Poruchy i nezkušení řidiči. Megatrolejbusům musí na lince na letiště vypomáhat diesely
Část závad může mít souvislost s malou praxí pražských řidičů s řízením trolejbusů. Dokazují to i videa ze sociálních sítí.
První dny provozu nových pražských megatrolejbusů Škoda Solaris 24m provázejí komplikace. Na trolejbusovou linku 59 z Veleslavnína na letiště jsou tak místo nich částečně nasazovány i dieselové autobusy. Potvrzují to zkušenosti čtenářů deníku Zdopravy.cz, kteří v minulých dnech na trase několikrát porouchaný trolejbus a náhradní autobusovou dopravu zahlédli.
Závady následně potvrdil pro Zdopravy.cz i pražský dopravní podnik (DPP).
„U trolejbusů Škoda Solaris 24m došlo po několika dnech od zahájení plného provozu ke vzniku dílčích technických závad na více vozech. Nejedná se o nicméně o žádnou sériovou závadu,“ vysvětlil deníku Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
I přes plánovanou provozní rezervu třech trolejbusů tak musel DPP na některé oběhy linky 59 dočasně nasadit kloubové naftové autobusy. „Konsorcium výrobců vzniklé závady průběžné řeší a vozy po opravě jsou ihned vraceny do provozu,“ dodal Šabík.
Podle něj se část řešených závad týká seřízení technických komponent či elektrovýzbroje vozidla. To dokazují i v minulých dnech publikovaná videa na sociální síti TikTok, která na výrazné jiskření v oblasti elektrovýzbroje a trolejí upozornila.
@11111111111222333a ♬ Hinder x No Resolve Unstoppable out now – Oscar James Pegorraro
„Další část závad má pravděpodobně souvislost se zatím malou praxí pražských řidičů s řízením trolejbusů. Zde samozřejmě probíhá upozorňování a opakované školení příslušných řidičů. Společně s dodavateli věříme, že se jedná pouze o krátkodobý dočasný stav a disponibilitu vozidel se podaří brzy navýšit na plné pokrytí plánovaného vypravení 17 vozů v pracovní dny,“ dodal Šabík.
Že se u megatrolejbusů nejedná o sériové závady, uvádí i mluvčí Škoda Group Jan Švehla. Standardní kusové závady se podle něj při nasazování nových vozidel do provozu objevují.
„Z tohoto důvodu jsou v depu přítomni i naši specialisté, kteří situaci obratem vyřeší v rámci záručního servisu,“ uzavřel Švehla.
Tříčlankové trolejbusy
Letištní linka 59 je v Česku unikát. Jde zatím o jediné tuzemské spojení, na kterém jezdí tříčlankové bateriové trolejbusy Škoda Solaris 24m, které dosahují délky 24 metrů. Kromě Prahy jezdí od loňského podzimu už jen v Bratislavě.
Pro trolejbusy bylo vybudováno nové trolejové trakční vedení z Veleslavína až ke starému ruzyňskému terminálu. K samotnému novému letišti pak jezdí na baterie, nedaleko Terminálu 2 je pro ně vybudována trolejová dobíječka.
Na lince 119, kterou trolejbusy linky 59 nahradily, jezdilo v pracovní dny v jednom směru 290 spojů. Úspora nafty tak má být podle představitelů města 690 000 litrů, emise CO2 se mají snížit o bezmála 1 300 tun.
Flotila megatrolejbusů na ranveji. Praha spustila provoz bezemisní linky 59 na letiště
S problémy při zavádění nových trolejbusů se DPP potýkal již na lince 58. Ta se od února stala první novodobou linkou v Praze, kde měly trolejbusy, v tomto případě SOR TNS 18, vystřídat v provozu autobusy.
Problémy byly v prvních dnech zejména se sběrači. Vozy byly navíc dodány do provozu se značným zpožděním oproti původnímu harmonogramu.
Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami