Pomoc pro Smartwings vymyšlena. Nárok na podporu získají dopravci s více než 250 zaměstnanci

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Více než tři měsíce debat o podpoře letecké společnosti Smartwings míří ke konci. Ministr dopravy Karel Havlíček dnes před jednáním

Více než tři měsíce debat o podpoře letecké společnosti Smartwings míří ke konci. Ministr dopravy Karel Havlíček dnes před jednáním vlády oznámil, že připravil nový program podpory pro dopravce s více než 250 zaměstnanci, který umožní čerpat úvěry u bank se státní zárukou. Dosud dopravci nemohli tuto podporu na rozdíl od jiných firem čerpat.

Tento postup minulý týden uložili ministerstvu dopravy poslanci hospodářského výboru. Materiál dnes schválila vláda.  Podle Havlíčka by měly firmy nárok na garanci u půjček od pěti milionů do dvou miliard korun.

Dosud neměli dopravci nárok na to čerpat peníze z programu COVID Plus, historicky byli z podpory přes program Exportní garanční a pojišťovací společnosti EGAP vyloučeni. Smartwings si proto dlouhodobě stěžují, že jsou zejména proti jiným dopravcům v Evropě znevýhodněni.

To je to, co jsme stále chtěli, aby zde nebyla výjimka toho charakteru, že bohužel dopravní firmy žádat nemohly. Tím mohlo být dávno vyřešeno vše, co se týká i Smartwings. My to máme připravené a teď se budeme bavit o tom, jestli to tam (na vládě) i s ostatními kolegy dneska projednáme, nebo ne,“ řekl Havlíček podle ČTK na tiskové konferenci po jednání tripartity.

Proti pomoci je opakovaně ministryně financí Alena Schillerová, ta ale ve svých vyjádřeních mluvila o odmítání podpory jediné firmě. Na tento program by měli dosáhnout i jiní dopravci, nejen letečtí.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) uvedla, že pokud by se jednalo o obecnou, nikoli selektivní podporu, tak je otevřená o věci jednat. „Jsem proti selektivním podporám obecně, aby se podporovaly jednotlivé firmy, šlo se do Parlamentu žádat o záruku pro jednotlivé firmy, pokud nemáme jasnou strategii, co jsou strategické firmy,“ řekla novinářům. „Pokud se narovnají podmínky a bude to stejné pro všechny, tak to je i to, po čem kritici nějakého speciálního zacházení se Smartwings volali,“ poznamenal ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

Na úvěr z programu COVID Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Zatím jej nemohou získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.

Podle dřívějších Havlíčkových vyjádření stát s leteckou společností Smartwings jednal o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu. Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení 2 500 zaměstnanců. Pokud by ale dopravní společnosti mohly čerpat ze standardních programů, žádné specifické požadavky by stát vůči konkrétním firmám mít nemohl, řekl dnes Havlíček.

s využitím ČTK

Tagy České aerolinie COVID Plus podpora dopravců smartwings Smartwings Group
124 komentářů