Policie vyšetřuje strojvedoucího, který vykolejil s nákladním vlakem

Vykolejení nákladního vlaku na trati Plzeň - Cheb. Foto: HZS Karlovarského krajeVykolejení nákladního vlaku na trati Plzeň - Cheb. Foto: HZS Karlovarského kraje

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začne dnes odpoledne s vyprošťováním vykolejených vagónů na trati z Chebu do Plzně u Mariánských

121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Paco

ukamenován argumenty typu-zpoplatnění město avizovalo na svých webových stránkách,ve svém týdeníku,bylo změněno značení a navíc na místě samém pomocí cedulí.Výsledek-95 řidičů ze 100 nalezlo stejnou výzvu na okně auta jako já.Zpět k poznání tratě.Platí 12 měsíců.Pokud tam strojvedoucí jede např. po 10 měsících a neví o této pomalé 30 km-h pasti a nedejbože přehlédne předvěst pomalé jízdy,což je v obloucích otázka pár vteřin,je tady mimořádná událost .Z této šlamastiky ho bohužel nevytáhne sebelepší právník,ale je třeba omezit na minimum tyto chytáky sždc.Pro řidiče automobilů je rychlost dána vyhláškou,pro strojvedoucí tabelárním jízdním řádem, který neřeší pomalé rychlosti.O těch se strojvedoucí dozví… Číst vice »

Paco

Jezdím u stejné firmy jako kolega,který se chytil do pasti sždc-zakomponování pomalé jízdy po 21 dnech do TTP.
Strojvedoucí musí vykonat poznání tratí a stanic,které bude pojíždět při výkonu své směny. U některých to obnáší téměř
1000 km tratí. V tomto konkrétním případě hodně záleží,v jakém místě se nachází předvěst rychlosti 30 km-h.Proč?
Pokusím se převést železniční problematiku na úroven silniční.Před několika lety jsem pracoval v jedné nejmenované
stanici a obden parkoval na téměř stejném místě.Město se rozhodlo zpoplatnit všechna parkovací místa a tak jsem
jednoho dne nalezl na svém autě výzvu od Městské policie.Při řešení přestupku jsem byl

Petr Pospíšil

Doporučuji dotčeným pracovníkům a vyšetřovatelům podrobně prohlédnout video, to je v režimu pauzy fotku po fotce. Zdá se mi v tomto mizerném rozlišení, že: – je zvláštní vybočení a chování skříně druhé lokomotivy, – velmi malá mezera mezi druhou lokomotivou a prvním vozem ještě před místem nehody, – první se začal naklánět první vůz, druhý byl v té době stále kolmo, pak se začal naklánět i on a nakonec se převrátil těsně první, – třetí a další vozy projely místem převrácení prvních dvou vozů zcela bez problémů, – zábrzdná dráha lokomotiv po přetržení hlavního potrubí a tudíž výchozí rychlost bude… Číst vice »

Přemek

To, že pomalá jízda měla své hluboké opodstatnění, se muselo přijít karambolem za skoro 40 milionů? Režim pomalé jízdy vnímá totiž každý, kdo na daném úseku jede nebo pracuje. Dívím se fýrovi, který táhne vápenku, že tohle nerespektoval. Tady přece jde o vědomí odpovědnosti ne za sebe a svou plechovku na silnici, ale především za ty miliony na škodách svršku a trakčního vedení a na substrátu (o lidských životech nemluvě). Prostě se tady něco, co se mělo respektovat, nerespektovalo…

Y.K.

Tvl, Přemku, fíra to nerespektoval nějakým pochybením, ne že by chtěl frčet rychle. Pokud z nějakého důvodu přehlédne Předvěstník (což je řekněmě kilometr před, v místech kde nic zvláštního není), později při spatření rychlostníku to neubrzdí ani kdyby se rozkrájel.

Martin

K tomu srovnávání fíry a řidiče mám poznámku. Sice nejsem strojvedoucí, ale vidím velkej rozdíl u přehlédnutí jedné značky v tom, že na silnici funguje prostorový kontext, tj. i když přehlédnete značku, pořád ještě můžete zareagovat podle kontextu, vidíte z boku silnici, vidíte kolonu v předstihu nebo že něco jede a pod. Strojvedoucí podle mě nic takového nevidí, prostě furt ty samý rovnoběžky, přijede na místo a prd ho, už lítá.

Karel z HK

Navíc na silnici máte před úsekem s výrazně nižší dovolenou rychlostí (např. stavba, či jiné práce na silnici) omezení rychlosti postupné – 70, 50, 30.

Medvěd

Postavil se 3 koridor a už se zase v něm hrabou ! Tady je vidět jak se staví. To tu silnici nemohli dělat současně s 3 koridorem ? Když jsou na trati takovéhle pastičky, tak se nedivte , že se něco stane! To nemůže být po celé trati stálá rychlost? Fírové by měli klid na svou práci a nic by se nestalo!

