Pomník posledního trolejbusu a koleje, co pamatují Křižíka. Praha kupuje od DPP vozovnu Orionka

Areál vozovny Orionka. Foto: IPRAreál vozovny Orionka. Foto: IPR

Praha má s areálem své dlouhodobé plány. Mělo by zde vzniknout kulturní centrum.

Pražští radní odsouhlasili v působnosti valné hromady dopravního podniku (DPP) prodej pozemků a staveb areálu Orionka.

Jde o bývalou vozovnu tramvají a trolejbusů, která svému původnímu účelu neslouží od poloviny 50. let 20. století. V roce 2009 ji dopravní podnik zařadil do zbytného majetku.

Praha se o areál dlouhodobě zajímala, plánuje zde vybudovat kulturně-komunitní centrum Orionka. Kupní cena areálu stanovena znaleckým posudkem činí 189 821 000 korun bez DPH.

Jedná se celkem o 11 parcel v katastrálním území Vinohrad v oploceném areálu Orionka o celkové výměře 7 015 m². Letos v lednu rozhodlo o prodeji areálu Orionka hlavnímu městu představenstvo DPP a následně také dozorčí rada.

„Praha získá do svého majetku areál v samotném centru města, o který má dlouhodobý zájem a který může dál rozvíjet pro své potřeby,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Dodal, že DPP nemůže žádným jiným jednoduchým způsobem pozemky na hlavní město převést, takže se transakce musí realizovat jako prodej.

Město chce provést koncesní řízení a hledat tak nájemce, který by na přibližně deset let objekt pronajal, částečně rekonstruoval a využíval jako kulturní centrum.

Konec tramvají i trolejbusů

Areál tvoří tři industriální haly, bytový dům, sklady a administrativní zázemí.

Jsou zde ještě i pozůstatky kolejí vedoucích do haly bývalé provozovny trakčního vedení, které v roce 1897 nechal položit František Křižík.

Původně se vozovna jmenovala Královské Vinohrady. Nejstarší tzv. horní hala z roku 1897 představovala jednolodní budovu o pěti kolejích pro celkem 25 vozů. Střední a dolní hala, které byly zprovozněny o rok později, umožnily odstavit dalších 45 vozů.

Jako tramvajová vozovna přestal areál fungovat v roce 1933, kdy byla většina kolejí odstraněna. Komplex posléze sloužil jako garáže a dílny pro vrchní vedení. Poválečné oživení areálu nastalo v letech 1949–1955, kdy byla dolní hala využívána jako vozovna trolejbusů.

Poslední pražský trolejbus vyjel v roce 1972 právě ze smyčky, která se nacházela jen pár kroků od vozovny. Událost dodnes připomíná památník instalovaný v roce 2010. Umístěn je v prostoru, který byl v roce 2014 nově pojmenován náměstí U Orionky.

DPP budovy v současnosti částečně pronajímá jako kancelářské a skladovací prostory, vnější plochy k parkování a parkovacímu stání.

Areál vozovny Orionka. Foto: IPRAreál vozovny Orionka. Foto: IPRAreál vozovny Orionka. Foto: IPR
Tagy dpp Magistrát hlavního města Prahy vozovna Orionka
36 komentářů