Polský úřad oddaluje vydání povolení pro novou linku z Katovic do Jerevanu

Letadla letecké společnosti Wizz Air a dalších dopravců na letišti v polských Katovicích. Foto: Katowice Airport / Piotr AdamczykLetadla letecké společnosti Wizz Air a dalších dopravců na letišti v polských Katovicích. Foto: Katowice Airport / Piotr Adamczyk

Opakuje se tak situace, kdy stejný úřad nevydal potřebný souhlas pro start linky Turkish Airlines z Katovic do Istanbulu.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Na stejném principu s odvoláváním se na ČSSR-SSSR smlouvu bránily ČSA nástupu konkurence na linku Praha-Moskva. Moc platné jim to nebylo…

DPH

poláci jsou v tomto evropský fenomén, o povolení na lety mimo EU musí žádat i polští dopravci, což snad nikde jinde v EU neni

Pavel

Samozrejme, ze je . V kazde zemi, pokud chce mistni aerolinka letat do zeme, se kterou neni uzavrena openskies dohoda, musi zadat o povoleni.

nema to nic spolecneho s polskem.

DPH

česká společnosti opravdu nemusí žádat o povolení český úřad, aby někam letěla…

Apex

No, pokud se jedná o lety do zemí mimo EU nebo tam, kde není dohoda za celou EU, tak minimálně musí požádat ve smyslu bilaterálních smluv o tzv. designaci, tj. určení tohoto dopravce pro provoz na dané lince ve smyslu takové dohody. Takové rozhodnutí je pak sděleno druhé straně, která následně vydává také povolení k provozu. Mohou s tím ale být spojena různá omezení, jako počet frekvencí, maximální nabízena kapacita sedaček apod.

DPH

jo, jasně, designaci ano, ale k tomu je pak v mnoha státech potřeba další povolení na konkrétní let nebo sérii letů…

Apex

Podle leteckého zákona musí i český dopravce (jako dopravce EU) požádat o udělení přepravního práva na linkách, kde je mezivládní dohodou omezen počet provozovatelů.

DPH

ano, mluvíte o designaci, já o povolení, které český dopravce žádat od českého úřadu nemusí

Apex

Nejsem právník, ale dle mého § 70, 70a, b, c, d mluví jinak a vztahuje se i na české dopravce.

Pavel

Ale musí.

Petr

Proč je vůbec o to povolení potřeba žádat?

Samo

Tiež by ma to zaujimalo. Povolenia sa normálne riešia tam kde neexistuje open skies dohoda, ale to sa nezdá byť tento prípad.

Pavel

No, ona sice mezi EU a Arménií existuje, ale polsko ji “neuznává” a tvrdí, že jejich vlastní dohoda kterou mají z dřívějška, má prioritu.

Je to takové polské “ojebávání” EU …

Rozpadlý Ikarus

A půjdete proti státu moc agresivně, bude se vám mstít kontrolama. Wizzairu nezbyde nic jiného, než tuhle ojebávku ze strany státu potichu akceptovat.

Polský státní LOT řekl, že se bude létat z Istanbulu do Krakova a ne do Katovic a i Turkish to museli akceptovat, protože státní monopol není radno “rozvracet”.

Pavel

Istanbul je trosku jiny pripad.

S tureckem openskies doboda není.

Samo

Lol, to je zaujímavý koncept. Neviem čo sa tým Poliaci snažia dosiahnuť, je úplne zrejmé že to súd eventuálne zhodí zo stola. Stojí im ten cirkus za to že to Wizz bude môcť lietať „až“ o rok-dva neskôr?

Rozpadlý Ikarus

Polský soud bude trvat roky. Mezitím přijdou všechny možné a nemožné koordinované kontroly.

Říká se tomu „účel světí prostředky“…

Patrick

Nemôže Wizz v tomto prípade podať žalobu priamo na Európsky súdny dvor?

Rozpadlý Ikarus

Ne! Musíte vyčerpat všechny vnitrostátní opravné prostředky.

Netris

To si pletete s Evropským soudem pro lidská práva. Na Soudní dvůr Evropské unie se nemůže Wizz obrátit přímo, polský soud by musel předložit SDEU předběžnou otázku.

Apex

Otázka je, zda je smlouva EU s Arménií i plně ratifikována. Byla sice podepsána v roce 21, ale vstupuje v platnost až po její ratifikaci, do té doby mohou zůstat v platnosti existující bilaterální dohody. Nepodařilo se mi ale dohledat, zda byla smlouva ratifikována.