Dr.Vaclav Kulihrach

Ta trať se opravovala před deseti lety. To ještě nikdo nevěděl zda vůbec a kudy ten obchvat povede.
Ano možná měli postavit už tenkrát most , co nikam nevede a raději tolik mostu kolik bylo variant trasováni silnice.
Co na tom, že by nám potom zbylo pár mostu za pár desítek milionů co nikam nevedou…

Danny

O vybudování obchvatu silnicí z Drmoulu na silnici na K. Vary se tady (v Mariánských Lázních) mluví více jak čtvrt století. Prostým pohledem do mapy byste zjistil, že jinou trasou silnice ani vést nemůže. Ten podjezd se tam měl jednoznačně vybudovat před 10ti lety, když se modernizoval koridor a veškerá doprava na něm byla zastavená. Vrcholem je, že v obou případech byl a je investorem stát, tj. jak modernizace železnice, tak i výstavby nové silnice, ale jak to tak u nás chodí, pravá ruka neví, co dělá ruka levá. Mimochodem, při modernizaci tratě se v jiných případech hledělo hodně, hodně… Číst vice »

Alex

Mluví a je či bude financováno je rozdíl. Tudíž byste u toho, chlapci, mohli trochu přemýšlet.

Danny

Alexi, nemáte pravdu! Pokud se buduje / modernizuje koridorová trať, určitě to není na deset let, ale na desítky let, takže by se u toho mohlo občas přemýšlet v delším časovém horizontu. Když to šlo u protihlukových stěn ve Valech, proč by to nešlo v tomto případě? Ach ano, ono by se totiž nepodařilo stát podojit podruhé jako je tomu nyní. Nemluvě o tom, že i to vybudování dočasné přeložky (navíc krátce po zahájení lázeňské sezóny) vyloučilo veškerou železniční dopravu a teď opět. Je radost jet z ML do Plané narvaným autobusem se stovkami lázeňských pacientů, kteří se dřou s… Číst vice »

Rony

Jsme jenom lidi a chybovat je lidské. Lidé na pozicích strojvedoucích a výpravčích a dalších provozních profesích jsou neustále „Jednou nohou v kriminále.“ Dělal jsem pracovníka letmo na pozici výpravčího, střídal jsem 6 stanic. Uvedu příklad v jedné stanici jsem nebyl 4 měsíce, přišel jsem na denní a ve stanici výluka, napěťove vyloučena celá stanice, zhlaví..autobusy..do toho se stala vedle ve stanici mimořádná událost…a kdybych udělal nějakou chybu, tak nikdo nebude řešit že byla výluka, že jsem v té stanici nebyl 4 měsíce atd…Prostě ten strojvedoucí se zamyslel, nebo to byl třeba leták, který tam dlouho nejel…A všechno technika nevyřeší,… Číst vice »

D R

Bylo fajn napsat i o odvrácené straně problému… Nejen ze své praxe vím, že je různá úroveň strojvedoucích, co se týče rozkazů. První jsou opravdu kvalitní, vše si poctivě přečtou, kdyžtak se zeptají, podepíšou. Druzí většinou rychle podepíšou bez čtení. Setkal jsem se i s úplně opačným extrémem, že mi fíra vynadal, co mu to jako nosím, nechtěl to převzít, natož podepsat, ale takový byl naštěstí jen jeden, kdybych zmínil jen jeho oblast, tak všichni vědí, o koho jde… A musím podotknout, že těch kvalitních je opravdu málo, co berou svou práci zodpovědně. I kdyby SŽDC vše pokakala odshora dolů,… Číst vice »

Taky díra

SŽDC je stát ve státě. Dneska ráno mi dávali rozkaz, který platí až dvě hodiny po mém projetí inkriminovaný místem. A důvod ? Co kdyby jste měl zpoždění a něco tam třeba bylo už osazeno. V noci…..ehm…. ještě jsem SŽDC neviděl dělat v noci.

Jiří 2

Ano, dělá se i v noci. Zvláště třeba v Praze nebo na jiných velmi exponovaných místech. Běžně výluky v Praze začínají po desáté večer a končí ve čtyři ráno.

Luba

1. Dočasná pomalá jízda se musí dávat 24 hodin s časovým vymezením platnosti.
2. Lehne ti mašina nebo se stane se nějaká MU a pojedeš inkriminovaným místem o dvě hodiny později a budeš psát příspěvky v diskuzi, že si nic nedostal.

Milos

Za tu almužnu co berou buďme rádi, že vůbec vstanou do práce a nějaký vlak odvezou

Honza

Zde bývají velmi často zajímavý rozdíly v rozsudcích německých a českých soudů – tam i při nepochybné vině zaměstnance „dopravy“ (z českého pohledu) dostane trest (spoluvinu) i správce dráhy…Zde se vyjmenují nedodržené články předpisů a hotovo. Soudy se už neptají, co mohla dráha udělat více, a proč tak neučinila…

Jiří Kocurek

Tohle bude ještě veselé. Jestliže pomalou změnili na trvalou, tak je to změna traťových poměrů a fíra s tím měl být prokazatelně obeznámen. A jestli opravdu došlo ke změně traťových poměrů a fírovi nikdo neřekl, že si má obnovit seznání, tak to bude fičák. Protože v tom případě půjde na posouzení, zda věděl a zda vůbec vědět mohl.
Kdo je vůbec zodpovědný za to, že oznámí strojvedoucímu změnu traťových poměrů? Doufám, že ne nástěnka ve strojovně výtahu.

Panelák

„zda věděl a zda vůbec vědět mohl“
On tam neměl ty předvěstníky a rychlostníky?

