Poláci už mají více než 5 000 kilometrů rychlostních silnic, otevřeli úsek u Baltu
Nová rychlostní silnice S11 Koszalin-Bobolice. Zdroj: X / GDDKiA Szczecin
Nejnověji pomohl statistice 48kilometrový úsek rychlostní silnice S11 na severu Polska.
Ten problém u nás je ten, že je zde přílišná byrokracie. O tom, že už uběhlo 30 let od revoluce, a že dálnice už mohly být dávno hotové mluvit nemusím. Dotace byly, například Jihočeský kraj je použil na silnice. To, že my si tu stavíme různé blbosti, to je holt naše chyba. Když chce někdo stavět dálnici, dotace je problém, příprava je problém a když už to jde do finále, objeví se nějaký cvrček kolem dálnice a už je to u soudu. Pokud nepostavíme do 2030 základní dálniční síť která už měla být dávno hotová, budeme se stále placat v… Číst vice »
A železnice jako páteř nic?
Tady někdo opravdu nekecá a maká. Ne nadarmo se říká že ryba smrdí od hlavy.
Ovšem je také třeba vědět, že Polsko má 4x větší rozlohu (a téměř 4x více obyvatel). Takže přepočteno na naši rozlohu by to bylo jen 1250 km. Skoro celé Polsko je nížinaté, nedávno stavěli první tunel. Polsko je také největším příjemcem dotací EU.
Jinak souhlas, tady není k tomu legislativa, a pokud je, neexistuje rychlá vymožitelnost, jen odvolání se řeší rok a půl, tak to je konec stavění.
Ptal jsem se na to v přímo sedláků v Polsku, kterých se to týká – proces staveb je velice přímočarý. Jednoduše to namalují na mapu a ta stavba už tam bude. Nebo dají na výběr z pěti variant a vyberte si. Když si obce/města/majitelé v termínu nezvolí, vyberou to za ně a začne stavba. Přijdou za majitelem pozemků (vždy osobně) a nabídnou cenu, když nesouhlasí, do 3 týdnů je soud, který rozhodne o ceně. Neexistuje, že by do toho mohl vstupovat nějaký ekologický spolek a měnil trasu nebo zpomaloval. Předtím to u nich bylo jak u nás (protesty, rozklady atd.),… Číst vice »
Taková lehce čínská politika, ale budiž. Dokud takto nestavíme u nás, jsem spokojen. I za cenu, že se něco může zaseknout. Demokratická společnost se pozná podle toho, že se lidé na věcech dohodnou. Vše je o komunikaci a v tom bohužel mají všechny zúčastněné strany v ČR rezervy, jak vidíme. Ale i to je potřeba k tomu, abychom časem dospěli k lepší komunikaci. A pokud nemůže ekologický spolek vstoupit do dopravních záležitostí, tak upřímně lituji dětí současných Poláků, a jejich dětí, i dětí dětí jejich dětí. Příroda, pokud na ně nějaká zbude, bude zdevastovaná, a na benzín, pokud nějaký zbude,… Číst vice »
Ekologický spolek do diskuze v Polsku vstoupit může, pán by se měl ptát i někoho jiného než sedláků. Nejdelší částí výstavby dálnice v Polsku je čekání a územní rozhodnutí, do kterého právě ony ekologické organizace mluví. Celý proces však trvá mnohem rychleji, méně byrokraticky a digitalizovaněji.
48 km? Tady se otevře 5 km a fotí se u toho premiér a několik ministrů 😄
Ty záběry klepání na základní kámen a stříhání stuhy jsou v našich podmínkách skutečně groteska, Jako ministr dopravy bych se za to styděl a raději byl někde zalezlý doma.
Máme více kilometrů dálnic na kilometr čtvereční než Polsko. Ale proč zase nepošpinit Česko, že. Všímám si, že se tu vyzdvihuje vše zahraniční.
Tak to je úspěch! Máme o pár kilometrů dálnic na km2 víc než vysmívané a historicky vždy daleko zaostalejsi Polsko. Snad nám to ještě několik let vydrží. Pak se můžeme začít srovnávat třeba s Moldávií, nic proti ní.
