Policisté začali objednávat elektromobily po desítkách, nejvíce jich míří na Moravu
Hyundai Ioniq. Foto: Hyundai
Více než půl roku po uzavření rámcové smlouvy ministerstvem vnitra se jednotlivá krajská policejní ředitelství začínají odhodlávat k většímu nákupům
„Dobrý den, tady Městská policie. Stíháme zločince, který špatně zaparkoval u obchodního centra. Jménem zákona, připojte nám prodlužovačku do zásuvky!“
A koho tím budou honit? Koloběžkáře? 🙂
Měl byste se s elektromobilem někdy projet. Tyto vozy běžně předhánějí drahé spalovací supersporty.
To jo, majÍ ponekud jinou dYnamiku, danou charakteristikou elektromotoru. Oni umí zrychlit, ale nevydrží. Nicméně to podstatne tohoto řešení je“ nekupujeme stíhačky, kupujeme služební auta na pojížďky v místě působnosti.
To přece neznamená, že musejí smrdět s dieselem v centru města ne?
Český policajt, český auto. Tak to je spravne, tako to ma byt!
Je to legrace, ale máte skoro pravdu. Zatím jezdí v německých Škodovkách, takhle budou jezdit v korejských Hyundaích, nicméně už od července se elektrické SUV Hyundai Kona montuje v Nošovicích na Frýdeckomístecku.
ono česká auto už neexistuje, aler beru to tak, že na tom aspoň dělají Češi, není to čistokrevnej dovoz. Tj Jak Šáde, tak Hjundaj beru tak, že tímto nákupem se aspoň krapet vynaložených prostředků dá „našinci“ (i když tam určitě dělají i cizinci, že…)
Motory vam deláme v Žiline.
Zastaví policista řidiče: „Dobrý den, nemáte startovací kabely? Došla mi baterka“
Bylo by dobré si o elektromobilitě něco zjistit. Startovací baterku máte Vy ve spalováku a bez startovacích kabelů se v zimě občas nerozjedete. Má ji i elektromobil, napájí obvykle veškerou elektroniku počínaje dálkovým otevíráním auta a konče rádiem. Ovšem na rozdíl od Vás, kterému když dojde benzín, tak musíte hledat nejbližší benzínku, si ten policista nabije elektromobil z jakékoli běžné zásuvky v kterémkoliv domě, jako mobilní telefon.
Ak ho niekto pustí si nabíjať, lebo neni forma ako by mu to mohol zaplatiť a naviac bude mu to trvať pol hodinu až
8h doplna. Hlavná činnosť eletromobilu je státie a naníjanie. Picajti budú musieť mať raz toľko aut aby jedny sa dobíjsli a druhé jazdili. Aj preteky elektromobilov sú také že v polovici závodov presadajú pretekári do druhého auta.
Dostudujte si aspoň Ohmův zákon.
Pro nezásahové účely, které drtivě převažují, proč ne? Navíc jde v případě MSK o servisní zázemí doslova za rohem.
Co to znamená nezásahové účely? To jsou cesty kriminalistů nebo třeba policejních techniků na místo činu? Pokud ano, tak nová elektroauta proč ne.
cesta na oběd
Zvládají běžnou službu všude ve světě. Je potřeba znát provoz policejních aut, to nejsou honičky 24 hodin denně z akčních filmů, většinou se plouží městem nebo stojí.
A jste si jist, že mají vozidla takto striktně rozdělená. I když vozidlo není třeba vybaveno majáčkem, tak u policie slouží v režimu 24/7. Najde se za každých okolností čas na nabití akumulátoru?
Ano
I když slouží v režimu 24/7 a je určeno k nezásahovým účelům, tak většinu dne stojí na dvoře. Takže času na nabíjení je více než dost.
Nabíjí se v okamžiku, kdy auto stojí. Tedy typicky při jejich stejných okruzích místa pro povinnou přestávku, rychlonabíječky po trase, pokud stojí přes noc tak se 7,2 kW palubní nabíječkou Hyundai Ioniq jsou i z obyčejného malého červeného pětikolíku o výkonu 11 kW (400V 16A) nabiti z nuly do plna za 4,5 hodiny. Na rychlonabíječce je to otázka 20 minut.
