Policejní kontrola: Každý čtvrtý řidič na přejezdu spáchal přestupek

Policejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČRPolicejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČR

Počet nehod na přejezdech letos roste o více než desetinu.

199 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
T679.2

Zajímavá kompilace čeho jsou řidiči schopní. Některé situace jsou naprosto nepochopitelné a ta druhá v čase 0:22…. Překvapuje mě nulová reakce řidiče Felicie. Přeci musel vidět co se stalo a měl okamžitě na situaci reagovat.
https://www.youtube.com/watch?v=SeQoJs4hoyM

Joker

Na přejezdech si dávám majzla. Nejčastěji platím za rychlou jízdu nebo za špatné parkování. V případě rychlé jízdy se to týká zejména „pastí na řidiče“ a nastražných radarů na konci obce a hlavně, ve směru z kopce. Zadné pirátství 🏴‍☠️.
Jak to máte vy? 🤔

RadkaS

Jaká past?? V obci máte jet maximálně 50. Co za výmluvu je, že tam je kopec???

Joker

Paní Radko, uklidněte se. 🤫. V obci samozřejmě jedu 50. Mám na mysli (k)radary které kontroluji obvykle tak posledních 100 metrů obce, kde není žádná zástavba, chodník, přechod nebo škola, prostě nic a obvykle je zde mírně svažováni, kde zrychlujete, i když nechcete..neuhlídáte to. Takže Vás prostě vždycky nachytají na švestkách.
Takže zůstaňte v klidu a přemýšlejte o tom než zaujmete ostré stanovisko ☝️

T679.2

Aha. Tak vidíte. Já neznám žádnou obec kde by byl radar na konci a proto bych to často uvítal. Je rozdíl, když někdo jede 52 a někdo narve pedál do podlahy sotva vidí ceduli v dáli. Proto mě štve když já dojedu k ceduli a akceleruji na cestovní rychlost a nějakž borec měv tu dobu předjíždí. Kdyby počkalpár vteřin jedeme 90 bez toho abych já musel akceleraci přerušovat, přestat zvyšovat rychlost vozidla a umožňovat mu předjetí. Já bych ho rozhodně neomezoval. Omezje mě on, protože jájsem v tu chvíli donucen měnit rychlost vozidla. Znám radary v obcích uprostřed nebo na… Číst vice »

M19

Uhlídate…

T679.2

Tady se žolíka drobně zastanu. Pokud je kopec dolů je udržení konstaní rychlosti obtížnější než na rovině (vysoký rychlostní stupeň a samovolné zvyšování rychlosti vozidla, které je třeba korigovat brzdou). Vyřešit se to dá odpovídajícím rychlostním stupněm. Jak je to u automatů nevím. Nikdy jsem ho něměl ani nechci. Ale ruku na srdce pokud budete chtít udržet přesnou a konstaní 50ku a to i na rovině dost dobře se vám to nepovede ani s manuálem a rychlost může kolísat. Silnice není nikdy ideální rovina . pak je to taky ovlivněno tím, že řidič nemůže jet a dívat se stále na… Číst vice »

Joker

No dyť o tom tu, stručně, celou tu dobu mluvím 😃

M19

Když nezvládáte ovládat vozidlo, nemáte za volantem co dělat. To prostě není omluva, že to nejde, to je výmluva.

T679.2

A myslíte si, že se vymlouvám? Nemám žádný důvod to dělat. Uvedl jsem všechny faktory které shledávám jako možné příčiny drobného výkyvu vedoucího k překročení rychlosti. NEÚMYSLNÉMU překročení rychlosti. Co vlastně řešíte? Výjimečné 2km/h nad limit (třeba u jednoho jediného info radaru ze 100 ) ? Nebylo by lepší řešit hodnoty 60 a více? Ty totiž již nelze považovat za neúmysl. Pokud já nemám za volantem co dělat muselo by být nejprve na silnicích poloprázdno, protože lidí co patrně neumějí ovládat auto je velký počet. Samozřejmě, že to jde. Třeba tak, že člověk pojede raději 40 aby měl rezervu. Ale… Číst vice »

T679.2

Ale ještě na jeden faktor jsem zapomněl a tím je dělení stupnice tachometru, které je závislé na typu případně stáří vozidla. Nevím jestli jste si všiml, ale různá vozidla to mají jinak. Některé jsou dělené po 2km/h a je tak velmi snadné odečítat přesnější hodnotu než u vozidel kde je stupnice dělení po 5km/h nebo dokonce 10km/h (Fabia 1 po facelift- tacho 5J0920811B A2C53319711 28841). Tam je hodnota 30 a 50 označena červeným trojúhelníkem, ale pořád je odečítání přesné rychlosti kolem 50 Obtížnější než u původní Fabia 1 s dělením po 5km/h u které je to o mnoho snadnější. Také… Číst vice »

T679.2

Jak? Obec tacho max 55km/h a každý info radar hodnota 48-50. To už musí být aby tam bylo 52km/h. Mimo obec do 95 tacho. Parkuji tam kde mohu, na vyhrazeném jen pokud jsou naplněny podmínky pro použití O7, dálnice cestovní 120 pri předjíždění max tacho 130. Pokuty neplatím, radarů se nebojím neb nemám proč, žádné pasti neznám. Dodržování pravidel se mi vyplácí a občas se stane, že právě díky tomu, že předvídám a jedu v určitých úsecích o kterých vím, že to vyžadují pod limitem dokážu předejít srážce s vozidlem, které předjíždí v nepřehledném úseku. Žel. přejezdy vždy snížení rychlosti… Číst vice »

Joker

Nemyslím si, že jste blázen. Podle elaborátu, co jste napsal jste nejspíš literát, předpisový řidič a prototyp spořádaného občana plnícího své povinnosti s až misionářskou horlivostí. ⛪

JardaP

Já si doposud myslel, že Mirek Dušín byl pouhou literární fikcí 🤔

Joker

Viďte? Nemůžu si pomoct, ale když jsem dočetl příspěvek pana „Té“, tak mi v hlavě začalo hrát toto:

Pro alkohol nežiju,
nekouřím a nepiju,
šlechtím plané jabloně,
furt se hrabu v záhoně.

Zaseju a pohnojím,
poseču a podojím,
nimrodím a včelařím,
ženě doma navařím.

T679.2

:- )To asi zase ne. Spíše ten Mirek. Ale nějaké neřesti mám sice alko dříve jo, pak se to tak nějak omezilo jen na srazy, ale nyní skoro vůbec. Ale zase tabák mi cizí není. Vlastně ten alkohol….nepít má jednu velikou výhodu. nemusíte nikdy nic řešit a můžete do auta nebo motorku sednout prakticky kdykoliv bez toho aby jste musel řešit zda můžete něco nadýchat či nikoliv. A protože nejsem zvyklý tak mi stačí velmi málo. No a tak raději nepiju vůbec. Navíc ten kdo nepije a má ZP nemusí řešit kdy může nebo nemůže manipulovat.

