Popraskaná dálnice jako příčina nehody. Policie zavřela D35 kvůli hromadné havárii

Hromadná nehoda na D35. Foto: Hasiči OlomoucHromadná nehoda na D35. Foto: Hasiči Olomouc

K poškození povrchu mělo dojít kvůli vysokým teplotám.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Doporučuju to objet z Lipníka na Přerov po nové dálnici a pak přes Kokory do Olomouce. Ta původní cesta z Lipníka do Olomouce je v hrozném stavu, připadám si na ní, jako bych jel po železnici… Asi je to tak schválně, aby lidi nešetřili za dálniční poplatky a tuhle cestu nepoužívali jako alternativu k jízdě po dálnici. Ale i tak chudáci místní, kteří po ní alespoň část cesty prostě musí.

medvěd

Smůla, počasí ukázalo, že má ŘSD co dohánět (kontrolu stavu a rychlou opravu vozovek). Fakt musíme platit dálniční známku za takovou silnici ? Inu pořád platí – řidič musí pozorně sledovat silnici před sebou a včas zastavit.

Miroslav Zikmund

Za 4,10 Kč = denní podíl na mýtném si nekoupíte ani kelímek s vodou … ve slevě dva rohlíky / dvě housky za 1,90 Kč … Kvalita odpovídá ceně (výši mýtného). Až budete platit mýtné 1 Kč / km, tak lze kritizovat nebo žádat o přiměřenou slevu za nekvalitní úsek, případně bude nekvalitní úsek osvobozen od mýtného …

Miroslav Zikmund

A co vedlo ke vzniku závady v konkrétním místě … z logiky věci by měl popraskat veškerý beton pokládaný současně ? Nebo v daném místě byl beton z jiné várky ?

Jirka B.

Pravděpodobně se někdy v zimě, nebo při jarních deštích hnulo podloží a tím pádem došlo tady k tomuto. Tyto věci nedokážete předpovídat na 30 let dopředu.

Martin

Popraskana dalnice je pricinou nehody… ale zajimave je, ze ridici dokazali zastavit a pak to do stojicich nekdo napalil…
Tohle nepochopim, preci, kdyz si toho vsimli a zastavili, tak vina je asi na tom, co zastavit nedokazal, pac bud nedaval pozor nebo nedodrzel bezpecnou vzdalenost…
To je asi jako kdyby nekdo zastavil na cervenou, nebo dal prednost a nekdo to do nej napalil, tak by pricinou nehody prece nebyla cervena nebo ten kdo dostal prednost…

Martin

Jinak musim rict, ze asi budem muset nejak dalnice v horku chladit, ten povrch je jak topne teleso – akumulacni kamna,… nebo prestavet na castejsi dilatacni useky, teplota se kazdorocne zveda,…

Jan Sova

Zmiňovaný úsek měl použitý jiný druh dilatace než bývaly „běžné panelovky“, tady to asi narazilo na své limity. Navíc rekonstrukce se už chystá. Výhodou bylo to, že se po tom 25 let jezdilo a neskákalo to tolik. Holt čas nadešel… Jinak panelovky se tuším nemusí v létě kropit tak jako asfaltky, nebo je to jinak ?

Martin

Otazkou je, co je bezna panelovka, stare dalnice nejsou proti posuvu vlivem dilatace zajisteny, nove by se uz meli (alespon doufam) stavet s vodicini tycemi v dilatacnich sparach, coz zamezi posuvu horizontalnim smerem – tzv. „zuby“, kdy je jeden panel vys nez druhy… nicmene pokud jsou takova vedra kdy dojde k tomu, ze desky na sebe tlaci (to je do jiste miry normalni), a nevydrzi to, tak nevim… pokud se to deje kazdy rok, tak to proste dlouho nevydrzi a je treba casteji pak delat rekonstrukce… Asfalt je defacto tekutina s vysokou viskozitou, nosnot casti je kamenivo, takze je celkem… Číst vice »

Yellowhammer

No jo, ale takhle je ten titulek lákavější 😊

666

Titulek je správně. Komunikace, o kterou se nedostatečně staral její vlastník, vytvořila nebezpečnou situaci v provozu.

Podobně, když řidič, který vybrzil jiné vozidlo a pro nedodržení do této narazilo další (třetí) vozidlo, tak toho třetího řidiče také nikdo neřešil.

Nelíbí se mi to, ale takto jste si to v ČR nastavili.