Tak ale ono jde také o to, že Polská síť je kompaktnější a, a to je to hlavní, rychlost výstavby nesrovnatelně vyšší. Zatímco u nás se otevírá v lepším případě pár desítek km ročně, v Polsku to je (dálnice + rychlostní silnice) 200 až 300 km ročně.
hlavně tempo posledních let to vlastně dohání. tam jsou hold znát ty roky, co se otevřelo 3km a další rok 11km apod…
…a momentálně vysoká rozestavěnost. Za předchozích deset let se nenamalovalo nic ani na plánku, jen se dokončilo zakonzervované z let 10-12.
Já vůbec nezpochybňuji, že pokud jde o absolutní čísla, je logické, že polské dálnice a rychlostní silnice musí být delší, protože Polsko je několikrát větší než ČR. Pokud tedy se poměřuje, tak toto je nutné brát v úvahu. Ale pokud bychom vycházeli z toho, že Polsko by tyto silnice mělo mít cca 4x delší než ČR, pak by i výstavba měla probíhat v tomto poměru. A vzhledem k tomu, že Poláci otevírají cca 200-300 km ročně, mělo by to u nás být cca 50-70 km ročně. Jinak já nejsem ani pro takové poměrně poměřování, protože délka dálnic záleží na potřebách… Číst vice »
Ne, nevyzvidhuje se tady vše zahraniční. Pod článek on českých lokomotivásh jste psala, pamatujete?
A az nas Polsko predezene i v tythle metrice (to bude tak za 2-3 roky), tak uz konecne vytahnete tu hlavu z pisku, nebo si najdete jinou metriku? Nebo se zacnete srovnavat treba se Srbskem?
Protoze jeste nedavno jsme meli vic dalnic na pocet obyvatel. To uz ale neplati.
Se Srbskem bychom to asi taky prohráli…
Kdyz budeme pocitat kilometry dalnic na pocet valecnejch zlocincu, tak ne.
O to nejde že by chtěl někdo špinit naší krásnou zem. Ale o to že dříve vysmívaní Poláci nám v mnoha ohledech začínají ujíždět o parník. Prostě mnoho věcí dělají jinak než u nás a dovolím si tvrdit že i lépe.
Všímá si někdo toho, že v Polsku stačí aby projel buldozer, a můžou stavět ? Kromě jižních oblastí je to placka, náklady tedy podstatně nižší, rychlost logicky vyšší.
V terénu to opravdu není. Poláci pochopili že pokud se chtějí posunout a zajistit si prosperitu tak musí začít budovat adekvátní dopravní infrastrukturu. Tomuto cíli podřídili vše. Zákony, zadávání výběrových řízení, soudní procesy… Nedělám si iluze o tom že by polští politici neměli své lobbisty. Jen pochopili co je pro jejich zemi důležité.
Pokud nahlížíte jen na faktory byrokratické, je to jasný rozdíl. Toto měla řešit novela zákona z roku 2020, která měla celý postup schvalování plánů dopravních staveb zjednodušit. Ale do té doby se 10 let nic nedělo, tragický nezájem tehdejších vlád, kdy se otvíralo asi 20km ročně, a Poláci nám doslova utekli. Tam otvírali ročně 200-300km dálnic a rychlostek.
Navíc je třeba podotknout, že se u nás jen dostavovali dříve pozastavené úseky.
Adekvátní dopravní infrastruktura ovšem neznamená mít co nejvíce dálnic. Furt se tu nějak dlabe na energetickou náročnost a přesun silných (zejména nákladních) proudů na koleje. Jak vypadá trať od Hradce přes Trutnov na sever? Elektrifikovaná dvoukolejka? Kdepak, že…
Možná si to taky zkuste projet a porovnat rozdíly v kvalitě.
Jak to mají s biokoridory? Mají? Nemají? Hodně? Málo?
Ekodukty mají.
No to je toho. My zase máme 5000 rozhleden.
