Polná zvažuje přestavbu tratě do Dobronína na cyklostezku, dá zpracovat studii

Vlak v Polné. Foto: Jan Pešula (Sapfan) / Wikimedia CommonsVlak v Polné. Foto: Jan Pešula (Sapfan) / Wikimedia Commons

Většina z šestikilometrové trati je ve velmi špatném stavu.

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš79

A Borecký vzteky spolkl pravítko

Jirik

Dřív se podle starosty daly dotace získat. „Teď, vzhledem k tomu, jaká je situace, to nedokáže nikdo odhadnout,“ … Teda, pan starosta je muz na svem miste😂shani dotace….a je podle nej spatna situace … A lidi jezdi k lekari a do lekaren😀na kole😀 hustej clanek

Martin

Samozřejmě že je to nesmysl….na kole k doktorovi nikdo nejezdí 😂…. To by vypadalo, kdyby takovej strejda přišel k doktorovi a „pane tak si nejdřív dejte sprchu a pak se na to podíváme….“…. Navíc přímo v Dobroníně je praktický lékař i zubař….stejně tak škola pro všechny okolní vesnice a školka.

Pája

Tohle je trať 6 km dlouhá – nebo spíš krátká – s maximální rychlostí 30 km/h. Není to jako například Luhačovice, kam zajíždějí i lázeňské rychlíky. Asi bych to rozhodování raději nechal na místních obyvatelích. Třeba cestou referenda. Nemyslím tím politiky a spekulanty s pozemky, ti druzí by klidně nechali vytrhat i koridor, kdyby se to jim osobně vyplatilo.

Polert

Nějak si nedokážu představit, že by tuhle trať chtěli lidé v dnešní době ještě používat. Vždyť v Polné obsluhuje jen úplný okraj města, autobusy by kvůli obsluze ostatních vesnic musely zůstat ve stejném rozsahu a v Jihlavě, i kdyby se jezdilo až na zastávku město, tak je to docela solidní kilometrovy pochod do kopce. Nahrazení autobusů vlakem by pro většinu lidí znamenalo dvojnásobnou délku cesty do Jihlavy a ne pokaždé je pěkné počasí na procházky k nádraží a od nádraží. Zkuste to jít v dnešním pařáku nebo když bude pršet, foukat studený vítr nebo sněžit. Tady osobní doprava dává nulový… Číst vice »

Martin

Jenom bych dodal, že v Jihlavě to městské nádraží není od autobusového zase tak daleko a jestli se do centra jde z městského vlakového anebo z autobusového je celkem jedno

libor

to sice ano, ale autobus obvykle projede více městem, udělá několik zastávek i mimo nádr.

Alibaba

Pokud bude IDS, tak si dotyčný třeba vystoupí na hlaváku a pojede dál MHD. A nebo taky přivedou nějakou smysluplnou MHD k městskýmu nádraží, když bude fungovat jedna IDS jízdenka, by snad neměl být přestup problém.

Kubík

Kraj Vysočina jde proti evropskému green dealu ve všech směrech- viz možné neobjednávání vlaků na trati Obrataň-Kamenice nad Lipou. Zatímco se už i v Polsku obnovují lokálky ´, zde se jde polskou cestou 90.let. Vlečka v polovině tratě Dobronín-Polná prokazatelně fungovala ještě v roce 2017, kdy jsem tam viděl jezdit pravidelné obsluhy cisternových vozů. Již někdy v roce 2010 zavedla SŽ (tehdy ještě SŽDC) trvalou výluku mezi odbočkou vlečky a Polnou, tím znemožnila jednak nakládku a vykládku v Polné, ale i pořádání výletních vlaků, přitom v roce 2010 byl před Polnou obnoven světelný přejezd, který je zapojen do DOZ. Takže… Číst vice »

xyz

V Polsku obnovují povětšinou takové tratě, které u nás nikdy zrušeny nebyly (či na nich nebyla zastavena osobní doprava).

Mmch. do Polné byla osobní doprava zastavena již v roce 1982.
A ta nákladní tam v roce 2010 (kdy se koncový úsek stal nesjízdným) taky už nějaký ten rok nebyla.

Kubík

Byl jsem v Polné dokonce měsíc před zastavením osobní dopravy někdy v dubnu 82, jezdily tam smíšené vlaky plus dva osobní vozy Blm, byly slušně obsazeny, smíšený vlak byl ten nejlevnější vlak- odvezl lidi i pohotovou zátěž, KSČ to rušila dle Závěrů 14.sjezdu KSČ, na to konto zrušili i nejkrásnější a využívané tratě v Českém středohoří. V Polné by šlo udělat autobusové nádraží u nz Polná v centru by busy měly jen zastávku, jak je běžné třeba i v Ústí nad Labem. Jel jsem někdy z Jihlavy busem do Polná, busy popojížděly zácpou po Jihlavě, tale to nikdo nezmíní. Ano… Číst vice »

Elb

Spíš než zachraňovat kde jaký relikt 19.století by se ty prostředky dali lépe využívat na provoz v místech s mnohem větším dopravním potencionálem.

blue

Zrovna ČR je vůbec rájem všech „zachovávatelů“, tady chtějí památkově chránit každý šutr, co je starší aspoň než druhá světová válka. Bijou se za každý barák, každý kus železnice, kdejakou prehistorickou silnici… sice tím obtěžují a komplikují život zbytku populace, ale vůbec jim to nevadí.

