Polsko zrušilo mýtné pro auta na státních dálnicích

Fyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street ViewFyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street View

Podle odhadů se změnou sníží výnosy z mýtného v přepočtu o přibližně jednu miliardu korun.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Pokud chci zvýšit bezpečnost dopravy k Baltu, tak není úplně chytré sezvat všechny šetřílky o víkendu na dálnici A1…

Avoda

Pochybuji, že to nějaké „šetřílky“ přitáhne. Poláci uvažují jinak a kvúli potenciálně ušetřeným 30 zlotým (max. cena za celý úsek) nebudou plánovanou cestu přesunovat z úterka na neděli.

Ten hlavní důvod zrušení jsou obrovské fronty na hlavních mýtnicích; zejména právě nedělní večery na PPO Nowa Wieś u Toruně v jižním směru byly legendární. Strávit tam hodinu nebyl problém.

Já A1 sever-jih jezdím zásadně v noci…

Tomáš

Bohužel, hlavní důvod nejsou kolony před mytnicemi, ale blížící se podzimni6volby a uplatjy voličům.

Vajgl

To ne, sezval bych je do excelentních vlaků velkodopravce PKP IC, který dodnes prakticky neobjevil slovo takt s jeho systémem náhodných výstřelů po celém Polsku. Co na to, že těch pár vlaků je měsíc do předu vyprodaných (což není žádné umění, když třeba s Katowic do Varšavy je třeba díra od 14.57 do 16.36 a srovnejme, kolik za tu dobu jede vlaků z Ostravy do Prahy), v kategorii TLK laskavě umožňuje stát třeba celou noc na představku u WC, protože další vlak už nejede.

Jméno.m

Hlavně nic nedělat pro lidi, strašlivá představa!

Karel

pravděpodobně nají ve vedení státu úředníky s kompetencí , ne jako ta naše sebranka , tam byste se měl podívat,,,,

Joker

Fiala škodí zdraví

Otakar

Myslíte, že kdyby byl u kormidla Babiš, že by bylo líp?

Pako

Pravda už bylo líp a bez Bureše je šance, že bude zase dobře.

Avoda

Čtyři lži a jedna pravda…

svojsin

O armádě Polska toho víte evidentně….., no spíš řekněme: NIC.

Franta Palkoska

Polsko se jeví jako země zaslíbená, nejdříve levné potraviny, nyní dálnice zdarma. Uvidíme co na to za pár let státní rozpočet, taky jsme tu měli 8 let jednoho „mecenáše“ a díru po jeho vládnutí jsem nezalepili doteď. Ovšem polská cesta snižování daní a zvyšování životního standartu je mi více než sympatická (y)

Martin

No hlavně, že u nás se všechno zdražuje a díra v rozpočtu je čím dál větší, čím pak to je a mecenáš už tu dávno není.

dzejejc

Setrvačnost.

adamgolias

neschopnost

Mysel

Zdrazuje predevsim jidlo, ktere z valne vetsiny vyrabi ten drahy mecenas a parta jeho vypecenych kamaradicku. Ale to je samozrejme jen pouha nahoda.. ;o)

Avoda

No, takový „systém“ polského zdravotnictví, kdy buď akceptujete státní zdravotní péči a čekáte na vyšetření roky, nebo jdete k soukromníkovi ihned, ale za plnou platbu, bych tady zavádět nechtěl.
Poláci absolutně nechápou, že v ČR platí zdravotní pojištění i v (naprosté většině) privátních ordinací a nemocnic.

Rád bych viděl, jak by se průměrný český volič tvářil na platbu 5.000,- Kč za obyčejnou gastroendoskopii, když kvůli poplatku 30,- Kč de facto padla vláda….

Franta Palkoska

Avoda: Jo, neřikám, že je tam vše ideální, jen, že se mi líbí cesta snižování daní a nechání lidem více peněz v peněženkách.
Martin: Je potřeba vidět trochu za roh. Ekonomika funguje v sinusoidě a to co se tu zbabralo za pár let se bude jednou tak dlouho napravovat.Nejde to hned. Nejsem voličem žádné z vládních stran a spousta jejích kroků se mi nelíbí, ale v tom, že se to nedá narovnat za dva roky má Fialu pravdu.

Vajgl

Osobně bych si radši sjednal komerční zdravotní pojištění jako je běžné třeba v USA, kde budu vědět, co mám a nemám pojištěné, než to státní letadlo, do kterého neustále sypu a nic jsem z něj nikdy nečerpal a kdybych to doopravdy potřeboval, tak stejně budu muset rozdávat všimný, abych se dostal na řadu včas, nebo pak zjistím, že nějaký osvícený mozek na ministerstvu rozhodl, že na zdravotnickou pomůcku, kterou potřebuji (brýle) nedostanu nově ani haléř a ani se mě jako pojištěnce neobtěžovali o změnách pojistných podmínek informovat.

Petr David

Tak naivnější názor jsem za desítky let nečetl.

Jméno.m

Vy jste zdravý, mladý a evidentně naivní. Gratuluji, ať vám to vydrží.

