Polsko zrušilo mýtné pro auta na státních dálnicích

Fyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street ViewFyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street View

Podle odhadů se změnou sníží výnosy z mýtného v přepočtu o přibližně jednu miliardu korun.

S nástupem letních prázdnin, tedy od soboty 1. července, jezdí řidiči po polských státních dálnicích zcela zdarma. Zákon podepsaný polským prezidentem Andrzejem Dudou ruší mýtné pro osobní auta konkrétně na části dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicemi a dálnici A2 mezi Koninem a Strykowem. To byly poslední státní úseky, kde se platba dosud vyžadovala. Na soukromých dálnicích však řidiči musejí platit dál.

Mýtné bude i nadále vybíráno od řidičů nákladních aut nad 3,5 tuny a také od autobusů. Podle odhadů polského ministerstva infrastruktury se změnou sníží výnosy z mýtného o přibližně 200 milionů zlotých ročně, což je v přepočtu asi miliarda korun. Jde o cca 2,5 procenta příjmů Národního silničního fondu.

Dálniční poplatky jsou jednou z překážek mobility. Zvyšováním mobility zároveň zvyšujeme šance podnikatelů najít dobrého zaměstnance a šance zaměstnanců získat lepší práci,“ řekl k tomu premiér Mateusz Morawiecki.

„Zároveň bych rád informoval, že o víkendech bude bezplatná také dálnice A1 v úseku Toruń – Pruszcz Gdański, aby mohli Poláci bezpečně dojet na dovolenou k Baltu,“ dodal Morawiecki na Twitteru. Jedná se o soukromý úsek dálnice, kterého se tak kromě víkendů zrušení poplatků netýká.

Předvolební sliby

V Polsku vrcholí přípravy na podzimní parlamentní i senátní volby. Zrušení mýtného polská vláda v rámci kampaně prezentuje jako krok ke zlepšení ekonomické situace obyvatel. Vládní politici by rádi zrušili výběr mýtného i na zbývajících dálnicích, které jsou v soukromých rukou.

Polská dálniční síť měří zhruba 1 800 kilometrů, z pohledu mýta šlo dosud o tři druhy dálnic: část státních byla zcela zdarma, na části státních se mýto až do dneška vybíralo a další jsou soukromé, které jsou nadále zpoplatněné. Soukromníci provozují 468 kilometrů polských dálnic, mýto vybírají na 451 kilometrech z nich.

„Předchozí vlády svěřily správu těchto dálnic do soukromých rukou. Zpětně je jasné, že to nebylo dobré rozhodnutí. Zrušením mýtného pro osobní vozidla dojde k přesunu části dopravy z náhradních komunikací. Zvýší se tak úroveň bezpečnosti na silnicích státní správy a samosprávy v blízkosti dálnic. Díky tomu se také ušetří prostředky na jejich údržbu, renovaci a modernizaci,“ domnívá se polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zákaz předjíždění kamionů

Začátek července přinesl na polské dálnice a rychlostní silnice také omezující předpisy pro předjíždění kamionů.

Zákaz bude platit pro kamiony na všech dálnicích a rychlostních silnicích s méně než třemi jízdními pruhy v jednom směru. V levém pruhu se navíc nesmí objevit žádné vozidlo delší sedmi metrů.

Tagy dálnice dálnice Polsko GDDKiA mýtné mýtné brány Polsko
76 komentářů