Karl vB.

Obyvatelům Polné očividně ta dráha nechybí, – viz argumenty pana Polerta výše.
Zdejší bojovníci o záchranu tohodle camfouru evidentně pocházejí z jiných koutů Česka a zde pouze inserují vlastní neznalost místních reálií.

ABC

Podle šotoušů a odpůrců IAD je přece na těch 5 km jízdní kolo tím nejideálnějším prostředkem. Tzv. mikromobilita. A teď se jim to zase nelíbí…

Elb

Nebo až za 20 let IAD kvůli elektromobilitě podraží na dvojnásobek nebo trojnásobek a bude to nízkopříjmové tlačit do veřejné dopravy, tak by se taková trať s přípojem na vlaky v obou směrech HavlBrod-Jihlava mohl zaplnit způsobem, že by to bus nepobral..

ABC

tak. soudruzi mysleli na pětiletky, my rovnou na dvacetiletky….

Jirik

Ne ne, v EU jedou petiletky uz nejakej patek.

Karl vB.

Výstup prognostického ústavu AV?

Elb

Takže se z elektromobilitou nebude snižovat mobilita obyvatelstva?

xyz

Zaplnit elektrickými vlaky takovým způsobem, že by to elektrobus nepobral? 🙂

Aby pak vůbec ta jednokolejka stačila (zcela vážně – jestliže by mělo ze silnic zmizet dejme tomu 50 % aut, tak tolik lidí se do vlaků nemá šanci vejít bez souběžného masivního nárůstu přepravní kapacity).

Elb

Nic o elektrických vlacích jsem nepsal, píšu, že když by tam existoval přípoj na vlaky směr Jihlava a Havlbrod, mohlo by tam v budoucnu spojem MHD jezdit lidí, že to autobus o padesáti lidech nemusel pobrat, dá se předpokládat, že v Polné pracuje nebo chodí do školy v těchto dvou městech velká část její populace.

Rychloběžka

Opět další díl seriálu Nesmyslné cyklostezky.

Jarda

misto toho aby to zrekonstruovali a omezili busy, tak mohli mít pěkne vlakové spojení 😉 a rozhodně mnohokrat pohodlnejší, příjemnejší, klidnejší a kdyby elektrifikovali tak i ekologické, tomu prostoru se žadny bus nevyrovna, u vlaku ani nevíte že jedete v zatačce, u busu je malo mista, poznate každou zatačku ale i díru.

Jiří Kocurek

Že by zrušili autobus ve prospěch 810 ve jménu snížení spotřeby nafty* a zvýšení pohodlí, přičemž lidé ze Zdírce si dají zdravotní procházku po silnici do Stříteže?

*) prý se nedoporučuje při obratu a stání delším než 30 minut vypínat motor, aby 810 neujela v důsledku ztráty tlaku v brzdovém potrubí.

Svojsin

810 má vyšší spotřebu než 12m busy.
O ekologii nelze v případě šukafonu mluvit.

Leinad

K hvězdičce, i šukafon má parkovací brzdu nebo se dá opřít o zarážku. Otázkou spíš je, co udělá s motorem típnutí a následný rozjezd za studena.
Jinak při stejné hmotnosti a stejném motoru žere drážní vozidlo méně.

PvvS

Pokud jedu vlakem v zatáčce, tak to asi poznají všichni. Na silnici nemá vlak co dělat 🙂

Joe

Vzdálenost Dobronín – Polná je lehce přes 5 km. Je tam zajištěno dopravní spojení? Je. Je potřeba trať zachovat pro nákladní dopravu? Už dávno ne. Kolik by ta lokálka po opravě za X milionů měla max. rychlost, klasickou padesátku? Obhájci lokálek si můžou bojovat jak chtějí, ale tahle trať je zkrátka o ničem a přebudování na stezku má smysl.

Gargy

Smysl má abys nepsal nesmysly.

Joe

A nějaký podklad k tomu, že se těch 5 km trati vyplatí máme? A za podklad nepovažuju nadšení do železnice a lásku k 810tce.

Jiří Kocurek

Byl by to skvělý oběh: 8 minut jízdy a pak 22 minut čekání. Poté 8 minut jízdy a 22 minut čekání. To v ranní špičce, kdy se jezí á 60 minut.

Mimo špičku by vyšly pauzy delší než 1 hodinu, to by případný zájemce mohl v pracovní době dálkově vystudovat VUT FIT. Čímž by splnil obě kvalifikační kritériea pro práci s databází a aplikacemi generujícímí TJŘ. Stačí si tak 5 let počkat.

Elb

S modernizací tratě, rychlejšími lepšími vozidly by si zrovna Jihlava-Brod našel mnohem více cestujících.

Karl vB.

Můžete prosím uvést, kolik by ta sranda do obce s 5 tis. obyvateli stála a kolik zájemců by si našla?
Nebylo by lepší nejdříve v krajském městě udělat alespoň nějaké normální hlavní nádraží místo toho vystrkova někde na kopci?

