lot
Letecké společnosti Letectví

Schillerová je proti státní záruce pro Smartwings

Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) je proti poskytnutí státní záruky letecké skupině Smartwings, do níž patří i ČSA. Vláda o ničem podobném nejednala a v současné době není takový návrh na stole, řekla Schillerová v dnešním pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi. O pomoci hovoří ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Stát podle Havlíčka jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti.

Já jsem žádný návrh neviděla, není na stole, ani nevím o tom, že by se měl projednávat. Já jsem názor nezměnila. Pro mě je nepředstavitelné, že bychom poskytovali státní záruky jednotlivým firmám,“ uvedla ministryně. Dodala, že ve Sněmovně prosadila zákon o státních zárukách, který pomoc firmám zasaženým koronavirem definuje.

Havlíček v pátek řekl, že ministerstvo nyní připravuje program, který by umožnil pomoc všem dopravním společnostem. „Připravujeme opatření, která nebudou znevýhodňovat dopravní společnosti z běžného rámce podpory,“ řekl ČTK Havlíček.

Pokud by se mělo investovat do strategické firmy, pak by podle Schillerové měla existovat definice takového podniku. To by mělo být v gesci ministerstva průmyslu a obchodu.

České aerolinie (ČSA) čeká podle pátečních informací zřejmě velké propouštění. Vedení dopravce o tom jedná s odbory s tím, že by se mohlo týkat až 60 procent zaměstnanců. Ve společnosti nyní pracuje kolem 700 lidí. Podle odborů by propouštění mohlo být i projevem zatím neúspěšných jednání skupiny Smartwings, do níž ČSA patří, o pomoci státu.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
amey

Paní Schillerová je jedna z mála, co má ve vládě rozum, na rozdíl od Havlíčka, který se jeví jako evidentně poslušný nohsled Š + V. Strategická česko-čínská firma??? Pane Havlíček, jste naprosto směšný jak uvažujete o tom, co je strategické. NIcméně i Havlíček nebude vždy ministrem a je potřeba se nějak do budoucosti pojistit…takže spousta nesmyslů o strategické firmě za teplé místečko, nepochybně. Paní Schillerová, stůjte si za svým!!!!

Jan Sůra

Nerad bych vám kazil radost, ale již to bylo schváleno a jednohlasně. Pokud se nepletu, přítomna byla i ta „jedna z mála, co má ve vládě rozum“.

gaston

Celkový dojem z debaty nevyznívá dle mého názoru příliš ve prospěch paní Schillerové. Nešlo si nevšimnout toho, jak si u některých jejích výroků obě ostatní dámy mezi sebou vyměňovaly významné pohledy, i na obracení očí v sloup došlo. Paní Schillerová není ekonomka, těmto dvěma dámám nesahá ani po kotníky, i když sebevědomí má na rozdávání. Na vládě je možná za hvězdu, ale debatu s kvalifikovanými ekonomy nezvládá. Pan Moravec opět nepřekvapil, jeho zaujatost vůči SW je vyhlášená. Proč tam vůbec nepadlo nic o tom, že velké dopravní společnosti v ČR jsou zcela vyřazeny z jakékoliv formy státní pomoci, to přece… Číst vice »

Kolemjdouci

Pláčete hezky, ale na špatném hrobě. To není otázka do diskuze na tomto serveru. Můžete si stěžovat na Kavčích Horách.

eLKá

Proč jsou velké dopravní firmy z obecných „Covid programů“ vyloučeny, to by mne také zajímalo. Zda jde o úmysl, nedbalost, nebo nešťastnou náhodu..
Ale nemohu se zbavit dojmu, že jde o úmysl právě proto, aby velké dopravní firmy se řešily individuálně.

Roman

Nejde jen o dopravní firmy. Stát systémově neřešil ani firmy které se dostaly do potíží kvůli cenám emisních povolenek, třeba ocelářské a těžařské firmy.

eLKá

Tak stát systematicky neřešil nic, stačí se podívat na tanečky kolem vyhrazené otvírací doby pro seniory nebo na reálné využití pomocných programů (do 10%).

