Polná zvažuje přestavbu tratě do Dobronína na cyklostezku, dá zpracovat studii
Vlak v Polné. Foto: Jan Pešula (Sapfan) / Wikimedia Commons
Většina z šestikilometrové trati je ve velmi špatném stavu.
Většina z šestikilometrové trati je ve velmi špatném stavu.
A Borecký vzteky spolkl pravítko
Dřív se podle starosty daly dotace získat. „Teď, vzhledem k tomu, jaká je situace, to nedokáže nikdo odhadnout,“ … Teda, pan starosta je muz na svem miste😂shani dotace….a je podle nej spatna situace … A lidi jezdi k lekari a do lekaren😀na kole😀 hustej clanek
Samozřejmě že je to nesmysl….na kole k doktorovi nikdo nejezdí 😂…. To by vypadalo, kdyby takovej strejda přišel k doktorovi a „pane tak si nejdřív dejte sprchu a pak se na to podíváme….“…. Navíc přímo v Dobroníně je praktický lékař i zubař….stejně tak škola pro všechny okolní vesnice a školka.
Tohle je trať 6 km dlouhá – nebo spíš krátká – s maximální rychlostí 30 km/h. Není to jako například Luhačovice, kam zajíždějí i lázeňské rychlíky. Asi bych to rozhodování raději nechal na místních obyvatelích. Třeba cestou referenda. Nemyslím tím politiky a spekulanty s pozemky, ti druzí by klidně nechali vytrhat i koridor, kdyby se to jim osobně vyplatilo.
Nějak si nedokážu představit, že by tuhle trať chtěli lidé v dnešní době ještě používat. Vždyť v Polné obsluhuje jen úplný okraj města, autobusy by kvůli obsluze ostatních vesnic musely zůstat ve stejném rozsahu a v Jihlavě, i kdyby se jezdilo až na zastávku město, tak je to docela solidní kilometrovy pochod do kopce. Nahrazení autobusů vlakem by pro většinu lidí znamenalo dvojnásobnou délku cesty do Jihlavy a ne pokaždé je pěkné počasí na procházky k nádraží a od nádraží. Zkuste to jít v dnešním pařáku nebo když bude pršet, foukat studený vítr nebo sněžit. Tady osobní doprava dává nulový… Číst vice »
Jenom bych dodal, že v Jihlavě to městské nádraží není od autobusového zase tak daleko a jestli se do centra jde z městského vlakového anebo z autobusového je celkem jedno
to sice ano, ale autobus obvykle projede více městem, udělá několik zastávek i mimo nádr.
Pokud bude IDS, tak si dotyčný třeba vystoupí na hlaváku a pojede dál MHD. A nebo taky přivedou nějakou smysluplnou MHD k městskýmu nádraží, když bude fungovat jedna IDS jízdenka, by snad neměl být přestup problém.
Kraj Vysočina jde proti evropskému green dealu ve všech směrech- viz možné neobjednávání vlaků na trati Obrataň-Kamenice nad Lipou. Zatímco se už i v Polsku obnovují lokálky ´, zde se jde polskou cestou 90.let. Vlečka v polovině tratě Dobronín-Polná prokazatelně fungovala ještě v roce 2017, kdy jsem tam viděl jezdit pravidelné obsluhy cisternových vozů. Již někdy v roce 2010 zavedla SŽ (tehdy ještě SŽDC) trvalou výluku mezi odbočkou vlečky a Polnou, tím znemožnila jednak nakládku a vykládku v Polné, ale i pořádání výletních vlaků, přitom v roce 2010 byl před Polnou obnoven světelný přejezd, který je zapojen do DOZ. Takže… Číst vice »
V Polsku obnovují povětšinou takové tratě, které u nás nikdy zrušeny nebyly (či na nich nebyla zastavena osobní doprava).
Mmch. do Polné byla osobní doprava zastavena již v roce 1982.
A ta nákladní tam v roce 2010 (kdy se koncový úsek stal nesjízdným) taky už nějaký ten rok nebyla.
Byl jsem v Polné dokonce měsíc před zastavením osobní dopravy někdy v dubnu 82, jezdily tam smíšené vlaky plus dva osobní vozy Blm, byly slušně obsazeny, smíšený vlak byl ten nejlevnější vlak- odvezl lidi i pohotovou zátěž, KSČ to rušila dle Závěrů 14.sjezdu KSČ, na to konto zrušili i nejkrásnější a využívané tratě v Českém středohoří. V Polné by šlo udělat autobusové nádraží u nz Polná v centru by busy měly jen zastávku, jak je běžné třeba i v Ústí nad Labem. Jel jsem někdy z Jihlavy busem do Polná, busy popojížděly zácpou po Jihlavě, tale to nikdo nezmíní. Ano… Číst vice »
Spíš než zachraňovat kde jaký relikt 19.století by se ty prostředky dali lépe využívat na provoz v místech s mnohem větším dopravním potencionálem.
