Polsko letos obnoví provoz na dvou tratích k českým hranicím
Nevyužívané nádraží Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodství
Práce na obnově běží od loňského roku, jde o návrat provozu po více než dvaceti letech.
Práce na obnově běží od loňského roku, jde o návrat provozu po více než dvaceti letech.
Poláci obnovují i trať Swidnica – Jedlina-Zdrój. To je pro úplnost, aby řeč nestála …
Obnovují už několik let a neustále posunují termín dokončení. Ale nádraží v Jedlině už prokouklo, není to jako před pár lety zarostlá džungle mezi budovou a ostrovním peronem.
Ještě by se mi líbilo obnovení Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem.
Jj, to se přímo nabízí. Nevím sice jestli by bylo tak atraktivní jako spojka Harrachov – Sklarska Poreba, ale i tak…
https://www.jelonka.com/m-obrebalski-o-rewitalizacji-linii-kolejowych-i-taborze-87808
Od revoluce (komunisty radši neřeším) není nikdo schopnej rozjet osobní dopravu ani přes Zawidów, kde by rychlíky mezi Libercem a Zhořelcem možná i k něčemu byly, a vy byste chtěli jezdit z Čech do Mirsku? No optimismus vám rozhodně neschází.
Pro kritiky rušení v Česku bych si dovolil podotknout, že jak do Svobody nad Pípou, tak do Jindrichovic pod Borovici vlaky stale jezdí, přičemž obě obce jsou výrazně menší.
Kolikrát jste tím vlakem jel? Trať vypadá jako zraněný had, jak se ktoutí. Jistě, z Frýdlantu do Jindřichovic nakonec dojedete, ale ve srovnání s autobsem neřkuli autem, za neakceptovatelně dlouhou dobu.
Nedělám si iluzi o případném přehraničním provozu. Linka do Liberce přes Jindř. by byla spíš na lehátkový vlak.
Takovém snu se mi zdálo o spojeni z Tanvaldu a Harrachova do Polska a propojení obou stran Krkonoš . Třeba i na tunel ( ten stavební , ne peněžní ) by došlo.. co myslíte ?
Jasné, odlozime stavbu VRT, tunel do Drážďan i dokončení 4. koridoru. 🙂
No,díval jsem se do ortofoto map a kolejí tam teda moc není
Ještě jedna věc pro české šoto, kterým ubližuje Boracký: Na fotce k článku je rozladlé torzo vstupu do PODCHODU Z OSTROVNÍHO NÁSTUPIŠTĚ ve stanici Myslakowice.
Na které z tratí, kde se u nás diskutuje zastavení osobní dopravy je peronifikace?
Můžete jmenovat…
Asi nikde, ale jde o nesouměřitelné srovnání.
V Německu (kdy příslušná polská oblast je historicky německá – až do roku 1945) byly peronizovány i stanice na (zejména z dnešního pohledu) relativně vedlejších tratích.
A některé takové tratě nakonec byly i zrušeny či jsou bez osobní dopravy, namátkou mě napadá stanice Nossen.
Ale na vyslovených lokálkách taky ne. Je ale pravda, že zelené Německo to taky dost probralo. Jednou jsem byl ve městě Scheidegg v Allgau a z koncového nádraží lokálky z Rottenbachu na Allgaubahn je dnes ekologická benzínka, v pokladně už se nekupují lístky, ale platí nafta. No asi nám ekologové vysvětlí, že v Německu to dělají správně a měli bysme se tím řídit.
A třeba i zadrátované… Karpacz.
Lidičky, povím vám, že číst „moudra“ a plky vševědoucích šooušů je úsměvné. Hlavně, že celý den sedí nad zdopravy a komentují a komentují, aniž mají aspoň z 15% ponětí jak funguje to, o čem mudrují …
Mimochodem, čím se tito věční vděční diskutéři živí? Mají vůbec čas na zaměstnání, když furt plkají?
Například Kocurek
To jo, tenhle pan musí svoje rádoby moudra psát snad ke všemu…
To je přeci jasný návod jak zachránit „kozinu“…
Jen si to představte. namísto „dolnoslezská vláda získala do svého vlastnictví tratě a začala s jejich obnovou“ si řekněte několikrát rychle za sebou:
Ústecký kraj získal do svého vlastnictví Kozí dráhu a začal s její obnovou“
Je to vlastně úplně jednoduché!
