Porucha troleje komplikuje železniční dopravu v metropoli i na Moravě
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
(aktualizováno 7:45) Železniční dopravu v Praze dnes ráno zkomplikovala porucha trakčního vedení ve stanici Praha-Vršovice. Několik osobních vlaků kvůli ní
Prý už druhý skokan na koridoru, pokud to tu už někdo nepsal. Např. Ex 79 Vindobona jede přes Havl Brod +68min. , asi ještě kvůli tomu prvnímu(?)
Když se daří…..
Kvůli úseku Přelouč-Pardubice, tedy asi ta druhá srážka… Ex 79 jel do Záboří, pak zpět do Kolína a na Havl. Brod.
Co ale nechápu, Ex 1035 RJ jel Kolín – Osek – K“okolo Hradce“ – Pardubice 1) proč také nejel přes Vysočinu, kde by způsoboval určitě menší dopravní komplikace 2) proč navíc je upřednostňován před Hradečanem, který je v závazku, má přípoje ap. – Hradečan byl v Chlumci načas, v HK +23 min, přípoje ujeté. Super Správa.
To jsem zažil mnohokrát. Rychlík na HK/z HK stojí a kolem se ve stejném směru míhají Pendolino, Jančura, LE,… jedoucí odklonem. A taky to nechápu. Ta trať je pomalá, rychlík uvedené komerční vlaky nemůže zdržet, tak proč mají přednost.
Protože mají vyšší kategorii, R je furt R, ať je v závazku nebo ne, kdežto Le, Pendolino, apod, jedou jako Ex, takže mají přednost.
Jasně, nějakým předpisem to odůvodníte. Teď reálně – jaký je rozdíl mezi Ex a R (kromě těch písmenek)? Pochopím, že ze stanice pustí dříve vlak, který a) hned za pár stanic nezastavuje či b) má vyšší max. rychlost (ovšem využitelnou), ale ani jedno není ten případ výše…
Je to vlak vyšší kategorie takže má přednost, navíc se podle toho odvíjí i sankce za zpoždění.
Já nevím, konečně by s tím mohli začít něco dělat. Trakční vedení se jim posere 1x za měsíc a kvůli tomu jsou lidi, kteří ani nejedou vlakem přes Prahu, docela v pytli.
Protože trakční vedení Praha − Beroun jede na Dobrou Víru. Že to ještě vydrží, než se bude kopat koridor.
A Vršovice jsou ten samý případ. Dokonce se musela stará trať opravit před začátkem stavby, neboť pro samé čekání na rekonstrukci hrozila stát se nesjízdnou do dne a hodiny po zahájení stavby.
Stategické řízení spočívá ve schopnosti zajistit průběžný fukkční stav a současně provádět nezbytné adaptace i systémové změny. V případě dávno známé rekonstrukce Vršovic by strategické řízení vypadalo tak, že by se plánování kapacitní zátěže projevilo v adaptaci současného napájecího trekčního systému na vyšší zátěž, a to jako nezbytné překlenutí funkčnosti do stavu po rekonstrukci. Strategií je i přechod na střídavinu, avšak bez provázání s dalšími strategiemi, což se v případě vršovic ukázalo v plné nahotě. Kdo neumí strategicky řídit, ten nemá co dělat na řídicí pozici. Uvědomuji si kategoričnost poslední věty, ale bez toho se tato země odebéře do kytek.
Tak IDOS to kolem 9 h vzdal a začal se tvářit, že zpoždění neexistuje.
Super.
Aplikace to vzdala od 9 webová se držela do 10 to mě překvapilo
Souhra věcí………stavba koridoru – vlaky jezdí po pár kolejích, napájeni 3000 V . Udělali špunt.
Dříve brala mašinka 3 MW , dnes i 8 MW. Někteří jezdí i s 2 mašinama za sebou.
Dnes ráno byla námraza – opalování sběrače a ohřívá se trolej a může se přepálit !
FIZIKA má jen jedny zákony !
Až bude koridor hotov, doufám, že brzy a bude klid. Tak mákněte…………
Fyzika má hlavně tvrdé y.
Navíc za noc klesla teplota možná o 8 °C (ale hlavně byl mráz, nebylo nad nulou) a v té oblasti byla asi namrzající mlha už ráno.
Tu 8MW mašinu schválenou pro provoz na sítí SŽDC bych chtěl vidět.