Asi příliš neznáte provoz policejních aut. Pomalá jízda ve městě nebo sem tam přesun mezi obcemi. Zkuste najezdit za 8 hodin směny skoro 300 km průměrnou rychlostí kolem 40 km/h. když taky občas musíte zastavit a něco řešit. Nehledě na povinnou přestávku, kterou policie také má. A na zásahy je to rovněž ideální, protože to má velké zrychlení, je to mrštné auto a jen tak někdo mu neujede.
Moc krásné, Kalifornská policie si letos pořídila Tesly, které jsou jistě o level výš. A nedávno jim při honičce s lupiči došla šťáva:-)
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/policie-tesla-honicka-dosla-baterie.A190926_143439_eko-zahranicni_svob
A vite, proc ji dosla? Protoze ji nekdo zapomnel nabit. Myslite, ze u obycejneho auta pocka ten clovek u benzinky, nez si nacerpate benzin, aby mohla pokracovat honicka?
To ne, ale kdyz zjisti sluzba, ze ti predchozi nenatankovali, tak se zastavi u pumpy a za pet minut hlidkuji.
No a dnes místo 5. minut to holt bude půlhodinky. Nevnímám to ajko problém. Jsou to klasický služebky pro „popojíždění“ v místě působnosti. Hlavně doufám, že so neprostřelí baterku – to je pak pěknej fičák.
V tom článku neni, že zapomněli nabít, spíše z něj vyplývá, že neměli čas nabít.
a jaká je souvislost policejní honičky s vozidlem pro nezásahové účely?
Zapomněli nabít. U auta se 100 kWh baterkou a průměrnou spotřebou 18-20 kWh/100 km se na to rádo zapomíná. S menšími baterkami si zvyknete hned po dojetí hodit auto na zásuvku. Pomalou klidně, co jen 2,3 kWh dodá za hodinu nabíjení. I tak to může být u malých elektromobilů šestina baterky a 20 km dojezdu. U velkých baterek to neřešíte a obvykle to na někoho zůstane, kdo se blíží k nule. Ověřeno v praxi.
To je dobrá zpráva. Nevím kolik přesně tato auta najezdí, ale myslím že dost na to, aby se to na ušetřeném palivu a servisu bohatě vyplatilo. A každý nespálený litr fosilního paliva je jednoznačně plus.
V takové Ostravě…
Kolik kilogramů uhlí spotřebuje elektromobil na 100 km, je−li jeho baterie dobíjena výhradně z uhelné elektrárny?
… sto let rubal jsem uhlí!
Teoreticky pokud by byl dobíjen výhradně z ostravské uhelné elektrárny, tak necelé 2 kg uhlí na 100 km. Ovšem ač je ostravsko region razovity, tak nemá samostatnou rozvodnou soustavu oddělenou od zbytku světa a není dobíjen výhradně z uhlí. Navíc podíl uhelných elektráren na výrobě elektřiny bude dle vyjádření ČEZ v příštích letech výrazně klesat.
V Ostravě není žádná uhelná elektrárna. V Ostr. -Třebovicích je teplárna (ano, je v tom rozdíl) a ta v Liberty je určena pro vlastní spotřebu.
A na Ostravsku se uhlí už nejmíň 10 let netěží.
Pochybujem hnede uhlie ma max. polovičnú výhrevnosť nafty.
