Polsko s Ukrajinou začínají řešit propojení Varšavy a Kyjeva rychlovlaky
Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak
Pro Ukrajinu je klíčová změna rozchodu na 1435 mm.
Pro Ukrajinu je klíčová změna rozchodu na 1435 mm.
Není náhodou v článku chyba, když se píše o trase Varšava – Lvov – Kyjev? Nejsou to dvě trati, jedna do Lvova a druhá do Kyjeva?
Tratí Varšava – Lvov si Poláci obslouží i Přemyšl.
Ukrajinci určitě potřebuji postavit jako nejefektivněší Lvov – Kyjev. Přímá trať Varšava – Kyjev by tvořila „třetí stranu“ v dlouhým trojúhelníku výše zmíněných měst. https://mapy.cz/s/hupecolana (hodně hrubý náznak trasování)
U trati přes Ukrajinu nemám tušení o prioritách, zda půjde nejkratší cestou Lvov – Kyjev, nebo se naláme ještě třeba do města Rivne na sever nebo do Ternopilu na jih. Tipuji, že se lámat bude.
Berte to jako spíš spekulaci než seriózní věc.
Volodymyr Shemaev
Určitě ne Šemajev…?
Děkuji Tomáši Zarubo, taky mne ta transkripce štve.
V ukrajinských pasech používají anglickou transkripci do latinky a novináři to kopírují.
Taky mě to nesedí.
r.i.p slovensko, na něj všichni zapomněli, přitom je to také soused ukrajiny…
Nebo si naopak všimli tech hor a ze i jediná trochu slušná trat z východu Slovenska na zapad musi stoupat až do 900 m.n.n. ale určitě skrz Slovensko postavíte trať na 250. 🙂
Rachovský úpatní tunel by to jistil 🙂
Ta oblast by se musela cela protunelovat a promostovat.
Slovensko už 30 rokov riadia dopravní analfabeti – fetišisti asfaltu, ktorí dlhodobým podfinancovaním existujúceho železničného sektoru zabezpečujú jeho úpadok – niežeby ktosi urobil čosi reálne smerom k vysokorýchlostným tratiam (zriedkavé prázdne reči či memorandá sú na smiech i na plač). Po skončení vojny bude potrebovať Ukrajina megamnožstvá stavebného materiálu. Slovenskí tupí politici samozrejme chcú všetko trepať po diaľniciach existujúcich a plánovaných. O existujúcich 2 tratiach 1 520 mm a 1 s 1 435 mm (relatívne lacná by bola aj obnova 1 435 mm Maťovce – Užhorod) „nevedia“. UŽ by mala čím skôr začať s prerozchodovaním od západu (Maťovce, Mukačevo) ďalej… Číst vice »
O těch perfektních silnicích na slovensku jsem četl. Mínus slovo perfektní. Vždyť je to tam stejná bída jak na kolejích.
Slovenská železnice mi vedle rumunske, bulharské, jugoslávské (všechny ty státy dohromady) i řecké a pobaltské a často i vedle polské s jejich šíleným systémem mistenek a vysokým jizdnym a mizernym poctem vlaků na vedlejších tratich, připadá jako nejvíce použitelná. Je to pomalejší než u nás, ale do většiny míst to jede a kam ne, tam obvykle není daleko od nádraží autobus s dostatečným jízdním řádem. Nerozviji se to tam jako u nás, ale použitelné to je.
Fetišisti asfaltu – jak dokonale vystihující.
Slovensko je dopravní černá dira Evropy, my nadáváme, že máme málo peněz na silnice a železnice, ale Slovensko je mnohem horší…
Věřím, že ta válka bude pro Evropu podobný impulz, jako byla ropná krize. Obranný průmysl se probouzí, energetika se taky mění.
Plánují se strategické celoevropské projekty. Bude dobře, hlavně se nepodělat.