Jiří Kokrhel

Tak po několikáté…… Proč by si měl fíra dělat seznání kvůli osazení nového rychlostníku a předvěstního štítu??? Pokud jedu a sleduju trať, tak vidím tyhle dvě návěsti, které mi přikazují snižovat rychlost tak, abych u rychlostníku jel požadovanou rychlostí, tzn. v tomto případě 30 km/h….. Jak předvěstní štít, tak rychlostník jsou osazené…. Jedu podle toho co vidím..

Pavel

Jenom upřesním, že předvěstní štít je u pomalé jízdy. U traťové rychlosti je to předvěstník. Ale jen maličkost..Jiank souhlas že strojvedoucí má sledovat trať, i když ti vždycky taky nejde na 100%

Miloš

On ten strojvůdce má za jízdy těch poviností podstatně více než jen sledovat trať.Pravděpodobně z nějakého důvou předvěstník přehlédl a pak už byl bez šance.Pakliže po trati delší dobu nejel/spekulace/mohl po přečtení“V“ rozkazu uvažovat tak,že pomalá rychlost v daném úseku již skončila.Změnu v TPP v tabletu na kterou nejste upozorněni máte jen nepatrnou šanci objevit.Pro nestrojvůdce: údajů pro tratě po které má běžný storjvedoucí seznání jsou stovky.

Dominik

To záleží na jeho vedoucím, pokud on rozhodne, že změna je natolik zásadní, že nestačí se s tím seznámit jen v TTP může strojvedoucímu nařídit odjet si znovu poznání.

Kateřina

Ono je také tím že nejezdí pomocníci. Fíra je tam sám a stanese že něco přehlédne.

Jiří 2

Ano, v době pomocníků si opakovali návěsti navzájem. Čili když někdo v kabině zamumlá „třicet“, je to pořád lepší, než když do toho vletí 80… Minimálně to stačí zbrzdit na něco přijatelnějšího.

Brumla

Nebudu se tu rozepisovat, neb to stejně nemá cenu. Ale chtěl bych napsat jenom jedno. Kdyby jste viděli v praxi činnost SŽDC co se týká osazování rychlostníku s dalších návěstí, tak by jste potom možná psali jinak

IGCT

Tak hlavně že máte federaci strojvůdců. Kdo mlčí, vpodstatě s protipředpisovým jednáním souhlasí. Asi tak.

Gambleraalkac

Nedavno jsem cetl, ze nejaka firma vymyslela, ze se objizdeni spaldejch zavor zabrani tim, ze 100 m pred nima bude semafor, na kterym pred jejich klesnutim padne cervena. Povazoval jsem to za uplnou blbost. Ted uz vim, ze je to genialni risk management.

Michal

Nejen to, ale je to dokonce už na připomínkovém řízení u SŽDC s tím, že Policie ČR toto schválila a plánuje se to zkušebně osadit na jeden přejezd v Ústeckém kraji. Bude tam semafor před přejezdem, o něco dál bude ještě další závora, uprostřed silnice balisety aby to nikdo nemohl objíždět a navíc ještě u semaforu i závory kamera, která zaznamená, jestli někdo tento projel a automaticky zašle hříšníkovi pokutu.

Jan

Bude vtipné sledovať napr. reakcie vodičov, ak sa tá závora zdvihne, oni si prejdú 100m a tam bude znova cinkať samotné priecestie. Alebo či sa nebudú vodiči „domáhať“ prejazdu priecestím v okamihu, keď stihnú prejsť predsunutou závorou. Alebo čo bude robiť IZS v okamihu, keď to zariadenie bude poruchou vo výstrahe a oni cez tie balisety neprejdú. Ja sa jednoducho bojím, že ten risk management nie je v tomto prípade zďaleka dotiahnutý do detailov.

AAA

Přes balisety prejdú bez problémů. Urazí je jak nic.

Rtep

Trochu to tu vyznívá, jakoby se strojvedoucí snažil zbavit své viny. To se zřejmě nesnaží, nikde a nikdo o tom nic nepíše.
Kdyby se to stalo mně, tak si holt nasypu popel na hlavu, přijmu i nepodmíněný trest a jakoukoli výši finanční náhrady v rámci své odpovědnosti a myslím, že se tak i stane, tak jako ve většině případů. Také bych si samozřejmě hledal jinou práci.
Nesmíme každého chybujícího strojvedoucího posuzovat podle toho tydýta u Křemže, který se svého jasného pochybení snaží zbavit.

železničář v důchodu

Každý člověk se snaží vymluvit a omlouvat sebe sama – minimálně v prvním období po vzniku průšvihu, než se prvotní „drsná“ situace nějak vyřeší a šok odezní a život postoupí dál: to je zkrátka lidská přirozenost, což by potvrdil každý psychologicky vzdělanější odborník. Teprve až po uplynutí nějaké doby je člověk schopen a ochoten přiznat svoji chybu a přijmout vědomí, že trest za svoji vinu musí nést. Nepřeji nikomu, aby to musel zkoušet „na vlastní kůži“ – a proto ani viníkovi této škody, ať už to byl kdokoli (ve skutečnosti těch příčin a dílčích spoluviníků bylo asi stejně víc).

Rtep

Asi máte pravdu. Já v podobné situaci nikdy nebyl, tak se to asi špatně posuzuje.