Tak se podívejte na Tauruse,Vectrona,380.Ta trolej přivádí do lokomotivy příkon a je-li trakční výkon 6,5 MW a přičteme ztráty okolo 15 procent,spotřebu kompresorů,ventilátorů,topení vlaku tak jste na příkonu okolo 8 MW,který přivádí do lokomotivy ta trolej přes sběrač.
Hmm aha, takže ztráty ve vedení se připočítají k odběru mašiny. No pak to teda vyjde no.
Těch 15 procent jsou ztráty v lokomotivě(oteplení transformátoru,trakčních motorů,měničů,tlumivek )a energie na jejich chlazení(čerpadla chladící kapaliny,ventilátory).Ty se objeví na elektroměru v lokomotivě.
Ztráty ve vedení jsou paušální(na stejnosměru 18 procent) a přičítají se k hodnotě naměřené na elektroměru.Tak k těm 8 MW,které přitečou sběračem si přičtěte ještě 18 procent a to bude platit dopravce za mašinu,když pojede výkonem 6,5 MW.
.
A proč to jde rovnou od námrazy k přepálení troleje? Já bych čekal sekvenci:
námraza => větší elektrický odpor => zahřátí trolejového drátu => rozpuštění námrazy => návrat do normálního stavu před námrazou
8 nebo 6MW je maximální výkon lokomotivy, který se rozhodně nepoužije pro jízdu kolem 50km/h mezi Vršovicemi a hl.n., pravděpodobnější příčinou přepálení troleje bývá stání vlaku se zdviženým jen jedním sběračem lokomotivy + vytápění vlaku na maximální výkon.
Viníkem může být taky nikdo. I takové věci se dějí. Vzpomeňte na most ve Studénce. Spadl. A viníkem je nikdo.
Viníkem jsou fyzikální zákony. Při odběru vyšších proudů se trolejový drát zahřívá a měkne. A když vlak zastaví a rozjíždí se, děje se to po delší dobu na krátkém úseku. Na stejnosměrné soustavě jsou odebírány 8,3 krát vyšší proudy, tzn. je výrazně zranitelnější než střídavina.
Pak je otázka, jestli by s tím SŽDC nemohla něco udělat, porucha TV ve Vršovicích začíná být celkem evergreenem.
Minimálně by tam mohli umístit jako zálohu pro tyto případy pár dieselových či parních lokomotiv 🙂
No Kremák je ve Vršovicích, tak by mohl brzo pomoct
Ale ano, mohli by s tím něco dělat. Ale nebudou. Proč? Protože SŽDC.
Pokud by u nás fungovaly drážní zákony jako v DE, tak by SŽDC musela všem dopravcům vyplácet nemalé kompenzace. To by se poté něco řešilo. V současnosti nikdo, nikoho do nápravy nenutí.
V Japonsku, se vlak zpozdí o minutu a dráha vrací lidem peníze. V Česku kolikrát vlak nepřijede vůbec a nic se neděje. Lidi jdou v klidu domů.
Však co, zejtra je taky den.
Jokabuši Kawasaki
😉
Však jsme lidi, nejsme stroje!
Viníkem fyzikální zákony? To jed dost nešťastně formulované. Viník je někdo, kdo má vlastní vůli. Narozdíl od příčiny. Příčina vlastní vůli nemá.
Zkuste překecat gravitaci, aby z vlastní vůle pustila cihlu, že si ji tam nahoře chytíte. E!E, nepřekecáte, fyzikální zákony vlastní vůli nemají.
V Berouně byl solidní nátřesk u rychlíku Arrivy, kterým se snažili lidi dostat do práce.
Hlásit na formuláři „Ohlášení zásahu vyšší moci – mimořádných okolností“.
A proč nejeli vlakem ČD? Tento dopravce má přece dostatek záloh všude možně po síti i v zahraničí (minimálně v Popradě, jak jsme před Vánoci četli), takže kdyby náhodou nešel proud ihned přijede HV nezávislé trakce a vlak odtáhne.
Tak když se válí dráty v kolejích, tak Vám ani dieselová trakce nepojede.
Pokud se jedná o opakované strhávání drátu troleje, dalo by se usuzovat na nekvalitní (odfláknutou) montážní práci, eventuálně použití nekvalitního (poddimenzovaného) materiálu. Domnívám se, že v minulosti k tak častým závadám nedocháyelo. Není přece možné tolerovat, aby každou chvíli kvůli tomu kolabovala doprava v hlavním městě.
Máte pravdu že v minulosti nedocházelo. Z jednoho prostého důvodu. Jezdilo méně vlaků. Méně vlaků, menší zatížení sítě, nižší opotřebení ve stejném časovém úseku. Ale všichni chtějí jezdit a toto je výsledkem. Neexistuje zákon který by to reguloval a řekl dost ta trať má tuto kapacitu a více vlaků tam nacpat nelze.