T679.2

Ano, možná máte pravdu. Může to být způsobeno mnoha faktory od výchovy přes věk, získané životní zkušenosti až po vliv Rychlých šípů. I ten skautský slib jsem kdysi složil se vším všudy. Tak asi proto. Co se dopravy týče člověka hodně naučí asistence u dopravních nehod nebo něehody vlastní způsobené vinou jiného. Asi nejvice mi vadí taková nějaká lhostejnost. Přeci když vidím na silnici ležet nějaký předmět, který může být příčinou nehody jen tak ho neobjedu ale zastavím a dojdu ho uklidit ze silnice. Mě v autě a jiným problém třeba nezpůsobí, ale jiné to může být v případě motorky.… Číst vice »

T679.2

Ne, že bych byl nějaký spisovatel .Neumím příliš sdělit myšlenku jednou větou. To dost dobře nejde. Rád si poslechnu názory ostatních a rád sdělím názor svůj. To je celé. Představte si mě třeba takhle :- ) Řidičům moderních luxusních aut nesmí vadit, že jsou nuceni jet za autem s rokem výroby kolem milenia. Ten komu to nevadí a dodržuje předpisy za mnou dokáže vydržet klidně z Poděbrad do Jičína. Kdo mě má potřebu předjet musí zákonitě porušit předpisy. Ale takový alespoň brzy zmizí z dohledu. Pak jen člověk doufá, že takový nebude někde zapíchlý v pangejtu a bude tak přidělávat… Číst vice »

Joker

🤣🤣🤣

T679.2

Mám tam jen tři čtverečky a tak nevím jaká byla Vaše reakce

T679.2

Před nějakou dobou jsem někde četl moc hezký názor s kterým souhlasím. Víte co jse dnes nejvíce Punk? Paradoxně dodržování předpisů. :- )

Michal Němčanský
T679.2

To je bez komentáře. Bezohlednost a nerozum v „přímém“ přenosu. Podobně se chovají myši nakažené Toxoplazmozou které nákaza přinutí dělat věci a vystavovat se riziku s cílem udělat z nich pro kočku snadnou kořist. Nebo je to jen proto, že dnes čas jsou peníze? Napadá mě otázka. Co udělá takový řidič pokud vozidlo jedoucí před ním respektuje VZ a zastaví? Bude mlátit do volantu, rozhazovat rukama, nadávat …ale zastaví a nebo vozidlo objede? Škoda, že jsem toho nemohli být svědky když prakticky žádné vozidlo před přejezdem nezastavilo. Ten záznam trvá dost dlouho a víte co je z něj patrné? Že… Číst vice »

AVAR

Jezdím na Radnické lokálce. Co k tomu říct? Že červená na přejezdu nic neznamená? Ale bohužel je to tak.

Pavel Skládaný

Bohužel, máslo na hlavě zde mají i správci. Loni jsme podrobně zkontrolovali 120 namátkově vybraných přejezdů a výsledky jsou tristní. Stále trvá stav, kdy téměř 100 % přejezdů vykazuje hrubé chyby v dopravním značení!! Tak co už s těmi správci dělat… Zdejší fóroví odborníci je nepochybně navrhnou pověsit a odebrat jim (co vlastně? sekačku na trávu či lopatu?), ale problém to neřeší.

digi

Tak určo k tomu máte fotky, hlášení na SZ a podobně… tak se nebojte a zveřejněte je… zbytek se rád podívaná vaše zjištění

Pavel Skládaný

Byla k tomu i veřejná konference, informace jsou veřejně dostupné, nejde o nic tajného.

digi

Link? Díky…

Pavel Skládaný

Byl na stránkách CDV, ovšem asi už nefunguje. Ale když mi napíšete e-mail, pošlu Vám soubor prezentací s výsledky.

T679.2

Také bych uvítal třeba odkaz na bližší informace. Díky

František

Bych rušil ty lokálky, když nedokážou udělat ani bezpečný přejezd, tak to za ten 1-2 vlaky co tam projedou ne smysl.

T679.2

V jakých oblastech jste dělali onen průzkum?

Pavel Skládaný

Převážně Olomoucký kraj, Vysočina, Jihomoravský kraj. několik přejezdů Praha a okolí.

MilanSima

Axel už je zpět. A je po racionální diskusi…

Pavel Skládaný

Však to také dnes tak zákonem upraveno je. Každý takový přestupek jde do správního řízení, kde se uloží pokuta, body a zákaz řízení. Potíž ovšem je s tzv. osobou blízkou, proto se skoro nikdy tento postup nepodaří.

Komunista z ČD

Stejně jako u vlaků, tam by to taky měli být – projedeš stůj, seberou ti licenci.

Jan Sova

V případě přejezdu se závorami nemám problém.

Emil

ale to je generelní problém. Včera jsem najel v ČR asi 300KM. Alespon 6 dalších šoférů se nenamáhalo mi dát přednost. Proč by to dělali? Jsou to často bezohlední lidé

IGCT

Zavřít do vězení za obecné ohrožení.

Kdo já

Přijde mi že ani SŽ tomu moc nepomáhá, při montáži nového světelného zabezpečení dává ty svoje budky s technologií co nejblíže. I když zastavím tak moc vidět není.

Další věci jsou různé půjčovny koloběžek a kol, tam běží čas, a peníze, a někde stát se může prodražit. Tak hurá vstříc svému osudu.

stopka

jezdíval vlakem
auto nemám
přeju si aby vlaky byly sjednoceny s pravidly pro tramvaje = za vedlejšl bez prednosti oproti silnici považovat jednokolejky, protoze to zpravidla odpovida jejich realnemu vyznamu

protoze daně ze silnic drží železnici nad vodou. Zatim

PvvS

Axeli zalez.

stopka

???

Proč podle Vas tramvaje nemaji vżdy absolutni prednost ?

Jan Sova

V Olomouci před nádražím určitě ne.

El Barto

Prosím nekrmit trola.

ušatá

Co se z toho konečně vyvodí?Jen se to bude stále konstatovat nebo se konečně vůči viníkům začně postupovat exemplárně? A postihy budou konečně bolet, aby na to dotyčný už nikdy nezapomněl?!

Cestovatel z Vysočiny

Vámi navrhovaný způsob řešení je zcela pomýlený. Za přestupek tohoto typu už dnes hrozí trest smrti, a stejně to nepomáhá.

Kebab

Jako že sešrotování vlakem nebolí?

Liquid

A imbecilita účastníků silničního provozu se bude za těžké peníze platit z drážního rozpočtu. Aby i na polňačce v kopřivách stály závory, protože jak často slýcháme, to je ten problém. Ne to, že kvanta autíčkářů si vytírá prdel s předpisy a nic moc jim za to nehrozí. A co si budem, ani závory úplně všude by to neřešily, vždyť kolik nehod se stalo i s nimi. Jen by mě zajímalo, co by pak tihle lidé tvrdili. Možná že dráha má být kompletně pod zemí?

stopka

dovolím si vám navrhnout si promyslet:

jaký dopad bude mít aplikace paragrafu 356 trestního zákoníku nazvaného Podněcování k nenávisti vůči skupině obyvatel nebo k omezování jejich práv a svobod

ušatá

???????

Huh

To myslíte většinu držitelů řidičského oprávnění, kteří svým ostentativním nedodržováním čehokoliv ohrožují bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy a působí i nemalé materiální škody o těžkých úrazech a úmrtích nemluvě? 🤡🤡🤡

stopka

Nenasel jsem zadny zdroj, ktery by potvrdil co jste napsal. Zadam Vas tedy abyste tento Vas zdroj uvedl nebo abyste postupoval dle paragrafu 33 Ucinna litost Trestniho zakonika mj. s ohledem na paragraf 357 Sireni poplasne zpravy Trestniho zakoniku.

Ucinte tak ihned, nejpozdeji do pondeli 24.7.2023. Dekuji. Chovejme se k sobe i s ohledem na to, ze svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho

T679.2

„Bylo napsáno mj.“ohrožují bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy a působí i nemalé materiální škody o těžkých úrazech a úmrtích nemluvě“ Pokud se pohybujete v silničním provozu jistě víte jak ten vypadá. Není třeba hledat jinde a stačí otevřít oči. Když píšete: „Chovejme se k sobe i s ohledem na to, ze svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho“ Ano, to by bylo moc fajn. Vzhledem k tomu, že jsme na portálu Zdopravy ….víte co tím myslím? To, že pokud by si rázem všichni řidiči tohle uvědomili bylo by lépe. Předjíždění, nerespektování dopravního značení, překračování rychlostních limitů, nedodržování bezpečného odstupu,… Číst vice »

El Barto

V klidu, to jen Axel znova vylezl s další přezdívkou a spustil flašinet, dneska už stihl zaplevelit diskuze pod několika články.

T679.2

Já taky vylezl. No, spíše jsem po dlouhé době zkusil jestli mohu přispět.

Jva

Jmenujte deset. Z té „většiny“ to jistě nebude problém. V opačném případě mlčte a většinu neurážejte. Procenro přestupců za volantem je menší než u cyklistů a chodců, jen se snadněji trestají (mají zabavitelný ŘP).

