Polsko zaplatí za kilometr vlaku z Prahy k Baltu dvakrát více než Česko. Nesoutěžilo

Hlavní nádraží Gdyně. Autorstwa Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35251605Hlavní nádraží Gdyně. Autorstwa Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35251605

Podle sdružení alternativních dopravců rozdíl ukazuje výhodu soutěží.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lars

Nejedná se v Polsku jen o prodloužení již stávající linky z Wroclawi do Gdyně, a tedy úpravu smlouvy, kterou má PKP do roku 2030?

Nemel

Bože, to je zase v této diskuzi výkvět. Někde v zahraničí o nás napíšou, že jsme skvělým příkladem, ale místní banda, co se cítí být bandou expertů na cokoli, zase nadává a omlouvá ty “chudáčky Poláčky, co jsou přece ve všem lepší, takže i toto přece musí mít lépe vymyšlené.”

Fňů, fňů…zaplakali a odjeli na šicím stroji vstříc zázračné polské kvalitě.

Jirka

S kvalitou místních diskutujících,kteří rozumí všemu,jsem se smířil.Dělám na dráze 42 let,a do diskuzí se moc nezapojuji.Tady ví každý všechno.Asi půjdu diskutovat do nočních hydratačních krémů pro dámy po 60.Tak to tady někdy vypadá

Marcel

Jistě pamatujete jak čas krásně plynul před dvaceti lety, když jste si mohl vyměnit své názory s kolegy jen u kávy…🙂

Marcel

Poláci docela umí dělat jízdní řády na tělo 🙂 tak jak jim to dává nějaký užitek

Marcel

Vy jste přece taky výkvět, je to super být expertem v diskusích, hodte se do klidu a smějte se, já být ministrem, pracuju jen s odborníky odtud

Petr

No tak ne ze bych podezrival politiky PiS z poctivosti, ale je otazka jestli to lze takhle jednoduse srovnavat. Preci jenom to neni sklenice nutelly… Ve vysledku muze i bejt ta polska dotace prepoctena na jeden osobokilometr klidne nizsi.
„Ušetřené peníze mohly být použity například na zlepšení infrastruktury“ Haha, tak to uz se nemuzu dockat.

Permonik

Jsou obě smlouvy netto?

danaceks

Předpokládám, že v Polsku bude vlak v kategorii IC, tudíž by (stejně jako u TLK) mělo být riziko na straně státu.

Jan

Jaké mají v Polsku poplatky za dopravní cestu? Pokud vyšší, tak si stát akorát přelévá peníze z jedné kapsy do druhé.
Další věc je jízdné. Pokud vím, tak to je v Polsku taky z politických důvodu drženo o něco níž. To samozřejmě vede k nutnosti vyšších dotací.

dan Žatecký

Tyhle soutěže slouží jen k rozkladu želežničního systému, degradace komfortu a rozkrádání dlouho zažitých pravidel, jakož a standardů státního dopravce, to vše ve prospěch soukromých dopravců, kteří cestujícím cpou místenky, a likvidují flexibilitu cestujících.

Nechci vidět, co bude v roce 2030. To budou povinné rezervace i na MHD!!!

noerf

Ono je rozdíl mezi povinnou rezervací vlaků kategorie SC, který je zpoplatněn a automatickou místenkou v ceně jízdenky u některých dopravců. Tedy jeden z důvodů zvýšení kultury cestování.

Pan Pravda

Ze konkurence na zeleanici je zlo, si myslej dve skupiny obyvatel. Zamestnanci CD, kvuli tomu, ze ztracej monopol a komunisti, kvuli svymu svetonazoru. Za me je konkurence skvela, nejen kvuli svemu cenovemu efektu, ale diky ni probehla obrovska obmena vozovyho parku i u tech CD. Bez ni nas dodnes vozej v kozenkach.

55p

To s těma komunistama si myslím taky. Akorát, že komunista Komínek v Ústeckém kraji rozdal výkony soukromníkům.