Jenže je rozdíl mezi pravidelnou dopravou pro cestující a v podstatě turistickými vlaky.
Další věcí je, mezi jakými městy a přes jaká města budou jezdit tyto obnovené spoje. Pak zjistíte, že v Polsku obnovují tratě, kde je v ČR pravidelný hodinový nebo dvouhodinový takt. Nikoliv tratě nikam, kde je počet cestujících zralý na midibus ve špičce většinou minibus.
Máte samozřejmě pravdu, ale pokud ÚK a Kozinu tak stojí (resp. má k tomu mandát od voličů) a má na to prachy v rozpočtu je to asi nejlepší řešení, ať si to koupí a provozují. Resp. na to si nejspíš někoho najmou..
Problém je ten, že SŽ může prodat pouze provozuschopnou trať a to aktuálně nejde.
Ehm, Čejč – Kloubouky byly provozuschopné? Já jen, že tam byl několik let terč.
Železnice Desná byla provozuschopná? Kamenický Šenov taky?
jizni vetev jhmd byla taky neprovozni.
No ale když už taháte kozinu, je tu ještě jedna zajímavá věc. Polský úsek do Jizerek má nějakých 15 kilometrů, Poláci musí nejdřív vše vykácet a vytrhat a pak začít stavět od začátku. V přepočtu cca 100 milionů.
Aktuálně nefunkční úsek koziny má cca 17-18 kilometrů, přičemž spousta úseků je v celkem v pohodě stavu. A SŽ nám vážně tvrdí, že by to stálo 300 milionů?
Vy jste od fochu? Co to znamená „v pohodě stavu“?
Třeba že tam nejsou čtyřicelieté stromy přímo v tělese?
A ještě by to letos měl být úsek Swidnica – Jedlina. Což je také kousek od hranice…
Hmm, Sem by se měl podívat pan náměstek Borecký ze Středočeského kraje a nafotit a zdokumentovat, jak to tu funguje, než to u nás rušit a omezovat.
A následně draze obnovovat za jiné krajské vlády.
Karpacz, to je něco jako Mochov nebo Křinec, že?
Tak Karpacz i Świeradów- Zdrój mají cca 4500 tisíce obyvatel. U nás Louny (20 000), Slaný (15 000), Žatec (19 000), Krupka (12 500), Jílové u Děčína (5 000), Horní Slavkov (5 200), Dobříš ( 8 700), Dubí (7 800), Týn nad Vltavou (7 800), Dobruška ( 6500), Dubňany (6 200), Polná (5100), Oslavany (4700), Rožmitál (4200), ….. Pak taky Peruc (2300), Zlonice ( 2200).
Mochov jste neuvedl, Křinec taky ne. Pročpak?
A proč bych ho měl uvádět? Vlak do Dobříše je zbytečnost protože Mochov je díra? Nebo jakou v tom hledáte logiku?
Vlaky na Dobříš byly samozřejmě před ořezáním narvaný po střechu, protože potenciál cest v relacích typu Mokrovraty – Čisovice je nekonečný, a celá Dobříš a Mníšek netoužila po ničem jiným než kodrcat se hodinu dvacet (resp. hodinu) na Kačerov, protože přece nejsou tak blbí, aby jezdii busem po Strakonický, kterej to dá za 40 (resp.30) minut.
Ta trať by dávala smysl ve chvíli, kdy by jízdní doba mezi Prahou a Dobříší byla tak poloviční.
Potenciál…
na mnisku k tomu jeste moznost ranni prochazky za mesto.
S logikou na Kocurka nechoďte:-(
Narozdíl od Vás logiku má. Proč nechcete obnovit třeba Bošice-Svojšice, Lhotka-Střednice nebo Moravský Beroun-Dvorce. To ma přece taky potenciál.
Předřečník uvedl Mochov a Křinec, vy jste mu kontroval… ale vlastně jste mu neodpověděl.
Víte, co znamená to Zdrój v názvu obce? Význam Karpacze tak neleží zrovna v počtu obyvatel.
Vím, v Dubí jsou taky lázně a kolik myslíte že bude jezdit lázeňských hostů do lázní lokálkou?
Nikdo. Proč?
Jojo, u horskejch středisek je totiž ten počet obyvatel fakt zcela zásadní číslo.
Vrtá vám taky hlavou třeba to, proč je všude kolem Val Thorens takový množství lanovek, když tam bydlí 280 lidí?