Řekněte to těm mrtvým. Jste dobrý cynik, považovat tragedii za impulz. Evropa a lide na Ukrajině opravdu nepotřebovali nakopnout za cenu tisíců mrtvých. Ukrajina se primárně brání rusácké agresi, pokud jste si nevšiml.
I cynici mají občas pravdu a válka opravdu obvykle pohnula civilizací. Máloco je tak dobrá motivace se probrat, jako skutečnost, že se vás snaží někdo poškodit (Evropa a ruské energie) nebo rovnou zabít (samotná válka na Ukrajině).
Co je na tom špatného považovat danou věc za impuls? Evropa ani lidé na Ukrajině si tu válku nevymysleli. Myslíte, že kdybyste to nenazval příležitostí, že by tam bylo méně mrtvých?
To ale překrucujete můj komentář. Já bych si hrozně přál, aby se Rusák vrátil do té své díry a dal civilizovaným národům pokoj. Ukrajina bojuje za Evropu, proto je potřeba je po jejich vítězství ji co nejrychleji začlenit do evropských struktur. K tomu jsou podobné projekty ideální.
vy jste regulérní blázen
A vy zas papouškujte kecy z proruských trolích farem
Na tom není nic cynického. Každá krize je příležitost pro rozvoj, pro nový začátek. Ukrajine chce do Evropy a evropané jí v tom podporují, takže je jedině dobře že se jedná o spelčné energetické infrastruktuře, moderním a rychlém dopravním napojení, spolupráci v průmyslu i v obnově země. To že Rusko je agresor a Ukrajina se brání spolu s naši podporou přece nikdo nevyvrací.
Ti kteří tam zůstali a nebojují přímo na frontě, tak chtějí pokračovat ve svých životech. Konkrétně u naší firmy mají zájem pokračovat v zakázkách dojednaných již před válkou.
Tuhle jsem zaznamenal myšlenku Iana Morrise, že válka zajistila lidstvu větší bezpečí a bohatství.
Na první pohled protimluv, ale když jsem si od něj přečetl knihu, tak něco na tom je.
O tom by se dalo diskutovat, nicméně technologický pokrok během válek postupuje vždy nejrchleji. Na Ukrajině vidíme třeba rychlou digitalizaci, integraci různých zbraňových systémů do jedné sítě, nekonveční řešení problémů a vynalézavost vůbec.
Ještě válka neskončila….A válka, to je neustále měnící situace. Abychom se nedivili, když ukrajina prohraje.
Pak je na řadě Polsko, pořád se mu chtějí pomstít za druhou světovou… že to nedává smysl? Nemusí. ČR je na seznamu nepřáítel od té doby, co vyletěl do vzduchu muničák ve Vrběticích a nenechali jsme si to líbit jakožto batrskou pomoc. Že je to bláznovství? To už tak s diktaturami bývá…
Myslím, že neprohraje, ale souhlasím, ze po válce rozhodne neni. Zdánlivý klid na západě, který jen „občas“ naruší teroristicky útok, je vykoupen neustále rostoucími ztrátami. Ono v tomhle je uplne jedno, kudy vede linie, i kdyby vedla po hranici s Ruskem, tak Ukrajina tam nemuze přestat posílat vojáky, pokud Rusák nepřestane útočit. A zatim to bohužel nevypadá, že by se Rusák vyčerpal.
Čím to asi bude? Že by tím, že v Rusku žilo 4 a půlkrát víc lidí?
Lidí? Lidé se chovají lidsky , což o části obyvatel Ruska nelze říct.
než začnou stavět bude dávno po válce a tedy bude znám i výsledek
Dokud Ukrajině budeme poskytovat podporu tak nemá Rusko prostředky jak zvítězit. Jejich ztráty 3000 tanků za necelý rok, likvidace většiny profesionální armády, a ústup z již okupovaných území, zatímco spojenecká podpora narůstá, opravdu není cesta k prohře Ukrajiny.
