Polsko zrušilo mýtné pro auta na státních dálnicích
Fyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street View
Podle odhadů se změnou sníží výnosy z mýtného v přepočtu o přibližně jednu miliardu korun.
Podle odhadů se změnou sníží výnosy z mýtného v přepočtu o přibližně jednu miliardu korun.
Pokud chci zvýšit bezpečnost dopravy k Baltu, tak není úplně chytré sezvat všechny šetřílky o víkendu na dálnici A1…
Pochybuji, že to nějaké „šetřílky“ přitáhne. Poláci uvažují jinak a kvúli potenciálně ušetřeným 30 zlotým (max. cena za celý úsek) nebudou plánovanou cestu přesunovat z úterka na neděli.
Ten hlavní důvod zrušení jsou obrovské fronty na hlavních mýtnicích; zejména právě nedělní večery na PPO Nowa Wieś u Toruně v jižním směru byly legendární. Strávit tam hodinu nebyl problém.
Já A1 sever-jih jezdím zásadně v noci…
Bohužel, hlavní důvod nejsou kolony před mytnicemi, ale blížící se podzimni6volby a uplatjy voličům.
To ne, sezval bych je do excelentních vlaků velkodopravce PKP IC, který dodnes prakticky neobjevil slovo takt s jeho systémem náhodných výstřelů po celém Polsku. Co na to, že těch pár vlaků je měsíc do předu vyprodaných (což není žádné umění, když třeba s Katowic do Varšavy je třeba díra od 14.57 do 16.36 a srovnejme, kolik za tu dobu jede vlaků z Ostravy do Prahy), v kategorii TLK laskavě umožňuje stát třeba celou noc na představku u WC, protože další vlak už nejede.
Hlavně nic nedělat pro lidi, strašlivá představa!
pravděpodobně nají ve vedení státu úředníky s kompetencí , ne jako ta naše sebranka , tam byste se měl podívat,,,,
Fiala škodí zdraví
Myslíte, že kdyby byl u kormidla Babiš, že by bylo líp?
Pravda už bylo líp a bez Bureše je šance, že bude zase dobře.
Čtyři lži a jedna pravda…
O armádě Polska toho víte evidentně….., no spíš řekněme: NIC.
Polsko se jeví jako země zaslíbená, nejdříve levné potraviny, nyní dálnice zdarma. Uvidíme co na to za pár let státní rozpočet, taky jsme tu měli 8 let jednoho „mecenáše“ a díru po jeho vládnutí jsem nezalepili doteď. Ovšem polská cesta snižování daní a zvyšování životního standartu je mi více než sympatická (y)
No hlavně, že u nás se všechno zdražuje a díra v rozpočtu je čím dál větší, čím pak to je a mecenáš už tu dávno není.
Setrvačnost.
neschopnost
Zdrazuje predevsim jidlo, ktere z valne vetsiny vyrabi ten drahy mecenas a parta jeho vypecenych kamaradicku. Ale to je samozrejme jen pouha nahoda.. ;o)
No, takový „systém“ polského zdravotnictví, kdy buď akceptujete státní zdravotní péči a čekáte na vyšetření roky, nebo jdete k soukromníkovi ihned, ale za plnou platbu, bych tady zavádět nechtěl.
Poláci absolutně nechápou, že v ČR platí zdravotní pojištění i v (naprosté většině) privátních ordinací a nemocnic.
Rád bych viděl, jak by se průměrný český volič tvářil na platbu 5.000,- Kč za obyčejnou gastroendoskopii, když kvůli poplatku 30,- Kč de facto padla vláda….
Avoda: Jo, neřikám, že je tam vše ideální, jen, že se mi líbí cesta snižování daní a nechání lidem více peněz v peněženkách.
Martin: Je potřeba vidět trochu za roh. Ekonomika funguje v sinusoidě a to co se tu zbabralo za pár let se bude jednou tak dlouho napravovat.Nejde to hned. Nejsem voličem žádné z vládních stran a spousta jejích kroků se mi nelíbí, ale v tom, že se to nedá narovnat za dva roky má Fialu pravdu.
Osobně bych si radši sjednal komerční zdravotní pojištění jako je běžné třeba v USA, kde budu vědět, co mám a nemám pojištěné, než to státní letadlo, do kterého neustále sypu a nic jsem z něj nikdy nečerpal a kdybych to doopravdy potřeboval, tak stejně budu muset rozdávat všimný, abych se dostal na řadu včas, nebo pak zjistím, že nějaký osvícený mozek na ministerstvu rozhodl, že na zdravotnickou pomůcku, kterou potřebuji (brýle) nedostanu nově ani haléř a ani se mě jako pojištěnce neobtěžovali o změnách pojistných podmínek informovat.