Roman

Taky pravda, ale tam alespoň nějaká akce proběhla

Frantisek

Protože je příliš snadné vydělat, ale příliš obtížné prodělat. A čím více máte, tím více to druhé bolí, to je lidské. Jenže není úkolem státu udržet někomu vysoký životní standard, nýbrž postarat se o důstojné zacházení se slabšími, jimž i tak musí stačit nějaké základní minimum.

PetrN

Jsem plně pro, aby nechali SW bez pomoci.. Šimane a sikmooci akcionáři mají na svých účtech dost peněz na to, aby svůj podnik zachránili, ale samozřejmě vyhrožují a brečí a čekají, co na to stát… Není jediný důvod pomáhat miliardarum zachránit jejich byznys, o strategický podnik se rozhodne nejedná.

Tomas

to, ze je nekdo miliardar, neznamnea, ze mamna uctech miliardy .)

kulhán

Tak holt nemůže mít všechno. Buď nechá něco krachnout a nebo něco prodá aby zachránil to co má u něj prioritu. Má X firem co prosperují, tak buď si z toho zadotuje letadýlka, nebo skončí.

Roman

Kamarád ma autodopravu. 4 auta. Rikal jsem mu aby jedno prodal. Nechtěl

Tim

Bože lidi to jste tak naivní všichni nebo to myslíte vážně? Těmi výroky jen testují názory a reakce novinářů a lidí. Uz je dávno rozhodnuto .Vždyť jsou to kámoši a hlavně je to všechno vyšší hra ,a názor plebsu nikoho nezajímá, můžete si tu psát co chcete ,ale bude to tak jak chtějí oni. Jen se k tomu musí vymyslet nějaká legenda pro plebs. To je celý

Pája

Tohle je dost zásadní sdělení. Neumím si představit, že by nějaké rozhodnutí o pomoci SWG prošlo vládou přes odpor ministra financí. Asi se čeká, co vypotí Havlíček, ale nechuť Schillerové si s tím mazat ruce je zcela jasná. Bude to nehezká podívaná.

Vlastimil Kocurek

Nebuďte naivní, to je všechno jen hra pro takové lidi, kteří na to naletí.

PatriK

Pokud bude půjčce předcházet hloubkový audit hospodaření, tak v poskytnutí úvěru až takový problém nevidím. Bylo by to i spravedlivé, uvážíme-li, že ze státního se rozdávají (nikoli půjčují) miliardy pro živnostníky, hoteliéry nebo jak žádají kamioňáci nebo autobusáci, aby stát platil leasing za jejich prostředky.

bohyn

Mate predstavu jak dlouho trva hloubkovy audit? To je muzete rovnou poslat s pujckou do … a usetrit za audit.

amey

Necht= si prodají svojije bizz jety z UG holding, Hobby market, golfové hřiště a nemovitosti. Potom, když nebudou mít, ano, dá se diskutovat. Takto? Křičí a křičí, vykřikují všude, dělají ze sebe super firmu, dluhy všude okolo, jen v Praze na letišti více jak 200 milionů, obdobné je to s dodavateli – a my nic, nic neprodáme, to ty státe, to ty Havlíčku prosazuj naše zájmy, aý nebudeš minisrem, mi ti nějaké to faj místečko určitě dáme…V tomto s SCHillerovou jednoznačně souhlas. Bravo!!!!! Když už, tak hezdy poměrnou část všem dopravcům a ne vybraným lobistům!!! Ostatně tlak WIZZ a Ryana… Číst vice »

Pepa

At OSVC proda barák auto a pak se můžeme bavit o tom že mu něco dáme. Proč takto nereagovala vlada i v jejich případě. Dvojí metr?

R.A.

Tak to uz je taková místní klasika….

Jiří Kocurek

Chápete rozdíl mezi akciovou společností a OSVČ? Asi ne, že?

Jiří Kocurek

OSVČ nedostane 60 % mzdy, narozdíl od zaměsnance SW. OSVČ si ani nemohl vzít dovolenou, narozdíl od zaměnstnance SW.
Proč by OSVČ neměl mít nárok na plnění pojistné události? Jedině v případě, že by tu pojistnou událost zavinil vědomě nebo nedbalostí. Ledině snad z toho „důvodu“, že není správné společenské třídy. Ale to už by nebyl právní stát, tohle by bylo hnědé a smradlavé.

