Pololetní čísla: Slevy přilákaly miliony cestujících, hlavně do autobusů
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Veřejná doprava má za sebou nebývale úspěšné pololetí. Ve vlacích i autobusech meziročně přibyli cestující, především o autobusové dopravě v
Uz aby ty slevy STAT omezil a nastavil maximalni moznou cenu na konkretni useky trasy a maximalni moznou dotaci od statu. Napriklad Leoexpress jezdi v useku Praha Zabreh i za 600,- Kc do zakladni tridy. To se to pak rejzuje na statnich dotacich, kdyz neni regulace. A nejvic to odnese cestujici ve veku 18 az 65, ktery nema zadne slevy a jezdi vlakem prilezitostne!
Chtělo by to srovnání i s IAD. Pokud roste doprava celkově, je sice fajn, že přibývají lidé i v té veřejné, ale těžko to potom jednoznačně přičítat slevám. Příliv do linkových autobusů může též odpovídat úbytku v regionálních vlacích, v závislosti od organizace dopravy (kromě toho, že je významně přiživován trend odchodu z menších sídel do větších). Takto náhodně vyňatá čísla se dají vykládat různě…
Pro vyváženost by bylo dobré napsat, kolik kilometrů dálnic, železnic nebo nějakých jiných dopravních staveb za ty peníze mohlo stát a udržovat v provozu.
Vzhledem k tomu, že jde spíš o „provozní“ výdaje, tak bych aspoň část toho raději viděl v objednávce dalších (nebo delších) vlaků. Mohlo toho jezdit orientačně až o polovinu víc! Myslím, že to by i většině lidí přineslo lepší užitek, než úspora pár korun (většina cest je na kratší vzdálenosti). Navíc pokud beru, že by se přidávalo primárně jinde než na hlavním tahu, tak by to vylepšení bylo lokálně ještě výraznější.
A to ani nemluvím o autobusech, které v některých oblastech vůbec nejezdí o víkendu nebo večer atd.
par korun? Pokud vim jedeto uz rok a tech par korun je cca 10 miliard
Pár korun úspory pro jednotlivce, avšak celkově miliardy vyhozené z okna.
slevy přilákaly lidi především do autobusí * říká článek. Proto objednáme víc vlaků – říká komentář. Jak typické.
Ano – autobusem zjevně jezdí spíš cenově citlivé typy, zatímco u vlaku se víc projeví kvalita služeb. :-))
Horsi populismus nez za bolsewika. Za chvili budeme muset platit i exekuce ceskych naordnich hrdinu. 1 mega obyvatel..
mne by zajímalo, jestli toto konkrétní zvýšení stojí za ty konkrétní peníze, který stálo. Mám pocit, že to bylo docela drahé % cestujících. přibylo cca 8%
A teď jaké procento „z přijatých lidí“ jsou důchodci?
Není to jedno?
Jedno to není… Když se v mládí naučíte jezdit jenom autem, tak do VHD už nevlezete. Mladý, jak získají řidičák, jezdí radši autem.než sockou. Vidím to i na sobě
Já zase z auta přešel na vlak. Nebaví mě to, co se ráno a odpoledne děje na dálnicích, obzvlášť pátky odpoledne jsou „skvělé“. Po těch slevách už zase začínám víc a víc jezdit autem, možná za měsíc, až mi doběhne tříletý kupón na IN50 to zabalím úplně. Poslouchat důchodce a studentíky, jak by chtěli za 25 % do první třídy, přeplněné vlaky, ČD už omezilo i spěšňáky z pohledu stanic, čímž došlo ke zdražení (nezastavuje v Klánovicích, tzn. vyšší cena a když jedu osobákem na S1, tak je fakt přecpaný, protože jeden spoj vypadl) a navíc ty neustálé snahy o… Číst vice »
Přechod z auta do vlaků chápu 🙂 Já spíš nechápu, kde se projevuje ten nárůst lidí v autobusech (přiměsto). Asi je to jen v ÚK, ale tady cestující na priměstě klesají :-O
Asi to ve zbytku CR je jinak mez tady na severu…
Kde se bere? Např. o víkendech se mládež velmi ráda jezdí do Prahy či jiných krajských měst flákat po obchodních domech a stravovat se v Mekáči, protože cesta je skoro zdarma…
Velmi zajímavý a přínosný názor. Hlavně ta poslední věta.
Z mého úhlu pohledu je to čistě politické rozhodnutí, které jim přinese více hlasů v příštích volbách.
Cestující v PID upřímně lituju. Nechtěl bych takhle cestovat.
Jsem z Moravy, a pro mé děti je to určitý přínos, každou sobotu výlet za hubičku.
