Poláci zpřísní tresty u alkoholu za volantem, opilcům rovnou zabaví auto
Alkohol tester v brněnské MHD. Pramen: DPMB
Pokud řidič přistižený při řízení pod vlivem nebude vlastníkem řízeného automobilu, vyplatí státu částku odpovídající aktuální hodnotě daného vozidla.
Opily ridice to je problem. Nektri maji 3-5 soudnich zakazov rizeni a dale jezdi (rekodni muz mel 10 soudnich zakazov). Evropska Unie chci aby pravidla, pokuty a karni body byli stejne ve vsech zemich. Na priklad ridic z Polska ktery by u sebe prekrocil bodovy limit muze dal jezdit w jinych zemich (aneb naopak) – protoze nema wymeny informace. UE chci to spoit do jedeho systemu, tak aby ridic zadrzen pod vlivem aneb prekrocil bodovy limit ne mohl nikde jezdit (system ma byt otevreny aby si ne mohl napr. pujcit auto). W pripade ridicie ktery ridi auto ktere mu nepatri… Číst vice »
Chtělo by to dopravní předpisy extrémně zpřísnit, to by všichni jeli veřejnou dopravou.
Wow. To by chtělo zavést i u nás. A nejen pro opilé, ale i agresivní řidiče.
https://www.carvertical.com/cz/blog/kdy-muze-policie-zabavit-auto lze i u nás ale který soudce by se s tím nějak extra zalamoval …
Bože jak dlouho říkám, že má lidem, kteří řídí:
1) pod vlivem alkoholu nad 1 promile
2) pod vlivem drog
3) bez řidičského oprávnění
4) se zákazem řízení
okamžitě propadnout řízené vozidlo státu.
Kdyby se přijala tato změna zákona, tak po pár letech budeme nevěřícně zírat, jak je možné, že je najednou na silnicích mnohem méně nehod, usmrcených …
Tímto vyzívám české zákonodárce, aby začali pracovat na této legislativní úpravě. Je vidět, že to Polákům už došlo – kéž by to u nás netrvalo dlouho.
No budu zase za toho gramatického nacistu, ale zíváním se asi nikam neposuneme. 🙂 Byť jinak Vámi navrhovaná pravidla bych také podpořil…
Nezapomeňte, že v Polsku záleží řešení přestupku hodně na libovůli policisty… Nezaplacené pokuty se přemění na vězení, přestupkové soudy, žádné doručování do zahraničí atd atd atd
Už někdy v roce 2005, když jsme se několikrát vraceli přes Polsko z Litvy a v Polsku skoro neexistovaly dálnice, tak zastavení od policajtů bylo zcela běžné a my jako mladí jsme na ně zkoušeli, aby nám vypsali pokutu atd. atd. a neexistovalo. Řekli, ať zůstaneme stát a na pokutu si nějak seženeme. A stalo se nám to už v tu dobu v Polsku několikrát.
Podle me jediny, co ozungry a smazky uklidi z ulic je az ten kriminal. Odrazujici ucinek sebetvrdsich testu na ne nefunguje. Az na par sociopatu kazdej vi, ze nalitej by ridit nemel – ale vi to, jen dokud je strizlivej.
Můžete vysvětlit, jak nefunguje trest, když ožralovi zabavíte auto a následkem toho nemůže jezdit ožralej autem a následkem toho nemůže způsobit nehodu či usmrcení nevinných lidí?
Ty jsi nikdy nebyl ve venkovsky hospode, vid? Tam objevili carsharing uz za socialismu.
Nabízí se otázka, zda bude v PL stále tolerována hodnota alkoholu bez postihu do 0,2 promile
To výrazně záleží na konkrétním policistovi, protože polská policie jede tvrdě na čárkový systém.
Hladina do 0,2 promile je fyziologická a nemusí s žádnou konzumací alkoholických nápojů (ani rumových pralinek) souviset.
Ani u nás tedy za takovou hodnotu žádný postih nehrozí (pokud se dobrovolně nepřiznáte, že to pivo po obědě bylo fakt jen jedno).
