Polsko s Ukrajinou začínají řešit propojení Varšavy a Kyjeva rychlovlaky

Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.BanaszakPolské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak

Pro Ukrajinu je klíčová změna rozchodu na 1435 mm.

Obnova Ukrajiny přinese i nové možnosti železničního napojení Rusy napadené země. Kromě možného přerozchodování celé ukrajinské železniční sítě začíná první evropská země řešit i vysokorychlostní napojení ukrajinské železnice.

Polská státní organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK) a ukrajinské dráhy Ukrzaliznyca podepsaly v týdnu ve Varšavě na konferenci Railway Direction Days smlouvu o spolupráci na přípravě vysokorychlostní trati Varšava – Lvov – Kyjev. Nové přeshraniční spojení má být celé s rozchodem 1435 mm.

CPK chce Ukrajinu navázat na svoji budoucí plánovanou síť vysokorychlostních železnic včetně rychlého napojení na budoucí letiště mezi Varšavou a Lodží. Provozní rychlost má být 250 km/h. „Nejkratší cesta do Evropy vede pro Ukrajinu přes Polsko. Je to historický okamžik,“ uvedl šéf CPK Mikołaj Wild.

Šéf mezinárodních projektů ukrajinských drah Volodymyr Shemaev zdůraznil, že Ukrajina potřebuje hlavně kapacitní a spolehlivé spojení s Evropskou unií. „Vysokorychlostní trať bude důležitou součástí naší integrace do EU,“ dodal.

Dohoda zatím neznamená zahájení stavby či projektové přípravy, ale především výměnu zkušeností a hledání financování celé stavby. „Napojení standardním rozchodem kolejí je pro Ukrajinu klíčové téma,“ dodal Shemaev. Podle něj už Ukrajinu ohledně stavby vysokorychlostní tratě oslovila i Jižní Korea.

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK Ukrajina Ukrzaliznycja VRT vysokorychlostní tratě v Polsku
67 komentářů