Polské aerolinky LOT hlásí rekordní počet cestujících, za čtyři roky zaznamenaly růst o 232 %
Boeing 787-9 Dreamliner v barvách polského dopravce LOT. Foto: LOT
Polská státní letecká společnost LOT poprvé v historii přepravila za jediný rok více než deset milionů cestujících. Rekordní hranici překonala
Důležitější než výsledky LOTu a jejich B 787 je pro mě to, že máme o 30% vyšší HDP i platy než poláci co pracují v Polsku 🙂
HDP máme vyšší, ale ujišťuji Vás, že platy v Polsku jsou o zhruba 5% vyšší než tomu je v Čechách. Tohle si mohu dovolit tvrdit z pozice zaměstnavatele v obou dvou zemích.
Vzhledem k počtu letadel se jedná o podprůměrný výsledek….
TVS má přesně při polovičním počtu letadel 6.1 mil.
Jasně mají malá let. pro 70 – 112 lidí, ale zásadní je obsazenost, tzn. úspěšnost by se měla měřit podle ní.
Mohu mít jedno let. a když budu mít obsazenost přes 90% tak budu lepší než LOT 🙂
Obsazenost může být 100% a ziskovost v mínusu, záleží za kolik prodají letenky.
Uspech LOT je jen a pouze o tom, ze polaku je temer 40 milionu a jsou rozlezeni po celem svete. Cestuji doopravdy hodne.
Je to přesně tím …
.. takže nechápu, proč tolik mínusů .)
Počet Poláků je bezpochyby významný faktor, ale není to „jen a pouze“. Rumunů je 20 milionů (tedy něco mezi námi a Poláky), ale že by díky tomu Tarom nějak exceloval, to si nemyslím (ani ve srovnání s ČSA).
no, tarom neexceluje, protoze rumuni jsou jeste chudsi, a ti jsou rozeseti hlavne v evrope.
narozdil od polska, kde nemaji “domestikovany lowcost”, tak v rumunsku maji blue air.
no, a poloha varsavy je pro nejaka komba region-dalkovka smer asie podstatne peijodnejsi, nez bukurest.
Jen částečná výhoda. On byl rozdíl v přístupu jak rozdílně se zachoval vlastník, tedy stát v případě LOTu a ČSA. u LOTu došlo k navýšení základního jmění pořízením tří dreamlinerů za dosluhující767 a vizí a snahou postavit aerolinky na nohy a neopustit dálkové lety, které generují zisk. S ČSA bohužel měli místní šíbři jinou cestu. Tradičněn vykejvat se státem. Mimochodem ro srovnání, kolik je třeba populace Holandska?
Když tohle čtu a vidím jak dopadly naše aerolinky tak je mi do breku.
Jsem zvědav, jak se jim bude dařit na lince Praha – Budapešť, která je zmíněná v posledním odstavci. Přeci jen se tam k ČSA nacpal Ryanair a na počtu cestujících už je to vidět (za listopad téměř 24 tis. cest.). A jak se chtějí dopočítat k největšímu dopravci střední a východní Evropy, kde kraluje Wizz Air, to by mě taky zajímalo – možná přes osobokilometry mají proti LCC se svojí rostoucí dálkovou flotilou větší šanci.
Praha Budapešť jsem si myslel , že bude logicky létat mistr krátkých tratí WIZZ . Taky mě trochu mrzí , co dokázal Tvrdík a Šimáně s ČSA , že s nimi ani jako s konkurencí nepočítá už snad nikdo .
Ta linka LOTu bude především feeder pro dálkové linky LOT z Budapešti.
ktere dalkovky?
zatim jedine dalkovky, ktera tam budou a jsou, je 3x tydne incon a k tomu planovany jfk. to je na feeder… dost malo.
kdyz prihledneme k tomu, ze v new yorku jsou prakticky vyloucene prestupy na dalsi linky (zbytek star alliance leta na ewr), a cesi maji milion dalsich moznosti, jak se dostat do usa, takze proc by si let prodlozvali o dve hodiny letem do budapesti a zpatky)?
Že by bylo příčinou polského úspěchu to, že se nesnažili LOT na rozdíl od ČSA za každou cenu zprivatizovat? Nebo měli na rozdíl od ČSA jen štěstí na schopné a rozumné manažery?
