Polské železnice čelily výpadku zabezpečení napříč celou zemí, provoz byl omezen na 820 kilometrech tratí
Vlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / Flickr
Výpadek postihl řídicí centra vybavená technologií od Alstomu. Nešlo o kybernetický útok.
Zajimave je ze se neco velmi podobneho stalo dnes i v Italii.
pokud to byl ten samy system … a je to opravdu zpusobene zpracovanim data… tak na tom vlastne neni nic zajimaveho 🙂
Tak jo. Alstom rekl ze oboji (Polsko i Italie) bylo zpusobeno softwarovou chybou a ze dalsi postizene zeme jsou Thajsko a Indie. Alstom vini Bombardier jako subdodavatele.
A nekoupil alstom ten bombardier?…
To sice koupil, ale případné chyby v software to jistě nijak neovlivnilo, ty tam čekaly na svůj den. 🙂
Díky za tento odborný server. Když jsem četl v běžném zpravodajství, že za to můžou hackeři, že si libovolně přehazují výhybky, a podobné zvrácenosti, tak jsem si zase udělal obrázek o stavu naší žurnalistiky.
tohle fakt nekde bylo? no tvl 🙁
Dva týdny zpátky v Bělorusku.
Možná je to pitomý nápad, ale nebylo by od věci mít testovací infrastrukturu na nějaké recesistické lokálce, kde by bylo datum o 1 rok dopředu? Šlapací drezína s ETCS sice vypadá směšně, ale pro tyto účely…
Švestková vám nestačí?
Zajímavá idea. Ani není potřeba mít reálnou dráhu, třeba ERTMS lze víceméně trápit i v laboratorních podmínkách, třeba Norové to mají (ale datum asi posunuté mít nebudou). Tam se pak dají bezpečně testovat harakiri, klidně si můžou dělat i hackerskou soutěž :-), vlaky to neohrozí.
Nestačilo by to v TT nebo H0?
Těžko, když je tam jiný systém.
Kdo jiny, nez rakovina Evropy jmenem Rusko za timto muze stat?
A že se s tím vyšetřují, když se mohli zeptat někoho, kdo má jasno.
Programátorské chybě se nevyhnul ani Boeing, bohužel.
Nebo třeba Stadler (RS1 začátkem roku)…
Já bych řekl, že černokněžník Zababa získal, v rámci liberalizace železnice, licenci pro škůdcovstní na síti polské železnice …
Nemůžete za vším hned vidět třídního nepřítele. 🙂
A neprojela tam náhodou ,,rakovina železnic“ nazývaná Bdt?? Mám dojem, že Bdt může taky úplně za všechno 😀
Za všechno může jen Kalousek… 😀 🙂
cez padáky
Nebyl náhodou v Polsku na návštěvě? 😀
Jak sem proboha zapada Bdt? 😀 🤦♀️.. Mimochodem, myslim, ze pan Vykolejka si zalozil novy ucet 🙂
My máme potenciál se zničit i bez Ruska.
Moc se nesmějte. CDP Přerov je taky potencionální hackerský cíl. Doufám, že SŽ je má lépe zabezpečené.
To by mě právě zajímalo, jak je možné ZZ napadnout? Měl jsem za to, že elektronické ZZ je po bezpečnostní stránce autonomní, tj. neumožní např. srážku či vykolejení vlaku (jak se v některých článcích o výpadku v Bělorusku a nyní v Polsku píše).
Druhá věc je dálkové ovládání, ale tam bych zase předpokládal, že datová pro tento účel je od internetu izolována.
Netušíte někdo, jak to funguje? Stačí velmi obecně, aby to nebyl pro někoho návod…
Dva kabely. Jeden je zabezpečovačka, technologické pc (jopka) a druhý je běžná agenda (emaily, intranet …). Navzájem nejsou propojené, z pc na jopku se nedostanu do emailu a z pc na email se nedostanu na jopku.
Tak to má být
Tak on to může sabotovat i někdo zevnitř. Je pro práci výpravčího/dispečera u SŽ vyžadována bezpečnostní prověrka?
Když byla před 150 léty na dráze ještě Košová návěstidla, tak byla taky pro jejich obsluhu vyžadována bezpečnostní prověrka ?
