Polsko začne stavět dalších 17 kilometrů rychlostní silnice na české hranice

Rychlostní silnice S8. Vizualizace: GDDKiARychlostní silnice S8. Vizualizace: GDDKiA

Celá silnice na české hranice má být dokončena v roce 2028.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Na polských mapách targeo.pl je už zakreslený průběh rychlostní silnice mezi městy Wroclaw – Klodzko.
Zajímavostí je, že rychlostní silnice S8 povede poměrně blízko české hranice, blízko okresu Jeseník ( přechod Zloty stok – Bílá Voda )
Pravděpodobně tak i dojde ke zlepšení dostupnosti mezi Jesenickým a Náchodským výběžkem (využití trasy nové rychlostní silnice S8 mezi obcí Klodzko a Laski v návaznosti na nový obchvat Zlotého Stoku )

Vojta _7

Pro stavbu dálnice do Králíků neexistuje jediný důvod. V ČR jsou desítky jiných silnic, kde by měl být čtyřpruh, ale tohle není ten případ… Dálnicí měla být nová I/44 a z ní mohla vést odbočka k tomu přechodu…
Přijde mě absurdní požadovat dálnici Wroclaw-Vídeň a nikoliv Praha-Vídeň, aby se nemuselo zajíždět přes de***ní Brno…
Rovněž středočeský okruh a spojení krajských měst je o dost důležitější než dálnice v oblasti s nepatrným provozem…

Jiří Válka

Kdy už si konečně u nás připustíme že dálnice Breslau – Wien je prostě potřeba a že byla naplánována v nejlepším místě v krajině

Škrpál

Na tohle ČR nesmí zareagovat.

bydleni_fanousci.0t

Škoda že z Moravsko/slezské strany Olomoucký kraj nepracuje více. Třeba by šlo dopředu vykoupit pozemky pro ŘSD….bohužel zadluženost kraje je vysoká, i když se to pomalé zlepšuje.

https://olomoucky.report.cz/spolecnost/nejzadluzenejsi-kraj-v-republice-prvenstvi-uz-neplati-dluh-se-za-tri-roky-snizil-o-880-milionu/

Šejdr

V první řadě Pardubický kraj, Kralicko patří pod Pardubice.

Pavel PQ

Ze strany krajů není vůle. Ať Jihomoravský, tak Olomoucký či Pardubický kraj mají jiné priority než zlepšit dopravní spojení někam na periferii (kde většina lidí končí své cesty na Dolní Moravě a Králickém Sněžníku).
Což je trochu škoda. Mně by se líbil návrat myšlenky dokončení moravské exteritoriální dálnice Wroclaw-Brno-Wien. Byť by ji ve velkém využívali hlavně Poláci.

T448

Vzhledem k tomu, že není naprojektovaná trasa, tak výkup pozemků provádět fakt nelze.

Padre

Trasa je jasná ,samozřejmě ze to bude ve výsledku čtyřpruh jdoucí ve stopě exteritoriálni D43 z Dolní Lipky na Lanškroun.Dříve nebo později.

Joker

Nastal čas, aby se zhotovil projekt i u nás a začalo se pomalu hádat s ekology a brzditeli pokroku.

studie přes Olšany

Proč se vlastně na české straně uvažuje I/43 ze Štítů směr Lanškroun a ne raději směr Postřelmov, kde je dnes ze Štítů větší intenzita? Navíc by tímto směrem stačilo postavit jen 22,3km namísto 48,5km. Využila by se část stávající I/11, a pak rychlostní silnice I/44 se 110km/h (to je víc než se plánuje na I/43 přes Lanškroun). Navíc lze spočítat, že na D35 dojedeme z Klodzka přes Postřelmov určitě rychleji.

Proč se neudělají studie i tímto směrem?

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9maECxX.UGmG1xXYAmg11flRglnLUgmNNh5e4eeSgxXfP2i08NQgbGHNgSgAtglGeotgP1Atgd1fgChE0fZVhvXetngwXfLhgU8fOrgP9fRlgNGfVcgP8f6CgY9fewhL4etdhU8eMTgQ1fXgg10fKIgY0fRtg-nfJcgPNfZcgPNfmvgV00d-0IIZ8DWWnf1p68fdRMnfVTSnfaF&x=16.7855762&y=50.0211127&z=11

Padre

Už jsem to tady jednou psal.V plánu je v budoucnosti stavba vodního díla Vlaské /je tam už stavebni uzávěra/kdy dojde k zatopení silnic 313 Hanušovice -Králíky a 446 Hanušovice -Staré Město pod Sněžníkem a s tím i souběžných železničních trati Hanušovice – Králíky a Hanušovice -Staré Město pod Sněžníkem.Přehradni hraz je plánována v oblasti oblasti lomu před Hanusovicemi kde se obě silnice a železnice stýkají.Z důvodu obtížného terénu bude náročné budování případných objizdnych silničních komunikaci o železnici ani nemluvě.Vsechen silniční provoz a případně i případná náhrada železničního spojení se přesune do koridoru Červená Voda- Chromeč.