Karel

Tu díru způsobila epidemie Covidu 19. A státní podporu vlády živnostníkům a podnikatelům tehdejší opozice kritizovala jako nedostatečnou. Krátká paměť je sfiňa

Franta Palkoska

Nezpůsobila, způsobilo ty nadbytečné pumpování peněz do ekonomiky, které nám pak dalo facku v podobě inflace, házení to na covid byla jenom výmluva. To, že opozice křičela, že je to málo a ať pumpujou ještě víc je pravda. Říkám, nejsem příznivec ani současné koalice.

Vajgl

Tak nejednalo se o podporu, ale o (nedostatečnou) náhradu škody za zavřenou živnost. Nazývejme věci pravými jmény. Když například v restauraci bylo nakoupené maso, suroviny, pivo, všechno s datem spotřeby, tak se to zkazilo a všichni víme, že je pod tím podepsán Bureš a že tu škodu svým rozhodnutím způsobil. Takže tehdejší opozice naprosto oprávněně požadovala, aby vláda škody, které způsobila nahradila.

Jirik

Blábol.

Scotty

Však ono až bude po volbách vrátí se to postupně do starých kolejí.

Asd

Pokud nebudou platit Poláci tak ani cizinci. Prostě projedete bývalou mýtnou branou a nebudete muset někde na pumpě platit za průjezd. Za mě 👍

milanio

Užitek? jedině ti soukromníci.

Pozemek

A místo toho u nás Kupka plánuje zdražení, i když před volbami ODS jasně slibovala, že daně (protože nic jiného dálniční známka není) zvyšovat nebude.

Jan P.

Mě samotné zdražení nevadí, těžko bude stát stále stejně již od roku 2012. Jen to zdražení podle mě nemuselo být na 2 300, ale třeba 1 900 a věřím, že to by to naprostá většina řidičů přijala v pohodě.

Jan Sova

Zase zavedou jednodenní přesunový poplatek. Já bych dálnici i využil ale ty trhané kousky co mám okolo mi nestojí za to. Až to bude propojené, pak bude v mých očích ten poplatek oprávněný.

Alibaba

Je normální si platit za luxus.

Petr

😀

Axon

Dálnice se staví za peníze nás všech tak nevidím důvod proč luxus., Příčí se mi i to zpoplatnění u nás.

Alibaba

Právě proto, že se staví za peníze nás všech, ale využívají je jen motoristé, je třeba za použití platit. Já si taky dálniční známku koupím, když potřebuji po ní jet, považuji za luxus dojet někam rychle.

Pozemek

Cyklostezky se taky staví za peníze nás všech, ale využívají je jen cyklisté a nic za to neplatí, i když by měli.

Alibaba

Máte pravdu, s cyklostezkami se to přehání, mě například stačí běžné silnice II a nižší třídy. Po I. třídě jezdím co nejmíň a výjimečně.

Pako

Asi jste ještě nejel na výlet s dětmi. Velice rychle jsem se přesunul na lesní a polní cesty. I trojky byly nebezpečné.

Petr David

Cyklostezky omezují automobilovou dopravu, proto jsem pro stavbu z našich peněz. Naopak třeba kvůli kamionové dopravě se rozšiřují silnice, obchvaty. Tady jsem jednoznačně pro to, aby si komerční zájmy hradili dopravci.

Jirka

Luxus tech lidi ve vesnicich, kterym lidi bez znamek jezdi po navsi, misto toho, aby jeli po dalnici?

Alibaba

Pro jízdu mimo vesnice se staví obchvaty.

mlokXCM

Dálniční známka rozhodně není daň, protože nesplňuje základní kritéria, které daň musí splňovat. Naopak, je to typický poplatek. Tudíž zvýšením dálničního poplatku žádný slib porušen není.

Pozemek

Slovíčkaření, všechno co si stát vymýšlí jsou daně, i kdyby tomu říkal třeba modré z nebe.

lukas

Jen si zjistěte, kolik stojí sem a tam přes ty soukromé dálnice … 2x cesta sem a tam a jste na naší roční dálniční známce! A to nepočítám, že Poláci mají menší platy jak my…

Asd

Klobouk dolů a palec nahoru. Cestování po Polsku bude zas o něco snadnější, rychlejší a levnější.

Jiří Kocurek

Ale takhle jim po těch obnovených lokálkách nebudou jezdit lidi!

Asd

Proč by nejezdili. Pokud se přepraví jimi lidé levněji, rychleji a pohodlněji, tak by je neměli využívat?

Hala D

Tam je totiž demokracie. Lidi si dobrovolně mohou zvolit, zda pojedou lokálkou nebo autem. Ne jak u nás, kdy člověk by rád jel lokálkou, ale nemůže, protože je buď zastaven provoz, nebo je dosud v původní stopě, jak byla postavena v 19. stol.
#mytylididotechautdostaneme
Mimoto Poláci plánují obnovu do Glubczic, a ohlasy jsou vesměs pozitivní.