Pezos

Tady není vždy úplný průnik mezi komunistou jako členem KSČM a komunistou jako zastáncem komunistického světonázoru.

jal

Kdo převleče kabát, stává se dobrým komunistou a tím i demokratem. : – )

Bram

Bývalý hejtman Komínek je takový zvláštní úkaz, který trochu nechápu. Ale jeho působení v krajské politice nelze zejména v oblasti dopravy hodnotit jinak, než naprosto pozitivně.

Ic540

Bram. Plný souhlas. Když porovnám Ústecký a Moravskoslezský ohledně soutěží. Ceny. A výsledku. Chce se mi nad naším Msk zvracet…😰

prezessss

V usteckem kraji komunisti take liberalizovali trh.

Pezos

Nutno dodat, že spousta lidí (nechci říkat, že většina) z první skupiny patří taky do té druhé skupiny.

Pezos

Upřesnění: nemyslím tím členy strany, ale sympatizanty světonázoru.

Pan Pravda

To plati obecnejs pro zamestnance polostatnich podniku, kterejm konkurence narusila pohodu a klidek. U nas v cukrarne se obcas schazej postacky na svaracek na posilnenou, nez se vydaj roznaset a to jsou nazory jak z ulicni bunky strany. I tady samozrejme cest vyjimkam.

Pezos

Druhá věc je to, že u podobných jedinců platí, že čím rudější kecy, tím horší pracovní morálka. U polostátního (ex)molochu se pak koncentrují i proto, že tam je chaos a v něm i s těmi horšími výkony proplouvají, kdežto každý hnusný soukromník by je dávno vyhodil.

jal

A proto je RJ přeplácí a stahuje k sobě?

ketchup1970

Výměna vozového parku by proběhla tak jako tak, je to jenom věcí peněz. Snad si nemyslíte, že roduvěrný železničář si nepřál aby i u nás jezdily vlaky jak u SNCF . A dělali co mohli, jak Antonín DVořák a další postupně EC vlaky, tak pokus o rychlovlak Pendolino, aT si o něm myslíme co chceme, byl krok dopředu. Když si myslíte cokoliv jiného vezměte si JŘ 1989 Praha Ostrava. A taky Manažer byl dobrý krok. To že se objevila konkurence jak v nákladu tak později v OD je dobré ale není to všelék., jak vám potvrdí běžný Brit. A dráha… Číst vice »

PvvS

Njn, dopravci se musí snažit, aby získali zakázku. O těch pravidlech a standartech státního dopravce se můžem dodnes přesvědčovat..
Proti místence nic nemám a kdopak ji sám nabízí zadarmo k lístku přes Eshop ?

likvidátor shotoushků

Tak si představte, že polovinu života trávíte na výletech vlakem jako zdejší ultras. To by vás ty rezervace ostatních taky obtěžovaly a taky budete po všech internetech kvičet 🙂

jal

Jezdit vlakem není žádné právo. Kdo si to nemyslí, je komunista.
Buď místenka nebo sedět doma.
Normální je jezdit autem a nezahlcovat vlaky stojícími cestujícími.
Že?

: – )

likvidátor shotoushků

Nikdo ti přece jezdit na stojáka nezakazuje. Jen musíš počítat s tím, že tě kdykoliv někdo může s tvojí síťovkou/režijkou vyhodit z místa, těžko stravitelné dilema 🙂

Ic540

Dal jsem vám palec nahoru. Já jet Praha Žilina tak pokud by to šlo jedině v SC/RJ/Leo. Ale když by se nehodil jejich čas nebo vyprodáno zbývá EC. A to je kámen úrazu na tak dlouhé cestě. Mám sice třeba i místenku ale z Prahy do Pardubic mi visí nad hlavou ti co jedou do Pardubic. Z Pardubic pak o něco méně lidí sice ale visí nad hlavou ti co jedou do Třebové třeba. Vlaku se uleví dejme tomu v Olomouci když část vystoupí. No a z Ostravy po Návsí mi visí nad hlavou ti co jedou do Bohumína Karviné… Číst vice »

PvvS

Až na pár vlaků nejsou místenky povinný. A když je zadarmo k lístku, tak proč ji nevyužívat ? Aspoň si sednu a nemusím hledat volný místo. A max někoho vyhodím. Jeho problém.