Jiřík

Prosím Vás, nestrašte tady tím výmyslem Povodí Moravy. Je na to možná území rezerva, ale poslední, co se k tomu udělalo je studie proveditelnosti z roku 2017. Nic dalšího se v dohledné době nechystá. A všechny dotčené obce jsou vyloženě proti.

Padre

Ano to je teď.Ale stačí zase jedna povodeň jaká byla v roce 1997 a všechno bude jinak.A je to jediné reálné místo pro výstavbu vodního díla na celém toku Moravy.

Jiřík

Jo, je to samé jak Nové Heřmínovy. Z veledíla, které mělo zaplavit pomalu dvě vesnice nakonec zbyla hráz za kterou bude běžně s bídou půl km² vodní plochy na bývalým poldru před Zátorem. Zbytek se postavil na Opavě a jejich přítocích jako suchý poldry.

Dan

A souvislost ?

T448

Co vím, tak ŘSD nyní už právě takto uvažuje a prověřuje směřování na Postřelmov, nikoliv na Lanškroun.

T448
Hans1934

To je jen studie , k realizaci nikdy nedojde , nevěřím tomu

Jaromír

Co takhle zkusit téměř po 100 letech extratoriální dálnici Wroclav – Wien?

Tomáš Gottschalk

Breslau

TnM

A 3. risi byste obnovit nechtel?

Dalnice

Naprosta zbytecnost. Spojeni do Polska uz existují a jmenuji se D1 a D48. Dalsi pribude za par let – D11.

*h8*

jistě, pro směr Brno (Wien) – Wroclaw (a třeba dál na Poznan) jsou D1 a D48 takřka ideální spojení

Dalnice

Pro ČR ma minimalni smysl tahnout a financovat narocnym horskym terenem 4proudovku pro polsky tranzit. At si to objedou pres Ostravu nebo HK.

jirik.e

Kdyby stejným vidláckým způsobem uvažovali Rakušáci, tak dodnes neexistuje dálnice Innsbruck – Brenner. Rakušané ji nepotřebují, na rozdíl od Němců mířících na dovolenou do Itálie.

Padre

Tak to se někdy v neděli odpoledne postavte na křižovatku Dolní Lipka -Dolní Bořikovice.Jestli chcete ten provoz zastavit ,tak tam budete muset zrušit silnici .

Dalnice

Pokud se v nedelni odpoledni spicce postavite na temer jakoukoliv krizovatku, temer vzdy ospravedlnite nutnost dalnice v usporadani aspon 4+4. Co tam mate dal?

Padre

No dál tam mám to ,že wroclawska aglomerace je po Warsawe nejrozvinutější a nejlidnatější oblast Polska a pokud se podíváte na mapu tak nejkratší cesta z této aglomerace na jih je přes Dolní Lipku.Tezko se někdo bude na Vídeň harcovat přes Ostravu nebo Trutnov.A mezi námi ,ta stezka je tam už tisíc let.

Dalnice

Kudy vedla nejaka stredoveka stezka neni relevantni. Kudy se budou harcovat Polaci z Wroclavi do Vidne je tak trochu jejich problem… Zadna dalnice ve stope „exteritorialni“ D43 proste nebude. Cemu na tom nerozumite?

Padre

Ta relevance starých stezek je sporná ,neboť třeba D35 mezi Litomyšlí a Mohelnicí jde nakonec také přímo ve stopě středověké třebovské stezky.Lidi mají totiž takovou vlastnost že se ve finale snaží k cíli jet nebo jít tou nejkratší a nejsnadnější cestou.A ta je v drtivé většině případu jenom jedna.

Jiřík

A jak to víte? Třeba I/73 bude tedy co, když z velké části povede v její trase? A jestli nevíte, tak v úseku Dolní Lipka – Lanškroun je stále v územní rezervě pruh, kde je stavební uzávěra. Proč asi?