Ale tam nevede a ani nevedla lokálka. Takže špatně a skibus k penzionu špatně…
Žacléř nebo Rokytnice nad Jizerou jsou taky horská střediska. Do prvního nejede nic, do druhého jeden vlak o víkendu…
Nezapoměňte, že u těchto obcí může až polovina obyvatel bydlet v nějaké místní části, která může být třeba 5-10 km vzdálená od centra obce/zastávky. Dvoutisícová obec může ve středočeském kraji mít podobu šesti vesnic o 50-500 obyvatelích vzdálených od sebe 2-5 km.
Za to v polských městech nic takového nastat nemůže? Zrovna tyto dvě města jsou zrovna hodně roztahane.
A proč porovnáváte jen počet obyvatel, proč ne počet návštěvníků, počet ubytovacích zařízení?
Protože dle vyjádření maršálka, kterého citujete v článku, má jít především o zlepšení života místních obyvatel.
Maršálek mluví i o rozvoji cestovního ruchu.
A napadlo vás, že tím zlepšením může být myšleno třeba to, že díky vlaku nebude Karpacz každej víkend ucpaná autama? Že se ptám…
Tohleto kování, to je marný boj. Tam už nepomůže nic.
Ano, rozvojem cestovního ruchu.
Špindlerův Mlýn má asi 1000 obyvatel a kupodivu tam jezdí mnohem víc lidí než do pětkrát tak velké Polné. Nemohla by tam být nějaká paralela s Karpaczem?
Vytrháváte věci z kontextu. Kartacz má velký turistický potenciál, je srovnatelný s českým Špindlem či Harrachovem. Swueradow je takový Rokytnice nad Jiz.
Louny ani Slaný a vlakové spojení nepřijdou, v Polsku jsou mnohem větší města, kam postupně odřízly vlaky ze všech směrů.
Počet obyvatel je zčásti nedůležitý, pokud jde o turistické cíle, tedy stav, kdy takové místo je přinejmenším pro část lidí cílem, ne zdrojem dojížďky.
Nebo Trhový Štěpánov.. 🙂
Mochov (německy Mochow) je české … lázeňské město a lyžařské středisko. Nalézá se na severním úbočí Krkonoš.
Tak nějak to chcete?
Ale určitá paraela např. s Kozí dráhou se nabízí…
Borecký chce rušit vlaky na Kozí dráze!
To je jak z rádia Jerevan, které k tomu dodává: Nikoliv Borecký, ale Správa, nikoliv rušit vlaky, ale neopravit železnici. Označení Kozí dráha sedí.
Přičemž na té dráze leží vyhlášená Krupka, druhé největší zimní středisko v zemi.
Jenže reakce je „co si ten kraj vyskakuje“. Podobně jako když si obce dovolily zprovoznit železnici kolem Desné…
Hmm druhé… Klínovec, Špičák a Ramzová jsou až za?
Jasně, koleje, pražce…
A co tam poslat vedení Dobré Správy?
To je dobře 🙂
Jen jestli to ocení obyvatelstvo Swiradowa… Víte, kde se nachází tamní nádraží? Autobusy stavěly co pár stovek metrů, Pro turisty například také u lanovky nebo poblíž kolonády… K již zmíněné lanovce je to od vlaku hodně přes dva kilometry.
Přímá linka IDOL/PID 630/345 ze Swiradowa na metro Černý Most se snad rušit nebude ne. 🙂
mohla by, vychazí dráž než soukromník, z lbc do prahy to kupodivu vychazí levněji vzít si listek na flix/rj.
No to vychází, ale někteří lidi neradi přestupují…
Autobusem nikdo nejezdí a navíc je to vyzobávač rozinek! 😀
Ono existuje něco jako linka PID do Swiradowa? A leží to v pásmu 58, ne?🤦♂️
Ano existuje od roku 2021, jedná se o přímý spoj bez přestupu linek PID 345 a IDOL 630.
Tarif je lomený PID / IDOL, pásma PID končí v Paceřicích.
https://pid.cz/wp-content/uploads/2021/07/Praha-MB_%C5%99%C3%ADjen21.pdf
No tvl, na tohle Ropid prachy má, ale na metro do dvou v noci na sobotu a na neděli ne…
Protože:
a) PID to platí celé až do Polska a rozhodně se nejedná primárně o vozidlové propojení nějakých jinak samostatných linek NEBO
b) Metro pořád a autobus občas jsou kapacitně a finančně srovnatelné entity a je tedy legitimní finance 1:1 (buď-anebo) srovnávat?