Akorát si těmi rozhlednami ničíme krajinu, je to největší zbytečnost a blbost. Pak není na důležité věci
Jak píše správně Ondřej. Jde o tempo rychlosti.
CZ – rok 2000 = 499 km dálnic (bez rychlostních silnic)
PL – rok 2000 = 592 km dálnic.
CZ – rok 2015 = 776 km dálnic (bez rychlostních silnic)
PL – rok 2015 = 3131 km dálnic
CZ – rok 2016 = 1235 km dálnic (již s rychlostními silnicemi)
PL – rok 2016 = 3252 km dálnic
CZ – rok 2023 = 1392 km dálnic (již s rychlostními silnicemi)
PL – rok 2023 = 5000 km dálnic
Vít Bárta (další komentář netřeba, nebyl by slušný)
Přesně tak. Staré dobré Věci veřejné a jejich pseudoprotikorupční zákony.
V téhle diskusi je vůbec krásně vidět, jak se lidi dělí na „hodnotáře“ a „trendaře“.
„Hodnotáře“ zajímá aktuální číslo, takže řeknou, že v poměru k počtu obyvatel Polska a ČR je to v pořádku, a dál se tím netrápí.
„Trendaři“ sledují spíš to, kdo koho dohání a jak rychle. Osobně jsem „trendař“ a musím konstatovat, že pokud Poláci neudělají nějaké zásadní chyby, náš historický náskok nás moc dlouho zachraňovat nebude. Žijeme hodně z toho, co udělaly předešlé generace.
Ale jen v silnicích a dálnicích. Trochu zaostalé. Chceme síť pro šetrnou dopravu, nebo jsme zamrzli v 1970. letech?
Tak polské musíme vydělit 4, podle rozlohy.
My se ted nacházíme tam kde byli poláci před 30 lety. Kradlo se tam jako o život a země šla do úpadku. Časem se Polsko vzpamatovalo a ted rychle napreduje. V mnoha oblastech jsou hodně nad Evropskym průmerem. Takže když si počkáme 30 let bude i u nás lépe. Jen se k tomu musíme nějak prokrást …
Napadá mě zajímavá historická paralela, protože vždy, když se českému státu dařilo špatně, tak Poláci šli nahoru. Nemyslím si, že by mohli zrovna oni za naši mizérii, ale jen mi to srovnání přišlo zajímavé. Jakoby se poučili od souseda a využili všechny zkušenosti i nedostatky.
Tohle není o srovnávání ale spíše o nastaveném zrcadle toho, jak jsme historicky prospali jedinečnou šanci smysluplně využít evropské dotace a vybudovat za ně klíčovou infrastrukturu a doslova jsme je prožrali a utopili v nesmyslech, místo abysme stát posunuli do 21. století. A až bude opravdu potřeba tu klíčovou infrastrukturu konečně dodělat, bude to výhradně skrze národní peníze a složité PPP projekty, což se už teď děje.
Konečně to tu někdo napsal.
Jak tady někdo srovnával sice je to svým způsobem nesmyslné srovnání, ale o něčem to přece jen vypovídá – projeďte se po obchvatech Krakówa a druhého největšího města ČR. V tom druhém případě riskujete psychické zdraví.
Já s jízdou kolem Brna nemám žádný problém. Ovšem nejsem řidič, jsem veverka.
Takže vám vadí, že se nestaví a hned o příspěvek dál vám zase vadí, že se staví. Protože teď se u Brna staví.
Chcete to mít postavené nebo ne? Pokuk ano, tak nenadávejte, že staví.
Opravdu je klíčové dostat veškerou dopravu na silnice?
Krásné je číst tady v diskuzi ty výmluvy, proč to u nás nejde. Mimochodem 48km nový úsek v Polsku? Tolik neměří snad u nás ani celá „dálnice“ bez omezení v dopravě.
Polsko je sice větší než Česko, ale oni tam nemají nějaký Děti země který ten projekt pošle do rozkladu.
My tu furt řešíme aby ta dálnice byla co nejekologičtější a trvá nám do hrozně dlouho.