Vojtěch C

Až na ta silná slova s názorem souhlasím.

T679.2

Tak já nemám problém s přejezdy kde je jen kříž. Takových přejezdu je v mém okolí spousta. Ovšem jsou na silnicicích kde není velký provoz. Tyhle přejezdy však vyžadují od řidiče nejen pouhé šlapání na pedálya držení se volantu. Vyžadují RESPEKT a touhu po bezpečném dojetí do cíle. Na takových přejezdech je hranice mezi životem a smrtí velice tenká. Stačí nerespektovat stop . “ kvanta autíčkářů si vytírá prdel s předpisy a nic moc jim za to nehrozí“ Ale hrozí. Člověk co předpisy nerespektuje jde velmi často vstříc riziku a pak je otázkou jak dlouho bude trvat než se pomyslné… Číst vice »

T679.2

Souhlasím.S výjimkou případů kdy na přejezd řidič vjede ve chvíli když je na VZ tma a při míjení VZ se světla a zvonek spustí.

stopka

předpokládám, že to nepotesi majitele těch 9 milionů silničních vozidel a koní v ČR.

zvláště když prý asi 95% přepravních výkonů vlaku je na desetině či pětině tratí železnice

Lukáš Chytil

Vítej Axeli, dlouho jsi nám chyběl.

Vavrroch

Že by pan kontrolér dostal dalšího padáka, tentokrát za hospodaření se sázkami? Nebo jen pominul krycí zákaz?

František

Na rozdíl od světly řízené křižovatky, kde před červenou svítí oranžová, na přejezdu se rozsvítí hned červená. Stalo se mi několikrát, že přijíždím k přejezdu, v okamžiku kdy míjím signalizaci, slyším cinkání. A pokud je přejezd dvoukolejný, chvíli trvá, než jej přejedu. Pokud v protisměru mě někdo vyfotí, přejíždím přejezd, když blikají světla. Přijdu o řidičák?

mimochodem

Dvakrat se mi na krizeni s ruznymi jednokolejnymi tratemi stalo, ze to spadlo z blikajiciho bilyho do vystrahy rovnou, jednou jsem to stihl zadupnout (s autem za mnou div ne v kufru), podruhy to zacalo zvonit az kdyz jsem byl za signalizaci. Nekdo tu v diskusi psal, ze je to naprosto v poradku a working as designed, nicmene tento design shledavam ponekud nestastnym. Pritom treba prejezdy na Zelezne Rude jsou delany tak, ze mezi blikajicim bilym a vystrahou je vzdy nejaka doba, kdy nesviti nic ( = 30 km/h, rozhlidni se). To mi prijde jako reseni podstatne lepsi, clovek tak… Číst vice »

MTl

To s přechodem z bílé na červenou je podle zabezpečení. Někde při obsazení priblizovaku zhasne bílá a běží časově zpoždění pak červená, někde toto není pak jde rovnou výstraha. Ano po projetí kolem vystrazniku když se spustí výstraha máte dost času prejez prejet počítá se s vozidlem délky 22m jedoucí rychlosti 6km ( to je rychlost chůze) .

Pavel Skládaný

Máte sice časovou toleranci k průjezdu (3-4 vteřiny), ale přesto bych se přimlouval za to, aby se i v ČR zavedla na přejezdech žlutá, předcházející výstraze (podobně jako Německo, Rakousko, Velká Británie…). Pak by tyhle polemiky skončily.

IGCT

Tohle není ten případ.

Václav

O řidičák samozřejmě nepřijdete, ani se nedopustíte žádného přestupku. Pokud vám začnou blikat světla těsně před přejezdem, že byste nemohl bezpečně zastavit, tak ho normálně přejedete. To je něco jako když vám na světelné křižovatce před nosem zhasne šipka doprava, taky to nemusíte na fleku zahamtnout.

Jan Sova

Tohle se stalo kamarádovi v autoškole při jízdách s komisařem. Ten byl jiného názoru a nedal mu to.

T679.2

Mě zase kdysi instruktor na motorce v zatáčce zašlápl zadní brzdu. Nezdála se mu rychlost průjezdu zatáčkou. Bylo to tak tak to ustát a bez jeho brždění by problém nebyl. .Další vysvětlení proč je dobrá stanovená přibližovací rychlost. Kdo jí respektuje není nucen brzdit prudce i když se světla rozsvítí před vozidlem náhle „ze tmy!. Proto jsem psal „… kdy na přejezd řidič vjede ve chvíli když je na VZ tma a při míjení VZ se světla a zvonek spustí „. Pokud se červená rozsvítí před vozidlem zastavit z 30 nebo 50 není až takový problém jako z 90. Při… Číst vice »

Jva

Takhle si (zrovna v OL) cestující stěžovali, že tramvaje jezdí přes blikající přejezd. Že 30m soupravě jedoucí desítkou přejetí nějakou dobu trvá, jim nevysvětlíte…

Kamui

Tak ono by bylo třeba vhodné změnit i značení přejezdů. Třeba z pohledu dnešních předpisů už vůbec nedává smysl rozlišovat na značce, jestli se jedná o přejezd se závorami nebo bez závor, protože závory pro řidiče nejsou podstatné a kouká na světla. To je relikt z doby, kdy nebyly žádné blikače, a přejezd byl buď pouze s kříži, nebo se závorami na kliku (to je ten ‚“plot“ na příslušné značce, o kterém většina řidičů dnes už ani neví co že to vlastně představuje). Stejně tak by mělo být jasně signalizováno, že zařízení je v provozu (blikající bílá), a to na… Číst vice »

Dachs

Blikající bílá neznamená, že je „zařízení v provozu“, ale že přejezd je zabezpečen „v obou směrech“, tedy i ze směru jízdy vlaku. To, že v přibližovacím úseku není vlak, není asi úplně přesný výklad. Tedy, když bliká bílá, v daném úseku není postavena vlaková cesta, před přibližovacím úsekem návěstidla jsou postavena na stůj.

Pave69

Nemáte pravdu. Z hlediska pravidel silničního provozu to dříve znamenalo, že řidič může jet, protože nejede vlak. Nyní to má bohužel zhruba stejný význam, jako že se zrovna Mikuláš vysmrkal. Pro řidiče zcela bez významu.

MilanSima

Není úplně pravdou. Např návěstidla autobloku, kde je návěst dovolující jízdu bez ohledu na to, zda jsou závory otevřený či uzavřeny. Ty se pak zavírají až jízdou vlaku.

MTl

Bílá rovná se přejezd ok, v přibližovacím úseku není vlak.
Bílá bliká i na přejezdu který je ve výluce ( tzn vypnutý) když v priblizovaku není vlak dřív to tak nebylo.
Takže když přijede mašinka prejez přestane blikat bílé, nejde do výstrahy a projede přez něj vlak rychlosti 10km a bude houkat. Toto je normální při výlukových pracích.

Pavel Skládaný

Je to tak, toto jsme doporučili již v roce 2009. Značka „Přejezd se závorami“ primárně odkazuje na mechnické závory, které jsou základní formou výstrahy. U PZS jsou závory doplňkem, takže značka „Přejezd se závorami“ zde spíše sugeruje nechtěné chování „řid se závorami“.

Bohumil Pokorný

Existuje bohužel množství chráněných přejezdů se závorami nebo jen s blikači,kde mi silně vadí,že na nich nejsou vytvořeny dostatečné rozhledové poměry. Vůbec nevidíte dál než nějakých 10 -20 metrů. A většinou na nich ani nebliká bílé světlo. Od zaměstnance SŽ mám informaci,že u chráněných přejezdů se rozhledové poměry nevytvářejí ani neudržují, realita by tomu odpovídala,ale že by to tak oficiálně mělo být,tomu moc nevěřím. Může to zde někdo znalý ozřejmit?

asdasdfsdfasd

Většina těchzmíněných nehod se stane, když světla blikají červeně. Rozhledový poměr je úplně fuk. Není třeba kácet lesy a porosty půl kilometru od přejezdu v obou směrech jen aby náhodou točvolanti s těžkou nohou nemuseli čekat 40 sekund „zbytečně“.