Akciovka to byla a akciovka to je, s akciemi vlastněnými státem se ČSA se kolem 2010 potápěly a utápěly ve ztrátách (změna poměrů na trhu, neschopný politiky dosazovaný management to vedl od desíti k pěti a státu se nelíbilo subvencování ztrát a tak se snažili získat prostředky kde to jde. Takže prodali veškeré výnosné neletové aktivity (handling, catering a training) a následně nabízeli podíly na prodej, které se ani dlouho nedařilo udat, až tak to bylo špatné. Takže hodně včasná privatizace by v případě ČSA mohlo být něco, co by vyrvalo kontrolu společnosti z nenechavých rukou neschopných politiků. Případně zájem… Číst vice »
šlo hlavně o to „připravit“ státní firmu ČSA k prodeji kamarádům za přijatelnou pro ně cenu.
Nikdo nic nepřipravoval. Korejci byli čí kamarádi? Laxnost, politikaření, teplé fleky, s tím se v dravém otevřeném trhu letecké dopravy jaksi nedá fungovat. Takže to šlo dolů úplně automaticky.
Korejci byli nápad tehdejšího šéfa letiště Praha potažmo aeroholdingu Dvořáka. Korejcům šlo jen o linku ICN-PRG, aby mohla být provozována denně(díky ochraně trhu mohli jako společnost mimo EU létat destinaci max 4X týdně, pokudmtam není nant é lince další dopravce). O žádný rozvoj nějakých malých aerolinek v Evropě nešlo. Když pak opci na zbytek podílu přeprodali obratem tvs, bylo jasno jak to skončí. přesněnpo pěti letech (jak bylo ve smlově) prodali svůj podíl TVS. Jediný jejich „investiční počin) byl pronájem A330, na linku PRG-ICN. Kdyby tehdy do ČSA vstoupil Etihad, který měl zájem, vypadalo by ČSA dnes úplně jinak.
Etihad zájem neměl. Pouze se jim Dvořák snažil vlézt do zadního otvoru. Jak dopadly aerolinky s podílem Etihadu víte?
vidím jak fungují Air Serbia, bývalý JAT…alitalia a airberlin, byla pro Etihad špatná investice. Viděl jsem a zažil jak se zavíraly destince, na kterých pak konkurence navýšila sedačkovou kapacitu. třeba HEL. Zavírali se přestože obsazenost byla vysoká. Záměrně byl tlumen rozvojfirmy,aby náhodou její cena nestoupla. ČSA běželi před prodejemmv útlumovém režimu. Zájem byl úplně jiný.Případ ČSA jenklasikcá krádež státního za bílého dne. dohledejte si, jak se rozebral majetek ČSA v rámci „restrukturalizace“ , a kdo kolemmtěch prodejů figuroval.
Obsazenost linky nevypovídá úplně o ničem. Případ ČSA je klasickým důkazem toho, jak dopadá firma v rukou politiků.
nebudte paranoik 🙂
Nápad a snaha udělat si červený puntík tím, že prodal podíl něčeho co nikdo nechtěl, to je možné. Prodávání funkčních firem kamarádům je však něco dost jiného.
Minoritní akcionář stejně nepřeváží politické hlasy majoritního vlastníka pro křesílka a stranické zájmy a dobře placené posty, takže s Ethiad by to bylo nemlich to samé.
O „manažerech“ v ČSA radši už nemluvit, ale s Poláky se srovnávat nemůžeme, je jich čtyřnásobek, početná emigrace a expati po celým světě, čili mnohdem mnohem početnější klientela. Srovnatelné postsocialistické země jako Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko taky bída, jen Air Baltic se vymyká.
no tak zrovna AirBaltic byl taky v krizi a v podstatě ve stavu krachu, když konečně lotyšská vláda pochopila, že je lepší si najmout schopné manažery než z toho dělat předraženou trafiku pro neschopné „politiky“. Je jich nejen méně než poláků, ale i méně než nás, takže neustálé brečení, že se s Polskem nemůžeme porovnávat není na místě!
Ach jo
Možná jen z LOTu neudělali trafiku pro neschopné lemply jako Tvrdík.
Mají štěstí na geopolitické poměry… češi jsou zápecníci …
Poláci sice nejsou nejbohatší, ale obrovská kvanta poláků jsou rozesetá po celém světě. Takže LOT provozoval / provozuje (už nevím, jestli to stále lítá) ameriku i z děr jako rzeszow nebo jak to bylo.