A to je takový problém dát tam drát s větším průměrem/lepším materiálem?
To už se udělalo a stejně to nestačí. Nezapomeňte že se jedná o přechodný stav do konce velké rekonstrukce Vršovic. Zatím je místo napájeno jen z jednoho zdroje. Za dva roky po ukončení stavby se situace změní a místo bude napájeno ze dvou stran.
Nesvádějte to na opotřebení. Kolem Vršovic se to s údržbou nepřehánělo již dlouho. Vědělo se, že to půjde celé pryč. SŽDC samozřejmě na to říct „dost“ páky má. Navíc ONJ je čistě záležitostí ČD, ne?
Zde je důkaz z Bohemky:
73. Sudí Jech musel přerušit utkání, v Ďolíčku zhasla světla a čeká se jak se situace vyvine. Osvětlení je již v provozu, čekáme až se oba týmy vrátí na hrací plochu a utkání bude pokračovat. Utkání sleduje 6729 diváků.
76. Utkání je opět přerušeno, osvětlení znovu zhaslo. Světla opět svítí, chvíli se bude čekat na nástup týmů. Oba týmy jsou na hrací ploše, doufejme, že se zápas již dohraje.
Z ONJ přece vychází jen vlaky ČD.
Bravo. Ano stejná logika jako že v současnosti padá více letadel protože létá více letadel.
Když pojedete tisíckrát za den přes jednu výhybku anebo tisíckrát za deset let přes jednu výhybku. K opotřebení dojde stejně po 1000 případech. Akorát v prvním případě za jeden den a ve druhém za 10 let. Kapišto?
Exponovaná místa typu ONJ nemohou být závislá na jedné výhybce.
Z hlediska napájení jsou závislé na jedné výhybce… teda jedné měnírně.
Však to víme. Diskuze je ale o tom, proč tomu tak je, proč ČD na svém vlastním majetku vlastní napájení vyřešené nemají. Zajistit napájení přímo v místě technicky složité není, hned vedle ONJ je rozvodna se 110kV přívody z mnoha různých směrů, kapacita tam je. Sousední pozemky vlastní ČD nebo stát, zakopat vlastní kabel je to nejmenší.
Vršovice jsouv majetku ČD? Já teda myslel, že SŽDC…
Ve vlákně diskutujeme ONJ. A to v majetku ČD je. V inkriminovaném místě, tedy prostor pod vršovickým nádražím je v majetku ČD. Viz katastr… 😀
´hned vedle ONJ je rozvodna se 110kV přívody z mnoha různých směrů, kapacita tam je´ –> Zdeněk Svěrák v jednom filmu: „A nejde nahodit ani po odlehčení? tak dobrá, vzbuďte Modrýho a linkaři ať jedou, a já tam jdu“ (do té rozvodny hned vedle ONJ)
Když rekonstruovali Hostivař, tak bylo spadlé TV každý týden
Ano, zvláště to nerekonstruované 😀 U drah je oblíbené, že i na nutnou nezbytnou údržbu se s končící životností začne kašlat.
Zase ty nespolehlivé dráty. „Upadne“ jeden drát a všechny vlaky stojí. Výhoda elektrifikace.
kdyby dopravci kupovali moderní stroje, které mají baterie na krátké dojetí, tak ten kritický úsek projedou a můžou časem vesele natáhnout sběrač….. Ale tady (na modré planetě) se za moderní považuje InterPanter nebo Ešus, kdy obě soupravy nic takového nemají….
Bohužel takto jednoduše jak si to laik představuje to nejde. Ale bylo by to krásné kdyby takto jednoduše to šlo.
Nejlepší baterie je plná nádrž nafty. Staromilské, ale spolehlivé.
Prdlačky. Nádrž navrtá zloděj nafty a jste taky v … depu. Jedině uhlí!
Pane Sovo. Když někde je problém na troleji nahlásí to strojvedoucí výpravčímu. Ten zastaví provoz a zjistí rozsah poškození. Zavolá opraváře kteří přijedou z 5 nebo i 50 km vzdálené základny. Pak se trať uzavře protože se to opravuje. Chápete uzavře. To znamená že tam neprojede nic ani diesel ani žádné vozidlo na baterie.
V noci by to zastavení kvůli opravě prověšeného vedení takový problém nebyl, ne?
