Policie ukončila vyšetřování srážky kamionu s vlakem v Olomouci. Cizinci hrozí až 8 let vězení

Foto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: Policie České republikyFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: Policie České republiky

Záběry na videu ukazují, že řidič před přejezdem ani nezpomalil.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

K zastavení a rozmetání střelbou takového kamionu by byl potřeba trhavý (high explozive) náboj z děla nejméně tankové ráže. Takový výstřel by ovšem nádrž/baterii zapálil zcela neomylně, plus by tlaková vlna vyzabíjela vše živé v okruhu 30 metrů, tedy i všechny lidi v tom vlaku. Nevěřím tomu, že chtivý stříleč s kalašnikovem by se dokázal zastavit včas, aby do rány nevjel i ten vlak s cestujícími. PS: Do vzdálenosti 100 m od zásahu trhavým dělostřelckým granátem ráže 150 mm se počítá jako boje neschopná i posádka tanku, čerpám z informací od brtistkého Tankového muzea. Tolik k nápadům, že by střílení… Číst vice »

Jan

Mají toho cizince ve vazbě? Jestli ne, tak to je jen teorie…

Trumway

Tak jsem si to ověřil jinde . Tam , kde není možno umístit díky kruhovému objezdu značku A29 „železniční přejezd se závorami“ spolu s návěstní deskou 240m protože tato by musela být ze všech směrů před kruhovým objezdem. Proto Je umístěna značka A29 až na jednom sloupku s návěstní deskou 160m (240m z daného směru neexistuje) a mezi značkou A29 „železniční přejezd se závorami“ a návěstní deskou 160m je umístěna dodatková tabulka 100m. Po 40 metrech následuje návěstní deska 80m která je od přejezdu ve skutečnosti vzdálena necelých 60m. No a boční ulice která ústí na tuto komunikaci přímo u… Číst vice »

Trumway

Z reakcí však je patrno, že tady je převaha lidí kteří nemají zájem hledat řešení jak bezpečnost zvýšit což je fakt smutný.

Péťa

A co to mění na situaci? Když točvolant přehledné blikající přejezd a přijíždějící vlak tak si určitě všimne obdélníkové cedule s proužky, u které stejně nebude vědět co znamená.

Jiří Kocurek

Jakoby na dráze nikdo nikdy nepřehlínul červené světlo, tak si ty urážky nechte stranou. Nikdo není neomylný, ani fíra ani výpravčí ne.

Zviditelnit značení (např. odstraněním vizuálního smogu) je to nejmenší, co se dá udělat.

Není náhodou ten výstražník schovaný za sloupem, z tohoto pohledu? https://mapy.cz/s/forumecoda

Dopravní psychologie není nic, co by se mělo shodit ze stolu slovem točvolanti. Ta značka zákazu předjíždění by se klidně dala nahradit značkou „pozor přejezd“ jelikož s ní je zákaz předjíždění spojený.

Závora přes silniční jízdní pruh by taky pomohla k lepší viditelnosti.

Jiří Kocurek

Upozornění 240 m před přejezdem bude fungovat ve volné krajině.

Ale ve městě, kde to znamená projet několik křižovatek, do toho jednu světělnou?

Jestli nebude problém v tom, že šofér je naučený, že křižovatka ruší to, tamto i tohleto, takže je nanejvýš vhodné dát upamatováka před přejezd.

kolik fírů si dělá upamatováky vlastní a to nemají na 240 m 10 značek.

PS: Tramvaják má na tom křížení rychlostník 10 km/h, zná to tam, je místní.

Jiří Kocurek

A přes tohle křoví nemá šanci ani hlídání slepého úhlu: https://mapy.cz/s/busafepane

Z opačné strany je to vpohodě, řekl bych.

Ruku na srdce: Kdo z vás se na těch fotkách nedívá, co je to tam za díru v silnici? Odtahuje to poroznost.

Trumway

Když řidič nebude informován o tom, že se za zatáčkou nachází železniční přejezd také se na to nemůže připravit a ono blikající VZ mu už může být prd platné. U tohoto přejedu víme, že zde došlo k této nehodě a proto bychom se měli zaměřit na to jak ho zvýraznit. Hovoří se o tom, že řidič se něvěnoval řízení. Když jedete po dálnici víte jistě co se stane pokud vybočíte ze směru a vjedete na bílou čáru která vede podél krajnice. Nebo před přechody a dalšími místy. Takové ty bílé čáry co začnou drncat je možné najít i před některými… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jak říkám, závora zasahující do jízdního pruhu by vytvořila dostatečnou optickou překážku.

Někdy je potřeba umístit značení v duchu zákona, nikoliv striktně podle norem. Obzvlášť, když je možné to dopřesnit dodatkovou tabulkou.