Elb

Podzemí pod náměstí? Nebo kde a jak byste si představoval normální hlavní nádraží? Stejně všechny dálkové vlaky tudy projíždějící staví Jihlava město a polovina cestujících v ranní odpolední špičce nastupuje, vystupuje v zastávce u fabriky Jihlava-Bosch.

Pavel Mareš

Přímo z Jihlavy pocházím, kde byste si v Jihlavě představoval “ pořádné nádraží“ a co je nepořádného na tom stávajícím? Hlavní je 2 km od náměstí , necelý kilometr od největšího sídliště,sbíhají se tu tři trati a přímo před nádražím máte zastávku trolejbusů kamkoli ve městě.
Městské je na samém okraji historického centra ,kilometr od náměstí , na podzim začne jeho rekonstrukce a má se stát hlavní jihlavskou stanici, bohužel na Brno by se muselo jezdit úvrati, spojka na brněnskou trať znamenající tunel je scifi.
Nové sem zajíždí MHD, hned vedle je autobusové nádraží.

Karl vB.

To je jednoduché, měl jsem na mysli revitalisovat nádraží Jihlava – město v plné parádě podle projektu na „Jihlava – hlavní nádraží“
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-ma-povoleni-pro-miliardovou-modernizaci-nadrazi-jihlava-mesto-77709/
Tam by ty peníze měly zdaleka větší efekt, než obnova 5 km z Dobronína do Polné. Nebo máte opačný názor?

Alibaba

Spojka na brněnskou trať je namalovaná jako součást staveb VRT.

Jirka Z

Záleží na konceptu. Smysl by to mělo jako přímé spoje až do Jihlavy města. S přestupem někde v poli by si to těžko našlo v dnešní době cestující, přímé spoje až do Jihlavy by si jich našly mnohem víc. Je rozumné mít v okolí velkých měst kratší intervaly s více spoji, které pak mohou pokračovat do různých směrů, v tomto případě z Dobronína do Havl.Brodu nebo do Polné. Zvlášť když na tom úseku z Jihlavy do Dobronína by v budoucnu měla vzniknout i stanice s přestupem na VRT. Stálo by také za úvahu, jestli by nemělo smysl, aby ty spoje… Číst vice »

Krysa350

Nejlepší cyklostezky jsou podél tratí.

Scotty

Vysočina by ji určitě nechtěla. Ta trať je pro dopravní obslužnost absolutně zbytečná.

Georg

urcite, hledejte vsude okolo viniky skutecnosti, ze jedna blba vesnice tezko uzivi zeleznicni trat jen pro ni samotnou.

Frantisek

Polná je město s více než 5000 obyvatel, jen pro přesnost.

PvvS

Ok, podle údajů se to pohybuje od 5020 do 5100 obyvatel. Žádnej velkej rozdíl..

blue

A kolik z toho jezdí denně do Jihlavy, a bude jezdit vlakem, aby vůbec dávalo smysl tu trať obnovit? Deset?
Železnice do každé dědiny je mrtvá věc už aspoň třicet let.

Gargy

To si dělají už srandu 400 tis za studií.. trať není zrušena . Ale radši s toho uděláme cyklostezku…a zaasfaltovat.. vše.pokud vím funguje tam vlečka.

Martin

Nic tam nejezdí… I podle mapy SŽ je tam dlouhodobá výluka…

Martin

To by mě zajímalo za co zase minus? Najděte si mapu SŽ – je tam „provoz zastaven“ do 10.12.2022 (zatím….)

Kubík

Vlečka odbočuje z trati přibližně v polovině trati Dobronín-Polná, když jsem tam šel v roce 2017 byla přeplněna cisternovými vozy (mezisklad pohonných hmot). V Polné se před zavedením dlouhodobé výluky v roce cca 2010 něco nakládalo. Ta výluka byla v roce cca 2010 právě až od odbočné výhybky té vlečky. Navíc při zavedení DOZ byl zapojen do DOZ přejezd před Polnou, který je trvale udržován v chodu, to stálo tehdy také asi dost peněz!

Martingluom

Mám takový pocit že místo dělání pitomejch cyklostezek by se měla železnice v co největší míře obnovovat. (Zaleží však na tom kolik lidí by tím vlakem jezdilo.)

Georg

ze se neco zavrelo pred 40 lety uz za csd o perspektivnosti trati neco vypovida…

hank

Nic se nezavřelo, byla tam zastavena osobní doprava.

Georg

ano, ale cela diskuse tady je o obnove trati pro osobni dopravu. co se za 40 let zmenilo?
(nakladni tam zadna neni a nebude.)

Gargy

Trať je zrušena? Není tak má sz dělat aspoň min .údržbu ..prořezat , ošetřit proti plevelů ..namazat vexle .. šrouby..to zas takova svetoborna akce není.

xyz

Samo o sobě to nic vypovídat nemusí – viz Židlochovice, kde byla osobní doprava zastavena dokonce o 3 roky dříve než do Polné.

Scotty

Nejezdil by tam nikdo. Vlakem by z Jihlavy do Polné jel jen blázen.

Georg

jeli by tam (teoreticky) jednou za dva roky ti duchodci s rezijkou, co tu pleveli diskusi…

Jiří Kocurek

Ale šotomagoři jsou přesvědční, že když zničí Leošovy vlaky, ti lidi budeou jezdit například na takovéhle lokálce, že se tam přesunou. A až dojde ropa, tak 810 bude pořád lepší než elektrobus!