Antonín

Souhlasím, škoda, že to tenkrát již nestihnuli. Hlavně na českém území. Dneska už to nikdo nepostaví. Přitom trasa byla perfektně naplánovaná. Vlastně by stačilo jen spojení od Moravské Třebové/D35 po Vídeň. Dneska si lidé v blízkosti původní trasy postavili domy a budou protestovat, že jim vede dálnice kolem domu. A protáhnout to v současné legislativě přes Bystrc je nemožné.

Krysa350

Logické spojení na jih. Co na to Češi?

Ondra

Mě na toto téma, cca tak před půl rokem R.Matl napsal, že přemýšlí o kapacitě na silnici I/44 Šumperk-Mohelnice. A tak nějak se mi na twitru vysmali, když jsem napsal aby jsme nezaspali, že poláci tu dálnici ke Králíků stejně postaví. Tak asi tak. A uběhl nějaký čas, a je to tu 🤷‍♂️

milanek

ŘSD zadala studii, kudy to vést, výsledky zatím asi ještě nejsou.

Zdeněk

odložíme termíny o dalších 10 let

Ondra

Jojo na EIA studií, tu pak ještě jednou prodloužíme, a až budeme v háji tak možná těm lidem co tam bydlí tak postavíme střídavě 2+1🤣🤣😎

Vojta

Co úsek Náchod – Klodzko? Chystá se také jeho proměna na rychlostní silnici?

Místní

Čekal bych, že tranzit Náchod-Klodsko přejde na D11 a na Královec.

Vojta

To bude zajímavé sledovat. Já Náchod – Klodzko rád jezdím z Prahy do Jeseníků a obchvaty tamních obcí by to hodně zrychlily. Ale chápu, že pokud by klesl provoz na minimum, silnice větší kapacity by tam neměla význam.

Krucipísek

Na DK8 se chystá obchvat obce Szalejów Górny, severní variantou. Jinak nic zásadního.

Jan

Spoustu tranzitu určitě zůstane v Náchodě dál. Jezdí se tudy často do Česko- polského příhraničí v ose západ – východ a dálnice na Trutnov vede až příliš na sever. Např. Náchod – Klodzko, Nysa ( gigafactory) , Opole. Jezdíme tudy i mezi Náchodským / Jesenickým/ Osoblažským výběžkem a přes Klodzko se takhle bude jezdit dál.

bvovka

Tam už nevede ani dráha. Sice je v plánu přímé spojení HK – Náchod, ale o Klodsku nikdo nemluví. Vyhrožovat anexí historicky českého okresu je nesmysl.

janvagala

Přímé spojení H.K.-Náchod tu už máme, víme?

Padre

Železniční spojka Nachod – Kudowa Zdroj a dal na Klodzko byla vybudována na jaře 1945 a na podzim 1945 byla zrušena.Jednalo se asi o 3 km trati.Pozustatky trati jsou v terénu ještě viditelné.

janvagala

Nechystá. Uleví se, až se dodělá D11 Jar-st. hranice. I když určitá část transitu zůstane nadále i zde.

michalspina

proszę przestać.

Tomáš Gottschalk

Takže Poláci budou mít dostupnější Dolní Moravu, než tuzemci. Pořád ŘSD trvá na I/73 a nevrátí se k přiléhavějšímu původnímu označení D43? Ještě, že u nás je těleso Dolfovy dálnice použitelné (při dobré vůli a studiu německýc archívů).

Místní

Hlavně ani jedna z variant nepočítá s tím, že by to vedlo dál na sever od D35. Aspoň už ŘSD pustil ten nesmysl se střídavým 2+1…

zyx

Proč je obecně 2+1 nesmysl? Neznám současné stavební normy v ČR, ale jinde v Evropě je to cenově blíž 1+1 než 2+2 a o hodně to zvýší kapacitu i bezpečnost.

SYN

2+1 určitě není špatná věc, ale připadá mi že se u nás chystá toto uspořádání použít jako „dálnice chudého muže“ a chtějí ho nacpat i tam kde by mělo být 2+2 aspoň v nějaké ochuzené podobě… Pokud někde postaví 2+1 tak je to na nějakých 20let „zabité“ nepředpokládám že by to obratem přestavovali/rozšiřovali, ani to není moc jednoduché, protože „vyšší“ typy komunikací už chtějí střední dělící pruh a ten na 2+1 chybí… 2+1 má „vyasfaltovanou“ šířku okolo 15m, což kdyby se do budoucna vzalo jako „jedna polovina“ tak to by zase bylo trochu moc, bylo by to na 3+3… Pravda,… Číst vice »

PetrN

Z Hollabrunu na Hatě není klasický střeďák, ale jen betonové svodidlo a cela plocha vyasfaltovaná. Je to víceméně obdoba naší kategorie S15,25. Ostatně se podívejte na streetview

Antonín

Hlavní trasy jedině v uspořádání 2+2. Předjíždění je rizikové.