Tak naivnější názor jsem za desítky let nečetl.
Vy jste zdravý, mladý a evidentně naivní. Gratuluji, ať vám to vydrží.
Tu díru způsobila epidemie Covidu 19. A státní podporu vlády živnostníkům a podnikatelům tehdejší opozice kritizovala jako nedostatečnou. Krátká paměť je sfiňa
Nezpůsobila, způsobilo ty nadbytečné pumpování peněz do ekonomiky, které nám pak dalo facku v podobě inflace, házení to na covid byla jenom výmluva. To, že opozice křičela, že je to málo a ať pumpujou ještě víc je pravda. Říkám, nejsem příznivec ani současné koalice.
Tak nejednalo se o podporu, ale o (nedostatečnou) náhradu škody za zavřenou živnost. Nazývejme věci pravými jmény. Když například v restauraci bylo nakoupené maso, suroviny, pivo, všechno s datem spotřeby, tak se to zkazilo a všichni víme, že je pod tím podepsán Bureš a že tu škodu svým rozhodnutím způsobil. Takže tehdejší opozice naprosto oprávněně požadovala, aby vláda škody, které způsobila nahradila.
Blábol.
Však ono až bude po volbách vrátí se to postupně do starých kolejí.
Pokud nebudou platit Poláci tak ani cizinci. Prostě projedete bývalou mýtnou branou a nebudete muset někde na pumpě platit za průjezd. Za mě 👍
Užitek? jedině ti soukromníci.
A místo toho u nás Kupka plánuje zdražení, i když před volbami ODS jasně slibovala, že daně (protože nic jiného dálniční známka není) zvyšovat nebude.
Mě samotné zdražení nevadí, těžko bude stát stále stejně již od roku 2012. Jen to zdražení podle mě nemuselo být na 2 300, ale třeba 1 900 a věřím, že to by to naprostá většina řidičů přijala v pohodě.
Zase zavedou jednodenní přesunový poplatek. Já bych dálnici i využil ale ty trhané kousky co mám okolo mi nestojí za to. Až to bude propojené, pak bude v mých očích ten poplatek oprávněný.
Je normální si platit za luxus.
😀
Dálnice se staví za peníze nás všech tak nevidím důvod proč luxus., Příčí se mi i to zpoplatnění u nás.
Právě proto, že se staví za peníze nás všech, ale využívají je jen motoristé, je třeba za použití platit. Já si taky dálniční známku koupím, když potřebuji po ní jet, považuji za luxus dojet někam rychle.
Cyklostezky se taky staví za peníze nás všech, ale využívají je jen cyklisté a nic za to neplatí, i když by měli.
Máte pravdu, s cyklostezkami se to přehání, mě například stačí běžné silnice II a nižší třídy. Po I. třídě jezdím co nejmíň a výjimečně.
Asi jste ještě nejel na výlet s dětmi. Velice rychle jsem se přesunul na lesní a polní cesty. I trojky byly nebezpečné.
Cyklostezky omezují automobilovou dopravu, proto jsem pro stavbu z našich peněz. Naopak třeba kvůli kamionové dopravě se rozšiřují silnice, obchvaty. Tady jsem jednoznačně pro to, aby si komerční zájmy hradili dopravci.
Luxus tech lidi ve vesnicich, kterym lidi bez znamek jezdi po navsi, misto toho, aby jeli po dalnici?
Pro jízdu mimo vesnice se staví obchvaty.
Dálniční známka rozhodně není daň, protože nesplňuje základní kritéria, které daň musí splňovat. Naopak, je to typický poplatek. Tudíž zvýšením dálničního poplatku žádný slib porušen není.
Slovíčkaření, všechno co si stát vymýšlí jsou daně, i kdyby tomu říkal třeba modré z nebe.
Jen si zjistěte, kolik stojí sem a tam přes ty soukromé dálnice … 2x cesta sem a tam a jste na naší roční dálniční známce! A to nepočítám, že Poláci mají menší platy jak my…
Klobouk dolů a palec nahoru. Cestování po Polsku bude zas o něco snadnější, rychlejší a levnější.
Ale takhle jim po těch obnovených lokálkách nebudou jezdit lidi!
Proč by nejezdili. Pokud se přepraví jimi lidé levněji, rychleji a pohodlněji, tak by je neměli využívat?
Tam je totiž demokracie. Lidi si dobrovolně mohou zvolit, zda pojedou lokálkou nebo autem. Ne jak u nás, kdy člověk by rád jel lokálkou, ale nemůže, protože je buď zastaven provoz, nebo je dosud v původní stopě, jak byla postavena v 19. stol.