Ty stroje poskytnuté spojenci jsou autonomní? Už neplatí ruské нас много?
Už ne. Ono jich tak mnogo není. Doba, kdy matka měla deset synů, všechny je posílala postupně do války a nejmladší, když měl štěstí, tak se dožil konce, už dávno není. Mnoho rodin má jen jedno dítě. Rodiny s více dětmi jsou běžné už skoro jen v autonomních republikách u neruských národů. I když je ruskou strategií posílat do války přednostně ty, tak je to časovaná bomba.
Navíc mají blbý způsob vedení války.
Já jenom nechápu smysl přípravovat v současné době trať na 250 km/h u takovéto vzdálenosti…. Proč se to rovnou nestaví na 350 – 400 km/h? Jasně, je to dražší, ale dopadne to jak ty naše koridory… Který se slavně stavěli na až 160 km/h a už v době dokončení byly těžce zastaralý…
Asi to chtějí postavit pro smíšený provoz s nákladnímy vlaky, pak by vyšší rycholst neměla smysl.
Tak tak, záleží jaký v ní spatřují účel.
Smíšený provoz by mohl být dobrý nápad, jen by se muselo ještě postavit nějaké nákladové nádraží a pak je otázka, jestli to není lepší přeložit na hranicích a rozvézt na Ukrajině kamkoliv. Na Ukrajině je rovina a rozdíl v ceně tratě na 250 a 320-350 nebude takový jako u nás. A kdyby tam byla nějaká velká překážka tak by slo několik desítek km postavit na rychlost nižší on ten vlak zpomalit umí.
Tak ono tam těch 250 km/h pravděpodobně bude především z provozních důvodů. Jinak by ale bylo jistě rozumné stavět tu trať pokud možno co nejpřímější a nechat si tam rezervu na případné zvýšení rychlosti v budoucnu. Až by pak někdy na Ukrajině došlo k přerozchodování současných tratí a ty by pak byly použitelné pro přímé nákladní vlaky na západ, mohla by se pak při vhodném trasování ta trať celkem jednoduše přestavět na VRT s podstatně vyšší rychlostí.
Jedno překladiště je jeden cíl pro nepřítele a je hotovo. Pokud se tou tratí bude možné dostat do více míst, bude to celé robustnější.
A mimochodem, zrovna v okolí Lvova zas až tak úplná rovina není.
Kromě toho, časová úspora při 300km/h není zas tak velká.
Ony jsou také pro nákladní dopravu. Při maximálce 200 km/h a víc by se tam ty vlaky nevešly, některé by se v honbě za moderností musely zrušit a bojím se, že to bude NEx a nikoliv sólo 810, kdo by to odskákal. Namísto 1 autobusu pošleme na silnici 40 kamionů, bojujeme za vlaky!
I kdyby tam bylo „jen“ 200 km/h, tak při vzdálenosti Varšava – Kyjiv 700 km to vychází na méně než 4 hodiny jízdy (plus pobyt na hranicích), což je stále super. V téhle relaci není a nebude poptávka po co nejrychlejším spojení za každou cenu například z důvodu denní dojížďky.
Na ukrajinskopolské hranici to před válkou běžně trvalo 5 hodin. Jezdívala jsem z Krakova takhle zpožděným leošem. Možná se už to změnilo.
V čem je nevýhoda mít souběžně 2 rozchody v jednom vedení, tomu například mezi Čiernou nad Tisou a Mukačevem? Viz foto
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/pracovni-mechanizmy/ostmech/ostmech008.html?oddil=1
Aby nemohly vjet do Ukrajiny vlaky z Ruska, Běloruska a z Podněstří, tedy vojenské vlaky z území nepřítele?
Jsem zvědav, kdy se začne používat do Slovenska, Kypru, Jamajky..
A budeme stavět i jiné silnice, aby tam nemohla vjet ruská auta a tanky? 😃
Pokud se ptáte vážně, logistika ruské armády je daleko závislejší na železnici než na silnici. Jejich silniční složka je daleko slabší.