Zrovna ČR je vůbec rájem všech „zachovávatelů“, tady chtějí památkově chránit každý šutr, co je starší aspoň než druhá světová válka. Bijou se za každý barák, každý kus železnice, kdejakou prehistorickou silnici… sice tím obtěžují a komplikují život zbytku populace, ale vůbec jim to nevadí.
Obyvatelům Polné očividně ta dráha nechybí, – viz argumenty pana Polerta výše.
Zdejší bojovníci o záchranu tohodle camfouru evidentně pocházejí z jiných koutů Česka a zde pouze inserují vlastní neznalost místních reálií.
Podle šotoušů a odpůrců IAD je přece na těch 5 km jízdní kolo tím nejideálnějším prostředkem. Tzv. mikromobilita. A teď se jim to zase nelíbí…
Nebo až za 20 let IAD kvůli elektromobilitě podraží na dvojnásobek nebo trojnásobek a bude to nízkopříjmové tlačit do veřejné dopravy, tak by se taková trať s přípojem na vlaky v obou směrech HavlBrod-Jihlava mohl zaplnit způsobem, že by to bus nepobral..
tak. soudruzi mysleli na pětiletky, my rovnou na dvacetiletky….
Ne ne, v EU jedou petiletky uz nejakej patek.
Výstup prognostického ústavu AV?
Takže se z elektromobilitou nebude snižovat mobilita obyvatelstva?
Zaplnit elektrickými vlaky takovým způsobem, že by to elektrobus nepobral? 🙂
Aby pak vůbec ta jednokolejka stačila (zcela vážně – jestliže by mělo ze silnic zmizet dejme tomu 50 % aut, tak tolik lidí se do vlaků nemá šanci vejít bez souběžného masivního nárůstu přepravní kapacity).
Nic o elektrických vlacích jsem nepsal, píšu, že když by tam existoval přípoj na vlaky směr Jihlava a Havlbrod, mohlo by tam v budoucnu spojem MHD jezdit lidí, že to autobus o padesáti lidech nemusel pobrat, dá se předpokládat, že v Polné pracuje nebo chodí do školy v těchto dvou městech velká část její populace.
Opět další díl seriálu Nesmyslné cyklostezky.
misto toho aby to zrekonstruovali a omezili busy, tak mohli mít pěkne vlakové spojení 😉 a rozhodně mnohokrat pohodlnejší, příjemnejší, klidnejší a kdyby elektrifikovali tak i ekologické, tomu prostoru se žadny bus nevyrovna, u vlaku ani nevíte že jedete v zatačce, u busu je malo mista, poznate každou zatačku ale i díru.
Že by zrušili autobus ve prospěch 810 ve jménu snížení spotřeby nafty* a zvýšení pohodlí, přičemž lidé ze Zdírce si dají zdravotní procházku po silnici do Stříteže?
*) prý se nedoporučuje při obratu a stání delším než 30 minut vypínat motor, aby 810 neujela v důsledku ztráty tlaku v brzdovém potrubí.
810 má vyšší spotřebu než 12m busy.
O ekologii nelze v případě šukafonu mluvit.
K hvězdičce, i šukafon má parkovací brzdu nebo se dá opřít o zarážku. Otázkou spíš je, co udělá s motorem típnutí a následný rozjezd za studena.
Jinak při stejné hmotnosti a stejném motoru žere drážní vozidlo méně.
Pokud jedu vlakem v zatáčce, tak to asi poznají všichni. Na silnici nemá vlak co dělat 🙂
Vzdálenost Dobronín – Polná je lehce přes 5 km. Je tam zajištěno dopravní spojení? Je. Je potřeba trať zachovat pro nákladní dopravu? Už dávno ne. Kolik by ta lokálka po opravě za X milionů měla max. rychlost, klasickou padesátku? Obhájci lokálek si můžou bojovat jak chtějí, ale tahle trať je zkrátka o ničem a přebudování na stezku má smysl.
Smysl má abys nepsal nesmysly.
A nějaký podklad k tomu, že se těch 5 km trati vyplatí máme? A za podklad nepovažuju nadšení do železnice a lásku k 810tce.
Byl by to skvělý oběh: 8 minut jízdy a pak 22 minut čekání. Poté 8 minut jízdy a 22 minut čekání. To v ranní špičce, kdy se jezí á 60 minut.
Mimo špičku by vyšly pauzy delší než 1 hodinu, to by případný zájemce mohl v pracovní době dálkově vystudovat VUT FIT. Čímž by splnil obě kvalifikační kritériea pro práci s databází a aplikacemi generujícímí TJŘ. Stačí si tak 5 let počkat.
S modernizací tratě, rychlejšími lepšími vozidly by si zrovna Jihlava-Brod našel mnohem více cestujících.
Můžete prosím uvést, kolik by ta sranda do obce s 5 tis. obyvateli stála a kolik zájemců by si našla?
Nebylo by lepší nejdříve v krajském městě udělat alespoň nějaké normální hlavní nádraží místo toho vystrkova někde na kopci?