R.A.

Ptáš se mě zda chápu rozdíl mezi akciovou společností a OSVČ a pak popisuješ rozdíly mezi OSVČ a zaměstnancem …. hodinky/holinky, jablka/hrušky

Ale k jádru věci v případě OSVČ stát rekl koronavirus pomůžeme Vám bez ohledu, v jakem oboru děláte, jak se Vás krize dotkla, kolik odvadite, prostě existuje, tak tady mas …. ale proč ne protože stát není firma, ani politické zkratky typu rozpočet státu pojmout jako rodinný rozpočet, ale stát je stát

Pepa

Ale zaměstnanec SW nechce státní záruku. Tu chce firma. Stejně tak jako ji chce OSVČ. Takze opět tvrdite ze jedněm firmám ano a jiným ne? I když důvod jak vy tvrdite „pojistného plnění“ je stejný?

eLKá

Proto by bylo nejčistší zrušit nesmyslná omezení u obecných programů tak, aby mohly využít i dopravní firmy. Stejně ty programy jsou čerpány jen z asi 8% k dnešnímu dni…

PatriK

Letiště Praha patří pokud vím státu a letiště rozhoduje, kdo bude moct jeho služby využívat. Tolik k poznámce, že „tlak WIZZ a Ryana nemůže SW dlouhodobě udržet“.

Tomas

legiste v podstate nic nerozhoduje. je neutralni, kdo ho chce pouzivat (a splnuje podminky, a jsou volne sloty) ho pouzivat bude.

PatriK

Neobvyklá doba vyžaduje neobvyklé kroky. Tím chci jen sdělit, že stát rozhodně nemusí bezmocně přihlížet, jak cizí konkurence likviduje státní investici. Letiště Praha, vlastněné státem, určuje podmínky, nikoli WIZZ, Ryan nebo kterýkoli další.

Peet

Jó takhle! My už jsme tu neměli dlouho novou arbitráž proti České republice, a v Bruselu, kde rozhodují o ochraně volné soutěže taky nebyla Česká republika dlouho probírána, že jo?!
To by úplně stejně mohla všechna Evropská letiště, zakázat k nim létat SW/ČSA, a podle Tvé logiky by to bylo OK.

PatriK

Nebyl zde uveden „zákaz“, ale stanovení podmínek. Když pronajímáte nemovitost, rovněž nejste povinnen přijmout invazní druhy a nebo jinou havěť.

Malé stydlivé prasátko

Řekl bych, že Vaše srovnání pronájmu nemovitosti a poskytnutí služby využití infrastruktury není zcela šťastné. Kdybychom to chtěli trochu urovnat, tak si Letiště taky vybírá, komu pronajme své komerční prostory.

Pavla

Ale ono si letiště opravdu vybírá, komu pronajme své komerční prostory. Například tomu tak bylo v případě duty free prostor, nasadili takový nájem, že si to dovolit mohla pouze Aelia

R.A.

Snůška blbosti už milionkrát všude napsané ….. levičácký vykrikovani at si to miliardář zaplatí sám, zase nafukovací dluhu ….. ale zaujalo mne tak poměrná část všem dopravcům jako jak to myslíte ?

Tomas

koukam, ty mas neco peoti golfovym hristim? 🙂

Michal

Já to dohadování nechápu, vždyť jde jen o záruku nebo půjčku, nikoliv o dar, v tom je sakra velký rozdíl!

Analytik

Tam právě žádný rozdíl vůbec není. Ani v jednom případě stát ty peníze nikdy nedostane zpět. Je to jako kdybys půjčil gamblerovi 10.000 Kč a čekal, až ti je z výhry vrátí…

atat

Kvalitní přirovnání ….. dar a záruka za půjčku je to samé, přepišme učebnice ekonomie …. bravo!