Sacrebleu

Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Tzv. manažeři SŽDC nic nedělají, tudíž nemohou nic pokazit.

Gambleraalkac

To vypada na pokus vyvolat flame mezi vami, delniky a nami, manazery, bez ohledu na to, kdo pro jakou firmu dela:(

Dalibor

dobrej pokus, a hodně pravdivej….

Sacrebleu

Tak mohlo to znít jako klišé, kdyby to ovšem nebyla pravda.

jan

Na někoho to hodit musíme. Se vsadím, že je to systémovější chyba značení. Ono na koridoru udělat najednou polňačku, když máte brzdnou dráhu třeba km..

Gambleraalkac

O jakym hazeni je rec? Nevenoval se rizeni, resp. nesledoval dopravni znaceni a proto zpusobil vaznou nehodu. Ma sakra stesti, ze vez jen vapnik, kdyby stejne nezodpovedne ridil rychlik, ma na svedomi desitky mrtvych.

Kubrt

Vápník, to tu ještě chybělo.. Co by, vždyť to říkali v reklamě – vodní kámen je jen obyčejný vápník.

Zlínka

Už chybí jen kyselina sírová.

Dalibor

no plněj vlak vápníku, to se hned tak nevidí!!! Byl by to zajímavej ohňostroj, kdyby třeba sprchlo….

Jiří Kocurek

No, to by hasiči neuhasili. Ale vozí se i horší věci.

Dalibor

uhasili.. byla by to trochu „efektnejsi“ vyroba hasenyho vapna.. pekny cerveny ohynek…

Brumla

Hliník se odstěhoval do Humpolce

AAA

Vodní kámen to je prevít, ten vám rozbil koleje!

jan

Tak podle mě není normální, aby na koridoru byla najednou 30ka… To je asi něco jako D47, kdy máte taky na dálnici najednou třeba 60. S tím rozdílem, že on má 1 km brzdnou dráhu..
A mě by zajímalo, jak to bylo značeno… A dozvím se to pravděpodobně až za rok
ze závěrečné zprávy..
Ale pokud jednou dvojcí značek, tak jemu stačí přehlédnout pouze tu první a průšvih.. Protože brzdná dráha..
Proto se po Španělsku někteří chtěli poučit a dát tam více po sobě snižujících návěstí jako u Chocně. A tady se třeba nepoučili no..

Gambleraalkac

A proc by mu melo bejt tolerovany prehlidnuti „jenom jedny“ znacky? Kolik mrtvejch uz ma na svedomi prehlidnuti „jenom jedny“ stopky na silnicich? A omlouva tim nekdo ty ridice?

Tomas

Nejde snad o omlouvání, ale o bezpečnost. Ostatně i na silnicích je to postupné snižování povolené rychlosti občas vidět a stopky se nahrazují kruhovými objezdy…

Martin

Gambleraalkac: Před stopkou bývá v mnoha případech konec hlavní silnice nebo značka dej přednost v jízdě s dodatkovou tabulkou na které je uvedeno STOP a metry. Na nebezpečných místech je značka zvýrazněna reflexním orámováním.
Příklad třeba zde:
https://www.google.cz/maps/@50.717895,15.1620068,3a,15y,204.35h,91.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8oa0Tf9PEFm2FcnV0j4ziw!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

Jan

Proč jsme si myslím odpověděli touto nehodou.

Rtep

Strojvedoucí má svoji odpovědnost. A ta jasně hovoří o tom, že nesmí přehlédnout žádnou návěst. Pokud tu odpovědnost nemá, pak ji přehlédne. Ale takový člověk by v žádném případě neměl pracovat na dráze. Možná někde jako vrátný, to snad.

Pavel

Urcite by se uplatnil jako neschopny urednik u Dobre spravy.

Původní Pražák

Tak pravil Bůh?

Dalibor

No předpokládám, že značení i předzvěst byla v patřičných vzdálenostech, taj jak má být (uvidíme), dále na videu není moc vidět, že by vlak intenzivně brzdil (což by měl, pokud prošvihl předzvěst a všiml si až rychlostníku, případně nouzově brzdil, když uviděl „esíčko“ (což by už nepomohlo ale bylo by to vidět na leteckém záběru z dronu). Jsou to všechno spekulace, chvíli bych počkal až bude víc objektivně zjištěných zpráv.

Hajnej

Jakejch víc snižujících návěsti u Chocně? Tam je prostě jeden oblouk na 110/115 a druhej na 80/85.

Dalibor

jo projedte se po dalnicich co tam je 80 a misty i mene. a to tam nejsou zadny predzvesti. ty jsou, jestli se nepletu prave diky dlouhym zabrzdnym draham valku. nehlede k tomu, ze pokud je mi znamo nazpomaloval ani pri mijeni rychlostniku. rozhledove podminky bala dobre, nebyla mlha, tma… tj musel se proste prehlednout nebo se plne v tu chvili nevenoval sledovani trati.

R.L.m.

(Vidím to podobně.) Na silnicích se snad běžně snižuje rychlost postupně po / o 20km/h (např. 70 -> 50 -> 30, na dálnicích 130 -> 120 -> 100 -> 80 -> 60), na dráze nic takového?!? Takže stačí minout jednu předvěst (vzdálenostní upozorňovadla bych nepočítal) a najednou šup místo třeba 100 je 30!?! Něco takového mi nepřijde zrovna normální, zvláště u vlaků. Vidím to jako slabinu stávajícícho systému (značení).