Kolik kg uhlí se spotřebuje ve spalovacím autě na 100 km? Hodně. Jen rafinace 1 L benzínu spolkne 1,3 kWh Vámi zmíněné špinavé elektřiny. Na to ujede elektromobil čistě, tiše, bez jedů a vibrací 10 km. A to bylo nutno ještě vytěžit ropu, dopravit ji někam, přečerpávat, skladovat, po rafinaci opět přečerpávat a vozit po železnici a kamiony na benzínku, tam přečerpat do podzemních tanků, skladovat a další elektřinou načerpat stojanem do auta. Asi tak je to Vaše spalovací auto čisté a prostě elektřiny. A to nebudeme zmiňovat, že bez baterky a alternátoru, s nepřetržitým skladováním a vyráběním elektřiny z… Číst vice »
uhlí spálit nebo rozbít atom, uvařit vodu, páru přehřét, poslat do turbíny která je ocelová (opět ruda + koks = železo + koks + kaslík+ přísady = ocel…) elektřinu transformovat nahoru (měď železo) přenést přes půl evropy (ocel, hliník, keramika, sklo) transformovat dolů (měď / hliník + ocel) rozvést po státu (ocel, beton, hliník) rozvést ke koncovému místu dptřeby (měď, hliník)… Každá energie má svý pro i proti… Nafta se líp dlouhodobě skladuje, skladuje, elektrika zas tak nesmrdí a nerozlejvá se…
Hlavne nafta najviac akumuluje energiu a rýclo sa čerpá, preto je najkonomickejšia pre automobili. Je to aj strategické palivo. Elektromotory boli vymyslené skôr ako spalovacie motory prečože sa neujali v mobilných prostriedkoch. Ešte sme nevymysleli vhodnú akumuláciu elektriny aby nám mohla ekonomicky služiť v doprave. My teraz môžeme na nej len v automobilizme ekonomicky skolabovať a ochromiť hospodárstvo a znížiť kvalitu života priemerne žijúcich ľudí.
Ano presne takto to vedci prepočítali a vyšlo im že elektromobil kôli vyrobe velkej bateria by musel najazdiť 800000, km a až potom by bol čistý a jazdil by by bez emisií. Za tri roky kolko najazdí taký elektromobil? On nikdy nebude šetriť obvzdušie. A ani ho po troch rokoch nepredáte pojde do šrotu.
Jasně, budeme ho moci spálit v elektrárně!
Už příští rok se odstaví elektrárny Prunéřov 1, Mělník 3 a jeden ze dvou bloků elektrárny Mělník 2. A tím rozhodně nekončíme…
spoteba roste, klasické zdroje se odstavují, nárazhové zdroje bují a akumulačích zařízení je jak šafránu. Těším se na budoucnost.
Bohužel. Jinde o tom nekecají a něco proto dělají. U nás ty politické prostitutky dělají stále něco proti tomu. Místo aby každá střecha měla fotovoltaiku a ve sklepě baterku a před barákem elektrovozidlo (výroba a akumulace energie v místě spotřeby), tak se i u hloupé baterky u velké fotovoltaiky hledá, jak ji nepřipojit do sítě. Tedy lez, ale musíte mít u toho dle dnešních pravidel spalovací elektrárnu.
FVE mi střecha neunes, mám tam ohřev TUV solaárním ipanely a na dvorku budku s malým MTG + bidon s naftou. Jsme připraven. POkud někde časem splaším větší baterky dám k tomu i UPSku, aby něco pokrylo čas mezi výpadkem sítě a startem MTG.
Spali v prepočte tak 6-7l benzinu(18-21kWh)
Tak spali zhruba rovnalé množstvo fosilných palív len elektromobil smradí z komínu elektrárne. Atomové elektrárne nás zasa zničí radioaktivitou. Rozhodne ekonomika. Policajti aj podniky nech jazdia na elektrinu ale my budeme jazdiť na čistých diesloch za 5l/100km a jazdených nie novývh. Mimochodom elektromobil ojazdený už nepredáš, baterka bude kaput po 3 rokoch.
Místo aby se ta fosilní paliva pálila v motoru s efektivitou okolo 30%, spálí se v elektrárnách a po započtení všech ztrát cestou je výsledná efektivita sotva 10%.
Vivat Gaia…
Policajtům koupime nový auta… Aby se hezky po městě povozili a nevyděsili zloděje, který vykrádá obchod. To se to hezky utrácí… 😀
Víte Vy vůbec v čem musí jezdit např. kriminalisté v MS kraji? Jsou to často jedničkové Fabie a Octavie, dokonce znám jednoho pátrače co jezdí vlastním.. já si myslím, že si opravdu zaslouží nové vozy
Vozy jistě; ovšem místo nich se kupuje jinak neprodejný předražený elektrošrot.