Pavel

I zde platí, chceš-li zachránit lokálky, stav Vysokorychlostní železnici. Po dostavbě VRT do Jihlavy zcela jistě vzroste poptávka po trati Jihlava – H-Brod. A trať do Polné by mohla být zachráněna. Osobáky Jihlava – Dobronín po 30 minutách, pak pokračovat v prokladu H.Brod / Polná.

Martin

Než osobáky po 30 min, tak by stačilo kdyby v Dobroníně mohla stavět Renesance, protože těch lidí z a do Dobronína jezdí docela dost….

Georg

fantasmagorie. jak velke ty vesnice jsou? jezdi tam dnes autobusy po 30 minutach?

Jiří Kocurek

Přes Ždírec do Jihlavy ráno po hodině, po zbytek dne náhodné výstřely.

Frantisek

VRT, jakkoli může být i přínosná, v této podobě a se stanicí v poli u Jihlavy pomůže do Polné tak nejvýše lidem od Brna a Prahy. Nebude častější dojížďka přeci jen do té Jihlavy? Už kdysi tam byla v návrhu přímá linka. Teď, soudě dle článku, předpokládají asi naopak masovou dojížďku do továren na kolech. Nebo uvolnění silnic pro ještě více kamionů? Ovšem, hlavně neprodlužovat tratě, nepřisouvat zastávky blíže centrům a nezavádět vlečky k průmyslovým halám…

Scotty

Polná má po silnici velice dobré spojení jak na Jihlavu, tak na Dobronín.
Absolutně nechápu k čemu by se měla udržovat ještě trať.

Jiří Kocurek

Jako vlečka pro nákladku klidně. Je tam pila, jestli udělá 3 až 5 vagonů týdně, tak je to sice na hraně, ale budiž.

Scotty

Udělá nulu. Dnes nemá žádný podnikatel zájem nakládat dva vagony týdně.

Jiří Kocurek

Z centra Polné je to na bývalý nádr skoro přesně 1 km. A do Dobronína je to 5,5 kilometru z návsi na náves, autobus u žst. zastavuje.

Takže cestujícím seberete bus, aby to měli vlakem kratší a pak 1/4 hodiny pěšky navíc, nebo si počkali na přestup.

To je tak špatný způsob veřejné dopravy, že ji můžete rovnou odpískat s oddůvodněním, že jste se stejně jenom chtěli lidem pomstít.

Karl vB.

„Osobáky Jihlava – Dobronín po 30 minutách…“
Dobrý úlet, kdo to zaplatí? KÚ Vysočna to asi nebude.
Takový interval nemáte ani na tratích spojující větší města, jako 240: Brno – Jihlava, nebo 190/ 191: Plzeň – České Budějovice.
Konec konců ty dnešní autobusy tam takový interval také nemají, a asi ani některé linky MHD v Jihlavě. 🙂
https://www.dpmj.cz/html/soubory/autob/8/8-smerA.pdf

xyz

Spolu s rychlíky, v některých částech přepravní špičky skutečně 2 páry vlaků za hodinu mezi Jihlavou a přinejmenším Okříškami jezdí.

Totéž pak např. z JIhlavy do Kostelce, který je s Dobronínem už docela srovnatelný (resp. Dobronín má dokonce lepší polohu nádraží než Kostelec).

Karl vB.

Doufám, že z vašeho výkladu nevyplývá návrh, že by kvůli 30 min. intervalu měly v Dobroníně, obci s ca. 1.900 obyvateli, začít stavět rychlíky.

Daniel

Pane Pavle, máte jistě pravdu, ale obávám se, že této konkrétní lokálce už nic nepomůže. V Polné je daleko od náměstí (na poměry malého města) a čekat na přestup v Dobroníne, to se nikomu chtít nebude. Ač jsem příznivec síťovosti, tahle to už má „za sebou“.

PS: Polnou doporučuji v době mrkvancové poutě – kdysi (2007) jsem tam jel po této trati párou právě při této příležitosti.

Pavel Mareš

VRT stavějící v Jihlavě je hovadina .
VRT stavějící v Brně je jen o něco menší hovadina.
VRT má zastávky v milionových aglomeracích pár set km od sebe a fakticky nahrazuje vnitrostátní letecké linky.
Jako ZDO je VRT nesmysl, a komerčně to skoro nikde v Evropě není ziskové ani s podstatně vyšší cenou za jízdenku než jsme zvykmy a ochotný platit v ČR.
Vlak jedoucí 200 km/h není VRT

Alibaba

Však tam VRT stavět nebude, ale bude na ní postavena stanice a budou tam stavět VRV. Vlaky stavějící v Jihlavě pomůžou obsloužit Vysočinu, nebude tam stavět samozřejmě všechno, co tam bude projíždět. Stavět VRT jen pro mezinárodní dopravu je kravina, takže zastavování VRV v Brně je bez debat (na rozdíl od Jihlavy, ale i ta je důležitá). VRV jezdící po VRT u nás žádné vnitroletecké linky nahrazovat nebudou, žádné v podstatě nejsou a ta linka co mezipřistává v Ostravě při letu z Prahy do Varšavy je jen výjimka potvrzující pravidlo. Vlaky v ZDO můžou (za splnění technických podmínek) jezdit po… Číst vice »

Martin

„Úsek tratě zřejmě využívá jako vlečku podnik, který je u Dobronína.“…. Tam nejezdí už nic….kdyz v lednu byla kalamita s popadanými stromy, tak tam přes trať ležely minimálně 3-4 měsíce…… Jediné na co se ta trať dá použít je venčení psa, který miluje skákání po pražcích….

