regio-vlak

Porušováním předpisů za lepší MHD. Do Liberce dorazily nové autobusy, část zaplatily pokuty od řidičů

Nové autobusy SOR NSG 12 v Liberci. Foto: Jan Sůra / DPMLJNové autobusy SOR NSG 12 v Liberci. Foto: Jan Sůra / DPMLJ

Město chce použít výnosy z pokut na pořízení nových autobusů i letos.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) převzal v minulých týdnech dalších deset nových autobusů SOR NSG 12 s pohonem na zemní plyn. Do Liberce dorazily s více než dvouměsíčním předstihem oproti smlouvě. Unikátní je jejich financování: na vozidla se nechtěně složili řidiči, kteří v Liberci překročili stanovenou rychlost a jejich jízdu zachytil radar.

Město poslalo DPMLJ celkem 15 milionů korun formou příplatku mimo základní kapitál, které jsou určeny přímo na pořízení autobusů. Jde o peníze, které město vybralo na pokutách na novém radaru v ulici Dubice. Zatímco v posledních měsících se už počet přestupků díky známosti radaru výrazně snížil, první měsíce přistihlo měřící zařízení týdně tisícovky řidičů porušující stanovenou rychlost.

Podle primátora Jaroslava Zámečníka město chce v takovém přesunu peněz z pokut do MHD pokračovat, letos instaluje nový radar v Hejnické ulici. Podle něj jde i o signál, že se vyplatí jezdit více MHD.

Rychlostí na nové autobusy. Liberec chce použít pokuty z kritizovaného radaru na MHD

SOR Libchavy vyhrál soutěž na nové autobusy loni v polovině roku, když velmi těsně porazil dealera Iveco CZ Corex. Za deset vozidel DPMLJ zaplatí 65,5 milionů korun. Letos má dorazit pod Ještěd dalších osm kloubových autobusů na plyn od SOR. Firma SOR je už v Liberci dominantní značkou, po ukončení letošní dodávky bude ve městě jezdit 48 autobusů řady NS, což je zhruba polovina všech vozidel.

Rozdíl 70 tisíc korun na autobus. Dalších deset vozidel dodá do Liberce SOR Libchavy

Další autobusy budou na baterie

Podle technického ředitele Ludvíka Lavičky půjde nejspíš o poslední autobusy na spalovací motor. Dopravní podnik má připravenou soutěž na nákup elektrobusů. Ty musí nakoupit kvůli zákonným požadavkům na stanovený podíl bezemisních vozidel. Aktuálně má DPMLJ tři elektrobusy. Všechny nakoupil již použité, většinou šlo o předváděcí kusy.

Dodávka nových autobusů příští rok završí rozsáhlou modernizaci autobusové flotily, ke které musel DPMLJ přistoupit po konci nevýhodné spolupráce se společností BusLine. DPMLJ se prakticky ze dne na den ocitl bez několika desítek autobusů, provoz musel zachraňovat nákupem ojetých autobusů z Německa či jiných dopravních podniků.

Řešení kritické situace přineslo místy dost bizarní podívanou v libereckých ulicích, kdy MHD zajišťovaly často patnáct a více let staré autobusy v barvách různých dopravních podniků. To je ale již minulost. Dnes je většina autobusů ve stáří do pěti let. Zásadní změnou byl i nákup kloubových autobusů, které byly do té doby výjimkou. Dnes jich má DPMLJ 18, dalších osm dorazí příští rok. Dopravce tím vyřešil i problémy s nedostatkem řidičů. Podle dopravního ředitele Martina Hettnera dnes už firma s nedostatkem šoférů potíže nemá. Zhruba čtvrtina řidičů jsou ženy.

V Liberci budou jezdit ojeté autobusy z Německa. Dočasně, kvůli konci BusLine

Tagy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ liberec SOR NSG 12 úsekové měření rychlosti
31 komentářů