Dáte si banán?
Omyl, poptavka o elektromobily prevazuje nabidku, cekacka několik mesicu…
Však je taky na elektroauta spousta daňových úlev na straně jedné a dotace na straně druhé.
19 Kč na litr jsou daně? To je 1,00 až 1,40 kč/km, dle vozu/paliva.
Ale jinak jsem pro, při způsobu jízdy „přískokem kupředu“ má elektromobil význam především v tom, že si dokáže vzít kinetickou energii zpátky. Například takový trolejbus je velmi vhodný způsob užití elektropohonu. Rozvoz pošty taktéž.
nechci zde nic dehonestovat, jen se mi na mysl vkradla myšlenka policejního trolejbusu =) =) =) =)
Myslím si, že spoustu popojíždění policie, ale i mnoha úřadů zastanou elektorauta naprosto v pohodě. Doufám ale, že to nedopadne jako s ix35, které inteligentní mozky poslaly na Maďarské hranice. Ioniq určitě není vhodný na služební cesty Ostrava – Praha
Místo trapných předsudků by možná neuškodilo se nad tématem trochu zamyslet. Elektroauta se zatím nevyplatí každému, na dlouhé štreky to prostě (zatím) není. Každopádně sice máte dražší auto, ale zase jezdíte za 30-40 haléřů za km. Pokud máte pravidelně větší nájezdy po městě, což zrovna policejní vozu asi mají, tak se elektromobily vyplatí i bez jakýchkoliv dotací. Schválně si spočítejte náklady na km. Zjistíte, že i přes vyšší pořizovací cenu jsou náklady na km menší.
Naše Fiat 500e jezdí i se servisem, pneu a kapalinou do ostřikovačů za nějakých 0,75 Kč/km. Elektřina vychází kolem 0,4 Kč/km. Ale to vše pokud tankujete doma ze zásuvky. Na veřejných nabíječkách se tato výhoda totálně stírá (pokud si neplatíte nějaké předplatné např. u ČEZu) a v ten moment bych měl raději to stejné v benzinu. Samozřejmě náklady jsou bez amortizace, ale vzhledem k tomu, že to byl celkem výhodný dovoz z USA tak není třeba počítat. Na jednu baterku najedu něco mezi 120 a 150 km. Stačí ale trochu chladna z rána, déšť nebo protivítr a dojezd letí neuvěřitelně… Číst vice »
Však tankuje se primárně doma, nevím, co všichni pořád blázní s rychlonabíječkama. Ty jsou více méně nouzové řešení. Na denní dojezd po městě 100km stačí. Po směně dají auto v policejní garáži do zásuvky a ráno můžou zase jezdit. I těch 100km/den udělá přes 30 000 km za rok, což je nájezd, pro který se to vyplatí.
Spotřební dań souhlas, ale nějak se začít musí.
Jako druhé, potažmo třetí auto do rodiny na ježdění kolem domu a po městě je to v pořádku, ale že bych to měl jako jediné, to nevím. Vím, že na nádrž najedu 800 km +- 50 km a nedokážu akceptovat to, že se trochu ochladí, začne pršet nebo cokoliv jiné a najednou místo běžných 150 km najedu o desítky procent méně. A to mluvím ze zkušeností, nejsou to nějaké bláboly 50x přečtené někde v diskuzích „odborníků“.
Mám elektromobil 6.rok, žena 4.rok. Nemáme spalovací auta. Nikdo z nás nejezdí 800 km, není proč a kam. Když jedu Prahu nebo Brno z Ostravy, jedu vlakem. Rychleji, pohodlněji, bezpečněji. Mohu i malým elektromobilem, jen bych se musel vždy co 100 km zastavit na 15 minut na rychlonabíječce. Nedělám to, snad s výjimkou dovolených, kdy tak jedeme schválně. Do Vídně, Znojma, Bratislavy, Popradu. Ale stačí mít silnější elektromobil a dojezd neřešíte. 200-300 k m je ta hranice, kde se to láme. Když Hyundai Kona SUV ujede Nošovice – Praha na jedno nabití a ještě mu 17% zbude v baterce, tak… Číst vice »
Ale každopádně na nájezd 100 km za den když výrobce deklaruje kolem 250 a budou tankovat v garážích, tak jo, proč ne. Elektromobily celkově mají své opodstatnění, ale ne všude a ne na každé použití.