Pozemek

Tratě, které se v Polsku obnovují se u nás nikdy nerušili a nikdo o tom ani neuvažuje. Lokálky které se u nás ruší teď Poláci zavírali v 50.letech.

Hala D

Jako třeba trať do Mirsku, který má stejně obyvatel jako Velké Opatovice nebo Mutěnice?

Vajgl

V Polsku se rozsah sítě obsluhované osobními vlaky snížil na 60% její původní délky, takový armagedon u nás nebyl ani v těch nejhorších šotosnech.

svojsin

Teď tam v tom nadšení obnoví i něco, co časem pojde.
Je ale pravda, že u nás tak brutální zastavování osobky neproběhlo asi nikde.

182-097

Ten zákaz předjíždění kamionů je bezva. Ještě aby to bylo náležitě hlídané a trestané. Taková jízda třeba po A4 je totiž utrpení díky neustále navzájem se předjíždějícím kamionům.

Asd

Nejen na A4. I u nás by se něco takového hodilo. I když chápu že něco takového se kamionakum prostě líbit nebude. Každý chce být co nejdříve doma.

Hala D

Holt, zase přes Českou Republiku pojede o něco více kamionů.

Přemysl

Jak se projeví změna ceny mýta pro osobní auta v PL v tom, že v ČR bude více kamionů?

Hala D

Jak píše modré zábradlí níže. Jde o předjíždění.

Modré zábradlí

To jakože kamiony budou kvůli zákazu předjíždění Polsko objíždět přes Česko? Viděl jste někdy mapu?

Hala D

Pokud pojede z východu Polska přes Katowice do Německa Frankfurt, tak trasa Wroclaw a Dresden vychází podobně jako přes Ostravu a D1. Nebo snad Poláci mají zakázaný vjezd do ČR?
Nemyslím si. Naši dálničáři je zde vítají s otevřenou náručí, aby všem dokázali, jak je kamionová doprava úžasná.

aaaaa

Takze som hodil trasu Katowice – Frankfurt nad Mohanom. Takze cez Vroclav a Drazdani mi googlu dava 900 km a cas odhaduje na 8:30. Cez Brno a Prahu po D1 mi to odhaduje na 9:30 a 960 km. Takze hodina na ceste hore dole.

Hala D

Ale může předjíždět. Možná ještě platí i že v ČR je levnější nafta.

Jan Sova

Vy očividně nevíte kdo vlastní rafinerie v ČR a kdo měl po celou dobu palivové krize levnější naftu, že…. Byl to právě Pšonek jemuž to prodal Topolánek a ta jeho parta….

Otakar

Když o to měl zájem Babiš, ale nezaplatil za to, tak se dohodl s Unipetrolem, že se o to podělí a Babiš získá část firem z toho holdingu. Polák se na něj ale pak vykašlal.

Vajgl

Jen takový detail, u nás musí platit mýto i Polské kamiony.

Jen

Budou volby. Po nás potopa.

Avoda

„Budou volby. Po nás potopa.“
Andrej Babiš

Alibaba

Pokud bych jako investor (a provozovatel) dálnice dostal požadavek na vyvlastnění, tak při dobré peněžní nabídce = cena investice (asi – nějaký ten odpis) + přiměřený zisk (za dobu co jsem dálnici měl provozovat), tak se dálnice zbavuji v cuku-letu. Takový rychlý návrat investice se může hodit pro další reinvestování jinde.

Jiří Kocurek

Při tomhle objemu investic už si musí Polsko pohlídat i to, aby z toho nebyla mezinárodní arbitráž.

Asd

Myslím že Poláci ví co dělají. Myslím že v mnoha ohledech by jsme si z nich měli vzít příklad.

Josef Švejk

Ano, měli bychom si brát příklad ze země, kde je životní úroveň nižší, než u nás. Tak určitě…

Asd

S tou životní úrovní úrovní bych to tak optimisticky neviděl. Už to není jak dříve. Poláci za poslední dobu udělali obrovský kus práce. A pokud se někde je něco lepšího než u nás, tak proč si z toho nevzít příklad? Neříkám že Polsko je země zaslíbená, dokonalost sama. To vůbec ne. Ale to jak rychle a jakým způsobem staví dálnice by nás mělo inspirovat.

lukas

Tam se staví silnice rychle, protože mají hlavně lepší terén a mají zákony o vyvlastnění (ten už by pro 2024 měl začít platit i v ČR.

jal

Kdybyste sem tam do Polska zajel, rozdíl v životní úrovni asi nenašel.

Alibaba

Já si třeba myslím, že neví a jak píší jiní, je před volbami a když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají.

Asd

Tak o tom žádná. To je všude. Nejen v Polsku. Tady nám taky někdo sliboval že nebude zvedat daně a bude rozpočtově zodpovědný….

Alibaba

Tak to ano, pak je otázka jak rychle ty peníze zaplatí, jestli se s tím bude třeba handrkovat až po arbitrážní žalobě, nebo nabídne akceptovatelnou cenu hned.