Bohumil Pokorný

S tou těžkou nohou jste úplně vedle.Vůbec mi nejde o čekání,nýbrž o jistotu,že v případě nečinnosti pozitivní signalizace (blikající bílá) vjíždím na volný přejezd. Přejezdy v lesích tímto problémem netrpí.

asdasdfsdfasd

Netvrdím, že přejíždět takový přejezd je minimálně nepohodlné, ale kolik nehod se stalo ve vaší zmíněné hypotetické situaci

– nefunkční přejezd
– nebliká bílá
– rozhledový poměr je příliš nízký
– stane se nehoda

Můj ohdad je že za posledních 10 let přesně 0.

Projektant

Na přejezdech se zabezpečovacím zařízením se posuzuje rozhled pouze pro případ jeho poruchy, kdy vlaky jezdí na rozkaz Op rychlostí max 10 km/h. U spousty přejezdů by rozhledové poměry na traťovou rychlost vůbec vytvořit nešly, a to ani na lokálkách s nízkou traťovou rychlostí – z toho důvodu jsou na spoustě přejezdů pouze s kříži propady rychlosti, aby dosažitelní rozhledová vzdálenost vyhověla. Výpočet Lp (rozhledová vzdálenost pro nejpomalejší a nejdelší vozidlo, rozjezd ze zastavení): Lp=Vž/Vs*(Dp+Dvoz) Vž – traťová rychlost Vs – rychlost silničního vozidla (=5 km/h; nově na zpevněných komunikacích, kde není stoupání >3%, možno počítat 10 km/h) Dp –… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Děkuji za upřesnění.O snižování rychlosti na lokálkách vím,nicméně mi jde o ty hlavní tratě,kde stavební poměry okolo přejezdu umožňují jen minimální rozhled a obávám se,že v řadě případů poruchy PZZ v případě vjezdu silničního vozidla na takový přejezd,kdy řidič nemůže vlak vidět,by takový nákladní vlak vezoucí 2000 tun,byť jedoucí rychlostí jen 10 km/hod,měl problém zastavit.Ano,je tam ještě pojistka v podobě akustických návěstí,ale to by muselo být zákonem zakázáno v autech poslouchat rádio nebo přehrávače,mnozí řidiči je mají puštěné na plné pecky i před přejezdem.

Peter

Stačí základný sedliacky rozum na to, že blížim sa k trati, tak si tú hudbu stíšim a prípadne ešte pootvorím okno, lenže v praxi čo nie je prikázané/zakázané tak sa tým takmer nikto nebude zaoberať…
A potom titulky v správach „Vlak opět zabíjel“

Bohumil Pokorný

Jenže kontroly policie se soustřeďují většinou jen na nepřekračování rychlostí nebo na vjezd na přejezd ve výstraze.Nikoliv na to,zda řidiči praktikují základní sedlácký rozum.

Vojtěch C

Často říkám: když se nemůžu spolehnout na zrakový vjem, uplatním další smysl tj. sluch. Jak nás učili už ve škole, sluch má důležitou funkci varovat před nebezpečím.

Pavel Skládaný

Ten vjem neuplatníte, vlak bohužel nevydává skoro žádný hluk směrem vpřed. Co je účinné, je přiložit ucho na kolejnici, to je slyšet i několik kilometrů předem a třeba i staří zabezpečováci si tímto při práci pomáhali.

T679.2

…nesmí vjíždět na železniční přejezd pokud vidí nebo slyší vlak…
Bylo pravidlem,že před železničním přejezdem vlak o svém přibližování dával vědět houkáním. To s tím zvukem je asi jak kde. Postavte se na koridor k trati. O blížícím se vlaku budete vědět i bez toho, abyste ho v dáli vyhlížel nebo přikládal ucho na kolejnici. Díky modernímu provedení trati je často vlak slyšet na kilometry daleko. Pokud se dříve říkalo, že kolejnice zpívají dnes to platí dvojnásob. Dříve vlak vydával typické zvuky při přejíždění spojů nápravami. To je však již na mnoha tratích nebo úsecích dnes minulostí.

Pavel Skládaný

Bylo a je pravidlem, že u PZS vlaky NEHOUKAJÍ. To je jen fixní idea některých lidí, kteří si myslí, že mašinka dělá všude húhú.

T679.2

Děkuji za reakci, zase jsem o něco chytřejší. Jen vím, že třeba nostalgické jízdy parních houkají před přejezdy často. Ale ty si houknou i když jen potřebují odbrzdit :- ).

T679.2

:- ) „Ten vjem neuplatníte, vlak bohužel nevydává skoro žádný hluk směrem vpřed“.
Tak nevydává žádný nebo přeci jen nějaký vydává? Pára s otevřeným regulátorem ve stoupání bývá slyšet i několik kilometrů daleko. Stejně tak Barča bez tlumiče. I ten Elektronik je slyšet a rovněž i Regionovy, rakve, M810 a další 😉 . Hodně záleží na stroji, počasí a podmínkách kudy trať vede.

T679.2

Ale to chce mít otevřené okénko a mít vypnuté radio. Pak je třeba aby byla trať v oblouku nebo aby nejel vlak z kopce .U dalších vozidel to až tak neplatí. Třeba v našich podhorských podmínkách s mnoha nechráněnými přejezdy, oblouky , zářezy a bujnou vegetací bývá sluch rozhodně lepší než zrak. Ale spoléhat na něj nelze, protože je li klesání nemusí být slyšet dost dobře ani diesel nebo pára (u nás vlastně stejně ani nic jiného nejezdí :- ) )

Pavel Skládaný

Ano, u přejezdů zabezpečených světelnou signalizací se pro řidiče zajišťuje pouze rozhled na VÝSTRAŽNÍK, nikoli na trať. V principu se zde jezdí podle světel, nikoli dle rozhlížení. V řadě zemí dokonce považují nějaké rozhlížení na trať za nežádoucí, protože to odvádí pozornost řidiče od sledování výstražníků, které je primární.

panda

Já znám přejezd, kde jízda na červenou je naprosto bezpečná. Ale raději budu tvrdit, že je to jen teorie, aby si příště nevyčíhli právě tenhle.
Představte si vesnickou jednokolejku v placaté rovině, kde je vidět vlak na kilometry daleko. A nedaleko přejezdu je zastávka na znamení.
A teď kontrolní otázka. Jakou barvou bliká zabezpečovací zařízení, když vlak stojí a nabírá lidi?

Marty

Hloupější příspěvek by nebyl ?

hank

A jak dlouho to trvá, než lidi nastoupí? 3 minuty? Ty tři minuty jsou ztráta času, která tě nějak poškodí?

Kebab

To nejspíš ne, ale podle popisu jsou ztracené zcela zbytečně. Je to stejný princip, jako nechat dohrát celou reklamu místo jejího přeskočení po prvních několika sekundách, kdy je to už možné. Reklama zpravidla nemá tři minuty, ale také ji přeskakujete, viďte?

Anonym ze severu

Když jedu jako záchranka na resuscitaci, na tepenné krvácení nebo k těžké nehodě, tak je každá sekunda navíc drahá a doplatí na to (bohužel) pacient. Jinak obecně souhlas, 3 minuty jdou v pohodě obětovat.

hank

V Uherském Hradišti býval chráněný úrovňový přejezd se závorami na jediné příjezdové cestě k nemocnici… Tu cestu samozřejmě používala i záchranka. Na podjezd to přestavěli až v roce 2006.

hank

A ještě jsem zapomněl napsat, že přejezd byl na zhlaví, veksle se tam asi 120 let házely ručně, stanice neměla odjezdová návěstidla a mezi polohou výměn a znakem vjezdového mechanického návěstidla nebyla žádná závislost, takže do stanice se vjíždělo 40 i „do rovného“. Jak dlouho asi trvaly úkony výpravčích a výhybkářů související s vjezdem a odjezdem vlaků, to si jistě aspoň pamětníci dokážou představit; a po celou tu dobu, než se to všechno odehrálo, byly závory zavřené.

