Polská PESA znovu potvrzena jako vítěz na obousměrné košické tramvaje
Pesa považuje protesty Škody za obstrukční.
Potřetí za posledních pět měsíců byla společnost Pesa Bydhošť vyhlášena vítězem soutěže na nové košické tramvaje. S dalším odvoláním a protestem neuspěla proti vítězství polského výrobce Škoda Transportation. Tendr se vleče už od jara, kdy byla Pesa v soutěži na nové tramvaje pro východoslovenskou metropoli vyhlášena s cenou 2,15 milionu eur za tramvaj vítězem.
Celkově firma v hodnocení obdržela 97,92 bodu. Plzeňská Škoda Transportation neuspěla už při opakovaném vyhodnocení nabídek letos na podzim. Hodnoticí orgány tehdy i teď znovu označily stejného vítěze. Zda-li se Škoda odvolá znovu v současné době, není jasné.
Vítěz se zavázal dodat obousměrné soupravy, které budou mít celkovou kapacitu 236 míst, z toho 64 bude určeno k sezení. Souprava bude tříčlánková, s pěticí dveří, u kterých se počítá s kombinovaným provedením. Dveře na koncích souprav budou jednokřídlé, zbylé pak dvoukřídlé. Vývojově vychází tramvaje jsou kompletně nízkopodlažní a vycházejí z vývojové řady Twist, se kterou přišla PESA v roce 2012.
Na východě Slovenska by měly jezdit stroje s označením Nový Twist. Košice budou jedním z prvních uživatelů. Podle Piotra Szarafinskeho zodpovědného za prodej tramvají v Pese umožňuje řešení tramvaje mít až osm míst z šestnácti nad podvozkem přístup z nízké podlahy. „Toto řešení výrazně zvyšuje komfort zejména pro starší cestující nebo cestující s pohybovými problémy,“ dodal Szarafinsky. Postup Škody označil za záměrné obstrukce.
I prozatím jeden z posledních nákupů tramvají v roce 2013 se v Košicích rovněž neobešel bez kontroverzí. DPMK tehdy nakupoval tramvaje typu Vario LF2+. V soutěži zvítězila firma Pragoimex, která splnila požadavky na 100 procent. Druhá tehdy skončila Pars Nova a poslední místo obsadil španělský CAF. Cena za jednu tramvaj se tehdy vyšplhala na zhruba 1,8 milionu euro. To byl trojnásobek ceny za Vario LF, které si DPMK pořídil v roce 2011. Server sme.sk tehdy upozornil i na fakt, že se 22 metrů dlouhá Varia LF2+ nemohla ani vejít do tehdejšího košického depa, které nebylo na údržbu takových tramvají dimenzované.