Mám raději Vodu z Tetčic.
Trvá to dlouho, protože se ke každé stavbě může vyjádřit kdokoli, X odvolání, X úřadů, dlouhé lhůty..
Lepší než pozemky sebrat už při územním rozhodnutí, zrovna Správa si nehla udělat EIA a nakonec vybrala jinou variantu.
Jak by k tomu přišel vyvlastněný majitel pozemku, když by se nakonec stavělo jinde? Nebo by se místo zářezu dělal tunel a … jeho pozemek by si pak někdo jako přihrál?
Problém není to, že „něco řešíme“, ale jak to řešíme.
Na české straně by se měly připočítat silnice pro motorová vozidla. Alespoň ty s 4proudovým uspořádáním.
Nemůžete srovnávat Polsko a Česko. V přepočtu na délka dálnic a rychlostních silnic na km² vs. počet obyvatel si troufám říct, že jsme na tom lépe. Až budete srovnávat Česko vs. Slovensko nebo Česko vs. Rakousko, tak budiž. Například Slováci a jejích silniční či železniční infrastruktura je na blití, žalostná prostě katastrofa.
v CR jsou dve uplne katastrofy: 1) dalnice D3 ve stredoceskym kraji
2) dalnice Brno-Viden.
To je proste uplna ostuda a melo by to byt naprostou prioritou RSD tyto useky dostavet co nejrychleji
a vnější okruh Prahy
To není jen o spojení Brno-Vídeň,to je silnice ze severu na jih Evropy. Představte si,že jedete z Itálie do Polska. Celý úsek dálnice….a pak přijete na jižní Moravu,takový kulturní šok:-D
A pak si můžete vybrat, zda se zúčastníte zácpy v Přerově nebo jízdy po hanácké „dálnici“. Po kolejích je to kupodivu lepší, až na ten přerovský cihlák u mostu přes Bečvu. To je fakt hrůza.
Po kolejích to ale zatím nejde úplně dokonale. Od nového jízdního řádu však konečně půjde, spojení Varšava – Benátky bude s jedním 29 min dlouhým přestupem ve Vídni
Uvažuju také nákladní dopravu, přímé ucelenky snad už DEZA ValMez až do Itálie jezdily. Případně opačně, se zbožím do DEZY.
Pro spojení severu a jihu Evropy je spíše vhodnější D55.
Vůbec uzel Brno, to je snad jedna z největších příšerností střední Evropy. Tady se měly utápět evropské peníze.
Áno, je nezbytně nutné zakomponovat nákladní průtah do kolejiště osobního nádraží a toto postavit daleko od uzlů MHD.
No považte, i Zlín má nádraží v moderní odsunuté poloze a přestupní vazby vlak/bus/MHD ve Valašském meziříčí prostě jsou!
Až se divím, že Pražské Hlavní místo Nového spojení neodsunuli do Malešic: Na Metro to bude blíž!
V Bernu je to samzřejmě špatně…
Největší katastrofou je D35. V ČR jsou dvě milionové aglomerace – pražská a ostravská a jak v době Československa tak v samostatném Česku to byl a je nevytíženější směr v zemi. Po silnici i železnici. To, že se z Ostravy do Prahy a do Bavorska jezdí přes Brno, ostravsko ekonomicky poškozuje. A ničí to přírodu Vysočiny.
Jedno je jasné: V počtu námořních přístavů Polsko nedoženeme, ani kdyby Putin daroval Královec Česku.
I ten přepočet kilometrů dálnice na počet obyvatel je hausnumero. Okres Bruntál, Prachatice… tam asi dálnice moc potřeba není, narozdíl od okresu Přerov.
Tak to jsme na tom pořád lépe.
presne to si rikam kdyz jedu Brno/Viden 🙂
A berete v úvahu plochu naší republiky?
Polsko se pripravuje na 20.stoleti.
Okolo roku 2010 měla zaniknout silniční doprava spolu s koncem ropy.
Asi tolik k zaručeným předpovědím o tom, jak se nebude vozit ani sůl.
Odkaz?