Gajda

Protože jedna ruka udělá, že to není nijak omezeno, ale současně to nechá druhou schvalovat. Tady u takových věcí by to mělo být jen tak, že se to tomu úřadu dá s nějakým předstihem na vědomí a jen se dohodne s letištěm slot. A hotovo. Protože reálně tomu nemá co překážet. Ale pokud se úřad (třeba i na popud kohokoliv) rozhodne si postavit hlavu a zdržovat, má tu možnost, bohužel.

Petr

No a k čemu tam potom ta banda byrokratů bude, když jim to aerolinka jenom dá na vědomí?

Rozpadlý Ikarus

V Polsku žije hodně Arménů a Gruzínců, je tam lehké získat pracovní povolení.

LOT je státní firma a v Polsku se proti státu nechodí, ten je svatý. Takže existuje bambilión způsobů, jak tu novou linku účelově blokovat.

Vilem Baczko

Ukazuji dopady Orbanovy politiky dal se kamaradit s Ruskem i po napadeni Ujrahiny

Vilem Baczko

Ukazuji se dopady Orbanovy politiky dal se kamaradit s Ruskem i po napadeni Ukrajiny, protoze tim padem uz se s nim nekamaradi Kaczynski. A toto je jeden konkretni dusledek.

Jiří Kocurek

Orbán je maďar, co ten s tím má do činění?

Vilem Baczko

Wizz Air je taky Maďar. To s tím má společného.

Tomáš

Zas tak horké to není, oni si Poláci uvědomují, že kvůli šikaně ze strany EU v hodnotových a bytostně vnitřních záležitostech budou Maďarsko potřebovat. Teď se musí oddělovat vztah k Rusku a vztah k EU.

Wizzair létá v Polsku i tak hodně, spíše přemýšlím, zda to není namířeno proti Arménům, kteří jsou proruští, protože Rusko je chrání před Ázerbájdžánem podporovaným naším spojencem z NATO, v jehož čele stojí demokrat Erdogan, který nevězní své politické odpůrce.

JaB

By bylo zajímavé, zda by letiště Ostrava mohlo využit této situace a nějak (nevím jak, a jsem si jisty že to bude složité, téměř nereálné) dotáhnout Wizz do OSR.

Vilém Baczko

Hezká myšlenka, ale to letadlo, které má být nasazeno na linku KTW-EVN, je bázované v Katovicích, ne v Jerevanu, a není jak ho dostat do Ostravy (bez prázdného přeletu).

HonzaZOpavy

Ano, ale kdyby se snažili tak by to určitě nějak šlo vymyslet, a třeba by Ostrava měla i jinou linku

Ale jsou to spíš sny než nějaká skutečnost

Pavel

Jako že by tam to letadlo teleportovali?

Karel

A co třeba linka Milan, Ostrava, Arménie, Ostrava, Milan 😁 dvě linky v jednom

Vilem Baczko

To neodleti jedna posadka v ramci jedne smeny. Musely by se stridat v EVN a pak tam 3 dny cekat na dalsi „turnus“. U low-costu neco takoveho neprichazi v uvahu.

Alexandr

Mimochodem, jaká základna bude létat linku Praha-Jerevan? Mám dojem, že v Praze ani v Jerevanu základna WizzAir není, pokud se nic nezměnilo, i když z obou letišť létá dost linek WZZ (z PRG hlavně do Itálie, z EVN od léta do Evropy).

Majkl

Letadlo z MXP, směřování MXP – PRG – EVN – PRG – MXP, jedna posádka to úplně v pohodě odletí, tuším že maximální délka jedné směny u pilota nesmí přesáhnout 12 nebo 13 letových hodin.

Vilem Baczko

Majkle, pojdme se podivat na to „uplne v pohode“. V letovych hodinach se pocitaji jine veci. Do delky smeny se pocita priprava na let (1h pred prvnim odletem), samotny let (blokove, nikoli letove hodiny), cas na zemi (turnaround) a cinnosti po poslednim letu (1/2h). V pripade tveho routingu tedy 1 + 1,5 + 0,5 + 4 + 0,5 + 4 + 0,5 + 1,5 + 0,5. Uz jsme na 14h a to jeste za predpokladu, ze vse pujde, jak ma, bez zpozdeni (coz nepujde vzdy). Stale si myslis, ze to je „v pohode“ pro jednu posadku? Tech 12-13h muze prodlouzena… Číst vice »

Majkl

Ale to není můj routing, takhle to má v plánu Wizz, tak očividně když je to takto plánováno tak je to dle předpisů správně a předpokládám, že ještě počítají s případným zpožděním, které může nastat.

Jméno.m

Naprostá chiméra.