Ostatně špatné značení bylo (spolu)příčinou vykolejení u Mariánek. A že se SŽDC tehdy zaklínala vším možným i nemožným.

Frantík

Nemoct se připravit na to že za zatáčkou je železniční přejezd? Asi někdo jezdí moc rychle do zatáčky…

Ivo

Já osobně bych řekl, že i kdyby tam žádná značka nebyla, tak naprostá většina normálních lidí by si ve městě všimla, že tam je přejezd. Podotýkám normálních.

Pepa Novák

Stačí se jen věnovat řízení a nečumět do telefonu.Za tohle si může ten řidič sám a nikdo mu z toho nepomůže…dostane obecní ohrožení… nemyslíš zaplatíš!!!

Trumway

„podle policie nevěnoval plně řízení a na přejezd vjel v době, kdy už na něj nesměl jet.“

Kde se píše něco o tom, že čuměl zrovna do telefonu?

Jiří Kocurek

Ve věku 65 roků? Velmi odvážné tvrzení.

VS

Musím ocenit kvalitu signalizace přejezdu, kdy i po delší době a požáru nad případnými kabely v zemi stále dávala výstrahu. Nevím, je-li to úměrné cenám za přejezd a certifikaci všech technologií (neumím to posoudit), ale myslím si, že to ukazuje, že by certifikace a tvrdší požadavky na některou techniku v zabezpečení být měla.

Přeji hezký den.

Martin II

Jistě, jak jinak by se pak kolemjdoucí dovtípili, že k hořícímu vlaku na přejezdu se není rozumné přibližovat…

Otakar

Přesně, ještěže signalizace fungovala, kdyby ne, nechci domýšlet, kdo by mohl nevědomky vlézt do plamenů…

Radek Kowalski

Řekněte mi, milí Češi, proč je tolik nehod na železničních přejezdech? Minimálně jednou týdně dojde k nehodě. V Polsku je kamionů mnohem více a takové nehody jsou vzácné. Možná jsou tyto přechody špatně navržené?

Trumway

Řekněte mi pane Kowalski proč hovoříte o nehodách na železničních přejezdech když to pak zúžíte pouze na kamiony? Potom to vypadá jakoby se mělo jednat jen o nehody nákladních aut a osobních se to nikdy nikde netýkalo což samozřejmě není pravda.

Micky

Velké množství přejezdů na dané ploše. Velmi špatné povědomí, jak se chovat na přejezdu. Obzvlášť v autoškole jsou přejezdy přehlíženy. Na blikající bílou 50km/h, jinak 30 km/h. Aspoň já jsem se v autoškole nic víc nedozvěděl. A možná příliš velká důvěra v signalizaci. Nejde ani o tu chybovost světelné signalizace jako o to, že by řidič se měl na vlastní oči přesvědčit, zda opravdu nejede vlak. T.j. opravdu otočit hlavou a podívat se na oba směry. Aspoň mě to hodně pomohlo si dávat větší pozor. Tím, že se chci podívat do stran, přirozeně zpomaluju, jako kdybych se blížil ke křižovatce.… Číst vice »

El Barto

Nevím jak jinde, ale mě v autoškole (rok 2015, 2017 a 2021) vždy učili, že se mám při přiblížení se k přejezdu alespoň zběžně podívat na obě strany, jestli opravdu nic nejede.

Trumway

Mám to taky tak protože jak říká vyhláška před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

Lukáš Chytil

Já v autoškole (2013) musel i u blikající bílé skoro zastavit a rozhlédnout se, což mě docela iritovalo, protože jsem věděl, že když bliká bílé světlo, je vše ok. A autoškolař mi říkal, co kdyby to bylo v poruše. Tak mu říkám, že se rozpojí relé a bílá přestane blikat.
Nicméně po pár videích, kdy se přes bílou pozitivku prohnala MUVka a jiné, jsem dospěl k názoru, že ono to přibrzdit i na blikající bílou, není úplně marné.

Trumway

Tak to mě to neirituje a i když bliká bílá stejně se kouknu. Prostě ta vyhláška hovoří jasně. Ano, říká, že přes přejezd je možné přejíždět v případě bílého světla 50km/h ale neříká, že není možné ho přejet pomaleji (ono to je někdy potřeba i vzhledem ke stavu přejezdu pokud tam člověk nechce auto poškodit). Říká, že se má řidič přesvědčit a pokud je to takto řečeno je to jako kdyby tam bylo napsáno nevěřte zabezpečovacímu zařízení.

Leinad

Přesvědčit se, že můžu přejezd překonat = nemusím na něm zastavit, jako křižovatka/žluté kříže (vejdu se celý za přejezd. Nebudu se vyhýbat s protijedoucím. Auto mi nechcípne veprostřed přejezdu.)
Vjet tam na bílou podle zákona není chyba ani když zrovna vlak jede (dokonce by to bylo podle normy – vlak brzdí ke stůj těsně před přejezdem).