Podzemí pod náměstí? Nebo kde a jak byste si představoval normální hlavní nádraží? Stejně všechny dálkové vlaky tudy projíždějící staví Jihlava město a polovina cestujících v ranní odpolední špičce nastupuje, vystupuje v zastávce u fabriky Jihlava-Bosch.
Přímo z Jihlavy pocházím, kde byste si v Jihlavě představoval “ pořádné nádraží“ a co je nepořádného na tom stávajícím? Hlavní je 2 km od náměstí , necelý kilometr od největšího sídliště,sbíhají se tu tři trati a přímo před nádražím máte zastávku trolejbusů kamkoli ve městě.
Městské je na samém okraji historického centra ,kilometr od náměstí , na podzim začne jeho rekonstrukce a má se stát hlavní jihlavskou stanici, bohužel na Brno by se muselo jezdit úvrati, spojka na brněnskou trať znamenající tunel je scifi.
Nové sem zajíždí MHD, hned vedle je autobusové nádraží.
To je jednoduché, měl jsem na mysli revitalisovat nádraží Jihlava – město v plné parádě podle projektu na „Jihlava – hlavní nádraží“
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-ma-povoleni-pro-miliardovou-modernizaci-nadrazi-jihlava-mesto-77709/
Tam by ty peníze měly zdaleka větší efekt, než obnova 5 km z Dobronína do Polné. Nebo máte opačný názor?
Spojka na brněnskou trať je namalovaná jako součást staveb VRT.
Záleží na konceptu. Smysl by to mělo jako přímé spoje až do Jihlavy města. S přestupem někde v poli by si to těžko našlo v dnešní době cestující, přímé spoje až do Jihlavy by si jich našly mnohem víc. Je rozumné mít v okolí velkých měst kratší intervaly s více spoji, které pak mohou pokračovat do různých směrů, v tomto případě z Dobronína do Havl.Brodu nebo do Polné. Zvlášť když na tom úseku z Jihlavy do Dobronína by v budoucnu měla vzniknout i stanice s přestupem na VRT. Stálo by také za úvahu, jestli by nemělo smysl, aby ty spoje… Číst vice »
Nejlepší cyklostezky jsou podél tratí.
Vysočina by ji určitě nechtěla. Ta trať je pro dopravní obslužnost absolutně zbytečná.
urcite, hledejte vsude okolo viniky skutecnosti, ze jedna blba vesnice tezko uzivi zeleznicni trat jen pro ni samotnou.
Polná je město s více než 5000 obyvatel, jen pro přesnost.
Ok, podle údajů se to pohybuje od 5020 do 5100 obyvatel. Žádnej velkej rozdíl..
A kolik z toho jezdí denně do Jihlavy, a bude jezdit vlakem, aby vůbec dávalo smysl tu trať obnovit? Deset?
Železnice do každé dědiny je mrtvá věc už aspoň třicet let.
To si dělají už srandu 400 tis za studií.. trať není zrušena . Ale radši s toho uděláme cyklostezku…a zaasfaltovat.. vše.pokud vím funguje tam vlečka.
Nic tam nejezdí… I podle mapy SŽ je tam dlouhodobá výluka…
To by mě zajímalo za co zase minus? Najděte si mapu SŽ – je tam „provoz zastaven“ do 10.12.2022 (zatím….)
Vlečka odbočuje z trati přibližně v polovině trati Dobronín-Polná, když jsem tam šel v roce 2017 byla přeplněna cisternovými vozy (mezisklad pohonných hmot). V Polné se před zavedením dlouhodobé výluky v roce cca 2010 něco nakládalo. Ta výluka byla v roce cca 2010 právě až od odbočné výhybky té vlečky. Navíc při zavedení DOZ byl zapojen do DOZ přejezd před Polnou, který je trvale udržován v chodu, to stálo tehdy také asi dost peněz!
Mám takový pocit že místo dělání pitomejch cyklostezek by se měla železnice v co největší míře obnovovat. (Zaleží však na tom kolik lidí by tím vlakem jezdilo.)
ze se neco zavrelo pred 40 lety uz za csd o perspektivnosti trati neco vypovida…
Nic se nezavřelo, byla tam zastavena osobní doprava.
ano, ale cela diskuse tady je o obnove trati pro osobni dopravu. co se za 40 let zmenilo?
(nakladni tam zadna neni a nebude.)
Trať je zrušena? Není tak má sz dělat aspoň min .údržbu ..prořezat , ošetřit proti plevelů ..namazat vexle .. šrouby..to zas takova svetoborna akce není.
Samo o sobě to nic vypovídat nemusí – viz Židlochovice, kde byla osobní doprava zastavena dokonce o 3 roky dříve než do Polné.
Nejezdil by tam nikdo. Vlakem by z Jihlavy do Polné jel jen blázen.
jeli by tam (teoreticky) jednou za dva roky ti duchodci s rezijkou, co tu pleveli diskusi…
Ale šotomagoři jsou přesvědční, že když zničí Leošovy vlaky, ti lidi budeou jezdit například na takovéhle lokálce, že se tam přesunou. A až dojde ropa, tak 810 bude pořád lepší než elektrobus!