Pavel

Díky za osvětlení, že Švýcarsko je komunistická země

PLN

a ještě v závazku nedodržují řadnou kapacitu, a tenhle rádoby konkurenční systém se rozsype při každé mimořádnosti. Ale když českéhou joudovi stačí kafe zdarma tak to bohužel lepší nebude…

M262

Vy už si zřejmě nepamatujete, s čím a za kolik jezdily ČD než přišel na trh RegioJet. Konkurence je zdravá.

ketchup1970

Já jen vím za kolik jezdí SNCF ..

Plecháč

Ten vlak podle vyjádření ČD má mít pouze 4 vozy. To asi bude stačit na úsek z Prahy do Vratislavi, to není moc silná relace, ale dost pochybuju že to bude adekvátní na zbytek trasy. Přece jenom spojuje 4., 5. a 6. největší města v Polsku, a ten polský úsek není tak tragicky pomalý jako ten přeshraniční. Nebudou se třeba ve Vratislavi připojovat další vozy? To by tu cenu možná trochu ospravedlnilo.

Jiří 3

Je možné, že si na daný úsek posilové vozy zajistí PKP.

Řiditel

Ano, bude to tak. Ve Wroclawi přepřah lokomotivy + přivěšení dalších vozů pro vnitro úsek.

Alex

Vzpomínám si když jezdil rychlík 253 Bohemia z Prahy do Warszawy, tak mezi Prahou a Týništěm jelo 9 vozů dal Týniště – Wroclaw 7 vozu a ve Wroclawi přidali 3 vozy do Warszawy. Byl to GVD 2001/2002.V GVD 1995/1996 jeli na Bohemii přímé vozy Praha Moskva.

Laborec425

V létě jsem jel IC Gdynia – Wroclaw asi ve 04:00 hodiny z Gdynie a celou trasu až do Wroclawi našlapáno do posledního místa a vlak měl asi 12 kočárů. A v kupé se mnou sedělo několik lidí hned od rána z počáteční stanice vlaku.

jal

To bude ta příčina bezsoutěžní drahoty.

Bram

ČD jednak nemají dostatek vozů a za druhé nikdo pořádně neví, jak se linka chytí. Při rozumné cenotvorbě se chytí velice dobře a hned další GVD se nejspíš budou muset přidávat tak dva vozy. Ale to je jen můj odhad, protože infrastruktura je u nás kompletně po modernizaci a v Polsku by to už nemělo být tak zlé jako před lety, tedy alespoň dle jízdních dob současných osobních vlaků. Je ale fakt, že při nějaké výraznější modernizaci v Polsku by jízdní doby mohly být ještě kratší. A to nepočítám i možnost zdvoukolejnění Kladsko – Mezilelsí, či dokonce až do Lichkova,… Číst vice »

Rejpal

Otázkou je reálnost české ceny.

likvidátor shotoushků

Tak hlavní je, že bude pro ultras zase nová relace na výlety. Kdo to má furt vymýšlet…

Chada

Budu jen rád, že si nemusím cestou z Kolína k Baltu zajíždět přes Bohumín.

Michal82

Jaké vozy na to budou nasazeny?