Ondřej

Ach jo, lidi, už se na ty pohádky nedívejte…svět opravdu nefunguje tak, že jinde lítají pečení holubi sami do huby a silnice nikdy vedrem nepopraská. Ani náhle nepřijde žádný čistý hrdina zpoza sedmera řek a hor, aby Vás uchránil od „těch všech zlých privilegovaných a zkorumpovaných.“ Byť se tak čím dál víc lidí snaží tvářit (také asi moc koukali na pohádky).

Ruda

Podle fotky mluvčího Rýdla to místo bylo už asi problém daleko dříve. Kontroly stavu Řsd na tom úseku určitě dělalo a někam zapsalo? Být to v noci mohl to být sakra masakr.

Ketchup1970

V noci je už chladněji … takže opravdu teplota stoupá přes den a akumulace do betonu to způsobila…

milanmid

Jak je možné že firma která provede nekvalitní práci není do odstraněni závad vyřazená ze všech státních zakázek ?? Viz dálnice s Ostrava na Polsko!!??? Tak to přece v drtivé většině státu funguje !!!!! Vy by jste si vzal firmu která vám odvedla špatnou práci na stavbu svého domů ??Já ne ???

Honza

Jednoduše, z firmy ABC CZ, se stane ABC CS, s jiným IČO a pro výběrovku už to bude jiná firma než vyloučena ABC CZ.

milanmid

Kvalita dálnice je asi jaká ????? Z hodně peněz málo muziky ??klasika jak se v Česku stavi ???

Míra

Uveďme to na pravou míru. Příčinou nebyla popraskaná dálnice, ta byla jen následek. Příčinou byla naprosto diletantská práce firem, které se na zakázkách točí, jak na kolotoči. Kdyby už konečně měli kompetentní odvahu, tak to zadají zahraniční firmě, která by to postavila za zlomek ceny stále se opakujících kartelů. Ale asi je tady větší teplo, než třeba v Itálii nebo Španělsku… a tyhle vykuky by měli nechat zkrachovat!

bkv

Hezkej proslov. Jistě jsi také schopen jmenovat alespoň jednu zahraniční firmu, která by to postavila za ten zlomek ceny…

Tomas

a proc se teda nejaka z tech firem “za zlomek ceny” jeste neprihlasila do vyberka?

David

Byť se nechci zastávat původního komentáře, důvodů proč se i levnější firma nepřihlásí do výběrového řízení může být spousty. Na železnici je to vidět dvojnásob. Ať už jde o české zastoupení, právní formu, počet akreditovaných inženýrů zkorumpovaným ČAKIT, atd.

Jirka B.

Nezlobte se na me, ale za nehodu muze hlavne debilita ridicu. Jako ko, pokud by do toho prvni auto vletelo a zdevastovalo gumy a to bylo zakladem nehody, tak OK, ale pokud auta zastavila (predpokladam, ze zde nikoho nenapadlo vytvorit napr. zachranarskou ulicku … na pocatku tvorby kolony) a dalsi do nich zezadu napali (kdyby byla.ulicka, mohl to propalit tama), tak pricinou nehody nebyla praskla dalnice. Jednim z faktoru vedoucich k nehode ano, ale nikoliv pricinou.

Johnczek

Odmyslete si ten jeden faktor (tedy ze nepopraskala dalnice), co vam pak z te nehody (kdybyste udalosti poskladal stejne) zbylo? Taky nehoda? 🙂

Leinad

Zůstává nebezpečná jízda těch zadních.
A nevíme, jestli před tím vepředu neproběhne zajíc (prudké brždění + ze zadu nedodržený rozestup), nevíme jestli by auto nechcíplo(vedro na uvaření motoru bylo),….

Jiří Kocurek

Toho zadního. Byl jenom jeden. A po proběhnutí zajíce půjde ostře na brzdy jenom panikář. A jen totální magor kvůli zajícovi zastaví na dálnici v levém pruhu. Takže s tím zajícem jste dost vedle, zcela neplatný příklad.

Baraba

Takových magorů je. Už několikrát jsem na dálnici potkal stojící auto v levém pruhu. Dokonce jsem tam jednou i sám skončil, když jsem z podobných příčin (neoznačená díra na dálnici) přišel o obě přední pneu.

Mnohem horší bylo, když jsem tak jednou potkal kamion napříč, protože se rozhodl na dálnici v místě kde nebyla středová svodidla, otočit do protisměru.

Leinad

Není potřeba zastavit úplně, stačí zpomalit když ten zadní spí.

Kernteriér

A když k takové nehodě dojde ve městě, je viníkem semafor?

Pája

Ano ☺

Ondřej

Názor Jirky B. je více, než trefný a opodstatnění. Nestačím se divit, kolik řidičů na dálnici nezvládne správně udělat ani předjížděcí mánevr.

