Poletí, nebo nepoletí? Smartwings finalizují seznamy rušených linek, škrtly Pardubice

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings přestane v letní sezóně létat z Pardubic. Firma se kvůli nedostatku letadel rozhodla čtveřici linek z Pardubic

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Jestli je pravda, že SW zvažují omezení dovolenkových charterů z BRQ, tak se pouští na hodně tenký led. Podobně touroperátoři, kteří by se do toho nechali dotlačit.

Zelig

A co Smartwings hrozí na tom hodně tenkém ledu?

Kajman

Asi ti dva Brňané, co netrefí do Vídně nebo do Prahy, zcela zanevřou na leteckou dopravu 🙂

Nicky

Když se to hodí do srovnávače, tak identická pobytová dovolená vychází při odletu z Rakouska nebo Německa zpravidla o několik tisíc levněji.

mfr

Můžeš mi prosím zaslat link? Děkuji…

Tom

A co jako má Smartwings dělat?…..

novyv

když smartwings (jakýkoli dopravce) zruší lety, tak platí nějakou kompenzaci letišti za to, že nakonec služby letiště nevyužije? ví někdo?

Karel

Ne

novyv

a kdyz letiste nema kompenzaci za storno od dopravce,tak z ceho ma zisky? jen z kazdeho cestujiciho odbaveneho to znamena letistni taxy?

Jen tak

Ano. Jedinym prijmem letiste jsou letistni poplatky za cestujiciho, a k tomu najem od najemcu obchodnich ploch.

Pokud letiste poskytuje i handling, tak ma jeste prijmy za handling – odbaveni letadel a cestujicich (opet od leteckych spolecnosti).

Pomud je na letisti externi handlingova firma, tak ma letiste prijem jeste od ni.

Apex

Bohužel, je to tak. Myšlenka dobrá 🙂 a čistě teoreticky taková možnost je, ale letecké společnosti mají vůči těmto letištím silnou vyjednávací pozici a proto storno poplatky nebo kompenzace za neuskutečněné lety neplatí (což ale v zásadě platí i pro velká letiště). Pro malé letiště je však tato situace velmi nepříjemná, protože nemá prakticky šanci tento výpadek nahradit a ztráta je vzhledem k objemu provozu velmi bolestivá. Navic, takové oznámení, pokud opravdu přišlo až teď, může pro letiště znamenat i další problémy, protože příprava na letní sezónu je nepochybně velmi daleko, takže bude např. nutné zrušit smlouvy s brigádníky, kteří… Číst vice »

Jen tak

Samozrejme, ze neplati. Vyjimkou muze byt napr pokud dopravce dostava od letiste slevu na poplatcich (v ramci incentiv) – pak ve smlouve muze byt pozadavek na minimalni dobu trvani linky, jinak musi dopravce tyto slevy doplatit apod. Nebo pokud si dopravce nasmlouva od letiste nejakou sluzbu, a leriste si smluvme osetri dobu trvani smlouvy a sankce za jeji predcasne ukonceni. Je to bezny obchodni vztah. Nicmene – pokud se jedna o beznou pruletovou aerolinku, bez nejakych slev, incentiv a podobne – tak pak se jedna o ad-hoc zalezitost. Ovsem – vztah aerolinky neni jen s letistem, ale i s dalsimi… Číst vice »

Viťa

Teď by mě zajímalo, co budou dělat, pokud jim ty MAXy najednou uschopní. Dyť do prázdnin to jsou skoro tři měsíce. Budou přidávat zase zrušené lety? Nebo budou letadla stát na ploše?

Adam

Maxy neuschopní, v Evropě minimálně do podzimu, já věřím v to, že nikdy. Protože Maxy jsou skutečnými létajícími rakvemi.

Tom

Vy máte nějaké zvláštní informace z Boeingu, že to tak dobře víte?

Adam

Ne, stačí si přečíst asi 50 článků a pochopíte, že tyto letadla neměly být nikdy povolena k letům. Sházeli vinu na piloty, to černé skříňky vyvrátily. Předtím na to, že nebyli 30 minut proškoleni online…to se také ukázalo jako lež….to, že na jednom senzoru závisí jestli se MCAS spustí a letadlo sletí k zemi, je jen detail.

Karel

Plány Boeingu na řešení situace jsou takové, že přizvou klíčové certifikační autority (i EASA) na panelovou diskusi, kde budou probírat, co s MAXy, aby mohli létat. Ještě nezačala a plánují cca 3 měsíce. To máme půlku prázdnin, jestli to tak půjde, jak se B představuje. Co dál není jasné, kdy by se mohly letadla zvednout, nemá smysl předpovídat. Ve hře budou velké tlaky a protitlaky, ať to dopadne jakkoli, autorita FAA a B je dlouhodobě poškozená.
Je to velká škoda, že taková legenda, jako 737, bude mít tak pokaňhaný konec kariéry.