Po zkušenostech z praxe mám pocit, že ochlastu spíš vyberete v plečce, jejíž cena je mnohdy nižší než max. výše pokuty u nás. Pokuty podle příjmu – jsme v ČR, tady opravdu bohatí lidé pro úřady mnohdy vypadají skoro jak ti nejchudší. Jak by jste to počítali? Podle daňového přiznání, majetkového přiznání nebo majetku celé rozvětvené rodiny?
No ono to zabavení auta trochu těm pokutám podle výše příjmu odpovídá. Sice ožralu můžete nachytat i v nějakém střepu za pár desítek tisíc, ale pro něj i to může být celkem celkem citelné a třeba na další takový střep zase tak hned nevydělá. No a pokud bude bumbat nějaký milionář a chytnou ho v jeho autě za 1,5 mega, tak o to víc ho to bude štvát, když mu ho seberou…
Sice to vypadá drasticky, ale reálně to asi moc nepomůže. To by museli hříšníka zastřelit u cesty. Nacamranýmu je celkem jedno kolik má v žíle a trest je v tu chvíli to poslední na co myslí.
No nezaplacená pokuta se přemění na vězení, v Polsku jsou i bezdomovci hodně diskrétní, protože je tam vymahatelnost práva na úplně jiné úrovni.
Přemění no a co udělají, když se dotyčný v Polsku znovu neobjeví? Pošlou tanky do Bohumína – to je tak vrchol schopností jejich armády.
Zaklepe vám na dveře PČR a předají vás Polákům na mostě u Chalupek
To nezní špatně.
Za alkohol za volantem by měly být výrazně represivní tresty. Zcela bez milosti.
No dobře, ale padni komu padni, budou se zabavovat také kola nameteným cyklistům?
Sice teoreticky dobré, ale co pak s těmi koly?
Nehledě na skutečnost, že kol, která mají nějakou vyčíslitelnou hodnotu, se mezi ochlasty moc nenajde.
Sběrné suroviny🤷♂️
Mám dojem, že v létě někde v Jizerkách byste našel opilých cyklistů spousty i na velice drahých (elektro)kolech.
Opilý řidič auta je nebezpečný primárně svému okolí, opilý cyklista je nebezpečný primárně sobě.
Tedy trest pro opilého řidiče by měl být výrazně větší, než pro opilého cyklistu.
Jestli „výrazně větší“ odpovídá „zabavené auto je výrazně dražší než zabavené kolo“, o tom se můžeme dohadovat.. 🙂 Ale klidně ať se kolo zabaví, aspoň se zajistí nepokračování přestupku (či trest.činu).
Výrazně větší je, kdo má kolo za 5 tisíc jede autem za 100 tisíc, kdo jede na kole za 100 tisíc má auto za milion.
Jsem bývalý cyklista, mám po silnicích najeto přes 100 tisíc km.
Opilý cyklista je velmi nebezpečný i pro ostatní účastníky provozu. Vždyť stačí, aby někomu vjel do cesty, ten ve snaze o vyhnutí strhne volant a napere to do protijedoucího auta nebo aspoň do zdi.
Tresty pro opilé cyklisty by měly být totožné, rozhodně ne nižší.
Občas jsem si na kole pivo dal. Ale počítal jsem s tím, že velmi snadno mohu dostat pokutu 50 000. Vzhledem k absenci policistů na silnicích to ale bohužel v podstatě nehrozilo.