Frantík

Přesně, přejezd by měl začít blikat, až když má vlak „postavenou“ trasu (plus mínus deset vteřin). Jestli tam někdo vleze, tak vlak rozjíždějící od stanice zastaví.

Honza Gajdoš

U nás v Pv na Olomoucké, padají závory asi hned když vlak od Kostelce projede kolem vjezdového návěštidla. Pak stojí pět minut ve stanici a nakonec projede šukafon od Senice, kde fíra a vlakvedoucí hrají většinou přesilovku. Fronta ke kruháču v Držovicích a na opačné straně k Moravě. Pak ať se nikdo nediví, že jsou všichni nasraní, když kvůli pár lidem v prchající kadibudce, stojí snad stovka lidí v autech

Pave69

Je to tak, bylo by vhodné tyhle nesmyslné trati zrušit. Uštřilo by se za údržbu, zachránily nějaké životy na přejezdech,…
Snad se to časem alespoň částečně podaří.

ušatá

Výborný vtip. Kam na to chodíte? Určitě by o vás měla zájem některá TV, aby bylo veseleji.

Vojtěch C

Spíš je potřeba rušit přejezdy. A co se týče zachraňování životů, tak to by se snad měla plošně „zrušit“ celá silniční síť?

hank

To je těžce manipulativní otázka.

Byl to Henry Ford, kdo vnutil lidstvu údajnou potřebu individuálního automobilismu a následně tak způsobil závislost na něm podobnou té drogové. Důsledky vidíme v přímém přenosu, od klimatické krize přes války o ubývající zdroje až po automobilismem způsobené zbytečné oběti a nemoci.

Jestli cokoli z uvedeného lidstvo bude chtít vyřešit, bude muset především řešit tu závislost; včetně masového absťáku, který nutně nastane. Jsou dvě možnosti: Buď se ho pokusit zmírnit nějakou řízenou formou globální reorganizace chodu současné civilizace nebo tomu nechat volný průběh se všemi představitelnými následky včetně kolapsu civilizace.

T679.2

Omyl. Stačí tak málo a to přizpůsobit se. Ale to se pak nabízí otázka. Umíme se ještě vůbec něčemu přizpůsobovat? Nebo lépe.Chceme se vůbec něčemu přispůsobovat? Neobtěžuje nás to?

Jan Sova

Váš příklad z PV je v hojném počtu rozšířen po celé ČR. Jedná se hlavně o přejezdy poblíž nádraží a seřaďovacích uzlů. Tam už za ty roky a tuny navolených politiků měly být dávno mimoúrovně, aby se ty druhy dopravy vzájemně neprudily.

Anonym ze severu

Pamatuju si posuny v Setuze, kdy posunovač zapnul zabezpečovací zařízení a pak se ještě 5 minut (někdy i víc) čekalo, než přijede vlak. Dělo se to pravidelně. Tak někteří posunovači i přes blikající ZabZař auta přes přejezd pouštěli.

Ne všude jde zkrátit předzváněcí doby, jasně. Ale třeba vozidla IZS jedoucí na majáky to bohužel zdrží. A zvlášť u záchranky je kolikrát každá sekunda drahá.

VTT

Což pět minut, to ještě jde 🙂 V Čerčanech jsem jednou přijel na kole ke spuštěným závorám na horním Pacifiku, hned u nádraží. Nic se nedělo, jen lidi je bez uzardění podlízali. Po těch pěti minutách mi to došlo: motorák do Sázavy, co měl odjíždět za deset minut, už měl postaveno. 🙂

Mysel

Ano, vetsinu nehod na prejezdech zpusobi prave ridici, kteri se ve sve bezmezne hlouposti domnivaji, ze jizda na cervenou je „naprosto bezpecna“.

Žbrdlík

Tak v tom případě doufám, že chodíte pěšky a nebo jezdíte jen na kole, protože držitel řidičského oprávnění k řízení motorového vozidla nemůže snad takový příspěvek napsat. Tedy může, ale pak by měl ŘP jít okamžitě odevzdat. Je to v zájmu nejen okolí, ale v první řadě jeho samotného.

Radúz Dostal

Nejedná se o přejezd u frekventované hlavní silnice, kde je z důvodu dávání přednosti v jízdě a rozhledu běžné zastavit vozidlo na kolejích?

Pavel

Nejvíce mi vadí, že tak třetina řidičů vjizdi na prejezd, když se zvedají závory, ale ještě blikaji světla. Na dvojkolejne trati z toho může být obrovský maler, závory se opět uzavřou bez predzvaneci doby, když už z jiného směru nebo ze stejného na jiné koleji vjel vlak. Tohle by PČR měla pokutovat. Besip by mohl vytvořit nějaké video v rámci prevence

M19

No jo, když on to neni PBESIP, že?https://youtu.be/9jNKMoghdWo

Pavel Skládaný

Netřeba objevovat Ameriku, takový film jsme natočili již v roce 2017: https://www.youtube.com/watch?v=VtGCZl_TCH8

Pavel Skládaný

Jinak ale ohledně onoho rizika „padání závor během zvedání“ již léta doporučujeme úpravu zabezpečovací techniky tak, aby k tomuto jevu nemohlo dojít (neb je českým špecifikem). V zahraničí se ve fázi zvedání závor do přejezdu legálně a rutinně jezdí, neb to odpovídá podvědomému očekávání řidiče, že výstraha končí. Nikde závory nemohou spadnout zpět. Buď se musí přejezd otevřít úplně, nebo musí zůstat zavřený.

Pavel

Zajímavé, že to nikde jinde takhle zapojené nemají. Ani v postkomunistických zemích? Tak to jsme teda zase v něčem jedničky…

jal

Mě by v tom případě spíš zajímalo, jak je možné, že jinde se nestane, že když jeden vlak odjede a závory se začnou zvedat, vjede vzápětí do úseku jiný?
V zahraničí mají jen jednokolejky a jezdí odhlášku ze sousední stanice?

JKan

Možnosti sú rôzne. Buď majú o to dlhšie približovacie úseky, alebo majú nejaký predpribližovací úsek, ktorý spôsobí, že sa závory už nezdvihnú, alebo im nevadí skrátenie výstrahy o dobu zodvihnutia závor alebo neriešia približovacie úseky vôbec a proste uzavretím závor podmieňujú postavenie vlakovej cesty aj na moderných zariadeniach.

Pavel Skládaný

Mj. Švýcaři to řeší předsazeným bodem, který nevyvolá výstrahu, ale „přihlásí další vlak do systému“. Systém pak o druhém vlaku ví a závory podrží zavřené.

JKan

Akurát teda počítajte s tým, že to môže priniesť predĺženie doby výstrahy.

Dachs

Ne že bych trpěl diagnózou obsedantního pozorování ruchu na přejezdu, ale mám jeden silně frekventovaný v dosahu bydliště a to, co popisujete, je jede z nejčastějších jevů: zejména motorkáři a cyklisté vystřelí bez ohledu na trvající výstrahu hned po zvednutí závor (jež občas jdou hned k zemi, jelikož se do obvodu přejezdu přihlašuje zase další vlak). No a velice často jsem za debila, kterého je třeba problikat dámou v SUV nebo agresivním oktávkářem, když na nějakém přejezdu nebliká bílé světlo a dovolím si jet podle toho, zvláště když za to křoví, zídku, do oblouku atp. je vážně blbě vidět. Vše… Číst vice »

Miloš2

Asi to namne leze,ta speci.diagnoza“obsedantní pozorování ruchu“.Znaven jízdou na kole jsem ve stínu stromu u přejezdu u Doňova posvačil a pozoroval řidiče jak dodržují rychlost na přejezdu vybaveném pouze světly bez blikající bílé.Tedy 30km/h.Za cca. 15 minut sledování tam tou rychlostí nepřejel přejezd nikdo.Většina řidičů stihla jet 100 metrů k přejezdu pod 5 sekund,takže tak průměrně 80 km/h.

