dpp

Polské železnice čelily výpadku zabezpečení napříč celou zemí, provoz byl omezen na 820 kilometrech tratí

Vlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / FlickrVlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / Flickr

Výpadek postihl řídicí centra vybavená technologií od Alstomu. Nešlo o kybernetický útok.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medved

Zajimave je ze se neco velmi podobneho stalo dnes i v Italii.

Air Traveller

pokud to byl ten samy system … a je to opravdu zpusobene zpracovanim data… tak na tom vlastne neni nic zajimaveho 🙂

medved

Tak jo. Alstom rekl ze oboji (Polsko i Italie) bylo zpusobeno softwarovou chybou a ze dalsi postizene zeme jsou Thajsko a Indie. Alstom vini Bombardier jako subdodavatele.

MRC

A nekoupil alstom ten bombardier?…

Y.K.

To sice koupil, ale případné chyby v software to jistě nijak neovlivnilo, ty tam čekaly na svůj den. 🙂

Cestovatel z Vysočiny

Díky za tento odborný server. Když jsem četl v běžném zpravodajství, že za to můžou hackeři, že si libovolně přehazují výhybky, a podobné zvrácenosti, tak jsem si zase udělal obrázek o stavu naší žurnalistiky.

Air Traveller

tohle fakt nekde bylo? no tvl 🙁

K.S.

Dva týdny zpátky v Bělorusku.

Jiří Kocurek

Možná je to pitomý nápad, ale nebylo by od věci mít testovací infrastrukturu na nějaké recesistické lokálce, kde by bylo datum o 1 rok dopředu? Šlapací drezína s ETCS sice vypadá směšně, ale pro tyto účely…

Greta

Švestková vám nestačí?

Y.K.

Zajímavá idea. Ani není potřeba mít reálnou dráhu, třeba ERTMS lze víceméně trápit i v laboratorních podmínkách, třeba Norové to mají (ale datum asi posunuté mít nebudou). Tam se pak dají bezpečně testovat harakiri, klidně si můžou dělat i hackerskou soutěž :-), vlaky to neohrozí.

Pája

Nestačilo by to v TT nebo H0?

tarten

Těžko, když je tam jiný systém.

PetrN

Kdo jiny, nez rakovina Evropy jmenem Rusko za timto muze stat?

Jiří Kocurek

A že se s tím vyšetřují, když se mohli zeptat někoho, kdo má jasno.
Programátorské chybě se nevyhnul ani Boeing, bohužel.

Pezos

Nebo třeba Stadler (RS1 začátkem roku)…

Miroslav Zikmund

Já bych řekl, že černokněžník Zababa získal, v rámci liberalizace železnice, licenci pro škůdcovstní na síti polské železnice …

tarten

Nemůžete za vším hned vidět třídního nepřítele. 🙂

XP3

A neprojela tam náhodou ,,rakovina železnic“ nazývaná Bdt?? Mám dojem, že Bdt může taky úplně za všechno 😀

Ondra

Za všechno může jen Kalousek… 😀 🙂

ABC

cez padáky

tarten

Nebyl náhodou v Polsku na návštěvě? 😀

PetrN

Jak sem proboha zapada Bdt? 😀 🤦‍♀️.. Mimochodem, myslim, ze pan Vykolejka si zalozil novy ucet 🙂

Cestovatel z Vysočiny

My máme potenciál se zničit i bez Ruska.

Jenisej

Moc se nesmějte. CDP Přerov je taky potencionální hackerský cíl. Doufám, že SŽ je má lépe zabezpečené.

Projektant

To by mě právě zajímalo, jak je možné ZZ napadnout? Měl jsem za to, že elektronické ZZ je po bezpečnostní stránce autonomní, tj. neumožní např. srážku či vykolejení vlaku (jak se v některých článcích o výpadku v Bělorusku a nyní v Polsku píše).

Druhá věc je dálkové ovládání, ale tam bych zase předpokládal, že datová pro tento účel je od internetu izolována.

Netušíte někdo, jak to funguje? Stačí velmi obecně, aby to nebyl pro někoho návod…

Igor

Dva kabely. Jeden je zabezpečovačka, technologické pc (jopka) a druhý je běžná agenda (emaily, intranet …). Navzájem nejsou propojené, z pc na jopku se nedostanu do emailu a z pc na email se nedostanu na jopku.

Jiří Kocurek

Tak to má být

Kamui

Tak on to může sabotovat i někdo zevnitř. Je pro práci výpravčího/dispečera u SŽ vyžadována bezpečnostní prověrka?

Pepik

Když byla před 150 léty na dráze ještě Košová návěstidla, tak byla taky pro jejich obsluhu vyžadována bezpečnostní prověrka ?

