Polovina motoráků dovezených z Německa bude jezdit nejspíše v Pardubickém kraji
Stadler RS1 by měl na tratích nahradit hlavně motorové vozy 810 a regionovy.
S velkou pravděpodobností nasadí České dráhy 11 motorových vozů Stadler RS1 v Pardubickém kraji. Jde o polovinu z 22 vozů, které dopravce zakoupil loni v závěru roku v Německu. První polovina by měla jezdit v Ústeckém kraji.
Po jednání s vedením Českých drah oznámil blížící se dohodu o nasazení těchto vozidel Pardubický kraj v tiskové zprávě, jednání potvrdily České dráhy. „Postupná modernizace vozového parku a nahrazování vozidel řad 810 a 814 byla jednou z našich priorit při jednání s národním dopravcem o desetileté smlouvě,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého bude nyní probíhat upřesnění finančních kompenzací.
Kraj uzavřel smlouvu s Českými drahami přímým zadáním, zajišťují provoz na většině území kraje. Jedinou výjimkou je oblast Orlicka, kde jezdí rovněž na základě přímého zadání Leo Express Tenders.
„Nákup zánovních nízkopodlažních vozidel pro regionální železnici je v poslední době de facto jediným způsobem, jak obměnit vozový park a zároveň výrazně nezvýšit cenu za kilometr. Kapacitně obdobné vozy se již prakticky nové nevyrábějí, a proto jdeme cestou odkupu zahraničních vozidel, která byla v tomto konkrétním případě dříve v provozu na regionálních tratích v Německu,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.
Modernizované vozy pro trať do Litomyšle nebo Poličky
Kraj si od vozů z poloviny 90. let slibuje zlepšení komfortu pro cestující. „Vozy jsou nízkopodlažní a budou mít dostatek prostoru pro přepravu cyklistických kol. Budou využity na regionálních tratích po celém Pardubickém kraji. Soupravy budou moci jezdit až 120 km/h, což povede ke zkrácení jízdní doby. Podmínkou je ale úprava všech traťových úseků, které nejsou na tuto rychlost uzpůsobené a zrušení některých nechráněných přejezdů,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti Michal Kortyš. Podle něj by mohly být nasazeny například na tratě Litomyšl – Choceň nebo Polička – Žďárec u Skutče.
České dráhy nedávno oznámily, že jedenáct vozů nasadí do Ústeckého kraje na linku U11. Dopravce již soutěží firmu, která provede úpravy vozů. Jde o modernizaci, která řeší i takzvanou bohemizaci, tedy úpravy pro provoz na české železnici. Při ní se do vlaku instaluje český vlakový zabezpečovač nebo vymění radiostanice. Součástí úprav bude také například dosazení wifi připojení nebo úprava audiovizuálního informačního systému. „Dále poptáváme například i možnost instalace klimatizace, zásuvek 230 V včetně USB portů či revitalizaci čalounění sedadel a vnějšího nátěru vozidel,“ řekl při vypsání soutěže mluvčí Českých drah Robert Pagan.
České dráhy koupily motorové vozy za zhruba 700 tisíc eur za kus od švýcarské společnosti Heros Helvetic Rolling Stock GmbH, vozy jezdily u německého dopravce SWEG Hohenzollerische Landesbahn. V ŽOS Zvolen České dráhy nyní podobně modernizují jednotky Stadler GTW pro provoz v Olomouckém kraji.