Původní předpovědi Římského klubu z 50. let.
Nicméně ropná krize byla a je tu zas, ale Čech si to prostě nechce nechat vymluvit. Větrníky hyzdí krajinu a západní progresivisti nám chcou vzít svobodu!
Slyšíte už tu indukci?
78 867 km2 Česko/322 575 km2 Polsko=0,25
10,57 mil obyvatel /37,75 mil obyvatel Polsko=0,28
Takže: no a?
Přesně – jinými slovy máme víc dálnic na km2 Polsko. Stavíme u nás málo? Ano. Děláme to špatně? Dost často. Ale ta glorifikace Poláků mi začíná lézt krkem.
Nejde o ten pomer, ale o tempo a zejmena obdobi vystavby, oni staveli za evropske prachy dalnice a my lesni cesty, linky na toasty a odbahnovali jsme rybniky. Ted se evropske penize na silnicni projekty priskrti a my budeme koukat na prazdne ruce, PPP to fak nevytrhne. Nemluve o obchvatech obci, tak jsme na tom taky dost bidne
Ježíš ale Poláci jsou větší (mají více peněz od lidí) a mají lepší teren – to se staví prostě lépe. Vždyť ta země je placka a první „horská dálnice“ je ta k nám do Trutnova.
Navíc v Polsku mají oproti nám zákon o dálnicích a nemůže se pak ke stavbě vyjadřovat ten,co s tím nemá nic společného.
Nikdo neříká, že Poláci nestaví super rychle,ale to se prostě nedá srovnávat.
„mají lepší teren“
Mno, řada našich zaseklých nebo dříve velmi pomalu řešených projektů (dokončení okruhu Prahy, Říkovice-Přerov, Hulín-Fryšták, obchvat Frýdku-Místku, D52 na hranice, spor s farmářkou u HK) je v poměrně příznivém terénu. Problém je hlavně NIMBY. Naopak ty horské úseky u nás málokdy narazí na zásadní odpor; míň obyvatel, míň odpůrců.
Jo, a v Polsku mají o něco víc bažin než my. Ne každá rovina je suchá země s dobrou únosností.
Zkuste se take podivat do mest jako Varsava, Krakov atd. Budete prekvapen sluzbami, moznostmi ktere jsou na vyssi urovni nez v CR,. 🙂
Přesně tak, polská města jsou na úplné jiné úrovni než ta česká. I ta Praha je stále víc a víc zaprděná.
Proti Vídni je Praha fakt provinční město. A to krém prosím Pražák
Jde o trend, Poláci byli dlouho za námi a během pár let nás dokázali dohnat. U železnic je to ještě markatnější.
Nemuseli ani do toho dát tolik národních financí, fondy přesměrovaly na hardcore investice zatímco u nás se rozměnily na tisíce pidiprojektů, z nich řada (typicky různá školící centra) po uplynutí minimální doby (5 let) se zavřela a přeměnila na za evropské peníze rekonstruované na ryze soukromé objekty.
Zkuste si občas něco přečíst na polských webech (počítač Vám to automaticky přeloží) a tam se opakovaně dočtete, že města a Vojovodství(kraje) nemají peníze na provoz vlaků – a že ty spoje leckde brutálně osekávaj třeba jenom na 4 denně – i na uplně nedávno draze rekonstruovaných tratích !!! A že z toho mají místní samosprávy doslova hlavu v pejru… Prostě nemají peníze na provoz. Ono je jednoduché vysosat evropské dotace výstavbu infrastruktury – ale je také důležité zajistit peníze z národních zdrojů na její údržbu a na provoz!! A toho v řadě míst v Polsku krutě nedostává… Jen pro… Číst vice »
Polské železnice jsou opravdu výživné. PKP IC jedoucí desítky kilometrů bez oblouku krajinou zvlněnou jako fotbalové hřiště po nedávno rekonstruované trati ďábelskou rychlostí 100 nebo v lepším případě 120 km/h mi opravdu nepřipadá jako záviděníhodný úspěch. Mají sice pár úseků s maximální rychlostí 200 km/h, ale celkově je jejich železniční síť stále ještě dost špatná. V zemi je stále silný trend investovat do silniční sítě na úkor železniční. Je to vidět obzvláště ve východní polovině Polska.
