Pomník posledního trolejbusu a koleje, co pamatují Křižíka. Praha kupuje od DPP vozovnu Orionka

Areál vozovny Orionka. Foto: IPRAreál vozovny Orionka. Foto: IPR

Praha má s areálem své dlouhodobé plány. Mělo by zde vzniknout kulturní centrum.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman

Škoda, že nikdo nenašel odvahu tam udělat odnož muzea MHD… 🙁

Miloš

Zmínka o možnosti využití pro kanceláře je opravdu úchylná. V době počítačů a internetu máme kanceláře kam se člověk jen podívá. Všichni se tam tváří ustaraně a vyčerpaně.
Spíše to vypadá jako umělá zaměstnanost pro lidi a známé, kteří se jinam nehodí.

jurali

To zavisi na tom, v jake firme delate.
A jo, mate pravdu, je jen otazkou casu, kdy vetsinu „bilych limecku“ nahradi neuronove site.

Vojtěch

Na malý park ideální.

jurali

Kulturne-komunitni centrum? Dalsi?
Nebylo by ucelnejsi z toho udelat byty?

Neznamyjarek

DPP Praha má štěstí, že nemusí na koleje pouštět jiné dopravce. Kdyby byly žlutý tramvaje, už by měli na krku žalobu pro možnou nedovolenou podporu.

Místní

Tak on to jen účetní přesyp peněz je, klidně z toho mohlo být další muzeum DPP a Praha by to financovala tak jako tak. Ale pořád tu je nějaký smysl proti třeba Pirátskému nákupu bývalé pošty Na Strži za naše daně, atd.

Roman Soudný

Bývalé pošty? Proč mi tam teda pořád vydávají balíky?

gwann

A proc je onen nakup zbytecny? Jiste presne vite, co ma mesto za zamer s budovou a nemene jasne jste schopen odargumenrovat, proc jen zbytecny.

Tak nas obohatte, hip hip

Roman Soudný

Já doufal, že to koupí soukromý investor a místo současné budovy postaví multifunkční výškovou budovu. V parteru obchody a pošta, spodní patra kanceláře a vrchní patra byty. U města mám obavu, že místo zakonzervuje, nebo nevyužije potenciál pozemku. Ale třeba mě příjemně překvapí.

V.P.

Proč z ní neudělají muzeum? Ve Střešovicích muzeum rozšiřují. Do Orionky mohli dát autobusy a trolejbusy, když odtud trolejbusy vyjížděly. Střešovice nechat pro kolejová vozidla. A když by to již nestačilo, tak nějakou tu tramvaj sem dát taky s odkazem na Křižíka a napojit na koleje. Co by za to jinde dali.

Dachs

Za mě nejedna vzpomínka na vyprávění P. Fojtíka, v dobách, kdy se zde slézali šotouši. Využití ve vztahu k historii a geniu loci místa určitě nepředpokládám… :/

Radek

Bylo to v plánu, měla tam být autobusově – trolejbusová sekce muzea, jenže to narazilo na nezkoulaudovatelnost budovy pro naftová vozidla. Takže se staví nová hala ve Střešovicích.

Ondros

Ty předpisy nás jednou utlučou… jinak mně přijde škoda, že spodní budova (hala) nenašla uplatnění pro odstav vozů. Taková šikovná lokalita a když se tram. síť rozšiřuje, čekám, až někdo přijde s tím, že současná kapacita nestačí. Postavit vozovnu na zelené louce je přitom tak na deset let práce.

Dejf

No jen směle, pokaždý když okolo toho jdu, tak si říkám že na tak luxusně hromadnou dopravou dostupnej objekt v centru města je to až trestuhodně nevyužitý. Já jsem teda skromnej, mě by stačilo podium na koncerty, kiosek a alzabox, tak uvidíme co z toho vznikne.

Jan Novák

Podium na koncerty by bylo fajn, ale v ten okamžik místní začnou rpotestovat proti hluku (viz případ Ledárny v Braníku).

Milan

Jen pokud myslíte podium vekovní – na dvoře. ale tady je logyčtější podium v (dříve deponovacích) halách, které by snad mělo jít nejen tepelně, ale pro případ hudební produkce i hlukově izolovat!

V podstatě by tam mohla vzniknout dle mě podstatně skromnější obdoba Fórum Karlín – https://maps.app.goo.gl/eMrSAJU1Vmib1a9p7 https://www.forumkarlin.cz/kongresy-konference/
– resp. myslím, že současné vedení hl.m. Prahy si (dle mě správně) tam představuje obdobu plzeňsk=ho https://www.depo2015.cz/?utm_source=search.seznam.cz&utm_medium=ppd&utm_content=hledani&utm_term=depo%202015%20plze%c5%88&utm_campaign=firmy.cz-12958128 !