I zde platí, chceš-li zachránit lokálky, stav Vysokorychlostní železnici. Po dostavbě VRT do Jihlavy zcela jistě vzroste poptávka po trati Jihlava – H-Brod. A trať do Polné by mohla být zachráněna. Osobáky Jihlava – Dobronín po 30 minutách, pak pokračovat v prokladu H.Brod / Polná.
Než osobáky po 30 min, tak by stačilo kdyby v Dobroníně mohla stavět Renesance, protože těch lidí z a do Dobronína jezdí docela dost….
fantasmagorie. jak velke ty vesnice jsou? jezdi tam dnes autobusy po 30 minutach?
Přes Ždírec do Jihlavy ráno po hodině, po zbytek dne náhodné výstřely.
VRT, jakkoli může být i přínosná, v této podobě a se stanicí v poli u Jihlavy pomůže do Polné tak nejvýše lidem od Brna a Prahy. Nebude častější dojížďka přeci jen do té Jihlavy? Už kdysi tam byla v návrhu přímá linka. Teď, soudě dle článku, předpokládají asi naopak masovou dojížďku do továren na kolech. Nebo uvolnění silnic pro ještě více kamionů? Ovšem, hlavně neprodlužovat tratě, nepřisouvat zastávky blíže centrům a nezavádět vlečky k průmyslovým halám…
Polná má po silnici velice dobré spojení jak na Jihlavu, tak na Dobronín.
Absolutně nechápu k čemu by se měla udržovat ještě trať.
Jako vlečka pro nákladku klidně. Je tam pila, jestli udělá 3 až 5 vagonů týdně, tak je to sice na hraně, ale budiž.
Udělá nulu. Dnes nemá žádný podnikatel zájem nakládat dva vagony týdně.
Z centra Polné je to na bývalý nádr skoro přesně 1 km. A do Dobronína je to 5,5 kilometru z návsi na náves, autobus u žst. zastavuje.
Takže cestujícím seberete bus, aby to měli vlakem kratší a pak 1/4 hodiny pěšky navíc, nebo si počkali na přestup.
To je tak špatný způsob veřejné dopravy, že ji můžete rovnou odpískat s oddůvodněním, že jste se stejně jenom chtěli lidem pomstít.
„Osobáky Jihlava – Dobronín po 30 minutách…“
Dobrý úlet, kdo to zaplatí? KÚ Vysočna to asi nebude.
Takový interval nemáte ani na tratích spojující větší města, jako 240: Brno – Jihlava, nebo 190/ 191: Plzeň – České Budějovice.
Konec konců ty dnešní autobusy tam takový interval také nemají, a asi ani některé linky MHD v Jihlavě. 🙂
https://www.dpmj.cz/html/soubory/autob/8/8-smerA.pdf
Spolu s rychlíky, v některých částech přepravní špičky skutečně 2 páry vlaků za hodinu mezi Jihlavou a přinejmenším Okříškami jezdí.
Totéž pak např. z JIhlavy do Kostelce, který je s Dobronínem už docela srovnatelný (resp. Dobronín má dokonce lepší polohu nádraží než Kostelec).
Doufám, že z vašeho výkladu nevyplývá návrh, že by kvůli 30 min. intervalu měly v Dobroníně, obci s ca. 1.900 obyvateli, začít stavět rychlíky.
Pane Pavle, máte jistě pravdu, ale obávám se, že této konkrétní lokálce už nic nepomůže. V Polné je daleko od náměstí (na poměry malého města) a čekat na přestup v Dobroníne, to se nikomu chtít nebude. Ač jsem příznivec síťovosti, tahle to už má „za sebou“.
PS: Polnou doporučuji v době mrkvancové poutě – kdysi (2007) jsem tam jel po této trati párou právě při této příležitosti.
VRT stavějící v Jihlavě je hovadina .
VRT stavějící v Brně je jen o něco menší hovadina.
VRT má zastávky v milionových aglomeracích pár set km od sebe a fakticky nahrazuje vnitrostátní letecké linky.
Jako ZDO je VRT nesmysl, a komerčně to skoro nikde v Evropě není ziskové ani s podstatně vyšší cenou za jízdenku než jsme zvykmy a ochotný platit v ČR.
Vlak jedoucí 200 km/h není VRT
Však tam VRT stavět nebude, ale bude na ní postavena stanice a budou tam stavět VRV. Vlaky stavějící v Jihlavě pomůžou obsloužit Vysočinu, nebude tam stavět samozřejmě všechno, co tam bude projíždět. Stavět VRT jen pro mezinárodní dopravu je kravina, takže zastavování VRV v Brně je bez debat (na rozdíl od Jihlavy, ale i ta je důležitá). VRV jezdící po VRT u nás žádné vnitroletecké linky nahrazovat nebudou, žádné v podstatě nejsou a ta linka co mezipřistává v Ostravě při letu z Prahy do Varšavy je jen výjimka potvrzující pravidlo. Vlaky v ZDO můžou (za splnění technických podmínek) jezdit po… Číst vice »
„Úsek tratě zřejmě využívá jako vlečku podnik, který je u Dobronína.“…. Tam nejezdí už nic….kdyz v lednu byla kalamita s popadanými stromy, tak tam přes trať ležely minimálně 3-4 měsíce…… Jediné na co se ta trať dá použít je venčení psa, který miluje skákání po pražcích….