Nebo co jste nám tím vlastně chtěl říct?
To metro jezdilo taky jen občas, jen v noci na sobotu a na neděli. V Berlíně taky jezdí metro v těchto dnech dýl, někeré linky myslím nonstop a údržba se dělá v nocích v pracovních dnech.
A je mi líto, autobus kamsi do Swiradowa nemá být placen z rozpočtů PIDu…
vole fakt si sedis na vedeni. stredocesky kraj to spolufinancuje jen na svem uzemi.
Ropid na provoz těchto dvou linek neplatí vůbec nic. Je to režii IDSK a KORID.
OK, takže IDSK zařízl noční rozjezdy z Prahy ve 2.30 v noci, ale na tohle má.
IDSK platí jen tu 345 na hranici kraje, což je jen jeden z mnoha spojů co tam jedou.
Nočnich víkendových rozjezdů vlaků je škoda, jezdilo to docela naplněné, ale to bylo úplně o jiných penězích než jeden autobus na hranici Libereckého kraje.
Trochu se bojím, že k určitému přesunu z aut/ zájezdových busů by mohlo dojít až s (velmi drahým) prodloužením k lanovkám. Bohužel většina lidí je extrémně líná…
Taky bude záležet na tom kolik vlaků tam pojede, jestli to budou dva náhodné výstřely denně jako před rokem 2003, tak asi nic moc.
Den na horach rodinu se skipasy a jidlem v pohode vyjde kolem 6k czk denne … fakt se jim vyplati usetrit par korun a jet radeji treba o 1-2h dele vlakem? Navic vetsinou to auto uz maji.
Souhlas, o peníze nejde. Ale upřímně zájezdové/linkové busy by neměly šanci, pokud byste tam byl vlakem o hodinu dřív. Vs. auto to pro mě mj. znamená např. neřešit řetězy atd., možnost pít/jíst/pracovat/zařizovat věci po cestě, neničit hory/horské vesnice silnicemi. emisemi a zejména obřími parkovacími plochy. Je trochu naprd, když musí stovky běžkařů nést lyže v ruce, aby si dvě rodiny dojely po poštěrkované cestě do malého penzionu na kopci. Nebo aby hnusné parkovací plochy s odpadky zabíraly třetinu měst a lidé tam platily ceny neodpovídající obětované příležitost (domy nebo lesy).
„aby si dvě rodiny dojely po poštěrkované cestě do malého penzionu na kopci“
A co když jsou to místní, kteří tam bydlí? Ti přístup k domovu po silnici nepotřebují a popelnice se vyvezou po vlečce z každého domu?
Nikdo tam nebydlí a podnikatelé se na to štěrkování spoléhat nemohou, takže mají odpovídající vozidla a k tomu skútr…
No nejsem si jistý, že v Polském podání ten vlak vůbec má šanci být nějak rychlejší než silnice. A teda vlakem jezdím i z důvodů, které jste uvedl (hlavně že v něm mohu pracovat,dát si pivo) poměrně často. Ale zrovna cestu na lyže vlakem si nedovedu představit. Musel bych dostat lyže na nádraží, zavazadla a to už prostě auto nezastoupí. Nehledě že mě fakt nenapadá, kde je cesta dveře-sjezdovka (hotel) rychlejší vlakem než autem, jako něco jinýho je vyrazit na vlak metrem s ruksakem a s lyžema. A zrovna sněhový řetězy jsem za život nenasazoval ani jednou a to mám… Číst vice »
Obecně souhlas, u sjezdovek je to problematické, ale vlak až k lanovce to aspoň trochu umožní (viz vybraná střediska v Alpách). A pro běžkaře/cyklisty/chodce je vlak úplně ok, třeba z Wroclawi by to bylo se stanicí pod lanovkou velmi v pohodě na jednodenní výlet na hřebeni, v obou případech.
Lenoši jezdí do hor sportovat… bavíte, opravdu bavíte.
Párkrát si sjet sjezdovku nebo se vyvézt lanovkou na výhled neznamená, že nejsem líný popojít kilometr na nádraží. Navíc s věcmi na sjezdovky ta “lenost” může být i celkem oprávněná. Prostě jediným řešením, jak se zbavit hnusných parkovišť a zacpaných městeček jsou v obou případech cca kilometrové tunely (a před nimi dvoukilometrové přeložky) k lanovce. Upřímně bez nich je toto obnovení spíše pro pár chudších místních a nějaké letní turisty ochotné trochu více chodit, takže to tak pouze nahrazuje mizerné linkové busy.