David

By to skoro chtělo prifouknout silnici Jaroměř – Klodzko

Kebab

Především silnici Chromeč – Králíky. Aby se nakonec tunel Králíky nestavěl dřív než ten pod Červenohorským sedlem 🙂

Martin

Tam Poláci nic nepostaví – protože oblast s léčivými prameny na polské straně…

Jan

Jen houšť, my tu českou část cesty k Baltu už nějak překodrcáme…

Frantisek X

Jasně, všichni do aut, je pořád ještě málo asfaltových lánů s nekonečnými řadami relativně těžkých individuálních vozítek.

PeDazOl

No a co, máme jet na kole?

Petr David

V první řadě používejte nohy, kolo je sice správný tip, ale raději tlačme na kvalitní veřejnou dopravu.

Dony

Zřejmě máte dost času postavat po zastávkách, čekat na přípoje atd , ale je většina těch co fakt pospíchají z bodu A do bodu B a pokud možno přímo.

Petr David

Máte pravdu, spěch nepovažuji za nějakou životní výhru. Ti, co spěchali užtam jsou.

Dony

Ti co nespěchali tak taky, ani pěšáci nejsou nesmrtelní.

Jan

Příště asi bude František Y, chyběl jste nám…

jirik.e

Počkejte, tohle je fakt Thyronx / Axel? 😀

El Barto

Ne, Axel a jeho reinkarnace jsou Františkův názorový protipól, Axel predikuje zánik většiny železniční sítě a krach ČD a SŽ jako nevyhnutelnou věc.

Tom

A co těch lánů s 2 železnýmy hady? Ty vám nevadí že ničí krajinu

Petr David

Jde o to v jakém poměru.

SYN

No, zatím co vidím tak skoro všude chtějí dvoukolejku, že prej jinak to stojí za prd, a na pěkných pár kusech hlavních koridorů se dožadují čtyř paralelních kolejí. K tomu výhubny, odstavné koleje, seřazovací nářadí, depa… ne, toho vůbec není málo. A přitom modal split nic moc, takže si nějak nedovedu představit že kdyby se měl aspoň vyrovnak silniční dopravě, nebylo by nutné koleje ještě znásobit… Přitom moderní dráha to je samý beton, most, tunel, protihluková stěna… rozhodně se nadá říct že by to bylo „citlivé k přírodě“. Akorát o trochu menší nároky než silnice, ale nijak drasticky. Váhu bych… Číst vice »

Petr David

SYN: „K tomu výhubny, odstavné koleje, seřazovací nářadí, depa… ne, toho vůbec není málo…“ To, co jste popsal jde v opačném trendu. Tak třeba taková depa, ta se sice modernizují, ale výrazně co do počtu a plochy redukují a ruší. Dřívější lokomotivy byly na páru. Z toho vyplývala brutální potřeba servisu, lokomotiva potřebovala vodu (po desítkách km), uhlí a častý servis (roztápění, seřizování…) Dnešní vícesystémová lokomotiva nic takového nepotřebuje, dokáže jezdit nonstop itisíce km. Co se týče seřaďovacích nádraží,, tak tam došlo také ke změnám, díky automatizaci terminálů dochází i k úspoře místa. „Váhu bych autům moc nepředhazoval, železniční vozidla… Číst vice »

Dalnice

K Baltu můžete už teď po D1 a za par let i po D11…

Jan

Vím a děkuji neutuchající polské schopnosti nejen čerpat dotace EU, ale především opravdu stavět liniové stavby…

lukas

Tak pořád jich mají méně, na rozlohu, než my. Bohužel ČR je teď na hraně kapacit jak projektových, tak stavebních a staví se kde co.
Dálnice směr Náchod není v českém zájmu, když bude d11 – ta je lepší pro tranzit (dál přes prahu do Německa anebo to uhne na Brno).
Ale v Náchodě alespoň stavíme obchvat, tajze budeme připraveni (aspoň nějak)