#mytylididotechautdostaneme
Mimoto Poláci plánují obnovu do Glubczic, a ohlasy jsou vesměs pozitivní.
Tratě, které se v Polsku obnovují se u nás nikdy nerušili a nikdo o tom ani neuvažuje. Lokálky které se u nás ruší teď Poláci zavírali v 50.letech.
Jako třeba trať do Mirsku, který má stejně obyvatel jako Velké Opatovice nebo Mutěnice?
V Polsku se rozsah sítě obsluhované osobními vlaky snížil na 60% její původní délky, takový armagedon u nás nebyl ani v těch nejhorších šotosnech.
Teď tam v tom nadšení obnoví i něco, co časem pojde.
Je ale pravda, že u nás tak brutální zastavování osobky neproběhlo asi nikde.
Ten zákaz předjíždění kamionů je bezva. Ještě aby to bylo náležitě hlídané a trestané. Taková jízda třeba po A4 je totiž utrpení díky neustále navzájem se předjíždějícím kamionům.
Nejen na A4. I u nás by se něco takového hodilo. I když chápu že něco takového se kamionakum prostě líbit nebude. Každý chce být co nejdříve doma.
Holt, zase přes Českou Republiku pojede o něco více kamionů.
Jak se projeví změna ceny mýta pro osobní auta v PL v tom, že v ČR bude více kamionů?
Jak píše modré zábradlí níže. Jde o předjíždění.
To jakože kamiony budou kvůli zákazu předjíždění Polsko objíždět přes Česko? Viděl jste někdy mapu?
Pokud pojede z východu Polska přes Katowice do Německa Frankfurt, tak trasa Wroclaw a Dresden vychází podobně jako přes Ostravu a D1. Nebo snad Poláci mají zakázaný vjezd do ČR?
Nemyslím si. Naši dálničáři je zde vítají s otevřenou náručí, aby všem dokázali, jak je kamionová doprava úžasná.
Takze som hodil trasu Katowice – Frankfurt nad Mohanom. Takze cez Vroclav a Drazdani mi googlu dava 900 km a cas odhaduje na 8:30. Cez Brno a Prahu po D1 mi to odhaduje na 9:30 a 960 km. Takze hodina na ceste hore dole.
Ale může předjíždět. Možná ještě platí i že v ČR je levnější nafta.
Vy očividně nevíte kdo vlastní rafinerie v ČR a kdo měl po celou dobu palivové krize levnější naftu, že…. Byl to právě Pšonek jemuž to prodal Topolánek a ta jeho parta….
Když o to měl zájem Babiš, ale nezaplatil za to, tak se dohodl s Unipetrolem, že se o to podělí a Babiš získá část firem z toho holdingu. Polák se na něj ale pak vykašlal.
Jen takový detail, u nás musí platit mýto i Polské kamiony.
Budou volby. Po nás potopa.
„Budou volby. Po nás potopa.“
Andrej Babiš
Pokud bych jako investor (a provozovatel) dálnice dostal požadavek na vyvlastnění, tak při dobré peněžní nabídce = cena investice (asi – nějaký ten odpis) + přiměřený zisk (za dobu co jsem dálnici měl provozovat), tak se dálnice zbavuji v cuku-letu. Takový rychlý návrat investice se může hodit pro další reinvestování jinde.
Při tomhle objemu investic už si musí Polsko pohlídat i to, aby z toho nebyla mezinárodní arbitráž.
Myslím že Poláci ví co dělají. Myslím že v mnoha ohledech by jsme si z nich měli vzít příklad.
Ano, měli bychom si brát příklad ze země, kde je životní úroveň nižší, než u nás. Tak určitě…
S tou životní úrovní úrovní bych to tak optimisticky neviděl. Už to není jak dříve. Poláci za poslední dobu udělali obrovský kus práce. A pokud se někde je něco lepšího než u nás, tak proč si z toho nevzít příklad? Neříkám že Polsko je země zaslíbená, dokonalost sama. To vůbec ne. Ale to jak rychle a jakým způsobem staví dálnice by nás mělo inspirovat.
Tam se staví silnice rychle, protože mají hlavně lepší terén a mají zákony o vyvlastnění (ten už by pro 2024 měl začít platit i v ČR.
Kdybyste sem tam do Polska zajel, rozdíl v životní úrovni asi nenašel.
Já si třeba myslím, že neví a jak píší jiní, je před volbami a když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají.
Tak o tom žádná. To je všude. Nejen v Polsku. Tady nám taky někdo sliboval že nebude zvedat daně a bude rozpočtově zodpovědný….
Tak to ano, pak je otázka jak rychle ty peníze zaplatí, jestli se s tím bude třeba handrkovat až po arbitrážní žalobě, nebo nabídne akceptovatelnou cenu hned.