Doporučuji v tomto ohledu článek, který vyšel na serveru War on the Rocks a jmenuje se „FEEDING THE BEAR: A CLOSER LOOK AT RUSSIAN ARMY LOGISTICS AND THE FAIT ACCOMPLI“
Samozřejmě, je to daleko relevantnější pro Pobaltí než pro Slovensko. Pobaltí je daleko více na ráně.
Ruská auta a tanky nesplňují normu euro6, takže jsem v klidu, do naší krásné voňavé eu vjet po silnici nemůžou.
Nevýhoda je v komplikovanosti ve zhlavích (výhybky musíte udělat mimo splítku), nepoužíváte normální pražce (dražší a komplikovanější).
Perspektiva využití dvourozchodné trati pro železniční spojení Ukrajina–Maďarsko
https://pp.bme.hu/tr/article/view/20572
Když jsem chodil do 6.třídy ZDŚ ( 1980 ) tak ve Francii testovali TGV a Katapult nahrál desku ,, Až se bude psát rok 2006´´ Tak snad někdo složí píseň pro Ukrajinu. ,, Až se bude psát rok 2206´
Aby to tam náhodou nešlo rychleji než u nás.
Některé mosty zničené ve válce stihli Ukrajinci znovu postavit během měsíce.
A v jaké kvalitě?
V kvalitě provizorní, které vydrží třeba 40 let provozu, pokud není snaha je nahradit, viz Rámusák.
A kolik je česká jednotka dočasnosti ? 20-40-60 let ? Branicky most už měl být dávno zbořen a teď ho BUDEME (snad) konečně oživovat na původně plánované 2 koleje. Na některých dálničních mostech z druhé republiky ( přesněji z války) jsme postavili nadstavbu a jak nám ta D1 jezdí …
Pomalost našich staveb je dána papírováním, ne tím, že bychom se snažili stavět tisícileté mosty jako Římani.
250 km/hodinu, takže smíšený provoz. Naprosto správný postup. Válka s Ruskem bude pokračovat s různou intenzitou ještě mnoho let, možná desetiletí. Letecký provoz nad Ukrajinou je nejistý. Pro rychlé cestování a zásobování je tato spojnice klíčová.
Ovšem CPK prosazuje právě systém fixovaný na letecké spojení. Pokud by válka nebyla, měli by Ukrajinci nejprve doletět na pole mezi Varšavou a Lodží, a odtamtud teprve pokračovat vlakem… Paradoxní na tom je vyšší spotřeba energie, o niž se válčí.
Nikdo nikoho nenutí letadla používat. Bude to prostě propojené, jako by mělo být propojené i s ostatními druhy dopravy.
Tak takhle budou moct dojet vlakem k Lodži a odtud letět třeba do Ameriky, západní Evropy nebo jinam, kam by to vlakem z Polska buď nešlo nebo by to trvalo dlouho.
Smutné bude, že Kyjev s Varšavou propojí dřív, než mi postavíme alespoň kilometr takové tratě.
My, vsichni. Ne mi jako mne. 🙂
Musím se jen smát, nebude ani jedno…
Vzdyt se v clanku nikde nepise, te by zadavatelem stavby mela byt nase sprava zeleznic, tak nechapu, proc by se to nemohlo postavit.
Copak? Jste na místě, odkud můžete škodit a házet klacky pod nohy?
Vy jste jeden z těch, kteří všude tvrdí, že tenhle stát za dvacet roků nedokázal postavit ani kilometr nové dálnice? Protože D3 u Tábora je jenom opravená I/3 …?
Jak to že nepostavíme? Jen co ODS zvýší nepřímé daně (zejména DPH) a zruší státní příspěvek na stavební spoření, ocitne se ve státním rozpočtu tolik peněz, že nebudeme vědět, za co je dřív utratit. (Samozřejme jde o sarkazmus.)