GDDKiA, to je aspoň zkratka. No nestačil by jim název se zkratkou GDDA?
Předpokládám že to přibližně znamená:
Generalna Direkcja Drog Krajowych i Autostrad
– nevidim tam prostor na redukci zkratky…
Správně je to totiž „ŘSaDN“. 😉
Generalna Direkcja Drog i Autostrad
No já bych nechtěl nijak zvlášť adorovat naše váznutí a shazovat polské a nepochybné pokroky, ty jsou zjevné. Ale přeci jen je to stát se čtyřnásobnou rozlohou a trojnásobkem obyvatel… Pak ta třetina u nás pak není až tak šokantní. 🙂
3,6x víc obyvatel
Ještě stojí za zmínku jaká část Polska je neobydlená/nezastavěná vůči ČR, kde je vesnice každých pár km
Projevuje se to v míře urbanizace. V Polsku mnohem větší podíl obyvatel bydlí ve velkých městech než v Česku. Pro plánování a výstavbu dopravní infrastruktury je to mnohem příznivější. Jednak mají k dispozici více volného území pro výstavbu, jednak dálnice a rychlostní silnice na sebe stáhnou větší podíl vnitrozemské dopravy.
Bylo by na čase kdyby v Česku všechny nové silnice vznikaly už 2 + 2 pruhy abychom byli připraveni na budoucí síť dálnic. Místo toho vznikají zvěrstva jako obchvat České lípy nebo Přeštic a Klatov pouze ve dvou pruzích nebo šílené jen tři pruhy a kruháče u Benešova za které by měly padat hlavy hned. To je prostě totální nesmysl a do budoucna jen problém..
Souhlas. A to nezminujete novou silnice Budejovice-Pisek navazujici na D4 a ted se podrzte-bude to cele trojpruh :)). Proc neudelaji ten jeden pruh navic skutecne nechapu-klidne at to neni ani rychlostni silnice, staci proste normalni okreska s 4 pruhama….
Protože to není potřeba. Pokud tam není výhled na zvýšenou intenzitu dopravy (to není nikde,co uvádíte) tak se to ekonomický a politický neobhájí.
A už teď na to nemáme pebize + jsou problémy výkupy. Stavět vše v dálničních parametrech (nájezdy, MÚK, odpočívadla, trasování) nepostaví se nic.
Nesouhlasim, intenzity na I/20 z CB na sever jsou vyssi, nez treba z HK na jicin- a tam se stavi plnohodnotna dalnice a tady nejsou prachy ani na modernizaci
To je jistě pravda.
Pointa je v tom, že ještě před nedávnem na tom byli o výrazně hůř než my. Za to teď staví doslova raketovým tempem.
Navíc polské dálnice jsou jednoduché jasné, bez zbytečných značek, omezení a jiných znepříjemňujících záležitostí.
Každou chvíli na nich najdete kapacitní parkoviště s bezplatným čistým a prostorným WC, lavičky se stoly, zpravidla v nějakém dřevěném přístřešku, kde v okolí je plno košů i zeleně. Na každém sloupu kamery.
Prostě ať chceme či ne, jsou tam o level výš.
HDP Indie je $3,8 trilionu. Švýcarsko není ani na čtvrtině!
A co potom Lichenštejnsko, tam nemají ani kilometr dálnice!
Knížepán outsorcoval dálnici do Rakous a Švajcu. 🤣
Technická: jde o triliony v americké angličtině, tj. 10^12. V češtině se pojem trilion používá pro 10^18, zatímco číslo s 12 nulami je „pouze“ bilion.
Ano i ne. Zase na druhou stranu můžeme říct, že nám stačí méně km dálnic/rychlostních silnic/železnic/VRT abychom vytvořili kvalitní dopravní síť pro hlavní tratě pro transit případně spojení měst. Ale máme rozhledny
A nestačí? Není důležitější místní síť a preference vlaků pro silnější vazby?