Martin

A kdoví jestli je potom vůbec odstranila SŽ…nebo si to rozřezal a odnosil někdo z místních…

Martin

Pro mínusáky: tam fakt nic nejezdí…čestný slovo

Karl vB.

Martine, u určité skupiny zdejších čtenářů, tzv. „lokálkomilců“ jste se tady holt etabloval jako „lokálkobijec“.
Z tohoto důvodu od nich můžete očekávat, že obdržíte mínusy i v případě, že byste napsal třeba jen to, že v noci byla tma . 🙂

František Plášek

Před pár lety se tam hojně vozily vlaky PHM pro jednu nejmenovanou firmu z Děčína.

Martin

Hojně? Jel tam jeden vlak ráno…ale to je už cca 20 let… Jestli si to nepletete se Šlapanovem, tam jsou nějaké sklady Čepro…ale to je na „hlavní trati“ Jihlava – Havl.Brod…

Tomtur

Myslel agro, ne Polnou.

Tomtur

Ano, idsc po vzoru po nás potopa. Tím to záhadně skončilo.

veli.k

Bohužel, toto je další případ arogance moci Správy železnic. I zde býval (zejména v minulosti) zájem na nějakém výletním provozu, ostatně pan starosta to svými slovy potvrzuje.

Bohužel, Správa železnic se rozhodla trať, ač úředně nijak nezrušenou, prostě přestat udržovat. Model to osvědčený, proti kterému (bohužel) není nejspíš účinné právní obrany. Takže i když by tam třeba někdo jezdit chtěl, tak to prostě nejde, Správa železnic se bude ohánět dlouhodobou výlukou a kdesi cosi.

veli.k

Trochu mě mrzí, že něco takového je vlastně vůbec v právním státě možné.

Legoušek

V tomto právním státě je možné i to, že se bývalý udavač a zloděj stal premiérem. A to jsme ještě neskončili.

Zajímavé je, že tohle nikomu nevadí. Ale 6 km lokálky, to už je ten správný high level.

Cestovatel z Vysočiny

Teď myslíte Babiše nebo Fialu a jeho partu? Ono to totiž vyjde nastejno.

Cestovatel z Gothaje

Koho asi, máme snad jen jednoho Babiše.

hank

Jaký je rozdíl mezi mafiány ve vládních funkcích a mafiány, kteří mají politiky ve vládních funkcích na špagátkách? Snad jen ten, že na ty druhé není tolik vidět.

Karl vB.

…a také máme jeden STAN, který na sebe upozorňuje zatím nekončícím řetězem různých afér už od vstupu do vlády.

Frantisek

Ale vadí. Jenže na povstání železnice z popela ani jeho nedávné odstranění žel nemá a nebude mít žádný vliv. Všem jsou vlaky u zadků zhruba stejně. Obyčejné lidi a jejich zboží natlačíme do kolon aut a ještě jim vysvětlíme, že je to to nejlepší řešení…

PvvS

Njn, není lepší využití dne, jak vláčet týdenní rodinnej nákup MHD, pak 810 a pak nějakej kiláček pěšky. A celou dobu z toho může mít jeden strašně dobrej pocit z toho, jak zachraňuje planetu.

Alibaba

Ale i v právním státě platí pravidlo řádného hospodáře.
Takže tady jdou proti sobě dvě právní normy.
Myslím, že kdyby kraj chtěl objednat vlaky, tak to SŽ opraví.
P.S.: Podle článku se nejezdí od roku 1982, což byla ještě éra ČSD.

veli.k

V Ústí kraj vlaky chce… jak na trati Lovosice – Úpořiny, tak na Kozí dráze… a opravuje SŽ?

Alibaba

Tak Kozí dráha je už na kousku zprovozněná, a na ten zbytek musí kraj tlačit.
A sesuv u Dobkoviček je právě přešlapování mezi opravou za těžký prachy (sesuvný prostor) a zrušením.

Frantisek

Řádný hospodář = nechat zchátrat koleje, lít místo nich do krajiny další lány asfaltu, zvyšovat spotřebu ropy individuálním řešením přepravních proudů, tím podporovat související neduhy od zhoršení podmínek pro zdraví přes zabíjení se pod vlajkami diktátorů až po rozpad celých ekosystémů? Ale jděte…

Alibaba

Proč to udržovat, když kraj neobjednává, lidi jsou líní chodit na nádraží na kraji města Polná, takže kraj jim objednal autobusy? Politiku do toho netahejte, když tam není osobní doprava už 40 let, kdy tak ty individuální přepravní proudy fungují. A cyklostezka taky nemusí být jen asfaltová, jen je potřeba aby to nebyl drážní štěrk. Já bych si sice dovedl třeba představit prodloužit do Polné osobáky co jezdí od Tábora a končí v Jihlavě na hlavním, ale obávám se o kapacitu úseku Jihlava – Dobronín, kde by to chtělo dvě koleje, jako že by to chtělo dvě koleje až do… Číst vice »

Gargy

Osobni doprava ..nákladní jezdí.