Mara

Vy jste mimon 😀 pilotni chyba v prvnim pripade byla potvrzena . V druhem pripade je tam cca 50% nedodrzeni postupu pilotu taky. To letadlo bude litat jako vino 🙂 do dvou mesicu

Karel

Musíme rozlišovat, jestli piloti mohli teoreticky nehodě zabránit a pilotní chybou. To jsou dvě naprosto odlišné kategorie. Nechte na vyšetřovatelích, ať určí příčinu a spolupůsobící faktory.
Můj odhad je, že v obou případech určí jako příčinu chybnou funkci MCAS, a jako faktory nedostatky v konstrukci, dokumentaci, přeškolení, hlášení chyb, zmatení posádky, nesprávnou reakce výrobce po obou nehodách a ne plně použitelný nouzový postup pro případ aktivace MCAS.
Otázka je, jak moc budou teď ostatní úřady trvat na doslovném splnění technických podmínek pro certifikaci, to by mohlo 737 teoreticky i pohřbít.

Pako

No ty budes tezkej, primo emerickej, flighexpert!

Jen tak

To chce klid a nohy v teple.

dvojiteF

hej to určite 😀 😀 😀

Jirka

Je zřejmé, že osazení motorů velkého průměru a hodně předsazených před náběžnou hranou ovlivnilo stabilitu a chování letadla. Otázka je, jestli je toto možné jakoukoli sw záplatou vůbec vyřešit tak, aby letadla mohla do vzduchu bez zásadní konstrukčí úpravy. Obávám se, že tentokrát budou FAA a EASA hooodně opatrné. U SW toho asi vědí více než my, proto ruší ty lety.

Míša

To je masakr po Ryanu do Londýna další a hlubší …., přitom letadla z Pic byla vždy plná, takže pro letošní l.s. zbude asi charter linka od Bulgarian Air a linka R. do Alicante. Myslím, že to bude zajímavý i pro cestovky, že si kupovali kapacitu pouze u TS.

Jen tak

Plna, ovsem za jakou cenu?

Nekdo tady nedavno popisoval, jak letel z pernikova do londyna. Kupoval to 4 dny pred odletem, letadlo pr skoro plne – a letenka byla za asi peti kilo.

To spis svedci o tom, ze to ryanair tezce dotuje, aby aspon neco vydelal, a pri orvni prilezitosti to zrusil.

To, ze je plne letadlo, nesvedci o tom, jak je ta linka uspesna. Pokud budu prosavat letenky za desetikorunu, tak letadlo do lindyna budu mit plny i z cesky lipy.

Míša

Psal jsem spíš k tématu SW, ale k Ryanu dodám, měl jsem taky pochyby o lince do Londýna. Cena a Brexit. Alicante je plná i za cenu kolem 3tis., navíc toto město nemá spoj s Prahou, takže jej využívají tamní i místní. Zde obavy nemám, obvzlášť letos.

FlyingJ

Kdyby linku dotoval Ryanair tak těžko něco vydělá. Pokud vím tak linku zadotovalo pardubické letiště několika miliony, aby se rozlítala a proto jsou taky ceny levné.
Ale ostatně – i z Prahy stojí let do STN na příští týden 339,- a to je plný aspoň ze 70%, takže to není nic moc neobvyklého.

Letec

Když vidím tu situaci s regionálními letišti, tak je super, že budeme ještě nové letiště v Českých Budějovicích. Je to skvělá investice!

Adam

Letiště bude mít přímé napojení na vlak, stejně jako Ostrava. Naopak Praha se napojení na vlak dočká až v roce 2055 (optimistický odhad).

lupenyk

A jak kdyby to železniční napojení Ostravě nějak pomohlo….

Adam

to je věc druhá, že je k ničemu…ale jde postavit a ještě i s dotací z EU během pár let…a v Praze se jedná, jedná, jedná, a prd

Jméno

Oni totiž zastupitelé a úředníci v MS kraji nechtěli dlouhá léta pustit na letiště nízkonákladové aerolinky. Měli pocit, že ty tradiční se jen pohrnou. Šance se chytli Poláci no a létáme z Polska. Klasiky, kdo chce moc…Pokud jde o vlak, tak ten je výhodný jen pokud jedete Směrem od Ostravy. Z druhé strany na přípoj ve Studénce čekáte i hodinu a půl. Snad kromě ranního a nočního spoje.

Karel

To je jen legenda. Šéfka FR je Polka, Poláci jsou jako tuláci a gastarbajtři všude, a to je hlavní zdroj cestujících. Pawlonková si pěstuje KRK a KTW , zatímco OSR ji zajímá asi stejně málo, jako BRQ. PED možná testuje jako alternativu za PRG, ale jen v případě, pokud někdo podpoří nízké ceny.

Srovnejte WZZ a Rumunsko :-).