Ondřej

Opodstatněný

Jiří Kocurek

Kdo zastavil a kdo nedobrzdil je jasně napsané v článku. A při krizovém brždění (tohle není vidět z dálky, proto předpokládám, že první brzdil co to šlo) opravdu člověk nemá čas na to, aby uvažoval nad nějakou uličkou. Dělat uličku a dostat u toho smyk je poněkud kontraproduktivní. Kolona čítala 1 kamion a 3 osobní auta vedle něj. Takže ta záchranářská ulička by se začala formovat až za kamionem, kdyby nebylo toho čtvrtého.
Žádný další do toho už nevletěl, záchranářskou uličku začal dělat řidič té šedomodré Oktávky a všichni za ním, kteří nejsou v záběru.

Jirka B.

Pri pohledu na fotky z misto se v pravem pruhu dalo toto misto prejet. Zakladem proste je nezustavat stat jako tele na dalnici a pokud jedu, tak se venovat situaci pred sebou a dodrzovat zakon, ktery pravi, ze mam jet tak rychle, abych dokazal zastavit pokud vozidlo prede mnou …. a tak dale. Jenze tady v CR je slovo bezpecna vzdalenost slovem sprostym.

Otakar

Tady v ČR se hlavně dává skupina B ke každému většímu balení cereálií, takže to pak na silnici vypadá jak v Ugandě. Autoškola je krátká, testy se naučí kdekdo, bez souvislostí na silnici a stačí aby při jízdě netrefili nenadálou situaci nebo cyklistu a dostanou papíry.

Bagoun

Podle fotky v tom místě bylo zaděláno na problémy už dříve. To nikoho nenapadlo provádět kontroly takových rizikových míst? Ano nikdo horko fakt nečekal 🤣

Jiří Kocurek

To by musel stát člověk každých 200 metrů. Ono se totiž předem neví, KDE to praskne. Takže to může prasknout 1 minut po zkontrolování. A během té minuty projede několik aut. Vlastně by tam museli stát dva, aby se jeden mohl vůbec napít vody.

Bagoun

Kecy, ta fotka hovoří ua vše, ale správně i nás nemá odpovědnost nikdo za nic.

David

Něco podobného se stalo před deseti lety na D1 v úseku Psáře-Soutice. Taky se ŘSD vymlouvalo, že se připravuje celková rekonstrukce D1 a proto na údržbu kašlali. Poškozený úsek musel být dočasně opraven. Rekonstrukce nakonec proběhla až v roce 2016/17. Co se týče poničených aut, nedopadlo to dobře:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/-ridici-nedostanou-odskodne-za-poniceni-aut-na-vzedmute-d1_201202031715_mtaborska

Tomas

ach ti obyvakovi experti…

666

Mno, spíše nechápete, že řidič a daňový poplatník v jedné osobě má nárok na nějakou kvalitu silniční komunikace, které je z jeho daní placena.

Tomas

to samozrejme chapu …. ale jak narok nekoho souvisi s obyvakovym expertem?

666

I laik/obyvákový expert snadno pozná 20 až 30 let starý cementobetonový povrch s českou kvalitou údržby, který je na hranici životnosti či za ní a hrozí podobným problémem.

Ano, chápu, že je to v ČR nezvyk, když někdo požaduje, aby měl silnici nějakou kvalitu.

666

Ano, chápu, že je to v ČR nezvyk, když někdo požaduje, aby měla silnice nějakou kvalitu.

Miroslav Zikmund

Kvalita komunikace je přímo úměrná tomu, kolik se za použití „dopravní cesty“ platí …..

J.K.

Tam mohla být kolona před čímkoliv a stejně by k té nehodě došlo… Tohle je asi jedna z mála situací kdy front assist může zachránit situaci, jakkoliv ho nemám rád jindy ( klikaté úzké silnice a podobně…)

A. Mikulka

Asi máte blbý auto. Mně front assist na úzkých klikatých silnicích zmateně nereaguje. Jediný problém mám, když někdo vystrčí čumáček na pár cenťáků z vedlejší. Ale chápu, že strojová inteligence zatím nerozpozná, zda to tam nehodlá vrhnout.

Jiří Kocurek

Safra, to je povrch z roku 1997 nebo tak nějak. Divím se, že to nepopraskalo už předloni, když byla tropická vedra několik týdnů v kuse.

Bagoun

A to starší flikování je co?

Jiří Kocurek

Vy z toho poznáte, jaká to byla porucha, kterou zalátali? Tak to byste mohl být soudním znalcem.