Přístup že cyklista ohrožuje jenom sám sebe a proto může páchat přestupky je bohužel v Česku hodně rozšířený. Situace kterou popisujete se mi stala. Při nedání přednosti od cyklisty jsem při snaze ho nepřejet málem srazil auto v protisměru. Minuly jsme se o pár desítek centimetrů. Kdokoliv může tvrdit že to byla moje špatná reakce, ale chtěl bych vidět Vás, když Vám to tam pošle rozjetý cyklista a snažíte se ho nepřejet. Cyklista samozřejmě je dál a i kdyby se nehoda stala, tak pochybuji že zastaví. Sice mám kameru, ale k čemu mi je, když cyklista je na silnici více… Číst vice »
Je to asi 5 let, co jsem večer jel domů na kole a uprostřed jednoproudého mostu (v Pardubicích na Borku přes vlečku do Černé Za Bory) proti mě jela namol ožralá ženská na kole – mrskala řídítky sem a tam, aby se udržela na kole a jela tak 4-5km/h. A co myslíte že se stalo? Zpomalil jsem a vyhýbám se jí obloukem a ta ožrala zahnula přímo do mě a došlo na čelní srážku kol. Já jel 2-3 rychleji než ona, takže jsem spadnul z kola a měl naražené koleno a pár škrábanců/kolu nic nebylo – ona jak to už… Číst vice »
Volat policii, nehoda se zraněním, jeden z řidičů opilý.
Zase jsou Polaci v necem pred nami. U nas by to byla pro nejmenovanou vladni stranu sikana ridicu.
Na poměry CZ (s takovou jako zakořeněnou společenskou tolerancí alkoholu) ale také celkem razantní posun (u zjištění nad 0,3 promile): 6 / 7 000 – 25 000 / zákaz 6 až 18. A odmítnutí: 6 / 25 000 – 75 000 / zákaz 18 až 36. Už to může jít do citelnějších postihů a jistě to bude předmětem pak nějakého vyhodnocování. Ani případné další zpřísňování pohledu na jízdu pod vlivem alkoholu nebo návykových látek jako buzeraci nikdo vnímat jistě nebude.
u nás je debilní žádný odstupňování..vše je jen o tom buď mít „málo“ a přiznat se a nebo být „namol“ a nesvolit k testu…takže někdo kdo si dal k obědu pivo a ke smůle ho chytnou hned na parkovišti je na tom skoro stejně jak někdo, kdo jede se 3 promilema..a to je sakra špatně.. za mě by bylo fajn to odstupňovat..do 0,5 promile tolerance (v případě zaviněné nehody 2x vyšší tresty jako přitěžující okolnost) nad 0,5-1 bych nechal cca to co je v současnosti nad 0,3 a nad 1 promile by to chtělo přitvrdit ve vymahatelnosti i pro ty… Číst vice »
Sebrání věci, kterou dotyčný páchá trestné činy, by měla být samozřejmost.
Máte na mysli, za kapesní krádeže sekat ruky?
Sebrání *věci*.
Je ruka věc?
Taková pokuta je pak pro každého jinak vysoká – podle toho, čím zrovna jede.
Já bych se místo Polska inspiroval ještě trochu dál na severu, kde se výše pokuty odvíjí od výše příjmů provinilce. To není žádná levicová ideologie, nýbrž pragmatický princip, který odradí i majetnější frajírky (kterým by „normální“ pokuta byla celkem putna).
Pokuty podle příjmu mají i ve Švýcarsku, je to velmi efektivní.
Zabavení auta se tomu ale alespoň trochu přibližuje. Lidé s vyšším příjmem mají obecně dražší auta.
V Rakousku je řízení pod vlivem problém částečně i pro majitele (pokud není řidič). Pokud opakovaně půjčíte auto někomu, kdo jezdí opilý a ten pak způsobí nehodu, tak vás může stíhat policie jako spoluviníka.
Progresivní sankce jsou podle mě dobrej nástroj. Zákon, jehož porušení se trestá jen explicitně stanovenou částkou je zákon, který platí jen pro chudý.
To s tím Rakouskem je zajímavý, náš zákon o provozu na poz. kom. má podobnou klauzuli (§10, odst. 3). Jen se asi v praxi nikdy nestane, že by provozovatel/vlastník byl spoluzodpovědný za opilého řidiče
Někdy je dost těžké dokázat, že ten majitel věděl, že u toho řidiče je vysoké riziko jízdy pod vlivem. Pokdu ale dotyčný majitel sedí na místě spolujezdce a strávil s opilým řidičem večer v hospodě, tak není o čem diskutovat.