A kdoví jestli je potom vůbec odstranila SŽ…nebo si to rozřezal a odnosil někdo z místních…
Pro mínusáky: tam fakt nic nejezdí…čestný slovo
Martine, u určité skupiny zdejších čtenářů, tzv. „lokálkomilců“ jste se tady holt etabloval jako „lokálkobijec“.
Z tohoto důvodu od nich můžete očekávat, že obdržíte mínusy i v případě, že byste napsal třeba jen to, že v noci byla tma . 🙂
Před pár lety se tam hojně vozily vlaky PHM pro jednu nejmenovanou firmu z Děčína.
Hojně? Jel tam jeden vlak ráno…ale to je už cca 20 let… Jestli si to nepletete se Šlapanovem, tam jsou nějaké sklady Čepro…ale to je na „hlavní trati“ Jihlava – Havl.Brod…
Myslel agro, ne Polnou.
Ano, idsc po vzoru po nás potopa. Tím to záhadně skončilo.
Bohužel, toto je další případ arogance moci Správy železnic. I zde býval (zejména v minulosti) zájem na nějakém výletním provozu, ostatně pan starosta to svými slovy potvrzuje.
Bohužel, Správa železnic se rozhodla trať, ač úředně nijak nezrušenou, prostě přestat udržovat. Model to osvědčený, proti kterému (bohužel) není nejspíš účinné právní obrany. Takže i když by tam třeba někdo jezdit chtěl, tak to prostě nejde, Správa železnic se bude ohánět dlouhodobou výlukou a kdesi cosi.
Trochu mě mrzí, že něco takového je vlastně vůbec v právním státě možné.
V tomto právním státě je možné i to, že se bývalý udavač a zloděj stal premiérem. A to jsme ještě neskončili.
Zajímavé je, že tohle nikomu nevadí. Ale 6 km lokálky, to už je ten správný high level.
Teď myslíte Babiše nebo Fialu a jeho partu? Ono to totiž vyjde nastejno.
Koho asi, máme snad jen jednoho Babiše.
Jaký je rozdíl mezi mafiány ve vládních funkcích a mafiány, kteří mají politiky ve vládních funkcích na špagátkách? Snad jen ten, že na ty druhé není tolik vidět.
…a také máme jeden STAN, který na sebe upozorňuje zatím nekončícím řetězem různých afér už od vstupu do vlády.
Ale vadí. Jenže na povstání železnice z popela ani jeho nedávné odstranění žel nemá a nebude mít žádný vliv. Všem jsou vlaky u zadků zhruba stejně. Obyčejné lidi a jejich zboží natlačíme do kolon aut a ještě jim vysvětlíme, že je to to nejlepší řešení…
Njn, není lepší využití dne, jak vláčet týdenní rodinnej nákup MHD, pak 810 a pak nějakej kiláček pěšky. A celou dobu z toho může mít jeden strašně dobrej pocit z toho, jak zachraňuje planetu.
Ale i v právním státě platí pravidlo řádného hospodáře.
Takže tady jdou proti sobě dvě právní normy.
Myslím, že kdyby kraj chtěl objednat vlaky, tak to SŽ opraví.
P.S.: Podle článku se nejezdí od roku 1982, což byla ještě éra ČSD.
V Ústí kraj vlaky chce… jak na trati Lovosice – Úpořiny, tak na Kozí dráze… a opravuje SŽ?
Tak Kozí dráha je už na kousku zprovozněná, a na ten zbytek musí kraj tlačit.
A sesuv u Dobkoviček je právě přešlapování mezi opravou za těžký prachy (sesuvný prostor) a zrušením.
Řádný hospodář = nechat zchátrat koleje, lít místo nich do krajiny další lány asfaltu, zvyšovat spotřebu ropy individuálním řešením přepravních proudů, tím podporovat související neduhy od zhoršení podmínek pro zdraví přes zabíjení se pod vlajkami diktátorů až po rozpad celých ekosystémů? Ale jděte…
Proč to udržovat, když kraj neobjednává, lidi jsou líní chodit na nádraží na kraji města Polná, takže kraj jim objednal autobusy? Politiku do toho netahejte, když tam není osobní doprava už 40 let, kdy tak ty individuální přepravní proudy fungují. A cyklostezka taky nemusí být jen asfaltová, jen je potřeba aby to nebyl drážní štěrk. Já bych si sice dovedl třeba představit prodloužit do Polné osobáky co jezdí od Tábora a končí v Jihlavě na hlavním, ale obávám se o kapacitu úseku Jihlava – Dobronín, kde by to chtělo dvě koleje, jako že by to chtělo dvě koleje až do… Číst vice »
Osobni doprava ..nákladní jezdí.