Vtipná je naopak zpráva ze Španělska. RENFE koupilo 31 vlaků za 258 milionů €, ale nevejdou se jim do tunelů.
Zprávu přinesl jako první španělský deník El Comercio.
Nedomlouvala to SŽ, pak by to davalo smysl 😂
😀
František? Jednu dobu požadoval propojení železnice s pražským Metrem.
Bylo to realizováno na třech místech, momentálně je funkční napojení pražského metra na železnici jen na Kačerově :-).
Co vůbec Jiříkov, ten už je komplet vytrhaný a rozebraný? Nebo jsou tam nějaké záměry na obnovu?
V září 2020 se tam snažilo dostat KŽC, ale dojeli jen pár metrů za výhybku, dál byl terč. A do konce roku bylo vytrháno.
https://kzc.cz/?sekce=klub_zeleznicnich_cestovatelu_spolek&stranka=kalendar_akci&rok=2020&mesic=09&den=25&id=1
https://zdopravy.cz/podpora-zeleznicni-dopravy-v-praxi-z-dalsiho-nadrazi-zmizely-koleje-pro-nakladku-69011/
Když už by byla obnova vlaku, tak do Ebersbachu, zajíždět na to hlavový nádraží nemá žádný smysl.
Koneckonců je dobré se na pravé nádraží Jiříkov podívat na mapy.cz na mapu z 19. století – je to to za hranicemi.
Pro osobní dopravu jiříkovské nádraží smysl nemá, ale řešilo se to vzhledem k dopravě nákladní – dalo by se tam nakládat dřevo (nebo něco jiného).
Smutný je že v každém kraji se najde alespoň 1Borecký kteří říkají jak úžasné jsou autobusy defacto DÚK už měnilo asi 2x dopravce stejně jako v oblasti TP.. Autobusáci jsou vždy chladní, alespoň 810 s průvodčím Jiříkov-Rumburk bylo vždy hezké ráno.. sedl jsem si a potom mě odbavil průvodčí
To je perfektní zpráva. Když jsem četl nějaké dva roky zpět zde článek o tom, že se chystá rekonstrukce těchto tratí, říkal jsem si, že je to záležitost tak na 10 let. No jo, českým pohledem je to na 10 let, ale polským právě na ty dva…
Ještě se tam nejezdí.
Vskutku, na naše poměry klobouk dolů. Někdo jim zapomněl říci, že to nejde a oni to udělali. My obnovu řady příhraničních tratí plánujeme již desítky let a vždy se to na něčem zadrhne.
Pár příkladů oněch příhraničních tratí, kde plánujete (kdo? CDV?) obnovu? Na čem se to zadrhlo?
Třeba trať do Laa?
Tam nikdo obnovu neplánuje, SŽ trať prodala obci.
Studie obnovy z naší strany je hotová a na rakouské straně se diskutuje o prodloužení druhé koleje z Wolkersdorfu až do Laa an der Thaya. Takže v limitním případě nastane opět stav, kdy v zahraničí je „dálnice“ hotová až na české hranice (úsek Vídeň-Laa zkapacitněn včetně elektrizace), na našem území pak bude pokračovat polňačka… A o pár kilometrů dál bude ležet elektrizovaná trať Znojmo-Břeclav (na tuto akci je velký tlak hlavně ze strany ŽESNAD). Dlouhodobě si takový Kocourkov nedokážu představit. Prodej obci není limitující, trať lze kvalifikovat zpět na regionální či celostátní, zde nejde o nevratný proces. Horší by bylo,… Číst vice »
Problém tratě Laa Brno je v tom, že se důsledně vyhýbá všem větším (a víceméně i menším) sídlům té oblasti.
Pro odklony nákladní dopravy (která je pro ekonomickou rentabilitu celé akce dost důležitá) je toto naopak spíše výhodou.
Nevím jak u Skládaných, ale dá se dočíst o Krušnohorském tunelu a přestavbě z Plzně do Domažlic a dál do Německa.
Přeshraniční je i Lanžhot-Kúty, kde zrovna staví nový most. Obnova téhle vyžilé trati je bezesporu potřebná.
Někteří si ale holt libují v naprosto nevhodných řešeních a nucení lidí je akceptovat.