Polsko je před ČR v mnoha ohledech, né jenom, ve výstavbě dálnic. Velká Polská města jako Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, jsou nejen lidnatější, ale také je tam taková ta nebojácnost stavět nové stavby, investovat v infrastrukturu. Třeba ve druhém největším městě Polska kde bydlím, v Krakově, je krásné moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, je zde vlak na letiště které mimochodem k dnešnímu dni odbavilo 7 milionového pasažéra. Na to že je Krakov regionální letiště je to obrovský uspěch. Jiná velká města jsou na tom také dobře. Okolo Krakova se dokončuje severní část silničního obchvatu. Až se dokončí, bude… Číst vice »
V Brně mají tunely 600m. Je to tedy v porovnání do Krakovských tramvajových tunelů prakticky nic. Krakov má už hotový podzemní usek v délce 1400m, který se nachází pod hlavním nádražím. Navíc Brno nebuduje podzemní trať s délkou 25 km jak se to začína budovat v Krakově. Brno nebude mít celý obchvat hotový v příštím roce. Brno má cca 78km dlouhou tramvajovou trat, Krakov 104km. Brno nemá nádraží hodné 21 století, Krakov ano. Brno má malé letiště, Krakov má letiště které se nedá s tím Brněnským vůbec srovnávat. Vůbec – proč porovnuješ tato ta města? Brno je v porovnání do… Číst vice »
Jihomoravský Kraj: 1,2 mil obyvatel
Malopolské vojvodství 3,4 mil obyvatel.
Pravda, na 2x větší rozloze. Ale i tak je tam o 1 mil. lidí více, než prostým přepočtem podle kilometrů čtverečních a Krakov býval hlavním městem Halíče.
V Brně není problém kvalita infra letiště. Ale to, že tam nikdo nechce létat. Jak to komu prikazete, když Vídeň je cca 100km daleko?
Spíš to vypadá, že je to Andrej Babiš incognito. Přečtěte jeho komenty a blepty pod jinými články.
Tak jestli chceme záplavu aut a zakopávání teamvaji pod zem, čili ideál 1970. let, proč ne…
Nejpomalejší šalina je v pěší zóně. Ale jo, zrušíme v Praze Metro, tím se tramvaje zrychlí…
Podzemní dráhy se jaksi stavějí furt.
Krakov je ale také obrovským příjemcem dotací. Pokud jde třeba o Gdaňsk, tak to má určitě nádherné „historické“ centrum. Ale že by jinak převyšovalo česká města, mi nepřišlo. Třeba tramvajové tratě jsou tam v žalostném stavu.
Krakov je v mnoha ohledech specifické město historicky s výsostným postavením – ten terminál o kterém píšete je obří a jeho údržba a hlavně vytápění v zimě musí být opravdu velmi drahé!!! Je půl zastávky tramvají od historického/turistického centra, které je samo o sobě pěkné – ale zkuste popojet tou tramvají jen o několik zastávek dál a uvidíte realitu opravdového Krakowa, která je dost neutěšená – ano je tam pár výstavních obchodně – kancelářských ulic kde je to opravu pěkné – ale většina města pro opravdové Krakováky je ve výrazně zuboženějším a řádově špinavějším stavu než běžné české město…
Já v Krakově bydlím už mnoho let, a mohu Vás ujistit že Krakov vypadá pěkně celý. Všude se staví nová infrastruktura, nové tramvajové tratě, nové čtvrtě k bydlení, nové kanceláře. Je to pulsující metropole. Snad také proto Krakov spolu s Varšavou a Vratislaví je jediným městem kde obyvatel přibývá. 😉
Zkuste to srovnání s Prahou, to už taková bomba pro Kraków nebude, že?