A v USA nesmí být v autě opilý ani spolujezdec.
Vše bych aplikoval do ČR, ale vsaďme se, že sem se nebude aplikovat nic nebo za hoooooooooooooooooodně dlouho 🙂
Co když je provinilec nezaměstnaný? Co mu seberou, majetek? To že mu “jen” seberou auto a řidičák neznamená, že to neudělá znovu…
To je pořád jeho problém. Nebo je tak nepřekonatelně těžké dodržovat zákon?
Kromě těch, co mají nízké oficiální příjmy… A takoví ti „já můžu všechno“ jsou do značné míry asi právě z té sorty řekněme poněkud pochybně k bohatství přišlých.
Tak ale toto je možné dnes i u nás, trestní soud může nařídit propadnutí věci, tj. auta, jako jeden z trestů.
no, zda-li je v tomto případě věcí
„která je nástrojem trestné činnosti“
(§ 70 odst 2 písmeno a 40/2009 Sb.)
bude asi docela zajímavá otázka.
To by pak taky mohli nařídit propadnutí mašiny opilýho fírera 🙂
Tam toto není sporné, ale SZ to nechtějí navrhovat z různých důvodů
https://verejnazaloba.cz/nsz/nejvyssi-statni-zastupce-zabavovani-aut-problemovym-ridicum-neni-vselek/
No pokud by tím autem způsobil nehodu tak asi jo (ale to bude totálka, že). Ale být „jenom“ opilý by se do toho nepočítalo.
Toto je nějaká dodatečná motivace k tomu aby co nejvíc lidí jezdilo „levným šrotem“??
No prosím, a pak že to nejde. A mělo by být jedno jestli je auto jeho nebo si ho půjčil. Jen ať má majitel taky radost, jakého má kamaráda.
Jenže auto si můžete půjčit v půjčovně nebo mít auto služební.
A to vadí? On zaměstnavatel ani půjčovna také nebudou skákat nadšením, když jim bude vozidlo zabaveno a budou ho muset vykupovat zpět.
Vadí, prostě to není řidičův majetek, který by sloužil jako pokuta v podobě propadnutí věci. A dotyčný, který auto půjčil to na první pokus nebyl schopný ovlivnit.
Proto je v tom polským zákoně ten požadavek přenesen rovnou na řidiče. Pak se dá předpokládat, že mu s zákazem řízení nikdo auto následně nepůjčí/nesvěří.
Pokud si to následně bude firma/půjčovna ověřovat, tak ok. Akorát podobní experti mají většinou stejně inteligentní kamarády a ty ho lustrovat nebudou, tak těm by to zabavení slušelo.
Ale po druhé si ho prolustrují. Čímž bych chápal, že pokud by jel s něčím od někoho kde si už jednou půjčil, tak po druhé bych zabavení chápal.
„Pokud řidič přistižený při řízení pod vlivem nebude vlastníkem automobilu, vyplatí státu částku odpovídající jeho aktuální hodnotě.“
To by mě zajímalo, to je ještě dílo těch ošklivých konzervativních katolíků nebo už těch moderních proevropských progresivistů?
Třeba je to opatření proti nájezdům našich chlastenců do jejich obchodů.
Je to dílo PiSu, který kompletně hlasoval pro.
Tehdejší opozice, tj de facto nynější vláda, se hlasování zdržela, protože ten zákon obsahuje i hodně kontroverzní paragrafy, umožňující např. omezování obyvatel a lá Čína.
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=glosowania&NrKadencji=9&NrPosiedzenia=78&NrGlosowania=46
Senát, kde i tehdy měla většinu opozice, něco změnil, ale prezident Duda (PiS) podepsal v principu tu původní variantu. PiS navíc chtěl, aby zákon vstoupil v platnost ještě před říjnovými volbami, což se i díky porušení ústavy podařilo. I když jim to nakonec k ničemu nebylo.