Radúz Dostal

Připomnělo, když jsem vjel do nějaké obce s nechráněnými přejezdy, díval se ze všech stran, zda něco nejede, zatímco ostatní si přejížděli, jako by se nechumelilo a byl jsem dokonce vytrouben. Následně jsem odpozoroval, že předmětná dráha má už zřejmě svá léta za sebou a tak se asi místní přizpůsobili…

Růža

Nechráněný přejezd neexistuje. Ledaže by někdo ukradl dopravní značky.

Kleist

Spíš by bylo dobrý to předělat aby se to dít nemohlo.

Kebab

Na vícekolejném přejezdu v našem absurdistánu je to potenciální sebevražda, na jednokolejném je to naopak úplně jedno.

JKan

Pozor, aby Vás neprekvapili traťováci PMD za vlakom 🙂

František Plášek

I SŽ dnes jezdí jako vlak..

JKan

Ako kedy, ako kde…

TnM

Jestli ma policie zajem tak ji nasmeruju na useky komunikaci kde kazdy ctvrty ridic nespacha prestupek. Vetsinou se jedna o dodrzovani povolene rychlosti.
Ale to by musel byt zajem na tom aby v Cesku na silnicich nevladla anarchie. Zatim to dle statistik nehod vypada spis na opacne snahy.

Pavel Skládaný

Ohledně přejezdů doporučujeme zrušení nejvyšší dovolené rychlosti (30/50 km/h), neb toto považujeme za téměř nesmysl, který nemá v Evropě obdoby. Naopak naléhavě požadujeme uzákonění nejnižší dovolené rychlosti přes přejezd tak, aby bylo zajištěno jeho vyklizování i nejdelším provozovaným vozidlem a vlaky nesestřelovaly konce nákladních souprav.

Lukino

Některé přejezdy jsou v takovém stavu, že jet přes ně více než 30 je o defekt pneumatiky.

panda

Nejen o defekt, ale i o celé kolo.
Přejedete přejezd, podíváte se do zpětného zrcátka a na kolejích uvidíte celou vaši nápravu.
Většina nejezdí v autech vhodných na Dakar.

Pavel Skládaný

Na druhé straně SŽ nepomlouvejte více, než je nutné. Stav přejezdových ploch se obecně velmi zlepšil a spoustu přejezdů je možné běžně přejíždět rychlostí 100 km/h, upadení kola ani nápravy nehrozí.

Mysel

Ano, je fer uvest, ze v poslednich 15 letech udelali na tomto poli spoustu zasluzne prace.

hank

To není záslužná práce, ale základní povinnost; dohánějí to, na co se x let předtím úplně vykašlali.

Filip Jirsák

Mnohé přejezdy je možné přejíždět i vyšší rychlostí než 100 km/h, zejména ve směru po kolejích 😉

hank

😀

T679.2

Nejen po kolejích. Takovým příkladem je třeba přejezd u zastávky Žitětín mezi Jičíněvsí a Pševsí. Tam se jezdí často jako by tam žádný přejezd ani nebyl a není vyjímkou když Vás někdo před přejezdem začne předjíždět, přes přejezd prosviští nezměněnou rychlostí platnou na komunikacích mimo obec protisměrem, předjede takto několik vozidel co respektují pravidla a před přejezdem snižují rychlost (bílé světlo) a na svou stranu se vrátí až daleko za přejezdem. Pořád je však spousta přejezdů kde je jen kříž se značkou STOP nebo zabezpečení jen závory +červená světla bez bílého. Třeba P4622 na silnici č.32 v Kopidlně. Tam je… Číst vice »

hank

„A vysvětlujte to těm za vámi co se diví že před přejezdem zpomalujete.“

Tak právě v hlavách těch, co se diví, je ten zakopaný pes.

Laborec425

Ono to neví fakt hodně lidí, že se má jet 30 km/h. Nechápu.

Jan Sova

ve vysokých rychlostech je vhodné překonávat různé nepoužívané a zdevastované vlečky natažené přes silnici, bo v 30/50 to tlumiče a péra u auta doslova sežeře, za to v 80 km/h s těsným přibrzděním a poskokem přes kolejnice jen hladce zavibruje.

Pavel Skládaný

Bavíme se o silničním provozu, kolego. Dělali jsme např. měření rychlostí SILNIČNÍCH VOZIDEL na přejezdu Prottes u Gänserndorfu (pověsili jsme tam několik radarů po dobu tří týdnů). Referenční rychlost V85 se pohybovala v rozmezí 95-104 km/h (při dovolené rychlosti 100 km/h). Rychlostním rekordem bylo 186 km/h. Ovšem jak naskočila žlutá (4 vteřiny) a červená před průjezdem vlaku, všichni poctivě stáli.

Filip Jirsák

Když já jsem doufal, že by z toho mohl být nový slogan: „Chcete jezdit rychle přes přejezdy? Jezděte vlakem!“

Každopádně kdyby se zvedla povolená rychlost přes přejezd, chtělo by to zavést také stopčáru namalovanou na silnici, která by ukazovala, kam ta světla PZZ platí. Vždycky, když je někde semafor a je tam povolena vyšší rychlost, než 50 km/h, mám z toho špatný pocit. Protože při vyšší rychlosti se hůř odhaduje, jaká je zábrzdná vzdálenost, a jestli tedy jsem ještě „před“ semaforem a mám brzdit, nebo už jsem vlastně „za ním“ a nemám se nechat zmást tím, že ho pořád vidím.

Frantík

Tak to je jako na dvoubarevném semaforu.

Ale u nás není dovoleno k přejezdu jet rychleji než 50…

Filip Jirsák

Vždyť jsem to připodobnil k semaforu. Jestli je dvoubarevný nebo tříbarevný je prakticky jedno. Červená barva na tříbarevném semaforu je více méně pro formu – o tom, zda zastavit nebo jet se máte rozhodovat při rozsvícení oranžové.

Pavel Skládaný

Trefil jste hřebíček na hlavičku, ovšem povinnost mít před přejezdem stopčáru byla zavedena již novelou TP 133 „Zásady pro vodorovné dopravní značení“ v roce 2014! V praxi je ovšem vyznačena na sotva 10 % přejezdů, neb ignorance správců infrastruktury je děsivá.

Filip Jirsák

Stopčára má jiný význam, označuje místo, kde má řidič zastavit, pokud má povinnost před přejezdem zastavit.

Já jsem psal o označení místa, za kterým řidiče nezajímá signalizace, pokud je de maximální povolenou rychlostí. Tedy místa, odkud se při jízdě maximální povolenou rychlostí dá normálním provozním brzděním zastavit před přejezdem.

T679.2

Mnoho přejezdů by takovou rychlostí možná přejíždět šlo , ale v reálu to praktikovat stejně nelze. Pokud je přejezd v obci vždy tam bude max 50 a pokud je mimo obec bylo by to max 90 a nikoliv 100. Stanovit nejnižší dovolenou rychlost nelze neb by se musely změnit i podmínky, které musí řidič splnit. Tím mám na mysli zejména přesvědčit se, že může přejezd bezpečně přejet. To řidič obvykle kontroluje pohledem v daném směru a k takovému rozhlédnutí je třeba rychlost snížit (přeci jen řidič spouští z očí prostor před pohybujícícm se vozidlem). Já osobně bych 30/50 nechal a… Číst vice »

JardaP

Gänserndorf je v Rakousku, kde se evidentně tento výzkum odehrál. Proto to “kilo” a ne 90km/h.

JKan

Ale po zavedení tejto rýchlosti len veľmi obmedzenú dobu. U nás používané priecestné konštrukcie vôbec nie sú stavané na takéto rýchlosti/záťaže. To už musí byť zosilnená betónová konštrukcia, pre najväčšie dopravné momenty na strane cesty zrejme aj s PJD pre vlak.

Pavel Skládaný

Ale tohle je technicky řešitelné a jinde vyřešené (viz např. konstrukce z panelů firmy BODAN). Zase špecificky český argument, „u nás by to nešlo“.

JKan

To nie je argument „u nás by to nešlo“, ale ukážka, že to bude stáť peniaze a pripomenutie, že aj z dotácii na železnicu sa nakoniec môže dotovať automobilová doprava.