Pe.tr

V případě SW to jedno je. Když někomu půjčíš / ručíš měl by jsi mu primárně věřit , že to splatí. Vemte si formu SW . Na lavičku divizního klubu s okresní vizí co s ní o první lize , na kterou nemá ani na vstupenky na tribunu

Vlastimil Kocurek

🙂

Roman

Ted jste si naběhl. Za chvíli vám vysvětlí ze to rozdíl není ze je to dokonce horší.

karel

jen o záruku? tak se pane za ně zaručte nebo jim vypůjčte a pak dávejte rady z vlastní zkušenosti (kapsy)

petr 5

Jde o záruku na půjčku, kterou SW nesplatí a dluh přenechá státu. Mezi tím ale zpeněžení a vyvede ven vše, co jen půjde.

Mýval

Přesně!
Mimochodem. Potřeboval bych si půjčit pár mega. Jen trochu 1-2. Ale banka mi to nechce půjčit…Zaručíte za mě prosím Váš barák?
Díky moc! 🙂

R.A.

Netřeba abych zastavoval barák, stát Ti rad pomůže

Chceš na nájemné

https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/program-covid-najemne-spusten–mpo-zacalo-prijimat-zadosti-od-podnikatelu–255426/

Nebo z programu Covid?
https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/covid-iii-pred-spustenim–po-notifikaci-evropske-komise-program-schvalila-vlada–254668/

Zajímalo by mě jestli místní experti s jasnými obavami o své peněženky teď chodí třeba na stránky Masterchief a navážejí se dam do porotců-šéfkuchařů, kteří s největší pravděpodobnosti z toho čerpají, nebo jak říkám dvojí metr místní klasika

Frantisek

Bohužel máme v zásadě dvě krajní možnosti (a spoustu dalších mezi nimi). Rovným metrem nechat vše postupně ovládnout nadnárodní koncerny (měřením zúženým na procenta), z lidí mít poslušné roboty a kraje sestěhované do velkoměst, nebo tyto alespoň trochu odstínit, nechat místní výdělky v místech a život trochu diverzifikovat. To druhé mi přijde rozhodně zajímavější a příjemnější, byť pracnější.

Mýval

Já nemám problém s bydlením. Potřebuju si koupit auto. Porshe! Proč? Protože můžu a protože „vždyť jde jen o zástavu…“. Díky! 🙂

Pe.tr

Nemám data o hospodaření SW ale v tomto případě vidím devadesáti procentní naději na plnění záruky. Pokud někdo neplatí přechází povinost úhrady na …????? Sám si odpovězte , zda by jste někomu takto půjčil. Nakonec to odnesou i jejich vlastní zaměstnanci a nejvíc právě ti , co tu tak horlivě zbrojí . A co nám za to SW nabízí ? Nic , ani pocit nějakého národního pokladu . Je to prostě jen zbytná , nahraditelná služba . Myslím , že kdyby to byl reálný businnes už by tam kroužil Jančura nebo ten klučina z KIWI.COM .Ten chtěl taky svoje letadla.

Petr

No tak to vidíš . Mladí mají rozum a stáří pardi jezdí žebrat v Porsche.

R.A.

No tak kdyby všichni měli tolik rozumu jako on tak si svoji aplikaci co kupci s letenkama muže namazat na tělo

Jako proti KiWi samo nic nemám jen mi přišlo to sdělení absurdní

Analytik

No hlavně i kdyby splatit chtěli, tak nebude z čeho – nemají ani na běžný provoz , který je třeba dotovat a pár let to nebude lepší, pokud tady ještě budou. Do roka přijdou pro peníze znova. Téměř se nelétá – vidím to sám na sobě – běžně mám tak 30 letů za rok a letos mi všechny lety zrušili (Asie – za něco vrátili peníze, něco propadlo bez náhrady, na léto jsem plánoval USA a Mexiko a na zimu Brazílii) a s nákupem nespěchám. Ne že bych se bál viru, ale proto, že nechci někde uvíznout až zruší lety,… Číst vice »

R.A.

Díky Jolando ….. vidím velký špatný

Nekdo

Pojdte se mne zarucit na pujcky. Mam skvely plan. Do detailu Vas samozrejme nic neni. Vzdyt je to jen zaruka…

Pepa

Češi jsou úžasný národ. Škoda že nebyli u stvoření světa. Mohli poradit.

