pruvodce

Poláci začínají se stavbou nejdelšího tunelu, zásadně zrychlí spojení do Západních Karpat

Modernizace trati Krakov - Nowy Sacz. Foto: PKP PLKModernizace trati Krakov - Nowy Sacz. Foto: PKP PLK

Hotovo má být za 2,5 roku.

Odstraněním části stávající trati a demolicí řady domů začal v Polsku rozsáhlý železniční projekt, na jehož konci má být výrazné zrychlení spojení mezi Krakovem a městem Nowy Sącz. Jeho součástí bude i nejdelší polský železniční tunel.

K podpisu smlouvy došlo již v březnu, stavební práce nyní naplno začínají. Místní média informují současně o tom, že stavbě nové trati musí ustoupit přes 30 domů, což řada místních nese velmi nelibě.

Zakázku za 1,9 miliardy zlotých (11,2 miliardy korun) získalo polsko-turecké sdružení Budimex SA/Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A. Ş./Gülermak Sp. Hotovo má být za 31 měsíců.

Tunel mezi obcemi Męcina a Mordarka je součástí velkého projektu Podłęże – Piekiełko v Malopolském vojvodství. Dlouhý bude 3,8 kilometru. Polský správce infrastruktury současně zahájil soutěže na stavby dalších úseků.

Modernizace trati mezi Krakovem a Nowym Saczem. Foto: PKP PLK

Půjde o revoluci ve spojení Krakov – Nowy Sącz. Konečně bude možné se mezi oběma městy dostat pod hodinu jízdy,“ uvedl při podpisu smlouvy Dariusz Klimczak, ministr infrastruktury. Dosud vlaky jezdí mezi oběma městy nejrychleji za 2 hodiny a 36 minut. Nový tunel bude nejdelším v zemi nejen v kategorii železničních, ale i silničních.

Cestování rychlostí 60 km/h není nic, co by cestující ani dopravce zajímalo. Touto investicí silně zasahujeme do toho, co bylo vybudováno před téměř 150 lety,“ dodal Piotr Malepszak, státní náměstek ministra infrastruktury. Dosud vlaky jezdí delší a pomalejší trasou přes Tarnów.

Nový tunel vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka, bude součástí modernizace trati mezi Klęczany a městem Limanowa. Vlaky v této části kdysi jezdily, přes 20 let tu je ale zastaven provoz. Z velké části jde o úplnou novostavbu 12,5 kilometru trati. Součástí jsou opravy 22 mostů a viaduktů. Většina železničních přejezdů bude nahrazena mimoúrovňovým křížením. Trať bude postavena na 160 km/h, bude elektrizována.

Úsek je součástí rozsáhlého projektu Podłęże – Piekiełko, na jehož konci má být zkrácení jízdních dob do oblasti Západních Karpat na hodinu. Kromě modernizace a elektrifikace 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz bude zahrnovat také výstavbu 58 km nové trati spojující Podłęże s Tymbarkem a Mszanou Dolnou. Zlepší se tak i spojení z Krakova do Zakopaného.

Tagy Krakov - Nowy Sącz Malopolské vojvodství PKP PLK Podłęże – Piekiełko Polsko
47 komentářů