Až do Polné?
A podle tvrzení jiných zde se nejezdí ani na vlečku co odbočuje u zastávka Dobronín.
Že je to rozhodnutím Správy železnic, která na to nemá mít pravomoc, je samozřejmě blbě, úřední zrušení by se mělo provést pořádně a měl by to rozhodnutí vydat ten, kdo je za něj odpovědný. Ale na druhou stranu udržovat takovouto trať kvůli občasnému výletnímu provozu fakt nedává smysl. O takovýchto tratích by se mělo rozhodnout stylem buď-anebo. Ty, které by se daly vylepšit tak, aby mohly sloužit konkurenceschopné pravidelné dopravě, vylepšit, ty ostatní raději zrušit, než nechat skomírat. Jako výletní/muzeální/historické nechat maximálně pár pečlivě vybraných tratí a jejich údržbu oddělit od těch běžných. Jinak se tu budem furt plácat v… Číst vice »
Ono to stačí projet 3x za rok muvkou prozezat..namazat vexle.. ale to asi nepochopite…
V článku je o vyhnilých pražcích – ovšem i to je věc opravitelná.
Opravitelná, ale za cenu, která je u téhle trati naprosto nesmyslná.
jojo, predstavujete si to jako hurvinek valku.
muzete se domluvit s panem skocdopolem – at tu trat koupi obec a pak ji muzete udrzovat vy – 3x ji prorezete a namazete veksle.
Aha ..takže za r. 2020 vykázala sz za údržbu 960 tis..kde jsou?
Nejakou dobu jo. Ale za cenu, ze standard cestovani po takovy trati silne odrazuje cestujici od pouzivani vlaku obecne.
A driv nebo pozdeji (pri tak minimalni udrzbe spis driv) to pak chce dukladnou (a drahou) rekonstrukci.
Mne nejvíc odrazují cestovní doby…nepripoje.
Dokud SŽ a přesněji OŘ nebudou každý rok dostávat přesný rozpočet dle km délky trati a třeba přepravné tuny která by mohla definovat opotřebení jednotlivých tratí + něco na časovou degradaci a mimořadnosti, na místo každoroční náhodné částky z které mají vykouzlit údržbu všeho, tak nelze očekávat že budou nepoužívané lokálky z údržby vyloučeny. Protože pak se opravuje to co je potřeba na místo dělání pravidelné a systematické údržby, takže problém je především v rozpočtu tohoto státu a jak financuje své organizace…
Nebo zakonzervovat, v Německu celkem obvyklý postup. Tady se to tak nějak samovolně stalo taky. Peníze na údržbu to nestojí, peníze na výstavbu zbytečné cyklostezky taky ne a liniová stavba je ochráněna pro budoucí využití.
Tak ono to ve své podstatě zakonzervované je. Akorát na to není žádný paragraf. Dráha není zrušená, takže všechna pravidla v ochranném pásmu platí, pozemky se rozprodat nedají = zachovaná liniová celistvost, jen tu cyklostezku nelze bez nějakých dohod postavit.
Ne, to je arogance cestujících, kteří jezdí autobusem z centra města, místo aby chodili na nádraží, které je na jeho okraji. (obdoba Rožmitálu p. T.)
Každý nebydlí jen v centru. Spousta měst má nádraží na kraji a přesto tam lidi vlakem jezdí ve velkém.
V Rožmitálu se ovšem dá trať ještě o dost snáze prodloužit mnohem blíže centru, jen se nechce, protože by pak lidi (a při zřízení vlečky i věci do a z nedalekých hal) třeba i vlak využili… Proč se furt musí vše dělat tak, aby vlak byl horší?
A on o tu vlečku tam někdo stojí ?
frantisek prece.
a kdo tam teda bude jezdit? „vyletni provoz“ vydela miliony na opravu trati?
Proč by si nějaká trať měla na sebe vydělávat? Principem infrastruktury (jakékoliv) není si na sebe vydělat.
tak pokud nechcete „vydelat“, tak se muzete bavit o „opodstatneni investice“.
nejaky vyletni provoz neni duvodem pro obnovu zbytecneho kusu koleji?
Zbytečný stě tady vy
Došly argumenty?