Pzag

jenomže stejně jako na cestách je to hloupost, snižovat rychlost po kouscích, pokud to není třeba. ne každý potřebuje zpomalovat stejně a ti rychlejší a líp brzdící potom zbytečně ztrácí čas a ti hodně těžcí, za špatných podmínek, jsou stejně pořád rychlí. Rychlostník bych na železnici spíš vnímal jako označení konkrétního místa, kde ta rychlost je, že přijde, musí prostě strojvedoucí vědět. Vlak nemůže jet podle značek. Otázkou je, jak zajistit, že strojvedoucí budou vědět a sepne jim, že je něco jinak, když jezdí roky pořád dokola. Tohle je nedomyšlené.

R.L.m.

Souhlasím s Vámi v tom, že (žádoucí) rychlost brzdění bude vždy jiná (je tomu tak i na těch silnicích třeba v souvisloti s hustotou dopravy). Takže mi z toho vyplývá „řešení“ v podobě třeba:
„Očekávej 30 za 1000m“, „Očekávej 30 za 800m“, „Očekávej 30 za 600m“, atd. Prostě čim větší rychlostní skok (dolů) tím více „cedulí“. Ale máme tam neustále ten lidský faktor, takže správná cesta je asi prostě v zabezpečovacím systému, a už se dostáváme (asi jen) k ETCS …

Hajnej

Na silnicích to až zas tak úplná hloupost není, protože kromě rychlosti je potřeba upravit i rozestup, popřípadě se zazipovat.

Pavel

Ano, klidne ze 160 snizeni na 10 km/h

David

Nebylo by to poprvé, že se podobná nehoda stala z důvodu managementu sždc. Kamarád, co pracuje u SŽDC mi před několika lety říkal, že firma jim nechce dát materiál na údržbu, takže to museli nějak pošolikat z toho co našli a doufalo se, že to vydrží. A bác, měsíc na to na stejném místě se stala nehoda a obviněný nebyli manažeři, ale samozřejmě údržba. A tohle praktikují do teď.

za humny je vlak

Být obhájcem strojvedoucího, volil bych mezi mikrospánkem a náhlou ztrátou vědomí, pokud zapisovač nezaznamenal jeho aktivitu těsně před kolizí. Když nejde o život, jde o ho.no.

Y.K.

Tím se pořád česká železnice liší od letectví. Error management není, analýza jádra problému není nebo se ignoruje.

Do toho systému patří, že se člověk umí sebekriticky zhodnotit a uznat že to podělal. Na druhé straně to, že přiznání viny nemá negativní vliv na trest (tak jako tak je to neúmyslný trestný čin). Naopak by mělo pomoci najít mezery v systému (proč zapomněl nebo nevěděl, že tam je omezení) a vymyslet funční, ne jen papírpvé opatření, aby se to nestalo jiným (a tím nemyslím způsob „bububu, nesmíte zapomínat“).

Pzag

100 bodů za tenhle komentář. Ale někdo to bude pořád zpochybňovat. Má přece dávat pozor a stoprocentně se soustředit, tak a hotovo. A pořádné tresty.

za humny je vlak

Tak ty jsi buď nikdy necestoval vlakem, nebo se nevědomě svěřuješ do rukou chybujících bytostí, jelikož pan neomylný na dráze, troufám si tvrdit, neexistuje! Jsme BANDA ZLOČINCŮ, kteří vědomě porušují předpisy a dnem i nocí masakrujeme lidi v kolejích i na přejezdech. Když není na blízku osoba v kolejišti, trénujeme alespoň nedovolenou jízdu na obsazenou kolej apod.

Gambleraalkac

Za prvy myslim, ze to kolega myslel ironicky a zastaval se vas. Za druhy si myslim, ze chybovost strojvudcu je skutecne alarmujici a ze to souvisi s tim, ze poptavka po nich prevysuje nabidku a tudiz se delaj kompromisy v naborovych kriteriich.

Pzag

Vzhledem k tomu, že mě letectví živí a tomu, že jsem si velmi dobře vědomý toho, jak snadno může člověk selhat i v naprosté banalitě, jsem se vás, jako strojvedoucích snažil, zastat. Očividně chyba…Vám je totiž celý error management a všechno okolo na dvě věci, když nemáte ani ten zatracený intelekt na to, přečíst a pochopit čtyři zatracené věty.
Kdybych chtěl vynechat ty urážky, tak řeknu, že vaše chybovost je způsobená okolnostmi, což jsou asi tak sto let staré postupy, metody a přístup na železnici a že jste obětí situace.

Pavel

O letectví už spousta lidí ztratila iluze. Ti dnešní „autobusáci“ nesahají bývalým pilotům ani po kotníky. Jen vše automat, pak otráveně zahlásí jak vysoko, jakou rychlostí letíme a kdy přistaneme. Jinak přesnost zoufalá, proti tomu jsou ČD hvězdy. A když vidím ten personál po letištích, tak už v Paříži, Říme a podobně nevidíte bílého zaměstnance. Lítám dost často a ještě jsem z Ruzyně neodletěl na čas.