Naučili se více samostatnosti, orientace v cizím městě apod.
Nicméně to spíš to svádí k zneužívání, vlezu do vlaku nebo budu a vím že víc jak 50kc nezaplatim.
No a v létě ve vlaku déle než 50km, bez místenky nelze.
Nejvíce slevy čerpají lidé do 26let, byl zde nedávno článek – tuším 2/3 čerpání připadá na studenty a mládež a 1/3 čerpají senioři. Každopádně je dobře, že veřejná doprava všeobecně zažívá renesanci. Škoda, že regionální vlaky upadají, ale nedivím se, vinou jsou rozhrkané, drncající regionovy a podobné. V dnešní době je přitom klimatizace standard, v regionálních vlacích nevídáno.
Studenti sice slevy využívají, ale jak dokončí školu, tak auto vede. A to mluvíme jenom o vysokoškolácích.
Pomalu vidím, že stále víc středoškoláků využívá miniauta/minimotorky (ty malý).
Za ÚK (tedy za část, místečko moc neznám) mohu říct, že cestujících na regionálních tratích přibylo. Otázka na jak dlouho.
Včera večer (20:30) jsem jel.domů a 1/2 cestujících byli důchodci. Pravá struktura věkh cestujících se pozná o podzimnich prázdninách, kdy školáci mají volno. To se člověk nestačí divit.
Zajímavé číslo je především ten vysoký úbytek cestujících na vnitrostátních komerčních linkách i přes velkou expanzi Flixbusu.
Jsem asi jeden z tech co presel z dalkove autobusove linky na vlak, ale jen diky tomu, ze vlak zrychlil zatim sice o 15 min. oproti autobusu, dale diky tomu, ze CD zlepsuji kvalitu vozoveho parku a pak cena jizdneho je stejne srovantelna jak u busu, tak u vlaku. Mluvim o relaci Ceske Budejovice – Praha. Po dokonceni koridoru ocekavam dalsi zrychleni a to, ze vlak by mel celou relaci Ceske Budejovice – Praha urazit za 1,5 hodiny coz bude pro autobus nekonkurencni.
Regiojet omezoval, nedávno ale např. Na Brno- Praha přidávali spoje a jezdí hodně plnej (vyprodanej)…. Nevíte někdo, jak se projevil přesun soukromníků z Kladno – Praha do PID. Jezdila dřív Kulhánkova a spol. na komerční riziko???
Tak co vim z minulosti jezdili vsichni na komercni riziko tedy i CSAD Kladno, Stredocesky kraj nemel duvod ty linky platit v zavazku, protoze vsechny byly vydelecne. Jak je to dnes tedy po vstupu do PID nemam tuseni. Mozna je tam nejaka garance vyse trzeb ze strany ROPIDu prip. Stredoceskeho kraje, ale to jen jen moje domnenka.
Po vstupu do PID jezdí v závazku, takže pokud dřív nejezdili, muselo se to projevit jako úbytek cestujících v komerčních linkách. Přitom těch lidí v této relaci jezdí více…
Pokud se jedná o dálkové linky, tak tam by to a komerční riziko být mohlo, ale pokud jde regionální linky např. typu Střední Čechy – Praha nebo jen po kraji, tak tam bez ohledu na integraci jde o závazek v objednávce kraje.
Linky Praha Kladno byly odjakživa čistá komerce se všemi konkurenčními nešvary.
Jenda: Právě že nemuselo, proto o tom píšu, že snížení počtu lidí v komerčních a prudké zvýšení „závazkových“ může být částečně zavádějící…
Arnošt: Jenže Flixbus nasadí spoustu spojů, které pak ruší. Navíc část spojů sice převáží lidí v ČR, ale jsou součástí mezinárodních linek. Navíc jezdí málo zaplněné autobusy. Regiojet některé spoje osekal a někteří dopravci, kteří dříve mimo dotovaných linek jezdili Prahu či Brno to postupně omezují. U vlaků na dálkových trasách by byl zajímavé zjistit poměr cestujících vůči počtu vlaků. Tedy v případě tras Praha – České Budějovice – A/Plzeň – D se zvýšil počet cestujících nasazením expresů, ale také se zvýšil počet spojů. Druhou věcí je, že u trasy Praha – Tábor – České Budějovice byla z Tábora obsazenost… Číst vice »
Flixbus veze na .mezinarodne hodně lidí jen Brno – Praha, ale tipuju, že do vnitra započítání nebudou …
Já jezdím někdy Praha – Harrachov a to jsou spoje do Wroclavi,resp.Varšavy
Pak Praha – Budějovice pokračují některé do Lince
tak já jezdím často na lince Flixu Ostrava-Waršawa a ze 3/4 je teda linka obsazena…