U nás navíc oddělovač sítě pustí pouze data z k2002 ven nikoliv do zab zař. Takže vidíme poruchy, provoz ale nelze nic ridit. Dále sama mechanika, elektromechanika a tam PC nic. Ruska releovka taky zcela imuni řízená výpravčím v místě.
Všechna zařízení mají chyby. I oddělovače sítě.
Murphyho softwarový zákon
Pravidlo 1: sebelepší software má minimálně jednu chybu
Pravidlo 2: pokud nemá žádnou chybu, je to tím, že o ní ještě nevíme
No podle vyjádření Alstomu to nebyli hackeři, ale chyba ve formátování data.
Rád bych věděl, kde jste to prohlášení našel, protože já nic nemohu najít. 🙂
Na webu tvn24.pl jako hlavní zpráva.
„Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone“ – poinformował koncern Alstom w komunikacie.
Čili opět něco ve stylu Y2K bug?
A já se mylně domníval, že nejbližší možný bug je unixovej pro rok 2038 a i ten je navíc už povětšinou ošetřen.
chyba ve formátování data, která se projeví zrovna 17.3 ? no … uvidíme 🙂
jo, pochopil bych to třeba 29.2 nebo v nějakou takovou podobnou exotiku … ale zrovna tohle moc konfliktní datum není 🙂
Strojový zápis může vypadat úplně jinak. Unix time: 1647519203 už bylo.
ani z pohledu unix time stampu a podobnych neni toto datum nejak specialne vyjimecne… pocet cisel je porad stejnej, ani nedojde k prepadu z 32bitového na vícebitové číslo apod…
snad se dozvime, co to opravdu bylo , i kdyby slo jen o praci s datem .)
Tak to záleží, kde si programátor vymyslel nulu, že.
ESU řídí dva PC kazdy jiný systém a program od jineho programátora takže duální chyba asi nemožná celé zalohovano další dvojici PC.
Exotika je 30.2. a ne 29.
to by ses divil … 🙂
Systémové datum se většinou nezpracovává v lidsky čitelném formátu, třeba Unixový 32bit čas přeteče 19. 1. 2038 v 3h 14 min 07 sec UTC, lidsky celkem bezvýrazné datum.
Časovač GPS přeteče každých 1023 týdnů (19,7 let). První přetečení nastalo 6. 4. 2019 ve 23h 59 min 42 sec UTC a podruhé nastane 20. 11. 2038.
Tak to by chtělo na 20. 11. 2038 naplánovat něco významného, třeba celoevropské spuštění projektu autonomních kamionů.
Lepší nápad, bezpečnostní test grafitového reaktoru s pozitivním void koeficientem. Co špatného se může stát?
přinejhorším zmáčknem AZ5 🙂
Tuhle elektronku neznám…
A aby exkurz výkonu byl ještě zajímavější, doporučuju reaktor předtím uvést do stavu, kdy pro jeho provoz bude potřeba vytahat skoro všechny tyče aby vůbec jel. Nasrat na technologickou přestávku.
Pánové, ta chyba ve formátu data nemusí mít vůbec příčinu v architektuře stroje, ale v rozhraní přes které systémy komunikují. Nevím jak to přesně na tom systému je, ale celkem běžně jsou pořád k nalezení komunikace s legacy systémy, nebo proprietárními řešeními přes různé CSV, XML a podobně. Případně mohl někdo chtít naimportovat a zapsal tam špatně datum, přidal mezeru… On to ten systém může naimportovat a problém nastane až někde dále až když nějaké metoda vyžaduje přesně daný formát data. Případně se mohl vyskytnout znak navíc, který způsobil chybu parsování. Mě se tak špatnými daty jednou podařilo ve firmě,… Číst vice »
https://portalpasazera.pl
Część pociągów może zostać odwołana, skierowana na trasy zastępcze lub objęta zastępczą komunikacją autobusową.
Náš humanitární vlak z Bohumína do Mostisky to naštěstí odnesl jen dvaceti minutama v Zabierzowě, než byl odkloněn mimo Krakow Glowny, kde zkolabovaly stavědla KGA a KGB, přes Nowou Hutu.
Že by za to mohlo to KGB? 🙂
A KGA taky, to je ještě horší 🙂
ještě, že v tom nebyla KgU 😀