Hajnej

Jojo, nesahají ani do půli kotníků. Vždyť by žádnej z nich nepoznal, že má za zadkem stíhače…

Pzag

Takže já jako pilot můžu za zpoždění jo? No určitě. A když už, tak si musím naprosto každé zodpovědět, proč. Většinu toho má na svědomí handling. A ti mají svoje důvody. Stačí aby vás na prvním legu zpozdil gate a nemusíte to dohnat za celý den.

Y.K.

No, Pavle, je vidět, že jste typický člověk (napadají mě mnohem ostřejší výrazy), který čím méně o nějakém odvětví ví, tím více považuje ty co museli nastudovat komíny učebnic za idioty. O vás mohu řící, že o tom nevíte lautr nic. A navíc jste omezený rasisita, což ani nepřekvapuje. Co kdybyste si zkusil udělat piloťák? Pak IFR, pak třeba komerční licenci. Možná by vám to rozšířilo obzory. Ale vyžaduje to opravdu hodně učení, hodně. Dnešní dva „autobusáci“ vykonávají práci 3 – 5 osob co byly v dřívějších letadlech. Proto automatizaci nutně potřebují, aby jim zbývala kapacita na ostatní rozhodování. Řízení,… Číst vice »

Gambleraalkac

Tak finalni reseni je jediny mozny – nahradit nespolehlive zivocichy systemy autonomniho rizeni. Ty nejen, ze se za jizdy nerozptylujou, ale ani nehrozi, ze budou stavkovat.

Dalibor

Plácáte trolovské blbiny. 1) chybovat může kdokoliv, kdykolid a to i stroj 2) onen erro management je velmi důležitý nástroj, který by primárně měl zabezpečit, aby se daná chyba NEOPAKOVALA, tj dopřát ostatním všechny relevantní informace tak, aby se oni (to ostatní) chybě mohli vyhnout, aby věděli o příčínách vzniku chyby a uměli, pokud k něčemu podobnému se opět začně schylovat, adekvátně reagovat. 3) pravým opakem toho je sekat to „jak Baťa cvičky“ tj jezdit po paměti, stereotypně, zautomatizovaně atd. O to se právě jedná. Není cílem fíru zavřít do kriminálu na doživotí a ostudně jej vláčet médii, ale cílem… Číst vice »

Gambleraalkac

Ten vas error management v realite vypada tak, ze kvuli par nesvepravnejm jedincum je pulka nafukovaciho krokodyla myho syna popsana napisy, ze dite do tri let se nema koupat bez dohledu rodicu, ze se nesmi nechavat v teplotach nad 50 stupnu, jaka je jeho nosnost, ze jeho spaleni vytvari jedovate splodiny a x dalsich pitomosti, ktery sinuz nepamatuju.

Pzag

Ne, to není kvůli tomu. Ale je hezké, že chcete mít názor, i když jste mimo.

Gambleraalkac

Takze nesusit kocky se na mikrovlnky nepise proto, aby v nich uz blbci nesusili kocky?

Pzag

To ale nemá co dělat s risk managementem. Tohle je problém kompenzační justice v Americe.

Gambleraalkac

Ale krokodyl meho syna je z Ciny.

Y.K.

Místo výroby nemá vliv. Místo použití ano.

Y.K.

Ne, to není error management. To jsou právnické pojistky proti vyděračům.

mirekk

Právě k tomu jsou vydávány velice podrobné závěrečné zprávy z MU. Zkuste si nějakou na webu DI ČR najít a pročíst si ji. Je tam popisovaná každá maličkost a souvislost. A v dnešní době záznamovýxh zařízení jak na vozidlech, tak na novějších zařízeních infrastruktury se bavíme i o tisícinách vteřiny, jednotlivých úkonech obsluhy atd. Opravdu doporučuji si nějakou zprávu pročíst

Y.K.

To je pravda, ale také je pravda, že je sposta doporučení dlouhodobě ignorována, nebo se „pořeší“ klasicky byrokraticky. Další papír atp.

Vašek

V Německu je před podobnými místy se sníženou rychlostí tzv měřící úsek, ten změří rychlost vlaku a pokud je o více než 15 km vyšší, než má být, vlak rychločinně zastaví. Náš zabezpečovač to ale neumí.

zesp

A já si říkal, že na trati 300 byla přes most nad řekou Moravou u Kojetína zavedena z ničehož nic trvalá 30 km/h, předtím tam byla 80 km/h (původně kdysi dávno dokonce 100 km/h). Přitom necelého půlroku po jejím zavedení je tam výluka a most se opravuje… Takže ono to souvisí s odměňováním manažerů SŽDC. Protože jasně, když by by tam byla pomalá jízda, odměny by byly co? No ku..a nižší!!!! Takže šup tam hned trvalé omezení a je to vlastně v cajku, pomalá není, odměny zachovány!!! No to je fakt hnus…

gambleraalkac

A jakej je v tom rozdil? Snizit rychlost snad ma strojvedouci v obou pripadech, ne?

Valteri

Otázka, jakým způsobem je o věci vyrozuměn, a v tom je poměrně rozdíl.

Dominik

To je jedno, strojvedoucí má poznání tratí a má sledovat trať, takže řeči že tam zavedli trvalou rychlost místo dočasně pomalé jsou jen výmluvy.