Už delší dobu i (H)Nusle, Libeň nebo Palmovka jsou daleko upravenější a nesrovnatelně čistější oblasti než většina běžného Krakova. V Praze to vždycky nastartovala rekonstrukce tramvajové trati a s tim rekonstrukce podélné vozovky a vydláždění chodníků „pražskou mozaikou“ (=celé ulice) – to byla vždycky obrovská změna = obrovský skok dopředu a nastartovalo to rekonstrukce chodníků a vozovek v celé oblasti, přitáhlo to developery a celkově to nastartovalo tzv. gentrifikaci celé oblasti. Jako učebnicové příklady „nakopnutí celé lokality dávám: – ul. Bělehradskou mezi I.P.Pavlova (přesněji za Národním Muzeem) na Vinohradech a nám. Bratří Synků v (H)Nuslích – ul. Zenklova mezi Palmovkou… Číst vice »
Ale bude. Praha nemá okruh okolo celého města (Krakov bude mít příští rok), Praha nemá přímé železniční spojení na letiště, Praha nemá moderní polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, Praha nemá pěkné vlakové přednádraží. 😉
V Krakově se člověk nebojí jít večer od nádraží.
Praha má velmi pěkně zrekonstruované povrchové autobusové nádraží s novou odbavovací halou – a co je velmi důležité – odjezdy gastarbeitrů na východ směr Ukrajina, Rumunsko, Moldávie apod jsou striktně odděleny z jiné budovy – takže to osazenstvo nedělá ostudu mezi běžnými slušnými lidmi z Česka i ze zahraničí… Navíc je to součást oblasti procházející velkou urbanizační změnou – z busáku je přímý vstup do přestupní stanice metra Florenc – linky B a C. Z Florence je to 1 zastávku tramvaji na Masarykovo nádraží (regionální vlaky) nebo 2 zastávky tramvají na Hlavní nádraží (dálkové a mezinárodní vlaky) – na Hlavní… Číst vice »
A mezitím ve vejvodstvích na východ od Varšavy a Krakova zruší lokální železniční dopravu, protože jim na ni nezbývají prostředky. Takže ty dálnice budou zoufale přetížené a brzy rozbité a polské ekonomice se tehle bumerang vrátí.
A trend je jaký?
Tak to uz vime dlouho, ze nas Polsko predbehlo zleva i zprava. Je to smutne, ale Ceska republika je dopravni skanzen a propada vic a vic smerem na chvost EU.
Zásadně nesouhlasím – to co se za poslední několik let událo v krajích považuju za železniční revoluci – kolem 150 nových RegioPanterů (odhad) a začátek dodávek 87ze160 nových RegioFoxů, jako mezistupeň nízkopodlažní repasy vlaků ze zahraničí, veliké investice do oprav nádražních budov po celé republice, kolejí, podchodů a normových nástupišť, Komplet vyměněná autobusová flotila, stavba autobusových terminálů u nádraží pro jednoduché přestupy, velmi viditelné opravy silnic II. tříd i mnoha silnic III. tříd, opravy a výstavba dalších velmi potřebných dálnic D1u Přerova, D3 kolem ČB, D4, D6 do varů, D7 směrem ku Praze , D35 z HK do OLO a… Číst vice »
Nebýt soutěží a požadavků krajů, tak je tu kulový…
Za tu D55 máte ode mě palec dolů. Je vidět, že nejen že nebydlíte nikde poblíž či přímo u současné I/55, ale nejspíše jste po ní ani nejel (nanejvýš tak v noci).
Jel jsem po ní 3x v úseku Křižovatka D1xD55 až do Zlína v 13h, 16h a 17h – a potkal jsem v celém tom úseku 1, 1, 0 vozidel …
je to tak. Kdyz uz nas i chude Polsko predbiha, tak to moc nevypada na to, ze bychom meli my dohnat Rakousko a spol :((
Zatím tady poslední roky chudne hlavně Česko
Ano. Česko chudne tak, že v letech 2021 a 2022 mělo HDP na hlavu srovnatelný s Japonskem. Svou zemi nenávidíte a špiníte, protože jste uvěřil Vladimíru Putinovi neb on je zdrojem těchto lží o chudnutí a devastaci. Přitom je tak snadné dohledat konkrétní fakta a přesvědčit se, že ono věčné nadávání bědování je tupá lež.