Já Vám to připomenu, až ÖBB-Infrastruktur dokončí všechny běžící stavební akce na Südbahn a Koralmbahn, zvýší se kapacita a atraktivita této osy Itálie-Rakousko-ČR-Polsko a uzel Břeclav zkolabuje úplně. Pak si rádi vzpomeneme, že o pár kilometrů opodál leží možná alternativní trasa, připravená i pro pokládku druhé koleje. S koupacími rychlíky Brno-Laa an der Thaya s přípoji směr Mistelbach a Vídeň taktéž nadále počítáme.
mohli by obnovit i odbočku mirsk – (cz) jindřichovice pod smrkem a mohlo by vzniknout nové přeshraniční spojení 😉
Já myslím, že k tomu časem dojde.
To je otazka, u nas si teprve prochazime rusenim trati, k obnovam jsme zatim nedospeli… ale casem snad…
V Polsku už si rušením tratí dávno prošli. Ty, které u nás aspirují na zastavení provozu, nejsou v Polsku v provozu už asi tak padesát let. Poláci nyní obnovují tratě, na kterých by u nás provoz nikdo nezastavoval. Udělejte si laskavě v těchto záležitostech patřičný pořádek.
(Když se rušil provoz na Vidnavu, tak se někdo někde rozčiloval, jak je možné, že se ruší mezinárodní spojení. Oponoval jsem tehdy tím, že vzhledem k tomu, že se přes čáru nejezdí od války a v Polsku jsou koleje vytrhané pětatřicet let, nebude nejspíš význam trati pro mezinárodní přepravu zásadní.)
Ale zastavoval. Jen to zatím nikomu (alespoň dlouhodobě) nevyšlo. A dodnes raději zastaví, než by je v některých případech jen drobnou úpravou učinili mnohem použitelnější.
Pokud nejmenujete konkrétní tratě, konkrétní drobná zlepšení a konkrétní číselné vyjádření v počtech cestujících, kterým by to pomohlo, jedná se, nezlobte se, o bohapusté plácání do vzduchu.
kdyby v placani do vzduchu byla olympiada, mame fandu na bedne. 🥇
to nevim, kam jste nedospel vy (asi nikam extra daleko), ale trate podobne temto dvema u nas nikdy uzavreny nebyly – nejblizsi je zubacka a ani te to moc dlouho nevydrzelo.
Chuchelná vs. Křižanovice.
To myslím vážně. Zkuste se o vlastní zemi napřed něco dozvědět.
Oprava: Křenovice/Krzenowice, zblbnul jsem fonetický přepis.
Smajlíka vidím, ale myslím, že stačí prázdný Aš, netřeba dělat stejný nesmysl podruhé.
Poláci to mají v plánu. Jenže jaksi …
obnovu do čech by měli koordinovat s námi, bylo by dobré, kdyby liberecký kraj byl pro.
No to by se načekali 😃
A nákladním dopravcům se zadotují postrky, aby nejezdili po rovině kolem vody přes Zittau. A běda jim, jestli ve Frýdlantu znova uhnou kolem vody, to bude ztráta licence.
Vy víte o nějakých nákladních dopravcích,jezdících přes Zittau?
Je tu jedna taková drobnost: trať přes hranice už 78 let nefunguje a nikomu nechybí… Co se změnilo?
pražský okruh taky nestojí a nějak žijeme, takových příkladů by se našlo více, ono to zatím někde nějak je a nikomu to nechybí, kdyby ano, byli by demonstrace, nevidím, že by řidiči stávkovali za dostavbu dálnic.
No vida,v Polsku to jde.U nás se jen špekuluje jak tratě rušit.Kde je chyba?
Že si v Polsku v devadesátkách všechny lokálky zrušili. Teď si chybu uvědomili, tak je obnovují
Obnovují jen to, co má smysl obnovit. Krom toho v těchto dvou případech (Swieradow Zdrój a Karpacz) jde tratě, na kterých by u nás nikdo nikdy provoz nezastavil a pokud by ho na chvíli zastavil, už by tratě byly dávno opět v provozu. Ještě očekávám, že během následujících let se dočká obnovy trať do Kowar, nejprve od Jelení Hory a později i z druhé strany.
mohli by to protáhnout až do čech, dříve sem z Mirsku trať vedla, mohlo by vzniknout i nové přeshraniční spojení.