Alibaba

Až do Polné?
A podle tvrzení jiných zde se nejezdí ani na vlečku co odbočuje u zastávka Dobronín.

původní Jakub P

Že je to rozhodnutím Správy železnic, která na to nemá mít pravomoc, je samozřejmě blbě, úřední zrušení by se mělo provést pořádně a měl by to rozhodnutí vydat ten, kdo je za něj odpovědný. Ale na druhou stranu udržovat takovouto trať kvůli občasnému výletnímu provozu fakt nedává smysl. O takovýchto tratích by se mělo rozhodnout stylem buď-anebo. Ty, které by se daly vylepšit tak, aby mohly sloužit konkurenceschopné pravidelné dopravě, vylepšit, ty ostatní raději zrušit, než nechat skomírat. Jako výletní/muzeální/historické nechat maximálně pár pečlivě vybraných tratí a jejich údržbu oddělit od těch běžných. Jinak se tu budem furt plácat v… Číst vice »

Gargy

Ono to stačí projet 3x za rok muvkou prozezat..namazat vexle.. ale to asi nepochopite…

Vít Jůza

V článku je o vyhnilých pražcích – ovšem i to je věc opravitelná.

blue

Opravitelná, ale za cenu, která je u téhle trati naprosto nesmyslná.

Georg

jojo, predstavujete si to jako hurvinek valku.
muzete se domluvit s panem skocdopolem – at tu trat koupi obec a pak ji muzete udrzovat vy – 3x ji prorezete a namazete veksle.

Gargy

Aha ..takže za r. 2020 vykázala sz za údržbu 960 tis..kde jsou?

původní Jakub P

Nejakou dobu jo. Ale za cenu, ze standard cestovani po takovy trati silne odrazuje cestujici od pouzivani vlaku obecne.

A driv nebo pozdeji (pri tak minimalni udrzbe spis driv) to pak chce dukladnou (a drahou) rekonstrukci.

Gargy

Mne nejvíc odrazují cestovní doby…nepripoje.

Werki

Dokud SŽ a přesněji OŘ nebudou každý rok dostávat přesný rozpočet dle km délky trati a třeba přepravné tuny která by mohla definovat opotřebení jednotlivých tratí + něco na časovou degradaci a mimořadnosti, na místo každoroční náhodné částky z které mají vykouzlit údržbu všeho, tak nelze očekávat že budou nepoužívané lokálky z údržby vyloučeny. Protože pak se opravuje to co je potřeba na místo dělání pravidelné a systematické údržby, takže problém je především v rozpočtu tohoto státu a jak financuje své organizace…

Kuba

Nebo zakonzervovat, v Německu celkem obvyklý postup. Tady se to tak nějak samovolně stalo taky. Peníze na údržbu to nestojí, peníze na výstavbu zbytečné cyklostezky taky ne a liniová stavba je ochráněna pro budoucí využití.

Alibaba

Tak ono to ve své podstatě zakonzervované je. Akorát na to není žádný paragraf. Dráha není zrušená, takže všechna pravidla v ochranném pásmu platí, pozemky se rozprodat nedají = zachovaná liniová celistvost, jen tu cyklostezku nelze bez nějakých dohod postavit.

Jarda Š.

Ne, to je arogance cestujících, kteří jezdí autobusem z centra města, místo aby chodili na nádraží, které je na jeho okraji. (obdoba Rožmitálu p. T.)

Jelen

Každý nebydlí jen v centru. Spousta měst má nádraží na kraji a přesto tam lidi vlakem jezdí ve velkém.

Frantisek

V Rožmitálu se ovšem dá trať ještě o dost snáze prodloužit mnohem blíže centru, jen se nechce, protože by pak lidi (a při zřízení vlečky i věci do a z nedalekých hal) třeba i vlak využili… Proč se furt musí vše dělat tak, aby vlak byl horší?

PvvS

A on o tu vlečku tam někdo stojí ?

Georg

frantisek prece.

Georg

a kdo tam teda bude jezdit? „vyletni provoz“ vydela miliony na opravu trati?

veli.k

Proč by si nějaká trať měla na sebe vydělávat? Principem infrastruktury (jakékoliv) není si na sebe vydělat.

Georg

tak pokud nechcete „vydelat“, tak se muzete bavit o „opodstatneni investice“.
nejaky vyletni provoz neni duvodem pro obnovu zbytecneho kusu koleji?

Gargy

Zbytečný stě tady vy

Karl vB.