Pane Alexi to by jistě šlo pokud by k problému došlo v 1:00 hod po půlnoci. Ale ono to bylo ráno v sedm. Co teď? Zastavíme to do 1:00 v noci a pak to teprve opravíme?
Níže se v diskuzi psalo, že průvěs TV byl patrný již v noci. Takže to bylo spíše obráceně. S opravou se čekalo až do rána a ono to holt nevydrželo.
Vy jste to trefil. Staňte se poradcem.
„Zase ty nespolehlivé dráty.“
Za noc poklesla teplota z večerní okolo nuly na ranních asi -8°C a ta údolní oblast asi na chlad trpí – tak asi zkrátka něco nevydrželo, a tomu zjevně vždy úplně stoprocentně předejít asi nelze.
Kde konkrétně ta závada byla (a co všechno kvůli ní bylo třeba vypnout), to tady evidentně nikdo pořádně neví, ale dokud bude přístup na ONJ závislý fakticky na jediné části jediného zhlaví v Nuslích, tak bude velmi zranitelný a nespolehlivý vždy, a to nejen z pohledu elektrických trakčních zařízení.
no, ja dnes rano nastartoval….-8 je jeste v pohode.
Největším nepřítelem železničářů je jaro, léto, podzim a zima! 😀
Oni stávkují? Nikoliv, lorde, oni dodržují veškeré předpisy.
To už tady taky bylo začátkem 20. století. Místo stávky se použil metoda nazývaná pasivní rezistence. Začnou se dodržovat do puntíku veškeré předpisy, nikdo ti nic nemůže říct, protože dodržuješ předpisy a nařízení svých šéfů. Nejlepší systém nátlaku. Jen děláš svou práci.
A je to porucha troleje, nebo je napájecí infrastruktura již dávno za kapacitou svých možností?
Nemůže to být tím, že kapacita byla v minulosti postavena na „menší“ množství el. lokomotiv, kdežto dnes je provoz výrazně z hustší, a energeticky patrně náročnější a tudíž by si zasloužil výrazně modernizovat?
Beru to pouze z pohledu laického pozorovatele.
Může to být přetížená síť. Dneska dochází k odběrům energie ve výši až 3x tolik než kolik povoleluje SŽDC dopravcům. Pokud dochází k takto nadměrnému odběru zejména v zimě kvůli predtápění souprav na Odstavném nádraží pak jednoznačně viníkem je dopravce který nedodržuje limity odběru které stanovilo ve smlouvě SŽDC.
A to předtápění souprav na ONJ vyvolá poruchu ve Vršovicích?
Ano samozřejmě že vyvolá.vse je napájeno ze stejného zdroje.
Nabízí se otázka, proč ČD na svém nádraží na předtápění svých vlastních souprav nemají svůj vlastní zdroj.
Protože je to dáno historicky. Ale můžete jim to navrhnout že by si ČD postavili vlastní elektrárnu😀
Jde o strategicky klíčový uzel. Výmluvy na historii jsou dávno neoprávněné. Zřízení vlastní trafostanice je záležitost se vším papírováním na měsíce. Distribuční strafostanice PRE Jih je hned vedle ONJ, přímo u kolejí.
Vono to nebude jen o trafačce, že…
Jistě. Ale řešitelné to je.
O kus níž píšeš cosi o vyčkávání na soudy.
Ano Kubrte proto píšu „může to být“
A taky tam píšeš o jednoznačném viníkovi.
Při skutečném přetížení zafungují ochrany. Vybaví jistící prvky a napájení se prostě vypne.
Bohužel takto to nefunguje
Jistěže to tak funguje. Všechny elektrické obvody musí být a jsou jištěné.
“ jednoznačně viníkem je dopravce který nedodržuje limity odběru které stanovilo ve smlouvě SŽDC.“
A jak si dodržování těch limitů(což je Váš výmsl ) představujete?To jako mají zatopit jen 3 vozy z 10,protože limit?A jak by vozmistr,strojvedoucí zjistil,zda odebírá pod,nebo nad limit?
To má řešit technika. Automaticky. U velkých odběratelů PRE je naprosto běžné, že svůj odběr hlídat musí, za nedodržení nasmlouvaných odběrů jsou nemalé pokuty.
Technika je na měnírně SŽDC.Měníren je velké množství v síti a napájeny jsou z různých zdrojů.Dopravce nemá žáden limit podepsán,to si tady pan Otmar vymýšlí.Je srandovní číst rady lidí,co o tom nemají ani páru.Dopravce má omezit odběr,je-li pokles napětí na stejnosměru pod 2700 V,jiné omezení nemá.Správce infrastuktury může stanovit mezidobí mezi vlaky,nebo nařídit snížení odběru lokomotivy.Vozy si zapínají topení podle potřeby automaticky.