Naopak, infrastruktura by si na sebe měla vydělávat (aspoň nepřímo a jako celek, nemusí si na sebe vydělat přímými poplatky a nemusí být výdělečnej každej jednotlivej metr). A infrastruktura čistě pro výlety by si na sebe měla vydělat tuplem (taky nemusí přímo, stačí se započítáním příjmů ze souvisejících činností, ale upřímně, myslíte si opravdu, že údržbu této trati (včetně šetření na větší rekonstrukci) by zaplatil výletní provoz + nárůst turistického ruchu, který by takový výletní provoz přinesl? Ta trať by mohla mít smysl, kdyby se podařilo na ni dostat každodenní pravidelnej provoz lákavej pro ty, kdo dojížděj do Jihlavy. Ale… Číst vice »
Tak teď si zastanci automobilove dopravy , kteri dali ,,veli.k ,, minus protireci. Stovky kilometru silnic jsou rozmackane auty , jejich provozovatele nejsou nijak zaangazovani na objemu penez nutnych k jejich udrzbe , natoz aby pouzivani techto komunikaci vlastnikovy prinesl zisk .Takze , do zmeny – narovnani – prostredi ve smyslu jezdis – plať , opravdu komunikace na sebe nevydelaji. A nyni neporovnavam 500km koridoru versus dalnice , ale lokalky – a silnice 2. a 3. tř . Omylem , že preci plati nekdo silnicni dan prosim neargumentujte , ta nestaci ani na sůl v prosinci.
A ony ty lokálky zvládají i svoz odpadu, sanitky, hasiče, policajty ? Ty silnice mají pro obsluhu oblastí podstatně větší význam, než většina tratí.
A co takhle po vzoru Židlochovic a Hustopečí raději zrekonstruovat a elektrizovat? Copak by přímý spoj z Polné do Jihlavy nebyl užitečný? Bylo by to bez úvratě za pár minut jízdy.
Vlak i bus Polná neuživí a bus stejně musí zůstat kvůli nácestným obcím
Do Židlochovic se sjíždí busy z vicero hodně velkých obcí.
Bude to u Polné srovnatelný?
Které linky tam ukončíte u žel. st.?
a proc zrovna tahle dira ma mit tak luxusni spojeni?
Židlochovice – zhruba 3500 lidí. Polná – zhruba 5000 lidí. Jen pro pořádek. 🙂
Hm, v Židlochovicích se v podstatě nahradila 505, která byla trvale na hranici možností. A to byl autobus jezdící co ve špičce co 15 minut, za vlak. Má Polná stejný vytížení ?
Tak se podívejte na obce které spadají k Brnu na linkách od Hustopečí do Židlochovic. A k tomu srovnejte umístění nádraží a další věci.
Ještě bych připomenul, že linka 505 navazující na MHD v Brne stejně zůstala ve stejném množství spojů. Ušetřilo se nakonec jen za úsek Modřice – Zvonarka.
Protože na světě není jenom Praha.
Proč zrovna lokálka do Polné je tak strašně nezajímavá a nepoužitelná? Když na to jen tak koukám podle mapy, tak jízdní doba z Jihlavy do Dobronína je 11 minut, a pokud by se trať do Polné vyspravila, tak by také jízdní doba Dobronín – Polná mohla být 10 minut. Jízdní doba autobusu Polná – Jihlava je 25 – 55 minut. Tady by trať mohla být autobusu zcela konkurenceschopná. Tak co je za problém, je tam nějaký háček, nebo se prostě nechce?
Přesně jsem se na to chtěl zeptat. Je to bezúvraťová velmi přímá spojnice města o 5000 obyvatel s krajským městem, to by se snad mohlo uživit. Jediné co mě napadá, je poloha nádraží, za dobře dostupné bych ho považoval jen tak pro půlku města. Ale pořád je v Polné, ne v polích vedle, z centra je to kilometr, z nejvzdálenějších částí dva. Zvláštní.
Je tu případně někdo z oblasti, kdo by věděl o situaci více?
Návazné spoje od nádraží do centra a spádových vesniček by to samozřejmě chtělo – zrevidovat potřebnost, rozsah a podobu dosavadních linek, a navázat je na vlaky – když bude dobře zajištěná vlaková doprava z Polné, delších autobusových spojů jinam stačí minimum, pokud vůbec.
takze pojedete 5 minut na nadrazi v polne, tam 5-10 minut na prestup, pak 10 minut do jihlavy – kde jsou nadrazi taky dost mizerne umistena, takze budete resit co dal.
jenom proto, aby to pro sotousky bylo vlakem… neni to diagnoza?
Takže radši poženeme velkou část lidí auty přímo do Jihlavy, kde je jich ještě pořád málo, protože autobusem to vyjde nastejno plus zastavování, místo abychom zřídili menší parkoviště třeba i u toho nádraží? Náklady tlačíme na silnice i tak…
ne, ti lide muzou dojet kam potrebuji autobusy, ktere uz dnes do polne jezdi. o jejich existenci zrejme jako dopravni expert netusite.
a ano, umim si predstavit, ze lide jezdici nekam dal od centra vyresi spojeni „dira-dira“ autem, ktere je nasobne rychlejsi.
A jak se tedy vlezou všechny ty náklady na železnici ? Je tam dost místa pro to , aby se kromě osobní dopravy vlezl i několikanásobek nákladní dopravy ? Pokud vím, tak nákladní doprava po železnici v ČR je zhruba 1/4 celkových přeprav. Pokud by se nákladní doprava, byť jen zdvojnásobila, tak už se nehne ani kolo.