Panoramix

Pan náměstek hulí asi dobrej matroš. Považovat Orionku za samotné centrum města, to chce notnou dávku optimismu, anebo notnou dávku něčeho dobrého pro mozkové závity. 🙂 A navíc operace, kde Praha kupuje od své dceřiné společnosti majetek nezanedbatelné hodnoty a jménem města se k tomu vyjadřuje pán, který je zároveň předsedou dozorčí rady DPP, to smrdí na sto honů. Praha by měla řešit důležitější věci, než bývalou vozovnu za draho odkoupit a ještě nákladněji rekonstruovat do podoby nějakého rádoby kulturního stánku. A z pohledu DPP – neměl by náhodou udělat v rámci péče řádného hospodáře aukci daných staveb a pozemků,… Číst vice »

Škrpál

Smrdí hlavně slepá a tupá nenávist. Zatímco odprodej majetku je pro akciovou společnost standardní jednoduchý úkon, je vyvedení části majetku ze společnosti administrativní noční můra jak pro DPP, tak následně pro město. Kdybyste své iracionální pocity dokázal potlačit ve prospěch racionálního myšlení, pak by vám došlo, že město do DPP každý rok odešle 22 – 28 % svého rozpočtu a vaše „obavy” jsou tudíž vyfabulovány opravdu hloupě.

smasska

Poslední trolejbus v Praze rozhodně nevyjel z vozovny Orionka, ale z vozovny Smíchov (v ulici Na Valentince). Ano, odjel mimo jiné ze smyčky Orionka, ale vozovna samotná už tou dobou pro trolejbusy nesloužila.

smasska

V článku je to dobře, ale perex není šťastně napsán. Plus se jedná o smyčku, ne točnu 🙂

Honza V.

V mnoha regionech je točna základní výraz pro to, čemu v Praze říkají smyčka. Vozidla se tam nesmýkají, ale otáčejí.

Jan Tichavský

Smyčka je tvar toho obratiště, ne naznačení smýkavého pohybu.

Twix

Když se řekne trolejbusová točna, někdo si může vybavit tu slavnou ze Solingenu 🙂 (již nepoužívanou)

JF Kalimero
Škrpál

Ano. A to i přestože použití slova točna v této souvislosti usvědčuje ty, kdo jej používají z částečné negramotnosti a technického ignorantství. Ve skutečnosti byly v celé Evropě trolejbusy obraceny na jediné skutečné točně (viz odkaz). Já nijak nepolemizuju s vývojem češtiny ani proti němu nebojuju. Jen poukazuju na to, že použití slova točna pro projížděné obratiště je novotvar převzatý z obecné (hovorové) češtiny v dobách, kdy nevzdělaní rudí fašisté nenávidící vzdělané lidi do vedoucích pozic dosazovali stejně nevzdělané jedince. Naše slovo smyčka je původní a mnohem přesnější.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unterburg_trolleybus_turntable

Honza V.

Pokud jde o vaše rudé fašisty, nebyli to oni, kdo do oficiální terminologie prosadili termín smyčka? Nic proti němu, ale pouze ignorant se bouří proti široce užívaným regionálním výrazům, na nichž ze slovotvorného hlediska není nic chybného. A článek anglické Wikipedie má k otázce preference či rovnocennosti jednotlivých českých synonym přispět jak?

Škrpál

Musel byste vědět, jaký je původní význam slova točna. Zkuste se zamyslet, proč DP provozující tramvaje slovo točna pro obratiště nepoužívají. Napovím, že tramvajové provozy jsou o desítky let starší než provozy trolejbusové. A když už jsme u té angličtiny, slovo tramvaj z ní pochází a v angličtině je smyčkové obratiště nazýváno loop. Slovo smyčka pro obratiště je z anglické terminologie převzato téměř jistě také. Všichni dobře víme, jak rudí slouhové moSSkalSSkých vrahů angličtinu k smrti nenáviděli a i proto je vaše tvrzení logicky nesmyslné. A k logickým důvodům ještě přibývají i důkazy faktické. V archivu DPP existuje značné množství… Číst vice »

Frantík

A co třeba otočka? Tu v PID zrušili 🙁

MHD

„Praha má s areálem své plány“. A pokud bude u válu ODS, budou to plány developerské.

Huh

Taky si myslím, hodnota toho pozemku láká různé Hrdličky…

digi

Jako že by s ODS u kormidla prahat začla konečně stavět byty???

gwann

Obecni volby jsou daleko, takze to musi stihnout zmenit na to kulturni centrum do tech novych. A asi stihnou. 10 leta smlouva je pak slusna ochrana pred nenechavci

gwann

Ale samozrejme, dalsi odbocka muzea mhd by byla lepsi, fakt blbe se podobne instiruce rusi i stehuji

jva

Jenže pobočka znamená okopírovat personální složení (se všemi náklady) místo mírného posílení na rozšířené Střešovice – kolik návštěvníků, co půjdou do jednoho, vlezou i do druhéhu? Možná na střídačku… Takže rozdíl nákladů nepokryje vstupné, ale – opět dotace…

Jiří Kocurek

Tak by tam byla komerční zásavba a nahoře byty, ostatně jako všude možně po Praze, Vinahrdy nevyjímaje. Ostantě tak nějak tam ta zástavba vznikla v křížíkových dobách.