Vlastimil Kocurek

Rozdíl je tom , že když kdyby to dostali jako dar, je to efektivnější, už by to měli. Když to bude jako záruka, zaplatí to potom stát i s úroky, a ty budou poměrně vysoké. Čim horší klient pro banku, tím dostane vyšší úroky.
Tak pozor, abyste v životě nenaletěl, a neposkytl někomu JEN ZÁRUKU, TO PŘECI NIC NENÍ.

Peet

Dobře, máš pravdu, jde jen o záruku. Takže se mi taky klidně zaručíš za můj úvěr ve výši 900mio K4, že jo? Banka to nebude chtít po tobě, když nebudu mít na splácení, neboj se!

Pe.tr

Chceme prachy ale na co , tak to se ani neptejte , po tom je vám bobek . Schillerová je asi na odpis , protože Bureš s hradní zatuchlinou to po svazácku poposunou . Chce to protahovat jako DOL . Osobně nevidím jediný důvod , proč českočínskému konsorcio na cokoli přispívat . Ani státu to podle té přivylhané analýzky nic moc nepřinese , jen to prohloubí ztrátu .

Petr

Se státním schodkem 500 miliard Kč je necelá 1 miliarda jako když flusneš.

Analytik

V tom případě co by to bylo pro Čínu…to bys ani pod mikroskopem nenašel.
Navíc miliardu chtějí letos a až jí do roka spálí přijdou pro další a budou argumentovat tím, že tam stát už jednu miliardu dal a přece o ní nechce přijít…
Navíc jim to stejně nepomůže – lowcosty je zakousnou kdy budou chtít.

Pe.tr

Ani s tím schodkem nesouhlasím . Pokud takto přistupuješ i k rodinnému rozpočtu tak musíš očekávat exekuci nebo bankrot . Je to nezodpovědné a nesprávné .

Petr

Takto opravdu k rodinnému rozpočtu nepřistupuji. Jen konstatuji. Současná vláda pořád rozhazuje na všechny strany a miliarda sem, miliarda tam ji nezajímá. Úsporná opatření žádná nevidím.

Pe.tr

Bohužel máte pravdu. I s ohledem na Covid bych raději podpořil 10000 OSVČ co se starají o sebe než SW. Tam bych to viděl na těžkou reorganizaci (ikdyž přemýšlím o tom , čeho vlastně) nebo , pokud tomu majitelé věří tak nasypání vlastních prostředků. Jedině co může se SW se slzou v oku zhasnout je logo ČSA . Spíš pocitové , jsem starší ročník .

Analytik

Vyjádření aktérů jsou poněkud nesmyslná a protichůdná:
Vik tvrdil, že Číňané svůj podíl prodají státu za 1 korunu, ti to popřeli.
Havlíček mluvil o přejmenování a zachování 2.500 zaměstnanců (tolik jich ani nemají).
A jaký asi tak má smysl držet zaměstnance pro které nemají práci?
Ale hlavně žebrání Smartwings už zaznamenaly lowcosty a jsou mu po krku, tzn., že Smartwings tak jako tak končí a to bez ohledu zda státní záruku dostane či nikoliv, protože jeho obchodní model je poněkud nesmyslný na dnešní dobu. Osekáním všech služeb se prakticky mezi lowcosty sám zařadil ale cenově se řadí mezi prémiové aerolinky.

Pe.tr

Dobře napsáno . Toto snad pochopí i kmenový zaměstnanci SW

amey

Přesně. Nen co dodat, sw do září a potom to vše ovládne WIZZ a RYAN, ti se šance nepustí. Ledaže by Šimáně prodal s Vikem svá soukromá letadýlka bizz jety z UG Holding a golfové hčiště, potom by se dalo diskutovat….zatím neudělali nic a hystericky vykřikují do světa….prostě typický podnikatelský 90tky…

kulhán

Já myslím, že to už chápou. Ví kdo to řídí. Nebo pardon, kdo se o to snaží.