Monentálně má vláda jinou důležitější agendu, ale očekává se, že časem ten trestní zákoník bude upraven.
Mě se líbí ten poslední odstavec, to by se mělo zavést i u nás. Pokud řidč odmítne zkoušku na alkohol, tak se má uplatnit presumce viny a dále postupovat jako by řidič byl silně opilý. To stejné i v případech, kdy řidič kamionu odmítne vážení.
a já bych nebyl skromnný – co třeba když sprostý podezřelý odmítne vypovídat, já bych ho rovnou zavřel!
Ale to tak je, odmítnutím výpovědi si můžete uškodit.
ovšem nikdo Vás k ní nesmí nutit
nikdo vas nenuti k odmítnutí… muzete vypovidat…
A ještě to co chce STB, jak jednoduché…
Jedině v tom smyslu, neuvedete-li tím pádem okolnosti, které by vám polehčily nebo vás vyvinily zcela.
Ale soud vám nesmí naložit extra trest jen za to, že jste nevypovídal.
Příliš extrémní. S takovou budou od nehod skoro všichni s víc jak jedním pivem automaticky ujíždět, a začnou se hned připravovat na emigraci v případě, že dostanou předvolání k soudu. Ten zákon skoro vypadá, jako by ho napsala spíš Velká Británie, které aktuálně schází kvanta stavebních dělníků, v čemž patří Poláci a Ukrajinci mezi nejvýhodnější.
Proč si řidič, který ví, že bude řídit, dává jedno pivo? To je přece jednoznačně přitěžující okolnost. Ať emigrují, opilé řidiče tady nikdo nechce.
třeba do Německa, vidtě
Extrémní? Pokud jste fakt takový závislák že nevydržíte před jízdou ani bez jednoho piva tak vám povím tajemství, jedním pivem na stanovený limit 1 promile fakt nedostanete.
No a já jsem si říkal proč s tou železnicí tak kvaltují. 😃 Teď je to jasné…
Už teď to tam jezdí narvané k prasknutí. Zdvojují soupravy. Staví nové tratě. Ty co před 10 – 15 léty zavřeli obnovují…👍
Mám projeto Katovice a okolí. Varšavu a okolí. Trojměstí Gdaňsk Gdynia Sopoty. Hel a další. Až neuvěřitelné. Z části funguje už i trať na letiště Katovice Pyrzowice.
Před deseti lety se jezdili dívat Polští kolegové k nám na 271/320 jak to frčí. Dnes jezdíme my na Šloňsk (a nejen tam) se dívat jak jim to tam roste před očima…👍👍👍
pak je ovšem otázka proč kvaltují i s dálnicema 🙂
Jestli se třeba nedoslechli něco o „pozitivním vlivu dopravní infrastruktury“…
na počet opilců za volantem? 🙂
Aby zabavili co nejvíc aut 😀
Obnovují zlomek toho, co zrušili. (Za posledních 40 roků něco jako 10 tisíc kilometrů.)
K doplnění vzdělání tutaj: Zbigniew Taylor – ROZWÓJ I REGRES
SIECI KOLEJOWEJ W POLSCE, graf na straně 108.
Je to pěkná monografie, ale má to šílený odkaz, proto zkráceno tady: https://bit.ly/3Rj9QNj
Zrušení nějakých lokkálek do zapadákovů není zas takový problém.
Horší je, že rušili osobní doprau i na tratích, které spojovaly docela velká města, třeba Zielona Gora – Glogow.
Doufám, že se to časem zavede i u nás.
Naprosto v pořádku, takto tvrdé tresty za alkohol by měly platit napříč celou Evropou. Alkohol je jedna z nejhorších tvrdých drog, z historických důvodu je naprosto neadekvátně ve společnosti tolerován a zašlo to opravdu daleko. Bylo by vhodné vyvíjet tlak na české zákonodárce, aby přijali obdobná pravidla. Ještě bych doplnil po nadýchání více než 1,5 promile doživotní zákaz řízení.