Plecháč

Podle předchozích článků to mají být 4 vozy UIC-Z, takže nejspíš tři Bmz a jeden Amz. Po dodání Comfortjetů se nějaké uvolní na jiné linky.

rudlafara

Takže A149, BDs, B249, B209

rudlafara

Někdy místo A149 – AB349 a posilové (PÁ, NE) Bdmtee281. Jak je u „národního dopravce“ pravidlem. Viz Ex1

Miroslav

Doslova ty vozy jsou UIC-Y a Bdmtee NEMŮŽE do zahraničí.
Mimochodem Bdmtee na Ex1 bylo kvůli vozové krizy a nehody Pendolina, dnes se objeví na Ex1 jako uzamčené vozy…

rudlafara

Posilové jen po našem území a UIC-Y? Po Polsku jich jezdí. To pro ně nebude problém….. Jinak souhlas s Qaws..ať si dopravce (libovolný) posílá, co chce, klidně na všechno: Jak jsem to již několikrát psal…vlak právě kvůli těto nedostatkům, co na ně reaguji ve volném čase nepoužívám. Bohužel, do zaměstnání musím, ale moje dojezdová doba se rovná dojezdové cestě METREM mnoha pražanů….tak postojím. Jen se mi nelíbí sliby, lži a ojebávání…

Qaws

Na komerční linky si může dopravce (libovolné barvy) poslat co chce. A je jen na cestujícím, zda to bude akceptovat nebo zvolí jiný způsob přepravy…

Leštění

Ono je to trochu složitější. Do toho výpočtu je potřeba započítat všechny vstupy aby to bylo porovnávatelne. Jako jsou ceny jízdenek, předpokládané obsazení vlaků, poplatky za infrastrukturu, kapacity vlaků apod. Pak můžeme porovnávat.

Leštění

Já o soutěži nic nepíšu. Jen upozorňuji, že do ty ceny se musí zohlednit veškeré vstupy ne jen porovnávat dvě nicnerikajici čísla, protože podmínky jsou u nás a v Polsku jiné i délka trasy je naprosto odlišná.

Jofrey

Poplatek za dopravní cestu je u nás minimální proto je sž tam kde je. V Polsku je cca 2,2 x vyšší

Bram

Poplatek za dopravní cestu tvoří velice malou část příjmů Správy železnic a ani jeho zdvojnásobení či ztrojnásobení pro osobní vlaky by nepřineslo kýžený efekt. Jen by objednatelé objednali méně osobních vlaků. Takže ty nízké poplatky berme jako podporu železniční dopravy. Zvýšení poplatků za dopravní cestu pro nákladní vlaky by akorát vedlo k tomu, že by nákladních vlaků jezdilo méně. A to alespoň já tedy nechci.

PLN

u nás také neproběhla, jednalo se jen o rozstřel a přímé zadání, žádný tendr vypsán nebyl

Miroslav

To je staré myšlení. Takhle to v konkurenčním prostředí nefunguje. Soutěží se prodejní cena, náklady kupujícího nezajímají. Když nebude konkurence formou soutěže, tak v nákladech budou i luxusní auta manažerů.

Leštění

Cože? Co je to za nesmysl? Že v soutěži nikoho náklady nezajímají, to by brzo zkrachovali.

Miroslav

Vy když si kupujete nějakou službu, tak zkoumáte jaké má váš dodavatel náklady. To silně pochybuju.

Jan

Tady je svět státního monopolu ještě v pořádku…

jfp

No maj to bez soutěže a s brejlema v koženkových béčkách. A jen 2x tak drahý. Tomu se snad nedá nesmát.

Kubrt

Ani brejle, ani koženkový béčka.

Twix

Ne, nedá se tomu nesmát, to není fotka z budoucnosti, je to brejlovec dlouhodobě zapůjčený na sezónní posily z Gdyně na Hel 🙂

jal

Žádné sezónní posily, jezdí v Polsku normálně. Původně na rok, dnes už je to pár let, Rekonstrukce starých mašin se nepovedla, teď se čeká na dodávku nových z PESA.
Uvidíme, zda to čekání bude taky nějaký ten rok.