Petr Šimral

A proč by to stálo další peníze, když pro naprostou většinu řidičů omezení rychlosti na přejezdech jakoby neexistovalo? Obzvláště u kamiónů a autobusů…

JKan

No pretože po tomto sa úplne odbrzdia všetci vrátane toho, že sa cez niektoré priecestia bude vo veľkom jazdiť 110+. Dnes čo stretávam ľudí tak väčšinou do tej 70, magori sa samozrejme nájdu.

hank

Já naopak považuji za absurdní, když resortní výzkumná organizace ministerstva dopravy jde tímto způsobem naproti chování některých kusů dobytka maskovaných za řidiče silničních vozidel. Bezbřehý oportunismus politiků má zřejmě dobré zázemí, které dokáže odborně zdůvodnit cokoli, co by mohlo přinést hlasy voličů…

(I když poté, co v parlamentě prošly řidičáky od 17 let a zvýšení Vmax na dálnicích na 150 km/h, mě to zas tolik nepřekvapuje.)

Kebab

Spolu s tím také prošlo tak zásadní zpřísnění bodového systému a zvýšení pokut, že jsme téměř předehnali západ.

hank

Když už teda někdo nutně musel zvýšit povolenou rychlost na dálnici (proč vlastně? kvůli pár voličským hlasům?), tak proč nejpozději zároveň s touto změnou nebyly zákonem stanoveny povinné odstupy v závislosti na rychlosti? A namalovat na asfalt znaky pro ty, kdo to neumějí odhadnout, by snad taky nemělo být nějak zvlášť složité.

Pokuty můžou být jak chtějí vysoké; když člověk potká na silnici policajta jednou za tři roky, tak to s tím vymáháním doržování zákona (na rozdíl třeba od Německa) asi není moc žhavé.

M19

A nějaký věcný argument?

hank

A co je na tom nevěcného? Uvolňovat pravidla v zemi, kde se většina řidčů chová jako zdivočelé stádo a kde se dodržování těch pravidel nevymáhá, povede akorát ke zhoršení stavu.

Leinad

V zemi, kde je hodně zbytečných pravidel, je možné naplňovat skutkový aspekt bez materiálního aspektu – osekávat bezdůvodná pravidla, aby se nedělal nebezpečný návyk porušovat(a nevšimnout si, že výjimečně mají důvod)

hank

Kdo rozhodne o tom, která platná pravidla jsou zbytečná?

Pave69

Tak třeba všechna generální omezení rychlosti mimo obce.

hank

A rozhodne o tom Pave69, který na to nepochybně má odborné, formální i morální gebíry.

Filip Jirsák

Kdyby nebyla rychlost mimo obce omezená, jak byste zajistil možnost vjetí na silnici z vedlejší silnice nebo z místa mimo silnici? Na jakou rychlost byste počítal umístění značek? Jak byste zajistil možnost přecházet silnice? Jak byste zajistil bezpečnost cyklistů či chodců – třeba s ohledem na rázovou vlnu při míjení? Předjíždění byste zakázal – nebo jak byste umožnil předjíždění, když neznáte maximální rychlost protijedoucího vozidla?

Leinad

Má o tom rozhodnout zákonodárce.
Prakticky o tom občas rozhoduje soud (kauza s materiálním aspektem) a hodně často „přestupce.“
Pokud by to zákonodárce udělal líp, těžko by se jezdilo bezpečně a proti pravidlům (vjetím na přejezd na důvodnou červenou se vyskytnu před čelem jedoucího vlaku, jestli stihnu ujet stejně to byla mebezpečná situace. Vjetím na přejezd na buzerační červenou se vyskytnu před vlakem který brzdí do zastávky před přejezdem)

hank

A zajisté ve 100% případů dokážeš během desetin až nízkých jednotek vteřin správně rozhodnout, kdy je ta červená důvodná a kdy buzerační.

Leinad

No protože to spousta lidí nedokáže, neměla by se ta buzerační vyskytovat.

Filip Jirsák

To je sice pravda, ale někdy odstranění té buzerační červené znamená výrazné náklady. Chceme to platit? Nemáme pro ty peníze lepší využití? Nebylo by efektivnější prostě se smířit s tím, že na červenou občas budu stát zbytečně, protože je to efektivnější, než upravovat to tak, aby nikdy zbytečně nesvítila?

Laborec425

Tady je krásně vidět, jak tu mají většina z diskutujících auta a také považují nedodržování zákonů na silnicích za naprosto normální. Budeme ještě asi hodně dlouho za západem. Chováme se za volantem, jako stádo tupců.

JKan

No tak to bude ako v krajinách, kde to nemajú. Teda pred väčšinou priecestí bude buď rýchlostník, alebo bude cesta v takom esíčku, že to rýchlejšie prejsť nepôjde fyzikálne.

hank

Ještě lepší jsou nadjezdy/podjezdy, ale toto řešení by taky mohlo fungovat.

Pavel Skládaný

Buďte klidný, nikdo dobytky nechce podporovat. Vjezd do přejezdu ve výstraze by se měl trestat jednoznačně a nekompromisně. Pokud by ovšem přejezdová technika byla adekvátní (maximální spolehlivost, zrušení pozitivky a zavedení žlutého světla před zahájením výstrahy), není důvod přes přejezdy snižovat rychlost. Jeď si klidně extravilánovým limitem, ale po rozsvícení výstrahy je vstup na přejezd tabu. Takhle to funguje např. v Německu, relativní nehodovost je 3x nižší než u nás. Na systém tzv. L17 je zpracována řada hodnotících studií a ukazuje se, že za určitých podmínek (kvalifikovaný doprovod) má tento nástroj vliv na bezpečnost provozu velmi příznivý. K nějakému zvýšení… Číst vice »

Kebab

Proč je to prasárna, když to ničemu nevadí? Kdyby vadilo, neměli by Němci úseky úplně bez limitu a to i takové, kde jsou jen dva pruhy a parametry odpovídají spíš našim R. Ani jinde v zahraničí se při zkušebním zvýšení limitů nehodovost nezvýšila. Omezovat něco, co neškodí, má za následek jen nižší respekt k omezením jako takovým, včetně těch životně důležitých. U nás to vidíme prakticky na každém kroku.

hank

„Ani jinde v zahraničí se při zkušebním zvýšení limitů nehodovost nezvýšila.“

Pramen tohoto tvrzení?

Kebab

Hledejte Rakousko 150 nebo 160, případně Stuartova dálnice.

hank

Stuartova dálnice není při jejich hustotě provozu argument. A k tomu Rakousku bych přivítal něco podloženého daty, ne jenom zprávy z novin.

Leinad

Pozitivku nechat.
K zavádění výstrahy – k čemu by byla dobrá? (Pokud se nepletu, byl případ kdy tam autobusák vjel těsně po rozblikání, byl vláčen médii, ale trest nedostal)

Pavel Skládaný

Na co pozitivka, když je jí vybavena sotva polovina přejezdů s PZS? A na co signál, který je českým špecifikem a ze zahraničních řidičů ji nidko nechápe? Naopak případný žlutý signál „Pozor“ před zahájením výstrahy by měl stejně blahodárnou funkci, jako na SSZ – upozornit řidiče s předstihem, že za 3-5 vteřin následuje „Stůj“. Rovněž by se odstranila vleklá diskuse, jaká je ještě tolerance vjezdu do výstrahy po jejím zahájení (neb z toho vyplývají různé kauzy, kdy řidič jel domněle „na červenou“) a problémy ve správním řízení (některé případy, i legální, jsou formálně vedeny jako přestupek a pak formálně odkládány).… Číst vice »

Leinad

Pozitivku na to, 1) aby nevznikal nebezpečný zvyk „přejezd nesvítí = nic nejede.“ 2) aby šlo legálně jet přes přejezd i když se v blízké stanici posunuje(k modré/červené před přejezdem)
Ok pokud úředníky v SŘ baví řešit těsné vjezdy, tak jim dát žlutot.