Frantík

Teoreticky bílé světlo umožňuje jet i pokud třeba je vidět vlak, co stojí ve stanici nebo se posunuje, bez bílých světel nebo na kříži byste to měl zakázané.

Ale takový „inteligentní“ přejezd jsem ještě neviděl.

Trumway

Ale doporučuji jedno. Při přibližování se k přejezdu si zjistěte pohledem do zpětného zrcátka jak daleko za Vámi jede další auto, protože ze zkušeností vím, že dost řidičů počítá s tím „bílé -50km/h a nepočítá s tím, že se nekdo bude chtít přesvědčovat. Tací pak mohou být překvapeni, že vozidlo před nimi zpomalilo a oni nepočítaje s tím měli s bržděním problém.

Trumway

…no ono je vlastně taky velké množství řidičů kteří bílá-50 vůbec nerespektují a přes přejezd jsou schopni přejíždět nezměněnou rychlostí klidně 90. Už se mi i stalo, že mě takhle jeden borec takovou rychlostí předjížděl, protože se mu asi zdálo, že jedu moc pomalu.

PeDazOl

Žádná vyhláška neexistuje, existuje jen a pouze Zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Trumway

Dobře dobře tak zákon o prov. na poz. kom. Myslím si, že každý tady moc dovře ví co mám na mysli.

Leinad

Vyhlášek ekistuhe hodně, i prováděcí vyhláška k zoppk.

Frantík

Tak třeba v Liberci (a ve Starém Městě u UH, kde jsem dělal já zkoušku) jsou normální „vlečkové“ přejezdy, kde si to autoškoláci určitě zapamatují. Nic tam nejezdí, ale třicítka a rozhlédnout se platí furt.

Ludva

No pane Kowalski,tuto nehodu má na svědomí řidič polského kamionu a nebyla to první nehoda a určitě ani posledni….

Pája

Protože řidiči náklaďáků z Polska nerespektují předpisy v ČR?

Radek Kowalski

99 % těchto nehod zaviní vaši čeští řidiči. Zajímalo by mě, proč polští řidiči nezpůsobují tolik nehod ve své domovské zemi, Polsku?

gerstjan

Weź się odpierdol – zerknij na mapę i zobaczysz, że koncentracja sieci kolejowej jak i drogowej jest w Czechach znacząco wyższa, z czego wynika, iż koncentracja przejazdów kolejowycj jest również znacząco wyższa.

Przepisy dotyczące zachowania na przejazdach kolejowych są w Czechach jak i w Polsce bardzo podobne.

jva

A projektant, který z přejezdu udělal zákop, kde se kamion šprajcl, nic?

Ludwig

Co je na tom přejezdu vyprojektováno špatně?
Nebo jste si jen přečetl nadpis?

Pája

Asi má na mysli nehodu patrně tu s nadrozměrem bez doprovodu a bez předchozího zjišťování, zda tudy nadrozměrem lze projet. Tehdy bohužel zůstal v mašině mladý kluk. Každopádně to v článku je Olomouc. Jiná nehoda, jiný přejezd, jiný řidič, jiná nákladní souprava.

Leinad

A byl to vůbec nadměrný náklad?

Tonda Sehnal

A kvůli tomu „zákopu“ neviděl na výstražníky? 🤔

Trumway

To jistě ne, ale značení oznamující řidiči, že se blíží k přejezdu je nevýrazné a bylo by dobré ho v tom místě přehodnotit.

bydleni_fanousci.0t

Chybí tam štěrkové lože. I dneska; je jen otázkou času, kdy se situace bude opakovat.
Sloupy tram. trolejí jsou taky patřičně tlusté. Bigboardy a zpomalující tramvaje pro špatný stav kolejí..
A ještě to je v zatáčce.
Na vynález závor taky ještě čekáme…
Že vlaky jezdí pomaleji v tom evidentně nehraje (preventivní) roli.

Neumřely lidé, jedeme dál..

Ludwig

Ten přejezd je bez problémů přehledný. Nehledejme chybu, kde není. Řidič jednoduše projel, když blikaly světla, můžu jen spekulovat, jestli spal, díval se na Tv nebo psal smsku.

Trumway

Přejezd možná přehledný je, ale informování o jeho existenci je celých 240 m nepřehledné.

Ludwig

je tam standardní značení 3x po 80 metrech. Kromě sloupů veřejného osvětlení tam není jediná překážka ani reklama ve výši umístěných značek. Silnice je dostatečně široká, samotný přejezd je dobře viditelný z obou směrů. Upřímně nevím, jak více ho označit.