V Jihlavě jsou mizerné umístěna nádraží?
Přímo vedle City Parku byste je nechtěl?
Pokud do Jihlavy dojíždíte za prací, jedete do jedné z průmyslových zón.
Jedna má extra svoji zastávku, druhá je hned vedle nádraží, akorát do Jihlavanu musíte trolejbusem Do centra to je kilometr z městského a dva kilometry z hlavního odkud vám jedou trolejbusy
Navazne autobusy k vlaku se zavádí kvůli tomu, že to má dopravní a ekonom. smysl , ne proto, abychom horko těžko vydřeli alespoň nějakou “ potřebnost“ každé železnice z přelomu 19/20 století.
Soráva železnic trať neudržuje a udržovat nechce a nebude, takže vlaky nepojedou, i kdyby se stokrát chtělo.
Třeba by tu trať mohli dát do pořádku místo neustálého předělávání nádraží v Semilech.
A jaký by z toho byl užitek?
Třeba přímé spojení do Jihlavy?
Hlavní nádraží v Jihlavě je dost daleko od centra, ve srovnání s autobusovým nádražím. V Polné je to snad ještě horší. Když tedy k těm 21 minutám jizdy vlaku přičtete čas potřebný k dostání se na nádraží a také čas potřebný k přestupu v Dobroníně, zjistíte, že to konkurence schopné není.
A to nemluvím o tom, že většina lidí fakt nemá zapotřebí chodit pěšky přes celý město na vlak. A pokud by k tomu vlaku jel nějaký autobus, jsou to přestupy, což taky většině normálních lidí vadí.
Vlak může jet až na Jihlavu město a bez přestupování v Dobroníně. Konkurenceschopné to beze sporu může být.
Milovice taky mají nádraží na kraji města a přesto tam vlak využívá většina lidí dojíždějících do Prahy, především díky návazným autobusům fungujícím jako MHD. V tomhle problém vážně není.
Srovnávat spojení dvanáctitisícových Milovic s milionovou Prahou se spojením pětitisícové Polné s padesátitisícovou Jihlavou je dost mimo. Jihlava rozhodně není tak ucpaná, aby bylo potřeba hledat alternativu k silniční dopravě, když to žádný bonus nepřináší. To už spíš by ty kapacitní problémy vznikly na železnici, na jednokolejce Jihlava město – Dobronín je už dneska docela plno, o stanici Jihlava město, kde mají probíhat přestupy mezi R od Prahy a Sp do Slavonic, nemluvě.
Ne, není to mimo. Je úplně jedno, jak jsou města veliká, v principu jde o to samé v menším měřítku. Nádraží na kraji města fakt není problém, Milovice jsem uvedl jako jeden z mnoha příkladů v ČR, aby bylo jasno. Tady se přeložení ze silnice na koleje přímo nabízí, tak proč toho nevyužít? Vlak při jízdě přes město (v tomto případě Jihlava) je vždy rychlejší, než cokoli silničního už jen kvůli tomu, že nemusí věčně stát na každé křižovatce. V tom je ten zásadní bonus vlaku oproti autobusu. A nemyslím si, že by se na trať mezi Jihlavou a Dobronínem… Číst vice »
Ne, opravdu to není srovnatelné. V když ten bus dojede na autobusák, tak je celé centrum v docházkové vzdálenosti. To v Praze prostě nejde zařídit. Vlak o co je rychlejší při jízdě přes město (kde to ale mimo jiné znamená, že ho projede, aniž by vysazoval lidi na nácestných zastávkách), o to je pomalejší při jízdě po pomalé lokálce, a to ještě oklikou (srovnej Milovice). A ještě k tomu srovnání – vlak z Milovic zastaví cestou i v Lysé a Čelákovicích, tedy obcích přímo po trase. Vlak z Polné se obcím po trase vyhne. Je to asi jako kdyby trať… Číst vice »
Ale ano, je to naprosto mimo. Je rozdíl, pokud musím jít na ten vlak dva kilometry přes Milovice, nebo deset přes Jihlavu, případně komplikovaně lovit autobusové a trolejbusové spoje, abych se k tomu vlaku dostal. V tu chvíli prostě sednu do auta, a jedu. Jednoduše, přímo, bez komplikací.
Jestli někdo má potřebu komplikovat si život, ať to dělá sám, a nenutí ostatním.
Automatické spřahování neumíme? Kolej přidat neumíme? Jo, „není tak ucpaná“, takže všechny ostatní neduhy většího množství aut jsou „cajk“, prima. Aneb vlak jen jako nouzovka…
Umíme, ale z ekonomických důvodů nechceme. Peníze na stromech nerostou, nebo u vás snad ano?
§1 Nikdy se to tak nedělalo
Asi nejste u Jihlavy, když tvrdí že že není ucpaná dopravou…
srovnavate nesrovnatelne.
Princip je ovšem stejný. Jihlava zase nemá tolik autostrád a parkovišť (a provozem postižených lidí) jako Praha, čímž se poměr poněkud srovnává.