Frantík

2) aby šlo legálně jet přes přejezd i když se v blízké stanici posunuje(k modré/červené před přejezdem)

To dneska povoluje bílé světlo v zákoně. Že i v takových případech se spustí přejezd a nejde vypnout je problém železnice.

hank

„Takhle to funguje např. v Německu, relativní nehodovost je 3x nižší než u nás.“

To bude asi tím, že Němci považují předpisy za něco, co se má bez diskuse respektovat, zatímco zdejší obyvatelstvo za nepřípustnou buzeraci, kterou je nutno ojebávat, kdykoli si myslí, že z toho nebude žádný postih.

Karel

Rychlost 30/50 je pro příjezd k přejezdu-kvůli tomu, aby byl uživatel pozemní komunikace donucen dbát na dodržování podmínek pro bezpečné vjetí na přejezd. pro jízdu přes přejezd je naopak v zákoně ustanovení o co nejrychlejším opuštění prostoru přejezdu. Vklizení přejezdu je stanoveno tak, že nejdelší povolená jízdní souprava má na vyklizení dost času při rxchlosti 5km/h a vyšší. Konec nákladní soupravy vlak může „sestřelit“ jen tehdy, kdy řidič silničního vozidla vjede na přejezd ve výstraze, nebo po zaslechnutí návěst Pozor, dávané houkačkou drážního vozidla.

T679.2

Tak to já to vidím jinak. Přibližovací rychlost je snížena dle mého názoru proto, aby měl řidič dostatek času zkontrolovat zda může přejezd bezpečně přejet. Ne ze všech vozidel je stejný výhled díky proskleným plochám a nějaké kroucení hlavou do stran při nezměněné rychlosti tak akorát zavání srážkou s případným protijedoucím vozidlem. A pak je taky třeba si uvědomit, že zdatnost řidičů není vždy na stejné úrovni. Rovněž to může být pozůstatek z dob dávno minulých kdy byl snad i stanoven rychlostní stupeň pro přejíždění přejezdu při jehož použití byla nižší pravděpodobnost zhasnutí motoru (je otázka zda to není zakotveno… Číst vice »

hank

Už jsem to tu někde psal: Když jsem kdysi dávno chodil do autoškoly, učitelka (tehdy btw široko daleko jedna z mála ženských v té profesi) mi tloukla do hlavy, že pro chování před přejezdem a na něm potřebuju znát jediné pravidlo – zařadit dvojku, koukat, poslouchat a hlavně jet, jako kdyby na každém přejezdu byl jenom kříž. „…stará poučka pro jízdu z kopce…“ Vím o silnici II. třídy, kde je před prudkým klesáním kromě zákonem předepsané značky ještě cedule s tímto textem: Řidiči, zařaď 2. rychlostní stupeň. Pro zajímavost sem dám celé znění §21 o jízdě na přejezdech z historické… Číst vice »

T679.2

Díky. Tak přeci jen tam něco o rychlostním stupni bylo. „“Není dovoleno vjíždět na železniční přejezd, není-li na druhé straně dostatek místa k bezpečnému projetí.“ A tohle je podobné jako se současným požadavkem nevjíždění do křižovatky pokud tu není možné opustit a kdy řada stojících vozidel znemožní odbočení protijedoucích vlevo. To samé se děje na kruháčích kdy řidiči na kruháč bez problému vjedou i tehdy co je jim zřejmé, že ho nebudou moci požadovaným výjezdem opustit. Často si neuvědomují, že pokud by tam nenajeli a neucpali ho mohla by bez problému projet alespoň vozidla v opačném směru. Člověk co přemýšlí… Číst vice »

Pavel Skládaný

Jinými slovy tvrdíte, že k dodržování podmínek pro bezpečné vjetí na přejezd jsou donucování pouze řidiči v ČR. Protože (snad kromě Slovenska) žádné obecné omezení rychlosti přes přejezd v Evropě nenajdete, platí obecná úprava silničního provozu. Zato skoro všichni mají uzákoněnu nejnižší dovolenou rychlost, aby bylo zajištěno vyklizování (toto naopak u nás akutně chybí).

JKan

Ja sa teda v tom zahraničí, kde to nie je stretávam často s tým, že pred väčšinou priecestí je takto rýchlosť beztak upravená rýchlostníkom na 30 alebo 50, prípadne je tam také to klasické esíčko, ktoré viac ako 50 dovolí len skúsenému šoférovi v športovom aute.

A bude to samozrejme vyžadovať prepracovanie konštrukcii priecestí, tie súčasne používané gumokovové sú do 50km/h.

Jan Sova

Poláci mají rovnou stopku u každého nechráněného přejezdu.

Pavel Skládaný

Tak to třeba Rakušáci převážně taky buď stopku, nebo omezení rychlosti na 15 km/h. Ovšem jde primárně o přejezdy zabezpečené PZS, kde žádné omezení není, platí obecná úprava pravidel provozu (tj. extravilán 100 km/h, intravilán 50 km/h).

Pavel Skládaný

Tak to jste měl mimořádné štěstí či já mimořádnou smůlu. Prošli jsme několik stovek zahraničních přejezdů a místní úprava rychlosti na PK je pouze na zlomku z nich. Časté to ovšem je na nezabezpečených přejezdech, kde se rychlost omezuje na úroveň, která odpovídá rozhledovému trojúhelníku (běžné je to např. v SRN či Rakousku, nejčastější omezení je 15 nebo 10 km/h, kromě toho v SRN tím často nahrazují stopku, která se před přejezdem užívat nesmí). Ovšem jde převážně o účelovky v polích, nikoli přejezdy s PZS.

JKan

Teraz ako to myslíte. Poznám fúru zahraničných priecestí s PZS, kde áno, žiadny rýchlostník nie je, ale situácia na ceste tam reálne nedovoľuje jazdu vyššou rýchlosťou ako 50 (buď je tam esíčko, alebo aspoň na jednej strane za priecestím križovatka, alebo niečo podobné, proste stavebnotechnické podmienky nedovoľujú rýchlosť vyššiu ako 50km/h, alebo je to v obci, apod.). No a na tých priecestiach s PZS, kde sa reálne dá jazdiť >50km/h to je z mojej skúsenosti rozhodne aspoň pol na pol, aj keď asi budem mať menšiu vzorku ako CDV. OK, nemusí to byť priamo na priecestí a z oboch strán,… Číst vice »

Pavel Skládaný

Pokud situácia na ceste nedovoluje autu vyšší rychlost než rychlost určitou, nebo je zde místní úprava pravidel provozu, tak je třeba pochopitelně tuto konkrétní situaci respektovat. „Nejvyšší dovolená rychlost“ je limit daný obecnou úpravou pravidel provozu, nikoli povinnost touto rychlostí jet vždy a všude.

JKan

Tak to je samozrejmé, ja sa len snažím určiť či naše poznatky sú alebo nie sú v súlade, teda či Vy do toho poznatku. že miestna úprava sa vyskytuje málo započítavate aj priecestia, kde to s ohľadom na uvedené nie je potreba, alebo nie. Inak mám na Vás ešte otázku ako na odborníka: Mám za to, že svetelné križovatky sa zriaďujú len do rýchlosti 60km/h, resp. v prípade vyššej rýchlosti sa pred nimi rýchlosť znižuje miestnou úpravou na tých 60km/h. Ak to tak nie je, opravte ma. Prečo je zrazu v pohode, že cez obdobný prípad (notabene keď uvážime, že… Číst vice »

Pavel Skládaný

Co vím, tak návrhová (normová) rychlost před SSZ bývá zpravidla nejvýše 70 km/h (na vyšší rychlost není v tabulkách doba svícení žluté). V praxi ovšem nemusí být rychlost místní úpravou omezena, tj. pro řidiče platí zákonný limit (v Rakousku 100 km/h) a reálné rychlosti tomu odpovídají. Ve výkladu k zákonu se uvádí, že se doporučuje blížit se „přiměřenou rychlostí“ (někteří právníci uvádějí dokonce i těch rozumně působících 70 km/h), leč není zakázáno jet rychleji, pokud je řidič ve střehu a má účinné brzdy. Případný vjezd ve fázi „červená“ je jednoznačně protiprávní (toleruje se průjezd jen na žlutou), takže je žádoucí… Číst vice »