Lukáš

Ok, tak se projedeme autem někam 20km a po každém minutí dopravní značky se zeptám co tam bylo hm? A budete vědět? Samozřejmě budete zvládat hlídat jízdu auta aby nebyla překročená rychlost a budete sledovat provoz a vše spojené 😉

Dominik

Nebudu, řidičák nemám.

Dalibor

Takže rychlostníky a předzvěsti jsou vlastně naprd a u trati být nemusí. stačí když je fíra vyrozuměn v rozkaze…. Mohu to interpretovat i takto? Asi ne, že.

Lukáš

To je opravdu názor někoho kdo nikdy nejezdil. Kdyby SŽDC to nechala trvale na rozkaz tak by se to nestalo. Věděl by to předem. Ale oni to dají jako trvalou. Pak někdo kdo tam jel před půl rokem naposledy toto nemůže čekat. A předvěstník se snadno přehlédne. Ono za jízdy nemáte jen povinnost koukat nepřetržitě na trať. Tohle se může stát i nejzkušenějšímu strojvůdci. Problém je v systému že ho něco nebo někdo na tuto mimořádnou rychlost na koridoru neupozornil. Stačilo by to mít na nástěnce na nástupním místě nebo mu to mohl výpravčí zavolat.

Dominik

Nebojte, jsem i strojvedoucí, takže vím, že ta profese není zrovna jednoduchá a že těch povinností je dost, ale to nic nemění na mém názoru, že to, že z dočasné pomalé udělali trvalou rychlost je jen výmluva. Protože ta dočasná pomalá tam nebyla dva týdny a stejně když je změna v TTP tak 21 dní musí fíra dostávat rozkaz.
A jak si to představujete? To jako výpravčí bude každému strojvedoucímu volat a říkat: Hele víš o té nižší trvalé rychlosti tam a tam?
To myslíte vážně?

Lukáš

Slušný výpravčí zavolá nebo např. při vjezdu do stanice kde zastavuji mi na vjezd dá výstrahu aby mě upozornil. Je to o tom jaký kdo je profesionál. A tady třeba úplně stačilo u toho předvěstníku dát trvale i zábleskové světlo aby to bilo do očí že tam je něco zásadně jinak. Každopádně jsem zvědav jaké bude vyvozené opatření pro zamezení vzniku podobných událostí. Předpokládám že povinnost se před každou směnou seznámit s TTP a samozřejmě bez přidání času na to.

Dominik

Tak to už je snad automatické, že znáte TTP, když na dané trati máte poznání. Takže podle Vás má výpravčí předpokládat, že tam jede fíra, co tam třeba měsíc nejel? Navíc, to že tam strojvedoucí třeba měsíc nejel ho nevyviňuje, vždyť má platné poznání. A jistě na to ve větších stanicích mají čas, každému volat.
Krásně se snažíte zlehčit míru zavinění strojvedoucím, ale to není jen, kolik fíru pozdě stahuje na výlukových stahovačkách či to projedou, to je x projetí za výluku, zde to nerespektování návěsti mělo horší následky.

Hajnej

A není tedy chyba spíš v tom , že tam někdo mírnyxdýrnyx jede po půl roce, jako by se nechumelilo, a každýmu je to fuk…?

Gambleraalkac

Jako ze kdyz kamionak cumi na tablet a smete kolonu pred zuzenim, vlastne za to nemuze, protoze to nerikali v radiu?

Honza

Jako výpravčí v Bad Aibling, který i přes poruchu hrál na telefonu hry, pustil 2 vlaky proti sobě, ale vina byla i DB, neboť šlo o letmé křižování na jednokolejné trati (jako naše rušící vlaky). A šup, soud hned do toho namočil i dráhu 🤷.

Lukáš

Jenže tohle je naprosté selhání nezodpovědnost a neprofesionalita když místo řízení kouká na film ale když fíra na vteřinu sundá oko z trati aby kouknul na vysílačku nebo chod mašiny tak to není to samé. Je to jeho povinnost.

zesp

Jde mi především o ten systém, co se tady popisuje. To, že když je pomalá, fíra byl zpravován rozkazy, bylo to cosi mimořádného a byla tak snaha eliminovat možnost pochybení nejslabšího článku systému – člověka. Chápal bych asi, že pokud se ten most dlouho opravovat nebude, proto tam dali tu trvalou 30. Ale on se opravuje po necelém půlroce. Na takovou dobu se dříve ty pomalé dávaly běžně. Nyní, protože by to snížilo odměnu manažerů, tak se tam dá hned trvalé omzení. Manažeři jsou spokojeni – sice jsme tu trať nedokázali udržet v kvalitním stavu, i když je to naše… Číst vice »

Lukáš

Přesně tak, ano strojvedoucí přehlédl ptedvěstník o tom žádná, ale určitě to nebylo kvůli hraní si s telefonem nebo tak. Taky tady spíš vidím chybu v SŽDC. Kdo schválil aby byla 30 trvalá? Ono udělat ze 120 100 není to samé jako ze 120 30. To prostě nikdo nepředpokládá. A seznání platí 13 měsíců. To byla jen otázka času kdy se to stane. Jen stačí občas ty rozkazy co dostáváme. Popsána celá A4 někdy i několik a z toho tam půlka věci už neplatí a SŽDC to neumí zaktualizovat. Pak jedu a hledám třeba stahovačku tam kde má být a… Číst vice »