Trumway

Asi takhle. Ta silnice tam sice je dost široká ale ne kolem nástupního ostrůvku kde může být vyžadována zvýšenaá řidičova pozornost i díky lidem stojícím na tomto ostrůvku a čekajícím na tramvaj- zábradlí tam neexistuje. Já chtěl jen říci, že za těch 240m je řidič vystaven mnoha vjemům které mohou řidičovu pozornost od předešlé značky informující o železničním přejezdu odvést stejně jako od návěstních desek . No a někteří řidiči nemají nic než jen ty návěstní desky 160 a 80 a někteří řidiči (vyjíždějící z ulice Táboriů) nemají z jejich směru jíizdy už vůbec nic. 1. -Značka A30 která je… Číst vice »

gwann

Sorry, kdyby ten dement za volantem si nevsimnul cervene na semaforu a na prechodu prejel celou tridu skolky vcetne vaseho ditete, budete ho furt hajit?

Co je tohle za psychickou poruchu – hajit zjevne dementy?

Trumway

Já nikoho nehájím. Já jen poukazuji na to, že to značení mi tam jako řidiči nepřijde zrovna domyšlené.

janvagala

Hledáš problém tam kde není. Byl si tam někdy osobně?

Trumway

Díky Bohu nebyl. A nehledám problém. Jen říkám, že provedení místního dopravního značení mi nesedí a jdem zvyklý na značení provedené lépe. A to, že tam lidi musejí přecházet přes vozovku na zastávku tramvaje aniž by mohli použít přechod….tak to jsem snad ještě nikdy nikde neviděl. A pak se divme, že lidi nemají problém s chůzí po kolejích .

Trumway

Oprava. Ta silnice není dost široká pokud tam vede ve stejné úrovni tramvajová trať. Jen další věc mimo chodců která zde vyžaduje řidičovu zvýšenou pozornost.

https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=77786049&newest=0&yaw=5.596&fov=0.157&pitch=-0.017&x=17.2793931&y=49.5961765&z=18

Trumway

Prostě na to nahlížím tak, že prioritou by mělo být zajištění maximální bezbečnosti než jen poukazovat na to, že je to ve městě a že tam nějaké značky jsou. Jsou. Ono návěstní deska která je umístěná za přístupovou cestu k nástupnímu ostrůvku a před kterou může klidně stát skupina lidí a proto nemusí být vidět taky nic moc. A ještě jeden detail. Zajímalo by mě sestli ten přechod byl zrušený jen přechodně a nebo tam stále takhle není. To je taky věc úplně na palici. Ano, sice tam je v blízkosti přechod na křižovatce, ale z něj není možno jít… Číst vice »

luke.pl

Jel ve meste – prechody, tramvajove ostruvky, svetelne krizovatky po x metrech..zadna neocekavatelna situace…jaky je v tomto pripade rozdil mezi semaforem na krizovatce a prejezdem? Proste se nevenoval rizeni a zpusobil nehodu. Nebo chcete specialni bilboard se smrtkou pred kazdou krizovatkou ze vsech stran?

Trumway

Ale jo,, ale podívejte se jak jsou ty značky umístěné a jak jsou výrazné. Nemyslíte, že by na tomto místě mohlo být přínosem řidiči zopakovat informaci o blížícím se železničním přejezdu bez závor pomocí značky A30 bezprostředně před přejezdem (třeba na desce 80m) pokud tuto informaci dostal na konci mostu , před křižovatkou, před semaforem, přechodem pro chodce, tramvajovým ostrůvkem z něhož ani žádný přechod pro chodce nevede a kde lze očekávat chodce skákající do vozovky ……? A těď si představte, že by řidič vyjel z nějaké vedlejší (Dr.Milady Horákove, Bystrovanská). Takový řidič se o přejezdu bez závor nedozví, protože… Číst vice »

Jirka P

Rozdíl je v tomto případě to, že to hlavní návěstidlo semaforu na křižovatce, podle kterého se většinou řidiči řídí, by bylo přímo nad jeho jízdním pruhem, viditelné zdaleka. Naproti tomu tady ho máte za zatáčkou, zastíněné sloupy:

https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=101972335&newest=1&yaw=5.540&fov=0.455&pitch=-0.013&x=17.2780118&y=49.5971282&z=16

To, že je na vině kamioňák, je jasné, ale značení zde není dostatečné ani v nejmenším.

Trumway

Souhlas s výjimkou toho štěrkového lože a té hrubky na konci.

Trumway

Spíš by mě zajímalo co značení onoho přejezdu při jízdě ulicí Hodolanská a Divišova. Zůstane tak jak je a nebo dozná nějakých změn ve smyslu lepší výraznosti než jak je to nyní?

luke.pl

Kde se sprajcl? Vzdyt pred narazem ani nezpomalil…

gwann

A co si precist clanek i odkaz?