A proč dodnes nemají ČD na předtápění svých vlaků vlastní techniku? 😀
Protože při dělení železnice připadly SŽDC.Předtím měly ČD i svoje koleje,svoje nádraží,svoje výpravčí,svoje návěstidla,svoje výhybky,svoje měnírny……
V tom ale nemáte pravdu. Celé ONJ je v majetku ČD kompletně. Napojení z Vršovic je jediná celostátní dráha provozovaná přímo ČD. Takže proč si ČD na svém majetku nedokáží zajistit napájení s dostatečnou kapacitou pro předtápění souprav?
A před 100 léty měla železnice i vlastní uhelné doly. Ale jo, to je vlastně normální, mít halu připojenou na trakční vedení. Mohl bych si prosím taky napojit dům na trakční vedení?
Mohl.Podobně,jako máte svůj dům napojený na nějaké vedení ČEZu.Stačí mít smlouvy s majitelem těchto zařízení.Nebo máte svůj transformátor připolený na VVN ?
VN stačí ne? Tedy vytáhnout to z 22kV rozvodů. Kdo chce, hledá způsoby a kdo nechce, hledá důvody. A právě u ČD převládá spíš to druhé 😀
A on je k tomu nějaký důvod(kromě vaší potřeby?).
No dobrá, ale jak to chcete řešit?
Rad bych znal stanovisko vedeni SZDC, nebot toto je jiz ponekolikate za posledni rok. Jak je mozne, ze se to stava ve Vrsovicich ci na ONJ opakovane?
Chudaci cestujici a chudaci personal.:-/
Raději bych počkal na jakékoliv soudy. Mnohdy dojde ke stažení troleje vinou nesprávného chování strojvedoucího🤷♂️
Uz v noci pri ceste ve smeru onj/krč na me viselo trakcni vedeni, asi tak.
Ale asi to s tim nesouvisi pač rano tam uz neviselo nic ale prozmenu uz se nejezdilo
Pokud tam něco viděl špatně na troleji strojvedoucí je jeho povinností věc nahlásit a výpravčí následně zakáže přes to místo jezdit.
Coz se taky stalo.
Ano očividně se to stalo a nahlášeno to bylo. Ovšem jak vidět už pozdě. Ne vždy je to visící lanko vidět hned a pokud to pár vlaků projede tak OK ale pak jede ten desátý a ten se do toho už zamotá. Je to prostě o pozornosti a náhodě taky. Ne každý kouká neustále před a nad sebe že.
A otázkou je, zdali to nahlásil. Lhostejnost je bohužel všudepřítomná.
A proč by teda nemohl jezdit se staženým sběračem? Ledaskde se stává, že se jezdí setrvačností se staženým sběračem přes místo, kudy trolej ani nevede. Různé provizorní situace při rekonstrukcích tratí.
Jestliže se situace stala již poněkolikáté za rok, na stejném místě, tak i kdyby šlo pokaždé o chybu strojvedoucího, nějaké opatření ze strany SŽDC by se dít mělo, ne? Jak to, že strojvůdci tak často chybují právě na daném místě..? (pořád za předpokladu že chybovali strojvůdci)
Navíc, on tam prý prověs byl vidět již v noci, bez provozu.. Za toto asi strojvedoucí nemůže.
Myslíte řešení stejné jako od Plzně? 😀 Na stavbě „Uzel Plzeň 3. stavba – přesmyk domažlické trati”, kde probíhá nepřetržitá výluka trakčního vedení s demontovaným trakčním vedením v mezistaničním úseku Plzeň hlavní nádraží (obvod Jižní Předměstí) – Plzeň-Křimice od km 351,850 do km 352,060. Na základě žádosti zhotovitele stavby, z důvodu opakovaného nerespektování návěstí pro elektrický provoz, ohrožení bezpečnosti pracovníků stavby a poškození provizorního podepření mostovky bude z důvodu zajištění bezpečnosti provozování dráhy namontována za přenosné návěstidlo pro elektrický provoz „STÁHNI SBĚRAČ” (v obou možných směrech jízdy) na trolejový drát hákovnice. Tato hákovnice při nerespektování výše uvedené návěsti způsobí destrukci… Číst vice »
Závada: Uchází levá přední penumatika
Oprava: Levé přední kolo bylo demontováno.