Tuzemák

Tak hlavně když SŽDC ušetřilo na papíře. :-)To je stejně pěkná tipicky „drážní“ kravina, strhávat z platu někomu, že má trať v údržbě! Vždyť to vysloveně motivuje dotyčné, „zatajovat“ i takové rizikové pasti, jen aby někdo nepřišel o prémie. Vlastně se tu staví finance, nad bezpečnost. Troufnu říct, že v letectví by si tento postup nikdo opravdu nedovolil ani naznačit. Halt drážní logika. Tohle je doslova past pro strojvůdce několk set tun těžkého vlaku, když se mu tak z bězné traťové rychlosti, (kolik tam je 90km/h ?), náhle vynoří oblouky a 30km/h. Předpokládám, že ta návěst 30 bude asi jen… Číst vice »

Tuzemák

Najděte si v I-vysílání dnešní Události (30.7) na ČT, zhruba 17.min. Tam to dost hezky shrnuli.

Tuzemák

Napadá mě jedna věc a už jsem to tu říkal tak čtvrt roku zpět. V době kdy má každý tablet a šmatlafoun GPS a vstup na SD karty. Proč proboha tyhle věci nepřesunou na bedra mikroprocesoru, ať se strojvůdce nemusí až tak moc stresovat. Proč jim sakra nedají malou výpomoc. Proč se nedomluví SŽDC třeba se Seznamem, aby jim vytvořil nějakou „drážní“ verzi Ofline map, s možností online aktualizací z jednoho centrálního serveru? Stačilo by si na v mapě vyznačit, třeba podle kilometrovníků po sto metrech jejich GPS polohu (jako POI body) a když vlak tímto bodem projede může to… Číst vice »

Martin Hurajčík

Až tak to s hlavním tématem zprávy nesouvisí, jen pro upřesnění (když je to dopravácký web), „podjezd“ nestaví ŘSD. Silniční obchvat Mariánských Lázní (II/230) je akce krajská.

Dalibor

No škoda zatím 29 mega, tj reálně to ještě stoupne, až se skončí s vyprošťováním, k tomu prodleva v budování podjezdu. TO bude vysokej účet. Pokud to fíra opravdu „prolít“, nechci být v jeho kůži. Na druhou stranu štěstí, že to byl jen rozsypanej „šutr“. Být to rychlík s lidma tak by to bylo s následky podstatně horší. Z takového náspu, ty by bylo mrtvejch… raděj nemyslet. Pokud na místě byla 30 a na záznamu rychloměru má 90, tak to bude mít strojvedoucí těžký.

Pako

,,U pomalých jízd jsou strojvedoucí informování ještě takzvaným rozkazem, o trvalého omezení rychlosti musí strojvedoucí sledovat trať a návěsti. Podle počtu pomalých jízd jsou hodnoceni manažeři SŽDC,, klobouk dolů za upozornění i na tuto skutečnost. Pokud opravdu někdo byl delší dobu na dovolené, nebo tím úsekem nejel v době spravování písemným rozkazem, je to blbý, ale dřív nebo později se něco podobného muselo stát. Ještě bych doplnil že změna se provede do TTP, ale… Však ty co ježdění tak ví…

Jirka Kokrhel

,,U pomalých jízd jsou strojvedoucí informování ještě takzvaným rozkazem, o trvalého omezení rychlosti musí strojvedoucí sledovat trať a návěsti.“………napsany srozumitelně, MUSÍ SLEDOVAT TRAŤ A PREDVESTNI TERČE A RYCHLOSTNIKY….!!!!

Třicátáprvní béé

Předvěstní terče? Vokažte mi to Jiří

Pako

Minout předvěstí štít je otázkou vteřin, sice sledovat trať je hlavní, ale ne jediný úkon… Pokud je tam 30let nějaká rychlost je potřeba na takové odchylky řádně upozorňovat, to není jen o nepozornosti, spíš o rutině…

Dalibor

ja jezdil 20 let do te vsi po tom moste a oni ho zbourali a nikdo mi to pred jizdou nerekl a nedal podepsat… OPRAVDU???? Rutina je zacatek kazdeho pruseru…

železničář v důchodu

To musí i v případě pomalých jízd, o nichž je (navíc) o jejich (mimořádném) vyznačení (nebo výjimečně i o jejich neoznačení) zpraven všeobecným rozkazem – spíše je ta věta dost nepřessně a nevýstižně napsaná.

Eskimo Joe

Zdá se, že SŽDC nejen konečně přišla na to, jak eliminovat pomalé jízdy bez jediného kopnutí, ale také jak proměnit vápenec ve vápno, přičemž rozklad vápence evidentně neprobíhá ve vápence, ale mechanicky, ve vozech ČD Cargo.

Dalibor

no na to aby vápenec převedl ve vápno tam chybí pár vozů s koksem a pár cisteren s benálem, který by to celý zapálil…

Eskimo Joe

Podle vyjádření SŽDC se bude muset řešit „odvoz vápna“. Do vozů byl však naložen vápenec, proces jeho rozkladu na vápno tedy musel logicky proběhnout během přepravy 😉