Došly argumenty?

původní Jakub P

Naopak, infrastruktura by si na sebe měla vydělávat (aspoň nepřímo a jako celek, nemusí si na sebe vydělat přímými poplatky a nemusí být výdělečnej každej jednotlivej metr). A infrastruktura čistě pro výlety by si na sebe měla vydělat tuplem (taky nemusí přímo, stačí se započítáním příjmů ze souvisejících činností, ale upřímně, myslíte si opravdu, že údržbu této trati (včetně šetření na větší rekonstrukci) by zaplatil výletní provoz + nárůst turistického ruchu, který by takový výletní provoz přinesl? Ta trať by mohla mít smysl, kdyby se podařilo na ni dostat každodenní pravidelnej provoz lákavej pro ty, kdo dojížděj do Jihlavy. Ale… Číst vice »

Adamgolias

Tak teď si zastanci automobilove dopravy , kteri dali ,,veli.k ,, minus protireci. Stovky kilometru silnic jsou rozmackane auty , jejich provozovatele nejsou nijak zaangazovani na objemu penez nutnych k jejich udrzbe , natoz aby pouzivani techto komunikaci vlastnikovy prinesl zisk .Takze , do zmeny – narovnani – prostredi ve smyslu jezdis – plať , opravdu komunikace na sebe nevydelaji. A nyni neporovnavam 500km koridoru versus dalnice , ale lokalky – a silnice 2. a 3. tř . Omylem , že preci plati nekdo silnicni dan prosim neargumentujte , ta nestaci ani na sůl v prosinci.

PvvS

A ony ty lokálky zvládají i svoz odpadu, sanitky, hasiče, policajty ? Ty silnice mají pro obsluhu oblastí podstatně větší význam, než většina tratí.

Jelen

A co takhle po vzoru Židlochovic a Hustopečí raději zrekonstruovat a elektrizovat? Copak by přímý spoj z Polné do Jihlavy nebyl užitečný? Bylo by to bez úvratě za pár minut jízdy.

Kuba

Vlak i bus Polná neuživí a bus stejně musí zůstat kvůli nácestným obcím

Svojsin

Do Židlochovic se sjíždí busy z vicero hodně velkých obcí.
Bude to u Polné srovnatelný?
Které linky tam ukončíte u žel. st.?

Georg

a proc zrovna tahle dira ma mit tak luxusni spojeni?

Frantisek

Židlochovice – zhruba 3500 lidí. Polná – zhruba 5000 lidí. Jen pro pořádek. 🙂

PvvS

Hm, v Židlochovicích se v podstatě nahradila 505, která byla trvale na hranici možností. A to byl autobus jezdící co ve špičce co 15 minut, za vlak. Má Polná stejný vytížení ?

Svojsin

Tak se podívejte na obce které spadají k Brnu na linkách od Hustopečí do Židlochovic. A k tomu srovnejte umístění nádraží a další věci.

Ještě bych připomenul, že linka 505 navazující na MHD v Brne stejně zůstala ve stejném množství spojů. Ušetřilo se nakonec jen za úsek Modřice – Zvonarka.

Dave

Protože na světě není jenom Praha.

Kamui

Proč zrovna lokálka do Polné je tak strašně nezajímavá a nepoužitelná? Když na to jen tak koukám podle mapy, tak jízdní doba z Jihlavy do Dobronína je 11 minut, a pokud by se trať do Polné vyspravila, tak by také jízdní doba Dobronín – Polná mohla být 10 minut. Jízdní doba autobusu Polná – Jihlava je 25 – 55 minut. Tady by trať mohla být autobusu zcela konkurenceschopná. Tak co je za problém, je tam nějaký háček, nebo se prostě nechce?

Liquid

Přesně jsem se na to chtěl zeptat. Je to bezúvraťová velmi přímá spojnice města o 5000 obyvatel s krajským městem, to by se snad mohlo uživit. Jediné co mě napadá, je poloha nádraží, za dobře dostupné bych ho považoval jen tak pro půlku města. Ale pořád je v Polné, ne v polích vedle, z centra je to kilometr, z nejvzdálenějších částí dva. Zvláštní.
Je tu případně někdo z oblasti, kdo by věděl o situaci více?

Vít Jůza

Návazné spoje od nádraží do centra a spádových vesniček by to samozřejmě chtělo – zrevidovat potřebnost, rozsah a podobu dosavadních linek, a navázat je na vlaky – když bude dobře zajištěná vlaková doprava z Polné, delších autobusových spojů jinam stačí minimum, pokud vůbec.

Georg

takze pojedete 5 minut na nadrazi v polne, tam 5-10 minut na prestup, pak 10 minut do jihlavy – kde jsou nadrazi taky dost mizerne umistena, takze budete resit co dal.
jenom proto, aby to pro sotousky bylo vlakem… neni to diagnoza?

Frantisek

Takže radši poženeme velkou část lidí auty přímo do Jihlavy, kde je jich ještě pořád málo, protože autobusem to vyjde nastejno plus zastavování, místo abychom zřídili menší parkoviště třeba i u toho nádraží? Náklady tlačíme na silnice i tak…

Georg

ne, ti lide muzou dojet kam potrebuji autobusy, ktere uz dnes do polne jezdi. o jejich existenci zrejme jako dopravni expert netusite.
a ano, umim si predstavit, ze lide jezdici nekam dal od centra vyresi spojeni „dira-dira“ autem, ktere je nasobne rychlejsi.

PvvS

A jak se tedy vlezou všechny ty náklady na železnici ? Je tam dost místa pro to , aby se kromě osobní dopravy vlezl i několikanásobek nákladní dopravy ? Pokud vím, tak nákladní doprava po železnici v ČR je zhruba 1/4 celkových přeprav. Pokud by se nákladní doprava, byť jen zdvojnásobila, tak už se nehne ani kolo.