Podniky ani policajti nemôžu nabijať len tak zo siete , aký by mali daňový doklad o nákladoch na prevádzku. Buď vlastnú nabíjačku alebo verejnú a tá ti to pekne spočita. A kto ti zaplatí mzdu že si stal 2 hod. pri nabijačke. Ja viem že v podnikoch plugin hybridy nikto nenabíja káblom ale motorom.
A jak je to s předpokládanou životností takového auta u PČR? Bude to do výměny baterií nebo i přes? Já jen, aby ta částka nákladů na km, kterou zmiňujete, odpovídala skutečným nákladům a ne jen ceně za elektřinu. A když do nájezdu rozpočítáte i pořizovací cenu auta, údržbu a servis atd, na jaké ceně za km jste? Klasické auto také nejezdí na km jen za cenu paliva…
Jen aby se porovnávalo porovnatelné…
Výměna baterie každých 300 tisíc km vám cenu na kilometr zvedne přibližně o 50 haléřů až korunu a něco. Ale jak píšu výše z reálných podmínek se dá dlouhodobě jezdit za 0,75 Kč/km včetně všeho okolo. Ale je tu předpoklad že auto koupíte od leasingovky za dobré peníze a za rok nebo dva prodáte za stejné. Pokud kupujete nové tak se samozřejmě do každého kilometru promítnou odpisy hodnoty…
Takze ten Fiat ma vyrazne nizsi vydrz, nez Tesly? Tam jsou najezdy na jednu baterku mnohem vyssi.
Tesla je high tech, stojí strašné peníze a má velké a těžké baterie. Ostatní výrobci elektro aut to mají jako doplněk.
Jaká výměna baterky? Auto má záruku 8 let, že neklesne kapacita pod 70%. Jinak Ioniq je z hlediska spotřeby nejefektivnější elektromobil na trhu.
Výrobce dává záruku na baterii 8 let. To ale neznamená, že je po 8 letech na vyhození, ale po této době klesne kapacita pod 80% původní kapacity, takže se s tím dá pořád jezdit, případně lze baterii repasovat. Každopádně asi nikdo nebude do 10, 12 let starého auta kupovat baterii novou. Co se týče zbytku servisu, tak ten je naopak u elektromobilu levnější, protože odpadají výměny oleje, filtrů, rozvodů, EGR ventilů, DPF, zrezlých výfuků apod. Takže elektormobil se vyplatí tomu, kdo pravidelně jezdí poměrně velký počet km. Po 10, 12 letech se při nájezdu 300-350t. km pošle do šrotu, nebo… Číst vice »
ono jak u kterýho auta, já mám Renaulta, kterej jezdí už 623000. DPF to nemá, egr původní, turbo taky, takž e jen ty oleje, filty, brzdy rozvoďák, tlumiče (několikátý), výfuk původní. Ono může bejt hlavně podle stylu používání a štěstí na konkrétní auto.
a prave ja jezdim pomerne hodne velky pocet km a at hledam jak hledam tak porad je diesel dlouho nic a pak nejak benz lpg cng hybrid a elektro
A to prosim pokud by jsme vzaly energii palivo ocisteno od dani tak je elektromobil a jine podobne nesmysly s navratnosti nekde na urovni 2 000 000km
Elktromobil jazdíš za 90 halierov na km ale musiš nabijať doma 8h
a naftou 1,60Kč na punpe.
U nabijacích staníc sa to vyrovná alebo bude drahšie podla rychlosti nabíjania. Čas sú peniaze.
nemaslím si, právě na takové pojížďky po městě/okrsku je onen Elektrošrot výhodný. Na dálkový cestování zatím není. Myslím, že to rozumný nákup.