějakou specializaci, někteří toho řeší více, někteří méně. Většina návrhů se dopravy netýká a to na serveru zdopravy.cz nenajdete, jako třeba včerejší jednání podvýboru pro e-government, který řeší dost zásadní a dlouho potřebnou digitalizaci státu.

Y.K.

Já to chápu, ale chtěl jsem být krutě sarkastický, protože zákony začínají být opravdu nechutná džungle, které nikdo nerozumí. A místo aby se zjednodušovaly a optimalizovaly, tak pořád přibývá stránek a paragrafů, k tomu výklady, protože státní správa a ni lid nechápe co to znamená. Třeba e-goverment se řeší už 20 let a člověk stejně pořád běhá s papíry od čerta k ďáblu. Nový stavební zákon, který prý má lecos zjednodušit má o 100 paragrafů více než ten původní.