Pavel Mareš

V Jihlavě jsou mizerné umístěna nádraží?
Přímo vedle City Parku byste je nechtěl?
Pokud do Jihlavy dojíždíte za prací, jedete do jedné z průmyslových zón.
Jedna má extra svoji zastávku, druhá je hned vedle nádraží, akorát do Jihlavanu musíte trolejbusem Do centra to je kilometr z městského a dva kilometry z hlavního odkud vám jedou trolejbusy

Svojsin

Navazne autobusy k vlaku se zavádí kvůli tomu, že to má dopravní a ekonom. smysl , ne proto, abychom horko těžko vydřeli alespoň nějakou “ potřebnost“ každé železnice z přelomu 19/20 století.

Vojtěch Suchan

Soráva železnic trať neudržuje a udržovat nechce a nebude, takže vlaky nepojedou, i kdyby se stokrát chtělo.

Vít Jůza

Třeba by tu trať mohli dát do pořádku místo neustálého předělávání nádraží v Semilech.

blue

A jaký by z toho byl užitek?

Pája

Třeba přímé spojení do Jihlavy?

Byvaly autobusak

Hlavní nádraží v Jihlavě je dost daleko od centra, ve srovnání s autobusovým nádražím. V Polné je to snad ještě horší. Když tedy k těm 21 minutám jizdy vlaku přičtete čas potřebný k dostání se na nádraží a také čas potřebný k přestupu v Dobroníně, zjistíte, že to konkurence schopné není.
A to nemluvím o tom, že většina lidí fakt nemá zapotřebí chodit pěšky přes celý město na vlak. A pokud by k tomu vlaku jel nějaký autobus, jsou to přestupy, což taky většině normálních lidí vadí.

Jelen

Vlak může jet až na Jihlavu město a bez přestupování v Dobroníně. Konkurenceschopné to beze sporu může být.
Milovice taky mají nádraží na kraji města a přesto tam vlak využívá většina lidí dojíždějících do Prahy, především díky návazným autobusům fungujícím jako MHD. V tomhle problém vážně není.

Kuba

Srovnávat spojení dvanáctitisícových Milovic s milionovou Prahou se spojením pětitisícové Polné s padesátitisícovou Jihlavou je dost mimo. Jihlava rozhodně není tak ucpaná, aby bylo potřeba hledat alternativu k silniční dopravě, když to žádný bonus nepřináší. To už spíš by ty kapacitní problémy vznikly na železnici, na jednokolejce Jihlava město – Dobronín je už dneska docela plno, o stanici Jihlava město, kde mají probíhat přestupy mezi R od Prahy a Sp do Slavonic, nemluvě.

Jelen

Ne, není to mimo. Je úplně jedno, jak jsou města veliká, v principu jde o to samé v menším měřítku. Nádraží na kraji města fakt není problém, Milovice jsem uvedl jako jeden z mnoha příkladů v ČR, aby bylo jasno. Tady se přeložení ze silnice na koleje přímo nabízí, tak proč toho nevyužít? Vlak při jízdě přes město (v tomto případě Jihlava) je vždy rychlejší, než cokoli silničního už jen kvůli tomu, že nemusí věčně stát na každé křižovatce. V tom je ten zásadní bonus vlaku oproti autobusu. A nemyslím si, že by se na trať mezi Jihlavou a Dobronínem… Číst vice »

Kuba

Ne, opravdu to není srovnatelné. V když ten bus dojede na autobusák, tak je celé centrum v docházkové vzdálenosti. To v Praze prostě nejde zařídit. Vlak o co je rychlejší při jízdě přes město (kde to ale mimo jiné znamená, že ho projede, aniž by vysazoval lidi na nácestných zastávkách), o to je pomalejší při jízdě po pomalé lokálce, a to ještě oklikou (srovnej Milovice). A ještě k tomu srovnání – vlak z Milovic zastaví cestou i v Lysé a Čelákovicích, tedy obcích přímo po trase. Vlak z Polné se obcím po trase vyhne. Je to asi jako kdyby trať… Číst vice »

blue

Ale ano, je to naprosto mimo. Je rozdíl, pokud musím jít na ten vlak dva kilometry přes Milovice, nebo deset přes Jihlavu, případně komplikovaně lovit autobusové a trolejbusové spoje, abych se k tomu vlaku dostal. V tu chvíli prostě sednu do auta, a jedu. Jednoduše, přímo, bez komplikací.
Jestli někdo má potřebu komplikovat si život, ať to dělá sám, a nenutí ostatním.

Frantisek

Automatické spřahování neumíme? Kolej přidat neumíme? Jo, „není tak ucpaná“, takže všechny ostatní neduhy většího množství aut jsou „cajk“, prima. Aneb vlak jen jako nouzovka…

Kuba

Umíme, ale z ekonomických důvodů nechceme. Peníze na stromech nerostou, nebo u vás snad ano?

ABC

§1 Nikdy se to tak nedělalo

Pavel Mareš

Asi nejste u Jihlavy, když tvrdí že že není ucpaná dopravou…

Georg

srovnavate nesrovnatelne.

Frantisek

Princip je ovšem stejný. Jihlava zase nemá tolik autostrád a parkovišť (a provozem postižených lidí) jako Praha, čímž se poměr poněkud srovnává.