Kernteriér

Z popisu nehody nemám pocit, že by příčinou bylo popraskání. Spíš nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Jiří Kocurek

Nevěnování se řízení. Kdyby nedodržel bezp. vzdálenost, tak by narazil dávno před tím, než vepředu jedoucí zastavili.

Jenže bifokální vidění umožňuje odhadovat vzdálenost zhruba do 400 m a je to velice individuální. Stojící už zastavili a tak vůbec nemusely svítit brzdová světla (pozor na to!). Než řidič uvěřil, že to před ním opravdu stojí, tak utekly kritické sekundy. A bylo vymalováno, už to nedobrzdil.

Jiří Kocurek

Jen dodám, že to není popis události, ale možný scénář.

A. Mikulka

Proto je potřeba při dobržďování do kolony zapnout varovné blinkry a vypnout to, až za vámi bezpečně stojí dva-tři kousky.

Ctenar

Ano

Potulný wechtr

Nechcu rejpat, ale Japonci by měly cele úsek maximálně pozítří nove. 🙂

Pezos

Japoncům by to s největší pravděpodobností ani nepopraskalo 😉

Luke

Japonci asi nemaj premiéra STBáka a jejich ministr dopravy třeba nemá dvě ministerstva 😀

***** Petr

Tak Japonci jsou na druhé straně než komanči a užili si s nimi taky (oproti nám se ale ponaučili) . Nehoda , zranění a odpovědnost – to už by se rozhodovali pro harakiri

Jiří Kocurek

Otázkou je, kdo půjde do práce v sobotu odpoledne na zavolání. Ti dva japonci, Onoseto a Samoseto, to sami neudělají.

O.K.

Ten, kdo za to dostane zaplaceno: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1966423-silnice-v-japonsku-ktera-za-dva-dny-prekryla-obri-krater-se-znovu-propada
Bude to drahé, to jistě. Vyplatí se to? To ať posoudí každý sám.

Jiří Kocurek

Jak je to možné, že se to Japoncům po opravě propadlo?

***** Petr

Protože se tama prokopávají do Severní Koreje , aby věděli jak se to dělá

Martin

No to jeste nemluvime o tom, ze jde o nestabilni oblast plnou otresu… 😀

Michael

Kdyby tam přijel na Semeno Nasaku, tak to opraví sám.

roman

Neměli, kdyby jste se díval na videa tak to mají vždy předpřipravené a je to jenom finální montáž

Vojta Přichystal

Je to potřeba opravit celé, ale hlavně ne teď v sezoně.

Roman

A kdy?

Jiří Kocurek

Znalejší možná budou vědět: Jsou normově stanovené teplotní limity pro betonáž vozovky nebo nejsou? Vím, že existují pro svařování kolejnic.

Leinad

Nějaký paragraf jedna a technologie známá jedinému správnému dodavateli, tu asi bude. Ale pochybuju, že by mírný podnební pás kontinentálně byl jediný, kde se dá postavit silnice.

Jiří Kocurek

Tepelná roztažnost při +20 až +40 °C udělá mnohem menší dilataci (deformaci) než při -20 až +35 °C. Nejde o průměrnou teplu v daném podnebném pásu, ale rozdíl extrémů.
Tepelná dilatace jde až tak daleko, že přivezli nosník a v pátečním odpoeldním hicu nešel osadit. Zkusili to v sobotu ráno a on byl kupodivu o ty přebývající 2,5 cm kratší. Přes noc se smrsknul.

***** Petr

To tady šotoušům vůbec neříkej , nebo budou měřit koleje v létě , aby měli víc , ikdyž podle mínusů tomu stejně nevěří

soumar

To bude nějaká urban legend, nebo ten nosník měl cca 70 metrů. 🙂

Tomāš

U nás na Berounce…

yxc

Samozřejmě že jsou. Obecně zásady pro betonový kryt: – +5 až +25°C – Relativní vlhkost nad 70% – Rozdíl teplot během dne do 10°C Tohle vystřelení desky není moc častý problém, protože se krom vysoké teploty musí sejít ještě další faktory. Tenhle úsek byl dělaný ještě starší „socialistickou“ technologii bez kluzných trnů na rozhraní desek, které braní jejich vertikálnímu posuvu. Když se to zkombinuje s betonáží desek při nizší teplotě, tak se to při takovéhle teplotě může stát. Přiznákem je drolení po celé délce spár. Nemluvě o tom, že se o problému vědělo, protože minulý týden byla vyhlášená soutěž na… Číst vice »