Twix

Ano napsal jsem to špatně, brejlovci tam jsou stabilně a sezónní posily jsou pokud vím stále malé Fabloky. Které rekonstrukce se nepovedly? Moc se nepovedly motorové Gamy, tam je dopravce rád že jich pár udrží v provozu na Mazurech.

Marcel

To je taková poptávka na cesty do Polska? 4x denně přímý vlak??? Asi jo, jistě je to spočítané .

Marcel

Jsem se někoho dotkl? 🙂 vždyť je to dle mého názoru úplná blbost. Copak nikdo neumí zpracovat poptávku. Sezonní vlak v létě k Baltu ok, klidně denně, co se tu děje???

Leštění

V rámci ČR bude vlak plný toho bych se nebál.

Marcel

Ok, tohle ma být mezinárodní, k Baltu do Polska nikdy nebude poptávka. V rámci ČR možná do Pardubic.

Marcel

Je to tahání peněz. Vozit vzduch . Vidím to denně Nezamyslice – Přerov. Každou hodinu. Nula. Trivozove jednotky. V největší řiti země. Dopravní obslužnost za miliardy. Efektivita nula.

XP3

Ještě to ani nevyjelo, ale už se ví, že tím nikdo nebude jezdit a že je všechno špatně.

PvvS

Dálnice a autobusy tvrdí opak…

Twix

Tak schválně, pak uvidíme. K Baltu je samozřejmě poptávka obrovská, akorát se to během roku liší a ne každého osloví vlak. Ale kromě toho Vratislav, Poznaň a Gdaňsk jsou důležitá ekonomická centra a zároveň turistické destinace. Mezi Prahou a Vratislaví jezdí denně 5-10 přímých busů, většina z toho jsou dost šílené relace, a zpravidla neobsluhují nic po cestě (nebo aspoň ne Kladsko a východní Čechy, některé jedou přes Frýdlant nebo Harrachov). Tam taky není poptávka?

Marcel

Musí se umět postavit jízdní rad, dle možné poptávky, Poláci to již umí

rudlafara

Ano Praha-Kolín-Pardubice narvané a dále po našem území trvale študáci (SO, NE, svátky, prázdniny) užívající si toho, že v době úspor za ně, jako pitomci platíme jízdné…..

Twix

Už dnes jezdí z Vratislavi do Gdyně nějakých 6 párů přímých vlaků (z toho jeden nočák), další cca 3 páry jsou s přestupem v Poznani. Velké město Kladsko je dálkovou dopravou téměř opomíjeno. V přeshraničním úseku to bude plnit i meziregionální úlohu a zároveň to nabídne celkem atraktivní dobu jízdy z Prahy do Vratislavi nebo Poznaně, o využití na českém vnitro úseku nouze nebude určitě.

likvidátor shotoushků

Nastane ráj na zemi a vizionáři tu už dělají analýzy 🙂

likvidátor shotoushků

Potenciál, to slovo se naučte a zapamatujte, tady ho ještě uslyšíte 😉

Marcel

Ano

jal

Když do Polska moc spojení není, je to špatně.
Když se nějaké udělá, taky.

Jak to má být správně?

Marcel

A jaký je důvod pro více spojení? Demografický? Obchodní? Turistický? Fakt nevím. Poláci chtěli do Adršpachu, tak tam jezdí. Super. V zimě chceme denně k Baltu? Wroclav ok. Jeden tam a jeden zpět .Osobaky z Lichkova jezdí.