To nevidím reálně. Nedávno jsem úsek do Mirsku prošel. V Jindřichovicích nedávno těleso použili k výstavbě cyklostezky. Na polském úseku jsou dva velké mosty, jeden možná opravitelný, na druhém chybí mostovka. Stanice Pobieda je prodána do soukromých rukou, včetně plochy kolejiště.
Že by se to v ČR nestalo?
Víte že v 90 letech byl zrušen provoz i na trati Tanvald – Harrachov. Prý pro nerantabilitu. 🙂
Konali kvůli tomu obrovské demonstrace.
Od té doby vím že rušení tratí je jen velká politika s ekonomikou nijak nesouvisející.
obrovské demonstrace? kdy a kde?
V únoru 1997 byl na trati kvůli havarijnímu stavu mostu přes Jizeru přerušen provoz, po čtyři měsíce zde jezdila náhradní autobusová doprava a České dráhy uvažovaly o zrušení trati. Po protestech obcí a obyvatel však dráhy most opravily a provoz 15. června 1997 obnovily. 28. září 1997 však byl v úseku Tanvald – Harrachov opět zastaven provoz a trati hrozilo zrušení, v souladu s tehdejší státní politikou rušení nerentabilních lokálních tratí. Demonstrace za obnovení provozu probíhali před nádražím v Tanvaldu. Demonstranti násilné blokovali silnici 1/10 k polské hranici. Několikrát musela zasahovat i policie a demonstranty zatýkat. Provoz byl po protestech… Číst vice »
Doplním provoz nebyl obnoven 5.1.1998 (původní plán), ale až 24.05.1998 dopravcem GJW jenž si trať pronajmul od ČD.
Provoz byl přerušen tedy 2 x nejdřív 4 měsíce výluka s NAD, pak tři měsíce provozu, následně 9 měsíců zastavení provozu s tím že trať měla být zcela zrušena, než začalo jezdit GJW.
To rušení tratí zásahem přírody je vůbec zajímavý fenomén. Pánbůh ukončil provoz na trati Nový Jičín – Hodslavice nebo mezi Chotiměří a Radejčínem.
Co se týče přírodních katastrof Tam je asi nejvíce bijci do očí trať Šumperk – Kouty nad Desnou. Trať byla zdevastována povodní v roce 1997. České Dráhy (v té době i majitel tratí a infrastruktury před vznikem dobré správy) ji odmítli po povodních opravit a trať zrušili. Zbytky povodní zdevastované tratě odkoupilo sdružení obcí a na vlastní náklady trať opravili a začali provozovat železniční dopravu. Dnes je tato trať modernizována elektrifikována, jako dopravce zde jezdí opět České dráhy, jenž po povodni dali od této tratě ruce pryč. Trať a infrastruktura je ale stále v majetku sdružení obcí. Což je v… Číst vice »
Kdo jsou SŽ nebo ČD, aby se protivili boží vůli a něco znovu zprovozňovali po zásahu shůry?
Žádné nebyly, jen se pár desítek fandů sešlo v Praze na nábřeží a jeden z nich hučel cosi do megafonu. Dnes tento jedinec hučí do láhve s alkoholem každý den.
Provoz byl přerušen jen asi na půl roku, tak klid. Provoz v Polsku se přerušuje na dlouhá desetiletí.
Přesně tak. Tyto polské tratě bych přirovnal k českým tratím do Kořenova, do Rokytnice n.J , případně do Svobody nad Úpou.
Nebo do Žacléře? 🙂 🙂
Určitě, máme dnes daleko víc lokálek než Polsko. Kdežto Polsko spekuluje, jak jednonohou obsluhu území opět postavit na obě nohy, my řešíme úplně opačný problém. Akorát to ukazuje dvakrát měř, jednou řěž:)
Z druhé strany do Kowar v obnovu moc nevěřím, tam už chybí velké kusy celého telesa, ale co by bylo fajn, by bylo, kdyby využili celou délku tratě v Kowarech a dodelali zastávky centrum a pak ještě zastavku na kopci u hřiště. I ta vesnice co to kolem ní dělá oblouk (Krzaczyna)by se dala obsloužit. Vlak by tak oblast Kowar v podstatě skvěle obsloužit.
Chybí tam koleje, ne těleso. Staré koleje stejně musí pryč, takže nevadí, když tam už nejsou.
Kdežto u nás je snaha se do polských devadesátek vrátit.
Kdyby tenkrát zrušili zubačku, možná by se také začalo o obnově mluvit.