Absolutní šílenství, hlavně v téhle polské absoluticky tvrdé variantě. V EU se teď nesmyslně specificky mnozí zaměřují na alkohol testry, a chtějí je i dát povinně do každého auta, čímž je zdraží o 50 000 a dále ztíží servisování, i když mezi lidmi bují kvanta jiných narkotik. Daleko vhodnější zvláště dnes je „zastaralé“ prokazování rovnováhy a střízlivosti jako v Americe, kde vás pak při nezvládnutí vezmou na záchytku, kde vám můžou odborníci provést chemické testy a nechat vystřízlivět.
Hm, to je skutečně barvitě přibásněná definice/popis… nehodlám rozporovat jeho nebezpečnost, ale prohlásit ho za „jednu z nejtvrdších“… no jistě. Zkuste si zvážit takové věci jako je poměr příležitostných uživatelů vůči závislým, zkuste poměr úmrtí vůči počtu (i příležitostných!) uživatelů… to už je horší inhalce nikotinu (kouření).
Dá se celkem jistě říct že je historicky „nejdostupnější“ a z toho pak vyplývá počet uživatelů, to ano to je celkem logické.
Alkohol je opravdu jedna z nejhorších drog z pohledu sociálního i zdravotního. Těch horších narkotik není zase tolik, velká část tvrdých drog vykazuje mnohem lepší hodnoty včetně síly závislosti. Navíc alkohol se dá koupit na každém rohu a nikdo se nad vámi nepohorší, když ho do sebe budete klopit prakticky kdekoliv. Což se o narkoticích říct nedá. Společenské přijímání této tvrdé drogy je z různých historických a lobbistických důvodů těžce mimo a je potřeba to změnit a můžeme začít právě na těch silnicích.
Zkuste vypít flašku rumu a vedle postavte chlápka, co si šňupne pořádnou čáru kokeše. Víte, co bude následovat?
Pán s rumem začne být agresivní (ve velké části případů), nebude moct mluvit, nebude moct chodit, bude nesmyslně vyřvávat několik hodin a pak usne. Po mnoha hodinách se probudí a dva dny mu bude neskutečně zle.
Pán s kokešem bude nakopnutej jako když si dáte kvalitní kafe, bude komunikativní, bude možná trochu veselý, bude chtít pracovat, bude chtít být aktivní. Nebude zbytečně agresivní.
A už víte, kde dělá společnost chybu?
Bohužel u nás to neprojde, jednak velká společenská tolerance, jednak velká alkoholická lobby, vzpomeňme si jen na blbé tiché víno.
Uvidíme, tiché víno nebude mít vyjímku navždy a stačí pár zákonodárců jak se říká s koulema a může to být na světě. Musíme jen vyvíjet ten občanský tlak.
Alkohol je ve společnosti tolerován, protože je za dlouhá léta do její kultury zakomponován, viz přispěvatel Zdrasa s vínem a obecná kultura vaření a pití piva, kdy se říká, že z hlediska hygieny bylo pivo pro pití (z mikrobiologického hlediska) prostě pití bezpečné.
Čímž netvrdím, že je to dobře, jen konstatuji stav.
Jakože… wow. Tohle je hodně drsné opatření. V Polsku by asi nic měkčího stejně příliš nefungovalo. :-/
Některé jeho prvky by asi nebyly na škodu ani tady u nás, zejména s tím ujížděním od nehody a následky nehod.
Drsné by to bylo, pokud by si každý zastavený řidič zatočil kolem štěstí a vytočil by si náhodný postih. V tomto případě si přeci každý předem určí, jestli chce o auto přijít nebo ne.
Důležitý ale vždy je to, jestli se něco skutečně i vymáhá a nebo je to jen teorie jako například u nás, že auto musí mít filtr pevných částic. Mít ho musí, ale jestli ho skutečně má už nikoho nezajímá a nedejbože aby to chtěl kontrolovat.
Poláci to zavedli hlavně proto, že tam je alkohol větší problém než u nás.