MTl

U nás navíc oddělovač sítě pustí pouze data z k2002 ven nikoliv do zab zař. Takže vidíme poruchy, provoz ale nelze nic ridit. Dále sama mechanika, elektromechanika a tam PC nic. Ruska releovka taky zcela imuni řízená výpravčím v místě.

Y.K.

Všechna zařízení mají chyby. I oddělovače sítě.

Murphyho softwarový zákon
Pravidlo 1: sebelepší software má minimálně jednu chybu
Pravidlo 2: pokud nemá žádnou chybu, je to tím, že o ní ještě nevíme

Plecháč

No podle vyjádření Alstomu to nebyli hackeři, ale chyba ve formátování data.

Tatar

Rád bych věděl, kde jste to prohlášení našel, protože já nic nemohu najít. 🙂

Pezos

Na webu tvn24.pl jako hlavní zpráva.

none

„Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone“ – poinformował koncern Alstom w komunikacie.

tarten

Čili opět něco ve stylu Y2K bug?

jttt

A já se mylně domníval, že nejbližší možný bug je unixovej pro rok 2038 a i ten je navíc už povětšinou ošetřen.

Air Traveller

chyba ve formátování data, která se projeví zrovna 17.3 ? no … uvidíme 🙂

jo, pochopil bych to třeba 29.2 nebo v nějakou takovou podobnou exotiku … ale zrovna tohle moc konfliktní datum není 🙂

Jiří Kocurek

Strojový zápis může vypadat úplně jinak. Unix time: 1647519203 už bylo.

Air Traveller

ani z pohledu unix time stampu a podobnych neni toto datum nejak specialne vyjimecne… pocet cisel je porad stejnej, ani nedojde k prepadu z 32bitového na vícebitové číslo apod…

snad se dozvime, co to opravdu bylo , i kdyby slo jen o praci s datem .)

Vojtěch Suchan

Tak to záleží, kde si programátor vymyslel nulu, že.

MTl

ESU řídí dva PC kazdy jiný systém a program od jineho programátora takže duální chyba asi nemožná celé zalohovano další dvojici PC.

none

Exotika je 30.2. a ne 29.

Air Traveller

to by ses divil … 🙂

Y.K.

Systémové datum se většinou nezpracovává v lidsky čitelném formátu, třeba Unixový 32bit čas přeteče 19. 1. 2038 v 3h 14 min 07 sec UTC, lidsky celkem bezvýrazné datum.

Časovač GPS přeteče každých 1023 týdnů (19,7 let). První přetečení nastalo 6. 4. 2019 ve 23h 59 min 42 sec UTC a podruhé nastane 20. 11. 2038.

tarten

Tak to by chtělo na 20. 11. 2038 naplánovat něco významného, třeba celoevropské spuštění projektu autonomních kamionů.

K.S.

Lepší nápad, bezpečnostní test grafitového reaktoru s pozitivním void koeficientem. Co špatného se může stát?

ABC

přinejhorším zmáčknem AZ5 🙂

K.S.

Tuhle elektronku neznám…

jttt

A aby exkurz výkonu byl ještě zajímavější, doporučuju reaktor předtím uvést do stavu, kdy pro jeho provoz bude potřeba vytahat skoro všechny tyče aby vůbec jel. Nasrat na technologickou přestávku.

K.S.

Pánové, ta chyba ve formátu data nemusí mít vůbec příčinu v architektuře stroje, ale v rozhraní přes které systémy komunikují. Nevím jak to přesně na tom systému je, ale celkem běžně jsou pořád k nalezení komunikace s legacy systémy, nebo proprietárními řešeními přes různé CSV, XML a podobně. Případně mohl někdo chtít naimportovat a zapsal tam špatně datum, přidal mezeru… On to ten systém může naimportovat a problém nastane až někde dále až když nějaké metoda vyžaduje přesně daný formát data. Případně se mohl vyskytnout znak navíc, který způsobil chybu parsování. Mě se tak špatnými daty jednou podařilo ve firmě,… Číst vice »

none

https://portalpasazera.pl
Część pociągów może zostać odwołana, skierowana na trasy zastępcze lub objęta zastępczą komunikacją autobusową.

182-097

Náš humanitární vlak z Bohumína do Mostisky to naštěstí odnesl jen dvaceti minutama v Zabierzowě, než byl odkloněn mimo Krakow Glowny, kde zkolabovaly stavědla KGA a KGB, přes Nowou Hutu.

Fučida

Že by za to mohlo to KGB? 🙂

Zlámalík

A KGA taky, to je ještě horší 🙂

kakov

ještě, že v tom nebyla KgU 😀