Jen mluvit…
Jo, jo, Polákům můžeme nejen toto závidět.
Kdyby kdyby kdyby. Berete něco na železniční paranoiu?
Kdyby zrušili zubačku, tak byste nadával. Když ji nezrušili nadáváte na to, že ji nezrušili a nemůžete jim tudíž nadávat, že ji zrušili.
Pozoruhodný úkaz!
A já čekal, kdy se tu to šoto kňučení objeví. Lokálky, které se dnes ruší u nás v Polsku zrušili v 50.letech, pak tam nastala kontinuální vlna rušení, že se polská síť vrátila o 150 let zpátky a dokonce byla doba, že do dvaceti-třiceti tísových měst byla zastavena doprava na všech třeba pěti tratích. S lokálkou do Mochova to opravdu nelze srovnávat.
Proč hned všichni vytahují Mochov, když o něm tady nikdo z odpůrců rušení tratí nemluví? U nás je v plánu rušit to, kde by nikdy nikdo, kdo nemá místo mozku pneumatiku, provoz nikdy nezrušil, tím myslím Vlašim – Trhový Štěpánov, Čisovice – Dobříš, Mělník – Mšeno – MB, Slaný – Louny a podobné.
Achjo, znovu opakuji, tratě, které jmenujete by v Polsku byli 30-40 let bez provozu. Mochov by v Polsku zařízli hned v první vlně rušení v 50. letech. Takže asi tak.
Zkuste napřed hledat rozdíly ve velikostech obcí, potom v jejich turistické atraktivitě a možná na něco přijdete.
Lyžovačka v Lužci! Na kanále, vodní lyže s sebou!
PS: A zakázat kanoisty v Tróji, aby lyžovačce v Lužci neubírali zájemce.
A když se most zvedne, tak se dá použít jako skokanský můstek. A to se za ty miliony vyplatí.
Karpacz je velmi pozitivni zpráva. Je to neco jako zname Zakopane, horske stredisko. Doprava je tam v sezóně katastrofalni, kazdy rozpadly barak po Nemcich slouzi jako parkoviste za poplatek. Verejnou dopravu obstarava CSAD z Jeleni Hory nekterymi velmi obstaroznimi ojetinami ze zapadu. Skutecne v teto casti Polska velmi nestastna uroven veřejné dopravy. Zeleznice snad nastartuje pozitivni zmeny.
Pro ceskou stranu to asi nic moc neznamena. Snad jen ze z Jeleni Hory se stane dulezitejsi prestupni bod, bylo by fajn tam mit spojeni i z ceske strany. Nejen horskym courakem pres Harrachov, ale treba taky z Trutnova pres Lubawku.
mohli by obnovit i trať z mirsku k do čech (jidřichovice) a vzniklo by tak „nové“ spojení přes hranice, chtělo by to jednat s politiky.
Zařazení Praha-Liberec-Zhořelec(-Štětín) do TEN-T už proběhlo.
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dopravni-priorita-predsednictvi-splnena-Schvalena
Přes Lubawku se dá jezdit v létě, čtyři páry spojů denně. Celoročně bohužel jezdí jen ten ranní před šestou z Trutnova a po osmé večer zpět, zbytek dne kmitá Sedzislaw – Královec.
Ale úvahy o rozšíření i na zimu jsem slyšel už před pár lety, tak třeba na to nakonec nějakým způsobem dojde.
Karpacz – Svoboda nad Úpou není až tak absurdně daleko, aby se nedal teoreticky postavit tunel pod hřebenem a propojit obě strany východních Krkonoš.
Prakticky to asi bude muset počkat na chvíli, kdy se polské a české HDP na hlavu přiblíží tomu švýcarskému…
Pokud by to bylo vedené jako přímý tunel bez lokální obsluhy, bylo by to zoufale neproduktivní, přímé vlaky do Polska z Trutnova lze vést levněji přes Královec. Pokud by to mělo stavět v jednotlivých obcích a osadách, dává to jakž takž smysl do Pece. Karpacz, Pec a Špindl by spíš mohly být propojené lanovkami s přestupem na Luční boudě. Technicky je mnohem snáze proveditelná trať ze Svobody do Jánských Lázní. O kus hůře, ale pořád relativně snadno, z Vrchlabí do Špindlu, tam by byl velký problém se zástavbou přímo ve Vrchlabí. Ale pod hřebenem se nevyplatí stavět další tra, když… Číst vice »