Ic540

No jak to má být správně? Všude je to různé. U nás v Msk spojení z Bohumína do Polska 810 je výsměch…….. Ne li urážka. No bude to lepší snad… Pokud nebude jezdit vlak Ostrava Katovice regionálního charakteru. Nemyslím Silesie. Tak to bude o ničem… Když to Polák spojí s Ostravou a nebude končit Zebrzydowice či Chalupki budou ty linky o něčem jiném… Zvláštní případ je 814 do Cieszyna. Občas nepobírá i když jedou 2×814. Pomohl Odis k oživení pro nás z ČR. Z PL zase jezdí k nám na různé akce. Když bude v Msk okružní S7. Snad Polák… Číst vice »

noerf

Původní dohoda mezi MD ČR a Polska, ČD a PKP Intercity. Lokomotivy a vagony měli zajišťovat ČD, takže to teoreticky mohli v ČR podstřelit cca 180 km, když v Polsku vydělají na trase 660 km.
Fér by byla soutěž obou ministerstev dopravy na celý trať z Prahy do Gdyně, jako se chystá soutěž pro trať Praha – Mnichov.

Marcel

Chápu, český úředník přišel na to že by z Polska něco mohlo kápnout? Že by tam otočili soupravy? A něco přistálo doma?

Marcel

Kdo je tu mimo?😅 Jediný dopravní proud do Polska je z Östereich přes Čechy, a to na úrovni Břeclav – Bohumín. Diky polské diaspoře ve Vídni. Thats it. Nemá smysl další přímé spojení. Jen s přestupy.

Frantisek

A proto si tu ‚autíčkáři‘ stýskají, že ‚chybí‘ dálnice okolo Trutnova a kritizují plán na další ‚pouze‘ dvoupruhovou silnici okolo Náchoda, že. Jasné, kolejím takové parametry dány být nesmějí, a ještě jim to ‚osolíme‘ přestupy. Proč, když aspoň ten vlak může jet přímo…

Zdrasa

Nač se vůbec dělají nějaké dopravní průzkumy, jak vidno, stačí mít tady pana Marcela a ten vám rovnou řekne, jaká je poptávka. Žádná data netřeba, pan Marcel všechno ví! 🙂

/s

Marcel

Určitě ne, jen mám svůj pohled na věc. Jen si tak píšu názory a sbírám názory ostatních, vzdělávám se

Marcel

Bylo by super zveřejňovat obsazenost dotovaných linek. Všech. To by byl super dopravní průzkum. 🙂

Ojin

Přes Čechy na úrovni Břeclav – Bohumín – to asi hovoří o vašem přehledu za vše …

Marcel

Ale to je jen slovíčkaření pane, ano jistě tady víme ze přes Moravu, pro ne jsme Čechy vše🙂

Laborec425

Taky mi to přijde divné. Navíc když na téhle trase v současné chvíli přijede vlak Gdynia-Wroclaw do Wroclawi Glowny a deset minut před tím ujíždí právě přípoj směr Lichkov (tu trasu, co bude jezdit tento mezinárodní spoj).

kan

alternativní dopravci by si měly v prvé řadě zamést před vlastním prahem a pak blbě žvanit

Jan

Neměli, navzdory vašemu přání jsou rodu mužského životného…

Nokkonen

No a za mnohem víc peněz nám tu v Praze bez soutěže jezdí alternativní dopravce KŽC. K tomu nevydal sdružení nějakou tiskovou zprávu?

Nebo naopak se to nepočítá?

Pražák

A šotouši už zase bijí černochy.

Jaaa

To neřídí politici?

PLN

máte pro své tvrzení důkazy?

Vít Jůza

KŽC je zrovna dost alternativním dopravcem.

MilanSima

Tak pravdou je, že KŽC není klasický dopravce jak jek známe, v drtivé většině neprovozuje pravidelné linky.

Bram

Téměř vše, co KŽC provozuje, jsou objednávané pravidelné linky.

MilanSima

Pokud něco jezdí jen v sezóně a ještě k tomu jen o víkendech nebo svátcích, tak mi to jako pravidelná linka nepřijde.

Bram

Není podstatné, jak se to jeví Vám, ale jak je to objednáno a tyto vlaky jsou pravidelné, jezdí v 6 a + od konce března do konce října. Pražský motoráček jezdí v 6 a + po celý rok vyjma vánočních svátků.