Podobné info jsem dnes četl ohledně dopravce PKP IC. Kurde jak to ti Poláci dělají?
V případě PKP IC nejspíš tak, že rostou z tragicky poddimenzované nabídky.
No oproti loňskému roku se grafikon moc nezměnil…
Mistni inteligenti uz vysvetlili, ze je to tim, ze v Americe jsou miliony polaku, co na tom nechapete? 😀
Ještě by mohli vyladit ceny, při letech z Prahy vychází dálkové lety s přestupy jinde než v Polsku zatím levněji.
ze ty vzdycky zacnes komentovat ceny, a vetsinou uplne mimo 🙂
Já myslí, že největší mimoň jsi tady bezkonkurenčně ty a to už jen podle mínusů co tady vždy máš.
Létám hodně často a ceny u dálkových linek LOTu jsou zpravidla vyšší než když letím s někým jiným a nemám žádný důvod si za LOT připlácet.
Na druhou stranu, pokud letadla naplní, oni zase nemají důvod zlevňovat.
Stejně je to legrace, když nějaká aerolinka oseká zase kus služeb služby, schytá to a komentáře typu „klidně bych si připlatit“ jsou úplně běžné. Tady je možnost si „klidně připlatit“ a ejhle, zase je to moc drahé. Lidem se nejde zavděčit. 🙂
No .. ceny letenek tady komentuješ pravidelně (QS, Austiran a další) a vždy naprosté lži.
Na mínusy nekoukám.
Jentakovi casto ujedou nervy. 🙂 a pak najede s obraty ala:“Ses uplne mimo…“, nebo:“Nic o tom nevis…“ kdyz je pak zahnanej do kouta, funguje mu obrat:“Ja se bavim…“ :)) nebavi se. 😉
mno… zajimava sonda 🙂 ale tak trosku mimo 🙂
Ano – ovšem jen trošičku malinko mimo, víc ani ťuk!
Jak který let a jak v kterou dobu. Poměrně nedávno se dalo letět s LOTem z Prahy do Singapuru s přestupem ve Varšavě a zpět za cenu do 12000,-Kč. Levněji to v tu dobu nikde pořídit nešlo. Přitom čekání ve Varšavě při přestupu obnášelo cca 2 hodiny. Ani dnes není tato linka nijak předražená. LOT nejsou sice prémiové aerolinie jako Emirates nebo SIA, ale jsou to aerolinie velice slušného standardu, naprosto srovnatelné s většinou západních aerolinek. Můžeme Polákům takové aerolinie jen bezmocně závidět…
To nepopírám, jen u mých konkrétní letů vždy vyšlo levněji např. KLM s rychlým přestupem v Amsterdamu a nebyl žádný důvod připlácet za let s LOTem a přestupem v Polsku.
A přitom jsou všichni stejně levní (drazí)… tak jak je to možné?
Myslím že záleží na termínu, např. na Velikonoce jsem s nimi letěl PRG-WAW-EWR/JFK-WAW-PRG a cena byla kolem 10 tis. CZK. V létě jsem s nimi letěl ICN a cenově stejně jako ČSA, pouze s rozdílem, že u LOTu jsem za cenu ČSA Economy koupil Premium Economy.
Jeste ze tady jsme meli u CSA skutecne promyslenou strategii a Tvrdi menezment, ktery ji nevahal uvest so praxe…
co se vám nelíbí? čsa je špišková firma, luftjarda špičkový manager, čína i hrad si jej nemůžou vynachválit a hlavně ta slávie jak jede, za vaše peníze, nevím co by jste chtěl víc? 🙂
p.s. celé je to ironie
Vsak pisu o Tvrdim menezmentu,, jak to skvele vedl!
tleskám..mají to skvěle vymyšlené..škoda, že to tak nejde i s ČSA..to by se četlo ještě lépe..osobně jsem LOT ještě nevyzkoušel, jaké nabízí služby na dálkových spojích?
ČSA nemá ty Dreamlinery, tak může létat leda do háje.
Služby normální. Business, Premium economy a economy.
V business je seating 2-2-2 takže jako např. u ČSA. Na můj vkus je už tohle zastaralý způsob jak řešit business, kde je trend mít více soukromí tzn. 1-2-1